johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna Östlund - 31 maj 2013 18:49

Ännu en varm och härlig dag. Vi har haft en hemma-ute-dag. Så skönt!


Efter en lång dag utomhus hade jag två trötta barn. Elias somnade strax efter sex och Ida alldeles nyss. Klockan är snart sju och båda barnen sover. Rekord? En trött mamma ska jag tillägga också....


Nu får det bli en lugn och skön kväll utan måsten. Vila upp oss för imorgon går bilen ner till Gävle.


   

Av Johanna Östlund - 30 maj 2013 21:32

Nästa vecka blir min lilla flicka hela fyra månader. Egentligen tycker jag att tiden går sakta, tycker liksom att hon vart med oss hur länge som helst. 


Hur som haver.... Med hennes utveckling går det undan. Händer nytt hela tiden. Det som hänt under de senaste dagarna: I några dagar har hon lagt sig på sidan varje gång jag lagt henne på en filt eller nått. Hon har försökt att vända sig. Hon har ju gjort det förr men då har det liksom vart oj hon lyckades. Men ikväll släppte det! Hon rullar nu mera obehindrat. Bara för några dagar sedan provade jag att sätta henne. Men utan stöd gick det inte. Men igår och idag har hon kunna sitta själv utan att tippa. Dock har det vart otrolig framåt vikt. Kanske skulle börja att sätta henne i barnstolen så att hon får träna ryggen lite? När hon fått upp styrka i den sitter hon nog. Antar att det är golåren som gör det. 


Det är en stor liten tjej vi börjar få. Otroligt vad det händer mycke saker på så kort tid. 


Tjejen som mer än gärna har ett finger i munnen som hon kan gnaga på.

Ida
Av Johanna Östlund - 30 maj 2013 20:39

Vilket väder vi haft idag! Rena rama sommaren. Vi vill ha mer mer mer sånt. Jag hoppas att detta kommer bli en underbar sommar på många vis, men framför allt en solig och varm sommar. Nu när jag för en gång skulle är ledig kan jag väl få det.? 


Jag kännde redan klockan åtta, när Ida tog sin första nap för dagen, att detta skulle bli en kanon dag. Varmt redan då. Jag gick ut i t-shirt och frös inte. Trots att jag blev utan sovmorgon började dagen helt klart bra. Vi började med innelek, med lite protester från Elias. Men vi skulle duscha och lite så, så det fick bli som så. 


Efter allt stök inne var vi redo för dagen. Då gick vi ut. Anders och jag satt en stund medans Elias lekte själv och Ida sov. Det varade inte allt för länge men de hände. Så skönt att vara ute då roar Elias sig mer själv. Men då är det åt andra hållet istället. En annan springer efter så fort han kommit ur synfält. Måste börja släppa mer... Han kan det vet jag. Innan maten tog vi oss en promenad. Vi gick till parken. Kollade på fontän, hästar och bara gick och strosade. När vi kom hem blev det som sagt mat som vi intog utomhus. Ja Elias vägrade äta annars, så det fick liksom bli så. Inte för att det gjorde mig nått. 


Efter att Anders åkt på jobbet var jag inne med Ida en stund medans Elias lekte själv ute. Han trivs verkligen ute min lille kille. När Ida började bli trött, eller ja båda, Elias vägrade idag igen att sova middag. Beslöt jag mig för att åka till affären. Blev så sugen på glass. De inhandlades och lite annat smått och gott. Sen satte vi oss alla tre ute på altanen och åt glass. Ida verkade tycka att det var skönt att få lite friskluft. Hon var verkligen varm. Men jag tycker att de är lite svårt det där, hon är ju så liten. Vi var sedan ute hela kvällen tills det var dags att sova för barnen.


Elias la sig i sängen och kollade på Alfons. Medans gjorde jag Ida redo för sängen. Och någonstans långt inne trodde jag att han somnat när vi var färdig. Just i det ögonblick jag skulle gå och kolla hör jag "dysen"(eller hur han nu säger), snuttis alltså. Den hade vi glömt, jävlar! Så min lilla fantasi om att det skulle bli en lätt match att lägga barnen försvann där. Lite jobbigt att ha två trötta barn samtidigt som behöver läggas när man är ensam. Hur gör djur? Det hela slutar med kaos, som vanligt. Ida grinar sig till sömns. Det var väl inte riktigt tänkt så, jag skulle bara gå och säga till Elias som förde ett jäkla liv. När jag kom tillbaka hade hon somnat, låg i sängen och snyftade högt efter en stunds grinande. Då var det dags att ta tag i Elias som kommer på allt möjligt för att inte gå tills sängs. Tillslut tröttnar man och istället lägger jag en grinande Elias. Som tur är blir han snabbt lugn och kollar på Alfons. Efter en liten liten stund sover han, han som sa att han inte var trött, jo hej du. Vid åtta sover båda barnen efter en lång läggning... Tur man börjar i tid.


Efter att barnen somnat har jag plockat ihop, tagit ur diskmaskinen och hängt tvätt. Nu är jag en trött mamma! Men som är glad att jag fick en liten stund för mig själv innan det är läggdags.


En härlig dag börjar lida mot sitt slut...

 

   

Av Johanna Östlund - 29 maj 2013 22:15

Oj vad fort dagarna rinner iväg. Det är nästan som så att man inte hinner med. Mej oj vad jag njuter!


Igår var det tisdag vilket betyder dagis för lilleman. Jag förstår inte varför det ska vara så jobbigt? Fick en klump i magen när vi svänge in på parkeringen. Tycker de är så fruktansvärt jobbigt när han grinar när jag lämnar honom. När jag öppnade dörren för att ta ut honom kom tårarna. Lite lagomt så där. Grinade sig genom avklädningen och avskedet. Sen när jag en stund senare går förbi fönstret han och fröken står vid för att vinka ser jag en rätt glad kille. Tjoho! Mammahjärtat åker nöjd och glad därifrån. Med tiden.... Allt kommer nog bli bättre, till det vanliga. 


Under tiden Elias var på dagis hände det inte mycke... Medans Ida sov låg jag själv och sov på soffan. Trött, ont och kanske lite feber (blir sällan påverkade av feber svårt att känna när jag har det. mer än att jag fryser och svättas. lite döven.). Efter en liten lur så där piggnade jag på mig och vi tre for in till stan. Målet var att köpa tapetklister. Jag hade på morgonen efter att jag lämnat Elias på dagis åkt och hämtat ut tapeterna vi beställde. När vi kom hem klippte jag gräset. Lite över min nivå just då. Helt slut! 


Hämtade sedan en trött Elias på dagis. Men han blev glad när han såg att moster också var med och hämtade. Jag skulle nämligen till hälsocentralen så moster kom och var med Elias medans jag var där. Jag fick min dom. Det var en körtel som svällt upp. Så antingen har jag fått påssjuka eller så hade körteln "slammat" igen, stenar som de kallade det. Suga på citron blev min medicin. Under tiden hade Elias och Sofia ätit glass och lekt vid en fontän. När vi skulle åka hem, som var lättare sagt än gjort, var Elias inte riktigt med görlig. Inte skulle han åka mammas bil, "en annan" som han sa. Efter att jag mutat honom med att vi skulle åka till mormor imorgon gick det bättre. 


När vi kom hem blev det grillmiddag. Mmmm... Gott! Men jag hade svårt att äta, gör så jäkla ont när jag äter. Suck! Under middagen kom Anders föräldrar. Så det blev fika och lek med dem efter maten. Elias la beslag på Lena. Vi var ute hela kvällen tills det var dags för barnen att sova. Elias har väldigt svårt att komma till ro tycker jag. Kanske borde börja med någon sorts läggningsprocedur.? Aja efter lite om och men så somnade han i alla fall. Anders la Ida. När det var tyst och lugnt började jag att tapetsera i vardagsrummet. Han halva innan allt rasade samman. Det blev sent. Jag var trött. Och inget passade. Så det var lika bra att sluta och gå till sängs istället.


Idag onsdag började dagen halv sju. Blä! För det första hade jag hoppats på en sovmorgon. Eller i alla fall att bara Ida och jag gått upp så jag kunde slappa bäst jag ville. Men inte blev det så. Elias vaknade samtidigt så det var full fart från början. Inte blev det bättre utav att jag hade två griniga barn efter en hel natt. Ingen utav dem verkade vakna på rätt sida. Mitt i allt fortsatte jag min tapetsering, vilket inte var en höjdare. Tillslut blev jag tvungen att väcka Anders för lite hjälp. Jag tapetserade klart efter bästa förmåga. Inte lätt när man har en klängande Elias runt benen, när det inte passar för att nått är snett och för att det händer olykor åt höger och vänster (Elias kissade på bilen och tappade hushållsrullehållaren på stortån, så nu är den blå och ömmar). 


När tapetseringen var klar städade vi undan och gick sedan ut i det fina vädret. Anders och Elias tog fram poolen. Jag satt i solen, tills Ida vaknade. Vi var inne och ute om vart annat. Tiden flög förbi. Tillslut tyckte jag det var dags för Elias att sova. Men inte kom han till ro. Tillslut tänkte jag att det är lika bra att vi åker till mamma och pappa så kan han sova i bilen. Just precis då somnar han i mitt knä efter lite grin. Jaha! En timme fick han sova, han somnade rätt sent. 


Strax efter tre drar vi iväg mot mamma och pappa. När vi kom dit var det mormor som gällde (Sofia var inte hemma när vi kom, hon gjorde drogtest). De poade på med lite allt möjligt. Sen när Sofia kom var det bara hon som gällde. Jag sa till mamma nu är din tid förbi, mycket riktigt. Lite spagetti och köttfärssås fick vi till middag. Älskar mammas mat. Det är nog det ena som jag har saknat sedan jag flyttade hemifrån. Sedan fortsatte lekandet. Jag har ingen stor koll på vad Elias gjorde, men de var mest ute och lekte. Jag tog hand om Ida och åkte till affären. När jag kom hem från affären kom jag till en trött Ida som verkligen talade om det. Hon kan skrika min lilla flicka. Men kom snabbt till ro efter ett blöjbyte och på tagning av pyjamas. Hon låg i min famn och sov, inte ofta det händer men mysigt var det. Hon sov rätt länge över en timme i alla fall. Medans fick jag sitta i lugn och ro i soffan och kolla lite tv. Känns som en evighet sedan. Efter nästan en hel dag ute var Elias bra nog skitig. En dusch fick det bli med moster, själv ville han inte. När han var klart lekte han lite själv medans vi andra satt i soffan. Efter en stund gav han upp. Trött kille! Det får man vara när klockan är efter åtta. Inte förens strax innan nio gav vi oss hemåt jag och mina två trött barn. 


Det verkar vara vid nio tiden man ska åka hem för att vara säkra på att barnen fortsätter sova när man kommer hem. Elias vaknade till lite och låg en stund innan han somnade om. Ida hade jag gjort mat åt och när hon åt den somnade hon om. Enkel nattning av barnen ikväll. Tänk om det var så här varje dag. Även jag känner mig sliten efter en lång dag. Blir nog sängen för mig med. Det är en dag imorgon också. Gäller att vara pigg när barnen ska upp vid sex eller nått. Om man inte kanske får en sovmorgon. Troligtvis inte! Men man kan alltid hoppas.


     

Av Johanna Östlund - 27 maj 2013 20:25

Bit ihop, bit ihop, bit bit bit ihop! Inte bryta ihop. Ledsen. Arg. Grina. Håll humöret uppe.


En lagomt tidig morgon gjorde jag och Ida. Eller ja inte för att jag var pigg men det var en lagom tid. Vi gjorde det vanliga. Jag låg och slappade i soffan och Ida i babysittern. En lagom morgon. Hade dock ställt klockan på halv åtta. För att ringa dagis. Tyckte Elias var lite hostigt och kanske åt astma hållet. Så han fick vara hemma idag. Dels för det men även för att se om det går bättre att lämna honom imorgon på dagis (när han liksom fått vart hemma en dag). 


Därefter började jag med morgon bestyren. Gjorde frukost. Klädde på mig. Sminkade mig. När allt var gjort var det dags för Idas första lur för dagen. När hon precis somnat började det röra på sig inne i sovrummet. Killarna tog sovmorgon och sov till halv nio. Tänk om man fick det någon dag.?


Dagen började då på riktigt... Gjorde frukost åt dem. Kokade ägg och hade mig. Men Elias åt BARA tre yoghurtar (ja ni vet sådan man köper i fyr pack). Sen var han mätt och inte ville ha sitt ägg. Förstårligt! Sen blev det innelek. Grå och trist dag. Vi poade på med lite allt möjligt. Sedan blev det hemmagjord pizza till lunch. På en måndag? Ja! Tänkte sen att Elias skulle gå och vila och förhoppningsvis somna. Men icke! Min chef ringde och störde mitt i allt. Jaja...


När vi gick upp frågade jag Elias om vi skulle hämta posten. Såg inne ifrån sovrumsfönstret att den kom. Och det ville han. Sen stannade vi ute. Passade på medans Ida sov och Anders for på jobbet. Vi blev ute en stund - inge roligt väder att vara ute i. Brr! Lite innelek och sedan utelek igen, när solen tittade fram. Sen var det dags att gå i och äta middag. Elias åt spagetti och köttfärssås. Och lite pizza. När maten var intagen dog han i soffan eller ja nästan. Trött kille som vägrade sova middag. Tog av honom kläderna och precis då verkade det som att han kom in i andra andningen. Suck! Jag som hade tänt ett litet hopp om att få en tidig kväll. 


Tycker ändå att jag lyckades rätt bra med att få barnen i säng. Stoppade Elias i säng med datorn och film medans jag nattade Ida. Vilket i och för sig inte var jättelyckat. Men tror ni Elias vill vara uppe själv - nej. Han gjorde några vändor precis i de ögonblick Ida kommit till ro. Men tillslut fick jag min lilla flicka att blunda. Hurra! Sen var det Elias tur... Men inte skulle han sova. Försökte på alla sätt och vis. Men ville få honom i säng så att han inte är allt för trött när klockan ringer och det är dags för dagis imorgon. Gick hur bra som helst bara jag fick honom i sängen. Somnade på de första minutrarna av Alfons avsnittet vi kollade på. Trött kille!!! 


Så nu är det äntligen lite mamma tid. Som jag längtat. Inte lätt att ha två stycken som går före en själv jämnt. Just idag hade jag gjort vad som helst för att få kura i min ensamhet. I början av dagen gick allt bra. Ja som jag berättade förr, närmare bestämt i fredags, då fick jag nå konstiga utslag. Som vi tror är nässelutslag. Illröda saker som kliar av bara den. Men som ibland går till normal hudfärg och är då inget större problem. Inte nog med det... Inatt när jag gick upp för att göra mat till Ida märkte jag att jag hade ont bakom örat. Tänkte inte så mycket på de då utan antog att jag sovit på örhänget och fått ont av det. Hade jag sån tur - nej. Sa till Anders någon gång mitt på dagen att jag hade ont. Men att jag inte stördes så mycket av det. Ju längre dagen har gått har jag fått ondare och svällt upp allt mer. Det har mer mer och mer kännts konstigt i örat. Funderar om det är öroninflamation. Men är absolut inte säker - har aldrig haft det tror jag. hur som haver är det inte skönt för fem öre och är det lika imorgon blir det till att besöka hälsocentralen. Dessutom som lite grädde på moset har jag nog haft feber i eftermiddag. Så just nu njuter jag verkligen av att vara just ensam...


 

Av Johanna Östlund - 26 maj 2013 09:28

Så här ser det numera ut hos oss.... Jag tror vi båda tyckte att det blev bra och känns bra. Ikväll får vi domen från Elias. Vi väntar med spänning på vad han tycker.


     

Av Johanna Östlund - 25 maj 2013 20:20

Dagen kom! Dagen då jag fått tillbaka mitt hem. Äntligen är allt återställt.


Idag har vi burit, fixat, donat, grejer hit och grejer dit. Äntligen blev det klart! Vardagsrummet är beboeligt. Ser annorlunda ut... Vi har flyttat ner sovrummen igen. Vi i vårt gamla. Elias i sitt gamla. Dock kan han inte sova än då vi ska ta hem min gamla säng från mamma och pappa och de är inte gjort än. Därför får han sova med oss tills de är fixat (vilket inte är ovanligt). Nu får vi se hur länge det ser ut så här. Känns faktiskt skönt.


På eftermiddagen åkte Ida till sin farmor och farfar. När hon åkt gjorde vi det sista här hemma. På kvällen åkte vi och hämtade henne och firade lite tidig morsdag där. 


Nu är vi hemkommen och bara myser i vårt "nya" och renstädade hem. Riktigt skönt! Ja vi njuter ordentligt med en varsin öl/cider. Ska kolla nu kolla presenter, en som fyller år och en som tar studenten. Sen känner jag att det inte blir en sen kväll för mig. Behöver sömn!


Ser fram emot morgondagen! Min älskade prins kommer hem. Vet du? Du är väldigt saknad i detta hem nu. Mammahjärtat gråter...


 

Av Johanna Östlund - 24 maj 2013 21:35

Som rubriken lyder har jag målat och målat idag. Nu är fönstrena klara och nästan altandörren, en stryckning till (dock har jag inte gjort invändigt men det ska bli). Så skönt att hinna mer än tänkt. Går allt som planerat ska här röjas imorgon. Som jag längtar!


På eftermiddagen åkte Ida och jag till mamma och pappa. I väntan på att allt folk åker hem och har fredagsmys. Vi skulle nämligen storhandla på maxi. Fredag och löning = massor av folk. Men det blev inte riktigt som tänkt. Vi väntade lite för länge, 40 minuter innan stängning kom vi. Fick nästan springa igenom, vilket resulterade i att jag inte kunde handla speciellt mycket. Ingen storhandling! Suck. Får se om jag kanske hinner iväg på morgonen imorgon och göra en handling. Vi behöver även köpa presenter till söndag (morsdag) och kanske att vi lämnar en redan imorgon. Det blir som det blir.


Innan vi for hemmifrån såg jag att jag fått nå konstiga utslag. Tänkte inte mycke på dem. Men när vi kom till mamma och pappa blev de fler, rödare och började klia. Hm undra vad det är? Jag har dem i ansiktet, på bröstet, i nacken, på båda armarna. Men ingen annan stans. Pappa trodde att de kanske kunde vara nässelfeber. När jag läser symtomen så kanse kanske. Skulle i så fall inte vara farligt men att klådan var jobbig. Får se vart det leder till.


Sedan vi kom hem har jag påbörjat saneringen! Sofföverdragen tvättas för fullt. Bort med all skit! Innan vi lägger oss imorgon hoppas jag på att vi har rent och snyggt här hemma, ett fungerade hem.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards