johanna--ostlund

Alla inlägg under mars 2014

Av Johanna Östlund - 31 mars 2014 21:42

Måndagen är här. Vilket för mig betyder en mindre trevlig vecka. Grisvecka, mördarvecka, långvecka - kärt barn har många namn. Jobb hela veckan lång.


Ida vaknade klockan sex. Eftersom jag fått order om att ge henne en flaska välling den tiden gjorde jag det. Jo men visst somnade hon om. Till när vet jag inte. Fick sova en stund till idag. Så skönt! Inte för länge och inte för kort. Pigg och glad. Morgonen gick fort. En dusch och göra sig i ordning för dagen.


Dags för lite nytta. Namnmärkte alla nya kläder - fynden från klädbytardagen. Lassade in allt i garderoben. Där med kunde jag hänga en ny tvätt. Ida fick prova några nya kläder idag. En body och ett par jeans. Tänk att en hel outfit kan kosta 30 kronor. Kan tyckas lite dyrt. Men de var i toppen skick. Har lärt mig att det är bättre att köpa sånt man gillar och lägga på en tia eller så. För inte är en body som ser nästan ny ut dyr om den kostar 20 kronor eller en helt ny porlan och pyret blus för 20 kronor. Men så klart blir man glad av att hitta en fint plagg för en femkrona.


Framåt tio kom Lena och hämtade Ida. Idag fick hon vara hos farmor - få vardagspusslet att gå ihop. Inte lång där efter for Anders på jobbet. Jag blev ensam hemma. Jaha vad ska jag göra nu? Urk så tråkigt jag fick. Gick till och med ut och fortsatte mitt krattande. Gick snabbt och jag var åter inne igen. Tillslut for jag lite tidigare och kikade lite på dollar innan jobbet.


På jobbet går det väl som det brukar. Lite tröligt ibland. Men snart är det dags att åka hemmåt.


 

Av Johanna Östlund - 30 mars 2014 18:56

Söndagen hittade hit. Slutet på ännu en vecka. Jisses vad tiden går.


Här började vi dagen klockan sju. Tjoho! Men vad gör det när klockan ändå egentligen skulle vart sex? Inga fler timmar här inte. Vi myste ner oss i soffan en stund. Som vanlig blir barnen pigg fort och vill starta dagen. 


Vi vinkade hejdå till Anders som for på jobbet. Sen satte vi fart. Barnen lekte snäll, ett tag. Jag kunde slänga in en tvätt och dammsuga och torka golven. Jisses vad skitigt det var här hemma. Urk! Vad får man för att man städar då? Ingen ting! Någon timme senare ser det lika ut. Matrester på golvet och en sandlåda i hallen. 


Sen la sig Ida och Elias gick ut och lekte. Jag plockade lite mer här hemma. Därefter blev det mat och sen gick vi alla ut någon timme. Satte dit ståbrädan på vagnen, vilket var uppskattat av Elias, "rolig grej". Gick en kort promenad. Glass i solen. Lek på baksidan. Ida gungade, Elias cyklade och jag tog några krattag. 


Eftermiddagen har mest bestått av sura miner, bus, satyg och ja ni vet allt sånt man inte får göra. Gråhårig!! Några ljusglimtar har vi ändå haft. Ida har idag blivit en tufftjej. Hon har tagit några kliv i utvecklingen. Numera ställer hon sig och tar några steg, upp till tio femton steg. Duktig tjej! Mammahjärtat slår några extra slag. Skönt att Anders kom hem i bra tid. Men då somnade Elias på soffan så det blev ganska lungt. Framåt kvällen kom dom äntligen, Elias pappa. Tror han saknat honom lite den här veckan. Han har pratat mycke om sin pappa. Ida var vid Edwin hela tiden. Tog hans leksaker, eller tog lite på honom (väldigt försiktigt). Så gulliga!


Vi vinkade hejdå och nu måste vi vänta en vecka igen. Ida gick och la sig nästan på en gång dom åkt. Trodde på en lugn kväll. Hon har redan vaknat och haft grinfest. Nu är det tyst där inne, hoppas hon somnade om. Det blir en lugn kväll här hemma. Trött efter en lång vecka. Måste ladda inför en lång jobbarvecka. 


 

Av Johanna Östlund - 30 mars 2014 11:09

En hel del fyndades igår. Helt underbara sommarkläder till Ida, men även någon lång ärmad och snygga jeans hittades. Elias var det sämre med. Finns inte alls lika mycket till honom. Några t-shirts, långärmad, shorts och jeans. Det blev en hel del böcker också, till min glädje, hoppas bara att de duger åt Elias så vi kan läsa nått annat än blixen bil. 


Nöjd över det vi fick med oss hem...


         

Av Johanna Östlund - 29 mars 2014 20:30

Här gjorde vi morgon allt för tidigt! Ida tyckte det var dags att kliva upp klockan sex. Mamman höll dock inte med. Men vad gör man? Vi myste på och barnen blev pigg rätt snabbt idag. Jag började göra i ordning mig. Lika bra att börja i tid. Morgonen gick och alla bestyr blev gjorda. 


Jag och barnen packade in oss i bilen. Harmånger och deras klädbytardag blev vårt första stopp. Jag blev nöjd över våra fynd, som blev en hel del faktiskt. Under tiden vi var där hade jag skickat barnens mormor till Enånger där det också var klädbytardag. Även hon hade hittat en del. 


Vi for vidare till mamma och pappa. Barnen blev nöjda! Även barnens moster var där. Jag lämnade barnen och for en sväng. Kunde inte låta bli Enångers klädbytardag. Hittade en del fynd även fast jag kom nästan innan dom stängde. En sväng till Iggesund där dom hade loppis blev det också. Inga större fynd där, men en flytväst till Ida för ynka 50 kronor. Perfekt i fall vi kanske tar oss en båttur till sommaren. 


Sen spenderade vi hela dagen hos mamma och pappa. Vi har haft en mysig dag. Ätit god mat. Träffat barnen gammelfarmor, gammelmormor och gammelmorfar. Fått gott fika och lite godis. En sån där perfekt och skön dag. Tänk vad bra allt känns när man är på "hemmaplan". Vid sju tiden gav jag upp. Andra andningen barn som blev typ galna. 


Barnen somnade som två klubbade sälar i bilen på vägen hem. Bar in dem och allt nytt. Dom somnade om i sina sängar, som tur var. En liten andnings paus.Tröttheten börjar smyga sig på hos mig med. Blir sängen tidigt även idag känner jag.


En bra dag lider mot sitt slut.


             

Av Johanna Östlund - 28 mars 2014 19:02

Sista dagen innan ledigt! Så underbart skönt. Jag gjorde som vanligt morgon i ottan. Imorse hade jag tur att kroppen var inställd på att kliva upp tidigt. Jag hade nämligen glömt att ställa klockan. Farligt! Men 04.25 slog jag upp mina blå turligt nog. Klev upp med detsamma, lika bra. Inser då att Elias fortfarander sover i sin säng. Duktig kille! Jag gör mig i ordning och far till jobbet. På jobbet går det bra. Mycke att göra så tiden bara rusar förbi. Vips är det dags att åka hem. 


Innan jag for hem åkte jag och köpte lite helg gotta. När jag kom hem myste jag med Ida. Glad tjej som saknat mamma. Elias var inne på sitt rum för att han varit dum. Efter ett tag går jag in och visar att jag är hemma. Glad kille! Nästan direkt börjar det där gnället. Varför blir det alltid så? Han är glad och snäll (oftast) med Anders. Men så fort jag kommer hem händer nått.


Vi fick i oss lite mat i magen. Sen blev det fredagsmys. Film och godis för barnen. Uppskattat av Ida. Hon åt upp all choklad hon fick. Elias somnade ifrån allt. Åt nån godis och sen sov han. Inte sova nu! Så han fick snällt vakna igen. Vi gick och lekte en stund istället. 


Kvälls göra började. Barnen fick sig ett bad. Eller ja Ida badade först fast Elias kunde inte hålla sig så han hoppade ner med Ida en stund. Sen när hon fått på sig pyjamas lämnade jag över nattningen till Anders. Själv hoppade jag in i duschen med Elias. Nu är vi rena inför helgen, en stund i alla fall. 


Nu är det helg och mys här hemma. Elias är vaken än och sitter lugn i soffan och äter upp godiset han inte åt förut. När de är slut blir det hopp i säng för honom också. Sen väntar en mys kväll med min älskade. Han ville sagan om ringen filmen, den nya, så jag har lovat att se den. 


Trevlig helg!


     

Av Johanna Östlund - 27 mars 2014 19:41

Nu måtte väl ändå våren vara här! Solen skiner och vädret är vackert. Mer mer mer. Synd bara att man inte får ta del av de speciellt mycke. Hoppas att det håller i sig till helgen!


Jag klev som vanligt upp i ottan imorse. Tröttmössa vare här! Dessutom höll jag på frysa ihjäl. Sprangt ut till bilen för att varmköra den. Vägra hoppa in i en frostig iskall bil. Gjorde mig i ordning i ett enormt segt tempo. Man är knappt vaken den där tiden på dygnet. 


På jobbet gick det bra. Lite strul i mellanåt. Annars gick allt bra och tiden rullade på. Vips var det dags att gå hem. En dag kvar! Tjoho! 


När jag kom hem blev det smått kaos. Anders och jag skulle kolla igenom dagis, hur vi jobbar och leta barnvakt. Vid såna här tillfällen önskar jag att jag hade dagtids jobb. Vilket enormt pussel att lägga. Tänk vad enkelt allt vore om det fanns dagis dygnet runt. Nackdel med skift jobb. 


När vi hade så gott som lyckats lägga pusslet for vi till dagis och lämnade schema för att fara vidare mot stan. Jag skulle kolla efter ett par nya skor. Hittade inga. Får kolla på nätet istället. Älskar nätshopping! Vi gick vidare till leksaksaffären. Elias gick länge och kikade och kände. Tillslut kom han ut med en liten bamse och någon slags pez. Ida hittade en docka som hon vägrade släppa plus att jag hittade en bok till henne. Men nöjda barn for vi hem.


Väl hemma började jag göra mat. Ida fick gå och lägga sig, trött tjej. Elias var på övervåningen och kollade tv. Rätt lungt. Sen blev Elias allt gnälligare och jag tappade tålamodet allt lättare. Då blev det sängen för honom också. Kollade på surfplattan och jag tror faktiskt han somnade. Det är tyst där inne. 


Jag har fixat lite med barnen handavtryck vi gjorde igår. Blev så där. Personliga. Allt behöver inte vara så där perfekt. Lite charmigt. Funderade om man skulle måla dom eller inte? Tänka på det ett tag. Nu är det lugna gatan! Så himla skönt!!!! Behöver lite "egentid". Gör det jag vill. Och dessutom är barnen himla söta när dom sover. Eller hur? 


Här kommer inte många knop att göras ikväll. Även om det skulle behövas göra lite. En dag imorgon också. 


   

Av Johanna Östlund - 25 mars 2014 21:13

En måndag plus en tisdag - i gnällets tecken. Urk!! 


Började redan imorse innan jag for till jobbet. Precis när jag skulle gå upp hör jag att Elias vaknar. Ligger kvar en stund och väntar på att han ska somna om. Vilket han inte gör och jag måste verkligen kliva upp. Det fösta jag får höra är att han ropar på mig. Väcker Anders så han är medveten om vad som händer. Vilket inte hjälpte, Elias kom upp. Plus att han lyckats väcka Ida. En lagomt munter Anders kommer upp och båda barnen är vakna innan klockan fem på morgonen. Dessutom gnäller båda barnen och är mammig. Jag måste åka....


På jobbet var det lungt och skönt. Eller i alla fall nästan. Lite små fel... Annars rullade dagen på bra och vips var det hemgång. Höll nästan på att missa och byta om. Då har vi mycke att göra.


Innan jag for hem besökte jag stan en sväng. Först blev det mio. Såg att de hade 20% på säng tillbehör. Vi skulle verkligen behöva nya kuddar. Så jag köpte fyra nya för 150 kronor. Hoppas att dom är bra. Därefter blev det maxi. Handla handla. En hel del mat behövdes här hemma, nu är det välfyllt.


När jag kom hem träffade jag på några nya bekanta. Pratade en stund. Synd att Elias inte är så pigg annars hade han kunna gå ut och lekt en stund med hennes barn. Han sov när jag kom hem. Ida var allt annat än glad. Mest grin och gnäll från hennes sida. Detsamma gällde Elias när han vaknade. Som tur var kom Lena och piggade upp stämningen lite. I alla fall Elias blev betydligt gladare och piggare. Ida fick gå och lägga sig. 


När vi blev ensamma och Ida sov var Elias och jag uppe en stund. Lekte lite plus att jag gjorde lite nytta. Målade lite inne på Elias rum, lite färg lossnade där när Anders tog bort lister. Elias ville måla också. Vi gick ner och målade lite. Sen myste vi ner oss i soffan. Lite lite godis, är man sjuk så är man. Han lyckades faktiskt äta nästan en hel macka också som jag gjorde i ordning. Vi spelade lite på Anders spel, körde bil. Sen blev klocka mycke och det var dags för Elias att sova. Tog sin lilla tid idag också. Önskar att han kunde somna själv, som Ida gör. Men antar att det är en vane sak. 


Kvällen är nu här. Blir en kort kväll ikväll. Snart dags för sängen för mig med. Trött efter en lång dag. Nu håller jag verkligen tummarna på att barnen är piggare och gladare när jag kommer hem från jobbet imorgon! Inte en till gnäll dag tack!



Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards