johanna--ostlund

Alla inlägg under februari 2014

Av Johanna Östlund - 28 februari 2014 21:11

Det finns bättre och sämre dagar. Idag har det vart en utav de sämre dagarna. Tror hela familjen vaknade på fel sida. Urk för sådana dagar! En bättre start på helgen kunde man haft.


Halv åtta vaknade Ida och tyckte att det var morgon. Ingen av hennes föräldrar tyckte dock det. Vi låg länge och diskuterade vem som skulle kliva upp med barnen, eller rättare sagt knuffa på varandra och sa gå upp. Under tiden vaknade Elias, han klev upp på en gång, vilket gjorde lillasyster avundsjuk. Hon fick snällt vänta i sin säng tills vi bestämt oss vem det var som egentligen skulle kliva upp. Tillslut orkar man liksom inte, även fast det var jag som skulle få sova en stund längre idag. 


Klev upp med det värsta morgonhumör man kan tänka sig. Gjorde frukost. När alla var mätta och belåtna började jag städa. Skurade allt man kan tänka sig. Ni vet skåpluckor, kylskåp, fönsterbräda sånt som inte blir städade varje gång. Tog golven också när jag ändå var i gång och toaletten fick sig en omgång. Under tiden hann jag ha några fajter med Elias som bara gjorde en massa bus och var hur trotsig som helst. 


Sen blev det lek och fruktstund. Elias och Anders spelade spel. Där efter var det dags för Ida att ta sin tupplur. Elias och jag skulle till affären för att fylla på skåpen här hemma. Innan dess hann vi med ännu ett bråk. Elias stog i dörren och kollade ut och vips var han bara borta. Då hade han gått ut i bara strumpor och gått runt garaget. Arg mamma!! Elias blev ledsen. Tänkte först åka själv men tillslut fick han ändå följa med. 


Vi kom hem med fyra kassar. Men så mycke mat vet jag inte om vi kom hem med. Vad köpte vi egentligen? Dags att göra mat. Tacos - fredagen till ära. Sen fick jag faktiskt sitta en stund. Elias och Ida lekte ett bra tag själva. De byggde koja under trappen. Vi slöade i soffan, men så mycke piggare blev jag inte. 


Baren tappade humöret återigen. Påfyllning av mat och lite bättre blev det. Elias var grymt trött. Hela familjen myste ner sig i soffan och kollade på film. Det blev även lite godis. Vid fem tiden orkade Elias inge mer. Ville gå och sova. Vi borstade tänder, på med pyjamas och han la sig. Kom dock upp rätt fort men somnade på två röda i mitt knä. Starx efter de gick Ida och la sig också. 


Kväll redan vid sex tiden. Kan det vara sant? Eftersom jag också var grymt trött och Anders pluggade matte la jag mig på soffan och somnade visst en halv timme. Oj vad skönt det var! När jag vaknat tänkte jag sy en mössa åt Elias. Hans tyg kom på posten idag. Helst ville han att jag skulle sy då på en gång, men lovade att jag skulle göra det under kvällen. Precis när jag skulle börja kom en nyvaken tokig Elias upp. Han är alltid så rolig när han kommer upp på kvällen. Vi gick till hans säng igen och la oss. Trodde inte han skulle somna men det gjorde han faktiskt. Jag kunde då gå upp och sy mössan. Blev nöjd och nu hoppas jag att han kan ha den. 


Nu har jag intagit soffläge och blir nog kvar här tills sängen kallar.


         

Av Johanna Östlund - 27 februari 2014 23:50

Just nu går mina tankar till övervåningen. Då vi ska fixa Idas rum där plus lite annat jox. Sen förhoppningsvis flytta vi upp sovrummen. Vilket jag tror kommer bli super bra. Vi måste bara komma på någon bra lösning i stora allrummet. Avskärmare av nått slag?. 


Känner att jag skulle kunna köpa hur mycke fint som helst till barnens rum. Lite nytt måste det bli, men inte allt för mycke och noga genomtänkta köp ska göras. Vill ha de sött och helt underbart i Idas rum. Ni vet en rosa dröm med inslag av grönt. Elias rum är grunden redan satt, färgglad tapet. Skulle vilja göra lite mer användbart rum åt honom. Skrivbord så han kan pyssla och dona. Förvaring till alla hans små gubbar. Kanske en egen tv. Storkillerum fast ändå lekfullt och härligt.


Just nu grunnar jag på vad för tapet vi ska ha i Idas rum. Vi har bestämt att det inte får vara en allt för dyr tapet. Jag vet inte vad jag vill ha. Har inte kännt det DÄR än.... Det kanske kommer.?


     

Av Johanna Östlund - 27 februari 2014 17:41

Imorse var det min tur att kliva upp med barnen. Strax före sju ville Ida kliva upp och Elias vaknade till lite och när jag inte var kvar i sängen kunde inte han heller ligga kvar. Så vi myste lite i soffan innan det var dags att göra oss i ordning. Påklädning och frukost. 


Ida och jag for till dagis. Elias blev lite ledsen att han inte fick följa med. Han hade ingen kläder på sig och inge mer tid fanns. Dessutom är jag borta max tio minuter och det klarar han av att vara utan mig. Ida sken upp när vi kom till dagis. Hon älskar verkligen de! Värmer i mammahjärtat. Hon kröp in till de andra barnen och hade inte ens tid att säga hejdå.


När jag kom hem blev det kvalitetstid med Elias. Vi donade på inne en stund. Sen skulle jag ut i garaget och leta efter skor som Ida kan ha. Hittade gummistövlar och ett par vårskor efter storebror, blir bra det. Sen stannade Elias och jag ute en timme. Friskluft... Fast det var inte allt för skönt ute idag. Jag frös men Elias klagade inte. 


När vi kom in stoppade vi nått i magen. Sen la vi oss och myste i Elias säng med en film. I hopp om att han kanske skulle kunna vila men framför allt somna en stund. Men icke, en halv timme stog han ut och sen blev det lek. Christer kom förbi en sväng. De tyckte Elias var roligt. När han åkt gjorde vi mat som vi slängde i oss. Därefter åkte vi alla till dagis.


Nu fick Elias följa med mig och hämta Ida. De tyckte han var roligt. Han hade gärna gått in till de andra barnen, men vi blev kvar i hallen eftersom Ida sov fortfarande när vi kom. Märks att han tycker att det är roligt med barn. Synd att vi missade att gå på minikul, tror jag det heter, som är i stocka. Måste verkligen hitta på nått sånt så barnen får träffa andra barn. 


När familjen var samlad åkte vi till Sågtäkten. Lek och bus för barnen. Rätt skönt att åka bort så där ibland då slipper man fullt ansvar, kan koppla av lite. Det blev så klart fika också och Ida fick äta sin mat där. Att åka hem var inte så populärt. Protester från Elias. Sen skulle han ha med sig leksaker hem. Där gick gränsen...


När vi kom hem gick Elias och jag till postlådan. POST! Elias blev överlycklig när det var post till honom. Ett paket från moster Sofia. Det var en massa små jox och godis där i. Nöjd kille! Även jag och Ida fick ett paket. Ida fick en söt klänning och jag ett presentkort. Tusen tack för allt! Någonstans där gick allt i överstyr för Elias. En trött och trotsig kille. Grin och skrik. Sen sa vi förlåt och att vi älskar varandra så var allt bra igen. Min goa unge! Vi myste i soffan med barnprogram. Efter en stund sov Elias. Ops! Hur kommer det här att gå? Somna halv sex?. Han kommer med största säkerhet att vakna. Hur länge tänker han då vara vaken? Ida gick och la sig vid sex tiden och sover nu. Just nu är det lugnt och skönt här hemma. 


Vad kvällen har att erbjuda här vet jag inte riktigt. Det märks. Inga stordåd som det känns. Även jag börjar bli trött...


     

 

Av Johanna Östlund - 26 februari 2014 21:25

Mitten på veckan är här - onsdag. Tiden går alldeles för snabbt. Paus!


Morgonen började med en härlig sovmorgon. Varför kan man aldrig blir super pigg efter en sovmorgon? Aja skönt att sova en stund i alla fall. Vi tog tag i dagen. Åt frukost och gjorde oss i ordning. Härlig start!


Förmiddagen rullade på. Lek och mys. Ja jag vet faktiskt inte riktigt vad vi gjort. Tiden rullade på... 


På eftermiddagen kom Elias hem. Mormor skjutsade hit honom. Ida var glad att se sin mormor igen, var ett tag sedan nu. Hon stannade och lekte med barnen ett tag. När hon åkt blev det mat, raggmunk med bacon. Ida åt bra med Elias var det värre. Dom äter väl när dom blir hungrig. Efter maten blev det eftermiddagslek för barnen. 


Kvällen kom och Ida la sig. Framåt sju försökte jag även med Elias, vilket inte har fungerat än. Han är i en väldigt svår period just nu. Behöver sova en stund, men gör det alldeles för sent om det blir av, eller som idag inte sover och istället blir övertrött. Som grädde på moset är han väldigt trotsig och tror han får göra som han vill. Just nu har vi enormt mycke tjafs och bråk. Vilket tär på en och gör att jag känner mig som en dålig mamma.


Ingen kväll här inte. Snart ska jag göra ett försök att få honom i säng. Så man får en liten liten stund för sig själv. Jag har roat mig med att sy en mössa och scarf åt Ida ikväll. Rätt nöjd, men vi får väl se hur det ser ut imorgon när hon provar den. Tröttheten börjar komma smygande...


     

Av Johanna Östlund - 25 februari 2014 21:26

Vi började dagen halv sju, Ida och jag. Elias kom upp efter en stund han också. Från sin säng! Ja, han sov där hela natten. Duktig! Jag placerade mig i soffan och barnen lekte. Efter ca timmen var det dags att ta tag i dagen. På med kläder och äta frukost. Sen for vi till Idas dagis. Hon kröp direkt in till de andra barnen och hade nästan inte tid att säga hejdå. Elias tog sig en puss och sa hejdå. Innan han kunde gå där ifrån måsta han plocka ihop i kapprummet. Min ordningsamma kille. Undra vart han fått det ifrån? Skulle tro att det är hans bonusföräldrar som gett honom den egenskapen. Anders plockar ihop leksaker och grejer innan de knappt har använt saken färdigt och som det känns gör Sara likadant. Medans jag spar ihop tills framåt kvällen och gör allt då istället. 


Vi for hem och hade en skön förmiddag här hemma. Lekte lite. Gick ut i det härliga vädret. Lite sol och plusgrader. Härligt! Är våren på väg snart? Jag tvättade bilen, som är lika skitig igen. Elias donade på med lite allt möjligt. Gick in och åt lunch för att sen göra oss klara.


Ett tandläkarbesök för Elias. Vilket var både ris och ros. Tog ett tag innan han öppnade munnen. Men sen fick hon se tänderna. Det var så många som han skulle ha, de var hårda och såg fina ut förutom att han hade ett hål. Vi har sett nått på en tand och trodde han hade gjort illa den men det var ett hål. Största anledningen till de är troligtvis att han dricker söta drycker ur flaskor och sånt. Jag kan ärligt säga att de gör han ofta här, av det enkla skälet att jag inte vill ha blött överallt. Nu är det slut på den saken. Hädan efter är det vanligt glas som gäller. Det var i alla fall en glad kille som gick från tandläkaren han fick en fin drake av henne plus en tandborste.


Sen for vi mot stan. En sväng in på Ica Maxi. Tänkte kolla på böcker åt barnen. Behöver lite nya, är lite less på böckerna vi har, jobbigt att läsa samma varje kväll. Det blev tre böcker. Elias tjatade även till sig en blixen bil. Han blev i alla fall glad just då, nästa gång han kommer är den nog inte lika rolig längre. Efter handlingen for vi till mammas jobb. Där mötte vi så klart världens bästa mormor som Elias saknade jättemycket. Han hade turen att få följa med henne hem och sova över. Lycklig kille! 


Innan jag for hemåt blev det en sväng in på dollar också. Några fynd blev det. Nya vantar till mig för en tia. En vårig duk, som nu fryder köksbordet. Strumpor till Ida och lite annat så plock. När jag väl kom hem möttes jag av en gald Ida. Vi åt mat, rester från igår. Ida åt lika bra idag plus macka och en majskrok. Sen kom Lena. Fika och mys med farmor för Ida. En trevlig stund. Ida lekte en stund efter att hon åkt. Klockan blev läggdags och Ida åkte i säng. Sen dess har det vart lugnt här hemma. Jag har plockat och donat. Hängt tvätt. Målat naglarna. Bara haft det bra. Nu känner jag att tröttheten gör sig påmind hos mig med. Läggdags snart!


 

Av Johanna Östlund - 24 februari 2014 21:54

Ännu en vecka har passerat och en ny tagit vid. Måndag igen.


Dagen började med en liten sovmorgon för min del. Anders gick upp med barnen. När han skulle skjutsa Ida till dagis lära jag masa mig upp. Ge mig mer sömn! Även fast jag var trött gick det bra - ta steget att komma upp är det värsta. Elias var pigg och glad i hågen. Lekte och donade. Jag gjorde mig i ordning. Lite morgon pyssel hann vi med. Elias ritade. Av någon anledning kom vi in på att skriva. Frågade om Elias ville prova att skriva sitt namn. Nej det kunde han minsann inte. Vet inte hur jag gör. Förklarade att jag så klart skulle visa honom. Med min fina instruktion kunde han få till sitt namn på pappret. Snacka om nöjd kille! Jag blev stolt som en tupp. Mammas duktiga fina kille!


På förmiddagen gav vi oss iväg till stan. Utan egentliga mål. Jag ville ha hobbyfärg - som verkar vara svårare att hitta än guld i denna stad. Tillsist efter många försök hittade jag på clas ohlson. Under tiden vi var där började Elias hosta och hosta. När jag bar honom hörde jag hur illa han lät. Astma! Rossel. Suck! Vart kom den ifrån? Han hostade och blev lite matt. Vi gick ner på stan och köpte en festis, för att lena halsen lite. Hann in på H&M också och köpte mig en ny väska för ett presentkort. Min gamla gav upp i helgen. En tur till leksaksaffären blev det också. Pussel åt Ida. Elias fick tuggumi, bil och konstig gubbe. Vi avslutade våran stads tripp med lunch på Mc Donalds. 


När vi kom hem packade vi upp det ny inköpta. Elias somnade i bilen och forsatte sova när vi kom hem. Sen var det dags att hämta hem Ida. Hon satt nöjd och lekte när jag kom. Mammas stora tjej! Glad att det går bra. Eftermiddagen rullade på. Jag gjorde mat. Fisksoppa/fiskgryta. Betyget blev nog godkänt. Elias åt rätt bra. Ida åt mer än bra - två portioner. Lek och bus efter maten och vips var klockan halv sex. Ett kvällsbad för barnen. Började rätt lugnt. Slutade med vatten fulla golvet. Brukar alltid duscha av barnen efter badet. Idag råkade visst den hamna uppåt och sprutade för fullt. Så kan det gå.... Ida fick pyjamas och hoppa i säng. Somna rätt omgående. 


Kvällen började. Elias lekte lite. Sen blev det ännu mer pyssel. Gjorde ugglor av toalettrullar. Första gick bra för Elias, men sen spårade allt ur - IGEN. Målade på lite av varje. Där blev det stopp! Började istället för att göra oss klara för natten. Kvällsfika, som tog evigheter. Sen skulle minsann inte Elias sova. Jag som ville kolla på familjenannorlunda i lugn och ro. Men han var faktiskt rätt lugn. Sa förlåt flera gånger då han gjorde nått ljud med leksaker. Gounge! Efter de åkte han rakt i säng. Då började klagandet. Ont i magen, ont i fingret och var absolut inte trött och kunde somna. Han charmade sin mamma till att få gå upp till soffan och kolla film. Jajajaja.... Filmen på och Elias låg ner i soffan tog jag hand om tvätten i maskinen. När jag sen skulle gå och kolla honom vad gör han då - jo sover. Trött kille. 


Nu äntligen sent om cider är det lugna gatan här hemma. Tröttheten börjar ge sig till känna hos mig också. Dags att krypa ner till kojs kanske. Ännu en dag väntar på oss...


     

Av Johanna Östlund - 23 februari 2014 21:43

Imorse när klockan ringde kvart över fyra var jag annat än levande. Fy farao... Bäst att kliva upp så jag inte sover över igen. Jo jag ha fått höra den där historien ett antal gånger. Lullade mest runt här hemma tills det var dags att åka.


Väl på jobbet gick allt bra. Vi körde på... Åt pizza och blev dödstrött. Vila. Och vips var det dags att gå och byta om. När vi satt och väntade på att få gå hem höll vi på att missa. Vi var helt inne i datorn båda två. Kollade upp och märkte att de flesta började stänga. Sen var vi snabba. Ledig!!!


Hem hem hem. Men först hämta hem min prins. Åå som jag längtat efter honom. Även han verade hade saknat oss. Tyckte det var tråkigt att Ida sov när vi kom hem. Han smet in där när hon vaknade. "Mamma jag klappade henne lite". Vi lekte en stund när vi kom hem. Vips hade klockan blivit halv nio och jag tyckte det var dags för sängen. Efter två böcker sov han. 


Nu är det lugna gatan här hemma. Jag har hängt tvätt och slängt in en ny. Nu är det slapp i soffan tills sängen kallar.


 

Av Johanna Östlund - 23 februari 2014 08:45

 


Ibland kommer man över saker man känner att man bara måste ha. Dessa är ett sånt ont. Så glad att jag hittade prylhylla till ett bra pris. Den måste vi ha i Elias rum så han kan hålla reda på sina små figurer. Hur söta var inte dessa skor? Enda kruxet är att veta vilken storlek hon kommer ha i sommar. Antar att de kommer försvinna som smör i skolsken, brukar bli så. Innan dess ska jag ha dessa!

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards