johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2014

Av Johanna Östlund - 31 augusti 2014 19:25

Två dagar har gått, lördag och söndag. Dagar fulla med jobb och nu är den här långa arbetsveckan över. Ledigt!


Lördagen kickade vi igång klockan sex på Idas begärna. Då kunde jag vila på soffan en stund innan jag behövde ta tag i dagen. Även Elias kom ner efter ett tag. Morgonmys med mina bästa!


Framåt sju bara måsta jag kliva upp och göra i ordning allt. Fixa mig själv så jag kunde gå utanför dörren. Klä på barnen. Göra mat, lunchlåda till mig och mat till barnen och deras moster. Klockan tickade på. Anders for på jobbet. Moster Sofia kom äntligen, enligt Elias. Sen var det dags för mig att åka och jobba.


8 timmars jobb. Kortaste dagen och den snurrade på rätt fint. Allt hade gått bra är hemma. Elias åkte till sin pappa, eftersom vi norpade honom förra lördagen. Jag kom hem och fick höra min lilla tjej ropa mamma upp ifrån sitt rum. Hon skulle sova men inte kan man låta bli att mysa en stund när man får höra dom orden. Så jag hämtade henne och myste med världens gosigaste tjej.


Resten av kvällen ägnade jag åt kläder. ÄNTLIGEN tog jag tag i mitt lilla berg av ren tvätt. Aldrig mer! För ett tag sedan hade jag rensat ur Idas garderob så där tog jag lite kläder som får åka på klädbytardagen i Harmånger. Tog även några klädesplagg från Elias som han typ vuxit ur. Mer ska det väl bli, men en annan dag.


Klockan var mycke och det var dags att sova. Men så mycke sova blev det inte. Ibland måste man tänka på sig själv och inte vara alla till lags hela tiden. Även fast vissa tycker att jag jämt tänker på mig själv. Jo visst! Men när jag ska kliva upp strax efter fyra då vet jag att jag behöver x antal timmars sömn. Vissa behöver mindre och jag är en av dom som behöver lite mer, annars fungerar inte jag.


Tillslut somnade jag ca klockan ett. Tjoho! Och klockan ringde kvart över fyra. Ja men det är bara att kliva upp. Det var en lång väg till jobbet. Jag hade inget hellre än att slagit igen ögonen. Kan tro att det är lätt hänt, men jag klarade mig.


Gubbarna skrattade och frågade vad jag gjort i natt. Jajaja. Tur man kan glädja någon. KAFFE! Två snabba kaffe och sen var man igång. Fast att jobba tolv timmar är sjukt drygt. Även fast det är lång tid så går den här dagen rätt hyffsat faktiskt. Den rullar på, vi äter pizza och har det allmänt trevligt. Ett härligt gäng!


När klockan blev sex var det som en befrielse att åka hem. En veckas ledigt! Fy bubblan vad skönt det ska bli. När jag kom hem kom en lite tjej och mötte mig i dörren. Gounge! Men det var en snorig tjej. Nej! Jaha, en vecka in i vardagen så kommer dessa dumma förkylningar. Men hon var glad och pigg ändå. Är tänkt att hon ska på dagis imorgon, men får se hur hon mår imorgon innan jag bestämmer mig.


Kvällen är här! För mig blir det lugnt. Inga måsten ingen ting. Bara slappa. Punkt!

Av Johanna Östlund - 29 augusti 2014 22:24

Äntligen börjar man se ljuset. Fredag och helg. Men vad gör de när man ska spendera större delen av tiden på jobbet.? Snart är jag ledig igen.

Här hemma gjorde vi morgon klockan sju. Idag blev det morgon på mitt sätt. Morgonmys i soffan, precis som jag vill.

Gjorde oss redo för dagen. Barnen fick en dusch och kläder på. Jag gjorde mig i ordning. Sen började Elias tjata om att få åka till Lena. Tillslut gav jag upp. Han ringde och hörde om det var okej om han kom lite tidigare. Så vi tre for i väg. Sa hejdå till Anders.

Hann med både fika och lek innan Ida och jag for vidare. Mot dagis lämnade en glad tjej som inte hade tid att säga hejdå.

Sen for jag hem till ett tomt hus. Då passade jag på att göra helg fint. Dammsög och torkade golv. Hängde tvätt och sen for jag på jobbet.

Här ör jag kvar än. Men snart får jag äntligen åka hemåt. Ett litet stopp på mammas jobb måste jag göra. Var en dum ide att tvätta Elias dunjacka utan torktumlare. Aja man lär sig av sina misstag.

Av Johanna Östlund - 28 augusti 2014 19:32

Torsdag och den kickade vi igång vid sju. Vaknade av att Elias står och grinar vid sängen. Ida och Anders var redan uppe. Jaha men jag ville ju ha sovmorgon. Inte idag!

Det blev morgonmys med lite taskigt morgonhumör. Låg och slöa på soffan bra länge. Tillslut sa Anders att vi skulle åka på affären. Dags att klä på sig och göra sig lite fin.

Mot affären. En storhandling var på sin plats. Ekade tomt i både kyl och frys. Vi fick mycket gott med oss hem.

Väl hemma igen gick Ida och la sig och jag började med maten. Under tiden den blev klar slängde jag i en hårfärg i håret. Lite nytt och lite fräscht. Åt lunch och sen gick Elias och jag ut. Lek på gården och lek i lekparken.

När vi kom in pluggade Anders matte och Elias gick till datorn och spelade. Ida vaknade och det blev glass kalas. Mina små glassmonster! Tur glassarna är små.

Sen var det dag för mig att åka på jobbet. En ledsen Elias. Han skulle följa med och åka till mormor, som igår. Inte idag hjärtat. Vilken tur att Lena var hemma, istället skjutsade jag honom dit. Nöjd kille!

På jobbet är jag kvar än. Tre timmar till. Känns långt. Och nu börjar jag längta efter mina barn. Hinner knappt träffa dom känns det som. Fast ibland är det bra att vara på jobbet. Då har man tid att sitta vid datorn lite. Just idag gick jag in på lekmers hemsida och just idag har dom pang priser på några få utvalda varor. Där är dom, vinterkängorna Elias vill ha! När det är över halva priset kan jag bara inte låta bli att köpa dom. Nöjd! Hoppas Elias blir lika nöjd bara, men det tror jag.

Av Johanna Östlund - 27 augusti 2014 21:18

Onsdagen är här - mitten på veckan. Vilken seg vecka? Känns som så i alla fall.

Min dag började med en lagom sovmorgon. Anders hade gått upp med Ida. Elias och jag snarkade vidare. Strax efter åtta är det en kille som har vaknat och vill ha hjälp med påklädning. Lika bra att kliva upp.

Gjorde mig i ordning. Myste med min underbara Ida. Sen for Elias och jag på en tur.

Mot stan! Vi började med resursen. Hittade en pyjamas åt Ida och ett par jeans åt mig. Sen skulle Elias promt ha en keps. Jaja...

När vi kom på stan var Elias hungrig så vi började med en fika. Räkmacka och festis till Elias och dagens första kaffe åt mamman.

Shoppa shoppa! Vi besökte två affärer och summan blev över tusen kronor. Intersport - där vi hittade innegympaskor och ett par vanliga skor åt Elias. Jag lyckades övertala mig själv om att köpa en höstjacka. Lättviktsjacka. Så himla skönt och snygg. En tur ner på leksaksaffären blev det också. En varsin leksak fick barnen och Ida fick en nya ryggsäck till dagis.

När vi kom hem var det en tjej som verkar ha saknat oss. Oj så mysig och gosig hon var. Nöjd blev hon över sin nya leksak.

Vi blev inte hemma särskilt länge. Elias skulle promt åka till mormor. Så innan jag åkte på jobbet skjutsade jag honom dit. Nöjd kille.

Jobbet alltså... Än är jag kvar här. Men snart så. Då blir det att hämta Elias och sen hem hem hem.

Av Johanna Östlund - 26 augusti 2014 23:57

Godmorgon tisdag och hela världen. Vilken vacker dag. Eller? Nja inte riktigt så var det idag. När en viss person är hemma och ledig förväntas den kliva upp med barnen. Men när det är tvärtom gäller inte den "regeln". Otur för mig! Jo visst kännes det. Fy satan vad jag var trött imorse. Och min kära familj fick träffa på mitt härliga morgonhumör. En lugn morgon eller sovmorgon är vad jag klara av på morgonen. Inte pang på! Imorgon förväntar jag mig att kliva upp sist!!!


Förmiddagen rullade på här hemma. Mitt sur humör fortsatte. Jag vill inte, men kan inte göra något åt det. Jag och Elias tog oss en liten handling. Komma bort! Vi hade inte alla saker till maten jag tänkte göra. Inte konstigt när både kyl och frys ekar tomma och ingen tar tag i det.


När vi kom hem igen var det dags att laga mat. Elias var duktig och hjälpte mig. Allt gick åt! Plus att jag fick en matlåda. Två tvättar hann jag med att tvätta. Sen ser jag hur berget med ren tvätt bara ökar. Jag skojar inte om jag säger att soffan jag lägger allt på inte syns snart. Nej fy sjutton jag gruvar mig för att ta tag i det. Antar att den hinner öka lite till innan dess. Brr!!


Sen var det dags att vinka hejdå och fara på jobbet. Inga sura miner idag. Skön känsla. På jobbet gick allt bra. Kört som sjutton och hunnit med bra mycke. Sen fick jag veta nått roligt och bra. Jag kommer från och med september, när mitt vik går ut, att bli "fast anställd". Jag är redan fast på bruket men har ju ingen tjänst. Snart så! Sen ska jag även göra nått som det var väldigt länge sen jag gjorde. Jobba natt till veckan. Hur nu det ska gå? En natt fixar jag nog.


Nu är jag hemkommen. Skönt! Men vad hör jag när jag kommer innan för dörren. En röst på en liten tjej. Ida skulle tydligen vara vaken. Men nu har hon lagt sig igen utan problem. Även jag ska nog göra natt nu. Tänkte dra på stan med Elias imorgon innan jobbet. Det blir nog bra!


  

Av Johanna Östlund - 26 augusti 2014 00:07

Måndag - allt är som vanligt igen. Rätt skönt fast ändå inte. Kluven.

Vi började denna måndag som alla andra dagar. Soffmys!! Vad gjorde man utan dessa timmar i soffan på morgonen? Jag bara älskar.

Just idag kunde vi inte mysa allt för länge. Plikten kallad! Klockan elva skulle lillskruttan vara på dagis och innan dess skulle allt fixas. Packa - en väska till var och en. Klä på oss. Barnen behövde duscha av sig. Rena och fina inför dagen.

Vi vinkade hejdå till Anders som for på jobbet. För att sedan göra oss redo.

Ida blev överlycklig när hon såg vart hon skulle. Dagis! Elias och jag vinkade hejdå. Inga ledsna miner där inte.

Vi for vidare till Sågtäkten. Lena skulle vara barnvakt åt Elias idag. Ännu ett nöjt barn. Jag stannade ett tag eftersom vi var lite tidig. Hann med en snabb fika innan jag for vidare.

Banken fick sig ett besök. Hade fått tillbaka pengar från bilskatten jag betalade förra månaden. Varmt välkomna! När jag gick till banken såg jag en affär som sålde begagnade barnkläder. Bara måste gå in! Jisses vilken affär. Rätt mycket kläder, otroligt fina för att vara begagnade men prislappen var lite högre än övriga. Fast får man nästan nya kläder för under halva priset måste man vara nöjd. Hittade en fin höstjacka åt Elias som såg nästan oanvänd ut för 130 kronor. Ida fick tre tröjor och en kofta. Nöjd!

Innan jag for till jobbet köpte jag lite mat. Sen var det bara att ta tjuren vid hornen. Faktisk var de rätt roligt att träffa alla igen. Men det var visst kaos på jobbet. Krismöte! Ja nu måste vi visst jobba natt. Hur nu dom ska få folk till de? Mycket att göra men de gick bra.

Nu har jag precis kommit hem. Sängen lockar väldigt mycket kan jag säga. Nattinatti...

Av Johanna Östlund - 24 augusti 2014 21:45

Söndag och slutet på veckan är här. Måndagsångest!! Ja nu är det bara att inse att den härliga sommaren är över och vi går med stormsteg mot hösten. Imorgon är det dags att återgå till jobbet...


Vi började söndagen kockan sju. Elias var pigg och glad. Ida vaknade i samma veva också. Morgonmys i soffan! Rätt snabbt ville Elias åka till mormor. STOPP! Vi måste väl vakna först min lille älskling?!


Frukost och påklädning. Vinka hejdå till Anders som skulle på jobbet. Sen for vi faktiskt till älskling mormor. Vi tog helt enkelt en mormor dag.


Det blev mys med mormor och morfar och sen kom även moster Sofia. Elias blev överlycklig! En massa lek och bus. Fika och mat. Sova. Kolla film. Allt mellan himmel och jord.


Vid sex tiden for vi hemåt med ett litet stopp för söndagsmys handling. Jag hade lovat Elias att köpa lite godis, eftersom det inte blev något igår. När vi kom hem tog han fram sin lilla påse. Han var faktiskt snäll och gav Ida några chokladbitar, nöjd syster.


Sen blev det dags för Ida att sova. Hon somnade snabbt, trött tjej. Elias och jag myste på här hemma och väntade hem Anders. Lite lek och godis. Famåt nio fick jag äntligen Elias i säng. Han somnade efter en bok.


Kvällen är här! Jag har tagit mig en skön dusch och nu sitter faktiskt Anders och jag i soffan och kollar på film. När hände det senast? Mysigt!


        

Av Johanna Östlund - 24 augusti 2014 08:51

Igår var det dags! Fara till Stockholm och hälsa på Anders syster Linda med familj. En kaos resa utan dess like!!


Jag började med att sova över. Vilket gjorde att det blev en stressad morgon här hemma. Packa fixa. Tur att jag gjorde det mesta dagen innan. När vi äntligen var klara for vi iväg.


Först blev det en sväng till Forsa för att hämta min älskade prins som hade tur att få följa med. Sen fortsatte vi våran långa resa till stockholm eller rättare sagt Bromma. Två stopp blev det. Första gjorde vi i Hagsta, fik och kisspaus. Sen for vi ända till Uppsala innan jag fick spader på Elias. Ett kort stopp för glass köp och få på sig en tröja.


Stockholm - här kommer vi! Eller nja. Hej tjafs och bråk i bilen. Dålig kartläsare och allt vad det var. Aja tillslut fick dom komma och hämta oss vid ett köpcentrum. Tillslut efter många timmar i bilen kom vi äntligen fram.


Barnen var glad att komma ur bilen och få springa lite. Sen fick dom ju en kompis. Idas kusin Isabell. Dom lekte lite, alla tre lekte själv, spelade tv-spel, var ledsen. Ja dagen bjöd på det mesta.


När vi kom fram fick god mat, kyckinggryta. Kaffe och fika på det. Mums! Sen var vi i deras lägenhet hela eftermiddagen. Vi hade inte tur med vädret. Regn nästan hela dagen. Vi hade det mysigt ändå.


Innan vi skulle åka hemåt stoppade vi lite pizza i magen. Barnen var trötta efter en lång dag med mycke bilåkande och lekande. Men jag tror att dom tyckte det var roligt.


En dag räcker gott och väl för en annan i Stockholm. Fy satan - skulle vägra och bo här. Sen fick vi en säker förare hem. Jag körde! Ta på trisse. Jag som trodde att jag började med den värsta biten - att hitta ut från Bromma till E4:an. Men icke. Vi mötte på det ena och det andra efter väg. Regn, olycka, dåliga halvljus som gjorde att jag såg rätt dåligt, ännu mer regn, skyfall och tillslut kom vi äntligen hem. Även fast jag kördebetydligt saktare än vad Anders gjorde dit tog det inte mycke längre hem 3,5 timmar.


Vi hann inte mer än i innan vi alla låg i sängen. Trött familj!


        

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards