johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2013

Av Johanna Östlund - 31 juli 2013 19:47

Igår packade jag och barnen in oss i bilen och for till mössön. Mamma och pappa har stugan den här veckan. Så vi passade på att umgås med dem i två dagar. Riktigt härligt!


Vi hade en bra dag igår. Kom till lunch tid. Sen rullade tiden på med mat, lek och en massa bus. Erika och Patrik kom också och Sofia när hon slutat jobba. En riktig familjedag. Framåt kvällen kom Anders också, efter jobbet. Vi spelade kort och hade roligt. Det roliga avbröts av en speedad kille och övertrött tjej som grina och skrek. Då var det liksom läge att lägga allt åt sidan. Känns som att såna kvällar är en vana nu för tiden.....


Idag vaknade lillfröken vid sju. Resten av stuga sov så vi gick ner till farmor istället och kollade tv där. Blev dryga timmen. Bajsblöjbyte. Då var dom på övervåningen också vaken. Frukostmys. Sen gick vi ner till vattnet. Elias ville bada, men solen ville inte visa sig på förmiddagen och dessutom blåste det. Fast han gjorde ett tappert försök. Istället fiskade Anders och Elias. Han fick en abborre. Stolt! "Visa mofar". Efter lunchen blev det bad i badtunnan istället för havet. Bra nog varmare och mysigare. Vi tjejer och Elias badade. Sen åkte Anders och Ida. Vi andra vilade, busade och hade det allmänt bra. Efter maten var Elias så så så trött. Då packade vi in oss i bilen och for. Elias somnade och istället för att åka hem åkte vi till Anders föräldrar en stund. Där hann vi med fika, leka, Anders och Elias badade i deras pool och lek i lekstugan. Nått roligt som hände i lekstugan. Elias lekte och var så klart naken efter badet. När han satt ner på huk kom det kiss. Då fick han syn på en burk han lagt på golvet och tar den till snoppen så att han kissar i burken och inte så mycket på golvet. Snabbtänkt. Höll på dö av skratt, såg verkligen roligt ut. 


När vi kom hem packade jag in allt. Fattar inte hur mycket man behöver för en natt? Fulla bilen. När allt var uppackat och ihop plockat här hemma var det dags för barnen att sova. Ida somnade fort, men vaknade så klart. Uppe en stund och sedan la jag båda samtidigt. Tog en stund men nu sover dom i alla fall. Jag känner mig som döden. Men hänga en tvätt och varva ner sen blir det sängen för hela slanten.


             

Av Johanna Östlund - 29 juli 2013 18:34

Imorse fick jag sovmorgon fast jag gick upp med Ida. Inte förens halv åtta ville fröken kliva upp. Jippi! Antar att det är gårdagskvällen som ligger bakom det. Somna sent. Ändå var jag inte pigg, suck. Så det fick bli det vanliga. Ida kollar tv, tingeling, medans jag slumrar på soffan. 


Killar kom upp en efter en kanske vid nio. Där kan man väl säga att dagen tog sin början. Full fart från start! Anders och Elias lekte i köket medans jag la Ida för en nap. Därefter blev det lek och potträning. Han är duktig nu min lilla kille. Fast idag verkade han inte vara kissnödig eller bajsnödig under tiden han var utan blöja. Dessutom tror jag att han är lite bekväm av sig. Jag tyckte att han skulle vara utan blöja men han ville promt sätta på en. Då behöver man liksom inte tänka och känna efter hela tiden, är min tanke. Aja det kommer väl i hans takt när han vill sluta helt. 


Tycker att dagen har bara försvunnit. Vips så kom eftermiddagen och allt stök. Matlagning och sånt. Det var inte lätt. Fyra kastruller på, se vad Elias gjorde som sprang in och ut och en liten Ida som satt och grina. Dessutom kom glassbilen och Elias tyckte vi skulle köpa så mitt i allt gick vi ut och köpte glass. Lite smått kaos, men jag överlevde.


I början på kvällen var allt frid och fröjd. Elias och jag lekte medans Ida låg och vädra stjärten. Ida börja ge trötthetstecken och Elias var överfylld med övertröttsenergi. Jag trösta och gav leksaker till Ida. Elias snurra och ramla. antar att ni vet hur det slutade. Jo först ramlade han och satte glassen mot kinden som han åt medans. Sen ramlade han och slog pannan inte bara en utan två. Den sista gången där sprack det. Grin grin grin... Efter grin verkade han komma på hur trött han var och vips somnade han på soffan. Även Ida ville sova, hon ligger just nu ute i vagnen. Hmm??. Är det verkligen sanning? Båda barnen sover och klockan är bara halv sju. 


Jag själv tänker ha en lugn kväll. Kanske börja packa lite smått. Vi får se vad kvällen ger helt enkelt.


   

Av Johanna Östlund - 28 juli 2013 22:49

Våran förmiddag och eftermiddag har sett ut som den gjort de senaste dagarna. Vakna tidigt, Ida kolla tv och jag slummrar på soffan, sova, äta, leka, sova, äta, leka.

På eftermiddag för vi mot stan. Först Ica för att gå på apoteket. Sen bar det av mot Forsa och hämta världens finaste prins. Som han har vart saknad!

När vi var samlad för vi till mamma. Fick med mig Sofia på lite kvällsbad i känna. Elias var som en fisk. Simmade och lekte som bara den. Vi hade det trevligt en stund. Sen blev Ida trött och grinig. Jag fick gå upp och sen lekte han med moster så lång hennes shorts räckte. Hon bangade nämligen bad. En dryg timme badade vi. Sen var det dags att åka hemåt, en trött Ida och Elias fick vi dra upp ur vattnet.

Båda somnade på vägen hem. Tydligen bara en powernap för båda. Vaknade när vi kom hem och är vaken än. Dock verkar Ida äntligen kommit till ro. Tror det är dags för Elias och mig att sova också. Trött.

En rätt bra dag börjar lida mot sitt slut.

Av Johanna Östlund - 27 juli 2013 19:56

Våran lördag har vi spenderat hemma. Hemma hemma hemma hemma. Hemma är allt bra ändå.


Morgonen började med sovmorgon för min del. Den kom väldigt lägligt. Efter natten kan man säga att det var precis vad jag behövde. Vet inte vad det var med Ida i natt. Hon har alltid sovit på nätterna. Vaknat för mat men ingen annat. I natt vid tolv eller efter tolv skulle hon minsann inte sova. Grr! Vi gick och kollade lite tv och vet inte alls när vi gick tillbaka till sängen, hon sa i alla fall till när det var dags. Jag själv låg och slummra på soffan. Nattens vaken tiden gjorde att Anders hade tur och få sova rätt länge fast han skulle gå upp med Ida, halv åtta gick dom upp. Jag själv låg ända till halv tio. Skönt var det!


Förmiddagen gick fort och Anders åkte till jobbet. Jaha vad ska vi nu hitta på? Lite mys. När Ida skulle sova gick jag ut och satte mig i det fortsatt varma och soliga vädret. Dock hörde jag lite muller, men långt bort. Under tiden jag satt i solen och läste bok kom de lite närmare. Trodde att nu är det dags liksom, RÄDD! Vi hade tur mer än så blev det inte. Skönt! Tycker inte om åska och blixtar. 


När Ida vaknade och eftermiddagen kom tog vi oss ett svalkande bad. Ida var sjöblöt när hon vaknade. Lika varm som sin bror tror jag. Varmblodiga barn! Ida njöt verkligen. Tyckte nog att det var bra skönt efter några dagars värme. Blev en bra stund i badkaret. Lite naken luftning blev det sen. Eftermiddagen flög förbi.... Vid middagstid fick Ida lite mat. Spagetti med grönsaker som gick hem hos fröken, de har all mat i och för sig gjort. Hon tycker nu när hon kan hålla flaskan själv kan hon minsann också hålla i skeden när hon äter vanlig mat. Lillfröken börjar bli stor. 


Efter allt stök med pyjamas och salvor blev det lite film. Satt en bra stund, gjorde att tiden gick och när hon ville lägga sig var det läggningstid. Idag kom hon i säng vid sju och somnade rätt fort. Äntligen en dag som är smärtfri. Under tiden Ida kom till ro och somna passade jag på att ta tag i tvätthögen som var större än ett höghus. När den var klar sov fröken och jag hade energi kvar till att göra mer. Städade Elias rum, plockade ihop i kök och vardagsrum. Rent och fint. Imorgon blir det golvens tur.


Lördag kvällen är här. Sitter och väntar på Anders som slutade vid åtta så han kommer nog snart. Sen får vi se vad den här kvällen har att erbjuda. Känner mig lite bättre på alla vis idag.... 


 

Sol

Av Johanna Östlund - 26 juli 2013 15:54

Igår kväll när Anders kom hem från jobbet hjälpte han mig med bilen. Var lite orolig att vi eller han inte skulle få bort däcket. Av någon anledning brukar det vara så. Men vilken tur, den här gången gick det turligt nog bra. Han satte på ett nytt däck och tog hem bilen. Tack älskling! 


Imorse var vi ensamma jag och Ida. Anders skulle jobba kock idag så han hade åkt tidigt. Vi tog det som vanligt lugn på morgonen. Men vad ska man annars göra klockan sex.?


På förmiddagen tog vi allt som det kom. Sova, äta och njuta av solen. Sen försvann den gråa kattungen. Så jag sprang som en tok och leta. Tydligen hade den gått under altanen och tittade fram någon timme senare. Sen verkar kattmamma ha kurs för de små idag. Först kom hon hem med en levande ödla. När de sett den, ätit upp den och allt vad de nu var kom hon hem med nått nytt. En näbbMUS! Den tyckte hon att vi skulle ha inne. Men inte jag. Slängde ut den fortare än kvickt. Då gick hon ut igen och kom tillbaka med en ny! Gjorde samma sak med den och då blev hon nästan sur på mig. Nej tack vi vill inte ha en massa möss och ödlor här inne.


Till eftermiddagen åkte vi in till stan. Ringde imorse till däckverkstaden jag brukar åka till och hörde om de kunde kika på mitt punkterade däck. De kunde dom. Bra bra bra... Dessvärre hade jag kört för långt med punkteringen så de var en massa gummibitar i däcket, sönder kört som han sa. Det var bara att köpa ett nytt. Suck! Tur jag fick de andra två så pass billigt att de blev som jag köpt två däck fast jag köpt tre. Sen styder vi mot bryggeriet. Systemet och lindex var vårt mål. Lite gott att dricka. Kika på lite rea. Hittade en tröja åt Elias och en tröja och ett par byxor åt Ida. Allt för 65 kronor. Härligt med halva rea priset. Innan vi sedan åkte hem åkte vi till Anders jobb. Ida fick lite mat och träffa pappa.


Väl hemma packade vi ur bilen. La Ida i vagen som sov. Kollade posten och fick en glad överrasing, bara roligt. Paketet från H&M, en tradera vinst och bamsetidning, synd inte Elias är hemma de hade han tyckte om. Sen blev det klädprovning. Byxorna satt bra, dock hade jag nästan kunna ta en storlek mindre på ett par. Nöjd!


Nu väntar vi på Anders som sa att han inte skulle bli så länge till när vi var där. Aja får se när han hittar hem. då blir det nog att vi åker och badar. Solen är varm idag. Svettigt värre! Behöver kyla av oss lite.


   

Av Johanna Östlund - 25 juli 2013 19:20

Torsdagen kom och gick. Mitten på veckan, eller i början på sista delen. Vi börjar närma oss helg.


En lugn morgon fick jag. Ida sov ända till halv åtta. Helt otroligt! Vi gick upp och hade det bra ett tag. Sen fick Ida sig ett bad. Hade nämligen haft i olja i hennes hår igår kväll. Men det hjälpte inte med en dusch och schampoo för att den där j*kla olja skulle försvinna. Nu är hon flottigare än flottast i håret, lillgumman. Lite gröt på de och sen sova igen.


Dagen till ära var det lön, en liten en. Därför hade jag planerat in ett mathandlingsköp. Allt gick bra, en stund, tills jag kom på "stora" vägen. Där hände nått som jag varken hörde eller kände. Märkte bara att bilen ville ner i diket. Suck tänkte jag. Vad är det nu? Stannade vid pizzerian och vad får jag se. Jo punktering! Blä! Bara för att jag lyckades komma över två billiga däck. Det var bara att traska hem därifrån.... Säger bara JÄVLA FÖRBANNADE BILAR!


Väl hemma satte jag mig ute i det fina vädret. Men är inte helt lätt med en liten tjej. Gick in tills det var dags för henne att sova igen. Då fick jag mig en varm och härlig paus från allt. 


På eftermiddagen dök systeryster upp. Visste att hon skulle komma och just då var hon mer än välkommen. Lite sällskap och så skulle jag få låna bilen så att jag tog mig till affären. Jippi! Vi blev inte utan mat. Handlade, pckade upp och gjorde mat åt oss. Sen kom kvällen. 


En trött Ida redan vid halv sex ikväll. Tänkte att hon fick sova en stund men ville inte. Istället har jag haft en grinig tjej som har begärt underhållning. Blev bland annat babblarna medans jag kammade bort lite skorv på henne. Ja igår började de lossna, några dagar efter inoljningen. Nu lossnar det rätt lätt, men får inte kamma henne så länge åt gången. Tar sin lilla tid.


Nu sover en trött tjej. Och mamman hoppas på en lugn kväll. 


   

Av Johanna Östlund - 23 juli 2013 21:35

Idag har vi haft en borta dag. Hit och dit. Här och där. 


Började med mysmorgon. För ovanlighetens skull kände jag mig rätt pigg när Ida ville upp klockan sju. Skön känsla. Lite bad för Ida och tabort eller i alla fall försöka tabort olja i håret. Jag skulle vilja säga att det gick så där med skorven. Påīt igen bara. På förmiddagen tog vi oss en promenad, runt fabriken blev det idag. Skönt med en liten tur.


Sen bar det iväg in till stan. Började med OK. Köpa lampa till min bil. Som vi inte kom åt. Suck! Bokade om min besiktningstid istället och hoppas att jag hinner serva bilen innan. Sen blev det en tur på stan. Ida fick sig lite nytt. En body, två par strumpor och en skinnjacka (som Anders ville att hon skulle ha). Nästa ställe blev BVC. Läkarundersökning och 5 månadersspruta. Allt såg bra ut. Min lilla flicka är frisk som en nötkärna. Nu är hon hela 66 cm lång och väger 7555 gram. Stor tjej! När vi var klara där stog mat på schemat. Idag fick det bli manis. Sen hem hem hem.


Var hemma någon timme innan det var dags att fara igen. Då mot Delsbo. Anders föräldrar har sin husvagn där. Så vi åkte dit. Mysigt ställe. Där blev vi några timmar. Nu är vi äntligen hemma igen. Känner att dagens energi börjar ta slut. Så sängen känns inte allt för långt bort. Samla på sig och förbereda sig för en ny dag.


   

Av Johanna Östlund - 23 juli 2013 10:26

Jag tyckte att jag gjorde ett kap igår. Men jag tror faktiskt att jag gjorde ett bättre under morgonen. Två t-shirt och tre långärmade tröjor till Elias. Ett par jeans till mig. Ett bäddset till Elias. Allt för 300 kronor. Det var nämligen 40% på rea priset. Älskart!


     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards