johanna--ostlund

Alla inlägg under april 2016

Av Johanna Östlund - 28 april 2016 20:08

Veckan rullar på, om än lite långsam i mitt tycke. Bara torsdag! Nu tycker jag att vi lägger i ett ryck och hoppar med rasande fart till måndag.

Att det ska vara så svårt att få en sovmorgon. Ida är inte alls med på noterna. Att kliva upp halv sju är nästan kristligt tidigt. Okej jag vet, jag får vara nöjd. Men ändå, det är skönt att sova.

Hur som haver tassade vi ner. Efter en timme eller två satte jag i gång kaffet i våran nya kaffebryggare. Ja för när man blir sugen ska man inte först behöva göra rent kaffebryggaren på kaffe. Våran gamla hade börjat med att göra sönder filtrena, jo vi har provat olika märken, och det resulterade i kaffegrus/kaffesump, eller vad man nu kallar det, överallt så det vara bara att rengöra hela kaffebryggaren.

Förmiddagen gick... Tvättade och vek ren tvätt. Anders plockade i och ur diskmaskinen. Ida var ute och lekte i snön, regnet och det allmänt trista vädret. Spelade spel med Ida. Gjorde lunch och matlåda. Alldeles innan jag skulle åka på jobbet sken solen och dom andra två hemma gick ut. Leka och bygga på lekstugan. Jag hann faktiskt ta en kopp kaffe i det härliga vädret, som det blev helt plötsligt.

Mot jobbet. Vad trevligt det är. Eller? Nej återigen har dom högre makterna rört om i grytan både på det ena och det andra sättet. Det här börjar faktiskt inte bli roligt längre. Vi får se vad allt leder till.

Som sagt låt det bli måndag SNART och min ledigvecka tar vid.

Av Johanna Östlund - 26 april 2016 08:50

Att vakna till en blå himmel och sol ger sån energi. Man kan inte vara sur och grinig. Nästan i alla fall. Hoppas att den tänker stanna tills jag går innanför brukets väggar och inte kan se en ljusglimt ens. 


Igår innan jobbet tog jag en sväng på stan. Köpa det sista i present väg. Ja nästa helg blir det kalas för tre stycken. Vi får hoppas att dom gillar presenterna.


Det blev lite nödvändliga köp också. Sånt där tråkigt, men som är lite billigare på dollar och såna affärer. När jag gick på dollar hittade jag dom sötaste skålar/formar. Jag kunde inte bara gå förbi. Dessa skönheter ska få pryda lekstugan. Färgerna på dom kommer nog bli accentfärgerna till allt vitt som kommer bli på väggarna i lekstugan.


Nu när jag tänker efter. Vill jag att den ska bli färdig NU. Så roligt det kommer bli att inreda. Jag tror den kommer bli så mysig. Jag hoppas att barnen kommer leka där inne. Ida är jag mest säker på. Till Elias hade jag tänkt mig att göra i ordning någon form av snickarbänk. Riktiga verktyg, träbitar och annat smått och gott. 


Det börjar helt klart klia i mina fingrar nu!


Även idag väntar eftermiddagsjobb. Men först ska Ida lämnas på dagis och ett däckbyte ska göras. Men allra föst måste jag nog börjar ta tag i dagen. För så här kan man inte se ut. 


   

Av Johanna Östlund - 24 april 2016 21:16

Alltså jag bara undrar. Hur i helsike kan en helg gå så snabbt???? Jag vill vara ledig mer. Nu väntar en lång jobbvecka och sen kommer en veckas lång ledighet. Ja jag längtar! Vem skulle inte göra det?!


Hos oss har helgen rullat i rasande fart. Jag hann nästan bara blinka och så var det söndag kväll. Jag kan verkligen inte förstå dagtidsjobbare och hur man kan uppskatta två dagar som går fortare än man hinner tänka "jag vill vara ledig", vips är man tillbaka på jobbet. Nog för att det under lättar en del, men nej det passar inte mig. 


I fredags var det sista dagen på jobbet innan en ledig helg. En rätt bra dag, om jag minns rätt. Efter jobbet var det inlämning av kläder, skor och leksaker på klädbytardagen i Enånger. Men först spenderade jag några timmar hos mamma och pappa. Ja dom "öppnade" inte förens vid fem. Sen åkte jag hemåt, men först ett stopp för helgen härligheter. Kvällen då? Barnen hade visst sovit under dagen. Så ja det blev en sen kväll och jag somnade i sängen medans jag försökte få barnen att somna. Sätter hundra spänn på att det var jag som somnade först. Sen var det lika bra att bära över barnen till deras sängar och själv krypa tillbaka, laddda batterierna.


Lördag morgon och barnen har fortfarande inte förstått att mamma vill sova länge än till kvart över sex. Nog för att jag var rätt pigg ändå, sviter från förmiddagsveckan. Myste ner oss i soffan och där kunde jag slummra vidare. Barnen var pigga och glada. Ville åka direkt på morgonen. Jag hade nämligen nämt att vi skulle till mormor och även shoppa lite, om vi hittade nått. Taggade barn om andra ord.


Innan klockan slagit nio var vi iväg. Till Enånger och klädbytardagen. Fast nej det var ingen hitt att ta med barnen. Vi kollade mest på leksaker (som om dom inte hade några) och satt och fikade. I två minuter orkade barnen kika efter lite nytt i klädväg och sedan var dom less. Suck! Lite hittade vi i alla fall, mest till Ida. Just i Elias storlek var det dåligt med pojkkläder. En tröja hittade han i alla fall som han kunde tänka sig att ha. Ida fick några klänningar (det enda jag inte hade tänkt köpa), ett par leggins och shorts.


När vi shoppat klart åkte vi alltså hem till mormor och morfar. En massa lek både ute och inne. Mys och middag. Jag åkte tillbaka till klädbytardagen för att se om jag behövde ta med allt hem eller hur det stog till. Jag tycker att jag lyckades rätt bra. En liten ikea-kasse fick jag hem tillbaka, av fyra kassar. Dessutom blev jag lite rikare, strax över tusen kronor sålde jag för. Hurra! Efter en hel dag hos mormor skulle vi tillslut åka hemåt. Eller? Nej det räckte tydligen inte. Elias skulle promt stanna och med dom där ögonen och krokodil tårarna kunde inte mormor säga nej. Han blev kvar och sov över. Ida sa glatt hejdå tills hon verkligen förstog vad som hände. Då skulle hon minsann också stanna. Nix vi kunde ju inte bara svänga av E4:an som Ida ville. Så hon fick helt enkelt åka hem och vara med mamma och pappa. 


Kvällen slutade fort. Läggning, ett glas vin, fixa helg blommorna (ett måste) och bara mysa en stund. Då var det liksom godnatt.


Idag har vi haft en lugn dag. Ida slog upp ögonen klockan sex. Har hon en klocka inställd på den tiden? Ja man börjar undra. Pigg och glad ville hon kliva upp. Jaha, ner till soffan. Men idag var jag snabb att piggna på mig så innan Anders kom ner hade jag fixat kaffe. 


Morgonen lunkade på i ett rasande tempo. Städa! Bort med den mesta skiten. Ja det finns några saker jag inte förstår hur man kan ha rena. Typ köksstolarna. Så fort jag har torkat ren dom är barnen där med kladdiga fingrar. Nej dom ser inte trevliga ut helt enkelt. Lika så toalettdörren. Hur i helsike kan den vara så jävla lortig? Även fast jag såg det gick jag bara förbi och gjorde en massa andra saker istället. Så nästa gång jag städar får jag nog försöka komma i håg den dörren och köksstolarna. Förutom det städade jag nog nästan överallt. Golven, köksskåpen och toaletten. Rent och fint, en stund i alla fall.


Sen gick jag ut till Ida som ville gå till lekparken och gunga. Därefter åkte för att hämta Elias. Vi blev så klart kvar en stund. Lovade Ida att hon skulle få leka med mormor. Strax efter ett åkte jag hem med två grinandes barn. Alltså jag blir gårhårig på allt detta gnäll. Ett litet stopp gjorde vi på lidel. Jag har blivit fast där tror jag. Varför åker man inte dit oftar? Dom har mycket bra saker faktiskt. En dricka till dagens middag och ett äppelträd fick följa med hem. 


Väl hemma var det dags att göra middag. Helstekt fläskytterfilé med ugnsstekt potatis, morötter och rödbetor. En massa goda såser och majskolvar. Mums så gott! Vi borde grilla oftare. Sen lekte barnen ute ända tills det var dags för Elias att åka hem till sin pappa. En vecka har gått och nu måste jag vänta en vecka innan jag får träffa honom igen. Nej det är inte roligt. För vem vill inte träffa sina barn jämt? Det är liksom bara att gilla läget, fast man innerst inne inte tycker det. Så är det nog för alla föräldrar som har barnen varannanvecka. 


Kvällen blev lugn. Ida var lortig och behövde sig ett bad. Sen blev det kvällsfika och lite film innan det var dags att göra kväll. Hon ville kolla på film i våran säng. Där somnade hon sött. Jag tog en dusch och sen myste vi ner oss i soffan och kollade på våran serie. Helt underbart! Men nu känner jag hur tröttheten kom över mig. Det är nog lika bra att lägga sig, en dag imorgon också.


   

Av Johanna Östlund - 21 april 2016 20:15

Godkväll så här på torsdags kvällen. Redan torsdag och äntligen snart FREDAG. Det gillas när en ledig helg väntar. Härligt!

 

Hur får vi dagarna att gå? Jo men jag börjar dagen klockan tio över fyra varje morgon. Precis så där lagomt. Eller hur? Pigg och alert! Sedan när jag har gjort mig i ordning åker jag med super volvon till jobbet. Snabbt går det. Spenderar ljuvliga åtta timmar på bästa maskinen. Den bara går och går. Allt mitt onda från förra perioden är som bort blåst. Inga onda knän, än så länge, eller ont på smalbena. Bara min äckel tå som börjar göra ont. Bit i det sura äpplet och tugga på bara. 

 

Eftermiddagarna har rusat iväg. Igår var jag ensam med barnen hela kvällen. Hämtade två nöjda barn på dagis. Dom hade haft en bra dag på respektive dagis. Väl hemma passade vi på att njuta av solen. Härligt när den väl visar sig. Eftersom det var fint väder grillade vi till middag. Grekiska grillspett med fetaostsås - det gick hem hos barnen. Det var faktiskt gott. Full fart! Min plan var att inte sätta oss före klockan sex och det lyckades jag med. Vid sju tiden sov båda som små änglar. En lugn kväll för morsan.

 

Idag kom jag hem lite senare. Vi hade möte efter jobbet. Befattningsträff - vi alla som jobbar på en arkmaskin var med. Två timmar övertid, inte helt fel. Väl hemma ville Elias ha sockerkaka. Så det gjorde vi med vaniljkräm i mellan. Anders pappa kom förbi en sväng. Sen blev det middag. Linssoppa med nybakt bröd. Ingen super hit men det gick ner. Fast barnen dissade det totalt. Sen blev vi alla lite trötta. Ida la sig i våran säng och kollade film. Hon somnade gott där. Elias spelade spel och kollade film på datorn i soffan med oss. Där somnade även han. Anders och jag kollade på våran serie. Så himla mysigt att göra sånt tillsammans. Nu är klockan strax efter åtta och mina ögon går i kors. En dusch och lite fix sen får det bli sängen för min del också. Men då är det sista morgonen jag behöver kliva upp så kristligt tidigt. 

 

 

Av Johanna Östlund - 19 april 2016 20:48

Huset är tyst och lugn. Det är bara små djupa andetag som hörs. Visst låter det underbart? Just nu är det absolut skönaste jag kan tänka mig. Helt ensam - jag njuter!


Dagen började före tuppen. Upp och iväg på jobbet. Där snurrade allt på. Och vips fick jag åka hem. Kanstigt det där hur snabbt åtta timmar kan gå. När eftermiddagarna känns som världens längsta dag. Glad var jag hur som haver.


Idag möttes vi upp på Anders jobb. Han började halv tre. Barnen var glad och pigga. Hurra! Inga trötta-sova-i-bilen-barn. Innan vi for hemåt beställde jag en tid för däckbyte. Det är väl dags nu? Till veckan blir bra. 


Väl hemma körde vi bara på. Spelade lite yatzy med Elias. Hann vann så klart. Sen lekte barnen uppe mednas jag knåpade ihop middagen. Enkelt och lätt blev det idag. Past med skinksås. Båda åt riktigt bra. 


Kvällen började närma sig. Det blev bolibompa och kvällsbad. Lortiga barn som ska på dagis imorgon och då vill i alla fall jag ha rena barn. Sen blev det mys i våran säng med film. Elias somnade, han som alltid kollar film på kvällen. Men Ida är det värre med. Hon vill ha lugnt och tyst. Så vi la oss i hennes säng och läste bok. Och vips sover hon med. Jag avslutade dagen med en dusch och nu är det nog sängen som väntar även för mig. En dag imorgon också.


 

Av Johanna Östlund - 18 april 2016 20:48

Och så var det en ny vecka och med det nya möjligheter. Måndag och en ny arbetsvecka har dragit igång. Vi får hålla tummarna att det blir en bra vecka för oss alla.

Vad har vi gjort då? Vädret har vart det tråkigaste på evigheter. Ingen sol bara grått och trist. Vi har helt enkelt försökt roat oss med sånt vi tycker om.

I lördags åkte vi hem till mamma och pappa. Det bästa som finns om du frågar mig. Man kommer och får allt serverat. Barnen vill bara vara med mormor och morfar, nej man är inte direkt populär. Man kan göra det man vill och faktiskt kunna slappna av lite. Så härligt! Vi stannade länge, det var bara för Ida att lägga sig när vi kom hem. Jag tog mig ett bad med hårinpackning och ansiktsmask. Älskar min hårinpackning, håret blir verkligen mjuk och lätthanterligt. Faktiskt är det från yves. Ansiktsmask en var ny, från my beauty (tror jag), den som alla bloggare skriver om. Faktiskt var den riktigt bra. Tummen upp! Ett bra slut på Lördags kvällen alltså.

Söndagen kom och ännu tråkigare blev det. Regnet öste ner, okej kanske inte riktigt men nästan. Tråkigt och tröttsamt. Vi myste mest bara runt här hemma. Dock körde jag några maskiner med tvätt. Det var nog det enda vettiga. Från ingenstans blev vi åter bjudna på mat. Dags för veckobyte och innan vi for hem blev vi bjudna på grillmiddag. Ibland har man det bra och trevligt. När vi kom hem klippte jag Anders hår och även Elias ville klippa sig lite. Bada och sen fram med dammsugaren och jag torkade även golven när jag var i farten. Sen hopp i säng för hela familjen.

Idag var det jobb och dagis för oss alla. Jag var uppe först och hann åka innan dom andra klev upp. En dag på jobbet. Ingen vidare dag, mycket strul och inget ville funka. Är det inte maskin som strular öron det datorsystemen som gör att vi inte kan köra. Hoppas dom fått ordning på allt tills imorgon. Efter jobbet hämtade jag två glada barn som haft det bra på dagis. Eftermiddagen har rullat på. Byggt lite på lekstugan, middag, mys, lek, nybakt bröd till kvällsfika och nu är det natta för oss alla. En tidig morgon imorgon också.

Av Johanna Östlund - 15 april 2016 20:20

Idag är det fredag hela dagen. Har ni kännt av att helgen har tagit sin början? Visst är det härligt och lite speciellt? Jag gillar helgen, även fast jag nu vart ledig hela veckan. Men det är nått speciellt.


Den här fredagen började vi lugnt. Ida skulle upp halv sju. Det var väl bara att gå ner och bädda ner sig i soffan. Slummrade lite. Men alla vaknade och det var liksom bara att ta tag i dagen. Kaffe och mys i soffan! För att sedan göra sig i ordning.


Klockan tio skulle Anders besikta bilen. Vi alla åkte in till stan. Gjorde några ärenden. Efter besiktningen åkte vi till polisen för att hämta ut Elias pass. Lilla kille som ska åka till grekland snart. Inte nå avundsjuk! Köpte med oss hem två flaskor vin också. Ett vitt och ett rött. Jag som inte gillat rött, men nu gjorde jag visst det. Ja märkte det när jag var hos Sara för någon helg sedan. Anders hade lovat Ida att åka till leksaksaffären. Dit for vi sen. Hon köpte en sop och en vattenkanna som hon ska ha i lekstugan. Elias fick ett mål och innebandybollar. Till sist innan vi for hemåt blev det en snabb sväng in på byggmax. 


När vi kom hem var det bara att ta på sig arbetskläder. Fixa mera på lekstugan. Två väggar fick panel och det vi ska sätta taket på. Det tar sig. Mellan allt åt vi en köttfärssoppa med hembakt bröd. Gött! Ida har lekt en massa ute.


Framåt eftermiddagen åkte jag till affären. Storhandlade för en vecka framåt plus lite till. Dessutom blev det både rosor och tulpaner. Tack älskling! Ja jag hade ju faktiskt hans kort. Han kan min man. 


Kvällen är här. Vi har tagit oss ett varsitt glas vin. Men sen räckte det. Lite påskmust och godis blev det istället. Nu myser vi i soffan innan den här dagen har gjort sitt. Hur kan man vara så trött?


   

Av Johanna Östlund - 14 april 2016 21:12

Här rullar dagarna på. Vi har redan kommit till torsdag. Ja så var det bara helgen kvar på min underbara ledigvecka. Varför ska en vecka gå så snabbt när man är ledig?


Här hemma har vi gjort lite av varje. Bland annat var Ida på dagis och fick då chansen att åka på teater. Åka buss, kolla på teater och sedan buss igen. Och om jag förstog pedagogerna rätt tyckte barnen att bussåkandet var roligast på hela deras tripp. Där ser man verkligen vad som betyder nått. Man behöver inte gör så mycket, utan det räcker att sätta sig på bussen till stan, köpa en glass (kanske) och sedan åka buss hem igen. Lyckliga barn!


Vi har pratat länge om att fixa barnens lekstuga. Som det har regnat in i och fasaden var inte heller i bästa skicka. Igår betämde Anders att han skulle börja på. Vi rev nästan hela. Taket, bron och loftet. Idag fortsatte han. Bort med allt och börja om. Vi har bestämt oss för att flytta den och gör den mindre. Nu är vi en bra bit på väg. Han fick hjälp av hans mamma, så dom kunde flytta den. Nu har vi skalet klart, förutom taket. Sedan på med panelen igen. Ska bli så roligt att fixa i ordning den. Så roligt att göra något för barnen. Som man vet att dom kommer använda.


Jag har vart borta hela dagen idag. Det var dags för arbetsplatsträff. Vi åkte till Sundsvall och södra berget. Vilken utsikt! Jag har aldrig varit där förut så det var roligt att se. Så vad hittade vi på då? Jo vi började med att fika för att sedan svara på några frågor. Sedan byggde vi med lego, en kollade och skulle förklara hur vi skulle bygga, och skulle bygga så högt det bara gick med spagetti med en marshmallows på toppen. Lunch och sitta ute i solen och njuta, ja då det inte kom kalla vindar då förståss. För att avsluta med bowling och fika innan vi for hem igen. En lättsam dag och lätt förtjänta pengar. 


Annars då? Livet rullar på och vi försöker ta oss framåt. Nej jag har alltså inget mer att berätta idag. Så nu säger jag godnatt och laddar inför morgondagen.


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards