johanna--ostlund

Alla inlägg under september 2013

Av Johanna Östlund - 30 september 2013 20:02

Sista dagen, av denna långa ledighet, är snart över. Så snabbt kan nästan nio månader gå. Med blandade känslor - kommer jag ta morgondagen med storm. Sex dagars jobb väntar alltså på mig. 


Denna måndag till ära tog jag mig sovmorgon. Ja jag har lämnat över natt ansvaret och de tidiga mornarna till Anders. Morgonen var lugn. Vi lullade på. Mitt i dagen for vi på en tripp. Vi skulle kolla på ett nytt soffbord. Började med några loppisar. Hittade inga, eller jag hittade två men de dög inte. Enda loppisfyndet blev en klädhängare som barnen kan hänga sina kläder på. Besökte jysk och dollar också. Hade bestämt oss för att köpa ett runt snygg soffbord där när vi inte hittade nått. Men vad händer? Jo de fanns inte hemma och de skulle inte få hem det förens mitten på november. Jaha men vi vill ha det nu! 


När vi kom hem packade jag upp. Jag for sedan till Harmånger för en mat handling. Var tänkt vi skulle åka på Ica Maxi men Ida var inte på sitt bästa humör, trött och grinig, så det fick bli som så. Eftermiddagen har rullat på. Jag har roat mig med att måla klädhängaren. Tvättat. Vikt tvätt. Städat Elias rum. Lekt med Ida. 


Halv åtta somnade Ida. Nu är det lugna gatan. Får se vad kvällen ger....


   

Av Johanna Östlund - 29 september 2013 21:32

Söndagen är här, om än snart slut. Sista dagen på veckan betyder veckobyte, den underbara mammaveckan är slut. Dessutom är det min sista dag som föräldraledig. Känns lite konstigt men jag tror jag kommer trivas. Har längtat tills denna dag. Men jag är glad att jag börjar den första så jag får ha morgondagen ledig innan en eftermiddagsvecka börjar och jobb hela helgen. 


En mysig morgon startade vi dagen med. Elias vaknade till och med före Ida. Kan beropå att Elias somnade före sju igår och att Ida hade en liten vaken tid mitt i natten. Morgonbestyr och sen blev det en massa lek. Tills mamma ringde och frågade om vi inte skulle åka på Iggesunds klädbytardag ändå. Jovisst. Sagt och gjort packade vi in oss i bilen. Tur jag redan packat allt.


Mamma var redan där och hade plockat lite. Elias tyckte inte om kläderna som var tänkt till honom. Jag tyckte inte särkilt om kläderna till Ida, förutom en overallt (men den hade tyvärr ingen prislapp). Efter lite letande hittade jag ett fint set, en body och ett par byxor. Dessutom hittade jag en fin kofta till mig. Ja de hade visst damkläder också. Under tiden jag kollade var Elias och mamma och plockade åt sig lite leksaker, eller rättare sagt Elias. Nöjda for vi hem till mamma och pappa. 


Sen spenderade vi hela eftermiddagen där. Mamma ville träffa barnen och dessutom var jag rätt nyfiken på vad hon hade fyndat igår. Hur mycket som helst! Som dessutom jag tyckte om. Blandannat en fin vinterjacka till Elias. Hon hade fyndat en hel del fina kläder till Elias. Tror jag ska avvara nått som kan ligga på dagis så att man slipper packa med extrakläder hela tiden. Det var mycke fint till Ida också. Väldigt nöjd. Tack mamma! Elias passade på att leka och mysa med mormor. Även Ida fick tillåtelse att mysa lite med henne. God mat blev vi bjuden på. Älskar mammas mat! Elias hann leka lite med morfar också sen han kom hem från jobbet.


På vägen hem lämnade vi av Elias hos sin pappa. Där tog den älskade mammaveckan slut. Jag tror att han tyckte det var lite skönt. Sa i bilen "saknar pappa lite jag", "mysa pappa jag sen". Det var inte ett dugg svårt att säg hejdå till mig. Fick faktiskt mig en puss och kram innan jag for. Väl hemma kollade jag igenom kläderna som jag sedan slängde in i maskinen. Mys med Ida tills det var dags för henne att lägga sig. Var vaken ända till halv nio ikväll så jag hoppas på en lugn kväll och natt.


   

Av Johanna Östlund - 28 september 2013 19:31

Äntligen börjar det bli kväll och dagen är slut. Fy tusan vilken dag! Elias har drivit mig till vansinne x-antal gånger. Riktigt trotsig. Tur det inte är alla dagar som ser ut så här.


Vi började i alla fall med en lugn morgon jag och barnen. Anders hade redan åkt på jobbet. Efter morgonbestyren lekte vi en stund innan vi for till Harmånger. Klädbytar helgen! Tyvärr blev det bara Harmånger för min del, kändes inte lockande att gå med båda barnen över allt. Väntade någon timme för att värsta rusningen skulle gå. Jo minsann, det hade den. Var nästan inga där. Riktigt skönt! Missade antagligen det bästa, men vi fyndade på ändå. Elias skötte sig riktigt bra där inne. Kollade leksaker och fika för sina egna pengar (som han fick av mig innan vi gick in). Sen brakade helvetet lös och höll i sig hela dagen. 


Hemma igen lekte Elias med sina leksaker han valde ut. Som alltid de där påsarna med en massa kollijox. Jag kollade igenom kläderna. Riktigt nöjd faktiskt. Hittade en vår/höst jacka åt Ida. Såg en likadan i Forsa, men på vägen ut och då orkade vi iget mer. Idag slog jag till. Elias fick en skitsnygg mössa, skulle så gärna vilja sy sådan själv, när jag gav det ett försök funkade inte symaskinen. 


Eftermiddagen och kvällen har gått fort men vart jobbig. Elias har vart ett riktigt monster men vägrat sova. En massa grin och skrik. Som sagt tur det inte är alla dagar som är så här. Ida har hängt med, har inte direkt kunna ge henne någon uppmärksamhet. Vid sju tiden fick Anders barnen att kolla lite film medans jag vek tvätt och bytte sängkläder. Då somnade Elias i soffan, en väldigt trött kille. För en stund sedan somnade Ida också. Äntligen lite lugn. Ska njuta av tystnaden och bara sitta hela kvällen. Orkar inget mer!


 

Av Johanna Östlund - 27 september 2013 22:21

Som alltid gjorde vi morgon tidigt, i alla fall jag och Ida. Ibland önskar jag att hon var lite mer som sin bror i den punkten. Men nej hon är en bestämd liten dam, som inte kan låta någon annan bestämma, de hon vill får hon. Grabbarna sov gott vidare några timmar till.

Sen var det dags att ta tag i dagen. Gjorde mig i ordning och hade en bra förmiddag med hela familjen. Vi lekt mest på Elias rum.

Mitt i dagen for Elias och jag. Stan och shopping med mamma. En helt underbar eftermiddag. En hel del fynd, någon julklapp och lunch på stan. Elias fick sin efterlängtade överraskning. Han ville ha lego djur och gubbar. Så de fick han plus att han tjatade till sig en smurf. En legobil fick han av mamma också. Snacka om nöjd kille. Innan vi för hem gjorde vi ett besök på coop. Lite fredagsgotta!

När vi kom hem packade jag upp allt. Började sedan med maten. Där var eftermiddagen slut. Elias började fredagsmyset, en skål med godis och lekte med de nya legot. Kvällen rullade på... Båda barnen sover sedan en tid tillbaka. Jag tog mig en skön dusch och ett snabbt bad. Nu blir det lite tv innan det är dags för sängen.

En bra fredag börjar lida mot sitt slut.

Av Johanna Östlund - 26 september 2013 21:49

Natten som var var allt annat än rolig. Behöver inte säga mer än att båda barnen var vakna mitt i natten. Trött mamma betyder ingen bra mamma. Det är de här tillfällen jag bryter ihop på. Jag behöver min sömn! Tack för att du fick våran dotter att somna på tio minuter, när jag hade försökt i flera timmar.


Morgonen var helt underbar. Min älskade tog barnen när de vaknade halv åtta. Jag tänkte gå upp men fick order om att lägga mig igen. Det var verkligen vad jag behövde. Sov ända till tio. Men oj så skönt! Vaknade pigg dock med en gnutta huvudvärk. När jag kom upp var Ida trött, var därför jag vaknade. Klädde på mig och gick ut och la henne i vagnen. Hon verkar tycka att den milda höstluften är skön att sova i. Hon sov nästan i tre timmar. Det kan i och för sig ha med natten att göra. Under tiden hann Christer komma förbi och leka lite med Elias och fika glass som han tog med. Elias och jag for även på affären. Hämtade ut lampan som jag beställde och en liten handling. När vi kom hem var det dags för mat.


Förmiddagen försvann och eftermiddagen lika så. När Anders for på jobbet gick jag och barnen ut i det höstiga vädret. Ida somnade. Elias och jag var ute tills hon vaknade igen, dryga timmen. Fy tusan vad kallt det var. Nu är det verkligen dags att plocka fram varmare kläder. Sen gick vi in och pysslade. Elias hittade tejp och pennor i garaget så de skulle han klippa och fixa med. Sen blev det en paus! Tv tittande och lite fika. 


När kvällen kom var barnen rätt trött. Men ville hålla dem vaken liten stund till. Två nakenfisar blev resultatet. Ida älskar att ligga naken och Elias ville inte vara sämre. Idag lyckades han med en pottkissning. "Klistermärke mamma?" Ja. "Jaaaa!". Han ville gärna ha fler klistermärken. Men vad ska man göra när man inte är kissnödig? Sen fick det bli ett bad för barnen. Ännu en tidsfördrivare. Vilket dom tyckte var roligt. Det var mindra roligt att behöva kliva upp. Ida gallskrek. Och sen var det bara att lägga henne. Elias skulle leka först. En liten stund han vi leka med lego innan jag tvingade honom i säng. Nu sover båda som två änglar. I natt hoppas jag att mina barn sover som alla andra. 


   

Av Johanna Östlund - 25 september 2013 20:32

Ett trött gäng imorse. När min klocka ringde halv sju låg alla och sov. Inte direkt roligt att kliva upp, jag fick snabbt sällskap av Ida som vaknade. Satte henne framför tv:n och själv började jag göra mig i ordning. Därefter kom Elias upp också. Skönt att slippa väcka honom. Även han satte sig i soffan och vaknade till. Nyponsoppa och en skorpa fick jag i honom. 


Sen var det dags. STOR klump i magen! Pratar så klart om dagis. Tycker att det är jobbigt att lämna honom när han blir ledsen jämt. Började i bilen. Kände hur ska det här sluta? Han grinade i bilen för att han inte fick ta med sig den lilla blåa bilen och apan han fick av mormor. Jag lovade att dom skulle vara med och hämta honom. Då kunde vi gå in. Väl där inne gick allt så snabbt. Han kollade sig runt på alla barn och ssen gick han och fröken till fönstret och vinkade hejdå. Inge grin. Peppar peppar. Alla barn sprang runt och var lite sprallig. Vankades kortknäppning. Jag hoppas att det blev ett fint kort. Dock vet jag inte hur håret på Elias kommer se ut.?! Lite ruffsigt när jag drog av mössan. Men vad fan... Så perfekt behöver det väl inte vara?


När jag kom hem var det lugnt och tyst. Ida sov. Bara jag och Anders. Blev lite rastlös. Vad ska vi hitta på? Kändes som att något fattades. Ändå rullade timmarna på och vips skulle jag åka igen och hämta hem Elias. 


Jag hämtade en nyvaken och glad kille. Pratade i bilen på väg hem. Alltid lika roligt. Vad har ni gjort på dagis idag? Innelek. Bilar. Lisapisa. Lisas cykel. Leka Lisa idag jag. Spagetti köfärssås. När vi kom hem skulle Elias leka med Anders. Anders hemma mamma? Ja en stund. Leka han jag. Sen dig. Våran eftermiddag har rullat på. En massa lek. Framåt kvällen ville Elias vara utan blöja. Har inte vela de förens nu. Han sprang fram och tillbaka mellan pottan och sitt rum. Kissnödig. Kissnödig. Kom inget. Tillslut kom det kiss på pottan. "Klistermärke! Lika hemma pappa Sara." Jag fick då ta och göra en tavla där han kunde sätta upp klistermärken och sedan få en överraskning. Jag tror jag var lite väl snäll. Tre kissningar och sen överrasning. Förklarade för honom. Sen var det pottan igen. Han hade bestämt sig att kissa tre gånger. Jo minsan han lyckades. Dock var det nog inte mer än några droppar sista gången, men jag såg kiss vid snoppen så de hade allt kommit. En överlycklig kille som skulle ha sin överraskning. Han blev inte särskilt nöjd när jag sa att jag inte hade någon än. Ingen? Vaaaa? Då sa jag att om han lyckas kissa tre gånger till innan fredag skulle vi handla nått när vi ska på stan då. Nöjd igen! Lyckligt slut. 


Innan det var dags för barnen att gå till sängs blev det lite film. Båda satt ganska länge och var tyst och lugn. Under tiden han jag göra kvällsronden. Plocka och fixa. Halv åtta gav Ida upp. Gallskrik! Somnade rätt fort och sen var det Elias tur. Han var trött han med så det tog inte allt för länge att lägga honom heller. Nu är det lugna gatan och jag njuter av varje sekund. 


 

Av Johanna Östlund - 24 september 2013 18:32

Vid sex gjorde vi morgon i detta hus. Eller ja, Ida och jag klev upp i alla fall. Efter en timme eller så kom Elias intassande. Vi fortsatte att mysa i soffan. Det är de bästa när barnen vaknar tidigt, det blir liksom inte morgon precis på en gång, man hinner vakna. 


Förmiddagen rullade på. Lek inne på Elias rum. Sen kom Lena och Christer förbi en sväng. Vilket uppsattades av Elias. Han lekte på som aldrig förr. Lite fika blev det också. När dom hade åkt ville Elias fortsätta leka, men var trött. Gick till soffan för att vila och vips somnade han. Just då önskade jag att vi hade den nya soffan. Vi får inte plats! 


Precis när Anders skulle åka på jobbet fick jag Ida att sova en andra gång för dagen. När jag gick med henne passade jag på att hämta posten. Kan säga att det var en liten överraskning som kom idag. Fick lönebesked från jobbet. Var nästan så att jag inte tänkte öppna det, visste ändå på ett ungefär hur mycke pengar det var, trodde jag! Jag fick en full lön. Eller inte riktigt. När de gjorde om våran löner måste de ha gjort fel på min. Vi får nu månadslön plus fast OB, ett  år fram. Stog i alla fall OB korr 21900 kronor. 22000 plus lite andra tillägg gav mig nästan 22000 i lön därifrån plus att jag får föräldrapenning. Mitt sparkonto ropade högt när han såg det. Glad! 


Sen har eftermiddagen rullat på. Vi har lekt inne på Elias rum nästan hela tiden. Idas nya grej är att hasa sig fram sittandes. Varför krypa när man kan ta sig fram på annat sätt? Vill hon ha nått sitter hon och gungar sig fram eller sätter händerna i golvet och drar sig fram. Ser rätt roligt ut. Nu sitter mina älsklingar som två änglar och ser på tingeling. Ska snart förbereda för kvällen. Hoppas på en lugn variant!


     

Av Johanna Östlund - 23 september 2013 21:08

Känns som att dagen har gått i ett. Alltid någon ting. Ingen rast ingen ro. 


En lugn morgon blev det i alla fall. Fick slummra till sju då Elias kom upp. Lite mys och sen ville han köra igång dagen. Halv trött mamma... Förmiddagen försvann rätt snabbt. En liten sväng till affären. Mys och lek. Var ute en stund. Kom in med två trötta barn. Elias och jag gick och la oss. Han somnade rätt snabbt. Låg kvar bara för att ta det lugn och blunda i fem minuter. Sen kom Anders in med Ida som också somnade, men bara en stund. Upp och göra lite mat. Vips hade hela dagen gått nästan. Anders for på jobbet. Sen har vi vart inne och lekt, myst och haft det bra. Till kvällen blev det ett bad för båda barnen. Mest behövligt för Ida men Elias ville och ner en stund. Elias har vart ett underbarn ikväll. Han har lekt själv en bra stund, ätit kvällsfika, lite bus, spela spel på min telefon. Självgående. Ida har vart precis tvärtom. Efter att ha vart trött och gnällig i två timmar lyckas hon somnade på den dumma tiden klockan sex. Vaknade strax innan sju (som tur var) och sen dess har hon inte gjort annat än grina eller gnällt. Halv nio stog jag inte ut mer då blev det sängen för båda, Elias var väldigt trött. Läggningen gick bra. Elias somnade rätt fort och Ida somnade ännu fortare. 


Nu är det äntligen lite frid här hemma. Blir nog soffan en stund och kanske invänta Anders innan jag hoppar i kojs.


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards