johanna--ostlund

Alla inlägg under november 2016

Av Johanna Östlund - 29 november 2016 18:51

Som alltid bara försvinner dagarna. Varför måste tiden gå så snabbt?

Helgen försvann med en rasande fart. Och äntligen blev jag ledig. Inte nog med det var det första advent. Ja nu ger vi oss verkligen ut i juletid. Vad härligt! Söndag innebär byte av vecka och nu var det min tur att få hem min älskade kille.

Igår blev en blandad dag. Jag började med att ta hand om hemmet. Lite tvätt och sånt som bara väntade. Jag hann även slipa en stol och lite vitfärg fick den också. Nu är det bara tre stolar och ett bord kvar. På eftermiddagen gav vi oss iväg. Mot Gnarp och säcken. Där hittade vi lite. Men bara till mig och Ida. Till Elias dög inget. Tänk vad enkelt det skulle vara om han inte brydde sig så mycket - jag vill bestämma kläder. Vips kom kvällen och kaoset. Som alltid lika trevligt. Eller??

Idag bara flöt vi omkring här hemma hela förmiddagen. Lite mer tvätt och barnen lekte snällt. Mitt i dagen begav vi oss mot stan. Vi behövde handla sånt där tråkigt. Och sen blev det så klart lite roligt. Barnen köpte bland annat en varsin stjärna till sitt rum. Ida en rosa och Elias valde en i guld. Sedan var det dags för ett tandlökarbesök. Det gick alla tiders för Elias. Eftermiddagen bara försvann och nu är kvällen här. Vi har myst ner oss i soffan och kollar på barnprogram. Sedan blir det hopp i säng för mina små. För nu vill jag ha en lugn och skön kväll.

Av Johanna Östlund - 25 november 2016 20:35

Fredag och en tidig morgon för våran del. Ida vaknade innan Anders åkt på praktiken. Vilket var lite ovant när hon sovit till halv åtta åtta hela veckan. Då blev den här mamman trött.

Kaffe vid köksbordet gjorde susen. Jag kände mig genast piggare. Så pass pigg att vi packade in oss i bilen och for till ica maxi. En fredag måste man vara där tidigt och strax efter öppning var alldeles lämpligt. Fast det blev ingen bra handling. Jag måste ha en lista att följa annars blir det allt annat förutom mat.

När vi åter var hemma igen började jag på med maten. Helstekt ytterfile med potatis och sås. Gott!

Vi hann även måla lite jag och Ida. Sedan dök en gubbe upp som skulle kolla på taket. Ja nej det är inte riktigt som det ska. Nu kanske det blir fixat.

Klockan gick och det var dags att åka till dagis och jobb. En glad tjej lämnade jag på dagis. Är så glad att Ida trivs på sitt dagis.

När jag lämnat henne tänkte jag åka in lite snabbt på dollar för att köpa med mig duschkräm och sånt till jobbet. Jag kan säga som så att jag vände och försökte ta mig så fort ut ur stan det var möjligt. Är folk tokiga idag? Men det var väl nått black friday erbjudande som lockade kan jag tänka. Har ni fyndat nått idag? Det har jag men på nätet, det är min melodi. Lite present/julklappar och jag fick faktiskt en platt/locktång för en billig peng. Ja det går att fynda.

Ja, jobbar alltså. Några timmar till och sen återstår bara helgen innan en veckas ledigt väntar. Kan det bli bättre?

Av Johanna Östlund - 24 november 2016 11:55

Här hemma rullar dagarna verkligen på. En ny dag, en ny dag och vips är snart helgen här. Redan torsdag om jag förstår rätt. Skrämmande!!


Jag jobbar eftermiddag den här veckan. Snabba förmiddagar hemma och vips ska man hem och sova. Nej Anders har jag inte sett sen i söndags. Tråkigt, men snart har jag ledigvecka. Som jag längtar!


Snabba förmiddagar är bara förnamnet. Men lite har vi hunnit med. Idag åkte vi till Gnarp för att hämta en fotpall som jag köpt genom köp och sälj på facebook. Ja ibland är den sidan bra. Vi tjänade i alla fall 1100 kronor, just nu i alla fall. Det var fel färg, men med en filt och en fäll så passade den in jättebra där uppe. Så vi kan nog avvakt att köpa nytt överdrag så länge. Ibland får man vänta... 


Lite mer jul har vi hunnit få fram också. Hittade en gamal dörrkrans som passade bra på ytterdörren nu när jag inte gjort mig någon egen. Två julstjärnor köpte jag på albert och herbert i början på veckan. Som nu pryder fönstrena på övervåningen. Lite lite lite mer hyacinter har fått flytta in. Men mer jul än så här blir det inte. Inga tomtar eller prydnadssaker. Men jag är nöjd.


Annars har jag försökt hinna med det vardagliga också. Tvätta, plocka och diska. Man gör det man hinner helt enkelt. Hinner man inte allt springer inte "skiten" i från en, den väntar snällt tills nästa dag. 


Nej nu kör vi fyra snabba dagar.... Ledigvecka jag längtar efter dig.


   

Av Johanna Östlund - 20 november 2016 21:10

Jag hinner inte riktigt med tiden känner jag. Dagarna har bara sprungit förbi. Vips kom söndagen och helgen är slut för den här veckan.


Helgen eller närmare bestämt fredagen började i lugnt mak. Vab även denna dag för mig. Vilket betyder att jag fick några härliga timmar med mina barn. Ida var betydligt piggare. Eller ja hon har inte känts speciellt sjuk. Men eftersom hon kräktes vågade vi inte ha henne på dagis. 


Det var även begravning denna dag. Så vi skjutsade barnen till mamma och pappa, som planen alltid hade varit. Vi åkte till Forsa kyrka. En fin och sorglig begravning. Som avslutades med smörgåstårta och tårta. 


Vi hämtade två barn som helst hade stannat längre. Så härligt att dom tycker om att vara hos sin mormor och morfar. Det värmer! Väl hemma blev det en slapp fredagkväll med pizza och godis. Ibland får man...


Lördagen började bra. Efter en lugn morgon åkte Ida och jag till stan. Jag hade planen på att göra lite julmys här hemma. Det verkade inte min sambo hålla med om. Vi har pratat lite flyktigt om att möblera om här hemma. Flytta upp vardagsrummet och tabort lekrummet och göra det till vårt sovrum. Att göra matsal av det gamla vardagsrummet, ett "fin" rum. Och det ska göras NU. Suck, dubbel suck! Okej vi kan väl börja lite lugnt. Ett rum i taget. Jo hej du... Alla rum flyttades och till kvällen var vi nästan klara. 


Vilket vi fortsatte med idag. Det sista finliret. Och nej det är inte klart. Finns mycket som ska göras först. Eftersom allt inte går på räls när vi ska göra nått. Var det självklart att det inte gick som vi tänkt nu heller. Vi fick inte upp soffan. Det blev helt enkelt alternativ två. Använda min gamla ektorp soffa. Nu behöver vi en sådan fåtölj och fotpall. Ingen som har någon som ligger och skräpar hemma? Eller ska vi byta mot en soffa? Ja den skulle vi behöva göra oss av med. Och ett blått matbord, nej tack. Det skulle behövas målas, så snart som möjligt. Någon gång i framtiden ska matsalsrummet göras om. Som sagt vi har att göra, hela tiden.


Julen hann komma in den med. Lite smått i alla fall. Skulle behöva nya stjärnor till vårt nya vardagsrum. Rött passar inte in där. Nått annat får det helt enkelt bli. När vi ändå försöker skaffa oss julkänslor så passade vi på att göra ett julfika när det var dags för Elias att åka hem till sin pappa. Vi mumsade på lussebullar, pepparkakor, skumtomtar, julmust, glögg och kaffe. Mer jul kan det liksom inte bli. Och ja dom börjar smyga sig på nu julkänslorna. Man inser vilken härlig tid vi har framför oss. Julen är verkligen min favorit högtid. 


Kvällen är nu här. Lugnet har lagt sig hos oss. Ida sover och vi har myst ner oss i soffan. Trött efter en lång helg med sena kvällar och mycket fix.


     

Vab

Av Johanna Östlund - 17 november 2016 19:06

Torsdag och idag har det vart en lång dag. En vaken natt är man inte direkt van. Men är barnen sjuka är det svårt att somna om riktigt bra. Ida och jag låg i soffan efter att hon hostat, klagat på ont i pannan och en spya. Innan natten var slut hade hon feber och ännu en spya. Det blev helt enkelt vab för min del idag.


En trött dag. Ida hon sov till halv tio. Nästan så att man börja funder om hon levde eller inte. Men det tar på krafterna att vara sjuk. För min del blev det inte många timmar. Vaknade hela tiden och sedan vaknade Elias innan Anders for på praktiken. Vi fick i alla fall en lugn och mysig morgon jag och min son. Hade fick välja vad vi skulle göra. Nöjd kille! Med mammas uppmärksamhet hela tiden. 


När Ida vaknade var hon piggelin. Inget tecken på att hon skulle vara sjuk. Så skönt. Men ännu en hemma dag får det bli, för att vara på säkra sidan.


Dagen har rullat på. Barnen har lekt en hel del tillsammans. Så skönt. Då har jag kunnat vila och gjort det jag velat. Ibland behövs det. Eftermiddagen kvällen blev lugn. Fast barnen har vart uttråkade tror jag. Så lite överraktiv har dom vart. Men det lugnade ner sig och vi spelade lite spel. 


Nu har det börjat blivit dags att krypa till kojs för dom små. Sedan ska jag bara jäsa en timme eller två. Jag behöver sömn känner jag. För att vara en bra mamma. 


 

Av Johanna Östlund - 15 november 2016 20:24

Vi har gått in i en ny vecka. Och det verkar redan vara tisdag?. För mig obegripligt. Dagarna rullar på om andra ord.

Söndagen avslutade en in vecka. Vi började dagen med en liten present till våran älskade pappa - dagen kallas farsdag. Mammaveckan drog igång och ingen var lyckligare än jag. Lite fika och spel blev det innan vi for hem igen. Ida och Edwin lekte som vanligt tillsammans. Det blev en sväng till sågtäkten också innan vi for hemåt. Fika, farsdagspresent och lek. Väl hemma blev det lite psykbryt... Ja nog om det.

Måndagen började tidigt. Det vankas förmiddagsvecka för mig på jobbet. Jobba jobba jobba. Sedan hem till ett tomt och tyst hus. När hände det senast? Barnen blev hämtade på dagis av mormor då vi bestämt att dom skulle få sova där. Lyckliga ungar! Barnfritt här hemma alltså. Då blir det målning av dörrkarmar och lite sånt. Tidigt gick vi till sängs. En sån där rätt härlig eftermiddag och kväll.

Idag efter jobbet var det dags att hämta dom små liven. Eller ja, vi träffades på sjukhuset efter att jag hämtat min morfar. Min mormor ligger där just nu. Första diagnosen blev lunginflammation men nu verkar det vara gallsten. Vilket känns bättre, för vi vill ha henne i livet många år till. När vi kom hem var middagen klar. Ja tänka sig att det är ordning på min man ibland. Sedan blev det en styckning till med målarfärg. Medans lekte barnen uppe. Därefter blev det kvällsbad och spel innan det var dags för sängen. Nu sover dom små liven. Ja även jag känner mig lite sliten, snart dags från mig att krypa till kojs också.

Av Johanna Östlund - 12 november 2016 21:50

Här rullar dagarna på, minst sagt. Jag tycker tiden går väldigt fort just nu. Vart har dagarna, veckorna och månaderna tagit vägen sedan semestern? Sjukt fort har det gått, helt klart. Nu är alltså ännu en vecka på slutspurten.

Vi började helgen med en borta dag. Klockan tio hängde vi på låsen inne i stan. Inte speciellt mycket fick följa med hem, men det vi skulle ha. Sen ville idag åka till mormor och morfar. Ja varför inte?

Sagt och gjort styrde vi bilen mot Njutånger. Där blev vi kvar några timmar. Ida fick all uppmärksamhet och ingen var gladare än hon. Fika, lunch och en massa lek.

Framåt eftermiddagen var det dags för oss att åka hem. Pizzamiddag och soffhäng. Ett ganska bra slut på dagen.

Idag har vi haft en hemma dag. Anders och jag fixade lite på förmiddagen. Medans var Ida ute och lekte i snön. Jag gick ut lite snabbt jag med. Men då ville hon gå in.

Det var även dags att ta tag i hemmet. Skitigt var bara förnamnet. Nu är det rent och fint, ett tag i alla fall. En köttgryta med en massa gott har stått och puttrat i flera timmar. Och med ett glas vin till blev det topp klass. Ja dagen har med andra ord bara flygit fram. Men lite lek och mys har vi hunnit med också.  

Efter att Ida lagt sig eller i alla fall försökte somna. Spelade Anders och jag spel, Hudikspelet. Inte för att jag gillar det. Men just den här gången var det nästan roligt, jag vann. Okej jag är en dålig förlorare och hatar verkligen det. Därför försöker jag undvika spel, för att slippa sura hela kvällen.

Nu har Ida somnat, äntligen, och vi har intagit soffan. Andas och njuter av lugnet. Precis vad man behöver efter en lång dag. Men ja snart säger nog även vi godnatt.

Av Johanna Östlund - 10 november 2016 20:49

Att vakna upp till ett soligt vinterland. Ja det slår NÄSTAN en absolut perfekt sommardag. För visst är det härligt? Energin på topp alltså. En bra morgon alltså.


Ida och jag tog det lugnt. Kaffe vid datorn är absolut bästa starten. Precis så där lugn som jag vill ha den. Medans lekte Ida och hade roligt. 


När vi var redo för dagen åkte vi till Harmånger. Apoteket och affären. Ett paket väntade och en liten handling behövdes göras. Då kunde jag bara inte låta bli att köpa en amaryllis. Jo men visst får man börja mysa in julen nu? Det är väl "lagligt"? På apoteket blev vi två luskammar rikare. 


Japp en stor lapp med att det går löss på dagis möttes jag av igår. Jippi eller vad? Gissa om det har kliat i mitt hår sedan dess.? Det var inte lätt men jag tror jag lyckades gå igenom hela håret. Jag hittade ingen ting, som tur var. Än så länge.... 


En sån här fin dag får man bara inte sitta inne hela dagen. Så vi gick helt enkelt ut. Jag skottade bort plogkanten. Ida lekte. Åkte pulka ner för högarna vi gjort på gården. Jo men just en sån här dag är det verkligen mysigt med vinter. Eller hur? Och nu kan det väl förbli så här. Några fler minus grader och sen pang i slutet på mars så är allt borta. Jag tycker det låter bra. 


När vi kom in fick jag för mig att baka. IGEN! Jag vet. Nog för att jag kan tycka att det är roligt. Men det blir mest när nått kalas vankas. Idag fick det bli nutellasnittar. Ganska god blev dom faktiskt. Lite tvättfix har jag också hunnit med. Nu är tvättkorgen tom för den här gången. 


Eftermiddagen blev seg. Efter tacosmiddagen dog jag i soffan en stund. Lagomt tills Anders hade gjort kaffe kom Lena förbi en sväng. Ingen blev gladare än Ida. 


Kvällen kom. Ida fick en kvällsdusch, ren och fin innan sängen. Hon la sig och kollade på film. Nu sover hon sedan en tid tillbaka. Anders har lagt sig. Här sitter jag alltså ensam. Ja det kan vara ganska skönt ibland. Om en stund ska även jag lägga mig, ska bara först...


     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards