johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2017

Av Johanna Östlund - 30 juli 2017 22:13

Det var med en väldans fart helgen kom. Typiskt att den skulle sluta lika fort som den började. Men ändå blev den till nått bra. 


Igår var det lördag och solen visade sig från sin bästa sida. Glädjeskutt! Så på med bikinin och lapa lite sol. Underbart! Medans lekte barnen med grannbarnen och Anders klippte gräset. En rätt bra förmiddag om du frågar mig.


Och vips hade vi bestämt oss för att hänga med grannarna, lite längre bort på gatan, för att äta middag på avholmsberget. Efter en slingrig väg i typ 100 knyck var vi äntligen framme. Blå hålla sig och jag tackar gudarna för att barnen inte är åksjuk. Vilken utsikt! Jag tror faktiskt inte att jag har vart där. Mysigt ställe. Efter att ha begrunnat utsikten och själv klart tagit kort så var det äntligen dags att äta. Gott!! Efterrätten tog vi vid dellenbaden, glass och kaffe. Och barnen kunde springa av sig i lekparken. Underbart härligt!


Kvällen kom och grannarna kom hem till oss för att dricka lite gott och bara umgås. Barnen var vaken en sund. Hann med att äta godis, leka och spela kubb innan det var dags för sängen. Elias somnade rätt fort. Ida som aldrig kan slappna av var det värre med. Tillslut fick vi en lugn kväll som inte slutade förens halv två. Tack för trevligt sällskap!


Vi var väl lite sliten idag kan man väl säga. Trött! Eller ja den ena verkade ha hur mycket energi som helst. Att städa garaget tyckte han var en bra idé. Japp så det var bara att bära och greja. 


Sedan blev det en god lunch/middag i form av porterstek och kubbmatch efter det. Elias pappa med familj kom i samma veva så det blev några fler kubbmatcher och lite kaffe och lek på det. Ses snart igen min fina kille!


På kvällssidan åkte vi till pappersinsamlingen och slängde lite skräp. Och sedan till Sågtäkten. Lite kaffe och en massa lek för Ida. Sedan var vi alla trötta, eller ja nästan. Ida hon lekte uppe på sitt rum medans vi vuxna låg i soffan. Ett bra slut på denna söndag. Och nu är det dags att hoppa i säng. Det sägs att det är en dag imorgon också. 


             

Av Johanna Östlund - 29 juli 2017 09:32

En vecka går helt klart lite väl fort. Jag fick nästan en chock igår, kan det redan vara fredag? Nej innan jag var riktigt säker måsta jag kolla på allt som har dag och datum, mobil, tv och dator. Fredag var det och jag hade kunna sätta femhundra kronor på att det var typ onsdag. Jag är verkligen ute och cyklar just nu.


Vad har vi gjort den här veckan då? I början på veckan visade sig solen. Så vi köpte en ny pool och bara myste på. Inte för att det varade särskilt länge. Mitt motto den här sommaren ta vara på varje liten chans till sol. 


Efter sol kommer regn, eller jag moln. Så vi bestämde oss för att ta en loppis tur med mamma. Innan vi for åkte vi till moster Sofia och lekte och fikade en stund. Några fynd blev det. Ny duk, ljudböcker och lite sånt. Barnen handlade desto mer. Innan vi for hem tog vi oss en mjukglass. Mysigt!


Ida sov över hos mormor och morfar. Ja egentligen tror jag Elias ville få lite egentid med dom, men när Ida skulle stanna åkte han hem med mig. Och fick egentid med mig istället. Funkar det med. Dagen efter kom mamma hit med Ida och Elias kunde lägga beslag på henne, spela tvspel. 


Igår öppnade himlen sig och vi hade regn hela dagen. Äntligen kunde jag använda min nya regnjacka. Ja ni vet en sån där lite snyggare som alla går runt med nu. Varför var för att vi måsta åka till stan. Jag lyckades spräcka skärmen på Elias surfplatta när vi renoverade och då märkte han det. Så vi ringde till Sofia och åkte till Wille på jobbet. Han fixade en ny mycket bättre platta till ett bra pris. Ibland är det bra att känna folk! 


Annars då? Då har vi nog bara vart hemma. Barnen har lekt med grannbarnen och jag har donat lite. En bra men snabb vecka.


   

Av Johanna Östlund - 23 juli 2017 19:44

Söndag och fjärde semesterveckan börjar lida mot sitt slut. Bara tre kvar nu! Får man börja ha lite panik inför jobbstarten? Kan vi stanna tiden lite? 


Söndag och det var en seg start för den här mamman. Trött var bara förnamnet. Att vara på furuvik en hel dag tar på krafterna och man behöver minst en dags återhämtning. Inte nog med det kände jag av tantröd. Va? Inte nu. Eller jo det är väl bra att allt kommer igång igen. Och vi kan köra vidare. Trött, mensvärk och ont i huvudet, det var min dag det.


På förmiddagen började Anders fixa i lillrummet nere. Dörren och lite lister som skulle göras. Jag tog tag i lite tvätt och sånt. Lena och Christer kom även på en snabb visit. Ida blev eld och lågor. Ja det är alltid roligt när det kommer någon.


Söndag innebär att det är byte av vecka och den här gången är det mammavecka. Så Ida och jag for till Forsa för att hämta hem min lille kille. Lunch, kaffe och lek. Tack för allt!


Innan vi åkte hem var det ett snabbt besök på byggmax som gällde. En ny dörrkarm skulle tydligen köpas. När jag ändå var där köpte jag två säckar till med grus till min rabatt. Ja nu vill jag att dom andra blommorna ska komma snart så den blir klar.


När vi kom hem krånglade vi med dörrkarmen lääänge. Sen drog vi ut till havet här i Strömsbruk. Det är så fint där vid hästasand. Barnen hoppade på stenar, kände på vattnet och hade roligt. Synd bara att klockan blev mycket och vi behövde hem och göra lite mat. Vi måste absolut åka dit igen, snart. 


Väl hemma blev det som sagt mat. Och nu ska vi bara mysa och njuta av den här söndagskvällen.


                           

Av Johanna Östlund - 22 juli 2017 21:23

Att vakna till klockan hör inte till vanligheten. Men att sova till klockan nio, vilket vi brukar, funkade inte just idag. Eftersom det var dags för den årliga resan till Furuvik. 


Vi möttes upp med Elias och hans pappas familj klockan nio. Och sedan bar det av mot Gävle med taggade och glada barn. Vilken frid för oss vuxna. Sånt gillar man bara, och försöker komma ihåg dessa stunder. Resan gick bra och ÄNTLIGEN kom vi fram.


Att börja med djuren hör till våran tradition. Alla var väl så där lagomt glada och nöjda. Tills efter ponnyridningen och flodfärden ungefär. Sedan började det att tjatas om karuseller och allt sånt. Eftersom man MÅSTE gå den här vägen för att komma till djur fick dom helt enkelt snällt hänga på. Och det är ju rätt mysigt att strosa runt där egentligen. Att äta lunch i det fria alldeles precis intill havet, det var inte fy skam det heller.


Äntligen började vi närma oss karusellerna. Vi gick direkt för att åka ett par så att barnen behov stillades. Och jag kände att det var dags att vinna en sån där stor chokladvinst. Alla, ja verkligen alla går runt med sådan. Det ville jag med. Inte för att det direkt såg roligt ut, men jag ville liksom ha en bara. Att vinna på första försöket känns ganska bra, så varför fortsatte jag? Efter lite karusellåkning och vinst jagning kändes det som att det var dags för en paus. Kaffe och nått läskande passade perfekt. En skön paus för oss vuxna innan det var dags igen. Efter några fler karuseller, ankfiske, bollkastning och några tappra försök att vinna på chokladhjulen började energin tryta på flera håll och det kändes som att det var dags att runda av. 


Innan vi kunde ta oss mot utgången skulle barnen självklart köpa med sig en souvenir. Som vanligt blev det ett gosedjur. Sedan gick vi med sura barn till bilen. Ena var så trött att hon nog inte visste vad hon hette, nästan i alla fall. Den andre surade för att han inte fick följa med oss hem. En dag till hos pappa funkade liksom inte. Men nej, nu var vi bestämda att vi kommer imorgon och hämtar dig, min älskade fina kille. Och jag hoppas att det gick bra.?


Vi åkte hemmåt. Ida somnade som en klubbad säl och sov nästan hela vägen hem. Vi stannade även till för att köpa med oss max-mat hem. Sedan vilade vi oss i soffan, för även vi vuxna blir trötta efter en dag på furuvik. Nu sover lillhöna och vi vuxna myser i soffan.


En bra dag lider mot sitt slut, tack för idag!


                 

Av Johanna Östlund - 21 juli 2017 21:20

Här hemma har vi fixat och donat i dagar två. Jag känner nu hur mör jag är och faktiskt trött. Men en godnatts sömn ska nog råda bot på detta.


Igår blev det ny gamla vardagsrummet klart och då var det målning som gällde för hela slanten. Jag slet som ett djur, ja nästan i alla fall. Taket fick sig en sista omgång, taklisterna fick sig en sista stryckning så att inte spikhålen syns, panelväggen som vi sparade behövde en uppfräschning och lister runt fönster och dörr behövde lite påfyllning av vitfärg. Nu är allt tipp topp, ja är i alla fall nöjd. Och ja nu har vi alltså vardagsrum där igen. Igår kväll flyttade vi ner allt. Lite sista piff fick bli idag.


Mitt i allt detta fick jag för mig att fixa rabatten vi har på framsidan. Senaste tiden har det liksom känns, hallå finns det någon blomma här eller är det en äng av ogräs. Ungefär, så det var absolut dags att göra något åt den. Nu är den nästan klar jag väntar bara på en leverans av blommor som inte kommit än. Mycket sten och gröna härliga växter, stilrent och den syns. Redan nu fast den inte är klar känns det väldigt bra.


Annars då? Jo men vi hann med en sväng till stan idag. Handlade en fång av rosa härliga rosor för 40 kornor. Helt klart värt det. Ibland kan kjelles. Vi har fixat "datorrummet" och på övervåningen. Så nu är nästan alla rum rätt hyffsade. Inte lätt att ha för många rum som man kan fylla med skit. Nu ikväll har jag förberett för morgondagens resa till Furuvik. Nu tänker jag nog kasta in handduken för ikväll. Ja jisses vad trött jag blev.


       

Av Johanna Östlund - 18 juli 2017 12:46

Onsdag, torsdag eller tisdag? Okej nu blev jag lite osäker vilken dag det är. Är det de som kallas semestermood? Vi kör helt enkelt på och tar dagen som den kommer.


Helgen gick i alla fall snabbt, som vanligt. Vi tog tag i lite renovering. Lämnade barnen i Sågtäkten för lite lek, mys och bad. Själva åkte vi till stan och beijer. Lister och färg kom vi hem med. Jag målade listerna och sedan satte Anders upp dom dagen efter. Så i söndags, tror jag det var, satt alla lister på plats, eller om det var i måndags. 


Vi hade att göra i helgen. Inte nog med det var det 50-års kalas på lördagen. God mat och tårta. Dessutom tror jag dom bor i forsas finsate hus, precis ett sånt där hus vill jag också. Stort, maffigt, inglasad farstukvist. Allt var så himla fint. I söndags var det dags för Elias att åka hem till sin pappa. Lite kaffe och lek blev det innan dom for. Hejdå min fina älskade kille. Syns snart igen!


Igår fortsatte vi med renoveringen. Det var dags att täcka för allt, golv och väggar. Sedan skulle taket få sig en omgång. Igår målade jag en gång och idag har jag gjort en gång. Måtte herr Wallström tycka att det blev bra. Jag vill liksom få allting färdigt nu. Jag har börjat lessna på att renovera nu. Men än är det mycket kvar. 


Annars då? Jag tror att jag är FRI. Äntligen kan jag se ljuset i tunneln och gå vidare. Vilken befrielse! 


Nej nu tror jag att jag ska mysa med min lilla underbaring. 


   

Av Johanna Östlund - 14 juli 2017 08:50

Fredag morgon och här sitter jag med en kopp kaffe och bara njuter. Lugnet som är på morgonen, obeskrivligt. Barnen leker snällt tillsammans och jag har slängt in en maskin med sängkläder. En liten städdag idag kanske? Eller så hoppas vi att solen fortsätter lysa över strömsbruk så vi får gå ut och njuta lite. Vore inte dumt. 


Igår hade vi en lugn förmiddag hemma. Eller ja nästan i alla fall. Det fanns lite vi skulle hinna med innan vi for iväg. Och det hann vi precis. Det tog ett tag innan vi kom igång, som vanligt. När vi hade packat bilen full med kartonger och skräp som skulle slängas på återvinningen började det regna lite. Suck! Vi hann slänga allt precis innan det värsta kom. Hem och grävde upp lite blommor som syrran skulle få. Sen ville jag måla dörren en gång till, men det regnade. Men tillslut gav det med sig och jag hann precis färdigt innan mamma kom. Barnen lekte ut, cyklade och var i skogen.


Gjorde oss i ordning och sedan for vi - tur och retur sundsvall. Vi skulle hälsa på syster och en liten snabb sväng in på ikea. Eftersom vi inte skulle ha nått speciellt köptes det som föll en in. Lite såna där saker man önskar sig. Som liksom aldrig blir av att man köper. För min del blev det några nya handdukar, blommor till köksfönstrena plus nya krukor, badkarsmatta och krokar. Lite men ändå kostade det. Sedan hade vi tid att äta också och lite mer mer shopping. Barnen fick en varsin sak, tvål och handkräm, en ny tröja till mig själv faktiskt. 


Nöjda packade vi in oss i bilen och virrade iväg mot timrå. Ja jäklar så fel vi åkte. Av någon anledning kom vi till ett ställe som dom bott på för flera flera flera år sedan. Man kan inte lita på gps, eller kanske oss själva. Vi packade ut allt som skulle med in för att märka att dom inte bodde där. Skrattandes och en aning förvirrade ringde vi och hörde hur vi skulle åka. Patrik kom och hämtade oss och tillslut kom vi fram. Ja jisses, mycket ska man vara med om. 


Väl framme behövde vi kaffe. Vi fikade, barnen lekte och sedan gick vi till en lekpark innan vi såg att klockan var lite väl mycket. Och det var dags att åka hemåt. En snabb sväng in till ica blev det innan vi tillslut kom hem runt åtta tiden. Jag packade upp och barnen lekte med sina nya saker. En bra dag!


       

Av Johanna Östlund - 12 juli 2017 22:00

Kan det redan vara onsdag? Ja tydligen... Dagarna har minst sagt flugit förbi. Det har vart blandad kompott av lite allt möjligt.

I lördags var det 30-års fest. Det var länge sedan vi gjorde oss lite fina. Så det var verkligen på tiden. Vi grundade med en flaska bubbel som blev kvar efter nyår. Sedan gick vi till Anders kompis på gatan och umgicks innan svärmor skjutsade oss till festen. Det var en rolig kväll med god mat, dans och härliga människor. Klantig som jag är så lyckades jag ramla och skrapade upp knä. Det var på en loge med brant trapp och där flög jag. Det gick bra, men jag är fortfarande öm. Under tiden vi hade en trevlig kväll var Ida med farmor och farfar och hade det bra.

Söndagen fick i lugnets tecken. Lite mör, man är liksom inte van det där längre. Vi låg ute och sola. När Ida kom hem blev det bad och bara en massa mys. Och en tidig kväll.

Vi började måndagen med en storhandling. Sedan på vi oss ute. Jag solade och läste bok och Ida badade och lekte. När kvällen kom var det äntligen dags att hämta Elias. Som jag saknat honom! Det blev en massa mys innan det blev en sen kväll. Ja det är verkligen sommarlov nu. Sena kvällar och sovmorgon.

Igår hade vi en riktig hemmadag. Barnen lekte snällt och jag kunde göra det jag ville. Inge sol och semester betyder att jag kan hitta på vad som helst. Jag började helt enkelt att måla ytterdörren vit. Redan efter första strykningen kändes det bättre. Hoppas jag kan göra ett lager till imorgon. Sen snurrade dagen på av bara farten.

Idag blev det en sväng till stan. Jag hade bestämt mig för att fixa i badrummet. Så lite nytt behövdes. Det blev A&H, Kjelles och systemet. Synd bara att himlen öppnade sig. Vi blev lite blöta om jag säger så. Vi hittade lite nytt som skulle passa in. När vi kom hem började jag att fixa och barnen lekte med grannbarnen. Det blev rätt bra, under dom rådande omständigheterna. Bort med massa skit, två påsar. Och vips kom kvällen och jag blev grymt trött. Lite vila och sen har kvällen snurrat på.

Annars då? Jag börjar bli less. Riktigt less! Jag vill ha tillbaka mig själv. Fyra veckor med blod går mig snart på nerverna. Jag vill gå vidare. Inte behöva ta hänsyn till denna sköt nått mer. Det var vad jag behövde få ur mig ikväll.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards