johanna--ostlund

Alla inlägg under januari 2019

Av Johanna Östlund - 30 januari 2019 21:45

Dagarna går, som vanligt, otroligt snabbt. Mitten av veckan är redan här. Våran vardag rullar på...

Igår var det tisdag och vi hade en riktig slappar dag. Det blev ingen ting gjort. Vi myste i soffan och bara hade det bra. Hade lite popcorn mys med film. En allmänt mysig tisdag liksom - en helt perfekt dag i den grå vardagen.

Idag kom onsdagen och tog oss med storm. Vi gjorde som vanligt i ordning oss tills det var dags för Ida att åka till dagis. När det var gjort åkte vi hem och hämtade grejer till sopsorteringen. Överfullt var bara förnamnet. Som vanligt!. Varför åker man inte oftare? Det är enklare så. Jaja nu kom skiten dit den skulle och vi fick rent och fint igen. Ett varv med dammsugaren och golvmoppen blev det också. Och två maskiner med tvätt skulle hängas. Men sen sa Agnes stopp! Och vi myste resten av tiden.

Vi hämtade Ida och sen fick vi en missnöjd tjej här hemma. Eller ja hela dagen har hon vart lite gnällig våran lillgumma. Och nu till kvällen visade det sig att hon hade nästan 40 graders feber. Så nu ligger hon här på mig och sover. Bara mamma! Så vi får se hur den här natten blir. Imorgon hoppas vi att hon är pigg igen.

Av Johanna Östlund - 28 januari 2019 10:42

Återigen har en vecka bara rusat iväg. Jag förstår inte hur det kan gå så snabbt. När vi har Elias går veckorna extra snabbt. Det blir liksom några moment till och dagarna bara springer iväg. Idag är det måndag och en ny vecka har tagit vid. 


Så förra veckan då? Ja nej det blev som vanligt. Skjutsa dit och hem, laga mat, läxläsning och vips var det kväll. Ungefär så, inget utöver det vanliga, helt enkelt. 


Sen kom helgen. Lördagmorgon gjorde vi oss redo. Anders skulle på träning, vi skjutsade han dit. För att sedan åka hem till mamma och pappa. Lämnade Elias och Agnes där. Ida och jag åkte till tandläkaren och sedan hämtade vi Anders. Och vi alla åkte hem till mamma och pappa. Sedan åkte vi vidare till min morfar som fyllde 89 år. Smörgåstårta och vanlig tårta blev vi bjuden på. Sedan hem och vips var det kväll. 


Igår blev det himlabadet efter lite om och men. Jag hade egntligen inte så stor lust. Men vad gör man inte för barnen. Så vi åkte med Mattias och Edwin. Massor med bad och hamburgare. Sen blev man så där trött. För att hålla mig vaken när vi vinkat hejdå till Elias som nu åkte hem till sin pappa. Gick jag till grannen. Lite kaffe och en massa prat. Sedan blev kvällen lugn. Agnes sov och Ida somnade redan vid sju tiden. Så det blev lugn gatan här hemma. Riktigt skönt.


 


Idag vaknade vi till en ny vecka. Hej måndag! Jag älskar dessa måndagar när vi inte har Elias. En lugn start på veckan behöver vi alla. Jag har tagit tjuren vid hornen och ringt försäkringskassan. Ja jag fick ju nästan inge pengar den här månaden. 5000 kommer man inte långt på. Men nu ska det vara fixat och jag håller tummarna för att pengarna kommer typ nu så jag kan betala mina räkningar och handla mat. Annars får vi se hur det här går... 


Annars då? Jo jag funderar och funderar. Och har så gjort ett tag. På våran hall. Våran hall är den minsta jag vart in i. Dåligt planerad. Och vi har liksom inte fått den att funka. Jag vill ha en trevlig och välkomnande hall. Vilken den defenitivt inte är. Ofta ligger det vantar och mössor fulla golvet. Skor står huller om buller. Jackor till förbannelse. Hur jag än försökt har det inte blivit bra. 


Vi har en endaste vägg där vi kan göra något på. Den är 1,4 meter och ca en halv meter in i rummet att spela på. Jag har letat och letat efter en bra lösning. Kollat på garderober och lite annat. Men kommer ingen vart om man inte vill betala en förmögenhet vill säga. Men så slog det mig. Ikea har ju en massa hyllor till bra pris. Att mixa ihop nått sånt kanske är precis vad vi behöver. På den väggen ska alltså skor, jackor och lådor för mössor och vantar få plats. Det finns bra lösningar för skor och jackor. Men inga där man även kan få plats med bra förvaring åt mössor och sånt. Men med hyllor som jag nu hittat på ikea kan vi både få plats med skor, mössor och vantar. För att komplettera med en korklist (eller vad det nu heter). Krokar att hänga jackor på med andra ord. Dessutom får vi en sittplats, och det har jag saknat när man hjälper barnen och sånt. Nej men jag tror det här kommer funkar bra. Så vad tror ni? Det bästa är att det kommer kosta strax över 1000 lappen. Helt okej pris alltså.


 


Av Johanna Östlund - 22 januari 2019 19:09

En ny vecka har börjat och den började vi med skrikfest. När ens 7 månaders bebis skriker mest hela dagen, inget är bra. Då blir man minst sagt förtvivlad, arg, orolig, trött och allt sånt där ni vet. Tillslut brister det! Man känner sig så hjälplös och bara vill veta vad som är fel. Framåt sena eftermiddagen fick jag mitt brake. Gick ut på en kall promenad. Men det var precis vad jag behövde. Ut och rensa tankarna för att orka med resten av kvällen. Annar hade jag brutit ihop totalt. Tur det inte händer ofta, det var faktiskt första gången hon var så här otröstlig. 


Annars var det som en vanlig dag. Även om en skriker sig igenom bilresan så måste vi skjutsa Elias till skolan. Mat måste vi göra. Även om det tar hundra gånger längre tid. När man måste springa till en ledsen tjej i tid och otid. Efter promenaden tog jag med mig Agnes i bilen. Ja hon brukar ju gilla det. För att åka till Harmånger och göra en liten handling och hämta ut paket till Anders. Tro det eller ej. Men det var första gången på hela dagen som hon var nöjd den där halv timmen vi var borta. Hurra! Atomatiskt blir man en gladare och bättre mamma. Sen var hon som vanligt. Mysko, men väldigt skönt.


Våran kväll blev lugn och trött. Ändå kommer man inte i säng före elva. Det måste jag bli bättre på. Att krypa ner under täcket lite tidigare, för att bara vara innan man tänkte somna.


 


Idag började vi dagen som vanligt vid sex tiden. Trött mamma är bara förnamnet. Men det går och man blir pigg om man tar för sig nått att göra. Vilket vi gjorde idag. Efter att vi skjutsat Elias till skolan och Ida på dagis åkte Agnes och jag till stan för att uträtta lite ärenden. 


Vi började med leksaksaffären. Elias skulle köpa fem paket med fotbollskort, för sina egna pengar. Men det blev även en liten present till Ida. Ja tänk att det nu snart (på torsdag) är bara två veckor till min stora tjej blir 6 år. Helt sjukt! Hon som alltid vart så liten, ska nu börja skolan efter sommaren. Nyp mig i armen. Drömmer jag? När blev mina barn så stora?


Sedan åkte vi till stan och började med lindex. Hade ett paket där som skulle hämtas ut. Men vi kikade lite där också. Fick otuligt nog ett sms på morgonen att dom nu har halva rea priset. Hittade en del fint till Agnes som jag tror kommer bli perfekt i sommar. Ett set med tröja och byxor, en body och leggings, en klänning och en jumpsuit. Även ett linne och trosor till mig själv. Allt för strax över 200 kronor. Alltid roligt att fynda!


Innan det var dags att åka till Forsa för att hämta Elias hann vi springa in på kappahl. Där hade en massa nyheter kommit fram. Så söta kläder! Jag kunde inte låta bli att köpa två par byxor till Agnes. Som även dom kommer bli bra till sommaren, hoppas jag. 


Sedan åkte vi som sagt och hämtade dom stora barnen. Sedan har liksom eftermiddagen och kvällen bara försvunnit. Barnen har lekt ute och städat. Mat ska göras och läxan ska läsas. Lite spel. Sen är det liksom kväll. Snart ska jag pusta ut andas lugn när alla barn har kommit i säng. 


   

Av Johanna Östlund - 20 januari 2019 20:48

Söndag och snart är helgen förbi. Det blev en fin helg, som vi kommer minnas länge. Fina och härliga stunder. Inget tjafs eller bråk, som jag kan minnas i alla fall. En kanon helg helt enkelt. 


Jag började lördagen med att klippa Agnes lugg. Jag hade inte tänkt gjort det. Men den började bli lång och låg i ögonen. Så det var kanske dags. På sin 7 månaders dag fick hon allt sin lugg klippt för första gången. Mammas tjej som börjar bli så stor. Hur kan tiden gå hundra gånger snabbre med tredje än första?


 


Sedan mitt i dagen for Ida och jag iväg. Först stannade vi till för att köpa en liten present. Ja vi skulle ju på Elias kompiskalas, så en liten present tog vi alltså med oss. Fotbollskort blev det som jag tänkt köpa när han fyllde år men inte fanns just då, eller rättare sagt var leksaksaffären som det finns på var stängd och då fick det helt enkelt vara. 


Kalas var det alltså. Fyra kompisar från Elias klass kom. Sedan fick faktiskt småsyskonen också vara med, ja dom lite större i alla fall. Undra hur länge dom får det? Men snällt av han. Det blev fika, lek, tävling och paket öppning. En glad kille! Ett lyckat kalas helt enkelt. Men jisses vad energi det tar. Så det var rätt skönt att komma hem och ta det lugnt. 


 

Tack Sara för lånet av bilder!!


Ett lungt avslut på en fin lördag helt enkelt. Precis som man vill ha det. Jag fick en lugn stund när det blev en promenad. Alltså så skönt att bara vara för en stund.


Idag började jag dagen med att baka kladdkaka. Det var dags för ett Perfect Home party här hemma. Men innan klockan blev två hann vi alltså baka, gå ut en sväng och laga lunch. 


Sedan kom alla en efter en. Alltså som vanligt blir man alldeles kär i allt. Men beslutsångesten blir stor och man vet varken ut eller in. Som vanligt med mig! Tillslut blev det de som jag hade tänkt från början ändå. Kaffekoppar, ljusstakar, och hjärtlampa. Men jag lyckades även få en 30-års present i förskott. En underbar ljuslyckta som jag kollat in ett tag. Men liksom aldrig köpt. Nu när den sattes där i köket på väggen måsta jag bara ha den. Den blev liksom pricken över i:et. Mamma lyckades också få en, en väldigt tidig 55-års present. Så vi bytte helt enkelt lyckta med varandra. Tack alla som kom! Ett fint avslut på veckan.


 


Kvällen försvann i plockande och fixande. Medans har barnen spelat tv-spel. Och sover dom stora medans lilldonnan ligger här på golvet och tycker inte att det är kväll. Men snart så, för snart orkar inte den här mamman hålla ögonen öppna.


 

Av Johanna Östlund - 19 januari 2019 07:00

Tänk att det nu gått 7 månader sedan våran älskade Agnes kom till världen. 7 månader av lycka och kärlek till våran lilla tös. Hon som kom och gjorde våran lilla familj komplett.


Hennes utveckling går framåt. Hon har nästan lärt sig sitta helt själv. Hon kan sitta, men är fortfarande lite ostadig och man lämnar henne gjärna inte. Hon kan ta sig bakåt och snurra. Men fortfarande har hon inte kommit på hur man kryper än. Om än så brukar hon nu i alla fall försöka på sitt lilla vis. Och hon har faktiskt dragit sig upp på knäna några gång. Så det står väl inte på förens hon knäcker koden min lilla donna. Olika ljud har hon också kommit på. Vinkar för fulla muggar åt allt och alla.


Det går fort, för fort. Jag vill njuta av min lilla bebis länge till. Men det är nog bara att acceptera att tiden går fort. Bebisarnas framfart och utveckling under sitt första år är enorm. Men snälla låt tiden stå still bara för en dag. Jag hinner inte riktigt med. 


       

Av Johanna Östlund - 18 januari 2019 14:21

Och så var det fredag, IGEN! Man kan undra vart den här veckan har tagit vägen? Otroligt snabbt har det gått. Nu är det helg.


Vi har haft en lugn vecka här hemma. Inga strörre utsvävningar. Utan mest hållit oss hemma. Ganska okej ändå kan jag tycka. 


I tisdags hade en lite beställning anlänt. Så åkte jag så klart och hämtade. En ljuslykta! Även mamma hade saker så vi passade på att åka förbi där med hennes saker. Sedan blev vi kvar tills det var dags att hämta Ida på dagis. 


När vi ändå var iväg. Eller snarare var det så att jag skulle köpa en sak och därför åkte iväg. En ny matta till vardagsrummet var mitt mål. Jag hade kikat på en på rusta. Och den blev det. Lite liten kanske, men för 200 kronor kan man inte begära allt. Och bra blev det. Fyndade även en plastblomma som fick ta plats på vardagsrumsbordet. Ja jag vet. för två tre år sedan hade jag aldrig köpt en plastblomma. Men nu är det de enda som funkar på vissa platser här hemma. Då får man liksom ge sig, se sig besegrad.


Igår höll vi oss hemma, ja nästan i alla fall. Efter all snö som kommit har vägarna blivit lite sämmre. Lite hal kan jag tycka. Jag har ju blivit en kärring när det kommer till bilåkning på vinter. Jag gör det om jag måste, men kan lätt låta bli också. Hur som vi åkte en snabbis till stan för att hämta lite kläder som jag fyndat på facebooks köp och sälj. Rätt fina kläder, men lite besviken måste jag säga att jag blev. Men men, bättre lycka nästa gång. 


Idag var vi återigen till stan. Idag väntade en handling på ica maxi och en liten snabb handling på ÖB. Nu har vi kyl och frys fyllda. Härlig känsla! Så nu taggar vi för helgen helt enkelt. Det firade vi med friskluft. Vi tänkte gå till backen och åka pulka. Men som sagt all snö som kommit gjorde att vi inte kunde gå där med vagnen. Så vi fick hålla oss hemma på gården. Skotta och sånt. 


Nu taggar vi för helg!!!


       

Av Johanna Östlund - 12 januari 2019 18:39

Att få lite sovmorgon en lördag känns rätt härligt. Efter att ha klivit upp klockan sex hela veckan var det skönt att sova till halv åtta. Lite mys framför tv:n blev de innan det var dags att förbereda för Elias kalas.


Klockan nio stog jag och gjorde tårta. Sedan var det dags att förbereda ett gäng köttbullar. Ja vi brukar alltid bjuda på mat också. Det brukar ju vara precis vid middags tid. Denna gång bjöd vi på kycklingköttbullar med potatis och sås. En av Elias favoriter, köttbullar. Ja ibland är man en snäll mamma. När nästan allt var förberett kom första gästerna. Och sedan droppade dom in en efter en.


Ett lugnt och fint kalas. Men en nöjd kille som fick lite små plock, men mest pengar. Jag tror det var fler än jag som hade dålig fantasi på vad man skulle köpa. Är han nöjd så är vi alla nöjda. Nu kan han gå och shoppa det han vill ha själv.


Vi åt mat och fikade. Sedan hann vi även med lite lek och prova ett nytt spel han fick - speak out. Och så fick vi så klart mysa med Charlie också. Men nu börjar vi även längta efter dom två som komma skall. En får vi vänta ett tag till på, men den andra kan snart komma vilken dag som helst. 


Nu är det lugnet efter stormen. Även om det blev ett lugnt kalas blir man rätt mör. Så nu är det mys resten av kvällen.


             

Av Johanna Östlund - 11 januari 2019 23:39

Tänk att det idag är åtta år sedan jag blev mamma. Det var en känslig tid. Med allt ont kommer något gott och jag fick min älskade pojk. Min Elias ?

Att min "lilla" pojk hunnit bli åtta år är ofattbart. Det känns som igår. Eller i alla fall fem år sedan. Absolut inte mer!! Det är tur att man själv inte åldras...

Han fick vakna till sång och paket. Jag tror han blev nöjd. Lego, legoklocka, tv-spel, vanligt spel, bio presentkort och några tröjor. Sedan gjorde vi oss redo för skolan. Skjutsade Elias och flickorna fick så klart hänga på. Väl hemma igen myste vi, städade lite och sånt där. Vips var det dags att åka igen. Hämtade en glad kille som hade haft en bra dag på skolan. När vi kom hem stannade vi ute en stund. Lite friskluft skadar aldrig. Sen har liksom dagen bara försvinnit... Ätit Coca-Cola ytterfilé, myst, spelat tv-spel. Ja dagarna bara försvinner nu för tiden.

Nu är kvällen här... Vi ska nog börja tänka på refrängen och tagga för en kalasdag!

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards