johanna--ostlund

Alla inlägg under december 2017

Av Johanna Östlund - 29 december 2017 10:37

Ni vet den där lyckan, lyckan då man får veta om den lilla bönan. Man vill bara skrika av glädje. Den stunden är oslagbar. Men så kommer den där oron. Klumpen i magen som inte vill försvinna. Just den här gången känns det som att det är helt omöjligt att njuta och vara glad. Jag antar att det som hände i sommrast har satt sina spår. 


Jag försöker njuta och ta vara på denna sista gång. Men än har det vart rätt svårt så att säga. Det börjar ändå ge med sig, nu när våran lilla böna börjat röra på sig. Ja till och med så att jag redan sett det utan på magen. Ja det låter helt sjukt, men jag är nästan säker. Små små rörelser. Som det kändes var det just bebis. 


Mest av allt just nu längtar jag efter ultraljudet. Men det är ca en månad kvar. Ja sen har halva tiden gått. Jag vill bara veta att allt är bra nu. Men jag kan glädja mig åt att jag redan sett den en gång, en liten böna med ett tickand hjärta. Och nu när rörselserna börjar komma. Nu håller jag alla tummar och tår för att allt är bra med våran lilla bebis.


Våran älskade lilla böna!


Annars då? Här hemma är julen slut. Det är jobb för oss vuxna och lillfröken har turen att vara hemma hos farmor och farfar under tiden. Ja tur det nu när hon blev så dålig. Men det börjar ändå gå åt rätt håll. Julgranen har fått tacka för sig idag. Bort med eländet. Ja nu vill jag bara ta bort julen, men det får vänta tills nästa vecka när jag blir ledig. Nej det har liksom inte hänt så mycket här hemma. 


 

Av Johanna Östlund - 26 december 2017 10:54

Julen närmar sig sitt slut, redan annandagen. Men innan vi körde igång med julmys hade vi några härliga dagar. 


Under lördagen var vi ute och fladdrade. Vi började med stan på morgonen. Ja ni vet handla det allra sista och få dom där perfekta julkänslorna. Vi var där med mamma och syster. Barnen hade det roligt med moster. Dom fika och greja, medans jag och mamma flängde runt. Vi fick med oss det vi skulle.


Sedan åkte vi till min farmor för att lämna julklapp. Där blev det fika också. Barnen lekte. Sedan bar det av till Enånger för att lämna julklappar till min mormor och morfar. Även där blev vi kvar ett tag. 


När vi kom hem var vi alla så där sopslut. Ida fick feber och somnade i soffan. Jag vilade och Elias städade sitt rum. Världens duktigaste kille. Sedan hjälpte han mig att städa här nere.


Pang blev det uppesittarkväll. Bingolotto och godis. Barnen ville så klart vara med och spela. Två bingon orkade dom med innan det blev sängen. Det var förväntansfulla barn som jag la. Godnatt mina saktter!


Julaftonsmorgonen blev jag väckt av Elias som hittat ett paket från tomten. Där i låg det ett par byxor. Som han hade på sig och tyckte dom var skitsnygga, "Mamma tänk att tomten visste min storlek för dom här var perfekta". Ja tänk att ibland uppskattas kläder. Även Ida blev glad för sin klänning och strumpbyxor. Och dessutom hade tomten lämnat många paket nere vid granen. Så där klämdes det och lästes det för att veta vilken som skulle få dom. 


Vi började göra oss i ordning. Lite mat skulle förberedas. Och barnen dom bara gick och väntade. Väntade på att alla skulle komma och väntade på tomten. Ja undra hur många gånger dom frågade? 


Vi fick en himla fin julafton tillsammans med min familj. Lugn och fridfull. Glada barn. Ja allt var verkligen helt perfekt. Tack så himla mycket för allt!


Igår var det dags att öppna paket igen för barnen. Vi åkte en stund till Anders föräldrar för att fira lite jul. Innan det var dags för en annan att åka på jobb och skjutsa Elias till sin pappa. Tack återigen för fina presenter!


           

Av Johanna Östlund - 19 december 2017 16:52

Vi har redan kommit till julveckan. Ja nu är det bara fem dagar kvar till julafton. Och ja här hemma ska vi väl förbereda oss. Köpa julmat, skaffa oss julkänslor och inhandla det allrs sista julklapparna. Tyvärr så är det jobb inblandad mellan varven också. Full fart mot julafton!


Men innan vi avslutade förra veckan hade vi en fin helg. Lördagen spenderades hemma. Alldeles precis så där lagomt. Men vi hann med en hel del. Började med att städa Idas kaos rum. Ja leksaker överallt. Och nu fick hon faktiskt rensa lite. Så nu ska det gå att städa i alla fall. Även Elias ville rensa sitt rum, så det fick han göra. Han rensade bort desto mer. Nu är vi redo inför jul och kommande kalas!


Även toaletten fick sig en rejäl omgång. Ja det var nog ett tag sedan jag städade i badkaret, men nu blev det fint och fräscht. Men även det vardagliga måste göras så som toalett, handfat och byta handdukar. Sedan fick jag änu ett ryck och dammsugade både uppe och nere.


I mellan allt måsta jag ta en paus. Vila lite och samla energi. Ja nej det är inte lätt nu alltså. 


På söndag förmiddag gick vi ut mot havet. Vi hande nämligen planerat in lite korvgrillning med grannarna. En mysig plats och solen sken. Vilken dag vi fick. Helt underbart. Även barnen gillade det. När vi väl kom hem var man så där lagomt mosig och rökig. Barnen fick ta sig en dusch och ett bad. Rena och fina!


Söndag innebär byta av vecka. Elias pappas familj kom och med sig hade dom en fin blomma. Tack så mycket! Det uppskattades. Lite kaffe och prat för oss vuxna och lek för barnen. Hejdå älsklings killen! Ses om en vecka.


Nu är det som sagt ny vecka. Jag har förmiddagsvecka på jobbet. Och den stora nedräkningen har börjat! Välkommen julveckan.


     

Av Johanna Östlund - 12 december 2017 19:23

December har kommit till sin mitt. Och dagarna här hemma går minst sagt lite väl fort. Men vi försöker hänga med så gott det går. Tar chansen till lite mys i dessa tider.


Förra veckan var det inprincip bara jobb. Ja dom där förmiddagarna man har liksom försvinner i rasande fart. Sedan är det jobb långt in på kvällen. Men nu är det äntligen ledigvecka och dessutom mammavecka. 


Igår var det måndag. Inte vilken måndag som helst. Min bättre hälft 30-års dag. Grattis! På eftermiddagen vankades det kalas. Tårta och gott sällskap. Jag hade dock en lite sämre dag, igen. Jag är nu rätt less på detta. Okej låt mig må prima!


Idag var en dag på borta plan. Efter att vi skjutsat Elias till skolan åkte Ida och jag till mamma och pappa. Ja eftersom jag skulle till vip hälsan på jobbet och prata lite om framtiden. Så skulle Ida vara där medans. När det var klart åkte vi och åt julbord på jobbet. Gratis är gott och rätt bra nu när det är uppet för allmänheten. Sedan hämtade vi Elias och vilken glädje när han såg att även mormor var med och hämtade. Innan vi åkte hem till dom igen blev det en tripp på röda korset. Men vi hann inte stanna så länge. Det vankades lucia på dagis också. Så underbart söta och duktiga barn. Lite fika, som barnen bakat. Nu är det kväll och jag är så jäkla trött fast jag slummrat lite. Barnen ska läggas också. Bara att ta tag i det. Så vu vuxna får en liten kväll.


 

Av Johanna Östlund - 4 december 2017 09:04

Måndag och ny vecka är det visst. Helgen den kom och försvann. Lika så hela veckan. Att det liksom alltid ska gå så överdrivet snabbt. Nu vill jag hinna njuta och bara ha det bra. Lättare sagt än gjort. Nu är det jobb hela veckan som gäller. Sedan måste jag hitta på nått med barnen. Kanske baka nått julgodis till julafton. Men alltså, det är ju så mycket enklare att köpa. Nej men mysa och ta in massor av julkänslor, det ska vi göra om en vecka. 


Jaha veckan gick alltså snabbt. Vi var fortsatt trötta hela veckan. Lite ledigt skulle inte vara helt fel. Eller hur? Men det är väl bara att köra på. 


När jag hämtade barnen i fredags var dom så glada och berättade vad dom fått i sina adventskalendrar. Så roligt att dom blir glada. Och varje morgon har det vart det första dom gjort. Mysigt! 


Lördagen bara försvann. Vi hade tänkt åka till mamma och pappa. Men istället kom mamma hit och hämtade sina saker från perfect home. Fika och lek med barnen blev det också. Även Erika och Patrik kom ner för att hämta sina saker och jag fick ett par byxor som jag letat överallt för att få tag i. Ida blev kär i dessa och ville verkligen få dom på julafton tillsammans med en tröja, som jag hittade. Men som sagt byxorna var svårare att få tag på och jag hade tur, en storlek i hennes fanns kvar. Hoppas hon blir nöjd. Inte nog med det hann jag gå en promenad med Sandra också och när jag kom hem var Lena här och lekte med barnen. Så det var verkligen full rulle hela dagen.


Igår hade vi en slapp dag. Jag var så himla trött. Men men jag tog mig ändå till stan. Ja min mage har krånglat en hel del. Förstoppad. Skit roligt. Så jag köpte nått för det, men även mat som får igång magen. Nej nu vill jag vara mig själv snart. Hoppas den kommer igång nu.


Första advent var det också. Så sjukt mysigt att tända ljus till frukost, lunch och middag. Alltså det är verkligen årets bästa tid detta. 


Sedan var det dags för pappavecka. Ja den här gången var han riktigt sugen på att få åka hem till sin pappa. Undra om det var pappa eller adventskalendern som hägrade mest?. Tokungen! Tack för den här veckan så ses vi snart igen...


Barnen och Anders gjorde även en snögrotta. Där har dom lekt hela helgen. Så roligt för som att snön kom tillbaka och nu får vi verkligen hoppas att den är här för att stanna. Ja till jul i alla fall. 


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards