johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2015

Av Johanna Östlund - 31 juli 2015 00:05

Våra dagar fylls med renovering. Vi sliter och donar mest hela tiden. Ändå tycker jag att vi står på samma ställe och trampar. Snart måste det väl ändå bli färdigt?

Igår blev vi äntligen klara med alla stommar. Nu är dom på plats! Började sätta dit luckor och lådor. Som tur var kom barnens moster hit och underhöll dom någon timme.

Idag fortsatte vi med luckor och lådor. Vips såg det nästan ut som ett kök igen. Spis och diskmaskin har kommit på plats. Även någon täcksida plus att jag tapetserade klart. På eftermiddagen for vi alla till beijer och köpte bänkskiva, det blev en i furu, som liknar golvet i köket. Behandlas på samma vis och förhoppningsvis får ungefär samma utseende. Framåt kvällen kom barnens mormor och morfar hit. Uppskattat av barnen.

Jag är trött i hela kroppen och det tär verkligen på en när man är mitt uppe i en renovering. Jag hoppas att vi snart får dit bänkskiva och kakel och kan börja använda köket igen. För fy hur det ser ut här. Jag ger upp snart!

Av Johanna Östlund - 28 juli 2015 23:53

Det går framåt, men sakta. Min högsta önskan just nu är att köket ska bli klart. Eller i alla fall så att vi kan leva normalt. Jag tyar icke mer!

Igår hämtade jag ut paketet med tapeterna. Eftersom planen var att sätta in skåpen idag så tapetserade jag sidorna där skåpen ska stå.

Sen kom Mattias. Elias blev glad att se sin pappa och ville gärna hjälpa till. Han fixade elen till spis och fläkt. Och lite andra små skönhets fel. Så som att byta ut några eluttag.

När Anders kom hem började vi skruva ihop köksstommarna. Men sen blev det krångligt och vi beslöt oss för att köpa två nya skåp. Två smala skåp närmast hallen. Så vi kom helt enkelt inte mycke längre.

Idag väntade vi på en leverans med renoveringstapet och lite annat smått och gott. När den kommit for barnen och jag till sundsvall och Anders på jobbet.

Handla handla... Köpte skåpen och lite annat smått och gott till köket. Barnen skulle så klart ha nått. Nya lådor till deras förvaringsmöbel. Nu passar dom in lite bättre. Blå, rosa och grön. Två pallar dom kan ha och sitta på i lekrummet. Tidskriftsamlare att lägga sina teckningar i. Själv klart blev det köttbulls lunch på Ikea. Åå så gott med riktigt mat. Lä gear verkligen tills jag kan laga mat i mitt nya kök.

Innan vi kunde åka hem skulle barnen in på leksaksaffären. En varsin sak. Ida valde en prinsessan Sofia mjukis och Elias valde blixten nycklar och en nattlampa. Alla nöjda...

Eftermiddagen har gått i ett sprut. Jag börja sätta upp renoveringstapet. Och när Anders kom hem sätt vi upp alla skåp vid diskbänken. Bara sidan med högskåpen kvar nu. Sista vi gjorde var att sätta lite tapet där högskåpen börjar så de är bara att sätta upp imorgon.

Längtar verkligen tills allt är klart. Det tär att bo i världens skitigaste hus. Saker över allt. Nej fy snart måste denna renovering vara över.

Av Johanna Östlund - 25 juli 2015 19:06

Här hemma springer dagarna iväg. Sen sist har det hänt en hel del i vårt hem. Ja jisses. Från en liten tanke för ca 2 veckor sedan och nu är det verklighet. Samtidigt som mycket skrämmer mig är det roligt också. Jag är säker på att slutresultatet kommer bli bra. Dock känns det lite väl långt borta just nu.


För någon dag sedan bestämde vi oss för att göra en dröm verklighet. Köket ska ut! Alltså är det en köksrenovering som pågår här hemma.


Vi började med att slita bort allt golv och bygga en vägg. Skärma av mot hallen som idag vart obefintlig. Den blev riktigt bra. Fast jag hade nog kunnat ha den lite längre. Men det blev som sagt bra ändå. Sen började Anders riva skåpen. Nu finns ingen återvändo!


Igår rev vi ut det sista i köket. Så nu är det helt tomt. Ändå kunde vi bjuda på lunch. Vi har tagit hjälp av Elias pappa för lite elarbete. Så han kom hit och kollade och satte för några sladdar. Hela familjen kom och åt korv lunch med oss. Ida fick äntligen någon att leka med. Vi har visst vart lite tråkiga dom här dagarna. Men är man två går det betydligt snabbare. Tack för igår, alltid lika trevligt. Framåt kvällen kom golvet som ska läggas in. Ett furugolv som vi ska behandla på nått vis. Det började vi lägga in. Men fy vilken tid det tog.


Idag fortsatte vi med golvet. Och blev nästan klara innan Anders måsta åka till jobbet. Då spacklade jag lite och målade den del av taket som var inbyggd förut. Sen åkte jag och hämtade Ida som hade turen att få vara hos farmor och farfar en stund idag.


Imorgon ska vi åka och köpa köket. Hurra! Nu hoppas jag att allting annat kommer snart också så vi kan börja sätta in köket.


     

Tapen till nya köket. Jag hoppas att den kommer passa in. Men vi kunde bara inte låta bli när den kostade

50 kronor/rulle. Vad tror ni?

Av Johanna Östlund - 22 juli 2015 22:32

Godmorgon klockan fyra! Sovmorgon eller vad? Nej, du tar kål på din mamma. Soffhäng hela morgonen. Ja det måste liksom bli så. Imorgon tar vi sovmorgon va?


Frukost och påklädning blev det när vi vaknat till vid nio tiden. En litet telefonsamtal fick jag också. En kille som ville träffa mamma. Jaha vad hade du tänkt dig då? Buspalatset? Ja varför inte.


För att vi tiden att gå fram tills klockan ett när vi skulle ses började Ida och jag rensa lite skåp. En massa papper och skit. Packade bilen full med papper och kartonger. Åkte till sopsorteringen. Jippi, propp fullt. Vad gör vi nu? Tänker inte packa ur allt igen.


Vi for lite tidigare till stan. Kom att tänka på att A&H har sopsortering vid parkeringen. Rätt mycket, men inte fullt. Så vi blev av med skiten i alla fall. En sväng in dit. Ville ha tidskriftsamlare, men hittade ingen för rimligt pris. Typiskt! Tänkte att barnen skulle få en varsin och lägga teckningar som dom vill spara. Aja sökandet går vidare. Istället hittade jag en pyjamas till Ida för 35 kronor, dock i nästa storlek men jag kunde bara inte låta bli, och en fin tvålpump.


Mot busis. Vi var lite tidiga så Ida började lek och jag tog dagens första kaffe. Underbart! Sen kom grabbarnagrus också. En massa lek blev det i närmare två och en halv timme. Sen blev det liv i luckan. Snacka om att den där kille har humör. Suck!


Efter ett kort övervägande bestämde vi att fortsätta leka lite hemma hos dom. Middag fick vi också. Klockan tickade på. Vips var den halv sex. Vi tackade för oss och for till ica maxi. En liten handling och sen hem.


Jag var så trött men piggnade till lite. Slapp i soffan. Dusch för Ida. Kolla lite på Nicke Nyfiken och sen hopp i säng för lillfröken. En dusch för mamman. Sen har vi rensat lite skåp. Ett helt tomt, som mest innehöll en massa skräp som vi inte använder. Till tippen bara. Det går framåt, helt klart. En massa prat och planering - om framtida kök. Roligt men skrämmande. Nu känner jag att idag orkar jag inget mer. Trött som få.



 

Av Johanna Östlund - 21 juli 2015 23:57

Idag var det dags för den årliga loppis turen. Säcken i Delsbo, bricka och shopping i Ljusdal. Alltid roligt att komma iväg någon stans.

Godmorgon klockan sex. Fy och Urk! Nej fröken nu får du ta en sovmorgon snart. Morgonmys i soffan. Alltid uppskattat av mamman. Idag kunde vi inte dra oss till nio tio som vi brukar. På med kläder och äta frukost.

Sen packade vi in oss i bilen. Mot stan för att hämta moster och sen mot urskogen.

Vi började våran loppis tur med säcken. Hittade en klänning och två nattlinnen åt Ida. En blus åt mig.

I bricka är det på tok för mycke saker. Man ser inget fast det finns miljoner. Ändå lyckades jag skrapa ihop lite. Två handgjorda badrumsmattor, en duk och en kruka eller vad man ska kalla det. Vi avslutade med en fika.

Sen lämnade vi loppis träsket. Mot Ljusdal. Ett ställe man knappt har satt sin fot i. Ändå är det en rätt mysigt där. Kika i affärer! Hamnade i en gudomlig barnklädesaffär. Lite annorlunda kläder och jag bara älskart. Tur för mig att det var 50% på en hel del varor. Köpte en varsin tröja och jacka åt barnen. Två söta muggar från rice i melamin. Just nu är jag lite såld och skulle lätt kunna byta ut barnens glas och tallrikar. Självklart gick vi in i leksaksaffären. Idag blev det billigt. En varsin lite sak till barnen och hör och häpna en julklapp till Ida. Japp det gäller att vara ute i tid.

Efter all shopping var vi rätt mör. Innan vi begav oss hem behövde i alla fall Ida lite mat i magen. Vilken stad har inte någon korvkiosk? Efter mycke letande kom vi tillslut till Coop och där fanns det korv.

Mätta och nöjda åkte vi hem. En lugn eftermiddag blev det för oss. Trötta! Och kvällen kom. Köksprat förgyller våra kvällar just nu. Nu går ögonen i kors så det är väl lika bra att krypa ner i sängen. En dag imorgon också.

Av Johanna Östlund - 19 juli 2015 22:50

Här går dagarna undan... Svisch så var helgen förbi och vi får blicka fram emot ännu en vecka. I och med det har halv min semester gått - bara fyra veckor kvar.

Denna helg flög verkligen förbi. Fredagen spenderade vi mesta dels ute. Sommarvärmen var på ett kort besök. Som det verkar den här sommaren får man ta vara på de få stunder man får. Medans barnen roade sig med sitt kunde jag sitta ute i solstolen en stund. Härligt!

Igår lördag hade vi en inne mysa dag. Mystiskt väder... Vad är inte då bättre än att kolla film och mysa i soffan? Men fram emot eftermiddagen sprack det upp och blev riktigt fint. Vi grillade och kunde faktiskt sitta ute och bara ha det bra. Synd bara för träden som gör det skuggigt, det blir ju så kallt när man inte får solen rätt i nyllet. Kvällen blev lugn med lite lördags gott och kolla på barnprogram.

Idag, söndag, sista dagen på veckan. Även idag var det blandat väder. Ena stunden sol, nästa regn och moln och så vidare. Vi tänkte gå ute flera gånger, men vädret var inte på våran sida. Annars vet jag några rabatter som skulle behöva lite omsorg. Framåt eftermiddagen kom Anders hem och tätt efter Elias pappa med familj. Idag var det grillmiddagsmys. Riktigt trevligt och gott. Även idag hade vi vädret på våran sida. Så vi kunde sitta ute och äta. Barnen lekte otroligt bra. Ida och Edwin börjar verkligen hitta varandra - få ut något av varandras sällskap. Så roligt och gulligt att se. En riktigt fin eftermiddag, det får vi göra om. Kvällen blev lugn i soffan, precis som jag tycker om.

Annars då...? Lite planer och funderingar. Vi är inne på att göra om köket. Skit svårt och jag är nog den som backar. Kan vi? Ni förstår säkert. Osäkerheten när en sån stor sak ska göras. Men visst skulle det vara helt fantastiskt med nytt kök. Även en liten vägg mellan kök och hall, som idag är helt obefintlig. Det har vi funderar på länge men aldrig kommit till skott. Kanske dags att förverkliga lite drömmar?

Av Johanna Östlund - 16 juli 2015 22:23

När mamman kliver upp först är det nått fel. Ibland blir det så. Gjorde i ordning med packning för en dag ute på. Sen klev även barnen upp. Fick frukost och påklädning. Hopp in i bilen för att börja våran färd nedåt landet.

Barnen skötte sig bra i bilen. Båda somnade rätt snabbt. När vi äntligen kommit till Gävle blev barnen glada att dom var framme. Även mamman. Pju! Inte lätt när man är van att det tar dryga timmen och nu tar det nästan två timmar.

Full fart från start. Nästan i alla fall. Känna in läget och sen var det röj. En massa barn och mammor. Lunch, fika och en massa lek.

Framåt eftermiddagen var det bara vi kvar. Lugnet hade lagt sig. Så gott det går med tre barn. Middag blev det innan vi åkte hem och lite mer lek.

Nej man kunde inte åka hem på en gång heller. Vi har ju bara vart här hela dagen. När jag väl fått in barnen i bilen var det två tröttisar. Elias önskade att vi vart hemma nu. Ja jo vi hade i alla fall kunna vart halv vägs hem om vi åkt när jag ville.

Nu är vi äntligen hemma. Barnen var bara att bära in och fortsatte sova. Jag donade lite snabbt och nu ligger även jag i sängen. Trött mamma efter en lång dag på bortaplan.

Av Johanna Östlund - 14 juli 2015 22:41

Vad var det jag sa? Jo visst kan Svergie leverera en svensk sommar också. Dom där få dagarna när himmelen är blå, solen lyser och graderna är runt 20 strecket. Såna där helt underbart lagoma dagar. När det väl händer är det bäst att man passar på att njuta lite.


Njuta är precis vad vi har gjort under två dagar. Som sagt det gäller att passa på. Man vet aldrig när solen tänker visa sig från sin bästa sida igen. Jag har helt enkelt lämna att "jobb" inomhus och vart ute och bara njutit av solen strålar.


Igår var vi bara hemma jag och barnen. Anders är kock den här veckan och åker vid fem tiden. När solen fortfarande lyste vi halv tio tänkte jag att det är nog bäst att vi passar på att vara ute. Man kan aldrig vara för säker att den tänker stanna hela dagen. Men oj så fel jag hade.


Vi fick en helt fantasktisk dag i solen. Barnen lekte med sitt och jag kunde för det mesta bara sitta. Gudomligt skönt! Framåt eftermiddagen ville barnen bada så vi fyllde poolen och dom plaskade på. Efter det blev det middag ute. Anders kom hem i samma veva. Sedan satte vi oss och väntade på glassbilen. Trodde vi hade missat den, men en timme försenad kom den. Äntligen tyckte barnen! Glassmys ute på altanen innan vi gick in.


Kvällen kom. Barnen var trötta. Vid sex tiden somnade båda. Hurra en ensam kväll. Jo tjena! Ida sov faktiskt hela natten, men Elias vaknade klockan nio och var piggelin. Vi kollade film så han fick sitta med oss. Sen ville vi sova, men inte han. Vet inte hur länge han var vaken. Jag somnade och blev väckt. Tillslut måste han ha somnat för sen fick jag sova.


Men inte allt för länge. Tidig kväll blir tidig morgon. Klockan fem ville Ida upp. Suck! Anders var fortfarande hemma. Men åkte nog efter ett tag. Vet inte så nog. Ida fick kolla på film och jag la mig för att slummra vidare. Kom inte upp förens klockan nio. Då barnen ville ha frukost.


Vi bestämde då att det blev först en handling, extremt tomt i alla skåp, och sen fick det bli stranden. Vid elva tiden kom vi till stranden. Men lite gott att äta, men framför allt fick barnen bada och ha roligt. Fast det var rätt kallt nu i vattnet. Inte ofta Elias fryser, men idag gjorde han faktiskt det. Bad, lite fika, ännu mer bad och en sista fika. Allt gick faktiskt rätt bra. Ända tills Ida fick för sig att bajs. Japp i baddräkten. Hurra! Jag som inte hade med mig nått!!! Dubbel suck. Upp och kasta bort de mesta av bajset i skogen och sen ner till vattnet för att tvätta bort de sista. Elias var duktig och gick faktiskt upp ur vattnet medans jag donade med Ida.


Hemma igen fortsatte vi med bad och sol. Njuta!!! Sen var det dags att börja med lite middag. Anders kom hem. Sen besämde vi oss för att åka till Lena och Christer i husvagnen. En sväng till Ljusdal så där på eftermiddagen. Barnen tyckte det var så himla roligt. Elias hade gärna stannat kvar. Men kanske får han sova där någon gång. Fika, korv och lek. Det är ju rätt mysigt...


Kvällen var redan här för länge sen när vi kom hem. Men barnen var pigg som somnade under dit resan. Måla, städa lekrummet och äta kvällsfika. Sen ville båda lägga sig. Nu sover alla utom jag. Känner att ögonen går i kors. Dags för mig att sova också. En dag imorgon också.


    

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards