johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2015

Av Johanna Östlund - 29 maj 2015 18:54

Fredagen är här. Helgen kommer med stormsteg. Men vad gör det när jag ska spendera mer tid på jobbet än hemma? Nej nu får det gärna bli måndag för min del.

Igår var vi alla hemma hela förmiddagen. Jag var en trött och sur kärring. Ibland blir det så. Ge mig sömn!

Men piggnade väl på mig lite och humöret blev lite bättre. Vi gick ut och njöt av solen som faktiskt visade sig. Klippte en av rosenbuskarna som kommit väldigt dåligt. Fick rådet utav farmor att den borde nog klippas. Passade även på att rensa lite.

När vi kom in fick jag ett ryck. Byta gardiner i vårt sovrum. Fint och somrigt. Sen blev det matlagning innan bilen gick mot jobbet.

Idag är det äntligen fredag. Lillfisan tyckte vi skulle göra morgon klockan sju. Urk! Trött mamma även idag. Idag hade jag inte så mycke mer val än att kliva upp. Mys i soffan.

Men rätt snabbt blev hon rastlös. Klockan åtta skulle hon gå ut i bara pyjamas. Stopp! Vi måste väl ändå göra oss i ordning först.? Klockan hann bli nio i alla fall innan vi gick ut.

Planterade två nya blommor jag vunnit på tradera. Snart så är kanske det ena landet fyllt. Sen lekte vi en stund tills Ida fick grus i ögat. Då tog vi en sväng till affären. Mjölk måsta köpas.

Sen var det dags för dagis. En glad tjej lämnade jag som direkt sprang till gungorna. Hejdå mamma.

Jag själv for på stan innan jobbet. Perfekt en fredag så där. Jag kan säga som så att jag var inte ensam. Köpte morsdagspresent. Sen fick jag faktiskt ett par byxor och två tröjor för endast 100 kronor.

Nu är jag på jobbet. Äntligen är det sista eftermiddagsskiftet. Bara helgen kvar sen och den brukar gå rätt bra. Lördagen svischar bara förbi. Och söndagen tar man sig igenom med vetskapen om ledigvecka som hägrar. Låt klockan bli elva snart så jag får åka hem...

Av Johanna Östlund - 27 maj 2015 16:48

När man jobbar eftermiddag svischar förmiddagarna bara förbi. Man hinner liksom inte med att göra så mycket.

Igår myste och lekte vi tills att det var dags för Ida att åka till dagis. Min stora tjej! Uj vad mycket hon har utvecklats nu. En liten men bestämd tjej kan man väl säga. Fattar inte att min lilla bebis är snart två och ett halvt år. Va? Vart tar tiden vägen?

När vi kom till dagis sprang hon som en toka. Innan jag hade begett mig hemåt satt hon och gunga med en tjejliga. Hejdå, syns imorgon.

Jag åkte som sagt var hem ett tag. Vi har gjort så på dagis begäran. Annars kommer hon precis efter lunch när det är sov dags. Jag hann göra lite. Plockade ihop uppe. Bytte sängkläder i barnens sängar. Vek tvätt. Innan det var dags att åka åt jag lite.

Sen var det jobb hela eftermiddagen och kvällen.

Imorse vaknade jag på fel sida. En gnällig Ida som Anders hade gått och hämtat. Tillslut orkar man liksom inte lyssna. Bara att kliva upp. Blä! Imorgon ska jag ha en lite sovmorgon har jag bestämt.

Upp och myste ner oss i soffan. Morgonkaffe till mamman och frukost till Ida. Sen var det full rulle. Ida lekte med lite allt möjligt. Jag försökte göra mig i ordning för dagen. Vips skulle Anders på jobbet.

Ida och jag for en snabb sväng till affären. Såg att dom hade sommarblommor till ett hyffsat pris. En liten grupp för 70 kronor. Jag själv är så dålig på att göra fina grupper av blommor. Detta passade mig perfekt. Två stycken blev det. Undra bara om jag kan ha dom ute än?

När vi kom hem blev det gofika. Ida skulle promt köpa dyr bullar, som mamman gjorde så klart. Hon gick själv och just nu bådar det inte gott att gå emot henne där inne. Hon är ett monster! Gör precis som hon vill.

Sen var det dags att åka till dagis. En lite mer försiktig tjej idag. Men det gick bra. Vinkade så glatt när jag åkte iväg.

Väl hemma satte jag igång och göra någon "nytta". Började med att plantera blommorna. Så fint så! Hoppas bara att dom växer till sig lite, men det borde dom nog göra. Sen sydde jag ett överdrag till sitta vi har i hallen. Vit och skitig. Nu blev det lite fräschare där. Sen var det dags att göra matlåda och äta lite.

Nu är jag på jobbet ända fram till elva. Snart är vi i alla fall mitten på veckan. Bara fyra dagar kvar sen. Heja heja!

              

Av Johanna Östlund - 25 maj 2015 21:04

Åter igen har vi en ny vecka. Måndag dagen till ära. Det säger förhoppningsvis bara svisch så har den här veckan gått också, hoppas. Eftermiddagsvecka på jobbet - dryg vecka.


Här hemma gjorde vi morgon halv sju. Inte Anders då som hade gått upp i ottan för att spela tv-spel. Knäppis! För min del var det bara att göra sig i ordning. Truck uppdaterings kurs.


Vinkade hej då till min älsklings flicka. En massa prat och fika. Lunch på järnet. Sedan kollade vi på trucken. Japp sen var vi klara.


Innan jag for hemåt hade jag lite att uträtta på stan. Handlade på ica maxi och sen blev det XYZ för lite bensin köp. När jag kom hem packade jag in all mat och sedan for vi alla till stan. Evigt rännande. Ida hade tid hos tandläkaren. Allt såg bra ut. Inga missfärgningar, dock lite sne.


När vi kom hem igen stannade vi alla ute en stund. Jag fick äran att klippa gräset. Hurra eller inte. Det var jobbigt - men bra träning. Det var verkligen dags. Hur fort kan egentligen gräset växa? Lite pannkaks middag blev det sen. Ida mumsade på bra, hungrig liten tjej.


Kvällen kom. Lite mys i soffan framför en film innan det var dags för Ida att sova. Godnatt min skatt. Jag tog mig en dusch och fick sedan för mig att byta sängkläder. Rent och hur härligt som helst. Längtar redan tills jag får lägga mig. Nu har jag hamnat i soffan. Men som sagt det låter frästande att lägga sig i sängen.


    

Av Johanna Östlund - 24 maj 2015 20:17

En härlig söndag med blandad kompott.


Här gjorde vi morgon rätt tidigt. Men vad kan man begära när båda barnen somnar strax efter sex på kvällen? Bara att masa sig upp. Vips hade morgonen gått. Anders for på jobbet.


Vi började göra oss i ordning för dagen. Barnen satt och rita medans jag fixade till mig. Sedan var det deras tur. Sen var dom hungrig, igen. Efter en inte allt för stor frukost. Lika bra att göra lunch. När vi alla var mätta och glada gick vi ut.


Vilket väder det var. En liten stund i alla fall. Jag bar bort alla stenar vi haft runt en rabatt. Medans barnen gjorde lite av varje. Sen skulle dom till lekparken. Gunga är det nya för i år, för båda barnen. Lång stund gungade dom. Sen kom en kille till lekparken, som Elias började leka med. Roligt att leka med andras leksaker. Innan vi gick in gungade dom en gång till.


När vi kom in fick dom lite fika. Sen var det dags för Ida att sova en liten stund. Trött tjej men klockan hade visst tickat iväg. När Elias och jag myste i soffan knackade det på dörren. Dags för pappavecka! Allihop kom. Lite lek och fika blev det innan dom gav sig av hemåt. En glad kille lämnade oss. Hejdå min älsklings kille syns om en vecka.


Det blir alltid väldigt tomt när Elias åker. Nått som saknas. Ida och jag la oss på soffan. Trötta! Jag somnade och Ida kollade på datorn. Anders spelade tv-spel. När jag vaknade fick jag för mig att jag skulle topp Idas hår. Har aldrig klippt hår så förr. Bara Idas lugg och med maskin på grabbarna i familjen. Men hör och häpna! Jag tror faktiskt att det inte blev helt åt fanders i alla fall. Såg riktigt bra ut och mycket "fräschare", eller hur jag ska säga. Det har märkts att det var lite slitet, fick alltid massa tovor i topparna. Så blir det för mig med när det är dags att klippas.


Det tog sin lilla tid för mig att gå igenom håret. Ännu en gång tickade klockan iväg. Efter lite lek blev det hopp i säng för lillfröken. Jag har nu intagit soffan, igen.


    

Av Johanna Östlund - 23 maj 2015 20:45

Den här lördagen bara försvann. Konstigt det där. Vissa dagar känns det som att man bara vaknar och sen är det kväll. Andra tycker man att tiden står stilla och att det aldrig kan få bli kväll.


Här gjorde vi morgon klockan sju. Fast jag låg och drog mig till halv åtta. Så skönt att slippa kliva upp klockan fyra. Bara en sån vecka kvar nu! Pepp pepp! Morgonen började lugnt med lite mys i soffan och en kopp kaffe. Sen började vi ta tag i dagen och Anders for på jobbet.


Barnen lekte hur bra som helst. Medans passade jag på att fixa mig. Sedan blev det lite städning, dammsuga och torka golven. Hujeda mig hur det såg ut här hemma. Även toaletten fick sig en upp fräschning. Rent hem! Barnen behövde också bli rena. Ida hade världens kladd i håret. Suck! Hur gör man för att slippa det? Dags att dusch och bada. Skönt och myst. Dom hade inga som helst planer på att kliva upp.


Tillslut fick jag upp dom och vi gjorde oss redo för att åka ut till Mössön. Men först ett snabbt stopp på max för att inhandla lunchen. Barnen åt inte speciellt bra. Fanns så mycket roligare saker att göra än att äta. Lite lek inne innan dom gick ut.


Barnen var ute med mormor. Åkte rutschkana, gungade, gick i skogen, kände på vattnet. Lite fika på det och sen skulle dom ut igen. Ida ville gå in till gammelfarmor och leka. Elias skulle däremot vara ute och kladda med vattnet som fanns i det vedeldade karet. Tillslut måsta mamma gå in och börja med maten. Så jag tog över. Och vad händer? Jo när han skulle försöka få tag på termometern han höll på med så sträckte han sig för lång och råkade trilla i. Jippi! Or not! Men allt gick bra. Lite chockad av det som hände bara. Typiskt bara att jag hade glömt ta med extra kläder.


In och värma oss. Elias duschade sig varm. Japp det var inte mer än tio grader i det där vattnet. Sen blev det mat. Grillat! Alltid gott. Vi måste köpa ute möbler vi också så an får den där riktiga sommarkänslan. Grilla, sitta ute och bara ha det bra.


Sen blev det mys. Barnen började bli trötta. Ida hade inte sovit någon på hela dagen. Kollade på barnprogram och fick lite godis av gammelfarmor. Vid sex tiden försökte jag packa in dom i bilen. Lättare sagt än gjort. Men tillslut en halv timme senare eller nått var vi redo att åka hem. Två extremt trötta barn. Vi hann inte åka många meter innan dom var i drömmarnas värld. Havsluften tar hårt på dom små liven.


Väl hemma var det bara att bära in båda två och lägga dom i sina sängar. Elias behövde först lite kläder men sen somnade han fort om igen. Jag gick ut och tvättade bilen. Hoppas att den är ren och fin ett tag nu. Nu har jag intagit soffan. Men en dusch lockar så det får de bli innan lördagsmyset börjar på riktigt.


          

Av Johanna Östlund - 22 maj 2015 21:05

Gårdagen gick i ett. Fixa & dona och körka fram & tillbaka. Ibland blir dagarna så.


Började dagen med jobb jobb och jobb. Eller nja... Planstopp och då händer inte särkilt mycke. Dammsuga och byta lite grejer bara.


När jag äntligen fick åka hem till min familj gick allt i 180. Började med att vara ute. Barnen lekte och jag började gräva upp ett land. Rättare sagt rensa ett land som inte blev särkilt bra omhändertagen ifjol. Fyllde på med jord och gödslade.


Sen bar det av till stan. Dags att besikta bilen. Elias skulle så klart följa med. Inte kan man vara hemma när inte mamma är hemma. Hur som haver gick den igenom utan en minsta lilla anmärkning. Hurra! Alltid lite nervöst att besikta bilen tycker jag.


Hem för att hämta Ida och iväg mot ica. Hämtade ut paket och handlade nödvändigheter. Barnen nya vinter stövlar till hösten/vintern och kläderna från polarn och pyret.


Elias skulle såklart ha sina stövlar på sig fast det var varmt ute. När brosan gör det ska även lillfröken hänga på och göra lika. Så vi gick ut en sväng till. Började gräva upp blommorna som skulle vara i landet jag började med under dagen och planterade dom.


In och göra en väldigt sen middag. Barnen åt hur bra som helst. Tomma tallrikar! Sen var det hopp i säng för oss alla.


Äntligen är det fredag! Helgen är här. Hur underbart är inte det.? Stora nedräkningen har börjat. Nu är det endast fyra veckor kvar till semestern. Snacka om att en skön och helt underbar känsla sprider sig i kroppen.


Sista dagen på jobbet för den här veckan. Det gick men fy farao vad trött man är efter att ha gått upp klockan fyra i fem dagar. Klockan tickade ovanligt snabbt och det var jag glad för.


När jag äntligen gick bege mig hemåt skulle barnen hämtas på dagis. För Elias hade det gått jättebra. När vi satte oss i bilen och var på väg hem frågade han om han skulle dit imorgon igen. Så skönt att han trivs nu. Även för Ida hade det gått bra.


Trötta barn och trött mamma kom hem. Vilade på soffan en stund och hade det mysigt. Sen brakade helvetet löst. Som sagt trött barn som vägrar lyssna. En massa grin och skrik. Kladd och vatten. Jag orkar inte!! Tillslut lyckades jag få dom på andra tankar en liten stund.


Vi åt middag efter mycket om och men. Sen fick dom godis. Som sedan åkte undan för dom vägrade lyssna för sjuttiohundrade gången. Suck!


Kvällen började äntligen närma sig. Anders kom hem från jobbet. Glada miner en stund. Vid åtta tiden tvingade vi båda i säng. Elias vägrade men tillslut slappnade även han av och somnade. Ja jag somnade också. Nu är jag lagomt trött. Dags för sängen för mig också snart. Samla kraft till morgon dagen.


  

Av Johanna Östlund - 20 maj 2015 19:49

Den här dagen har verkligen gått i ett från start. Det är lite så man måste ha taktiken för att det inte ska gå åt helvete. Inte hinna känna efter att man är trött. Inte lägga sig på soffan. Göra nått helt enkelt!


Upp i ottan som vanligt. Men nu är det bara två dagar kvar. Så skönt! Ännu skönare är det att semestern börjar om fem veckor. Fy fan vad skönt, rent ut sagt. Kämpa dom här sista veckorna. Sen är det bara att tanka en massa energi. Minns den härliga känslan jag hade efter min semester. Det var roligt att jobba. Jag var inte speciellt trött och allt bara flöt på. Mer mer...


Det var en rätt glad och pigg mamma som satte sig i bilen på väg hem. Hej mina älsklingar! Satte mig i soffan och sen frågade Anders om jag ville klippa hans hår. Hade jag inte gjort det utan försatt att vara en soffpotatis. Hade den här dagen blivit dom andra lik.


Full med energi och inga sura miner. Barnen och jag gick ut. Vi blev ute någon timme. Passa på att vara ute medans solen visar sig. Vilken härlig känsla det var att känna värme. Inte det där kalla som vart flera veckor nu. Vi planterade blommor som jag fick på posten. Tradera vinster. Fikade och njöt av solen. Gungade och lekte i sandlådan. Riktigt härligt!


När vi kom in blev det middag. Snabb och enkel. Pyttipanna med ägg och rödbetor. När fantasin på mat är noll och man inte vill stå hela eftermiddagen och hålla på. Sen fick jag med mig barnen upp. Tänkte rensa mina kläder. Fulla lådor och så använder man knappt hälften. En halv svart sopsäck blev det. Medans kollade barnen på tingeling och önskedjuret.


Än är det full fart. Men nu ska jag börja lägga mina små. En liten kväll till mamman vore inte helt fel. Hoppas hoppas!


              

Av Johanna Östlund - 19 maj 2015 19:39

Hur fungerar barnen egentligen? Varför beter dom sig så olika beroende med vilka dom är?


Efter förmiddagsskiftet är man lagomt trött och lite små retlig. Att jag ens kunde tänka tanken om en lugn eftermiddag. Nope! Så fort jag visar mig i dörren blir barnen mer vild än tam. Allra helst Elias. Han spelar över hela tiden. Blir sur på oss. Hotar och grejar. Varför? Han hade vart snäll hela dagen!


Sur och grinig mamma och barn som är mellan golv och tak - ingen bra kombination! Men vi har tagit igenom oss eftermiddagen helt på egen hand. Anders for på jobbet strax efter fyra.


Vi har haft några ljusglimtar. Barnen håller sams och har roligt tillsammans. Det optimala... Vi har lekt tillsammans. Myst i soffan framför Nicke Nyfiken, barnens nya favorit. Ätit middag. Kvällsbadat.


Nu har Ida percis lagt sig. Sent igen... Inge bra med ljusa kvällar. Elias förstår inte varför man ska lägga sig när det är ljust ute?. Samma visa varje kväll. Ska försöka få i säng han också snart. En liten lugn stund för mamman helt själv skulle inte sitta fel. Kan alltid hoppas!


          

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards