johanna--ostlund

Alla inlägg under oktober 2018

Av Johanna Östlund - 31 oktober 2018 20:40

Höstlovet rullar på i lugnets tecken. Inte helt frivilligt dock! Den här jäkla snön ställde till det för oss. Och med sommardäck håller vi oss hemma. Men rätt mysigt det också.


I söndags kom min lille prins hem. Jag fick hjälp med hämtningen. Ja jag vågade fasiken inte åka. Så mamma och pappa fick den äran. Och det gick bra det med. 


Den nya veckan började med en lugn hemma dag. Ja lugn och lugn. Jag tycker inte barnen har gjort annat än bråkat dom här dagarna. Och Ida verkar vara i en tröttsam period. Hon grinar och skriker för minsta lilla. Så fort det inte går som hon vill får vi verkligen höra det. Är alla fem åringar så? 


 


Men igår fick vi oss en lite tripp. Ja Agnes skulle på BVC. Jag frågade faktiskt svärmor om hon ville skjutsa oss. Jag vågade inte riktigt åka igår heller. Nej man blir lite fessig när man ska ha med sig barnen. Väl på BVC gick det bra. Vi pratade lite om utslagen hon har på kroppen. Vi har ju fått kortison utskrivet och det vill inte riktigt ge med sig ändå. Eller dom gjorde det först, men under nedtrappningen blåssade dom upp igen. Så vi kör morgon och kväll en stund till och har det inte blivit riktigt bra under nästa vecka får vi ringa hälsocentralen och träffa läkaren igen. Numera är vårat lilltroll 61.5 cm och väger 5830 gram - liten men naggande god. Jämför jag med dom andra två har hon nästan samma längd som storesyskonen, men med vikten ligger hon lite efter (dom andra två vägde nästan 7 kg vid 4 månaders ålder). Huvudsaken hon följer din kurva och den ser fin ut. Sprutor fick hon också. Det blev inte lika illa som förra gången. Men jag har aldrig varit med om en bebis som grinat så för sprutorna, inte BVC-sköterskan heller. Lillgumman! 


 


Idag var det dags för föräldragrupp. Dom stora barnen hade turen att mormor kom hit medans Agnes och jag var iväg. Idag fick vi prova på HLR. Så nyttigt! En kunskap man verkligen vill ha. Vi passade även på att handla när vi ändå var iväg. Äntligen blev veckans handling gjord. En fin amaryllis fick följa med hem. Ops! Vi har även fuskat med att baka lussebullar. Ja men får man lite feelings så får man. Det är ju faktiskt mindre än två månader kvar till julafton. Vilken fantastisk tid vi börjar närma oss! 

Av Johanna Östlund - 27 oktober 2018 22:08

Att få vakna till en lördagmorgon och får se ett vitt vinterlandskap är fasiken inte roligt! Alltså är det bara jag som glömt bort att vintern är närmare än man anat? Att åka på första snön i sommardäck hör inte till min melodi. Men just så blev det i år. Att alla vinterkläder borde ha inhandlas. Ett par vinterstövlar är på ingång och sedan är vi nog redo. Eller nej, på torsdag till veckan då är vi redo, för då har även jag vinterdäck. Så snälla låt vinter vänta några dagar till!!


Våran vecka har vart rätt lugn. Men bara ett par få avstickare. Rätt skönt faktiskt. 


Agnes våran lilla trollunge har kommit in i sakportions stadiet. Tänk att det alltid har vart så himla roligt, med alla barn. Även fast man vill att dom ska vara liten i tre år så är ändå dessa små framsteg i utvecklingen så roligt att följa. Hon har nu provat lite allt möjligt. Allt från potais till gröt. Även smakat sås från våran mat. Ja tydligen var det inte alls farligt för dom att prova både det ena och det andra som vi äter, doppa fingret och hon får en ny smakupplevelse. Detta visste jag faktiskt inte. Och ändå så perfekt, för hur mycket mat slänger man inte så här i början när dom ska äta ett par skedar bara?. Med facit i hand verkar hon gilla det mesta i alla fall. 


 


I onsdags var det dags för Agnes och mig att befinna oss i Harmånger på mammagrupp. Rätt mysigt! Att få njuta lite extra av sin bebis och få några kloka råd efter vägen. Fika och prata med dom andra mammorna. 


 


Torsdagen kom på besök. Den dagen inte alla hästar var hemma #virrigmamma. Ja vad ska man säga. Agnes började bli trött strax före ett och jag tänkte att det kunde vara skönt att ta en promenad och på vägen hämta hem Ida som slutar halv två. Det var en glad tjej som äntligen fick gå på promenad. Vi gick hem och kom hem vid ett tiden. Men va?? Är klockan bara ett. Ja tydligen måste jag sett fel på klockan och hämtade Ida en timme för tidigt. Tyckte ja också att det var lite konstigt att alla andra femton timmars barn var kvar. Vi skrattade lite och fick sen för oss att åka in till stan lite snabbt. Jag behövde schampoo och balsam. Ja det var det enda viktiga vi skulle ha och vad kommer jag hem med? Två balsam, men alltså snälla. Då var det inte roligt längre. Att sedan på kvällen ta en springtur och rensa huvudet var rätt skönt. Ja jag är rätt stolt över mig själv som kommit ut varje dag på antingen promenad eller springtur. Jag hoppas att jag lyckas hålla i det och gå ner mina kilon. Heja mig!!!


 


Fredag och helgen kom. Vi har börjat helgen lugnt och kommer nog sluta den lika så också. Det är faktiskt rätt skönt att bara göra sånt som faller en in. Saker jag har tänkt göra har jag dock inte kommit för mig. Men det är en dag i morgon också. Så jag hinner än...


 

Av Johanna Östlund - 23 oktober 2018 20:43

Helgen är förbi och en ny vecka har kommit igång. Varför varför ska det gå så fort? Ibland vill man bara stanna till och njuta av allt man går igenom. 


Helgen slutade på bästa sätt i alla fall. Tydligen sa jag under lördagskällen (när det var som allra skönast i soffan) att NU ska jag börja träna. Alltså hur kan jag? Men det var kanske det som behövdes för att komma igång. Ja för denna gång måste jag tydligen slita för att bli av med dessa mamma kilon som jag dragit på mig. Nu ska dom där 10 kg försvinna. Sagt och gjort under förmiddagen drog jag på mig träningskläderna och srang 3 km. Det kändes som ett maratonlopp och jag flåsade efter fem meter. Jag tog kanske inte bästa stället att börja på heller. En grusväg med alldeles för många backar. Fy tusan vad jobbigt och jag sprang inte hela väg, men jag gjorde mitt bästa. 


Sedan var vi ute och fixade lite i garaget. Slängde vissna och trötta sommarblommorna. Städade ihop utemöblerna. Så nu har även vi lite ordning och reda. Innan jag gick in fick bilen sig en omgång också. Lite ren och fin inför vintern. 


När eftermiddagen kom tog jag med mig Agnes och gick hem till grannarna. En liten Perfect Home dos. Dock hade jag redan beställt lite. En fejk orkidée och en vägglyckta (som ska pryda väggen i sovrummet). Men det blev även en ljusslinga ute. Det hoppas jag bli bra på staketet på altanen. Lyser upp lite i mörkret. Som alltid är det så himla mysigt och alldeles för mycke fint!


Efter ett par timmar var det dags att gå hem. Elias skulle hem till sin pappa och då vill man vara hemma och pussa lite på honom. Som alltid tar vi vuxna lite kaffe och barnen leker. Agnes fick sitta med oss en stund i barnstolen. Ja jisses som hon växer min bebis och gör nya saker varje dag. 


   


Vi avslutade dagen rätt lugnt, samma som vi började den nya veckan. Vi hade helt enkelt en lugn dag igår. Vi tog oss bara en sväng till biltema för att köpa galgar. Där vi även passade på att äta lunch och fika. 75 kronor, billigare kan det inte bli. Jag lyckades köpa nya byxor på A&H. Så himla skönt, men lite surt att dom glider ner hela tiden. Fan att det inte fanns en storlek mindre. 

Till kvällen tog jag en promenad med en god vän. Ja lite vila måste man också ha. Så det var rätt skönt att komma ut en sväng bara.


Idag skulle Ida på dagis. Så vi gjorde morgon vid sju. Usch så trött jag var. Efter att vi lämnat henne åkte Agnes och jag och handlade lite. Lite dålig fantasi, men några middagar fick jag till. Sen hem för att ta det lugnt och tvätta lite. Och så var det dags att hämta henne igen. En glad tjej som hade vart ute på äventyr. 


När vi kom hem började jag på med middagen, köttgryta. När vi fått den i magen åkte vi till Sågtäkten. Jag måsta skriva ut en sak. Lite kaffe och lek blev det också. Efter att vi kommit hem fick jag för mig att åka till Harmånger för att gå en sväng på Backens Begagnat. Vi hittade lite. Men det var rätt dåligt utbud faktiskt. Jag hade hoppats på att hitta mer till Agnes, fylla upp både 68 och 74. Men icke. Bara två svarta leggins blev det till henne. Ändå åkte vi nöjda hem Ida och jag. Ja hon fick faktiskt en bok, nu när vi rensat hennes rum ska vi inte släpa hem några leksaker före jul i alla fall. 


Sedan var det dags igen för denna mamma att snöra på sig skorna och ta sig en joggingrunda. Det tog emot men jag kom ut och sprang en runda på 25 minuter. Jag var trött, men rätt skön känsla efteråt. Så nu sitter jag här i fåtöljen efter att ha lagt barnen och känner mig nöjd över dagen. Jag hoppas att mina rundor kommer ge resultat. Att jag så småningom kan öka både hastighet och längd. Det blir nog bra tillslut!

Av Johanna Östlund - 20 oktober 2018 13:22

Lördag och hösten visar sig från sin bästa sida. Så jag släpade med mig tre måttligt roade barn till parken i Ström. Denna höst måste förevigas, eller hur? Så det var de som var min plan, knäppa kort på mina tre underbaringar. Ja vad ska man säga? Nåra härliga bilder blev det, även om det inte alls blir som jag vill. Det är nått jag vill lära mig. Tänk vilken lyx! 


                     

Av Johanna Östlund - 19 oktober 2018 20:27

Och så var det fredag och återigen är helgen här. Ja konstigt det där, just nu känns det som att det bara är måndag och fredag. Vart dom andra dagarna tar vägen vet jag inte. Veckorna går minst sagt i raket fart! 


Ja här hemma har vi haft en lugn vecka. Det har inte vart mer utsvävningar än det vanliga. Skjutsa till skola och dagis. Städa och en och annan gång till affären. Och slappa... Det var väl våran veckan i all enkel het.


 

 

Ja någonting händer det väl alltid. Ja som att jag har sökt jobb till Ström. Ja jag vet, jag som aldrig skulle göra det. Men kan jag rädda min tjänst, så gör jag nästan vad som helst. Men min dröm är att komma tillbaka precis som det var innan jag gick på mammaledigt. Men det kommer nog aldrig hända, tyvärr. Sen har våran stora tjej tappat sin första tand. Ja alltså när blev hon så stor att hon ska börja tappa tänder? Nej men är inte hon typ tre år? Åren går, tur att jag aldrig blir äldre. Visst då? Jag ska ju fylla 25 och inte 30 nästa år som många tror. #åldersnojja


 


Idag for vi hem till mamma och pappa. Ja en liten familjeträff. Alla syskon kom, och vi fick mysa med Charlie. Och som alltid kan man slappna av lite extra när man är där. Maten kommer fram på silverfat. Ja men ni hör, för en trebarnsmamma är detta lyx. Så vi fick en mysig eftermiddag där! Tack för allt älskade mamma!


 


Idag är faktiskt ingen vanlig dag. För idag blir hon som kom till oss och gjorde våran familj komplett HELA fyra månader. Ja våran älskade Agnes. Dagen till ära kom ett litet paket till henne. Nu när man ska börja introducera lite mat måste man äta med stil. En tallrik, pipmugg och hakklappar från twistshake är ett måste. Annars är hon som alltid en väldigt livlig och glad tös som vet vad hon vill. 


 


Av Johanna Östlund - 15 oktober 2018 18:48

Ännu en gång har tiden gått så där oförskämt snabbt. Kan en vecka bara svisch förbi så där snabbt? Tydligen.... Här hemma har det liksom vart full rulle hela tiden känns det som. Men äntligen har vi fått lite andrum.


Förra veckan gick otroligt snabbt alltså. Vi hade en hel del inplanerat. Och dagarna bara avlöste varandra. Vi började veckan med att måla i vårt sovrum. Eftersom jag hade beräknat lite fel på vissa av sorterna, en del alldeles för mycket och andra fattades det. Och oturligt nog finns det inte en affär här i Hudik som säljer sån färg. Så jag fick helt enkelt boka in en spontan tripp till Sundsvall.

Under onsdagen tog vi med oss mamma och for till Sundsvall efter att vi lämnat dom stora barnen på skola och förskola. Vi hade några få timmar på oss. Men det viktigaste fick vi med oss hem. Sedan hade alla tre barnen turen att få sig lite nya kläder. En gardinstång till sovrummet blev det också. Vi hade även turen att få träffa min syster och Charlie. Timmarna går fort när man har roligt och det var dags att åka hemåt. 

Kvällen bestog av målning och golvläggning. Ja allt för att bli klar någon gång.


Torsdagen såg ut som alla andra dagar. Skjutsning hit och dit. Medans dom stora barnen var i skolan och på dagis hade Agnes och jag ett BVC-besök inbokat. Spännande att se hur hon växer. Nu är hon en liten prinsessa som ligger lite under "normal" kurvan men följer sin egna alldeles perfekt. Hon är helt enkelt en liten godbit på 60.5 cm och 5620 gram. Hon är väldigt torr och bvc-sköterskan tyckte att en läkare skulle kolla på henne. Vi hade turen att få en tid på en gång. Ja ett litet besök på max fem minuter kunde dom tydligen klämma in. Han kollade på henne och pratade om att hon kunde ha atopisk eksem eller om det bara är årstiden som gör henne extra torr. Vi får helt enkelt se, hon fick antibiotika och mjukgörande utskrivet så hoppas vi att det blir bättre.

På eftermidagen åkte vi till byggmax. Dags att köpa lister. Ja den här gången ska ta mig tusan varenda jäkla list finnas innan en enda möbel flyttas in. Ja nästan i alla fall. Barnen var hos sin farmor och farfar. Så vi hann sätta upp några lister innan vi åkte och hämtade dom. Och sen flyttades faktiskt sängen in. Aja men listerna finns här hemma och dom ska banne mig upp fort.


Fredagen var rätt lugn. Elias skulle hem till sin pappa. Så Sara kom och hämtade honom under eftermiddagen. Innan dom for fick hon kaffe och gosa med Agnes. Anders satte upp lister, så nu fattas bara taklister. Hurra det går liksom framåt! Sen bara myste vi och hade det bra. 


Lördagen innebar fest för oss vuxna och både Agnes och Ida skulle få sova hos farmor och farfar. Lyckliga tjejer, i alla fall en. Vi vuxna var taggade för fest eller inte. Men det brukar lösa sig. Ida tjatade hela dagen efter att få åka iväg. Vid halv tre skjutsade jag dom dit. Lite sorgligt att vinka hejdå. Men ändå rätt skönt att få bara vara Johanna för en kväll. Och att sova en hel natt. Hur skönt är inte det? Lite rund om fötterna och härligt sällskap avslutade våran lördagkväll/natt. 


Söndagen blev så där trött den bara kan bli tror jag. Nej fy tusan. Jag hade några bra timmar efter att vi klivit upp. Vi satte upp taklisterna medans vi var ensamma. Och köpte lite mat på pizzan. Sen blev jag super trött. Har nog inte vart med om maken. Men jag tog mig igenom dagen. Att hämta hem barnen gjrode mig lite pigg. Men nog längtade jag efter sängen. Till nio stog jag ut sen fick det vara nog för dagen.


   


Idag är det en ny vecka. Ny vecka med nya möjligheter. Vi började dagen med en veckohandling. Hur skönt är inte det? Nu har vi mat resten av veckan. Sedan hämtade jag en helt underbar orkidée som jag beställt. Även mamma hade tomtar som väntade. Så vi tog oss en sväng dit också. Alltid lika skönt att komma dit. Sedan lämnade jag tjejerna där för det var ju dags att hämta Elias på skolan. Ja nu är det dags för mammavecka igen och allt blir som vanligt. Elias var glad att även han hann med att träffa mormor och morfar en sväng. 

Vid halv fyra var det dags att tacka för oss. Åka hem och göra mat och alla kvällsbestyr. Läxläsning och lek. Duscha och tvätta. Ja en helt vanlig kväll alltså. Nu börjar det dra ihop sig för kvällsfika och hopp i säng.


       

Av Johanna Östlund - 8 oktober 2018 19:46

 


Att renovera tar på krafterna. Ja allt från att hemmet i hel het ser ut som skit. Saker över allt och dammråttorna blir meter långa. Även fast man försöker hålla någorlunda ordning och rent. Sen att man går ett steg framåt i renoveringen och sen går tillbaka två steg. Sånt gör mig stressad. Jag vill göra allt snabbt och när det tar någon extra dag med sånt man trodde var klart är aldrig roligt. 


Men under sker även för oss. Som inte direkt är duktig på att renovera. Även fast vi nu har renoverat hela vårat hus gånger två. Man lär sig och även vi blir bättre. Men just väggar har vi alltid haft svårt med. Dom som var när vi flyttade in, såg allt annat än bra ut. Nu blev det renoveringsgips i vårat sovrum. Och det gick inte hellt smärt fritt. Men ta på trisse! Igår godkände Anders allt. Ja det är liksom han som gör slutbesiktningen. Annars hade vi vart klar nu, om jag fick bestämma. Då hade det blivit halv taskigt, som vanligt. 


Så idag var det äntligen dags att måla väggarna. Vi använde oss av kalkfärg. Rätt häftig och att få denna struktur gör allt så himla mycket levande. Jag gillar det! Och med lite vit inredning, kommer detta nog bli mitt favorit rum. 


Alltså från grå och vitrandig till grå kalkfärg. Brunt golv till ljust och fräscht golv (lite liknande det i hall och kök). Sunkig gulaktig garderob till ny vit och härlig. Längtar så tills allt är klart! Golv, lister och garderober kvar! Heja heja... Hinner vi innan helgen. Så vi äntligen kan få ett fräscht hem igen?


 


Annars rullar dagarna på utav bara farten. Igår skulle Elias på kalas. Det var på buspalatset, så även Ida fick följa med och röja järnet två och en halv timme. Men jag tror det bara var mamman som blev trött av det. Fy fasiken vilket ljud, vilken frihet det var att komma ut därifrån. 

Idag var det skola för Elias. Så vi skjutsade honom imorse och passade då på att åka till ica maxi också. Vi behövde fylla på med lite mat enligt veckans matlista. Skönt att få det gjort i början på veckan. Lungt och skönt! Sedan har dagen bara gått känns det som. Jag har som sagt målat. Barnen har lekt snällt. Och svärmor kom förbi en sväng också. Ja fullrulle... Nu när det börjar bli tyst i huset känner man själv hur trött man verkligen är. 


Det känns som att det kommer bli en bra vecka det här...

Av Johanna Östlund - 6 oktober 2018 22:19

Välkomen helgen! Lördagkväll, barnen sover och vi vuxna bara njuter av tystnaden. Visste är dom där timmarna efter att barnen somnat värdefulla? Jag skulle nog gå under om jag inte fick den stunden för mig själv...

Våra dagar har bara sprungit iväg, som vanligt. Det största fokus har vi lagt på sovrummet. Ja att bo i ett renoveringskaos är ingen hitt. Då är det lätt att hitta tid för att få allt klart. Jag hoppas att det blir helt färdigt under nästa vecka.

Lite annat smått och gott har vi hunnit med också. Ida och jag bakade en dag. En god kaka... Elias kom äntligen hem till oss efter en och en halv vecka hemma hos sin pappa. Ja fy som vi saknade honom! Agnes har nu kommit underfund med det här att rulla. Ja det går inte längre att lägga henne på golvet och tro att hon ska ligga kvar där. Hon rullar sig fram... En sväng till syster blev det också. Nu fick vi se nya lägenheten dom flyttat till. Och med oss hade vi ett skåp som blev över här hemma. Nu ikväll åkte vi en snabbis till forsa för att hämta köttfärs. Självklart blev det lite lek för barnen och vi vuxna fick kaffe.

Annars har vi liksom försökt få någon ordning i oredan här hemma. Ja man måste ju ändå tvätta, städa, diska och sånt där tråkigt.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards