johanna--ostlund

Alla inlägg under januari 2015

Av Johanna Östlund - 31 januari 2015 23:17

Godmorgon lördag! Hade tänkt mig en sovmorgon, till strax innan åtta. Idag var det inte barnen, så klart som var hos sin mormor och morfar, utan det var Anders som den lilla ligisten. Aja lika bra att kliva upp. Man visste ju inte hur det skulle se ut ute idag heller. Snö eller inte? Dom varnade för extrema snömängder och ja riktigt skit vinterväder. Så skönt att det inte hade börjat än. Det blev en kopp kaffe och lugn och ro innan jobbet istället för att skotta ihjäl oss.


Mot jobbet. Då bröjade det snöa. Men det gick bra att ta sig fram. Ett litet extra skift på jobbet alltså. Inte sugen för fem öre. Dessutom hade jag i åtanke vem jag skulle jobba med. Inte speciellt roligt. Men jag fick en uppfräschning av min "gamla" maskin som jag inte vart på under ett helt år. Men det gick, det sitter där någon stan. Tillslut blev det ändå hemgång. Tjoho!


Mot Enånger för att få lite fika och hämta barnen. Vädret var inte det bästa. Eller det hade väl inte gjort spciellt mycke om plogbilarna hade kört skyttetrafik. Några centimeter med blötsnö på vägen är inte speciellt roligt. Urk! Bromsa fick man inte göra då var bilen över hela vägen. Äntligen kom jag fram. Fick i mig två bitar smörgåstårta. Sen åkte vi hem. Visste ju inte riktigt hur länge det skulle ta att komma hem. I vanliga fall tar det ca 35-40 minuter att åka. Idag tog det lite längre. Men inte speciellt mycke. Under timmen i alla fall. E4:an var ju rena skiten, men sen kom vi på strömsvägen. Så himla bra! Körde fortare nu än vad jag gjort på nästan hela vintern. Kunde nästan köra lika fort som man gör på sommaren. Rena rama vintervägen!


Väl hemma var barnen pigga och glada. Fast klockan var åtta. Men vad gör det när vi saknat dom. Så visst fick dom vara vaken en stund innan det blev sängen. Vi fick oss en överraskning. Anders hade stått i mestan han var ensam hemma. Han hade tydligen gjort en brädvägg i det lilla rummet nere. Det vägg som han kämpa med sedan vi flyttat hit och inte fått någon ordning på. Bästa sättet att lösa fula väggar är att sätta dit lite plankor. Vips blev det fint! Lika gjorde vi i vardagsrummet.


Tillslut var det dags för lillfröken att lägga sig i alla fall. Elias fortsatte att leka. Jag gick ut och skottade. Var inte mycke, men grymt tungt. Pjuh! När jag kom in spelade han tv-spel. Vi spelade en stund innan det var dags för honom att lägga sig också. Blev rätt sent för den herren. Vid tio tiden somnade han. God natt mina skatter!


Jag slängde i en hårfärg. Medans det verkade lackade jag bordet en sista gång. Åå nu skulle jag verkligen vilja ha nya stolar. Våra sjunger verkligen på sista versen. Någon gång ska jag slå till. Men när? Har kika in några. Vi får se! Eller kanske finns det någon som har begagnade? Vita med tygsits? Nä nu är det natta snart för en trött mamma!


        

Av Johanna Östlund - 30 januari 2015 21:11

Dagen började strax efter klockan sju när min telefon gav ifrån sig ett hemskt ljud. Suck! Bara för att barnen sover bra måste vi kliva upp. Det var bara att ta tag i dagen. Elias vaknade han också och sen gick han in till Ida och väckte henne. Ner och ha lite morgonmys. Gjorde i ordning mig och en kopp kaffe. Sen kunde jag ta tag i barnen.


Mot dagis! Ida blev glad när vi kom. Idag fick hon vara på storbarnsavdelningen. Mycke roligt där inne. Efter lite prat med fröknarna for Elias och jag hemåt. En glad kille som tycker om att få vara själv med mamma lite. Jag uppskattar dessa stunder.


Först donade vi lite. Jag gjorde klart byrån jag har fixat i ordning. Rätt nöjd med hur den blev. Medans lekte Elias själv inne på sitt rum med alla sina smågubbar. Sen blev det tv-spel. Både mario kart och mario olympics. Så mysigt! Vips hade klockan gått och det var nästan dags att åka och hämta hem Ida.


En nyvaken och glad tjej. När jag var där inne ringde dom från hertz och frågade om jag skulle ha lånebilen mer eller lämna in den idag. Öhh? Jag vet inte. Nej jag har inte hört nått från volvo än. Men ringde på en gång när vi kom hem. Suck! Ingen bil idag. Men förhoppningsvis på måndag.


Ingen bil - alltså var det bara att åka till mormor och morfar med barnen. Vilken lycka! Dom har väntat i tre dagar på att den här dagen skulle komma. Äntligen träffa dom! Dessutom ska dom sova där. Då jag har tagit på mig ett extraskift imorgon. Fick lite mat innan jag for hemåt. Hejdå mina små älsklingar!


Men innan jag for hem stannade jag till på stan. Fick ett sms om att det var 30% extra rabatt på rean inne på HM. Varför inte kika liksom? Dessutom skulle jag handla en sista present åt Ida som jag kollat in flera gånger. Nu är den handlad. På HM hittade jag lite smått och gott. Ett linne och en halsduk till mig. Två tröjor och en overall till Ida. Allt för 250 kronor. Rena rama fynden! Sen blev det så klart lite annat smått och gott från andra affärer också.


Nöjd och glad for jag hemåt. Började direkt dona lite. Måla nått lager vitfärg på köksbordet. Det var inte fint just nu och därför har jag haft en vaxduk där. Som jag hatat sen den kom in. Men nu slipper jag den förhoppningsvis. Kan göra lite fint med mina nya saker som jag beställde från lagerhaus.


Nu är det kvällsmys med min stora älskling. Känner mig ovanligt trött ikväll. Ska upp relativt tidigt så det blir nog sängen om en stund för min del. Bara för att man är barnfri är man trött och inte orkar göra så mycket. Vila och ta det lugnt kanske ska vara prio ett. Eller?


      

Av Johanna Östlund - 29 januari 2015 21:23

Här vaknade vi till ett regnit Ström och snömodd. Urk! Vad är det med den här vintern? Vi började med morgonmys, jag och barnen. Myspys! Ganska direkt bestämde jag for att vi åker så fort som möjligt till affären innan det blir hala isgator på vägarna här omkring, antog att det skulle bli så allt eftersom dagen gick.


Vi klädde på oss och gjorde oss redo för en liten sväng till affären. Det gick bra, men jag tog det lugnt och glad var jag för att det var lite trafik. Vi kom dit och hem helskinnade. Med oss lite smått och gott blev det. Dessutom ett paket till mig med en massa roligt från lagerhaus. Typiskt att jag inte åkte igår som jag tänkte och nog känner jag att det inte lockar att behöva ge sig ut imorgon. Men det går nog bra. Då borde dom väl hunnit med att sanda, förhoppningsvis.


Sen har vi haft en riktigt hemma mysa dag. Fy vilket ruggit väder! Vi började med att leka. Barnen leker så himla bra tillsammans att man behöver inte vara med lika mycke som förr. Nu hinner man dona lite med sitt, det som man fick göra när barnen somnat. Jag fixade i ordning en köttgryta som fick bli dagens middag. Medans den stog och puttrade på spisen gick vi upp. Barnen lekte, spelade tv-spel och var lite i vägen för mig. Jag fortsatte med byrån. Gjorde färdigt lådorna. Tror det blir bra. Hoppas på att den känns bättre sen när den är färdig. Mat som sagt blev det idag också. God mat! Köttgryta med potatisgratäng. Elias åt som aldrig förr. Ida åt bara eller i alla fall nästan bara grönsaker. Dom äter när dom är hungriga.


Vips var eftermiddagen kvällen här. Anders kom hem från jobbet. Vi gjorde i ordning lite fikamys i soffan fraömför en film. Semla och kaffe. Mm! Sen gick jag åter upp för att lägga ett till lager färg på byrån och lack. Snart klar! Elias var med mig uppe medans Ida surade nere för att hon inte fick följa med. Resten av kvällen blev lugn. Ida fick sig ett bad. På med pyjamas och lite mer lek innan klockan slog sängdags. Elias tog på sig sin pyjamas också. Vi åt kvällsfika tillsammans och kollade på barnprogram. Vips somnade han i min famn. Bara att bära upp till sin säng.


Jag hann sen ta en dusch innan mitt favorit program började, familjen annorlunda. Anders la sig mitt i. Ensam kvar blev jag. Kolla lite dator sen blir det sängen för mig också. Börjar bli trött.


    

Av Johanna Östlund - 28 januari 2015 20:54

Godmorgon klockan sju. Vaknade av mig själv och kände mig utvilad. Smög mig ner och började göra mig i ordning. Satte på kaffe och drack en kopp innan det var dags att väcka barnen. Velade hit och dit om Ida skulle på dagis idag. Men bestämde mig ändå för att hon fick åka. Hon är ju endå bara snorig.


Väckte som sagt barnen. Trötta barn, eller i alla fall Elias. Ida vaknade nog innan jag gick upp, då hon grinade lite innan. Gjorde i ordning barnen och gav dom frukost. Sen var det inte mycke tid kvar. Men lite soffmys blev det som vanligt. Vi for mot dagis. En glad tjej som blev ledsen när det väl blev dags för oss att åka. Dom senaste gångerna har vart lite kinkig. Min älskade tjej!


Elias och jag fick några lugna timmar här hemma. Först lekte vi. Elias bestämde och mamman hängde på. Lite tv-spel blev det också. Målade i målarbok. Lite mat fick vi i oss innan det var dags att hämta hem lillfia. En skön förmiddag med min fina kille.


Mot dagis! Vi hämtade en nyvaken gos tjej. Precis när jag ska få henne inser jag att hon har fel overall på sig. Ops! Inte gjorde det nått huvudsaken att vi får hem hennes. Då blev hon avklädd och sen skulle det lekas innan vi kunde åka hem. Först ska hon inte stanna och sen ska hon inte åka hem. Det är nog gott betyg ändå. Elias var nog ganska nöjd också att få leka en stund. Han gillar också Idas dagis.


När vi kom hem började barnen leka tillsammans. Idag igen! Mina älsklingar. Jag började på med maten efter ett tag. Enkel men så gott. Potatis, korv, bacon och stekt ägg. Sen fick barnen röra på sig. Elias skulle promt åka till mormor efter att ha pratat med henne. Men nej! Istället frågade jag om han ville åka till Lena och det ville han. Själv skulle dom vara också. Skjutsade dit dom och for sedan hem. En lugn stund för oss vuxna. Jag fick för mig att börja på ett projket. Får nått år sedan fixade jag i ordning en byrå till Elias, som blev så där. Nu ska den få nytt utseende. Hoppas på bra resultat!


När jag hade gjort lite åkte vi för att hämta hem barnen. Glada barn som hade haft det bra. Lite fika blev det innan vi for hemåt. Dags att sova. Ja, tiden hade flygit förbi oss. Ida somnade fort. Elias också, men han var lite vrång. Han skulle minsann inte sova. Han var ju inte trött. Men strax efter åtta sova båda två. Det gav oss vuxna en stund för oss själv innan Anders skulle sova. En ensam ikväll igen för mig om andra ord. Snart lägger nog jag mig också, en dag imorgon också.


  

Av Johanna Östlund - 27 januari 2015 21:07

Idag började jag och barnen med en lite sovmorgon. Tackar! Men jag var uppe och yrade i natt så det var skönt att få sova ut. Jag kom ihåg att Elias kom till våran säng. Han låg och sparkade på oss, varför vet jag inte men han gjorde det. När jag vaknar nästa gång ligger han inte där. Han är inte i sin säng, inte nere i soffan, inte i lekrummet. Känner hur stressad och orolig jag blir. Tänker precis väcka Anders och typ skrika Elias är borta. Och då får jag syn på honom. I soffan, som vi hade förr står uppe, och där i ligger han. Min älskade kille som du skrämmer din mamma!


Skönt var det att vakna pigg. Mys i soffan blev det ändå så klart. Bästa starten på dagen. Vi lullade på här hemma. Jag gjorde kaffe. Startade en maskin med tvätt. Tog ur diskmaskinen. Gjorde mig i ordning för dagen. Frukost till barnen. Äntligen fick jag min kopp kaffe.


När vi alla var pigg i och gång började barnen leka. Så roligt att se dom leka mer och mer tillsammans. Förr var det bara att Ida förstörde. Värmer i mammahjärtat. Sen bestämde vi oss för att baka bullar. Som alltid fattas lite. Så vi åkte till Stamnäs och handlade lite. Plus att jag hade ett paket där och hämta ut.


Packade in allt här hemma. Kollade på min nya tröja. Snygg och skön! En ny favorit! Barnen började bli trött. Så vi startade Bamse och tjuvstaden och lite frukt. Vila! När dom hade vilat klart ville dom gå ut. Visst det var verkligen en fin vinter dag idag. Inte för kallt och solen som sken. Vi lekte i snön. Åkte lite pulka. Men Ida blir sås ur för hon inte får åka Elias pulka med ratt att det oftast slutar i tårar. En liten promenad. En skön stund ute.


När vi kom in var det dags att göra mat. Nått nytt. Kyckling med glasnudlar och lite annat jox. Rätt gott, men det var nog lite starkt för barnen. Elias drack hur mycket som helst. Sen gjorde Elias och jag ordning bulldegen medans Ida sov. En snabb sovning för henne. Men det var nog lika bra, då det blev så sent.


Bullbak var det alltså. Barnen ville så klart vara med och det fick dom. Ida fick fyra fina bullar med lite hjälp. Elias gjorde hela tre små degar, en hel plåt fyllde han. Han berättade för mig att han måsta ta med en påse hem till sin pappa. "Du vet mamma, Edwin får inte äta bullar. Men han tycker om det. Har jag gjort dom får han nog äta." Så snäll och gó! Och visst ska han få ta med en påse bullar så att Edwin ska få smaka lite.


Kvällen kom. Barnen gick upp medans jag städade efter vårt bakande. Grisigt! Elias spelade och Ida donade med lite allt möjligt. Sen blev det ett kvällsbad. Gosiga pyjamasbarn! Dags att sova. Anders och Ida gick upp och la sig. Elias och jag var kvar uppe. Elias vägrade sova. Men vid nio fick han lägga sig vare sig han ville eller inte. Han somnade på två minuter.


Kvällen är för mig. Ensam och övergiven. Nej då! Det är ganska sköt att varva ner helt ensam. Men visst vill jag ha tillbaka våra rutiner igen. Sista veckan nu Anders ska jobba hela veckan och tidiga mornar. Slöa lite och sen blir det sängen.


              

Av Johanna Östlund - 26 januari 2015 20:18

En ny vecka har dragit igång. Ny vecka med nya möjligheter. Låt fint för min del. Fast nja det har blivit en del tjafs och gnat. Men bara att ta nya tag imorgon. Yes box!


Ingen sovmorgon idag inte. Ida vaknade vid fem när Anders klocka ringde och han gick ner. Hade hoppas på att sova en liten stund till i alla fall. Men nej. Vi gick ner och hade tid för lite morgonmys innan det var dags att göra sig i ordning för dagen. Vi vinkade hejdå till Anders som for på jobbet. Strax därefter kom Lena som skulle passa barnen en timme eller två medans jag for iväg.


Mot stan och volvo. Idag var det dags att lämna in min bil på lagning. Mamma som precis slutat jobba kom med Elias barnstol och skjutsade mig till Hertz. Där skulle jag få en låne bil, under tiden min är på lagning. Fick en volvo v70. En nyare, en bättre och en helt underbar bil. Hur ska jag nu våga åka någon stans?


När jag kom hem hade Elias vaknat också. Hej mina fina. Lena åkte hem nästan på en gång. Elias blev lite ledsen, det gick över snabbt. Vi lekte och donade på här hemma under förmiddagen. Jag hann tvätta lite, nu ser man botten på tvättkorgen igen. Så skönt känsla. Nu ska jag bara ta tag i högen med ren tvätt också.


Mitt i dagen efter lunch klädde vi på oss och gick ut. Lite snöfall, men det var skönt ute. Vi försökte åka pulka, men det gick inge snabbt på grund av snön som kom. Istället började barnen klättra i snön, eller ja i alla fall Elias. Ida stog mest som ett fån, ville men det hände liksom inget. Tillslut blev det bara grin från Ida sida och då var det dags att gå in.


Gjorde i ordning lite frukt. Medans myste barnen nerbäddade i soffan och Ida hann somna innan jag var klar. Elias och jag myste under tiden Ida sov. En lugn stund. Sen var det full rulle igen. Anders kom hem. Det lektes och donades. Jag började på med maten, raggmunk och bacon. Mums! Barnen åt mindre bra. Elias fick i alla fall i sig halv sin och en hel del bacon. Men Ida satt mest och kladdade.


Eftermiddagen rullade på. Lek, tjafs och allt där i mellan. Sen fick jag lite panik här hemma. Jag fick med mig familjen till Sågtäkten för lite fika och göra nått annat än att bara vara här hemma. Nej jag saknar verkligen nått att kunna gå till när man är hemma. Här finns liksom inget. En affär skulle inte sitta fel. Vi funderar fram och tillbaka. Och just nu är vi väl rätt överens om att en förändring måste ske. Om två år börjar Elias skolan och ska vi kunna ha honom som nu, varannan vecka, måste vi flytta. Vi måste flytta dit hans pappa bor. Ha skolan nära och dom nära för att få lite hjälp när det behövs. I och med våra arbetstider är vi inte hemma varje morgon eller varje eftermiddag, normala tider för att allt ska kunna fungera med "barnvakt". Nu är det bara det svåra kvar. Sälja vårt hus och hitta ett nytt. Vart ska man hålla hus om det blir ett glapp? Många tankar och funderingar som göra att man gärna skjuter upp på det. Ingen som går i köpa hus tankarna?


Kvällen kom och barnen somnade i rätt bra tid. Ida strax före åtta och Elias närmare halv nio. En lugn kväll för mamman i dett hus. Då alla lagt sig redan. Det blir ingen lång kväll för mig heller. Ingen idé liksom.


                

Av Johanna Östlund - 25 januari 2015 21:59

Här var det godmorgon klockan fyra. Fast jag sovit utan halva örat på spänn var jag dödstrött. Tog ett bra tag innan det hände nått och jag var klar att åka mot jobbet.

Ett tolv timmars pass på jobbet väntade. Gruvsamt och ändå ville man få det gjort så att det äntligen blev helg för mig med. Det gick rätt hyfsat. Mycket att göra till en början. Men sen blev det enklare körning och mindre göra. Precis lagom efter pizzan. Då är det många som blir trötta och även jag idag. Det var en ren plåga att hålla ögonen öppna. Sen någon timme senare var klockan äntligen sex och det var dags att åka hemåt. Hurra!

Först bar det av mot forsa. Hade en kille som hade hemlängtan till mamma. Jag hann inte mer än ta av mig kläderna förens vi skulle åka hemåt. En rolig pratstund i bilen med världens bästa kille.

Väl hemma möttes vi av en glad Ida. Som kramades och pussades med både mamna och storebror. Någon som saknat oss tror jag visst. En del lek blev det innan det var dags för Ida att lägga sig. Elias och jag byggde pärlplattror. Så duktig han blivit! Han fick ett set med lite pärlor, en platta och mönster att göra efter. Duktig kille!

Nu ligger vi alla till sängs. Alla sover förutom jag. Men det är dags för mig med. Tidig morgon imorgon. Vara inne i stan klockan sju för att lämna bilen på lagning. Hurra eller inte. Men skönt att det blir gjort.

Av Johanna Östlund - 24 januari 2015 21:11

Här hemma gjorde vi morgon halv sex. Rätt surt att inte få vakna till larmet klockan sju. Men Ida var bestämd och ville promt ner och kolla på lullu, alltså Nalle Phu och Heffaklumpen. Soffmys! Jag låg och slummra en stund. Ida var inte alls sugen på någon frukost. Tillslut åt hon upp rånet som hon fick.


Dags att börja dagen! Satte i gång kaffe och under tiden gjorde jag mig i ordning. Sen blev det soffan med en kaffekopp. Ida dona på. Tog ut leksak efter leksak. Tillslut blev klockan halv nio och det var dags för Ida och mig att röra på oss. Skjutsade Ida till farmor och farfar. Nöjd tjej! Som ska vara hela helgen där. Till och med sova. Hejdå min älskade tjej!


Jag for till jobbet. Äntligen en liten positiv känsla. Ganska bra att vara på jobbet ändå. Det har jag inte känt på hela veckan. Det har bara vart pest och pina. En "ledig" dag så där var nog behövligt. Vi hade att göra inprincip hela tiden. En snabb dag om andra ord. Vips var det dags att gå ut i friheten.


Jag for in till stan och IcaMaxi. Dags för en storhandling. Jag handlade men utan någon struktur. Det som föll mig in stoppade jag ner i vagnen. Hoppas att vi har nått att äta till veckan. Dyrt blev det och ändå gjorde jag inte speciellt stora utsvävningar.


Väl hemma blev det att packa upp och sen sa jag hejdå till Anders som skulle till en kompis. Helt själv fick jag lite energi. Tvättade och plockade undan disken. Sån skön känsla! Sen blev det familjen annorlunda och lite godis och dricka. En skön stund i soffan helt ensam.


Kvällen är här. Imorgon ska jag upp tidigt. Fyra ringer klockan. Kanske dags att börja tänka på refrängen. Visst är man knäpp ibland? Har kommit på mig själv att lyssna efter Ida, i fall hon vaknar. Men hallå hon är inte hemma. Ibland har man tänkt att det vore skönt om hon kunde sova bort en dag för att få lite tid för sig själv. När man väl sätts i den sitsen vill man inget hellre än att hon ska komma hem. Så är det. Tänk hur man är!


  

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards