johanna--ostlund

Alla inlägg under juni 2016

Av Johanna Östlund - 29 juni 2016 17:57

Hej hopp vad den här veckan fladdrar förbi. Poff och så är vi i mitten av veckan. Redan onsdag alltså?! Det tackar jag för, bara fyra dagar kvar till semestern. Fy så jäkla härligt!

 

Jag började veckan med tokiga tider och på olika ställen. Som jag kanske nämt är jag med i ett projekt hur det ska bli i framtiden. Hur nu lilla jag ska kunna fixa det? Hur som haver var jag i Strömsbruk i måndags med en tjej därifrån. Jag kollade hur dom jobbade och om dom hade nått som vi skulle kunna tänkas vilja ha hos oss. Mitt första intryck var att vi hade lite mer mordernt hos oss. Det står jag för än. Men visst fanns det en del saker som man tänkte "oj det skulle vi haft också". Men som sagt vi har bättre grejer över lag. I tisdag hade jag med samma tjej på iggesund. Två bra dagar, skönt att göra nått annat.

 

Idag onsdag är jag ledig från jobbet. Så härligt! Jag har varit med mina barn och hittat på lite. Igår bestämde vi oss för att åka till trolska skogen. Sagt och gjort drog vi iväg lagomt tills öppningsdags. Innan dess hann jag med att dammsuga och torka golven. Vi hade härliga två timmar ute i skogen. Vädret var helt perfekt. Barnen njöt och hade roligt. Efter åkte vi till affären och handlade. Innan vi äntligen kom hem. Hungriga och trötta barn. Ja det var rätt skönt att vila efter flera timmar på språng. Eftermiddagen kom och det blev fika med Lena som kom förbi en sväng. Barnen passade på att leka. Sen kom äntligen solen fram på riktigt, inte ett moln på himmeln. Sola sola sola! Nu börjar det dra ihop sig för kväll. Skönt att jobba eftermiddag imorgon och slippa stressa i säng. 

 

                 

Av Johanna Östlund - 25 juni 2016 22:27

Glad midsommar! Midsommar helgen är snart förbi och vi har haft en härlig helg. Kusiner, vin, trevliga människor, sol och bad. Vad mer kan man begära på sin lediga helg? Inget, jag visste det.

Midsommarafton började jag klockan fyra på morgonen. Jag var trött men det blev bättre till och från. Mot jobbet och göra det sista skiftet innan en ledig helg. På jobbet snurrade allt på. Ja en bra dag alltså.

Klockan blev hemgång. Så skönt! Kom hem och packade en väska åt Ida. Ja hon skulle sova över hos farmor och farfar med sin kusin. Fast tanken var inte så från början. Men Ida var nöjd och då blir vi alla nöjda. Dom två hade så roligt tillsammans.

När jag kom hem vilade jag mig i form. Vi åt mat ute på altanen, bara han och jag. Ett par glas vin och sen traskade vi till grannarna längre ner på gatan. Mera vin och trevligt sällskap. Kvällen blev alldeles lagom och vid tolv tiden var vi hemma och mars i säng. Där somnade jag på två röda.

Midsommardagen började bra. En lagom sovmorgon och jag mådde prima. Hurra! Började med att måla hallen. För att sedan gå ut i solen. Men vilket väder. Det var för varmt för att vara hemma. Jag åkte till Sågtäkten istället. Lunch, fika och härligt sällskap. Men vad varmt! Man är aldrig nöjd. Åkte hem och hämtade badkläder och tog årets första dopp i deras pool. Kallt, skönt och svalkande. Lite mer fika hann vi med innan vi sa hejdå.

Mera måla och sen pizzamiddag. Sola och leka ute. Avslutade kvällen med att städa hallen. Nu är den färdig målad. Jag kan ännu inte säga hur det blev. Jag vet inte om jag är nöjd. Lite för mörkt för min smak. Men det kan bli riktigt bra med alla vita saker vi har.

Ida sover sen någon timme och snart är det dags för oss vuxna också. Man blir trött av solen och värmen.

Av Johanna Östlund - 23 juni 2016 22:04

Även fast dagarna känns långa och aldrig vill ta slut. Inser jag nu att dom ändå går rätt fort. Torsdag och snart är helgen här. Ja den här veckan verkar ta slut den också.


Vad har vi gjort då? Ja du. Just nu är det mycket som far i huvudet och jag glömmer mer än hälften. Riktigt jobbigt. Jag vet inte riktigt hur jag ska ta itu med den saken. Lite vila inga måsten, kanske gör saken bättre. Så alltså kommer jag inte ihåg allt men en del.

Midsommar kommer med storm steg. Jag har väl aldrig gjort något speciellt på midsommar. Så vad jag gör spelar egentligen ingen roll. Fast just i år blev det lite planerat och med det ska en del inköp göras. Suck alltså!

Igår var jag och Ida på stan. Systemet och present var vår plan. Vi fick med oss allt, med nöd och näppe. Och idag var vi till ica lite snabbt. Fulla parkeringen! Alltså jag har inte fattar grejen. Varför ska alla, precis alla handla bara dagarna innan? Fullt med folk överallt. Hjälp!

Förutom att gå på stan har jag renoverat lite. Igår kom väven upp på väggen i hallen. Eller ja nästan. Jag var tvungen att köpa en hel rulle till, två våder fattades. Två sketna våder. Så dom kom upp idag. Lite ledsen över att jag inte kunde börja måla väggen drog jag igång lite annan målning - ytterdörren. Eftersom jag valde rätt mörk färg på väggarna tror jag att det kommer bli kanon med en vit dörr. Lyser upp lite och med allt det andra ljusa tror jag det kommer bli riktigt bra.

Ikväll åkte vi till Sågtäkten. Idas faster med familj kom idag. Ida var så glad. Rolig att leka med sin kusin. Vi vuxna kunde dricka kaffe i lugn och ro.

Nu är det kväller och jag har bäddat ner mig i sängen för att tagga för sista förmiddagen imorgon. Sen tar även jag helg och bara en vecka återstår innan semestern. Om jag längtar - JA.

Av Johanna Östlund - 20 juni 2016 21:26

Godmorgon måndag. En ljuvlig sådan, inte sant? I min mening, nej. Det är bara att härda ut i två veckor och se fram emot semestern. Varför blir det så här varje år?

Jag klev upp före tuppen. Strax efter fyra. Gjorde mig klar och åkte på jobbet. En rätt lugn dag. Mycket producerat och allt bara flöt på. Det gillas!

När vi väl fått avbyte var det snabbt snabbt hem. Bytte om och duschade så fort jag kunde. Åkte till blomster affären i Iggesund och köpte en blomma och choklad till dagens 80-åring. Sedan mot strömsbruk för att hämta Ida på dagis. Där hade allt gått bra. Nu återstår bara tre dagar på hennes avdelning. Sedan blir hon stortjej och börjar med dom stora barnen.

Vi for hem för ett kort stopp. Bytte om och tog med oss pappan för att åka till gammel Lisa, som barnen säger, Anders farmor. För att fira henne på 80 - årsdagen. Där blev vi kvar ett par timmar innan vi äntligen kom hem. Med magarna fulla av mängder av tårtor, fika bröd, kaffe och cider.

Ida stannade ute och lekte. Jag fick för mig att riva bort all tapet i hallen. Nu är det bara resten kvar. Väv och grå färg. Det blir nog bra. Sen lagades det mat, renskavsgryta. För att sedan hamna i soffan. Ida kollade youtube och vi vuxna kollade på outlanders.

Hopp i säng för lillfröken. Vi har bara slappat. Fast det kryper i min kropp. Jag vill göra. Men har man inte grejer att göra med, går det såklart inte. Bara att vänta.

Klockan tickar på och det börjar kännas att det är dags för sängen för oss alla. Varför ska man vara så trött på kvällen?

Av Johanna Östlund - 19 juni 2016 21:54

Söndagen bjöd på sol och värme. Så härligt! Vara ute och dona, sola och avslutade med middag ute. Visst låter det som en kanon söndag?

Godmorgon och dagen sparkade i gång. Kaffe och mys i soffan med mina hjärtan. Sen höll vi oss på olika håll hela förmiddagen. Elias är torsk på youtube och kolla på lego spel. Den vill jag ha mamma. Åå mamma kolla in det här, det ser verkligen roligt ut. Hm ja, framåt jul kan du räkna med. Ida var lite överallt, ute och inne. Jag gick ut och började med gräsmattan. För att sedan ta tag i mina rosenbuskar. Efter att vi vart hos mamma i veckan som hade fått lus på sin rosor måsta jag kolla mina. Det var inte bara löss utan stora gröna larver som hade ätit upp alla blad på en buske. Suck! Det som hjälpte var att döda dom. Tre dubbla handskar och sen var jag redo. Larv jägaren.

Mitt i dagen blev det lunch och sen satte jag mig ute och njöt av solen. Vilken värme solen gav. Varmaste dagen på länge, på hela sommaren kanske. Det verkligen brändes när den gassade på som mest. Jag hann bara sitta ute en dryg timme innan molnen hopade sig och det var liksom ingen idé.

Istället gick jag in och snodde ihop en rabarberpaj. Sen kom Sara och Edwin. En massa lek för barnen, som Ida längtat. Mattias kom så klart också. Han tog sin jobbarbil eftersom jag hade några jobb åt honom. Nu är elen fixad i hallen och det är bara att fortsätta med renoveringen. Så härligt när allt blir klart. Men vad tror ni, kan jag ha sån där tråkig väv där eller blir det bara fult? Jag har verkligen letat tapet men ingen som föll mig i smaken och innan jag köper ska det kännas helt rätt. Okej det fanns några, men dom pengarna tänker jag inte lägga.

Innan dom for hem fick elektrikern sin betalning. Middag och efterrätt. Grillade hamburgare och rabarberpaj. Det satt fint. Sen var det som luften gick ur oss alla. Sega! Ida somnade vid sju och vaknade nio. Jippi. Men snart ska dem här mamman också göra kväll och då får hon helt enkelt sova hon med.

Natt natt och med det taggar jag för ett förmiddagsskift på jobbet. Nu kör vi - full sprutt i två veckor.

Av Johanna Östlund - 18 juni 2016 22:16

Regniga lördag. Nu får vädergudarna ta och skärpa sig. Ärligt, detta väder tär på så många olika sätt. Men lugn jag har två veckor fylld med jobb och då brukar det kunna vara sol. Grattis till dig som är ledig då. Eller har jag tur att den vilar sig och blåssar upp ordentligt den fjärde juli. Ja men kan alltid hoppas - semester.

Godmorgon klockan åtta. En trött och seg morgon. Slummra lite och kaffe på det gjorde det lite bättre. Sen måsta jag kolla om Elias dött. Att sova till tio över tio hör inte till vanligheten kan jag säga. Men att sova över tolv timmar var nog vad han behövde. För sen hörde jag små tassade steg, plopp plopp, klar.

Barnen har gjort sitt allra yttersta att reta sin mamma idag. Några små rara utbrott från min sida. Men allt gnäll, tjat och grin gör att det tillslut brinner för mig. Just idag har dom vart rätt billiga. Men det är väl enda dagen dom vart så här bråkiga denna vecka, så jag får vara nöjd.

Mitt i dagen for vi lite snabbt till affären. Handla lite som glömdes igår. Plus att jag fick en fin hortensia. Den fick flytta in i tvättstugan. Ett rum med blommor blir så mycket mysigare. Nu återstår det att se om den vill överleva hemma hos mig.

När vi kom hem blev det lunch och en liten vila på det. Sen satte jag igång. Garderobsdörren som jag målade igår fick en ny knopp och sattes på plats. Oj vad fint det blev. Tvättstuga är snart min favorit plats här hemma. Vad man kan göra mycket för inte allt för mycket pengar.

När jag ändå var igång fick hela huset sig en välbehövlig omgång. Dammsög, torkade golv, städade båda toaletterna, bytte sängkläder i barnens sängar, torkade alla skåpluckor, torkade i fönster och lite överallt och flyttade runt och tog fram nya saker. Rent och fint. Lite nytt. Det känns bra i själen.

Eftermiddagen kom fort och gick med en väldig fart. Barnen har lekt snällt, tack och lov. Och efter ett kvällsbad sover nu båda barnen. En mysig kväll med min andra hälft känns helt rätt innan jag stupar i säng.

Av Johanna Östlund - 17 juni 2016 23:23

Fredag och helgen är här. Redan? Den här veckan har gått lite för snabbt för min smak. Stopp stanna eller nej föresten kör på bara. För nu är det bara två veckor kvar tills jag går på semester. Halleluja vad tiden går.

Dagarna har gått lite för snabbt för mig. Nästan så minnet inte hinner med. Nej det är mycket att tänka på nu och jag glömmer mer än hälften. Skit jobbigt och jag vet inte hur jag ska göra för att det ska stanna i huvudet och inte flyga iväg. Förslag?

Igår hade vi en mysig dag på bortaplan. Jag skulle på jobbet till klockan nio och innan dess lämnade jag barnen hos mamma. Nöjda och glad.
På mötet fick vi lite mer kött på benen. Tur för mig att jag inte fick en sån avancerad uppgift. Ska höra mig för lite med dom jag jobbar med bara.
Efter två timmar var det slut och jag for och fick min paus i livet. Visst är det väl härligt att komma hem till mamma? Maten kommer på bordet och man får slappna av lite, man är inte direkt populär när barnen bara kan välja och vraka.
Eftermiddagen kom och vi for hem i lämplig tid, trodde jag. Barnen somnade klockan fem och vaknade sju och åtta. Det var den kvällen. Men strax efter tio när Anders kom hem fick dom hoppa i säng. Dom somnade faktiskt rätt snabbt. Under tiden dom sov passade jag på att göra lite nytta. Slipade golvet i hallen och sen på med lut. Vad jag vill bli klar och ha allt som vanligt igen.

Dagen började med en sovmorgon. Barnen hade vaknat men inte väckt oss utan gått ner själva. En rätt bra start på en fredag. Vid halv nio gick jag ner. Kaffe och mys.

Sen satte jag igång. Tvättade bort luten från golvet i hallen. För att smyga ut och åka iväg helt ensam. Köpa lack och handla mat. Tydligen var dom där hemma sugen på mc donalds lunch så jag köpte med det hem. Efter ett par timmar skyndade jag mig hem. Stan och fredag är inte en höjdare.

Jag fortsatte med golvet och nu är det färdig lackat. Underbart! Bara väggarna och lite el kvar nu. Sen har vi haft en mysig hemma eftermiddag. Tråkigt väder så vi har vart lite slöa. Lite sol skulle inte sitta fel.

Barnen somnade sent även idag. Och nu börjar tröttheten komma till den här mamman också. Lika bra att göra kväll, en dag imorgon också.

Av Johanna Östlund - 14 juni 2016 22:53

En fin tisdag blev det. Med blandad kompott. Möte, stan, fixa & dona, buspalatset, mc donalds och mys. Som en tisdag ska vara va?

Min ledig vecka gick i stöpe. Möte på jobbet idag på morgonen. Kul! Ett projekt om hur vi ska förändra på min avdelning. Roligt att dom äldre litar på mig och jag hoppas att dom kommer med mycke tankar och funderingar. Och visst är det bra att få höra lite siffror satta i perspektiv för att man ska förstå. Vilket inte är helt lätt jämt. Hur som haver tre övertids timmar blev det.

Efter mötet åkte jag lite snabbt på stan. En gardinstång och en ny burk att ha tvättmedel i. Nöjd for jag hem till min lilla familj.

Jag donade med det nya. Upp med gardinstången och den nysydda gardinkappan. Mysigt. Bytte burk för tvättmedlet. Nöjd!

Anders for på jobbet och jag frågade barnen vad dom ville göra på eftermiddagen. Buspalatset! Sagt och gjort packade vi in oss i bilen och for. En massa lek. Fast dom kom igång riktigt när det var dags att åka. Då blev det mc donalds middag. Nöjda barn den eftermiddagen.

Väl hemma igen blev barnen trötta. Mys i soffan med youtube och tv-spel. Jag råkade lova Elias ett nytt spel. Men för att han skulle få det har jag några krav. Vara snäll och inte få sådana utbrott han får ibland, gå på dagis utan gnäll och grin (jag fick dock reda på varför han inte vill gå. Dels för att han vill vara hemma. Men framför allt är han rädd att det bara ska vara hans nya fröken där). Vi får helt enkelt se om han sköter sig fram till sommarlovet.

Nu sover barnen och Anders har kommit hem. Snart är det dags för oss att sova också. En trött mamma som vanligt.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards