johanna--ostlund

Alla inlägg under april 2015

Av Johanna Östlund - 30 april 2015 20:41

Sista april... Tänk att vi snart är inne i maj månad. Ojojoj... Sista april har alltid vart en fest, förr i tiden. Jag hade gjort vad som helst för att kunna få återuppleva dessa fina minnen en enda gång. Visa barnen. Kalasande på eftermiddagen, min syster fyller år idag nämligen, grattis. Sen framåt kvällen gå och se majkasan och äta ostkaka.


Dagen började för min del i ottan, som vanligt den här veckan. Gjorde mig i ordning och for på jobbet. Hämtade upp en jobbarkompis i stan, samåkte för första gången i mitt liv. Nja det är inte riktigt min grej. Men en dag så här går det ju.


När jag åkte hem och ändå var inne i stan stannade jag i en halv timme. Sprang in på systemet och köpte några vinflaskor. Kanske tar ett glas eller två imorgon kväll. Släppa på allt och slappna av lite. Shoppade även en olaf tröja åt Elias och en tunika med en nyckelpiga på åt Ida.


Väl hemma var Ida och Anders ute. Men vi gick in när jag kom hem. Urk vilket trist väder. Kallt... Åt lite och passade på att mysa med min stora älskling. Åå vad jag saknar honom. Tänk när man är hemma ofta tillsammans tar man varandra för givet. Nu när vi knappt träffats på tre dagar är läget ett helt annat. Man saknar varandra. Så klart väldigt nyttit och man får en tankeställare.


Anders åkte till jobbet och Ida och jag myste i soffan. Återigen en trött mamma. Tråk mamma! Mitt i allt mys får jag ett tråkigt samtal. Älskade Edwin är på sjukhuset. Han har haft magsjuka nu i tre dagar och får inte behålla något. Lilla vän... Jag håller tummar och tår för att lillgubben blir frisk. Och så dom kan koncentrera sig på honom åkte jag och hämtade Elias. Min älskade kille som inte heller vart sig själv idag. Men han har inte mått dåligt. Utan han mådde nog inte bra för att lillebrosan inte mår bra. Håller tummarna för att Elias klarar sig från magsjukan också. Känns lite konstigt om han skulle få det nu, flera flera dagar efter dom andra. Dom har ju vart sjuk sedan han kom dit.


Vi kom hem rätt sent. Och fick se några brasor efter vägen. Barnen var trötta och fick lägga sig på en gång. Elias blev glad över sina nya kläder som jag köpte i söndags. Nya strumpor och den nya pyjamasen tog han på sig. Tänk att han kan bli glad för nått nytt ibland. Nästan bättre att köpa saker när han inte är med.


Jag har nu hamnat i soffan. Men även jag ska nog lägga mig snart. Sista dagen på jobbet med extra bra betalt. Det gillas!


    

Av Johanna Östlund - 29 april 2015 19:48

Veckan och dagarna rullar på... Vi har redan kommit till onsdag. Fattar inte vart tiden tar vägen?.. Snart redan inne i Maj liksom. Våren är här på riktigt!


Jag har förmiddagsvecka på jobbet. Jippi! Eller inte. Nej just nu vill jag bara vara ledig. Jag är trött konstant. Orkar eller vill inte göra nått. Det är liksom inge roligt! Ge mig energi...


Som ni kanske förstår har det inte blivit många knop gjorda. Mest bara en massa mys och gos med min lillfröken.


Kroppen har liksom lagt av helt. Men hjärnan går på högvarv. Det finns så mycke jag vill göra. Det mesta handlar om utsidan på huset. Men även att man bara vill åka iväg och göra nått annat, nått roligt. Försöka få igång den här trött mamman.


I år ska vi faktiskt köpa nytt det mesta ute. Nya möbler, av olika slag. Sen hoppas jag på att få en bro, så att det ser mer välkomnande ut. En stor rensning av garaget. Bara jag får tummen ur....


Jag skulle verkligen göra vad som helst för en utlands resa just nu känns det som. Men som med allt annat känns det väldigt avlägset. Någon gång bara måste du & jag åka iväg. Annars skulle en tripp till Ullared kännas rätt okej det med. Jag hoppas verkligen, eftersom det är min stora dröm, att vi kommer iväg. Det skulle vara så mysigt. Lära känna en person betydligt mycket mer. En person jag lätt hade kunna "döda" för si så där fyra år sedan. Tänk vad tiden göra med en. Man förändras, inser saker man aldrig trodde.


Svammel... Ida har precis lagt sig och jag är ensam för andra kvällen i rad. Vi har haft skiftbyte här hemma också. När jag kommer hem från jobbet har Anders åkt. Vi har sagt hej och hejdå. Trist men imorgon får vi träffas någon timme innan han börjar. Ge sig in i drömmarnas värld kanske...


  

Av Johanna Östlund - 26 april 2015 19:48

Efter en rätt stökig vecka med enormt mycket bråk, trött mamma, och en hel del roligheter fick vi en fin söndag. Ett bra slut ger så himla mycket.


Dagen började med sängen full av barn klockan sju eller nått. Glada barn, är en bra start. Vi gick ner och kollade på barnprogram. Efter en stund kom Anders ner och gjorde kaffe åt mig. Eller ja, ni förstår nog.


Anders for på jobbet och försökte styra upp barnen. Ringde efter en borttappad snuttefilt. Den fanns i tryckt förvar och en glad kille fick höra var den var någon stans. Den försvann nämligen igår, helt utan förvarning. Tydligen hade han tappat den när vi gick till bilen. För vi var helt säkra på att den var med hem.


När vi var redo för dagen for vi till Sågtäkten. Hej snuttis! En snabb fika och ett hejdå till Linda och hennes familj innan dom for hem till Stockholm igen. Vi for vidare till stan. Vi behövde lite städ saker, mjukmedel och sånt där jätteroligt att handla. Och så hade vi bestämt att Elias skulle hämtas i stan. Så när vi shoppat klart på ÖB var Sara och Edwin där. Ett kärt återseende från allas håll! Elias och Edwin var oskiljaktiga. Ida ville vara med Edwin. Edwin vinkade glatt till Ida. Så roligt att se dom... Tillslut fick säga hejdå till varandra.


Ida och jag fortsatte att shoppa. Vi for vidare till åhléns. Hittade lite kläder till barnen. En present till min syster. En sväng till dollar blev det också. Ännu mer bra att ha saker, åtgångs produkter alltså.


När vi var klara for vi hemåt. En trött tjej somnade i bilen. Sov en stund till. Jag hann precis packa upp allting. Sen blev det mat och mys. Anders kom hem så vi gick ut en stund. Lite friskluft. Solen visade sig faktiskt. Varmt och skönt.


Sen dog jag i soffan ett tag. Att man ska vara så trött hela tiden. Är det bara jag eller? Ge mig energi. Semester, sol, värme, bad och hela härligheten.


Till middag blev det grillad hamburgare. I fredgas fick vi för oss att köpa en grill. Vi har alltid haft en billiga skit sak, hundra kronors grillen. Den har vi aldrig gillat och därför har vi nästan aldrig grillat. Bara ett par gånger per sommar har vi grillat här hemma. Nu har vi en bra grill som vi gillar. Det har till och med blivit grillat två gånger den här veckan. Härligt!


Kvällen kom smygandes. Man har väldigt dålig tidsuppfattning nu när det blivit så ljust på kvällarna. Tillslut var klockan sju och det var dags för lillfröken att gå till sängs. Lite konstigt att få en sån tidig kväll. Men jag njuter!


Saknaden efter min älskade kille kommer krypandes. Åå inte redan! Det är alltid jobbigt att lämna sig ifrån honom. Veckan har vart tuff, på sitt vis, men helt underbar på ett annat. Min fina älskade kille! Mamma älskar dig.


Kvällen här bli lugn. Jag ska försöka komma i säng i tid. Förmiddagvecka drar igång för min del imorgon. Jobbigt men samtidigt rätt skönt att få komma iväg. En veckas ledig gör att man känner att det faktiskt ska bli rätt roligt att jobba igen.


    

Av Johanna Östlund - 25 april 2015 19:59

Jisses här har dagarna gått undan. Med båda glada och sura miner. Trött mamma och pigga och bråkiga barn. Det har inte gått en enda dag utan något "stort" bråk. Jag är trött och less och längtar nästan tills jag får åka och jobba igen. Ibland känns det så...


Dagarna har som sagt gått med blandad kompott. Just nu är det en trött mamma som äntligen får sitta i soffan utan en massa bråk och tjafs eller en unge som hänger på en. Så underbart! Ikväll njuter jag. (Fattas bara ett glas vin eller nått annat gott).


Idag började vi dagen tidigt. Även fast det blivit rätt sena kvällar nu sover barnen som vanligt ändå. Morgonmys i soffan med barnprogram. Tillslut efter mycket om och men kom jag på benen och tog tag i dagen.


Förmiddagen spenderade vi hemma. Lek, vila och mat. När vi var pigga och mätta for vi till Sågtäkten. Idag skulle vi fira Lena. Passa på medans Anders syster med familj är på besök.


Barnen leker så bra nu. Så himla roligt att se. Fast idag blev det lite faght. Elias blir så liten. Vågar inte säga till. Det är bara att berätta att han inte gjort något fel och hoppas att det känns bättre. Annars har dom lek väldigt mycket.


Vi fick fika, mysa med lilla Arvid, träffa Anders släktingar och bara vara några timmar. Klockan hann bli rätt mycke innan vi for hemåt. Runt sex tiden. Beställde från pizzan innan vi for. Maten klar när vi kom hem alltså. Rätt skönt att slippa det bestyret. Barnen åt så där. Var mera på min och Anders mat än deras pizza. Aja det kom ner lite matnyttigt i magarna i alla fall.


Lite lek, sura för att snuttis är borta, och nu har dom båda sagt godnatt. Jag som sagt njuter av lite lugn. Känner mig helt förstörd på nått vis. Svårt att beskriva med det känns inte som att min ledigvecka direkt vart ledig utan snarare tvärtom. Kämpa på!


        

Av Johanna Östlund - 21 april 2015 21:15

Efter en halv bråkig natt. Elias kunde inte sova riktigt, hade ont i handen som han gjort illa under dagen. Vände och vred på sig. Då kan inte jag sova. Man vet aldrig vad som händer... Tillslut kom han till ro och vi fick några timmars sammanhängande sömn. Trots det var jag rätt pigg när vi måsta kliva upp vid sju.


Idag hade vi nämligen planerat in en liten tripp till Gävle. Morgonkaffe och samla kraft. Medans lillgumman kollade barnprogram. Efter en stund kom Anders och Elias ner också. Vi gjorde oss i ordning och packade allt som skulle med. Sen for barnen och jag. Mot tågstation.


En tågresa som började halv bra. Ida var livrädd. Så fort tåget började rulla ville hon kliva av, panikslagen. Efter Söderhamn började hon lugna ner sig och då gick det fin fint. Elias var cool lugn på sin första tåg tur.


Väl i Gävle gick vi i lite affärer. Tills barnen tappade tålamodet och ville ha nått att äta. Blev McDonalds, nöjda barn. Sen lyckades jag och mamma övertala barnen om en snabbtitt i lite mer affärer. Fast Elias började bli trött och orkade inte gå. Trängde ner honom i vagnen med Ida. Inte helt lyckat med det fick duga. Visst blev det lite shopping. Mest till barnen som vanligt. Dom tyckte det var roligast att ta en massa ägg som fanns i en automat. Jag fick mig ett par byxor, chinos aktiga och ett linne. En välkommen skylt till dörren och en present till Lena.


Efter några timmar i Gävle var barnen trötta och vi tog ett tidigt tåg hem. Jag hade lätt kunna stanna en stund till. Men det får nog bli ensam, utan barn. Plus mer pengar på kontot. Det är faktiskt en rätt mysig stad att handla i. Dom små somnade så fort tåget började rulla hemåt.


Vi kom på "hemmaplan" i bra tid. Så vi for hem till mamma en sväng innan det bar hemåt. En massa lek ute och fika. Sura och glada miner. Vid sex tiden åkte vi hemåt.


Tiden gick snabbt och det var nästan bara att börja på med läggningen av barnen. Det tog tid för Ida att somna. Elias ville självmant gå och lägga sig i bra tid. Det uppskattas av mamman. Jag har hunnit med att byta sängkläder, slängt in en tvätt (som nu ska hängas) och duscha.


Annars då..? Jo som sagt Elias slog i handen igår, när han gick balansgång runt sandlådan. Jag antar att det bara är en stukning eller nått. Han kunde redan direkt efter smällen röra fingrarna och handleden. Men idag har några fingrar svullnat upp och lite av handleden. Börjar bli lite orolig... Men det kan även vara så att det blir så eftersom han bara låter handen hänga och slänga utan att han använder den. Men mamma fick honom att börja röra lite. Han lyssnar mer på henne än på mig. Även nu ikväll här hemma använde han handen lite utan att grina, som han gjort varje gång jag ens nämner handen. Är han fortfarande svullen imorgon kanske jag får ringa 1177 och höra kanske.?


      

Av Johanna Östlund - 19 april 2015 21:43

Idag slapp jag kliva upp i ottan. Ledig från jobbet och dop i Stockholm stog på schemat. Man kan ha det rätt bra ibland...


Barnen tyckte att det var morgon klockan sex. Eller ja i alla fall Ida. Lilla gumman ibland kan man sova till sju, eller hur? Efter lite om och men ger jag upp. Gick ner med barnen och sen kom faktiskt Anders också.


Började ganska direkt göra oss i ordning. Lika bra, vet ändå hur det slutar, i kaos. Började med att fixa mitt hår. Fick för mig att locka det. Sen skulle så klart barnen locka och platta och gerja med sina hår också. Elias fick en "uppåt" frilla. Ida en sne toffs och en rosett i luggen. Finkläder på det. Mm... Riktigt fina.


Strax före nio försökte vi få in allt i bilen. Jag sprang och packade saker och Anders tog barnen. Någon gång efter nio gav vi oss iväg. X antal timmar i bilen. Men rätt nöjda barn ändå. Hurra! Dom kan ju sköta sig.


Innan dopet började for vi hem till Anders syster en sväng. Som tur var gick själva dopet rätt fort. Ändå hann barnen bli rätt otålig. Fint var det. Men kyrkan var lite konstig, såg alla andra barn som döptes utom det barn jag faktiskt var dit och kollade på.


Efteråt gick vi till en mysig stuga och fick god smörgåstårta liknande bakelse och tårta på det. Gott! Barnen åt riktigt bra. Sen hade dom hur mycket spring i benen som helst. Lekte med kusin Isabell och hade roligt. Riktigt kul att se. Dom har träffats så sällan att det brukar vara väldigt blyga och ta några timmar innan dom faktiskt leker med varandra. Men inte den här gången.


Efter fyra tackade vi för oss och for hemåt. En lång resa hem. Barnen somnade på stört i bilen. Vaknade lagomt tills vi kom till uppsala. Jippi! Stannade i Gävle för byta av chaufför. Nästa stopp blev i Söderhamn på McDonalds för lite påfyllning i magen. Vägen hem blev lång. Tjat och gnat! Trötta, griniga barn som inte vill åka bil längre.


Tillslut kom vi hem rätt sent. Barnen fick vara uppe en stund. Men nu snart sussar dom i sina sängar. Jag känner mig trött jag med. En lång jobbvecka och en dag i bilen med trevligheter sätter sina spår.


                      

Av Johanna Östlund - 17 april 2015 12:04

Helgen närmar sig med stormsteg. Men vad gör det. Det står jobb på mitt schema. Men bara två kvar... Nedräkning på hög nivå. Ledigveckan!


Här har vi haft en lugn morgon. Anders for på jobbet i ottan. Vi sov vidare en stund men vid sex tiden tyckte Ida att det var dags att kliva upp. Suck! Din mamma behöver mer sömn unga dam. Det var bara att kliva upp det. Fast vi bäddade ner oss i soffan. Där slummrade jag en timme till i alla fall. Sen ville Ida äta och den ena med det andra.


Morgonkaffe och sen var man igång. Gjorde oss i ordning. Ida fick sig ett snabb dusch. Klädde på henne och gjorde en fläta. Redo för dagen!


Sen blev det en massa lek. Kladda med vatten, vilket betyder byta kläder. Mata dockan. Läsa bok.


Vips hade tiden gått. Dags för dagis! En glad tjej lämnade jag. Vinkade glatt hejdå. Hem och förbereda matlåda och lite sånt. Och snart ska jag åka på jobbet också. Varför jag lämnar henne så tidigt är för att dom ville att hon skulle äta och sova där. Så hon inte kommer mitt i allt.


Trevlig fredag!


     Vilken av dessa ska jag ha på dopet i helgen? Jag har beslutsångest. Kanske för ofint med jeans? Men samtidigt känns klänningen tunn och kall om det ska vara sånt här väder. Åå jag vet inte! Hatar när jag inte vet om jag passa in?!!..

Av Johanna Östlund - 16 april 2015 08:44

Jisses vad tiden går... Här går dagarna bara runt, känns det som. Sova, äta och jobba. Vi har redan kommit till mitten av den här veckan. Hur kan det vara möjligt? Alltså man hinner verkligen inte med. Att vi redan har kommit till mitten på april är ännu svårare att ta in. Jag menar när vi kommer till slutet har vi några kalas. Sen vips, pang bom är vi i juni och sommaren börjar. Ser lovande ute!


Även fast vi har fin väder, sol och rätt varmt känner jag en enorm trötthet. Vill inte göra nått. Helst bara sova från tidig kväll till sen morgon. Jag hoppas verkligen att det vänder snart. Det är jobbigt att aldrig få känna sig pigg och ha energi till tusen. Göra nått vettigt förutom det man bara måste.


Annars som sagt har vi båda jobbat. Jag har eftermiddagsvecka, så jag är knappt hemma känns det som. Blä för dessa veckor. Ida har vart mycke på dagis, bara idag som hon får vara hemma. Det är väl så här vardagen är.


Mest av allt längtar jag till helgen... Ledig söndag. Då ska vi åka ner till Stockholm och gå på dop. Gruvsamt och dessutom vet jag inte vad jag ska ha för kläder. Suck! Inget känns bra. Känns kallt med klänning. Jeans, kan man ha det? Med en finare tröja och typ en kavaj? Nej men alltså vad svårt det här blev. Varför inte ha på sommaren, då blir det enklare.?


Jag har i alla fall gjort ett försök att göra mig lite fin. Slängde i en hårfärg imorse. Hoppas det blev bra.


Nej men man kanske skulle ta och göra sig i ordning för dagen. Tagga för ännu mer jobb idag. Jippi! Eller inte när man vet att alla andra ska vara hemma och mysa idag. Plikten kallar!


  

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards