johanna--ostlund

Alla inlägg under november 2014

Av Johanna Östlund - 30 november 2014 21:20

Söndag och första advent. Va? Är det verkligen sant? Inte nog med det är det första december imorgon och barnen får börja öppna paketkalendern och chokladkalendern. Helt sjukt om du frågar mig. Elias har frågat många gånger och jag har tyckt att det lät som det vart en evighet kvar. Nu närmar det sig!


Vi började den här söndagen med en liten liten sovmorgon. Halv åtta sov lilla damen till. Tack för det! Inget morgonmys framför barnprogram idag. Istället satte vi oss i köket. Kaffe, lussekatter och tända första ljuset. Så mysigt!


Sen vinkade vi av pappan som skulle på jobbet och vi tog tag i dagen. Det var bara att köra på en gång. En söndag då lite blev gjort faktiskt. Tog ur diskmaskinen och fyllde den. Sen gick vi upp. Elias fick nya sängkläder på sina nytvättade täcke och kuddar. Plockade ihop lite saker som låg över allt. Tog sedan tag i tvätten. Va? Ja ni hörde. Redan! Inte mer än tre fyra maskiner med tvätt att vika. Vilken skillad! Och så skönt. Varför gör jag inte så oftare? Medans lekte Ida med lite allt möjligt. Sen tog jag med mig ett täcke och några kuddar som ska tvättas.


Det blev ett litet tvätt maraton. Fast inte minskade det i tvättkorgen för det. Allt var upp ifrån och det blev sammanlagt tre maskiner. Medans lekte Ida eller kollade på film. Sen blev det lunch, spagetti och köttfärssås. Sen dog vi i soffan. Ida blev sur och grinig. Hopp i säng för lilla damen. Och lugn och ro till mamman.


Jag satte mig i soffan och tog det lungt. Skönt! Kollade igenom alla mail. Och vips var jag inne på leksaks sidor. Jodå nog hittade jag nått. Blev en varsin födelsedagspresent till barnen. För halva priset. Billigt och bra.


Sen vaknade en gosig liten tjej. Vi myste i soffan bra länge innan hon vaknade till liv. Älskar dessa stunder. Dom händer inte allt för ofta och inte någon längre stund heller. Sen fick Ida korv, två stycken åt hon.


Vi packade sedan in oss i bilen. En snabbis genom stan. Behövde mitt favorit mjukmedel som inte alla affärer förstår att dom måste ha. Men ÖB fattar! Och billigt är det också där. Vi tog en sväng in där. Det blev lite små saker. Bland annat två nya tomtar till fönstrena i vardagsrummet. Sen skulle Ida ha en sån där disney kula med några chokladbitar i. Mina barn älskar dom. Så dom fick en varsin.


När vi handlat klart åkte vi till forsa. Hämtade min älskade prins! Dom var hos Saras föräldrar. Det tyckte Ida var roligt och ville inte åka där ifrån. Visst blev vi en stund. Jag blev bjuden på kaffe. Tillslut var det dags att åka hemåt.


Väl hemma hade Anders också kommit hem. Det blev en liten familje stund. Alltid lika roligt och få hem våran älskade Elias. Barnen lekte snällt tillsammans. Jag tog fram barnens paketkalender. Snart dags! Ida tyckte det var väldigt spännande. Och på mindre än tio minuter som dom vart framme fick jag rädda två paket med lite mer tejp. Spännande! Ida blev rätt snabbt ledsen för ingen ting och det var alltså dags att lägga sig. Elias och jag var uppe och lekte på hans rum. Gick ner så Ida kunde sova. Lite mys i soffan. Som blev tråkigt rätt snabbt så vi gick till lekrummet och lekte lite. Mamma, pappa och barn. Jag var mamma, Elias var pappa, Anders var bebis som spelade tv-spel och en storasyster som hette Ida. Roligt hade vi. Bebisen bara spelade och Ida var ute och jagade killar hela tiden. Vi hade riktigt sjåigt och hålla reda på våra barn. Och pappan ringde till tomten titt som tätt och avbokade alla julklappar till barnen.


Vid åtta tyckte jag att det var dags att sova. Vilket inte Elias höll med på. Tillslut fick jag honom i säng. Men inte somnade han inte. Läste tre sagor och sen fick han lägga sig i våran säng och kolla på kinder ägg. Han vred och vände sig. Sa hela tiden att han inte kunde somna. Men jäspa stort gjorde han flera gånger. Suck! När jag erböjd mig att klia hans rygg somnade han på två röda. Kliade och masserade hans huvud.


Äntligen kväll! Och Maria Lang hade precis börjat. Ska kolla klart på de. Sen blir det sängen för mig. En tidigt morgon väntar. Förmiddagsvecka på jobbet drar igång.


    

Av Johanna Östlund - 30 november 2014 12:55

Alltså rabatter/reor haglar över oss nu! Jag kunde bara inte låta bli. Över 50% rabatt. En varsin sak till Elias och Ida, men dom stoppar jag undan tills dom fyller år. Helt sjuka priser. Lika bra att börja, pang säger det så är vi där.




    

Av Johanna Östlund - 29 november 2014 20:16

Lördag och inte blir det sovmorgon för det. Klockan sju pep mitt lilla alarm. Min lilla fisrumpa har du glömt hur man sover länge? Det blev morgonmys i soffan. Ida har blivit så lugn på morgonen. Ligger i soffan under en filt och bara myser, en låång stund. Det varar inte för alltid och närmare åtta började hon röra på sig. Jag gick upp för att få en värmade kopp kaffe.


Ta tag i dagen? Kläder åkte på. Vi vinkade hejdå till pappan som for på jobbet. Vad ska vi göra? En riktigt hemma mysa och pyssla dag? Ja varför inte. Min tanke var alltså att stanna hemma hela långa dagen. Vilket inte hör till vanligheten. Eller ens att jag vill de. Men idag känndes det som en bra dag.


Vi myste på och donade. Fick ett sms och en fråga om att åka till farmor kom. Äsch, ja varför inte. Vi hade ju ändå inte nått planerat. En stund senare kom ännu ett. Storebror och Edwin hade tråkigt och undrade om vi kunde ses. Ja varför inte. Göra oss i ordning och hopp in i bilen.


Först blev det Forsa. Barnen lekte och hade roligt. Vi mammor avnjöt en kopp kaffe blandat med prat. Elias hade gjort så goda pepparkakor på Saras jobb. Riktigt stolt var han över dom. Tiden gick och Edwin blev trött och la sig för att sova. Elias och Ida fick lunch i magen. Faktiskt åt Ida rätt bra. Det har som dagt inte hänt många gånger den här veckan. Sen var det dags för Ida och mig att tacka för oss. Tack för en trevlig förmiddag.


Vi for vidare mot Iggesund. Till farmor där även min kusin och hennes barn var. Vi kom till ett dukat fikabord. Tårta och kaffe. Ida fick i sig en hel tårtbit. Sen blev det en massa lek för Ida och Olle. En del kiv, men mesta dels var dom snälla med varandra. Middag fick vi också. En god köttgryta med klyftpotatis. Tack för allt! Efter maten blev det lördagsmys för dom små. En varsin godisskål, festis och barnprogram. Som dom njöt! På´t igen! Ännu mer lek och tok. Dom var så söta. Tillslut var jag tvungen att avbryta. Dags att åka hem. Klockan hade tickat iväg.


När vi kom hem blev det lite pappamys. På med pyjamas och mysa i soffan en stund. Tur hade hon för NallePhu och Heffaklumpen gick på barnkanalen. Lycklig tjej! Lite lek blev det också innan det blev sängen rätt sent, halv åtta.


Kvällen är här. Jag tog en dusch. Skönt! Nu sitter jag i soffan och kollar på så mycket bättre. En lugn och skön kväll.


En dag som inte blev som jag tänkt. Men bra blev den!


      

Av Johanna Östlund - 29 november 2014 08:59

Var det någon mer än jag som blev bombaderad av en massa mail om många fina erbjudanden? Synd bara att man är klar med alla julklappar. Men äsch varför inte beställa en julklapp åt sig själv? Det var precis det jag gjorde, förutom två plagg till Ida. Jag köpte lite nya kläder för inga pengar alls om man jämför med hur mycke det skulle ha kostat. Närmare två tusen skulle detta kalas sluta på. Vet ni vad jag fick ge? 600 kronor, som en fis i rymden. Glad mamma!


        

Av Johanna Östlund - 28 november 2014 21:15

Fredag och uppe med tuppen efter en liten jobbig natt, trött mamma kan man säga. Ida vaknade precis när jag tänkte tanken att jag skulle gå och lägga mig. Hon var inte ett dugg sugen på att sova. Vi satte oss i soffan och kollade film. Vid elva gick vi upp till våran säng och kollade på film där. Men det gick inget vidare. Stängade av filmen och försökte få henne att ligga ner och stilla. Att tro att Ida kan slappna av när hon ligger i våran säng är bara lönlöst. Vid tolv fick hon lägga sig i sin säng och där låg en stressad mamma som skulle upp om fyra timmar. Ingen bra kombo, jag behöver verkligen mina timmars sömn. Annars fungerar inte jag eller orkar ända in i mål.


Ett förmiddagsskift var det alltså för mig idag. Usch som jag ångrade att jag sagt att jag kunde jobba. Aja brukar oftast gå bra bara man kommer dit. Lika så idag. Roligt att jobba med andra. Fast idag trodde jag nästan att jag var ute på mitt skift. Nästan halva skiftet var ute och jobbade extra.


När det var dags att åka hem blev det två stopp. En snabbis in på affären, här ska fredagsmysas eller i alla fall äta godis och dricka julmust. En snabb sväng in på loppis blev det också. Hade lite tid innan jag skulle hämta Ida på dagis. Jag hade i och för sig kunna hämta henne då, men det brukar vara mellis just den tiden och lika bra att dom får stöka undan den innan man kommer. Jag hittade två fina loppisfynd. En julduk som jag tänkte kanske passar på vardagsrumsbordet och en blå ljusstake som får flytta in i köket när julen är borta.


Hämtade Ida. En glad tjej. Det var bara hon och en liten kille kvar när jag kom. Men det är ju fredag och inga "extra" barn då. Precis när jag kom skulle dom till att leka med trolldeg. Så jag lät henne göra det innan vi for hemåt. En trevlig stund och jag kunde fråga fröken några saker. Tycker det är svårt med kläder nu. Som alla andra gånger när årstiderna går in i varandra. Blir det för varmt? Blir det för kallt? Hela garderoben på dagis kanske skulle vara bra.?


Väl hemma hade jag en glad tjej. Inte allt för trött. Lek och kolla film. Sen blev det gårdagens middag idag igen. Ida åt halv bra, hon har ätit dåligt några dagar nu. Inget jag tycker är särskilt sort. Dom äter när dom är hungrig och vill dom inte ha mat kan dom få en smörgås om det går ner bättre. Efter maten blev jag dötrött. Fick Ida till att vilja kolla på film med mig. Hon var stilla ett bra tag innan hon fick myror i brallan. Anders kom hem från jobbet också.Lite mys och bus med pappa innan det var dags att lägga sig.


Halv sju tackade hon för sig. Nu hoppas mamman på en lugn natt och en bra morgon som inte börjar allt för tidigt. Kvällen kom! Jag satte fart med att slå in alla julklappar. Nu är det klart! En sån skön känsla. Nu fick man en boost med julkänslor som håller på att svämma över. Nu kan jag lägga julens stressmoment åtsidan och bara njuta och umgås med min familj och hitta på roliga saker blandat med jobb. Nu har jag intagit soffan och här blir jag kvar tills det är dags att sova.


    

Av Johanna Östlund - 27 november 2014 20:18

Att gå och lägga sig i tid gick väl så där. Eller ja, jag var i sängen vid tio, men släkte nog inte förens närmare elva. Men men.... Jag fick mig en skön sovmorgon! Dessutom krånglade Ida i natt. Vilket jag inte hörde. Då sover jag djupt.


Morgonen var lugn. Kaffet hade precis blivit klart när jag kom ner. Gott! Myste i soffan med Ida. Sen insåg jag att det var väldigt kallt ute. Jag som inte ens har tagit fram barnens vinterkläder ännu. Fram med overaller och vinterjackor. Hade till och med glömt bort Idas vinterjacka. Har tänkt en tid att hon kanske skulle behöva en lite tjockar jacka. Och så hade vi en hemma. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Vips hade tiden gått och det var dags för Anders att åka på jobbet. Hejdå pappa!


Vad ska vi hitta på? Vi bestämde oss för en snabb tur in till stan. Fick hem några trevliga lappar från åhlens och tänkte passa på att utnyttja dessa erbjudanen på nya pippikläder åt min pippitokiga tjej. Det blev en tunika och leggins, så söta. Tror det får hamna i presenthögen faktiskt. Sedan blev det jysk. Har lessnat på att inte kunna tvätta mer än en tvätt. Köpte därför en till tvättställning. Tjoho, ingen är gladare än jag. Det blev även två nya lakan till barnen, kökshanddukar och tomteservetter.


Innan vi for hemåt blev det en snabb sväng på ica. Hade ett sista paket innan jul att hämta. Nu är barnens julklappar klara. Handlade lite smått också, som jag glömde i början på veckan.


Glada och nöjda kom vi hem. Packade upp allt. Sen blev det en sen lunch. Men Ida åt nästan ingen ting. Sen lekte hon för fulla muggar tills hon däckade på soffan framför pippi. Hon hade inte sovit nått idag, förutom tio minuter i bilen. Medans donade jag på med lite allt möjligt. Tvättade fyra tvättar. Målade en adventsljusstake, eller vad heter en sån egentligen som man tänder varje advent, som var i fel färg, hittade inte den jag egentligen ville ha i år. Kokade kalops, som blir en fin matlåda imorgon på jobbet. Bytte vaxduk, den jag köpte först var en textilvaxduk och egentligen mycke snyggare, men den funkar inte för oss. Så nu blev det en riktigt och en julig duk åkte på. Slog in dom sista paketen till barnens paketkalender.


När Ida vaknade vaknade hon helt klart på fel sida. Mycke grin och gnäll denna eftermiddag. Hon fick i sig nästan en hel risifrutti. Ett bad på det så blev det lite bättre. Sen kom pappa hem också, ännu bättre. Sen lekte hon lite, kollade på pippi (stora favoriten just nu), ritade och sen hopp i säng. Trodde inte hon kunde somna med tanke på att hon sov så sent. Men det gick alla tider, inge gnäll eller grin. Det gillar mamman.


Kvällen är här! Tar det lugnt farmför tv:n. Ladda inför ett förmiddagsskift på jobbet. Jag har verkligen ingen lust. Men det går nog bra bara jag kommer upp och väl är där. Det blir alltså inte speciellt sen kväll ikväll heller.


      

Av Johanna Östlund - 26 november 2014 22:36

Tiden går snabbt. Tänk att det redan gått fyra år sedan mitt liv vändes upp och ner. Det värsta som hänt i mitt liv. Det absolut största sveket. Något sånt hoppas jag verkligen att jag slipper uppleva igen.

Stor och fet med världens finaste kille i min mage. Just då kunde jag inte tänka på honom. Allt var bara jobbigt. Så mycket som jag grinade under den första tiden har jag aldrig gjort. Obeskrivlig känsla.

Vips så kom han - en månad tidigare. Inte så där "gulligull" med en helt underbar känsla. Om ni förstår vad jag menar? Han var så klart välkommen och jag älskade hon från första stund. Jag önskade att jag var i bättre "form". Att kunna glädjas mycket mer åt det fantastiska som faktiskt skett. Istället grinade jag. Barnmorskorna kollade lite konstigt åt mitt håll, men hur skulle dom kunna vet? Att det som såg så bra ut helt enkelt inte var det. Så här i efterhand hade jag nog mått bättre om jag gjort just den resan själv. Hur skulle jag kunna veta det?

Det var en tuff början. Inte för att han var bråkig eller så, helt perfekt snarare. Det var hans mor som inte var på banan.

Tiden gick... Läker den alla sår? Nej! Men man lär sig leva med dom.

En dag kom han. En stilig en. En som jag efter all sorg kunde släppa in. En räddare?

Det var så klart någon annan med i bilen också. En tjej. Just där och då hade jag gjort vad som helst. Men det var bara att acceptera. Något jag skulle få lära mig att leva med.

Hade någon sagt till mig att jag tre år senare inte alls skulle haft något emot henne. Utan att hon snarare skulle bli en vän till mig. Hånskratt! Liksom hur skulle det gå till. Från att önskade att personen skulle försvinna från jordens yta till att bli en viktig person i mitt liv. Just så är det. Jag är glad att just hon är "mamma" till min son när jag "inte får vara det".

Tänk att allt blir bra tillslut. Från att allt bara är svart till att se ljuset. Det har vart en lång och tuff resa. Nu hoppas jag att få leva i ljuset!

Av Johanna Östlund - 26 november 2014 19:31

Godmorgon onsdag klockan sex. Trött var bara förnamnet. Ner och lägga mig på soffan. Efter ett tag var man väl nästan människa i alla fall.


Påklädning, frukost och ta tag i dagen. Klockan nio drog jag fram dammsugaren och golvmoppen. Rent och fint i hela huset, både uppe och nere. En trött mamma kan vara det sämsta. Då orkar man liksom inte. Bryta ihop och kom igen.


Ida tog en kort middagslur. Men vi hann med lite smått och gott. Anders spacklade. Jag tog en tur till pappersinsamlingen med en hel del papper och kartonger. Fiaxde lite på Elias rum. Satte bland annat upp en hylla med små fack till alla hans smågubbar.


När Ida vaknade blev det mys i soffan med en av hennes favoritet på tv:n - i drömmarnas trädgård. Sen fick jag för mig att baka lussebullar. Ida skulle såklart vara med. Och visst gick det bra förutom att min lusselängder blev lite väl ogräddad. Hoppas dom går ner i alla fall, kladdiga. Till det var det julmusik - en härlig julkänsla spred sig inombords.


Till eftermiddagen lekte Ida själv en bra stund. Medans gjorde jag mat. Kokt torsk med potatis och äggsås. Sen blev vi trötta och mätta. Ida la sig på soffan och kollade på pippi. Hon låg stilla en bra lång stund. Ända tills det var dags att åka en sväng.


Framåt kvällskvisten blev det en tur till Sågtäkten. Vilken lycka för Ida. Var nog ett tag sedan hon var dit. Lek, fika och mys med farmor och farfar. Sen var visst klockan rätt mycke. Dags att åka hem och sova.


Ida la sig nästan på en gång vi kom hem. Trött tjej som somnade på en gång utan en massa grin. Skönt! Jag hamnade på soffan och nu känner jag mig inte allt för pigg. En tendens till huvudverk, igen, hade det imorse också, jag som aldrig brukar ha det. Nej känner mig verkligen inte på topp. Tror det blir sängen tidigt idag, jag behöver sov ut känner jag.


      

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards