johanna--ostlund

Alla inlägg under mars 2015

Av Johanna Östlund - 31 mars 2015 19:56

Tänka sig att vi kommit till sista Mars. Alltså är det bara jag eller. Men vart tar tiden vägen? Ett år går så fruktansvärt fort att han knappt hinner blinka. Vi får alltså lägga ännu en månad av år 2015 bakom oss.


Här hemma blev det tidig morgon, som vanligt. Nu vill jag ha sovmorgon och vakna på bra humör och känna mig pigg. Tack! Vi gick ner och myste i soffan någon timme. Innan det var dags att ta tag i dagen. Påklädning och frukost. Sen bar det av till dagis för lillskruttan.


Strax efter att jag kom hem åkte även Anders på jobbet. Helt själv några timmar. En rätt skön känsla idag. Jag försökte fixade i ordning en liten matlista. Noll fantasi. Sen blev det en liten handling så att vi klarar av att göra mat några dagar framöver.


När jag ändå var uppe i fart städade jag min bil invändigt. Behövligt! Vet inte ens om jag gjort det på den här?. Ren och fin blev den i alla fall. Lite bokläsning och vila hann jag med innan det var dags att hämta hem lillfröken igen. En trött tjej som inte hade vaknat från middagsluren. Men allt hade gått bra och hon hade vart pigg och glad.


Eftermiddagen rullade på. Försökte underhålla Ida som skulle åka till den ena och den andra. "Åka momo mamma". "Åka Vejin (Edwin) mamma. Vejin hemma". "Fajfar hem mamma. Åka fajfar". Men vi höll oss hemma och donade med lite av varje. Spelade musik. Ritade. Lekt inne i lekrummet. Kolla film.


Kvällen kom. Anders om hem och vi myste på här hemma. Nu har Ida precis lagt sig och somnar förhoppningsvis snart. Det är en trött mamma här hemma ikväll.


  
 

Av Johanna Östlund - 30 mars 2015 19:51

Att behöva kliva upp halv sex på sin första lediga dag kändes inte alls bra. Det var en trött mamma som slog upp ögonen. Den alldeles personliga väckarklockan vägrade att ge med sig. Ner och bädda in oss i soffan framför film. Min favorit!

Klockan nio om än fortfarande trött tog jag tag i dagen. Gick runt och fick ingen ting gjort, för utom att slå igång en maskin med tvätt.

När vi äntligen var redo för dagen skulle Ida ut. Hon hade väntat länge nog. På med full mundering och så gick vi ut i det tråkiga vädret. Kallt, grått och trist. Ida lekte på och hade roligt. Jag ville helst av allt gå in igen. Kom sedan på att vi kunde åka med allt som skulle på återvinningen. Massa kartonger och skit! En snabbis till affären för att kunna göra dagens middag. Åå måste verkligen skärpa mig på den biten. Matlista och handla allt som behövs...

När vi kom hem igen blev det lunch. Korv med bröd. Ida var nöjd med det och åt två korvar. Sen blev det en middagstid. Som hon sov.

Jag hann med en hel del. Några fler maskiner tvätt. Ring och boka tid för service på min bil plus däckbyte och två nya däck. Städa och organiserade om lekrummet lite. Bort med några saker. Sen blev det lite golvyta att leka på. Ett snabbt race med damsugaren.

I samma veva som Ida vaknade kom Anders hem också. Ida och jag åt middag. Eller hon åt inge vidare. "Äckigt". Sen blev det en massa mys och lek.

Tiden försvann... Ett kvällsbad för lillfröken. Äntligen gillar hon det igen. Ingen brottningsmatch med en massa grin. Utan det gick enkelt och smidigt. Sen blev det hopp i säng. Godnatt min skatt.

Kvällen är här. Jag har sjunkit ner i soffan och pustar ut. Börjar känna mig trött efter en helt okej start på en ny vecka.

Av Johanna Östlund - 28 mars 2015 21:57

Äntligen lördag! Snart blir det äntligen helg för mig. Bara en dag kvar. Sen var den här långa dryga veckan slut. Antar att vi snart är där igen...

Började morgonen att vakna till larmet vid halv åtta. Jojo mina barn kan också sova ibland. Smög ner. Fixade kaffe och började göra mig i ordning. Sen blev det morgonmys med mina fina.

Vips var det dags för jobbet för min del. Suck! Men lördagarna är den bästa dagen på hela veckan. Kortast och konstiga tider. Det gillas! Lite variation tack!

Annars gick det väl rätt okej. Hann med att läsa en hel del. Ja numera har jag blivit en riktig bokmal. Läst åtta böcker på väldigt kort tid, två tre veckor. Och jag älskar det. Tiden går lite fortare på jobbet då. Plus att det blir billigare. Förr när man hade tråkigt kollade man alltid på nätet och lyckades väldigt ofta klicka hem nått.

Dock blev det faktiskt så idag. Lite kläder till barnen. Elias är i behov av mjukisbyxor. Finns nästan aldrig några i lådan och då tar han långkalsonger i stället. Hittade ett par shorts. En tröja som jag tror han ska ha på sig med en skjorta under när vi ska på dop. En kofta till Ida som hon också kanske ska ha på dopet. Allt för strax under tre hundra kronor. Älskar rea!

Väl hemma hade jag mammig barn. Mys! Lite film och godis innan barnen skulle i säng. Först ut var Ida. Elias och jag spelade bamse spel och lekte lite innan det var dags för honom att sova. God natt mina skatter.

Trötta mamma orkade inte så mycket mer. Lite kanske... Men nu är jag helt slut och med vetskapen om att jag ska kliva upp klockan tre, ställa fram klockan, känns det inte ett dugg bättre. Blää! Bästa att sova någon timme innan sista skiftet.

Av Johanna Östlund - 27 mars 2015 21:16

Just för tillfället rullar veckorna bara iväg. Jag hinner inte riktigt med. Bra på ett sätt men inte lika bra på ett annat.

Slutet på Mars är här. Kan ni förstå? Vi ger oss snart ut i vår första vår-månad, om du frågar mig. Hur härligt är inte det? Ser fram emot det enormt mycke. Har vart ett litet mörker nu tycker jag. Trött och eländig.

Annars då? Jag har eftermiddagsvecka på jobbet. Vilket betyder att jag knappt är hemma. Vilket är enormt trist nu när det är mamna - vecka för prinsen. Men jag försöker. Lyckas och misslyckas.

Vi har lyckats samla på oss några glädje ämnen. Elias blir alltid lika glad när han slipper dagis. Så i måndags fick han vara med Lena, lycka. Även idag fixade jag så att han slapp. Dock mest för att det går magsjuka där. Men han blev överlycklig när han skulle få vara med moster Sofia och Wille. Vi har haft våra duster om just dagis. Han verkar inte trivas. Eller har jag fel? Jag blir galen. Jag hatar att lämna honom på ett ställe där han inte talar något gott om. Fast enligt fröknarna går det hur bra som helst. Och jag tror dom, men ändå. Idag klämde han ur sig att han skulle börja på Idas dagis. Vet inte vad vi ska göra?

Mitt i vecka kom solen på besök. Då tog vi en förmiddag ute. Härligt fast kallt ändå. Men barnen var nöjda och då är jag nöjd.

Igår fick vi hem ett lass med grus. Lite förändring på framsida kommer att ske. Liten bro av något slag och nytt grus. Det blir nog bra det.

Annars är jag sjukt less på allt som har med snoriga näsor och hosta att göra. Ge mig friska barn NU! Är det bara vi som får alla möjliga sjukdomar som hänger kvar i evigheter?

Men nu är det äntligen fredag. Bara två dagar kvar innan en veckas ledigt. Nu kör vi sista rycket!

Av Johanna Östlund - 19 mars 2015 20:38

Mer än halva veckan har gått. Vi har redan kommit till torsdag. Ja jisses vad tiden går. Tänk om nästa vecka kan gå lika fort.? Men det tror jag knappast.


Jag började torsdagen som alla andra dagar den här veckan med att kliva upp i ottan. Klockan tio över fyra ringde klockan. Bara att kliva upp. Suck! Men det brukar gå bra tills man kommer på jobbet. Då kommer tröttheten i kapp igen. Lika så idag.


Ögonen går i kors och man längtar tills det är dags att få åka hem. Ändå var jag inte lika trött som dom andra dagarna. Det gick faktiskt rätt bra idag. Peppar peppar börjar det vända? Måste bara vara förkylningen som hängder sig kvar som är boven. Annars gick allt bra på jobbet.


Väl hemma kom min älskade tjej och mötte mig i dörren. Där slog återigen tröttheten till. Men jag lyckades få lite gjort ändå. Slängde in en jeanstvätt. Medans jag väntade på den gick Ida och jag upp. Leta kläder att sälja. Jag skulle definitivt kunna ha en egen loppis med bara barnkläder. Hur kan dom ha så mycke kläder? Vill inte ens veta hur mycke som finns ute i garaget. Suck! Ingen som ska ha barn snart och villa ha kläder? Måste försöka göra mig av med det mesta.


Fler tvättar blev det. Två till med handdukar och sängkläder. Lite mat fick vi i magen idag också. Pyttipanna med ägg och rödbetror. Ingen favorit. Men när man inte orkar göra någon avancerad mat går det ner. Sen vinkade vi hejdå till pappan som skulle åka på jobbet. Då dog jag. Som tur var ville Ida kolla på prinsessa och jag kunde vila på soffan.


När jag äntligen vaknade till började jag märka. Fy vilket jobb. Men det blev klart. Då var det dags för ett kvällsbad och sen hopp i säng för lillgumman. Idag gick det bra. Ibland får hon för sig att det inte är någon hitt att duscha/bada. Nu verkar det gå bra som tur är. Somnade som vanligt utan problem.


Nu har jag intagit soffan. Slö kollar på familjen annorlunda. Men ska nog gå till sängs sen. Kanske läsa lite, nått jag saknat nu när jag typ somnat klockan åtta varje kväll.


En sista dag kvar och sen är det helg!


  

Av Johanna Östlund - 17 mars 2015 20:45

Peppar peppar verkar förkylningen ha gett med sig, till viss del i alla fall. Har inte haft feber sen inte söndags. Men hostar en hel del. Och kroppen! Den skriker efter vila. Har aldrig känt att kroppen vart så här sliten efter en förkylning. Jag vill bli pigg nu, på riktigt.

Annars då? Jag jobbar, har förmiddagsvecka på jobbet. När jag har kommit hem är jag helt slut. Man vill bara krypa upp i soffan och mysa och helst bara sova. Ingen rolig mamma inte. Men vad ska jag göra? Ögonen går inte kors och bena orkar knappt bära min vikt.

Men det är ju rätt mysigt att kolla på en prinsess film med världens finaste prinsessa. Men det måste bli ändring! Kom på idag att jag måste leta reda på kläder och leksaker. För tydligen är det den här helgen jag har bokat inte mig på att sälja saker på klädbytardagen i Enånger. Bara att sätta i gång om andra ord.

Gotta att nu orkar inte den här mamman hålla ögonen öppna längre.

Av Johanna Östlund - 14 mars 2015 21:35

När ska alla sjukdomar ge med sig? Vi har haft en vecka med sjukdom. Är det inte den ena så är det den andra.

Ida och Anders började förra veckan. Feber, hosta - allmänt förkyld. Sen började Elias och bli snorig och hostig igen. Suck! Nu har även jag legat i feber och hosta.

Trots våra krämpor åkte vi till Sågtäkten för lite korv grillning och ute mys. Riktigt skönt att vara ute lite. Men det blev rätt snabbt kallt. Vi gick in och tog oss en kopp kaffe istället. Barnen lekte och hade roligt.

Sen blev det en lugn eftermiddag. Barnen sov länge. Och jag låg och läste och somnade en stund jag också. Sen har vi bott i soffan trötta barn och extremt trött mamma.

När Ida la sig tog Elias och jag oss ett bad. Så skönt. Då blev vi varma och goa. Det har vart rätt kyligt här hemma idag. Brr! Sen var vi lagom gosiga för lite kvällsfika och hopp i säng.

Barnen sover och även jag tänker sova. Roligare än så hör blir det inte när man har en förkylning i kroppen. Hoppas vi alla blir helt krya snart!

Av Johanna Östlund - 12 mars 2015 01:47

Klockan är mitt i natten! Vad gör jag uppe nu? Jag hade helst legat ner bäddad redan. Men ibland blir det inte som man vill.

Vi hade en lugn morgon här hemma. Barna slog på stort och sov ända till halv åtta. Jippi! En pigg och utvilad mamma.

Kaffe, barnprogram och allt sånt som ska göras. En snabbis till affären blev det också. Sen gick barna i väntans tider. Kommer mormor snart fick jag höra många gånger av Elias. Någon som saknat sin mormor? Ida la sig för en tupplur. Elias och jag gick då ut för att lapa sol och leka. Varmt och skönt.

Äntligen kom hon! Mormor! Lek och fika. Glada och ledsna miner. Tillslut blev det att Elias fick följa med mormor hem. Nöjd kille kan man säga.

Eftermiddag lunkade på här hemma... vi gjorde inget speciellt.

Vips blev det dags för Ida att sova. En lugn stund. Jo hejsan! Hon har sovit lite och vart ett grinmonster. Vad är det? Tillslut somnade hon igen. Men vaknade precis när jag tänkte lägga mig. Sen grinade hon minst en timme. Inget hjälpte och hon ville nästan krypa ur sin kropp såg det ut som. Efter en fis blev hon lugn ett tag. Jaha magen? Troligtvis. Efter att hon hostade så att hon kräktes, slem och ingen spy lukt, mådde hon mycket bättre. Jag hoppas att det inte är magsjuka och att vi nu får sova. Lite gnäll hört emellan åt. Jag håller tummarna. Förhoppningsvis godnatt.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards