johanna--ostlund

Alla inlägg under oktober 2016

Av Johanna Östlund - 31 oktober 2016 06:43

Måndagmorgon och oktobers sista dag. Här sitter jag med min andra kopp kaffe och funderar och filosoferar medans barnen leker tillsammans.


Vi har en sån där god måndagsmorgon. Eller? Hur kan barnen vara pigga halv sex? Det där med att man ska ställa om klockan är rätt dåligt tycker jag. Inte får man då sova en timme till i alla fall. Snarare en timme mindre. Ja här har vi starta dagarna tidigt sedan omställningen. För min del väntar det jobb hela veckan. Men förmiddagarna ska jag mysa med barnen innan vi ska bege oss. 


Helgen då? Jo den rullade på i en väldans fart. I lördags passade vi på att åka till byggmax och köpa lite saker medans Ida fick vara hos farmor och farfar. Sedan grejade vi lite i köket. Vips kom eftermiddagen och Elias kom hem till oss, en dag tidigare. Då blev vi bjuden på pizzamiddag hemma hos oss. Barnen lekte som alltid väldigt bra. Vi vuxna kunde sitta i köket och prata. Som alltid lika trevligt alltså. Sedan myste vi i soffan hela familjen innan det var dags för sängen.  


Igår kändes det som dagen hade lite för många timmar. Barnen var uppe tidigt. Anders gick ut för att byta däck. Det tror jag han inte kommer göra på en söndag nått mer. Alltid och då menar jag verkligen alltid. Så krånglar det. Nu fick han inte tillbaka bultarna eller vad det nu heter. Några ramsor och kolla lite på internet så bestämde han för att det fick bli en tripp till sundsvall och biltema. Bara att följa med strömmen. Han köpte nått kit och jag köpte vindrutetorkare till min bil. Hem igen och då fick han minsann på däcket i alla fall. Pjuh! Sedan börjades det på med lister, nu när vi fått upp den där saken i taket. Och jag satte upp renoveringstapet på kanten på väggen vi byggde. Snart så är det bara lite färg som saknas. Det tar sig.... Kvällen blev lugn barnen somnade i lagom tid och vi vuxna la oss tidigt vi också. 


Nu kör vi och håller tummarna för att det blir en bra vecka!


   

Av Johanna Östlund - 28 oktober 2016 20:29

Fredagen kom även den här veckan. Även om det kändes väldigt långt borta så sent som igår. Nu är det helg och jag är ledig. Den är efterlängtad kan jag säga.


Jag har haft en riktigt trött vecka. Jag vet inte vad det är. Men jisses vad trött jag har varit. Morgon som kväll. Förmiddag som eftermiddag. Enda sättet för att hålla mig vaken har vart att göra nått hela tiden. Soffan har inte passat mig kan man säga. Är det bara jag eller är det fler själar som är trötta där ute? Ska man prova vitaminer och sånt? Eller vad tror ni det kan vara?


Nu när jag kan se tillbaka på veckan har den vart ganska bra ändå. I tisdags jobbade jag som sagt eftermiddag. Lite kris på det skiftet. Och det var väl trevligt och rätt skönt att byta en dag så där. Men att jag sedan började klockan sex var mindre roligt, när man ställt in sig på tio. Eftersom det blev kirs på mitt skift ställer man så klart upp. Fast det var inte bra heller. Oj vilket liv det blev. Vi har något som kallas dygnsvila, man måste vänta 11 timmar efter att man slutat innan man börjar jobba igen. Den bröt jag alltså med fyra timmar. Det ska vara okej om man pratar med packet, annnars får företaget böter. Hur som haver struntar jag i allas ord och litar på att min chef har koll och gör riktigt. Dom sista tre förmiddagarna har jag jobbat på olika maskiner med olika folk. Det går rätt snabbt då. Men äsch vad gör man inte. Jag kan inte jobba där, jag kan inte jobba med den. Suck säger jag och bara gört. Orka liksom...


Eftermiddagarna då? Jo dom har rullat på som vanligt. Full fart till klockan sex och sen har vi alla dalat och innan nio har vi alla sovit i flera dagarna nu. Det tar på krafterna så att säga. Det är inte bara att jobba, praktisera och gå på dagis. Det är tur att vi fått sällskap av Lena lite nu och då. Hon har lekt med Ida och vi har fått en nöjd tjej. Jo man känner sig som en dålig mamma, men jag har verkligen inte orkat. När man har lagat mat och allt sånt har verkligen all energi tagit slut. 


Nej nu blickar vi framåt mot helgen. Då ska vi bara vara jag och min familj. Som det låter ska lite renovering göras. Köket måste bli klart nu, en gång för alla. Härligt med helg!!!

Av Johanna Östlund - 25 oktober 2016 22:07

Godkväll i stugorna. Har ni märkt att en ny vecka har rullat igång? Nej jag vet... För en skiftarbetare är det svårt att hålla koll. Skämt å sido.

Veckan sparkade igång med buller och brak klockan fyra. Hujeda mig! Jag var trött och blev nog aldrig pigg heller.

Vi alla klev visst upp då. Så min lugna morgon var bara att glömma. Jahapp... Jag gjorde mig i ordning och for strax efter fem. En lång förmiddag kan man säga.

Inte brevet mycket bättre hemma. Ida sprang som en duracell kanin. Hon somnade tio i söndags och vaknade fyra igår. Vi lyckades underhålla oss till klockan sex och sen blev det godnatt för oss båda. Jag vet hur dåligt det är. Jag snurra och snurra i flera timmar kändes det som innan jag kom till ro.

Men vad gjorde det? Ida och jag fick en lugn morgon idag. Eftersom jag hade bytt till ett eftermiddags skift. Så här sitter jag nu på jobbet. Och gruvar mig inför morgondagen då jag börjar klockan sex igen. Burr!!

Vi tog vara på förmiddagen, en sväng på stan. Vi började med att storhandla på maximalt och sen blev det en timme på stan. Vi hann både fika och shoppa lite till mamman. När hände det senast, att bara jag fick saker på stan? Aldrig förmodligen.

Snart är denna dag slut och jag ska åka hem till mamma och pappa ikväll. Känns bara dumt att åka hem. Jag ska ju ändå bara sova. Dessutom kan jag sova lite längre imorgon. Godnatt ?

Av Johanna Östlund - 23 oktober 2016 19:58

Helgen försvann lika fort som den kom. Varför varför??? Det är bara att inse att denna ledigvecka är slut för den här gången. Om två veckor ses vi igen. 


Lördagen kom och gick. På förmiddagen åkte jag lite snabbt in till stan, alldeles själv. Andas njut. Ja det hör inte till vanligheten. Lite vin och lite i matväg köptes. Sedan var det full fart. Leka med barnen. Till kvällen körde vi på extra mys. Film och chips i soffan, HELA familjen. De ni. Barnen kom i säng sent, som vanligt. Dom somnade snabbt och vi hann få en mysig vuxenkväll innan även vi lämnade in handduken. 


Idag vaknde vi upp till söndag och barnen slog på stor och lät oss sova till klockan åtta. Heja heja, mera sånt. Morgonen flöt på bra, inga sura miner. Barnen har lek väldigt bra tillsammans idag. Sånt älskar jag. Då hann jag med ett snabbt dammsugsrace. Hur kan det bli så skitigt på en gång? Tvätta en massa tvättar och vika tvätt. Byta i sängar. En liten städförmiddag.


Mitt i dagen satte jag igång middagen. En köttgryta som stått och puttrat på i flera timmar. Lite mer förberedelser gjordes innan vi bara såsade runt här hemma. Ibland känns det konstigt att barnen inte vill vara med en. 


Eftermiddagen kom och våra middagsgästerna kom. Ja det är ju dags för pappavecka för Elias. Eftersom jag hade beställt ett litet eljobb betalade jag med middag. Ganska bra om du frågar mig. Barnen blev som vanligt glada att se varandra. Ida och Edwin är som vanligt gulliga med varandra. Pussar och kramar. Nu tydligen ska dom gifta sig också. Vi vuxna satt i köket med en kopp kaffe och surrade. Som alltid lika trevligt, tack för idag.


Det blev kväll idag också. Jag la Ida, som tydligen har svårt att somna, hon är vaken än. Suck! En dusch och måla naglar har jag hunnit med. Nu tänker jag inta soffan för kvällen och tagga för en förmiddagsvecka på jobbet.


    

Av Johanna Östlund - 21 oktober 2016 21:58

Fredagen är här och helgen närmar sig med stormsteg. Fast vad gör det, när man haft helg hela veckan. Snart är denna ledighet slut. Varför ska det gå så snabbt när man är ledig? Åtminstone känns det så.


Vi har kört på riktiga hemma dagar. Ni vet när hösten visar sig på ett mindre trevlig sätt. Kallt blåsigt och allmänt ruggit. Jag har då tyckt att det vart just precis så. Inge roligt att gå ut eller har lust med nått. Men för att inte barnen skulle börja klättra på väggarn har jag självklart försökt underhålla dom. Spela spel och måla i målarbok är sånt jag tycker är roligt, även barnen så det har gått hem. När Anders har kommit hem har han och Elias byggt mycket lego. 


Även fast man inget vill göra, så behövs det göras saker. Alla vardagliga saker görs inte av sig själv. Inte om man är kvinna i alla fall. Laga mat, tvätta, plocka och allt sånt. Apropå mat... En sak är klart, barnen äter när dom själv är hungrig. Även fast det inte känns bra, äter dom tillslut ändå. Förra gången Elias var hos oss åt han knappt alls, kan vara för förkylningen han hade då. Denna vecka har han då ätit så det borde spruta mat ur öronen på honom. Vilket är härligt för en mamma att se. 

 

Annars då? Ja ikväll blev det säng byte för Elias. Han säger att sängen han hade var för trång och för liten, därför ville han inte sova där. Idag fick han ta min gamla och nu hoppas jag verkligen att han sover bra i den. Han somnade där i alla fall. Så det kan bli bra. Nya rutiner... Fast helst av allt skulle jag vilja flytta ner vårat sovrum till det som är lekrum idag. Göra om göra mysigt. Men det får nog vänta ändå. Man vill ju liksom ha koll på barnen. Men snart, borde dom väl "klara sig själv"? Göra ett allrum/tv-rum där uppe. Hur man nu ska kunna få det mysigt? 

 

Som sagt barnen sover och nu är det egentid som råder i detta hus. Men alltså, bara därför är man ju trött och bara vill lägga sig. En dusch har jag hunnit och har nu intagit soffan och stannar väl här en stund till.

 

   

Av Johanna Östlund - 19 oktober 2016 23:08

Äntligen en lugn natt. Det behövde den här trötta morsan. Även att jag fick sovmorgon till hav nio då barnen väckte mig. Välbehövligt!

Morgon var lugn. Barnen var snälla och glada. Då kan det inte bli annat än en bra dag. Eller hur?

Vid tio snåret packade vi in oss i bilen. Mot affären. Det var helt enkelt dags att fylla på lite. Barnen skötte sig, en bra handling alltså.

Väl hemma igen var det dags för lunch. Varmkorv med bröd blev det idag, japp en riktig gourmet lunch.

Sen började jag dona. Flytta om, tabort, slänga, plocka fram. Ni vet hur det kan vara när man helt plötsligt känner för att göra om. Vi har ett svår möblerat hus, därför får man flytta runt på blommor, ljuslyktor och sånt.

Dammsugaren och skurmoppen kom fram också. För när Anders klagar på att det är slitigt här, så är det verkligen det. Han är mer noga med att saker ska ligga där dom ska ligga. Medan jag vill ha rena golv och stör mig inte riktigt på om det ligger en bok på golvet. Typ ni fattar. Och ja det var verkligen skitigt här. Kommer inte ens ihåg när jag sist dammsög. Hjälp!! Men nu är det rent igen.

Barnen har vart hyfsat snälla idag. Lite små tjafs får man leva med. Det är så skönt när dom faktiskt leker tillsammans.

Vips blev det eftermiddag. Anders kom hem och det ar dags att göra mat. Idag blev det fisk med potatis och sås. Ida hjälpte mig att blanda såsen och panera fisken. En duktig hjälpreda. Medan byggde Anders och Elias lego. Jag tror vi lyckades, tallrikarna var tomma och det tar jag som att det var gott.

Kvällen blev lugn. Anders och Elias fortsatte med legobygget. Medan Ida hjälpte mig med tvätten. En ny maskin fick snurra. Hur kan det bli så mycket tvätt hela tiden? Då knackade det på dörren. Farmor ropade Ida! Barnen blev glada och äntligen någon som ville spela spel. Fyra spel avverkade dom innan hon åkte hem.

Kvällen kom. Barnen var svåra att få i säng. Runt halv nio somnade Elias och för Ida tog det längre tid, även fast hon myste ner sig i siffan uppe och kollade film redan vid sju tiden. Nu så är det tyst där uppe. Jag har duschat och myst i soffan med min andre hälft. Nu är det dags att sova för oss med. Det sägs att det kommer en morgondag också.

Av Johanna Östlund - 18 oktober 2016 22:08

Idag hade vi en tripp till Sundsvall inplanerad. Men innan dess hade vi en lugn mysmorgon. Eller en ganska trött sådan faktiskt. Mitt i natten vaknar Ida av falsk krupp. Jag hatar det, men kände mig lugn och allt gick bra. Förutom att vi sov på soffan. Ibland även i sittande position. Nej ingen super sömn till den här morsan. 


Vi var nästan klara när mamma kom vid nio snåret. Jag hade fått kaffe och gjort mig klar. Barnen hade ätit frukost. Men saknade kläder. Dom kom fort på när dom visste vad som väntade. 


Bilen styrde mot Sundsvall. Vårt första stopp var på leo´s lekland. Gissa om barnen var överlyckliga. Det bästa av allt var att vi var helt ensamma där. Bara vi. Det var verkligen helt perfekt. Barnen lekte och hade roligt i många timmar. Efter all lek var det dags att fylla på med bränsle. Kycklingnuggets till barnen och hamburgare till oss vuxna. Ida blev riktigt sur när vi skulle åka vidare. Ja det väntades lite shopping också. 


Shopping var det alltså. Jag hade inget speciellt på min shoppinglista förutom en badkarsmatta. Den absolut bästa finns på ikea. Vad mer hittade vi? Ljus, karaff, "boll-ljusslinga", soptunna till badrummet, batteri blockljus, strumpor till mig och barnen och Ida fick en tröja. Sedan handlade självklart barnen också lite. Dom fick två hundra var att handla för, en hundring från mig och en från mormor. Fast på sista affären fick jag lösa ut båda, dom hade övertrasserat sin budget. 


Hem kom vi efter många timmar ute på, runt sex snåret. Jag har packat upp allt, hunnit med att tvätta och lagt barnen. Nu känner jag att tröttheten kommer till mig också. Lika bra att sova, man vet aldrig hur natten blir. 


   

Av Johanna Östlund - 17 oktober 2016 22:15

Äntligen kom måndagen! En ny vecka med nya möjligheter.


Helgen försvann liksom och det tackar jag för. När man mitt upp i det känns det som en evighet. När man fått lite perspektiv på det hela gick veckan fort ändå. Som alltid och det är väldigt skönt. Just nu är det otroligt skönt att vara ledig en vecka också.


Förutom en massa jobba alltså vad gjorde vi i helgen? I lördags åkte jag hem till farmor efter jobbet. Min kusin var där och jag hade beställt en klippning. Nu blev det så där höst-kort igen. Så himla skönt. Jag har konstaterat att jag är inte en tjej som kan ha långt hår. Det går liksom inte, jag tröttnar helt enkelt.


I söndags hämtade jag hem min prins. Det blev en kort vecka hemma hos pappa. Äntligen är jag ledig när han är hos mig. Innan vi for hemåt blev det lite lek och kaffe. Så mycket mer hann jag inte med. Jag var trött efter många timmars jobb. 


Idag var vi uppe med tuppen. Anders skulle lämna in sin bil så vi behövde följa med för att skjutsa honom till skolan och lika när han slutade. När vi ändå var i stan passade vi på att göra en liten handling på maxi. Annars har vi inte gjort så mycket. Myst på här hemma. Spelade spel med barnen, tvättat och donat lite bara. En lugn start på veckan alltså.


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards