johanna--ostlund

Alla inlägg under juni 2017

Av Johanna Östlund - 30 juni 2017 21:33

Vilken sommar dag!! Sol och värme, så himla härligt att starta helgen på bästa sätt.

Vi har spenderat våran dag utomhus. Barnen har lekt med grannbarnen ända till eftermiddagen. Då kunde jag passa att njuta av solen och värmen.

Syster kom förbi en sväng. Barnen hade inte riktigt tid så vi kunde sitta ute och prata och ta en kopp kaffe i lugn och ro. Lena kom också förbi en snabbis.

Efter middagen åkte vi till Sågtäkten. Elias tog sig ett dopp. Även Ida tog sig nästan i. Inte lätt när man är lite och har respekt för vatten. Men brr det var nog lite kallt. Efter ett tag gick vi in och fikade.

Nu har vi myst ner oss i soffan. Och jag känner att jag fått bästa uppladdningen inför det som komma skall. Även om jag är nervös, så känns allt mycket bättre idag. Jag har smällt det och vill bara få det gjort. Nu kör vi!!

Av Johanna Östlund - 29 juni 2017 19:06

Det är torsdag idag. Jisses vad veckorna springer iväg. Här hemma har dagarna sprungit förbi.


Vi startade veckan lungt här hemma. Två dagar av vila, det känns rätt så bra. Det var ändå bara tråkväder. Regn, skolsken, blåst och så om igen. Vi poade på inne med sånt som behövdes göra. 


Igår for vi iväg på förmiddagen. Elias skulle till tandläkaren och därefter pkte vi till mamma och pappa. Det blev en massa lek, jag tror barnen tyckte att det var rätt roligt när både mamma och mormor lekte med dom. Gömma nyckel och kurragömma. Vi stannade till eftermiddagen. Ja faktiskt blev klockan nästan kväll. Innan vi gick in för dagen lekte barnen lite med grannbarnen. Men sen var det dags. 


Idag var stora dagen. Eller? Det var i alla fall dags för mig att få ett slutligt besked. Jag hade hoppats på lite bättre, om man säger så. Min lilla böna var död och dessutom kvar. Även om jag var rätt säker på att den skulle vara död så hade jag hoppats att kroppen kunde ta hand om det själv. Icke sa nicke, I och med det blev jag lite känslig. Så jäkla jobbigt att måsta göra en abort. En hel hög med piller fick jag med mig hem. Till och med knark-klassade. Och dom får icke tas när jag är ensam med barnen, då kan jag tänka mig vilket helvete jag kommer få gå igenom. Men bara det här är gjort nu så blir det nog bra. Efter regn kommer solsken!


Det som inte dödar härdar. Så vi tog sedan med oss mamma till trolska skogen. Så mysigt att gå där i skogen. Lite fika på det och sedan var vi nöjda. Nästan alla. Hon som aldrig blir nöjd ville så klart åka dit igen, helst imorgon. Väl hemma satte jag mig i skolen och njöt någon timme medans barnen lekte med grannbarnen. Sedan åkte jag till affären för att bunkra upp inför helgen. Lätta middagar, lite gott och sånt. Två stora pack med jättebindor. Nu har vi nyss ätit hemgjord pizza och barnen är fortfarande ute och leker. Jag tänker nog bänka mig framför tv:n. En lugn kväll vore skönt.


     

Av Johanna Östlund - 25 juni 2017 21:35

Vilken vecka! Vi har haft en salig kompott av allt möjligt. Midsommar, akuten besök, eftermiddagsjobb, dans runt stången på dagis, slöa förmiddagar. Och nu har jag gått på semester. Vi kan väl sammanfatta veckan som en snabb sådan.

Som sagt det var eftermiddags jobb för min del. Lite dagis för Ida. Och som avslutning åkte vi i torsdags till dagis för dans runt stången och fika. En mysig stund med andra föräldrar och barnen.

Midsommar försvann lika fort som den kom. Jag har spenderat tiden på jobbet och inte gör det mig nått. Lite klirr i kassan helt enkelt. Att gå av nu i kväll var en befrielse. SEMESTER! Nu ska jag njuta av mina sju veckor.

Och ett snabbt akuten besök har det blivit för mig. Som många har undrat om mina provtagningar och allt som hänt. Men okej vi tar det från början. I början på vintern bestämde vi oss att det kanske är dags att skaffa en sista liten ögonsten. Eftersom jag hade hormonspiral tog det flera flera månader innan allt kom igång som det skulle. Men i slutet på april fick vi ett plus. Den glädjen varade inte länge. Efter lite blod och ett besök hos gyn såg dom inte en tillstymmelse till graviditet. Ett missfall var ett faktum. Och alla symtom försvann. Dock skulle jag göra två blodprov så dom var riktigt säker. Och det visade nått. Så tre till blodprov skulle tas. Fick sen hem papper på posten att dom inte var säker, men att det kunde finnas nått där. Fick även en tid till ett VUL (vaginalt ultraljud). Som är nästa vecka. Efter några veckor kom gravid symtomen tillbaka och det med besked. Men ännu en gång kom det blod, nu i veckan. Då ringde jag till gyn och hörde hur jag skulle göra. Ett akut VUL skulle göras. Eftersom dom inte visste om det fanns nått där över huvudtaget och det kunde vara utomkveds. Det fanns en bebis där, men som var mindre än vad jag trodde och då fick jag direkt domen att det är ett missfall (eller att det kunde vara missed abortion) på gång. Och ja så nu vet jag alltså inte om den är kvar eller inte. På torsdag blir väl slutgiltliga domen antar jag. Denna tid har vart rätt tuff. På så många olika vis. Inte direkt för att mista ett barn. Det kommer fler tåg så att säga. Men all ovisshet. Pendla mellan hopp och förtvivlan. Känna av gravidsymtom. Men framför allt dölja magen för allt och alla. Så ja nu vet ni, men barnen har ännu inte fått veta nått eftersom vi ännu lever i ovisshet.

Nu ska jag njuta av att semestern precis har börjat och barnen har gått på sommarlov. En mysig kväll med HELA familjen samlad.

Av Johanna Östlund - 18 juni 2017 21:41

Vilken helg vi fick! Sommarvärme, som jag älskar det. Dock gick den lite väl snabbt va? Men om sju dagar går jag på semester. Inte fy skam det heller.

I fredags började jag dagen ensam. Jag hade planerat att ligga och sola. Men där hade jag fel, den gömde sig bakom molnen. Istället fick jag lite gjort. Bytte sängkläder. Körde två maskiner med tvätt och klippte gräset.

Sen för jag. Först lite shopping och sedan mot mamma och pappa. Barnen hade haft två bra dagar. Badat i pool, sjösatt deras båt, åkt traktor och en massa mer. Ida var i alla fall nöjd och glad! Vi blev kvar hela eftermiddagen.

Kvällen gick som vanligt snabbt. Ida lekte lite med granntjejen och sen var det dags att sova.

Igår hade vi en riktig ute dag. Vilket väder! Varmt och skönt. Lite väl mycket moln, men lite solning blev det. Ja den här mammans bleka kropp behöver lite sol. Vi var faktiskt ute från morgon till kväll. Men Anders fixade lite med taket i vardagsrummet. Spackla slipa spackla slipa. När ska det ta slut?

I morse var inte mina ögon mumsiga. Full i var och helt igen kletad. Jag hatar pollen! Varje år sedan jag kände av det här jag trött att jag slipper. Och pang så kommer det. Varje år lika oförberedd. Och ögondropparna och nässprayen jag köpte var inte riktigt bra. Jag skulle tagit tabletter istället. Men men...

Så jag var inne hela förmiddagen. Tvättade och bytte sängkläder i barnens rum. Och lagade mat. Men sen tittade solen fram ett par timmar och då måsta jag bara ut och lägga mig en stund men vad varmt och kvavt det var idag. Och mycket riktigt kom ett åskoväder.

Även idag har Anders jobbat med taket. Är det klart snart? Sen har vi myst inne. Jag har fastnat i böcker. Med sommaren kommer böckerna fram. Så skönt att bara ligga och läsa. Nu är kvällen här. Så det blir nog snart godnatt.

Av Johanna Östlund - 15 juni 2017 21:29

Hej vad dagarna går! Snart är det helg igen för det är redan torsdag. Just den här veckan måste haft raket fart i sig. För oj som den gått. Nästan bara försvunnit.


Det är förmiddagsvecka för mig på jobbet. Tidigar mornar och tidiga kvällar! Allt har blivit lidande. Jag har liksom vart helt slut på eftermiddagarna och kvällen.

Men på jobbet har det gått bra. Det liksom bara rullar på. Och dessutom behöver vi inte göra så mycket just nu. Sommarjobbarna har kommit. Hon som är med oss har varit i flera år och kan det här nu.


Annars då? Jo men vilket väder vi haft i två eller är det tre dagar? Synd att man inte har vart ledig. För jisses vilken värme. Dock har molnen hopat sig när jag slutat, så det har inte blivit mycke solande. 


Elias har nu tagit sommarlov, i alla fall här hemma hos oss. Tror han skulle gå någon dag till hemma hos sin pappa. Sara hade även knåpat ihop en present till fröknarna. Ja för snart är sista dagen på dagis för alltid. Och då är fröknarna värda en liten present. 


Barnen har lekt med grannbarnbarnen flera dagar den här veckan. Så härligt att dom hittat kompisar.


Elias har tappat sin tredje tand. Uppe den här gången. Så söt med en liten glugg. 


Barnen for till mamma och pappa i morse. Mammas idé eftersom hon har semester redan. Och barnen blev såklart glad över att få vara med mormor. Dom sover där tills imorgon. Dock kommer jag inte träffa Elias nått mer förens nästa helg. Då han åker till sin pappa redan imorgon. Men sånt är livet. 


Idag har jag slipat tak. Fy vad jobbigt. Men med maskin går det fort i alla fall. Jag var fullt utrustad med både glasögon och munskydd. För vad det dammar. Så det får nog kanske bli en liten städning imorgon. Ja det har liksom en tendens att sprida sig och det fort. 


Nej nu ska den här trötta mamma krypa ner i sängen. En dag imorgon också. En ledig sådan för jag tog faktiskt helg redan idag. Så skönt med tre dagars helg.


   

Av Johanna Östlund - 9 juni 2017 20:02

Fredag och så kom helgen igen. Fy vad fort veckorna går. Men just nu är det okej. För om två veckor går jag på sju veckors semester. Härligt!

I onsdags hade vi en lugn dag. Jag började dagen men en sväng på stan. En ny tröja och olja till bron blev det. Och ja lite annat smått och gott också. Sedan träffade jag mamma och Ida på buspalatset. Där vi även åt lunch och lite mer lek innan vi for hemåt.

Ida lekte lite med grannbarnen innan vi återigen packade in oss i bilen för att åka till Byggmax denna gång. Köpa det som fattades till altanen. Så snart är den kanske klar. Sedan återstår bara trappen och ett plank. Vi byggde lite och jag oljade in bron. Kvällen kom fort och det var dags att göra kväll.

Igår hade vi mycket att göra. Vi började med att vänta på sotarn. Jag tycker inte om när någon ska komma mellan två tider. Den där väntan. Ida skulle på dagis i ett par timmar. Dom skulle på utflykt. Kolla om det vuxit sockerdricka i ett träd, äta popcorn, träffa draken Berta, äta ute. Hon var glad och nöjd när jag hämtade henne. Sedan tog vi oss faktiskt en powernap. Så skönt, för gud så trött jag var.

Innan kvällen kom fick Ida ut och lekte en stund innan vi skulle åka. Hon skulle vara hos moster och Wille någon timme medans jag var på middag med jobbet. Anders jobbade över. Det blev en sen kväll för oss alla.

Idag har vi myst här hemma. Städat både uppe och nere plus båda toaletterna. Mys i soffan. Vart ute. Tacosmiddag med jordgubbar och glass till efterrätt. Och nu har vi bänkat oss i soffan. En rätt trött fredag. Men jag fick i alla fall brev från sjukhuset idag och en tid är bokad. Det ska bli skönt att veta och inga fler blodprover ska tas. Så ja nu håller jag tummarna. 

Av Johanna Östlund - 6 juni 2017 20:59

Helgen gick som rinnande vatten. Som alltid lika fort. Fast det kommer man på när man går hem på söndagkväll - att det inte alls var så farligt som man tyckte i början på veckan. Tur är väl det.


Efter jobbhelg kommer ledigvecka. Alltid lika skönt. Det bästa av allt är att nästa gång jag går av jobbhelgen (midsommarhelgen) går jag på semester i sju veckor. Hur låter inte det.? Bra i mina öron. Som jag längtar. Känner att jag behöver en lite längre ledighet just nu. 


Igår var det måndag. Barnen förstår inte riktigt att vissa måndagar får vi faktiskt sova. Uppe tidigt som vanligt. Efter frukost och lite sånt åkte vi in till stan. Bilen skulle besiktas och Elias skulle hem till pappa. Två flugor i en smäll. Bilen gick igenom. Men som alltid är det någon jäkla lampa som slutat lysa. Suck! Denna gång ska dom byta innan nästa besiktning. Dom blir inte så glad då. Och ja det är jäkligt onödigt men jag slipper ombesiktning i alla fall. Vi vinkade hej då till Elias. Syns om en vecka. 


Innan Ida och jag åkte hemåt blev det en handling på maxi. Och där träffade vi Elias, Edwin och Sara igen. Ännu en gång sa vi hejdå för att sedan handla klart. Även en sväng i på A&H blev det. Fast det ångrar jag. Dom hade lite rea på kläder och hittade en fin klänning till Ida som jag tyckte att vi skulle köpa. Efter ett tag hittade hon en annan, en elsaklänning, som hon promt skulle ha. Men jag vägrade! Och då blev det skrik och grin genom hela affären. Eller ja vi tog det vi hade i korgen och gick sedan för att betala. Jäkla unge att skrika. Skämma ut mamma på det viset. Är hon i fyra-års trotsen eller vad är det? För så här har hon då aldrig gjort. Hem kom jag med en arg tjej.


Resten av dagen var hon ute och lekte med grannbarnen. En lite lugnare lek nu när inte storgrabbarna är med. Då vet man inte vad som kan hända. Tydligen tyckte dom att det var helt okej att bryta sönder ett äppelträd. Skogstokig var bara förnamnet, tur inte jag var hemma. Och jag kunde köra några tvättmaskiner. Fattar inte att tvättkorgen kan vara så full jämt. Nu var det extremt. Till kvällen kom en lortig tjej in. Ett bad och hopp i säng. Och en lagomt lugn kväll för oss vuxna. 


Idag är det sverige nationaldag. Men det skippar vi. Istället firar vi våran älskade mamma och mormor. Världens bästa! Efter lite morgonmys, lek med garnnbarnen och tvättning så åkte vi till stugan för att fira mamma på sin 53-års dag. 


När vi kom var inte vädret det bästa. Så vi myste i stugan. Efter någon timme blev det helt ljuvligt. Solen sken, vi fick god mat och efterrätt. Klockan hann bli rätt mycket innan jag åkte hem helt själv. Ida hade turen att få stanna kvar. Även jag hade tänkt göra det, men fick ett argt nej av Ida. Hon ville nämligen mysa med mormor och morfar helt själv. Och ja det kan ju faktiskt vara rätt skönt att få vara hemma själv med min stora älskling. 


Nu börjar kvällen göra sig påmind. En trött mamma efter en lång dag.


   

Av Johanna Östlund - 2 juni 2017 11:44

Fredag är här, helgen kommer med stormsteg och juni månad har börjat. Ja kan det bli bättre? Fy tusan vad fort tiden går. 


Här hemma har vi jobbat om varandra hela veckan. Vet inte när jag såg Anders sist? Vaken alltså. Men då hinner vi faktiskt sakna varandra. Barnen dom kör sitt race som vanligt.


Just nu är dom med moster Sofia. Från igår innan jag börja jobba tills Anders slutar jobba idag. Som jag kan se verkar dom ha det riktigt bra. Minigolf, mjukglass och mulle meck. Och det var faktiskt riktigt härligt för den här trötta mamman att få sova ut ordentligt för en gångs skull. Inte ofta man sover till halv nio nu för tiden. En lugn förmiddag hemma helt ensam, det var nog faktiskt precis vad jag behövde. Lite ensamhet. 


Idag var det återigen dags för blodprov. Alltså jag blir tokig snart. Ge mig ett svar. Jag hoppas läkaren hör av sig till veckan. För det börjar bli olidligt nu. Det är tur provtagningsdamerna på hälsocentralen är så härliga. Annars hade det vart tufft. Om det inte blir nått mer kommer jag nästan sakna dom. 


Nej nu ska jag skrota runt en timme till innan det är dags för eftermiddagsjobb. Snart helg, ge mig måndag!

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards