johanna--ostlund

Alla inlägg under juni 2018

Av Johanna Östlund - 27 juni 2018 18:43

Tänk att det redan gått en vecka och en dag sedan våran Agnes kom. Tiden går alldeles för snabbt. Så det är bäst att passa på och njuta. 


Vi har haft en lugn vecka. Ja vad mer kan man begära.? Under midsommar var vi i Sågtäkten. Så klart att farmor och farfar ville träffa nytillskottet. Faster och kusinerna kom också. Så det blev helt enkelt en massa bebisgos och lek för dom större barnen. 


Sedan har är det fotbollsskola för Elias den är veckan. Så vi har suttit och åkte till forsa var och varannan minut. Men det går väl, vi är ju vana att åka. Och vill han vara med, så ska han så klart få vara det. Som det låter på honom verkar det vara riktigt roligt.


I måndags åkte vi hem till mamma och pappa. Vi blev bjuden på mat och det tackar man inte nej till. Vi blev visst kvar ända till kvällen. Ja dagen bara försvann.


Även igår var vi med dom. Men på Mössön. Sara och alla barnen kom också. Eftersom hon så snällt erbjöd Ida att få komma och leka medans Elias var på fotbollsskola. Så det blev lite mer lek och bad och härlig sol för oss alla. Sedan blev det mat hemma hos mamma och pappa. Även igår råkade det bli en sen kväll. 


Idag har vi bara vart hemma. Så skönt! Eller ja Agnes och jag skjutsade Elias till fotbollsskolan. Och sen tog vi ett varv på dollar också. Mitt i dagen kom BVC-sköterskan hem till oss. Och vi har en sån fin flicka. Hon har nu nästan gått upp till födelse vikt och allt såg bara bra ut helt enkelt. Fina flicka! Erika och Patrik kom också förbi en sväng. Kaffe och prat - en härlig stund. Sen har vi som kanske alla andra kollat på Sverige i fotbolls VM. Heja Sverige! 


Nu tar vi en lugn  och tidig kväll...


             


Av Johanna Östlund - 22 juni 2018 21:51

Precis när allt kändes så där hopplöst kom äntligen ljusglimten! Efter att ha trott och hoppats i flera dagar gav jag upp. Det blir INGEN bebis! 


Vi körde på som vanligt under måndagen. Vi skulle lämna katten för kastrering och sedan skulle jag även till jobbet på ett möte om varslet som kommer ske på jobbet. Allt är precis som vanligt. Barnen fick under tiden vara hemma hos mamma och pappa. Dom ville väldigt gärna sova där. Men eftersom jag vet att mamma inte brukar vilja det efter en natthelg, sa jag det till dom. Dock hade dom ångrat sig när jag kom tillbaka. Efter lite mat fick jag åka hem ensam. 


Ensam i väntan på att Anders skulle komma hem. Så tvättade jag och sprang i trappen (mammas förslag till att få i gång förlossningen). Men nej, inte händer det nått. Vi går i säng som vanligt och somnar ovanligt fort. 


PANG! Vaknar med ett ryck av att det känns som att jag kissar på mig. Kliver upp och försöker få kontakt med Anders. Vilken hemsk känsla, det bara rann... Efter lite googlande ringer jag förlossningen och säger att mitt vatten förmodligen gått. Vilket även hon trodde som jag pratade med efter min beskrivning. Även fast jag nu fött tre barn var det första gången vattnet gick. Jag skulle avvakta och se om det började hända nått annars skulle vi åka in till morgonen för en undersökning.


Försökte gå och lägga mig igen. Men icke! Jag kunde inte komma till ro. Istället packade jag det sista som skulle med ifall det nu skulle sätta igång. Och jo men visst kom en värk och en till. Efter ungefär två timmar började det göra rätt ont och dom kom med tre minuters mellan rum. Då var klockan runt halv tre. Ringde igen till förlossningen som tyckte att jag nog kunde komma in. Väcka Anders och försöka komma iväg. 


Kom in och blev väl bemött och klockan hade då blivit ca halv fyra. Dock med inte allt för roligt besked - TVÅ JÄKLA CM. Hoppet gav vika. Nej det blir kanske ingen bebis idag ändå. Han våran barnmorska tyckte att jag kunde vara uppe och gå lite för att få igång det ytterliggare. Jaja jag ska försöka. För nu hade jag rätt ont och fick pausa när en värk kom. Tiden gick och jag stog mest vid fönstret för jag tyckte det var så jäkla varmt. Efter att vi kom in och jag hade blivit undersökt och allt sånt. Fick jag en timme på mig, den timmen hann inte gå förens jag måsta trycka på knappen. Då var klockan runt fem. Han kom tillbaka. Såg hur jag såg ut och fattade direkt att nu börjar det hända nått. Upp i sängen och dom fick ta av mig kläderna, ja jag hade inte ens hunnit få en sån där sexig sjukhusrock. Blir undersökt och dom ska sätta igång CTG-kurva och allt sånt. Då har 20 minuter gått och jag vill bara tycka på. Ja nu börjar krystvärkarna. Och pang 11 minuter senare kom hon våran efterlängtade lillasyster.


Och sen kommer helvetet! Först vill inte moderkakan släppa riktigt. Men efter en halv timme kommer den, phju. För någon operation vill jag då inte vara med om. Och sen trillskas livmodern som inte vill gå tillbaka. Så jag får ta tabletter och det blev ett väldigt trykade på min mage och en massa blod och äckel. Det är nog det värsta jag vart med om. Brr!! Men nått positivt var att jag inte sprack. Tjoho vilken fröjd. Med allt det här blev vi kvar på förlossningen rätt länge. Ja inte förens till eftermiddagen fick vi flytta oss till BB. Då kom barnen och mamma. Klart dom ville se sin lillasyster. Så stolta storesyskon. 


Nu med allt det här behövde jag lite extra tillsyn. Även koll av blodtrycket som vart hög under graviditeten. Jag fick antibiotika för nå bakterier som dom hittade vid en special mödravårds koll. Även lillasyster behövdes kollas lite, då förlossningen gick lite för snabbt för att hinna med antibiotikan som jag skulle få under den. Så inte våran lilla tjej skulle få nått skit. Hur som haver mådde vi rätt bra. Även om hennes syresättning gick ner lite men rekade till sig efter ett dygn. Så vi fick både permiss för att åka på min mormors begravning och sedan för att åka hem då BB var fullbelagt och dom tyckte att vi var så friska att åka hem.


Lite intensivt blev det, men nu är hon här våran namnlösa lillsyster. Och jag har fått min alldeles egna SUPER TRIO.


Och nu ett par tre dygn efter lever vi i en sån där bebisbubbla. Allt är bara mys, man är trött och livet är bara så där himla bra. 


     

Av Johanna Östlund - 14 juni 2018 21:48

Ja men äntligen har vi kommit till den dag jag längtat efter - skolavslutning. Tänk nu har Elias gått klart förskoleklass. Till hösten blir det 1:an. Hur kan han bli så stor? 


Vi började morgonen lite stressigt. Ja jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag ställde klockan. Vi hade inte alls mycke tid på oss. Men vi kom fram till Forsa i tid och det är huvudsaken.


Väl på skolavslutningen sjöng barnen så fint. Ja det är nått visst med skolavslutningar ändå. Mysigt och så där härligt på nått vis. Och platsen var så fin - fränö. Jag har aldrig varit där förut, men himla mysigt och så där gamalt. När barnen sjungit klart och kramat om sina lärare tog vi en enklare picknick i gräset. Mysigt! 


Nu har barnen sommarlov! Inget mer skjutsande, passa en massa tider. Nu tar vi ledigt!!! Så himla skönt...


Efter åkte vi alla hem till Elias pappa. Barnen ville leka en stund. En stund blev till flera timmar. Efter lunch, mer kaffe, lite prat och bara härligt umgänge tackade vi för oss. Men Elias fick vi inte med oss hem. Nej det fanns en del saker som lockade mer hemma hos sin pappa. Fotbollsmatch. Sen skulle han faktiskt åka dit imorgon eftersom det vankas dop för Elsa på lördag. 


Våran eftermiddag hemma blev lung. En god lasagne lyckades jag skrapa ihop. Det var verkligen länge sen vi åt riktig mat här hemma. Men varken tid eller ork har funnits. Men nu var jag verkligen sugen. Vill man så går det. Annars då? Jo jag har lidit av en hel del sammandragningar. Känns som magen håller på att ramla av. Och trycket nedåt är inte att leka med. Vad nu detta är återstår att se. Får jag bestämma vore det skönt att ha det gjort. Och imorgon är väl en helt perfekt dag att föda på?. Men men jag försöker att inte hoppas för mycket. Kroppen kan lura en... Men för säkerhets skull tog jag en sista mag bild. 


       

Av Johanna Östlund - 12 juni 2018 21:41

Att veckorna går har väl inte undgått någon.? Men just nu är jag bara glad för det. Att vara gravid börjar tära på mig. Nu vill vi ha våran lillasyster här. Heja heja! Nu lägger vi en växel till.


Vi fick i alla fall en riktigt fotbolls helg. Vi började på lördagen med lilla hudikcup för Elias. Första matchen.... Dom är ju verkligen så söta nu innan dom kommit på hur man spelar "riktigt". Tre matcher, men vi stannade bara på två. Dock gick det väl inte så super bra. Men dom hade roligt i alla fall och tur är väl det. Medalj och diplom fick dom när allt var klart. 


Under söndagen blev det ännu mer fotboll. Efter att vi hämtat Elias åkte vi och kollade när Anders spelade. Barnen var väl roade si så där en halv timme eller nått. Men tur att det fanns kompisar att leka med. 


En ny vecka startade... En fullspäckad vecka mödravårdsbesök, skola, dagis, fotbollsträning, tandläkare, skolavslutning och säkert nått mer. 


Igår var jag alltså in på special mödravården igen. Även denna gång såg allt mycket bra. Blodtrycket var bra, våran lilla TJEJ mådde bra och växer som hon ska. Så ja dom flesta tycker att det är lite konstigt att mitt blodtryck är så högt. Men men huvudsaken lillasyster mår bra och resten får jag helt enkelt leva med. Under tiden fick Ida vara med farfar och eftersom det drog ut på tiden stannade jag i stan i väntan på att Elias skulle sluta skolan. Sedan åkte vi alla till Sågtäkten. Lek och bad. 


Idag fick jag vila medans barnen var i skolan och på dagis. Det är rätt skönt det! Och välbehövligt. Sedan har dagen bara rusat iväg. Efter att vi fått lite mat i magarna var det dags att åka mot forsa igen. Dags för fotbollsträning och Ida fick leka med Edwin under tiden. Sedan blev vi kvar där ett tag. Kaffe och lite sånt måste man ju ha. Eller hur? Elias duschade och lite sånt. Så klockan blev lite för mycket innan vi kom hem. Men nu sover barnen och jag ska nog göra det samma. Trött preggo mamma idag....


     

Av Johanna Östlund - 5 juni 2018 14:54

Sommaren fortsätter att leverera.... Så i torsdag efter skola och dagis packade vi ihop oss för att åka till stugan. Så himla skönt! Tänk er att släppa alla måsten, man liksom gör det som faller en in. Dessutom få hjälp med barnen och alltid sätta sig till ett dukat bord. Sånt gör mig lycklig just nu. Mera vila och bara vara känslor till denna preggo morsa. Jag tror att vi alla mådde lite bättre efter det.


Att det dessutom var kanon väder gör inte saken sämre. Att sola och bada redan i maj månad är faisken inte klokt. Det var så varmt i havet att till och med jag vågade doppa mig ett par gånger. Barnen låg i som små fiskar. Jag tänk er Ida som är livrädd för att bada i svärföräldrarnas pool (där det är varme och allt), men i ett stort hav går det väldigt bra att bada. Men det har nog med att hon når botten. Hon är helt enkelt en strandtjej. 


Tack för tre helt fantastiska dagar!


Med söndagen gav sommaren upp lite. Molnen hopade sig och värmen blev lägre. Och ungefär så har det sett ut ända tills idag, tisdag. För idag är brr kallt...


Men ett dopp i poolen i Sågtäkten hann vi med på begäran av Elias. Men vi var helt enkelt tvungen att åka dit. Jag hade pyspunka på ett däck. Och i fall det hann bli platt innan måndagen måsta vi kunna pumpa upp det. Och det var riktigt varmt och skönt där efter ett snabbt dopp. Sola och fikade innan vi åkte hemmåt igen. Ja för det var ju söndag och då är det veckorbyte. Så Elias pappa med familj kom framåt eftermidddagen. Kaffe och lek för barnen, ett måste dessa söndagar. 


Igår hade vi hela förmiddagen uppbokad inne i stan. Vi började med ett MVC-besök. Ja jag gör ju inget annat än att ränna där nästan varje dag nu för tiden. Igår såg det väl bra ut. Mitt blodtryck är hög men ligger stabilt där alldeles på gränsen. Jag hade ingen äggvita, så det var bra. På torsdag är det dags igen. Efteråt åkte vi till buspalatset för lite lek. Det var Ida och en tjej till som hade roligt tillsammans. Skönt med lite folk. Innan vi åkte hemåt åkte vi in till däckverkstaden och hörde om dom kunde kolla på mitt däck. 300 kronor senare ska det vara lagat. Så himla skönt. Sedan flöt dagen bara på. Och vips blev det kväll och sängen.


Idag var det dagis för Ida. En glad tjej som äntligen fick träffa kompisarna igen. Och jag gick till grannarna för att dricka en kopp kaffe. En rätt fin start på tisdagen. Och jag tror vi fortsätter i detta mood. Bara göra det som faller en in. Kanske börja packa BB-väskan? Ja jag tog ju tag i att tvätta lite bebiskläder igår som ska med till BB. Känns konstigt att det faktiskt snart kan starta när som helst. Ja jag menar, jag är ju faktiskt i vecka 36. Nä jag har nog inte förstått det än, jag som tror att jag har 3 månader kvar. Men snart kan hon vara här våran lillasyster.


Men nu är det dags att äta nått. Och sen får vi se vad vi hittar på...


     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards