johanna--ostlund

Alla inlägg under mars 2014

Av Johanna Östlund - 24 mars 2014 20:59

Jag började dagen i ottan. Förmiddagsjobb för mig. Urk! Men det går. Det rullade på rätt bra även fast vi inte direkt gjorde speciellt mycke. Sista två timmarna körde vi inget alls. Skönt att byta om i lugn och ro. 


När jag slutat åkte jag raka vägen hem. Där jag möttes av två mammiga barn. Elias hade haft lite feber under dagen, sovit rätt bra, men inte ätit något just. Ida hade varit på dagis och där hade det så klart gått bra. 


Elias och jag gick upp och lekte där var allt frid och fröjd. Båda barnen tycker verkligen om att vara på övervåningen. Känns skönt att veta nu när de snart är dags att flytta upp sovrummen. När vi kom ner brakade helvetet lös! Gnälliga och griniga barn! Vilket gör att mamman också tappar tålamodet och blir sur och grining. Japp så har resten av dagen sett ut. Utbrott här och där. Ledsna miner. 


Ida la sig före fem. En TRÖTT tjej. När hon sov började Elias och jag pyssla med lite av varje. Han skulle promt göra en teckning åt sin pappa eftersom han skulle dit imorgon enligt honom. Vi byggde olika saker, spika mönster. Vi avslutade med lek inne på hans rum. Lego! Sen var det dags för den eviga nattningen, som tog hur lång tid som helst bara för att jag ville att han skulle somna fort så jag kunde se på familjen annorlunda. Nu har han nyss somnat.....


Barnen har gjort kväll och jag tror jag gör desamma. Trött mamma efter en lång dag. Hoppas på gladere miner imorgon!


 

Av Johanna Östlund - 23 mars 2014 20:43

Imorse var jag en trött mamma. Vet inte ens vad klockan var när vi klev upp. Vi myste ner oss i soffan och kollade på tingeling. Jag slummrade till både en och två gånger. Inte förens pappan i familjen klev upp började det bli liv på oss eller mig. 


Bara att ta tag i dagen. Till klockan tio skulle vi vara i Forsa. Ett besök på deras klädbytardag. Vi kom i tid för en gångs skull. Ida var trött här hemma bara grin och gnäll. Hon somnade som en stock i bilen. Innan vi gick in träffade vi Sara. Fick våran bärsjal, som jag skulle bära Ida i inne på klädbytardagen. Hon fick en påse med kläder av mig. Vi traskade in. Gick bra första tio minutrarna innan Ida vaknade till riktigt. Sen skulle hon slita och dra i allt. Ojojoj... Efter tjugo minuter en halv timme gav jag upp. Hade hitta lite i alla fall. Kände mig nöjd. Även fast jag helt klart skulle kunna rota en stund till. 


Innan vi begav oss hemåt åkte vi till affären. Tänkte ta affären i Forsa men de hade inte öppnat än så vi tog coop i stan istället. Funderade även på att gå in på Anders jobb en sväng. Men just när vi kom kom flera bilar så vi åkte hem istället. 


Ida somnade åter i bilen så när vi kom hem kunde jag i lugn och ro packa upp allt. Guld värt! Hann även få nått i magen och bara slöa en stund. Sen har vi bara myst och haft det bra här hemma. Förutom lite tvätt som skulle hängas och vikas. 


Framåt fyra tiden kom äntligen mammas kille! Så saknad. Det första han visade var buzz. Så stolt! Den har han lekt med ända sen han kom tills han gick i säng. Bra köp. Ida fick ta gamla buzz. Så klart hon skulle göra som storebror. Flyger han med sin ska hon också göra det. Så roligt att se hur hon tar efter. Mycke som händer i min lilla tjejs utveckling nu.


Kvällen kom. Barnen åkte ner i badkaret. Sen blev det sängen för en trött och gnällig Ida. Fick i Elias lite matnyttigt. Han hade inte ätit nått på nästan hela dagen. Antar att det har med förkylningen att göra. Sen har han lekt med buzz och kört bil på Anders spel. Sen blev det även sägen för honom. Trött men kan inte sova. Läste tre böcker. Sover fortfarande inte. Efter tio minuter med film sov han. Tänk vad olika det är hur bra han somnar med vad. Olika dagar. Idag vann film.


Här blir det samma kväll som alltid. Soffhäng! Dock ska jag i säng tidigt ikväll. Förmiddagsjobb imorgon som gäller. Jaha då var den ledigveckan slut. Att en veckan kan gå så fort!


       

          

Av Johanna Östlund - 22 mars 2014 20:55

Dagen började halv sju på order från Ida. Pigg och glad tjej! Jag myste ner mig i soffan som vanligt. Ida donade på med leksakerna och ibland ville hon komma upp i soffan till mig. En lugn och skön morgon när den är som bäst. 


Vi började göra oss i ordning för dagen. Sedan blev det frukost. Havregrynsgröt fick Ida smaka för första gången. Lingonsylten var ingen hitt på, men annars smaskade hon glatt i sig nästan all gröt. Vi vinkade hejdå till pappan som for på jobbet. Tjejdag!


Ida och jag klädde på oss och for in till stan. En bruk med väggfärg stog på våran handlingslista. Eftersom jag var för snål för att köpa en till rulle med tapet. Det skulle fattas ca 5 cm, om jag hade tänkt rätt. Vi fick med oss lite annat från stan också när vi ändå var där.


När vi kom hem myste vi på här hemma. Rätt snabbt ville Ida sova. Jag började då att måla i henne blivande rum. Där det skulle fattas lite tapet. Eller ja hela väggen fick sig en omgång, eftersom färgen skilde sig från den vi redan hade målat. Även taket målades. Lika bra att göra riktigt på en gång. Mitt under målningen vaknade Ida. Jippi, eller inte. Smart som jag var fick hon en banan och kollade på film där uppe. Hon satt snällt tills jag nästan precis var klar. Pjuh! 


Ida fick lunch när vi var klara. Sen började jag städa. Fy tusan var skitigt det var här hemma. Nått roligt som hände när jag städade badrummet var att Ida skulle minsann också städa. Helt själv tog hon fram våtservett och började torka golvet. Från ingen stans liksom. Stolt mamma! 


Pappan kom hem och Ida blev glad. Vilade oss i soffan en stund tills det var dags att göra mat. Skinksås med pasta. Sen har vi lek och kollat film. Där fick jag mig en statusuppdatering från Luleå åkarna. Elias var bättre idag, men inte helt hundra. De hade vart hos min farbror och där hade dom en RIKTIG buzz. Snacka om att Elias blev avundsjuk. När dom åkte hem hade hans snälla mormor svängt in på en leksaksaffär och köpt en buzz åt Elias. Elias pekar och mormor köper. Han blir bra nog bortskämd av sin mormor! 


Efter fem tiden var Ida så trött att hon inte gjorde annat än grina. Det blev sängen för henne. Somnade snabbt! Jag började med tapetseringen. När jag kommit till halva undrade jag hur jag hade tänkt? Tapen räckte till hela väggen. Var stensäker på att var det mönsterpassning fick man ut tre våder och inte fyra. Så fel jag hade! Vilken skillade det blev där inne. Kändes mysigt där inne fast det ser ut som hej kom och hjälp mig. Nu återstår bara golvet sen är det klart. Eller ja lister ska upp också. LÄNGTAR!


Ida vaknade och var helt hysterisk när jag var nästan klar. Tror hon hade ont i magen. Efter att ha försökt lagt henne i våran säng fick hon komma upp. Vi kollade på film. Det blev bara en stund. Gjorde en flaska välling och vips sover hon. Jag har hamnat i soffan. Nu får det bli en välbehövlig dusch och lite kvällsfika. Sen får vi se vad kvällen har att erbjuda.?


   

Av Johanna Östlund - 21 mars 2014 19:30

Imorse fick jag äntligen min efterlängtade sovmorgon. Blev jag piggare för de? Nej. Som alltid. Men skönt var det att sova en stund till i alla fall. Sen blev det mysmorgon med mina favoriter. Fick ett tråkigt samtal. Elias hade blivit sjuk. Så typiskt när han nu är och hälsar på sin moster. 


Förmiddagen rullade på. Ida la sig tidigt för en liten nap. Då passade Anders och jag på att plocka på övervåningen. Nu har garaget ännu en gång blivit överfullt. Men det är fint på övervåningen. Sen satte Anders upp en dörrkarm, dörren in till Idas rum. Ida fick lunch. Numera vägrar hon verkligen äta om hon inte får äta själv. Jag tror vi har fått en stortjej här hemma. Vi vuxna fick visst pizza idag. Orken till att laga mat har försvunnit tror jag.? Ännu en gång fick jag en statusuppdatering från Luleå åkarna. Elias hade inte blivit bättre. Dom hade vart på stan och shoppat lite. Mamma hade bunkrat upp med alvedon, hostmedicin och salva.


Eftermiddagen kom. Ida har lek en hel del. Sen gick vi ut i det härliga vädret. Solen har kommit tillbaka! Vårkänslorna lika så. Nu måste det hålla i sig!! Vi tog oss en kopp varmt och myste på i solen. Ida satt nöjd i vagnen. Gunga gjorde vi en stund också, en riktig hitt enligt Ida. Även fast det var skönt ute så börja man små frysa. Så vi gick in. Kollade posten och där fanns idag ett paket. En tradera vinst till Ida. Pumaskor. Hon kunde ha dem. Men hur ska jag få henne att vilja ha skor på sig? Hon tar av dom så fort dom kommer på och vägrar gå när dom är på. När vi hade satt oss i soffan och kollade på tingeling plingar telefonen till. Paketet med Idas taper har kommit! Tror ni jag kunde vänta? Nej, jag hoppade snabbt i bilen och for till Harmånger. Vi behövde ändå handla lite. 


Kvällen kom. Ida la sig, rätt tidigt idag. Efter fem var klockan bara. Det blir så när man vägrar sovamiddag på eftermiddagen. Jag kunde börja uppe i Idas rum. Först ska en renoveringstapet upp. Väggen var väldigt ojämn och att bredspackla hela väggen är inte ett alternativ för oss. Jag klickade hem en sån på en gång. När jag höll på att förbereda fick jag ännu en statusuppdatering från Luleå åkarna. Elias och mamma hade nu uppsökt sjukhuset. Jag fick stämpeln - väldens sämsta mamma. Varför hade jag inte packat med Elias astma medicin!? Nu är det som så och de är en sak alla fall inte jag tänker på mer än när han behöver använda den. Från och med nu ska den med om vi ska åka bort. Det är tur han är med världens bästa mormor. Då känner även jag mig säker på att rätt beslut tas. Pratade lite med honom och han var så där ynkliga han bara kan vara. Min stackars lilla kille. Jag fortsatte uppe. Tänkte och tänkte. Den där renoveringstapeten måste vara det enklaste man kan sätta upp på en vägg. Tusan så smidigt det gick. Bra blev det också. Torka torka torka. Vill sätta upp riktigt tapen NU. Det får bli imorgon. När jag var klar fick jag ännu ett samtal från Luleå åkarna. Nu var dom tillbaka hos moster och Elias var mycke mycke piggare. Så skönt! Måste berömma sjukhuset där! De hade gått fort för dom. Mamma hade lyckats komma före alla i kön och barnläkaren hade kommit snabbt och gett honom medicin. Det är annat mot för Hudik det. 


Nu har jag intagit soffan och här blir jag nog kvar resten av kvällen. Förutom en maskin med tvätt som snurrar i maskinen som ska hängas. Kanske behöver plocka ur diskmaskinen också. Nått mer blir det inte!


       

Av Johanna Östlund - 20 mars 2014 19:33

Gårdagen började alldels för tidigt för min del, kändes det som i alla fall. Gjorde mig i ordning för att åka mot jobbet och skiftlagsträff. Eftersom den härliga snön fortsätter komma, eller inte, så var väglaget inte allt för bra. Tog det lungt och kom ändå i tid. Väl där började vi med fika. Lite prat. Ännu mer fika. Lite prat. Lunch. Lite prat. Eftermiddags fika. Lite prat. Slut. Jag kan säga som så man behöver inte vara orolig för att svälta när man göra något med jobbet. Fika är en viktig del. Jag vet inte om det gav så hemskt mycket. Vi var lite väl blandad för min smak för att de skulle komma fram nått vettigt. Aja det gav klirr i kassan i alla fall.


När jag kom hem möttes jag av en glad tjej. Lillgumman. Tänk vad man kan sakna... Eftermiddagen gick i en väldig fart. Jag passade på och myste med min tjej tills det var dags för henne att sova. När hon var i drömmarnas värld jojnade jag Anders som var uppe för att pussla ihop golvet som vi rivit upp och lagat en skada. Jag fortsatte måla på Idas hylla. 


Kvällen kom. Och jag blev så jäkla trött plus att jag hade ont i huvudet. Min kväll blev inte lång. Tusan vad skönt det är att komma i säng i tid. 


Imorse vaknade jag med det värsta morgonhumör man kan tänka sig. Fy tusan vad jag var sur och grining. Inte fick jag sova heller. Jagade dessutom upp Anders. En välbehövlig morgondusch blev det för mig. Gjorde mig i ordning och därefter var det Idas tur. Sen rullade vi mot dagis. En glad tjej som direkt började leka. Det känns inte jobbet att lämna i från sig henne när det blir så, man ser att hon trivs. 


Väl hemma igen var det dags att göra någon nytta. Anders var på övervåningen och satte upp alla lister. Jag målade sista vändan på Idas hylla. Klar! Forsatte med listerna när penseln ändå var skitig. Under tiden gjorde Anders lunch. Stuvademorötter med falukorv, gott. 


Sen for jag iväg. Först ett stopp på stan. Min symaskin har varit på lagning och blev klar igår. Den hämtade jag. Besökte även lindex för att fördriva tiden lite. Hittade ett fint bamseset till Elias. Nöjd för jag mot Elias dagis för att hämta honom. En glad och sprallig kille! Sa till alla på dagis att nu tog han helg och skulle minsann åka till sin moster med mormor och morfar. Vi for hem till mamma och pappa. Glad att se sin mormor igen, länge sedan nu. Han verkade väldigt förväntansfull på att få följa med mormor och morfar. När pappa kom från jobbet tycke Elias att jag kunde åka hem för jag skulle inte få följa med. Efter att få pussas och kramas med min älsklings kille en liten stund for jag hemåt. 


När jag kom hem mötte sjag ännu en gång av en mammig Ida. Älskar dessa stunder! När man märker att ens barn tycker om en. I eftermiddag har jag donat uppe. Plockat och röjt. Sorterat och lagt i kartonger. Åkt till pappersinsamlingen med kartonger som var där uppe och även en sopsäck med kläder. Dessa kläder alltså. Har hur mycke som helst. Måste göra mig av med lite. Jag har spart kläder som jag vet att jag tycker om och har använt mycke på mina barn, guldkornen. En kasse har jag gjort i ordning till Elias lillebror Edwin, hoppas att något kommer till användning. Fyllde en hel sopsäck med kläder som det inte är nått fel på bara de att jag knappt använd dom på barnen och kommer nog inte använda dom om jag skulle få nått fler barn i framtiden heller. Men vad ska jag göra med dom? 


Nu är kvällen här och jag har intagit soffan nöjd efter dagen. Har även checkat läget med luleå åkarna. De hade nästan tjugo mil kvar. Sakta men säkert går det. Elias hade skött sig bra. Ätit mycke. Nu sov han. En liten pling skulle dom göra när dom kom fram. Klart man tänker på allt som kan hända, bara för att man själv inte är med. Men jag litar på min pappa, han är den jag litar mest på när det gäller bilkörande. Så nog kommer dom fram allt. då blir nog lillgubben glad när han får vara med moster Sofia. 


 

Av Johanna Östlund - 18 mars 2014 21:04

Min lilla dotter har makten över mig. När hon säger att hon vill kliva upp klockan fem får hon det. Det värsta jag vet är när hon står och grinar i sängen. Kan liksom inte höra på det. Vi gick till soffan och hade det mysigt. Vi båda slummrade till en stund. Sen lekte Ida med sin docka i soffan.


Vid sju tiden började vi göra i ordning oss. En dusch för mig. Klä på oss. Frukost. Sen hade klockan blivit åtta och det var dags att fixa i ordning dagis sakerna. Vi for till dagis. Lycklig tjej. Hon verkar trivas så himla bra på dagis. Bryr sig inte ett dugg om mig. Värmer i mammahjärtat.


När jag kom hem vek jag ett berg av tvätt. Urk! Tvättade lite. Åkte till återvinningen med de jag inte fick med igår. Skön känsla. Sen satte jag i gång med hyllbygge. Kapade till bitarna igår och förborrade. Idag var det ihopsättning. Höll alla tummar för att det skulle passa. Om jag säger som så var det inte helt hundra procent. Men hallå det är jag som gjort den! Jag måste faktiskt säga att jag är nöjd med hur den blev. Spacklade igen skruvhålen. Nu ikväll har jag målat en gång. Någon gång till och sen är den klar.


Vi båda for och hämtade Ida på dagis. Sen åkte vi vidare mot Sågtäkten. Ida var trött och grinig. Precis när hon började vakna till liv skulle vi åka hem. Lite fika och lek hann vi ändå med. Sen vi kom hem har vi myst och haft det bra. Jag har som sagt vart uppe och donat med hyllan mellan varven. Behöver jag säga att jag längtar tills det är dags att göra i ordning där uppe?


Ida somnade rätt bra idag. Har dock vaknat några gånger. Kvällen har gått och det är snart dags att tänka på refrängen. Imorgon väntar en hel dag med jobbet, skiftlagsträff. Bäst att man är utvilad, långdag.


   

Av Johanna Östlund - 17 mars 2014 20:28

Den nya veckan och måndagen tog med sig vinter tillbaka. Va? Snö nu? Nej tack! Jag hade hoppats på en bättre start av ledigheten. Sol och varmt stog på min önskelista.


Morgonen började när en liten Ida hade sovit färdigt strax efter sex. Trött mamma! Det var bara att torka sömnen ur ögonen och kliva upp. Jippi, eller inte. Vi myste ner oss i soffan och hade det helt underbart. Inte ofta min lilla tjej vill ligga stilla. Jag passade på att mysa ordentligt. 


Alldeles för sent började vi göra i ordning oss. För mig tog det tid. Sen var det Idas tur. Bad, kläder och frukost. Blev lite stressigt på slutet. Dessutom kladdade hon ner tröjan, men den fick duga, torka torka. Dags att åka till dagis. En nöjd Ida vinkade hejdå då till pappan. Väl där blev hon ännu mer nöjd. Kröp direkt in till de andra barnen och började leka. Dockvagn... Oj så stadigt hon stog. Gick framåt och tog sig även några steg själv. Stolt mamma! Hon var så inne i dockvagnen att hon inte ens hade tid att säga hejdå. 


Jag for hem. Tog en kopp varmt och bara satt en stund. Sen var det dags att åka in till stan. Anders skulle besikta sin bil och så skulle vi handla lite till renoveringen på övervåningen. Plus att vi köpte saker till mitt lilla projket - hyllbygge. 


När vi kom hem började Anders på där uppe. Yes, hoppas att det blir bra nu! Jag själv packade in en massa papper och kartonger och for på återvinningen. Det var så mycke att jag får åka en sväng till imorgon. Hämtade Ida på dagis och så for vi till Harmånger för att panta tusen tals flaskor. Vad händer - jo just precis då krånglar den så vi far hemmåt istället. Får ta det en annan dag. 


Eftermiddagen kom och vi myste på här hemma. Mitt i allt säger Anders att han behöver spackel, som vi inte har hemma. Jag for ännu en gång in till stan. Spackel plus en rundstav till hyllan jag ska bygga, som vi inte hittade när vi köpte brädor. Hem igen. Anders satte i gång. Ida och jag hade det återigen mysigt. Idas farfar kom förbi en sväng och lekte lite. 


Vips var kvällen här och det var dags för Ida att lägga sig. Anders spelade. Jag tog mig ett glas vin och började på med hyllan. Anders kapade till längderna. Sen har jag mätt och mätt och mätt. Förborrat en massa hål. När jag kommer till att borra ett hål för rundstaven visar det sig att vi inte hade just den storleken vi behövde. Suck! Jag hoppas att Anders farmor har en sådan hemma så jag kan fortsätta imorgon. Då blir det spännande, ihop montering. 


Nu har jag placerat mig i soffan. Tänkte kolla på familjenannorlunda på play bara det slutar. Sen blir det nog natta för mig. 


En fin start på en ny vecka.


 

Av Johanna Östlund - 16 mars 2014 07:23

Jag tror att jag hittat tapeten till Idas rum! Har hela tiden kollat efter randigt, bara för att jag älskar det. Dom man egentligen vill ha har hamnat lång över budget och de andra har inte känts helt rätt. Just den här tror jag skulle bli perfekt och dessutom inte speciellt dyr heller. Rosa, som jag vill ha det. Söta fjärilar. Tjejig och helt underbar. Älskar känslan av att ha hittat just DEN!


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards