johanna--ostlund

Alla inlägg under mars 2018

Av Johanna Östlund - 25 mars 2018 19:04

Vilken helg vi fick! Och nu lider den mot sitt slut. Ja det är ett under hur fort en dag eller tre går. 


Vi började med en lugn och mysig kväll i fredags. Ja solsidan filmen, godis, frukt och påskmust slår det mesta i mina ögon. En riktigt hemmakväll. 


Lördagen började tidigt. Ja barnen har som väckarklockor i sig efter en vecka med tidig uppgång. Så någon sovmorgon kan man glömma. Det gjorde inget. Jag skulle ändå upp. Japp det vankades klädbytardag i Enånger. Som alltid lämnade jag även in, för att förhoppningsvis bli av med lite kläder och leksaker som bara ligger här hemma. Denna gång kände jag att jag ville kolla lite också, hade lite som skulle behövas här hemma. Några saker kan jag nu bocka av. Jag fick även med mig Sara för lite sällskap, vilket inte var särskilt svårt. 

Elias fick en hel del. Jacka, fotbollsskor, två tröjor och ett par shorts. Ja jag är riktigt förvånad att jag hittade så mycket till honom. Ida fick ett par överdragsbyxor, klänning, shorts och tröja. Det jag blev mest besviken på var nog att det inte alls fanns så himla mycket till våran lillasyster i magen. En body och ett par byxor blev det till henne. 


Efter att jag lämnat av Sara åkte jag till stan en sväng. Ja tänka sig det är ju påsk nästa helg. Och istället för massor av godis får våra barn påskpresenter istället. När jag var klar med det åkte jag tillbaka till klädbytardagen. Ja det var dags att hämta hem sakerna som inte blev såld och förhoppningsvis lite belöning. Lite klirr i kassan blev det, som kommer användas i stundade ullaredsresa. 


Sedan blev det en lugn kväll för mig. Ja man blir rätt trött av att vara preggo och flänga runt. Så det var precis vad jag behövde. 


Idag är det söndag och en dag i Sundsvall var planerad. Ett besök till Leo´s lekland och barnen var väldigt taggade. Som Ida längtat efter det här. En massa lek och bus blev det. Vi fick även med oss Elias pappas familj. Extra roligt och extra busigt. Sara och jag smet även iväg en sväng för att besöka lager 157. Ja man kan inte åka till Sundsvall utan att gå på den affären. Där fyndar man alltid. Så även denna gång. För 350 kronor fick jag fyra tröjor, två till mig, en till Anders och en till Ida. Även en åkpåse till lillasyster i magen. Roligt att få mycket för pengarna. Inte förens vid halv tre sa vi hejdå till varndra och började färden hemåt. Men först gjorde vi ett litet stopp på jula. Japp vi åkte bara några meter. Anders skulle ha en sak för att kunna använda spikpistolen. Så nöjda och glada blev vi alla!


Väl hemma var jag så trött och hungrig. Vi började med pizzamiddag och sedan lite slapp i soffan. Det tar på krafterna. Anders fick dock upp farten. En massa golvlister spikades fast och även fönsterlister i Idas rum. Ja men nu håller vårat hus på bli klart, den andra, tredje eller hur många gånger vi nu gjort om. Men men nu börjar vi se slutet. Vi får hoppas att övervåningen blir så där bra som man hoppas. 


Nu är det kväll. Dags att börja göra sig klar för sängen. Det vankas en ny vecka, ännu en vecka som gräsänka för min del. Så den energi som kan få tas gärna emot. Alltså ska vi snart göra kväll här hemma.


           

Av Johanna Östlund - 23 mars 2018 21:23

Idag är det fredag.... Och livet rusar iväg i väldig fart. Ja vad ska man säga.? 


Här har våren börjat ge sig till känna. Kan det verkligen vara sant? Kommer den nu? Jag håller verkligen tummarna. För nu vill vi ha VÅR! Solen som värmer, snön smälter och allt börjar ljusna. Hur härligt låter inte det.? Jag hoppas att det fortsätter så här.


När solen är framme och till och med värmer. Ja men då passar man på att gå ut och njuta. Vi slog till och med på stort förra helgen, åt lunchen utomhus. Grilla korv och bara ha det bra en stund. 


Nu i veckan har barnen och jag vart ensamma. Anders åkte i måndags på jobb i Sundsvall. Kom hem i torsdags. Jag trodde det skulle vara plätt lätt. Men nja. Det tar på krafterna. Jag ljuger inte om vi alla sov innan klockan var nio. Men tänk att göra ALLT i fyra dagar. Barnen ska upp och skjutsas till dagis och skola. En annan ska på jobbet. Jobba till klockan fyra och sedan hämta hem gangstrarna. Göra mat och vips var det dags att göra kvällsfika och hopp i säng. Nej det blev inte mycket tid till nått annat. Så ska jag vara ärlig var det rätt skönt när Anders kom hem...


Elias hade turen att få vara med moster Sofia en eftermiddag. Ja jag behövde lite hjälp när han skulle på fotbollsträning. Man kan inte allt själv jämnt. Men Ida och jag var också snabb. Hon hade turen att få leka med Edwin under tiden jag var på fotbollsträning. 


Ida fick vara med farmor och farfar en dag. Då dagis stängde tidigt och jag hade inte möjlighet att hämta henne då. Elias och jag skulle få lyssna på bebis. Ja jag hade en tid hos barnmorskan. Mäta och lyssna. Vad ska man säga? Jag låg på den övre kurvan. Inte förvånande alls. Fan jag är ju redan stor som ett hus. Jag vill inte ens tänka på hur det kommer sluta. Det liksom känns att det inte bara är magen som växer denna gång. Man börjar bli för gammal helt enkelt. Eller? Våran lillasyster låg på 144 slag/minut. Så allt såg fint ut. Just idag går jag in i vecka 26. Så veckorna rullar på, även om det ibland kan kännas långt och segt. Jag vill ju ha våran lillasyster här nu.


Som sagt idag är det fredag. Och vips var helgen här igen. Men först lite jobb för mig. Sedan hem och fixa med saker som skulle lämnas in på klädbytardag. Det blev inte så mycket, men jag hoppas på att få lite sålt i alla fall. Efter åkte jag till coop för att köpa lite fredagsmys. Frukt, godis och påskmust. Härligt! Dessutom slog jag på stort och köpte en film som velat se. Så det blev verkligen mysigt. Barnen var med till en början men tröttnade efter ett tag. En lyckad fredagskväll.


Nu sover familjen och jag ska göra det samma. Om det nu går, jag verkar ha en duracellkanin i magen. Oj som hon bökar och stökar runt just nu.


   

Av Johanna Östlund - 11 mars 2018 18:52

Ännu en vecka börjar lida mot sitt slut. Ja söndagen är här och snart börjar en ny jobbvecka. Men först njuter vi av söndagskvällen.


I torsdags åkte barnen till sin mormor och morfar. En sleepover väntade. Taggade och glada barn, som alltid. Det värmer verkligen att dom tycker så mycket om våra föräldrar. Så vi vuxna blev helt enkelt ensamma här hemma. Men vad gör man då? Jo man tror att man ska hinna hur mycket som helst. Eller hur? Istället blir det soffhäng hela dagen. Så typiskt. Ja energin liksom försvinner. Man har inga måsten, utan får göra precis som man vill. Rätt gott att samla krafter också. 


Framåt kvällen på fredagen var det äntligen dags att få tillbaka barnen. Men innan vi sa hejdå till mormor skulle vi spela bowling, discobowling. Snacka om glada barnen. Ja till och med så att en annan tyckte att det blev lite roligare också faktiskt. Det ska vi nog göra fler gång. Innan jag åkte till bowlingen åkte jag en liten sväng på stan. A&H och rusta och några saker rikare. När vi väl kom hem hade vi trötta barn som somnade fort och vi vuxna fick oss en liten kväll. 


Under lördagen hade vi lite inplanerat. Vi började med en slapp morgon här hemma. Innan vi åkte mot stan. Ida hade en tandläkartid. Och det var visst barnens lördag där. Jösses vad med barn. Men Idas tänder såg bra ut och hon var duktig, gapade stort, under besöket. När man var klar fick man göra fiskdamm. Roligt för dom små. Medans vi var där åkte Anders och Elias på stan en sväng. Innan vi åkte hem blev det en snabbis på leksaksaffären. Lite hokeykort och skrivbok. Nöjda och glada åkte vi hem.Väl hemma blev det lite slappande. Innan det blev mat och sedan tog jag en promenad. Sedan till kvällen åkte vi till Stocka för att åka skridskor. Tråkigt nog var inte planen skottad men någon hade vart där och skottat lite så vi kunde ändå åka. Ida börjar verkligen fatta grejen nu och behövde inte speciellt mycket hjälp från mig. Elias och Anders spelade hockey eller vad man ska säga. Det hann bli kväll innan vi kom hem och roligt hade vi. Men det blev lite kallt och te och soffhäng kändes som ett bra alternativ när vi kom hem och innan det var dags för sängen. 


Idag var det återigen en sån där dag man bara kan drömma om. Så efter lite inne mys så gick vi ut. Denna preggo mamma satte sig i en snödriva och bara nöjd i solen. Medans barnen lekte i skogen och hade det roligt. Ja även lite fika blev det också. Så himla underbart! Fler sådan dagar tack. Det är då det är härligt med vintern. Eller ska man kanske säga att våren är på väg? För visst är det härligt när solen värmer så pass mycket att det börjar droppa från taket och man nästan ser hur snön smälter. När söndagen är här så är et byte av vecka. Nu var det dags för Elias att åka hem till sin pappa. Så dom kom förbi framåt eftermiddagen. Men innan dom åkte blev det så klart det obligatoriska kaffet och lek för barnen. När dom åkte blev Ida och själva. Anders åkte på innebandy. Så här hemma är det tjejkväll. En dusch för Ida och nu myser vi i soffan innan det är dags att gå till sängs för att samla kraft inför en ny vecka.


       

Av Johanna Östlund - 7 mars 2018 21:30

En vecka har dragit igång med buller och brak. Ja vad ska man säga? Tiden går otroligt snabbt, fast ändå inte. Ge oss vår, men allra helst sommar. Att gå här hemma gravid och jävlig börjar ta på krafterna. Nej och jag börjar bli rätt less nu. Ska vi säga som så, tiden får gärna gå i raket fart nu för att sedan nästan stanna helt.? Ja visste väl det, vi är överens. 


Här hemma började vi veckan som vanligt. Jobb, dagis och fritids. Min andra vecka som dagtisarbeteare gick bra. Men fy det är rätt tråkigt, om du frågar mig. Att alltid jobba så, då skulle i alla fall jag behöva lite mer att göra. Vissa dagar känns rätt meningslösa medans andra känns bättre. Jaja, att göra detta i tre månader kan väl inte skada. Så ni kör vi! Ja det har faktiskt gått bra. Jag är nu klar med två av tre scheman. Så jag får väl vara nöjd. Men för att fortsätta nu behöver jag lite mer kött på benen. Och det kan jag inte göra förens nästa vecka, då sportlovet är över. Ja alla vill visst vara ledig. Så jag passade då på att ta en dag till ledig jag med. 


Men innan vi fick ledigt så blev det en lång dag igår. Elias hade fotbollsträning klockan 18. Att åka hem i mellan funkar inte. Vi hinner vara hemma i max en halv timme. Hinna göra mat och sånt på en halv timmen, NEJ det hinner vi inte. Så vi stannade i stan. Vi åt på max, bara han och jag. Sedan tog vi rusta då vi behövde lite saker. Tandkräm, mjukmedel, rengöringsmedel och sånt hade tagit slut. Sånt där roligt! Sedan blev det som sagt träning. Lite barn med Elias var nöjd. Och jag blev så himla stolt över att vara hans mamma. Sån kontroll har jag nog aldrig haft på bollen. Han var så himla duktig. Mammas kille! 


Idag var vi uppe tidigt fast vi var ledig. Jag skulle göra cellprov trodde jag. Efter att ha lämnat barnen hos svärmor, åkt till stan och suttit i kö. Fick jag åka hem utan att göra provet. Nej jag fick inte på grund av graviditeten. Jahapp... Så kan det gå. Åkte och hämtade barnen. Och sen kom vi på att det skulle vara roligt att prova åka skridskor. Men vi hittade ingen hjläm här hemma som passade Elias. Den vi har ligger på skolan. Hmm... Hur ska vi göra? Att strunta i det var ingen hitt. Så tillslut hamnade vi i forsa för att hämta en hjälm hos Elias pappa. Lite kaffe och lek hann vi också med innan vi åkte hemåt eller rättare sagt mot stocka och isen. Så roligt att se barnen åka. Elias är riktigt duktig. Kan göra allt själv. Ida hade det lite svårare. Men för att vara andra gången i hennes liv som hon stog på ett par skridskor blev jag förvånad. Ja för tillslut kom hon ju på det, hyffsat bra i alla fall. Mammas lillaflicka. 


Nu är kvällen här och jag ska bara. Men snart ska jag nog också sova som resten av familjen...


   

Av Johanna Östlund - 3 mars 2018 18:42

Ibland går tiden lite för snabbt. Just denna vecka har verkligen rusat iväg. Ja för nu är det helg igen.


Förra helgen började vi med att åka till stan. Elias skulle på ett kompiskalas på bowlinghallen. Lycklig kille skuttade in. Så roligt! Under tiden åkte Ida och jag till dom affärer som hade öppet. Godisaffären, rusta och jula. Lite smått och gott hittade vi. Ja bland annat en påse godis för 123 kronor. Alltså jag fattar inte??! Så mycket var det inte. Haha!! Elias fick sig ett underställ och Ida ett par skor (som hon kan ha till våren). Jag fick mig ett överkast, fotfil och lite sånt. Alla nöjda och glada.


På söndagen var det dags för ett PerfectHome-party. Alltid lika mysigt. Fast denna gång höll vi till på viagården. Lite bättre vinster och sånt. Men jag lyckades inte vinna. Men handla gjorde jag. Och mycket fick jag för en billig peng. Ja till och med Anders var nöjd. Jag betalade bara runt 700 kronor och enbart en ljuslyckta som jag köpte kostade mer. Det tar inte slut där. Lillan i magen fick sig två saker också. Filt med kanin och förvaringslådor till skötbordet. Lite mer glas köpte jag och blommkrukor blev det. Så snyggt och jag är super nöjd!


Som alla andra söndagar var det dags för byte av vecka. Elias skulle hem till sin pappa. Lite prat och kaffe, en självklar het. Barnen hann leka. Alltid lika trevligt! Sedan vinkade vi hejdå till en rätt sur kille, men jag antar att det gick över. 


Måndag och det betyder att jag började gå dagtid. Jag och dagtid? Ja ni hör, jag vill inte men måste, så nu kämpar vi dessa månader innan jag tackar för mig på över ett år och hoppas att bebisen tänker komma. Ja det är nu semesterschemat som jag håller på med. Men shit, det kommer bli en utmaning. Tur jag får lite hjälp ibland. Annars snurrar datum, färger och personer i min skalle varje dag. Att sitta vid en dator och bara glo, nja det är inte min bästa sida. Så det blir mycket pauser. Men jag ska klara det!


Eftermiddagarna har gått i ett. Jag jobbar ju till 16.12 så det blir sent innan man kan sätta sig i soffan och ta det lugnt. Ovant men det går väl det med. Dock känns det som att veckan flög iväg, så jag hoppas att resterande veckor gör lika. 


I torsdags var det dags för BVC och 5 års kontroll för Ida. Vi har fått bytt bvc-sköterska, då våran gått i pension. Och oj så trevlig hon var. Ida var blyg till en början, som alltid, men sen släppte det lite. Men hon visste ju vad som skulle komma. Antar att hon var lite nervös fast jag sagt att det sticker lite och sen är det klart. Japp det var dags för spruta. Det klarade hon galant. Ett litet AJ vid själva sticket och sen sa hon inget mer. Och blev mega stolt när hon fick en present och en björn eller nått att smeka på, ifall det kliar på "såret". Vi åkte nöjda och glada hemåt med ett litet stopp på max för att köpa med oss hamburgare hem, ja lite lycks så där på en torsdag får man om man vill. 


Igår gick dagen snabbt. Jag slutar tidigare på fredagar då jag inte ska jobba 40 timmars arbetsvecka. Och med lite flex kan man gå hem halv två, annars 14.12 När jag kom hem hade jag energi kvar till att tvätta en massa. Ja både kläder, sängkläder och överkast. Sedan till kvällen tog vi fram lite godis och en frukttallrik. Vad gick åt först? Frukttallriken, varför gör man inte det oftare?. Mycket fräschare och godare! 


Idag har vi vart till stan en snabbis. Jula för att köpa nått för dem pengar Anders hade kvar på sitt presentkort som han fick när han fyllde år. Han hade två och köpte från båda en gång. Men 500 kronor blev kvar och dom tänkte vi handla för nu. Men vad händer? Jo dom hade gett honom fel kort tillbaka förra gången. Så detta kort han hade kvar var helt tomt. Så jäkla surt! Och det verkade inte som att man kunde göra så mycket åt det. Dåligt! Vi avslutade med ica maxi för handling av mat. Det gör jag helst själv men det gick väl hyffsat. Vi fick med oss det vi skulle så jag är nöjd. 


Annars då? Jo men som sagt det rullar på. Och magen blir större och större. För ofta höra hur mycket den växt. Så ja undra hur jag kommer se ut om några månader? Annars försöker jag njuta av den här sista gången som gravid, ja det är jag helt säkert på. Tre barn och tre födslar räcker för min del. Hon rör sig som vanligt, ja jag har ju känt henne länge nu. Men det börjar bli lite mer "sparkar" av det. Och nu kan man se på magen att den rör sig. Häftigt och mysigt, det är nog enda anledningen till att jag står ut. Känner henne och vet att hon lever. Ja för nu är det de enda som stillar min oro som kommer ibland. Händelsen från i sommrast har satt sina spår i mig. Allt är inte lika självklart. Och dom som går igenom det gång på gång och ändå försöker, det tycker jag är tufft, jag hade inte klarat en gång till. Men ja nu är vi i vecka 23, så veckorna pinnar på och allt börjar bli mer och mer verkligt. Om någar månader har vi en liten här hemma, förhoppningsvis.


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards