johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2018

Av Johanna Östlund - 26 juli 2018 23:06

Kanon sommaren fortsätter och vi håller oss hemmavid. Ja vilken sommar, 30 grader och bara helt underbart. Men med en liten bebis känns det bäst att hålla sig hemma. Ja det känns verkligen så himla nytt att ha en sommarbebis, nytt att ha en bebis överhuvud taget. Men vi kämpar på i värmen och det enda jag märkt är att hon får värmeutslag annars mår hon prima våran Agnes.

Så vad gör vi här hemma då? Det finns alltid projekt. Just nu håller vi på att färdigställa lekstugan. Anders har fixat taket och jag håller på att måla utsidan. Nu är det bara dom vita detaljerna kvar. Och sedan insidan... Man hinner inte allt för mycket när man blir avbryten varje kvart.

Nästa projekt blir att göra klart altanen. Ja nu måste det bli av. Staket och trapp. Plus att jag vill köpa soffa och gör den lite mysigare och helt enkelt fylla ut den lite mer. Varför skulle vi annars göra den så stor?

Så klart har vi inte bara vart hemma. Nej vi måste svalka oss ibland med. Och då är poolen i Sågtäkten ett bra alternativ. Och barna tycker att den är helt perfekt. Tur det. Men nästa sommar ska vi göra stranden...

Agnes hon verkar som sagt klara av värmen förutom lite värmeutslag. Annars är hon pigg och glad. Äter som hon ska och kissar normalt och allt sånt. Men vi håller oss i skuggan, eller allra helst inne. Och vädra rumpan måste vi göra och då helst naken. Men lite typiskt att det skulle bli så här himla varmt just i år.

Idag bestämd vi oss för att ta en tripp med dom stora barnen. Ja lite egentid med dom och göra nått roligt. Vi åkte till hornslandet, tänk att jag aldrig vart på Hölick. Där blev det minigolf. Som JAG vann! Helt otroligt. Och sedan gick vi till stranden för att ta ett kvälls dopp. Lite kyligt tyckte jag men inte dom andra. Men rätt skönt att bli så kall att man fryser. Medans vi roade oss var Agnes med farmor och farfar. Dit åkte vi sedan för lite kvällsfika och kaffe. Ja klockan hade tickat på och när vi kom hem var det hopp i säng för barnen.

Nu har vi vuxna intagit soffan och bara andas en stund innan vi också ska lägga oss. Tystnad när den är som bäst.

Av Johanna Östlund - 23 juli 2018 23:06

Måndag och ännu en ny vecka har tagit vid. Dagar och veckor bara går och jag blir bara mer och mer dagvill. Visst är det rätt härligt med sommarlov, semester och mammaledighet?

Igår var det äntligen söndag och dags för mammavecka. Ja äntligen får vi rå om Elias. Mitt i dagen åkte vi hela familjen mot Forsa. Där blev det så klart kaffe för oss vuxna och lek för barnen. Vi avslutade söndagen i Sågtäkten. Ja vädret har återigen vänt och blivit så där varmt igen. Så vissa i familjen behövde ett källsbad. Och ännu mer kaffe blev det innan vi for hemåt. Hem för att göra kväll.

Idag har dagen gått i raket fart. Hur kan den gå så snabbt fast vi knappt gjort nått?
Dom stora barnen och Anders åkte till stan en sväng - leksaksaffären var målet. Hem kom dom med en ny dockvagn och en massa fotbollskort. Nöjda och glada barn! Medans myste Agnes och jag på här hemma. Så härligt att vara själv ett tag. Ibland behövs det...
En stund i solstolen lyckades jag få också. Elias och Ida lekte med sina nya saker och Agnes sov. En härlig och lugn stund.
Vi åkte även en sväng idag och badade i Sågtäkten. Härligt att bli lite svalkad så där till kvällen. Och när vi kom hem blev det varmamackor och mario-monopol. En mysig kväll med dom stora barnen.

En lugn start på veckan. Härligt!

Av Johanna Östlund - 19 juli 2018 19:14

Tänk att det redan gått en månad sedan Agnes kom till oss. Helt ofattbart! Våran lillasyster.

En liten tjej som är lugnet själv. Hon äter, sover och bajsar. Och någon gång i mellan åt får vi se hennes ögon, som bara blir mer och mer. Vi får se om hon fortsätter vara så här snäll... Spännande att se vilken filur hon kommer bli.

Dagen till ära hade vi en tid på BVC. Bara för att vara säker på att hon går upp som hon ska. Nu har denna dam förmodligen lagt sig på sina kurvor. Vågen visade idag 3950 gram och hon var 52.5 cm lång. Ja det börjar bli en stor tjej. Jämför jag med dom andra två trollungarna så var Elias 500 gram lättare och Ida 600 gram tyngre och längden var den samma på alla tre.

Vi hade även ett ärende till Bergsjö. Ja pappan skulle bekräfta faderskap. Och det gick smidigt och bra. Tur man känner folk ibland.

För ja då ville vi bara hem i denna hetta. Idag fyllde vi våran pool här hemma. Kallt och skönt faktiskt. Jag har vart i två gånger och man kyler ner sig rejält. Värst är det för Agnes. Men hon får hålla sig inomhus och än så länge har jag inte märkt nått speciellt. Hon är väl varm men äter och kissar som hon ska. Då har jag läst mig till att det inte är någon fara, även BVC-sköterskan bekräftade det. Hon såg så välmående ut. Hoppas att detta väder lugnar ner sig lite i alla fall...

Lite kvällsmys innan det är dags att lägga barn....

Av Johanna Östlund - 18 juli 2018 20:46

Alltså vilken sommar vi har! Temperaturen är högre än någonsin och det blir bara fler och fler dagar. Ja jisses, nu får vi så vi klarar oss. Rena rama utlandet.

Vi har under dessa dagar i början på vecka mest vart i Sågtäkten och badat i poolen. Ja man kan liksom inte göra annat. Skulle vara att åka bil eller handla mat då. Där är det kallt och skönt.

På måndag kväll åkte vi också till stranden för lite kvällsbad. Fler än vi tänkte den tanken. Så det var en hel del folk. Och härligt var det i vattnet också. Ida blev lycklig, äntligen lite strandhäng.

Agnes har shoppat också. Hon ville ha en ny vagn tills hon blir stor tjej. Hon charmade mamman rejält. Jag var svår flörtad men gav med mig. Det blev en petite chérie solide s. En rejäl sittvagn som jag tror vi kommer trivas med. Dock trodde jag den skulle bli mindre ihop vikt. Enda negativa jag kan komma på just nu.

Lite nya kläder kommer titt som tätt till barnen. Men hur bra är det inte med rea? Vissa av dom är verkligen i behov av lite nytt. Elias hade nästan inga långärmade tröjor efter en liten garderobsrensning. I denna värme som råder behövde Agnes lite mer kortärmade plagg.

Hur överlever ni värmen? Nog för att jag gillar det. Men visst hade det vart skönt men några dagar då regnet öser ner och graderna så låga att man kan ha långbyxor på sig. Konstigt det där, att man aldrig är nöjd. Typiskt svenskt?

Nej undra om man ska sätta sig ute på altanen med en alkoholfri briska nu när barnen sover...? Sommarkänslor!

Av Johanna Östlund - 15 juli 2018 21:38

Igår bestämde vi oss för att ta en tur till järvzoo. Vi kom iväg i lagom tid. Och vi fick en fin tur runt i djurparken. Barnen tyckte det var roligt och det är huvudsaken. Men roligast var nog att få ett gosedjur innan vi åkte hem. Agnes skötte sig exemplariskt. Hon sov och sov. Vaknade när vi stannade för att äta lunch och då fick öven hon äta så klart. En mysig men varm tur.

Ja det var så pass varmt att efter vi intagit McDonalds middagen här hemma åkte vi till sågtäkten för att svalka av oss i poolen. Dom stora barnen hade turen att få stanna en stund till. Och när dom sedan kom hem var det dags att göra kväll här hemma.

Idag har vi återigen haft en otroligt fin och riktigt varm dag. Ja det var nästan olidligt att sitta ute. Försökte sola en stund, men gav upp och åkte istället till sågtäkten för att bada. Riktigt skönt!!! Och lite kaffe hann vi med innan det var dags att åka hem. Men även idag stannade barnen en stund till.

Vi åkte hem och gjorde mat, fläskfilé i ädelostsås. Mums. Sedan kom
Elias pappas familj, veckobyte. Innan dom åkte hann vi med att fika på saft och melon. Och barnen lekte så klart en stund också.

Kvällen kom fort idag. Kollade på vm finalen och pang så var det kväll. Nu sover barnen och vi vuxna tar det lugnt i soffan tills det är dags för oss att sova också.

Av Johanna Östlund - 13 juli 2018 20:24

Fredag och helgen är redan här. Så vad gör man en sån här dag då? Vi har mest lullat på här hemma.


Jag fick för mig att städa i morse. Ja jisses golvet såg inte allt för fräscht ut. Sommaren är skön, men allt spring in med skorna och lata dagar gör att städningen inte prioriteras lika mycket. Men nu är det gjort för den här gången. Dock är det redan skitigt på sina ställen. Heja! Toaletten fick sig en omgång. Hyffsat fräscht i alla fall.


Barnen har cyklat och lekt i lekstugan. Ja när den väl blir färdig kommer den nog bli en stor hitt. Tänk vad han kan min man.


Jag gjorde även ett tappert försökt till fotografera barnen eller först och främst Agnes. Nått bra kort fick vi väl, men det är inte lätt. Definitivt inte när man ska foto tre stycken smtidigt. Skulle vara så roligt att gå till en fotograf med dom, synd bara att det ska vara så dyrt. Men kanske kanske...


Vi har haft lite fredagsmys med barnen. Film, chips och frukt. Nu ska vi spela kubb... Det är rätt härligt med sommar!


         

Av Johanna Östlund - 12 juli 2018 22:29

I måndags packade vi väskorna och drog till Mössön. Några härliga dagar... Men först skulle vi på stan. Agnes behövde blöjor och Elias skulle byta lite fotbollskort. Det tog ett tag men sen var vi redo.

Och vilka dagar vi fick. Kan det vara bland sommarens bästa? Sol och värme. Så himla härligt. När Agnes drog till med sin lång sovning kunde vi flytta ner till vattnet. Solning och bad. Som vi njöt...

Att få lite avlastning/hjälp med barnen är verkligen guldvärt ibland. Som om inte det vore nog har maten stått på bordet. Sånt uppskattas!

Mitt i allt skulle Agnes på en liten kontroll vägning på BVC. Ja hon hade gått upp för lite sist vi har dit. Nu hade hon gått upp och mer där till. Ja alla kurvor pekade uppåt. Så hon har tagit ett jättekliv i tillväxten. Hurra tycker den här mamman. Boven är nog ersättningen som vi börjat lite smått med. Men som sagt räcker inte mjölken så vad ska man göra? Men än så länge trugar vi på med ammningen.

Vi fick tre härliga dagar. Som dom stora barnen njöt. Tack för allt!

Idag började vi dagen med att åka på byggmax. Lekstugan skulle bli klar eller ett steg närmare i alla fall. Panel köptes och några andra brädor. Sedan var det hem och bygga som gällde. I alla fall för vissa. Jag själv hade sån huvudvärk, som jag aldrig brukar ha. Olidligt... Fattar inte dom som har ofta. Jag skulle avlida. Brr...

Barnen lekte och klockan gick. Självklart hade vi köpt lite för lite panel. Så under eftermiddagen åkte Anders och Elias till byggmax igen för att köpa resterande. Då kunde vi hjälpas åt. Anders spikade och jag sågade. Det är ju roligt när man får göra saker och inte bara vara springkärring. Och ja måste erkänna att han kan bygga när han väl vill. För lekstugan börjar faktiskt se riktigt bra ut.

Nu sitter jag här med en trött Agnes som somnade i min famn. Denna tid måste man verkligen ta vara på. Antar att jag snart kommer sakna tiden när hon kunde somna i famnen på. Ja det är lite synd att denna bebis tid ska gå så fort. Att hon snart är fyra veckor är för mig helt oförståeligt. Kom hon inte nyss eller i alla fall förra veckan?

Av Johanna Östlund - 6 juli 2018 21:34

Dagarna flyter verkligen på här hemma. Pang tjong är det helg och vi får ha pappan i familjen hemma. Som sagt tiden rusar förbi oss och det gäller att ta vara på den.

Igår hade vi torsdagen på besök. Vi hade en sån där - hänga på tutten dag. Ja Agnes gjorde inget annat, låg där och myste med tutten. Ja tydligen är det väldigt sövande och man liksom glömmer bort att äta klart. Äta och sova. När det blir så där intensivt hinner inte mina tuttar med att fylla på sig. Och tillslut fick jag nog. Hon fick lite ersättning. Jag vill amma och det kommer jag fortsätta med men hon kommer nog behöva några mål med ersättning. Så det får helt enkelt bli så...

Annars hann vi inte så mycket mer. Svårt när man har en bebis hängandes i tutten. Men när hon väl sov sin halv timme sprang jag ut och försökte sola lite. Ja vilket väder vi fått igen. Jag önskade att vi kunde åka till stranden. Men det känns så bökigt med en bebis. Och Ida vill verkligen... Sämsta mamman i världen är känslan.

Idag är det fredag och vi fick en bättre dag. Började dagen lugnt. Solade lite och bara njöt. Och Agnes sover verkligen mycket bättre och längre efter ett mål med ersättning, då efter att ha ammat tre fyra gånger och inte blir riktigt nöjd.

Mitt i dagen åkte vi till stan. Hyrde en släpvagn och åkte och köpte lite virke. Ja men nått händer ju. Hoppas allt blir klart också nu bara. Barnen skötte sig bra och Ida fick välja mat, McDonalds.

Väl hemma började Anders och Ida att bygga lite. Jag och Agnes åkte till Stocka för att hämta ut paket. Så söta kläder från både polarn och pyret och kappahl till Agnes. Ja det gäller att passa på vid rea.

Hjälpte till att bygga lite sen, eller jag typ hålla i. Men fy vad mygg det är. Så efter ett tag gav vi upp och gick in och kollade fotboll. Fredagsmys med lite godis. Nu börjar denna mamma bli trött. Men en lugn stund i soffan blir bra innan sängen kallar.

Nått positivt denna dag var att jag provade mina vanliga shorts. Och jag kom i dom eller rättare sagt kunde stänga dom utan att magen pös ut allt för mycket. Ja det var inte lika lätt att bli av med gravidmagen denna gång. Jag har inte för mig att jag använt gravidbyxor efter förlossningen. Men denna gång hade jag inget val. Kan man inte stänga byxorna så kan man inte. Och då fick det bli gravidisar. Så ja men nu börjar den alltså gå ner så pass mycket att jag kommer i mina vanliga byxor. Det känns verkligen härligt!!

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards