johanna--ostlund

Alla inlägg under september 2015

Av Johanna Östlund - 29 september 2015 17:59

En ny vecka har sparkat igång. Det gör vi med sjukor, shopping och jobb. Inte jätteilla, men visst kunde det var bättre.


Igår fick jag sovmorgon till halv åtta. Inte alla dagar det kan jag lova. Lillgumman var feberfri då och pigg som en mört. Jag var faktiskt inte heller jättetrött. Kaffe och mys i soffan. Bästa starten!


Förmiddagen rullade på för våran del. Vika tvätt, tvätta mer, leka och ha det allmänt bra.


Sen for vi på stan en sväng. Jag behövde märkpennor och alvedon. En mysig stund med min älskade fialotta. Till hennes glädje fick hon välja vad hon ville på kappahl. Hade 50 kronor bonus att handla. Hon valde ett par Elas leggins. Till mammans glädje var det även 20 % rabatt på byxor. Så dom kostade nästan inget.


Sen var det tänkt att Ida skulle åka till mormor en sväng. Men Anders ringde och sa att han var nästan klar med matlagningen på jobbet. Så istället fick hon vara där en stund med honom. Jag for en snabb sväng in på dollar innan jobbet. Hittade ett sött påslakanset till Ida. Ja nu när hon väl bestämt sig för att sova i den nya sängen ska det uppmuntras.


Idag klev hela familjen upp samtidigt. Men idag var jag trött. Fy och blä! Men lite kaffe och göra sig i ordning för dagen och sen blev jag pigg.


Starx efter nio åkte jag mot stan. Klippa håret. Så ja nu är man rätt korthårig igen. Så skönt! Dessutom var det en helt underbar frissa. Har nog aldrig pratat så mycket med en frisör någonsin. Sen skulle även min ring hämtas idag. Men eftersom det inte var förens vid elva. Sprang jag in lite snabbt på åhléns. Bara älskar den affären, sjukt tråkigt att den ska läggas ner. Aja hur som haver hade Sara fyndat massa leggins åt Elias där. Japp det enda han använder just nu. Så även jag köpte ett par nya åt honom, gulrandiga med ugglor längst ner. Plus en snygg tröja till. Ida fick sig en nya tröja och leggins också plus ett 3-pack strumpor. Hämtade sedan ringen som satt som en smäck. Älskart!


Hämtade sedan Ida som var hos farfar en stund. Men det var bara att snabbis vi hann hem. Göra lite mat och mysa en stund innan hon återigen skulle till farmor och farfar. Det löste sig alltså även idag med barnpassningen så att vi inte behövde vabba.


Jag är alltså på jobbet nu. Vill hem och mysa med min familj. Börjar känna en trötthet nu. Konstigt det där. När man är hemma är inte trött men på jobbet kan man bli trött klockan fyra och resten av kvällen. Jag lovar att det är nått skit i luften här, för det första man gör när man kommer hit är att gäspa. Jobba vidare och sen hem och sova.


    

Av Johanna Östlund - 27 september 2015 22:33

Den här söndagen försvann i ett nafs. Det är väl bara för att man är ledig det. Suck! Vill ha mer helg och ledigt.

Morgonen var lugn. Jag slumrade på soffan efter att Ida och jag gått upp. Sen kom resten ner och det blev livat i holken.

Förmiddagen började vi med att spela lite spel. Sen dammsög jag och torkade golvet. Rent och fint i en kvart i alla fall. Sydde en mössa. Sen var det dags för lunch. Korv och potatismos. Båda barnen har verkligen börjat äta riktigt bra. Två portioner var.

Sen klädde vi på oss för att gå till skogen. Tanken var att plocka lite lingon. Tänkte försöka vara duktigt och göra egen lingonsylt. Ja vi få se hur det blir med den saken. Vi hittade inte bara lingon utan en massa trattkantareller också. Tänk vad mycket man kan hitta i skogen precis bakom huset. Älskart!

Eftermiddagen kom. Ida blev trött av att vara i skogen och ville lägga sig i soffan och kolla på frost. Elias gick upp och lekte lego i väntan på att hans pappa skulle komma.

Sen blev det lite liv i stugan. Ida och Edwin lekte tillsammans. Elias ville helst vara med sin pappa. Kaffe åt oss vuxna blev det också. Alltid lika trevligt!

Sen blev det lugnt och tyst. Vi märkte att Ida hade feber när dom var här. Vilket jag inte märkt något tecken på under dagen. Får se vart det leder till. Hoppas hon är bättre imorgon.

Kvällen kom. Jag kom på att jag skulle tapetsera renoveringstapet. Söndagsnöje! Nu är det gjort och jag hoppas det blev bra. Lite vitfärg på det där blir nog riktigt bra.

Nu ligger vi alla i sängen och dom andra två sover. Ska blunda jag med. Tagga för en eftermiddagsvecka på jobbet. Om jag inte blir hemma med lillfröken någon dag. Återstår att se.

Av Johanna Östlund - 26 september 2015 20:15

Här var det morgon vid sju tiden. Jag var pigg, sviter efter förmiddagsveckan. Så det blev direkt kaffe och mys i soffan. Barnen började direkt att "köra". Mycke pyssel blev det. En lugn morgon helt enkelt.


Anders åkte sedan på jobbet och vi började göra oss i ordning. Vi hade bestämt träff med mamma/mormor i stan klockan tio. Barnen sammarbetade och vi kom iväg i tid. Jisses vad fort det går nu att åka in till stan. 


Vi började med klädbytardagen i missionskyrkan. Men suck! Alla stora klädbytardagar kan bara slänga sig i väggen. Nej jag hejar på dom mindre. Där hittar man betydliger mer och mer morderna kläder. Vi kom inte lottlösa ut där ifrån. Några fynd blev det. Elias valde en tre fyra tröjor som han typ kommer växa ut om en kvart. Men aja. En tröja tog han i den storlek som han börjar växa i. En regnjacka hittade jag till honom. Den dög typ inte. För en sån hade han ju hos sin pappa. Till Ida hittade jag en söt tröja med hundar på. En helt ny pyjamas och ett par extra överdragsbyxor, som kommer att hamna på dagis tror jag. 


Sen blev det stan. Nu vet jag varför jag brukar välja dagar i början på veckan och förmiddagen. Vart kommer alla människor ifrån? Barnen skulle så klart på leksaksaffären. Dom fick en varsin hundralapp som dom fick handla för. Ett varsitt litet lego valde dom. Mormor köpte också lite, ett litet lego till Elias och ett pussel med prinsessor på till Ida. Nöjda barn! Sen ville jag kolla på ett par skor till Ida. Hennes fötter måste ha vuxit i sommar. Alla tenniskor har hon typ vuxit ur. Dom är alldeles precis, men hon har inte sagt nått om att hon har ont i fötterna. Nu fick det bli ett par kängor med lite fodrig och som var lite för stora så att hon förhoppningsvis kan ha dom till våren också. Även Elias fick ett par höst/vinter kängor av mormor. Han blev sur när inte han fick så han charmade mormor. Sen behövde jag en märkpenna men kom hem utan. Måste in till veckan och kolla om dom fått in. Dagis gillar inte omärkta kläder. Sen ville inte barnen nått mer, dom hade ju fått det dom ville.


Vi for till Iggesund och tränade. Körde på i bra tempo och jisses vad trött jag blev. Barnen tyckte det var roligt att få följa med. Tur vi var ensamma. Jag känner mig lite stolt faktiskt att ha träna två gånger i veckan nu sedan jag började. Jag hoppas verkligen att jag kan hålla i det här. Lite meckigt när jag jobbar eftermiddag bara. Men jag får försöka ta någon dag innan. Efter träningen blev det mat i magarna. 


Sedan for vi åt olika håll. Barnen och jag for på ÖB. Jag behövde lite rengöringsmedel. Men så klart blev det lite annat också. Två söta ugglor, hårfärg, en ny plattång, vårlökar och säker lite mer smått och gott. Men sen for vi hemåt. 


Barnen somnade i bilen. Jag plockade in allt. Donade på och barnen började leka med sin nya saker. Sen har jag kört några maskiner med tvätt. Köpte en till torkställning. Nu hoppas jag att jag ska komma ikapp med all tvätt. Hinner inte mer än tvätta förens det är smock fullt igen. Sen har vi bara myst på här hemma. Barnen fick godis av mormor på hemmakväll så det har ätits och kollat film. 


Ida har nu lagt sig, men inte somnat än. Elias ska snart i säng han med. Sen får vi se vad vi vuxna hittar på. En mysig lördag blir det i alla fall. 


     

Av Johanna Östlund - 25 september 2015 21:35

Fredag - helg! Äntligen kom fredagen och helgen lika så. Så underbart skönt. Och för mig är det ledigt nu.

Godmorgon klockan fyra. Blä, urk och suck! Fast jag kände mig mer död än levande blev jag pigg rätt snabbt. Poade på här hemma. Betald räkningar, frukost och få ett ansikte. Sen bar det av och till min stora glädje var E4:an öppen. Tjoho!

På jobbet gick klockan fort. Vips så var den tolv. Och sen flöt allt bara på till klocka blev ett och jag tänkte byta om efter ett pallbyte. Då pajar maskinen. Inte gjorde de oss nått. Inget mer gjort för oss. Tillslut kom avbyte och vi fick sluta.

Innan jag for hem var jag inne i stan och snurra. Byggmax - för att köpa golvskruv. Ica Maxi - fylla på skåpen här hemma (plus lite till).

När jag kom hem blev det tacomiddag. De satt fint. Barnen och jag gick sedan ut. Köpte lite vårlökar som jag planterade. Men skulle vilja ha några till. En blommande vår.

Lena kom en sväng på eftermiddagen. En blombukett fick vi - tack så mycket. Lite lek med barnen och en kopp kaffe blev det innan hon for hemåt.

Barnen har vart riktigt uppe i varv ikväll. Suck! Anders har grejat med golvet. Nu är det ikväll allt kvar, bara koridoren till toan och lekrummet. Tjoho! Vilken man. Jag fixade och donade. Köpte en orkidé när jag handlade som fick sin plats på skänken i köket. Hoppas bara att den tänker överleva. Sen städade jag toan. Blä vad äckligt det var. Torkade alla ställen man inte kommer åt med golvmopp och gjorde rent vid avloppet. Nu blev det rent i alla fall.

Jag har roat mig med att måla naglarna ikväll. Så roligt att dom håller sig något så när långa. Medlet jag köpte verkar hjälpa. Barnen sover. Jag ska nu hänga en tvätt och sen mysa med min stora älskling innan det är dags för sängen.

Av Johanna Östlund - 24 september 2015 20:57

Vips så var det torsdag. Dagarna bara försvinner. Och veckorna likså. Är det någon som fattat att september börjar lida mott sitt slut? Inte jag! Jag är nog fortfarande i augusti. Skrämmande! Vips så är det väl jul snart. 


Igår onsdag var inte mycket hemma. Nix dagen bara försvann. Jag började med att kliva upp klockan fyra för att sedan åka på jobbet. En strulig dag. Det började med att de bara krånglade och slutade med att vi fick slå igen maskinen för att det var pallar överallt. 


När jag slutat åkte jag till Anders jobb. Barn byte! Jag tog med mig barnen hem till mamma och pappa. Dom skulle vara där medans jag åkte till jobbet gym och gick på cirkelträning. Attans vad jag gillar det. Sjukt jobbigt och jisses vad man blir trött efteråt. 


Sen hämtade jag två nyduschade barn som precis ätit kvällsfika. Vad skulle man göra utan sin mamma? Guldvärt att bo på "hemmaplan" när man fått barn. När vi kom hem sova båda och var bara att bära in. Tack gud för det! Jag plockade in allt och satte mig i soffan i två sekunder och sen ville ögonen inte vara öppen längre. Lika bra att lägga sig. Halv nio kom jag i säng och sov nog två minuter efter. Det var min lugna kväll det. Jag som hade tänkt sitta uppe ett litet tag. Det kommer fler dagar.


Idag har dagen bara rullat på. Dagen på jobbet gick otroligt snabbt. Varför vet jag inte. Men pang tjong var det dags att sluta. 


Efter jobbet åkte jag till stan en snabbis. Några ärenden som jag ville få gjort. Först gick jag till öbergs guld. Min ring var lite stor. Ja så man får knipa åt för att inte vara rädd att tappa den. Ändå mätte jag och donade så att i alla fall min skulle passa. Det sket sig, min passade nog minst bra. Istället för att skicka tillbaka dom för att byta storlek, som skulle kosta runt 700 kronor per ring. Så kollade jag vad dom tog för att göra den mindre, 330 kronor bara! Så nu är den inlämnad och jag får tillbaka den på tisdag. Saknar den redan! Sen gick jag även och kollade på en klipp tid. Mamma rekomenderade en frisör i Hudik där man fick tid rätt snabbt. Så på tisdag ska håret bort. Längtar! För fy sjutton vad jag vantrivs just nu med mitt hår.


Hem till min älskade familj! Barnen var hungrig så det var bara att ställa sig vid spisen när man kom hem. Stuvadmorötter med korv blev det idag. Barnen åt riktigt bra. Ida tog två portioner och Elias tre stycken portioner. Det verkade gå hem.


Anders hade börja lägga in det nya golvet i "hallen" idag. Ååå vad jag vill få det klart nu. Känns som att det kommer ta ett tag. Sen ska de ju lutas och lackas också. Även väggarna ska få sig ett nytt utseende. Smack upp med lite vitfärg. Det kommer bli kanon när allt är färdigt. 


Kvällen kom. Barnen fick sig ett bad. Ida var alldeles kladdig i håret. Sen var det godnatt för mina två skatter. Elias somnade rätt snabbt, Ida däremot vet jag inte om hon somnat än. Hör henne ibland. Men det är skönt att hon kan somna själv och man slipper sitta där inne som man måste med Elias. 


Klockan börjar bli mycke för min del. Sista skiftet imorgon innan en ledig helg tar vid. Och inte gör det nått att lönen kommer heller. Fy satan vad det var fattigt den här månaden. Men nu blir ordningen återställd. 


 

Av Johanna Östlund - 22 september 2015 21:06

En ny vecka har rullat igång med dunder och brak. Alldeles för tidiga morna för min del och bråkiga barn är ingen bra kombination. Men jag försöker göra det bästa av situationen, om än inte lycks alla gånger. Trotsiga barn och en trött mamma. Ge mig fredag!


Förmiddags jobb för mig den här veckan. Urk! En trött mamma dygnet runt. Det gillas inte. Vilket leder till en mamma som ofta blir arg och surar. Nej ibland går det verkligen inte att hålla humöret uppe. Jag försöker men när det örsas hela tiden får man nog tillslut. Hoppas att veckan går fort och dessa jobb dagar är över.


Eftermiddagarna har försvunnit i ett nafs. Igår hade vi en sur dag. Eller i alla fall jag. Barn som är sura och griniga. Eller som vill att man ska leka, fast man helst av allt hade satt sig i soffan och slummrat en stund. Barn som vägrar gå och lägga sig. Man får inte plats i sängen. Okej det låter värre än vad det är, men just då kändes det inte jätteroligt. 


Idag har vi däremot haft en bättre eftermiddag. Hämtade barnen på dagis efter jobbet. Hem en snabbis. Elias var hungrig, eftersom han missade mellis precis. Sen for vi till affären en snabb sväng. Mitt paket hade kommit. Min överraskning. Klockan hade sprungit iväg när vi kom hem. Laga mat och leka lego. Sen kom Anders hem. Föväntansfull och lite orolig satt jag där uppe. Och jo han hade sett den. Jag har tjatat om det några gånger, men det har liksom inte hänt nått. Då struntar jag i det och tar saken i egna händer. Och nu sitter en fin ring på mitt finger. Anders reaktion var bara positiv, så det gick bra om andra ord. Nu kan vi alltså kalla oss förlovad. Thihi! 


Sen for vi alla till Sågtäkten. Lämnade av barnen och Anders och jag skulle åka in till stan och hämta Anders mammas bil. Men först lite kaffe. Fy vad dryg vägen är och det värsta av allt är att den inte är klar förens tidigast fredag eftermiddag. Blä! Aja blir nog bra när det väl är klart. Hämtade barnen och for hem. Ja klockan var sängdags men först lite film. Elias somnade efter en bok. Ida var det värre med, ville inte alls sova. Men har nu äntligen somnat på soffan. Jag känner att min trötthet tagit över. Så att lägga sig känns inte helt fel faktiskt. Det får nog bli natta för mig med. Nya tag imorgon!


 

Av Johanna Östlund - 22 september 2015 12:34

Gah! Mitt hår. Ett slitet skatbo som bara hänger och slänger eller sitter där det ska i en knut på huvudet. Trist, fult, tråkigt. Ingen glamour här inte. Jag måste verkligen ta tag i detta, jag trivs inte för fem öre.

Så vad tror ni om något sånt här på mig?

Av Johanna Östlund - 20 september 2015 21:52

Jaha och så var denna underbara ledigvecka slut. Bara att ta nya tag inför kommande vecka. Förmiddagsjobb, mammavecka och förhoppningsvis nått roligt.

Hör hemma var det morgon klockan fem. Suck! Jag bäddade ner både mig och Ida. Ida kollade film och slumrade vidare. Urk vad trött jag var. Inte förens vid åtta kändes det lite bättre och jag gjorde morgon.

Vinkade hejdå till pappan som for på jobbet. Ida och jag myste i soffan med en kopp kaffe och frukost. Dags att göra oss redo för dagen. Ida visste precis vad vi skulle göra. Hämta hem brorsan idag. I vanliga fall är det inte förens på eftermiddagen som det är dags att hämta honom. Just idag dag var ingen vanlig dag. Sara och jag hade planerat in att gå på klädbytardagen tillsammans medans Mattias var hemma med alla barnen.

Men oj vad med folk det var när vi åkte förbi. Så det blev en kopp kaffe och lite lek med barnen innan vi for iväg. Det allra bästa hade nog gått. Men ändå lyckades vi fynda lite. Två tröjor, två pyjamaser, ett par fodrade gummistövlar och ett par växa i överdragsbyxor blev det till Ida. Sämre var det åt Elias. Men en pyjamas, oanvända kalsonger och pussel fick han. Nöjda med fynden åkte vi tillbaka hem till dom. Mer lek för barnen blev det innan det var dags att åka.

Vi skulle hämta Anders på hemvägen. Han måste nämligen lämna in bilen på lagning. Låter nått konstigt av den. Och eftersom han har det jobb han har så var det så klart mycke folk precis den tid vi skulle hämta honom.

Vi åkte iväg en sväng. Vi gick faktiskt in på lidel. Första frågan jag ställer mig. Varför går jag aldrig dit? Oj så mycke roligt det fanns förutom mat då. Lite i matväg blev det. Barnen fick en varsin pyjamas för endast 50 kronor styck. Nej från och med nu ska jag dit oftare.

Sen åkte vi alla hem. Gjorde mat på en gång. Spagetti och köttfärssås, gott och perfekt matlåde mat. Eftermiddagen kväll har gott fort. Vi har byggt dom nya pusslena. Kollat film. Barnen har lekt med sina nya leksaker i lekrummet. Badat. Innan det var dags för sängen. Nu har den sista minsta envisa lilla ungen somnat. Ja så går det när man sover middag klockan tre.

Jag har också lagt mig. Klockan ringer alldeles för tidigt imorgon. Jag vill inte, men det går ju bra bara man kommer upp. Hoppas jag.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards