johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2014

Av Johanna Östlund - 31 juli 2014 21:12

Jag började torsdagen med att sova över. Hörde första larmet, men sen vart det tyst. Anders väcker mig kvart över sex. Tack för det! Fast vad fick han för de? Stressad och sur. Klart på fem minuter. Rekord! Fast vissa saker skippades. Kör som en tok och tillslut kommer jag till jobbet. Längsta resan på länge. Kommer aldrig fram.


På jobbet försöker sommarjobbarna att få tag på mig. Men inte helt lätt när man inte har något nummer. Jag hade tänkt ringa men nummret hade visst kommit bort när jag bytte mobil. Aja...Byta om och köra igång. Som alltid får man höra nått... Tänk att detta lilla misstag kunde glädja så många. Hur som haver var det skit körning. En del krångel, men det kunde vart värre. Glad att vi ens fick fram kartong. Dagen snurrade på och tillslut blev det hemgång.


Glad och nöjd far jag mot Mössön där mina barn är. Fast ja... Jag kommer inte så långt. När jag svänger ut på gamla E4 växlar jag och mitt under växlingen tok varvar den. Tänkt inte mer på de. Växlar vidare och när jag nästan är vid korsningen till brunnsnäs kan jag inte gasa. Ingen kräm där inte. En lampa tänds, ESP. Svänger in och kör till bruksmuseumet. Läser i boken och där står det att de är nått med motor och jag ska inte köra en meter till. Jaha... Nice! Jävla skit bil! Ringer mamma som får komma och hämta mig. Under tiden jag väntar ringer jag mekonomen, dit jag vart lite väl mycke den senaste tiden. Pratar och de har inga tider den närmsta tiden. Suck! Men han tror att de kanske kan vara tändspolen och då är det lätt att byta. Så vi bestämmer att jag ska ta dit bilen så han kan kolla. Är det de han tror så kan han ta den när han får tid och bli klar nästa vecka. Ringer bärgan och under tiden jag väntar på honom kommer mamma och barnen. Elias blev farsinerad. Vilken grej. Men varför tar dom din bil mamma? Mamma är du ledsen nu? Mamma skjutsar hem oss.


Väl hemma lugnar jag ner mig. Så jäkla typiskt bara... Barnen och jag myser. Leker. Äter middag. Vips är klockan mycke. Dags att göra barn nummer två natteklar. Ett bad, en lortigare unge fick man leta efter. Anders kommer hem. Då tar Elias och jag en dusch och han badar sedan. Skönt att vara ren och fräsch. Lite frukt till kvällsfika blev. Sen var det dags för barn nummer ett att hoppa i säng. Han var trött, somnade under första boken. Nått som var positivt idag, en lugn kväll åt mamman.


Nu har jag hamnat vid datorn. Känner mig trött och ska nog snart lägga mig. Sista förmiddagen och sen är det ledigt! Så himla skönt! Lite tur att jag blir ledig nu när jag inte har någon bil. Men hatar den här känsla, vill vara fri och kunna göra det jag vill. Aja så är det när man köper fel bil.

Av Johanna Östlund - 30 juli 2014 21:32


      


Ikväll har Elias och jag plockat hallon. Första året vi plockar och fryser in. En liter blev det. Hoppas bara vi kommer använda dom nu. Är lite dålig på det. Sedan plockade Elias lite andra bär också. Vinbär och blåbär. Visst är det underbart att ha sånt vid huset.? Älskar!  Värmen börjar släppa och ikväll var det mer som höstvindar utomhus. Lite kyligt.


Nu har vi gått in och snart blir det sängen för oss båda. En trött mamma som ska upp tidigt igen. Bara två dagar kvar nu, som förhoppningsvis kommer gå fort. Lite ledigt igen kommer inte vara alls så tokigt känner jag.

Av Johanna Östlund - 30 juli 2014 18:34

Ååå herre jösses! Vi har redan kommit till onsdag. Hallå vart tar tiden vägen?


Jag började veckan med en rivstart. Tillbaka på jobbet och en förmiddagsvecka. Det gick rätt bra ändå. Var lite gruvsam innan. Hey, it´s okey! Dagen rullade på och det var dags att åka hem. Hem till ett tomt hus. Bara jag! Anders hade åkt och jobba och barnen hade turen att få åka till furuvik med sin mormor och moster. Jag var som en duracellkanin här hemma. Hinna med allt jag tänkt gjort en längre tid. Till sist fick jag sätta mig i soffan. Typ två minuter sen kom äntligen mina älskade barn hem. Speed tre hundra! Packa upp allt. Få Ida i säng, klockan var rätt mycke. Det var lättare sagt en gjort. Grin! Men den här dagen var det mamma som bestämde. Tillslut somnade hon. Sedan var det bara Elias kvar som var helt omöjlig. Tillslut var klockan elva och vi båda gick och la oss. Trötta och nöjda efter en bra dag.


Tisdagen började på samma visa för mig, jobb. När jag äntligen fick sluta kom jag hem till två mammiga barn. Kramkalas! Eftermiddagen gick fort. Lek ute, laga mat, leka och Lena kom och åt med oss. Vips var kvällen ett faktum. Ida la sig utan problem. Men min lille Elias han vägrade som alltid. Tillslut fick jag lägga mig bredvid honom som om jag också skulle sova. Då kunde han äntligen slappna av. Klockan hade sprungit iväg och jag gick bara ner för att borsta tänder och säga godnatt till Anders. Helt slut!


Idag onsdag var jag grymt trött på morgonen. Ja herre jisses! Det var lugnt på jobbet så jag kunde "nästan" vila mig i form. Trots lite göra kändes den inte allt för lång. Mot Njutånger för att hämta barnen. Anders jobbar idag så dom fick vara där en stund. Glada men trötta barn. Vi hade turen att få äta mammas goda middag. Dessutom fick jag en låda med hem som jag kan ta med på jobbet imorgon. Lyx! Vi stannade ett tag. Efter fem for vi hemåt. Men först ett litet stopp på ica. Ett paket hade kommit. Passade på att beställa en barnstol åt Elias när dom hade lite rea och extra erbjudanden. Nu har vi en varsin, till båda barnen, lämpligt. Dessutom passade jag på att beställa lite mer, tro det eller ej, men någon julklapp till barnen blev det också. Bra att köpa lite pö om pö och snällt för plånboken. Barnen somnade i bilen och jag kunde bära upp båda två till sina sängar utan att dom vaknade. Nu hoppas jag att detta håller i sig. En lugn kväll skulle inte sitta fel. Peppar peppar!


Annars då? Jo, jag har nått som maler i mig. Någon dag måste jag göra ett samtal för att få reda på om det går eller inte. Bättre nu än sen.?


              

Av Johanna Östlund - 27 juli 2014 21:54

Söndagen är här och slut på min fyra veckors semester. Hur i helsike har de gått till? Tyckte jag nyss var på jobbet. Jag ska sluta klaga här. För det är verkligen inte synd om mig. Även om jag nu ska jobba en vecka. Jag tre härliga veckor med mammaledighet att se fram emot.


Söndagen inledds klockan åtta. Va? I tre dagar har vi alla sovit länge. Ida och jag gick ner och myste i soffan. Älskar! Anders kom ner en snabbis och for sedan på jobbet. Vi låg länge idag... Halv tio orkade jag mig upp ur soffan. Lat mamma!


Gjorde i ordning oss för dagen och gick ut. Ännu en dag med helt fantastiskt väder. Jag satte mig och solade och Ida lekte på altanen i skuggan. Vi blev ute en timme innan det var dags för lillfröken att ta en tupplur.


När hon sov gott gick åter ut. Bäst att ta vara på vädret när det väl ges. Antar att de snart är slut och vi kommer klaga på kyla och regn. Jag låg ute i två timmar sedan var det dags att göra någon mat. Det blir så konstigt nu när Ida börjat sova så länge. Ett mellan ting med lunch och middag. Lite väl tidigt att äta vid tio halv elva.


Lillgumman sov till halv två och då åt vi biffar med potatis och sås. Sedan lekte vi inne och kollade på film. Mysigt! Klockan tickade på och det var nästan dags att åka och hämta hem min älskade gókille. Men först åt vi vattenmelon. Riktigt gott i denna värme. Ida åt fler bitar.


Sen brummade vi iväg. Mot Forsa! Äntligen fick jag träffa en utav dom bästa i mitt liv. Älskade Elias! Mammahjärtat... Vi blev det en bra stund. Drack saft och barnen lekte. När vi for hem svängde vi in på Anders jobb. Tänkte kolla om han skulle sluta snart. Verkade inte så... Vi ville bada.


Vi svängde in till Sågtäkten och hoppades att Anders föräldrar var hemma så vi kunde bada. Vi hade tur! Elias och jag hoppade i rätt snabbt. Då ville även Ida bada. Lika som igår var hon nöjd efter bara en liten stund. Elias och jag låg i rätt länge. På slutet kom även Anders och badade. Elias har blivit så duktigt. Ett riktigt baddjur, som vägrar kliva upp. Tillslut fick Anders lyfta ur honom. Vi blev lite frusen, men det var bara skönt efter en dag med mycke värme. Det blev en värmande koppkaffe efter badet. Barnen fick glass och saft.


Nöjda och glada for vi hemåt. Ida la sig på en gång och somnade faktiskt. Hon har haft svårt att somna på kvällarna. Elias lekte en stund med sin nya bärgan bilar som jag fyndade på loppis. Under tiden packade jag inför morgondagen. Barnen ska åka med min mamma och syster till Furuvik. Även min jobbarkläder packades. Sen blev det sängen för Elias också. Trött kille som somnade efter några sidor i första boken.


Kvällen är här. Allt är som sagt ordnat för imorgon. Jag är trött så det blir nog sängen för min del. Dags att tagga för förmiddagsjobb. Känns inte lockande, men det blir nog bra bara jag kommer dit.


     
 

Av Johanna Östlund - 26 juli 2014 20:04

Lördagen är här. Oj vi har redan kommit till helgen och bara en dag kvar innan min älskade kille kommer hem igen. En vecka kan gå rätt så fort ändå.


Dagen startade vi klockan åtta. Anders for ganska snabbt till jobbet. Ida och jag hade morgonmys i soffan. Mysigt! Fast idag var jag rätt pigg. Vi gjorde i ordning frukost, som Ida knappt rörde. Jag fick mitt morgonkaffe.


När vi var redo för dagen gick vi ut. Vilket väder! Lika varmt idag. Jag solade och Ida gjorde lite allt möjligt. Sedan gick vi in. Lite för varmt här hemma. Ida blev helt svettig. Inte för att det var mycke bättre inne. Men det var i alla fall inte direkt solljus. Vi myste på en stund och sedan var det dags för Ida att sova.


När hon sov passade jag på att njuta till max i det ljuvliga vädret. Låg på en filt och läste bok. Sommar när den är som bäst. Ida bjöd på några timmar alena för mamman. Mmmm...


När hon vaknade gick vi ut och badade i poolen. Lite svalka. Sedan sprang hon runt och tokade sig och jag ännu en stund i solen. Bäst att passa på. Snart är nog solen och värmen ett minne blott.


Särskilt länge stog jag inte ut. Hon är busig våran tjej! Hon vet precis vart hon inte får gå men ändå gör hon det. Då blir jag tokig. Vi gick istället in och städade. Jag trodde helt allvarligt att jag skulle flyta bort. Äntligen blev det rent och fint här hemma. Fy satan vad äckligt det var här hemma. Urk! Sedan låg vi i soffan och myste och väntade på att pappan skulle komma hem. Vi ville bada!!!


Äntligen kom han. En liten snabb sväng till Sågtäkten blev det för lite bad. Åå så underbart skönt! Vi låg i en stund och sen var vi lite svalkade.


Sen vi kom hem har vi bara slöat och försökt få Ida att sova. Värmen tar på oss alla och gör så att Ida få svårt att somna. Men snart borde de ha kommit in lite kall luft till hennes rum också. Vi fortsätter nog påvår lugna kväll..


            

Av Johanna Östlund - 25 juli 2014 22:25

Gårdagen startade vi som vanligt. Soffhäng och barnprogram. En lugn morgon, precis vad den här mamman behöver.

Klockan gick och det var dags att ta tag i dagen. Efter morgonkaffet var det dags att packa för ett dygn på vift. Sedan slängde vi in oss i bilen och for. Varm och helt underbart.

Mot Mössön! Havet, bad och sol. Kan det bli bättre? Vi började med ett dopp i det 26 gradiga havet. Även Ida som vägrat bada de senaste dagarna var som en liten söt säl i vattnet.

Sol och lunch ute på altanen. Åå vad jag också vill ha en stuga vid något vatten. Helt underbart! Vi solade och badade om vart annat. Vad ska man annars göra i detta väder?

Framåt middagen började det droppa in folk. Mamma hade bjudit till middag, fiskbuffe. En härlig eftermiddag med mina härliga släktingar.

Kvällen började. En del åkte en sväng med mamma och pappas båt. Under tiden tog Ida, Erika och jag ett kvällsdopp. Sedan blev det hopp i säng för en trött Ida som vägrat sova något under dagen. Vi andra som var kvar spelade lite kort.

Sedan började folk droppa av. Det blev lugnt och mamma, Anders och jag satt ute på altanen och tog vara på den underbara kvällen. Tänk vad skönt det var fast klockan började bli mycket. Sofia kom hem från jobbet och vi alla pratade en stund tills det var dags för sängen.

Som vi sov. Vid halv nio vaknade jag av att farmors telefon ringde. Då sov de andra två fortfarande. Ida vaknade när hon hörde att jag rörde på mig. Helt otroligt! Vi kom upp till ett färdigt morgonkaffe och Ida fick frukost.

En lugn morgon. Mamma och pappa for iväg med båten. Vi skjutsade in Anders till jobbet för att sedan åka tillbaka. Men särskilt länge blev vi inte. Tog ett dopp och solade lite innan vi begav oss.

Fredag, löning och Ica maxi - rimmar inte särskilt bra i mina öron. Men faktiskt var det rätt lugn där på tidiga eftermiddagen. Ja äntligen kom lönen - med dunder och brak dessutom. Tänk om man kunde få en skattefri lön någon gång, 47 000 kronor hade inte vart helt fel.

När vi äntligen kom hem packade jag upp allt. Mat och packning. Hämtade posten. Både roligt och tråkigt. Lite kläder till mig och en fet räkning på 5000 kronor som jag inte hade en aning om, bilförsäkring.

Sen gick vi ut och njöt av eftermiddags solen. Varmt och skönt! Ida badade i poolen och jag försökte bättra på min bränna lite.

Kvällen kom. Ida fick sig en dusch efter en liten bajsolyka. Sedan var det bara att hopp in i bilen. Hämta Anders på jobbet. Ida somnade i bilen och sov ända tills jag skulle sätta henne i bilen igen.

En glad och pigg tjej som inte alls ville sova. Nu äntligen har hon somnat. Jag har tagit mig en dusch och har stupat i soffan. Tror sängen ropar efter mig. Trött, värmen suger musten ur en. Men ack så härligt.

Av Johanna Östlund - 23 juli 2014 22:56

Här gjorde vi morgon klockan fem. Hujeda mig så trött jag var. Mys i soffan! Jag somnade och Ida kollade på film. Där låg vi tills klockan åtta. Dags att ta tag i dagen. Morgonkaffe!


Vi klädde på oss och kände på vad det skulle bli för väder. Kläder kunde man skippa idag. Vid halv nio var det redan 24 grader i skuggan. Vi satte oss ute på våran nya uteplats. Lapa sol lapa sol! Ida var på altanen och lekte. Sen var det dags att vinka hejdå till pappa som skulle på jobbet. Vi fortsatte att vara ute tills det var dags för Ida att sova.


Trött tjej. Hon tog en långsovning. Från tio till två. Det tar på dom små denna värme. Jag satt ute och solade. Men fy fan på ren svenska. Allt stog stilla, värmen bara sköljde över en och det var olidligt. Ge mig vatten! Jag blev helt enkelt tvungen att låna barnens pool. Jättebebis! Tillslut gav jag upp, men två timmar blev det nog. Gick in och lagade lite lunch istället. Spagetti och köttfärssås. Vilket jag inte alls var sugen. Men tvingade i mig. För varmt för att äta. Tog en dusch för att tvätta bort allt svett. Vilket var helt onödigt var lika äcklig efter någon timme igen.


När Ida vaknade blev det mys i soffan och sedan en väldigt sen lunch. Hon åt bra och det gör mamman glad. Sedan packade vi för en eftermiddag kväll ute på. Bytte om till fräscha kläder. Och for mot stan.


En kväll med Jennifer och Carro. Så länge sedan vi sågs men ändå kändes det som igår. Vi började med att äta middag. Jag provade för första gången sushi. Det var riktigt gott! Det ska jag absolut äta igen. Ida fick en låda fylld med godsaker från salladsbaren. Åt rätt bra nu också. Glass efter maten slank ner. Sedan var en dusch välbehövlig för Ida. Kladdig av mat och svett. Varmt! Sedan blev det tjejsnack för hela slanten. Låg in på kvällen för en tvåbarnsmamma. Ida höll ut. Till kvällsfika blev det vattenmelon. Så friskt, vattnigt och gott. Precis vad vi behövde. Ida åt flera bitar. Dags att fara hem. Tack för i kväll tjejer!


Ida somnade så klart i bilen. Trött tjej! Sov vidare när jag bar upp henne. Man kan kanske hoppas på en sovmorgon imorgon?! Även jag tror att jag säger godnatt. Vart en lång varm dag... Men bra.


  

Av Johanna Östlund - 22 juli 2014 22:13

Dagen började halv sex på begäran av min dotter. Idag blev det rena rama soffmyset. Trött mamma! Tillslut orkade jag mig upp och gjorde kaffe. Dags att ta tag i dagen.


Strax efter halv nio satt Ida och jag i bilen. Åkte och hämtade mamma och sedan blev det loppis för hela slanten. Vår årliga tripp. Som alltid blev det säcken i Delsbo, bricka och dakapo.


Säcken... I år var säcken det bästa stället. Hittade en massa kläder åt både mig och barnen. Elias fick ett par jeans, två långärmade tröjor och två t-shirt. Ida fick två byxor, en tröja och en pyjamas. Jag fick tre tröjor och två klänningar. Plus fyra böcker. Allt som allt 300 kronor.


Bricka... När vi kom var det en tjej som precis hade börjat plocka fram ett eget loppisbord där utanför. Visste inte att man fick det, men jo så var det. Det måste vara ett kanon ställe att stå på om man vill bli av med lite saker. Hon hade verkligen fina saker till ett löjligt pris. Mamma var snabb och hittade en massa fint. Jag köpte mig en pall, ett golv pussel och en nalle. 60 kronor för allt. När vi gick in på bricka började vi med en kisspaus och fika. Där tog liksom luften slut. Helt yr av allt som fanns där inne. Men ändå lyckades jag köpa nått. Astrid Lingrens Karlsson på taket och en badrums pall. Stog länge och velade på två stora golvljuslycktor. Ångrar mig nästan att jag inte köpte dom. Det är bra att vara efterklok.


Dakapo... Sista stoppet på våran runda blev dakapo. Elias fick två tröjor, Ida fick ett par jeans och jag fick en tröja och ett par jeans. Strax över 100 kronor blev det.


Nöjda efter all shopping åkte vi till Mössön. Mamma och pappa har stugan den här veckan. En gemensam stuga som hans syskon har tillsammans på farmors stugas tomt. Där blev det ett svalkande bad. Eller ja svalkande och svalkande. Det var hela 24 grader i vattnet, helt otroligt för att vara havet. Ida som badade som tusan förra svängen när det var som varmast vägrar numera att doppa sig. Vill inte alls vara i vattnet. Men eftersom det var så varmt och vi hade svettats en helt del under dagen doppade jag ner henne i alla fall. Lite svalkande... Korv med bröd och lite jordgubbar fick vi i oss innan vi åkte hemåt.


Innan vi kom hem skulle ett paket hämtas på ica. Och rätt som det var så fortsatte vi till Gnarp. Vi fortsatte på loppis spåret. När vi ändå var igång tog vi en sväng på säcken i Gnarp också. Även där hittade vi lite. Till Ida blev det en porlan och pyret mössa (perfekt till hösten), en solhatt och en tröja. Elias fick två tröjor och tre bilar. Jag fick två tröjor. Sen var vi helt slut och körde hem hem hem.


När vi kom hem packdes allt upp. Anders kom hem från jobbet i samma veva. Efter en stund åkte vi till Sågtäkten för ett kvällsdopp. Så himla skönt! Lite fika blev det också. Ida fick mysa med farmor och farfar. Svala och nästan lite frusna åkte vi hemåt.


Kvällen var här sedan länge. Det blev en sen läggning för Ida idag. Jag fortsatte att dona. Tvättade alla nya kläder. Ordnade inne i lekrummet. Tog bort två fulla plastsäckar med leksaker. Nu finns bara sånt som barnen leker med där inne. Hoppas jag... Där någon stans dog jag. Klockan har tickat iväg, sena sena kvällen. Det blir nog sängen för en trött mamma efter en lång dag.


                        

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards