johanna--ostlund

Alla inlägg under januari 2018

Av Johanna Östlund - 29 januari 2018 19:46

Välkommen måndag och ny vecka. Jag tänk tiden går verkligen fort just nu. Ska jag vara helt ärlig tycker jag att det känns okej. Vi har mycket att se fram emot, men just nu känns det som att juni får komma typ NU. Det är mysigt att vara gravid, men efter varje vecka känner man hur otymplig man börjar bli. Saker som vart lätt innan blir svårare och svårare. Så ja juni får komma fort, fast just nu känns det som en evighet.


Nog om det. Våran helg fort. Vi var knappt hemma. På lördags förmiddagen kom Mattias och hämtade Elias. Det var dags att kalasa med en kompis som inte kunde komma dagen efter på det riktiga kalaset. Så vad gör man inte. Istället fick vi låna Edwin någon timme för lite kompishäng här hemma mellan Ida och Edwin. Vi såg knappt skymten av dom. Dom lekte så snällt. Roligt och dom är ju söta. 


Framåt eftermiddagen tog jag med mig både Ida och Edwin och åkte till Forsa. Lämnade av Edwin och pussade Elias lite. Sedan åkte vi vidare mot Enånger för att fira min mormor och morfar som fyller år i dagarna. Mat och tårta och trevligt umgänge.


Klockan blev rätt mycket innan vi kom hem. Och då blev det en dusch och hopp i säng för Ida. Och vi vuxna var inte uppe allt för länge till vi heller. 


Igår var det söndag. Och våran eftermiddag var uppbbokad. Men först kunde vi ta det lugn och bara vara. Jag själv har kommit in i en läs period. Grymt bra böcker. Ni vet såna man inte vill lägga ifrån sig. Då är det bra betyg från mig. Precis så vill jag att det ska vara. 


Sedan gjorde vi oss kalasfina, på med fotbollskläder. Ja det var ju Elias kompiskalas med fotbollstema. Tyvärr fick han två återbud, men en kompis räckte gott och väl. Han var nöjd efter dagen och det är huvudsaken. Vi stannade kvar en tag till, på Elias begäran. Då blev vi bjuden på pizzamiddag. Gott! Tack för en trevlig eftermiddag!


Efter flera timmar tackade vi för oss och åkte hem. Hem till lugnet. Boken och handboll blev våran kväll eller min kväll. 


Idag är det måndag. Och det är dags för jobb igen. Trött som få, men snart är jag nog inne i det. Till helgen när man får sova igen. Ida la sig för en stund sedan och jag har tagit mig en dusch. Och ska nu sätta mig i soffan en stund innan sängen kallar. Blir nog en tidig kväll som det känns.


     

Av Johanna Östlund - 25 januari 2018 14:56

Hej vattniga och isiga torsdag! Ja tänk halva veckan har redan gått. Som alltid går dagar och veckor lite för fort. När tänker tiden lugna sig eller blir det bara värre?


Här hemma har vi haft det rätt bra. Elias har så klart varit i skolan. Så Ida och jag har skjutsat fram och tillbaka. Där i mellan har vi haft det lugnt. Myst och bara haft det bra. 


Men igår fick Elias snällt stanna hemma. Ja det kändes inte allt för bra att skicka iväg honom med "krupp-hosta". Men efter medicin så blev han okej. Än dock finns det en förkylning där. Så han fick stanna hemma idag med. För att kurera sig inför allt roligt han har framför sig.


Idag åkte barnen hem till sin mormor och morfar. Som dom längtat. Imorgon ska dom åka till badhuset. Jag tror dom kommer vara hur nöjd som helst. Och på söndag ska Elias ha sitt kompis-kalas. Det vill man ju inte missa.


Så ja här sitter nu jag. Helt ensam. Och vad ska man göra? Tänk att man kommer på så mycket att göra när barnen är hemma, men just nu har jag inte gjort mer än att åkt med en massa kartonger och sånt till pappersinsamlingen. Men vad gör det.? Här myser jag i soffan, känner bebis röra sig och läser en bra bok. Det känns rätt hyfsat ändå!


 

Av Johanna Östlund - 18 januari 2018 09:46

Godmorgon torsdag! Här hemma är vi alltid lite trötta och myser gärna i soffan en liten stund extra. Det är det bästa med att jobba eftermiddag. Man får tid att mysa. 


Veckan går som alltid i rasande tempo. Och snart är det slut på denna med. Vad har vi gjort då? Ja förutom att jobba och gå på dagis. Så nja vi har inte gjort så mycket. Här har det stormat och snöat så man helst av allt vill krypa upp i soffan med en kopp te och filt över sig. Helst hela dagen. Det går inte. Så vi har ändå fått gjort lunch, ut och skottat lite (ja för att överhuvudtaget komma ut från gården), och lite sånt. Förmiddagarna går så otroligt fort. 


Just nu är Ida ute och leker. Ja snön som kommit var välkommet från barnen i alla fall. Drygt för en annan, men vägen hit till ström är i alla fall kanon just nu. Sånt tycker vi om. Och snart är det dags att sätta i gång lite mat så vi hinner få i oss lite lunch innan vi ska iväg. 


Annars då? Jo men vi har kommit till vecka 18 i graviditeten. Snart är hälften gjort! Så underbart! Om mindre än två veckor får vi äntligen se våran böna igen. Om jag längtar? JA! Nu vill man ju bara att allt ska se bra ut och att den lever. Fast lever gör den ju, i alla fall igår. För den här veckan har jag verkligen börjat känna bebis mer och mer. Det är så himla underbart. Ni vet den där känslan när man inte behöver fundera på om det verkligen var den eller nått annat. Låt det gå snabbt till juni!


   

Av Johanna Östlund - 13 januari 2018 19:01

Idag kom dagen som en viss person väntat på. Äntligen var det dags för kalas! Men alla förberedelser är inte direkt roliga och att vänta och vänta fy vad drygt. Men han var snäll och hjälpte mig att göra tårtan. Och alla mat förbereddes tills gästerna kom som vi då satte igång. Idag blev det köttfärslimpa med potatis med tillbehör. 


Tillslut var äntligen väntan över och alla gäser kom. En massa fint hade dom med sig. Ja till och med Ida fick sig två paket, vilket var uppskattat. Efter en stund blev det mat, ja när alla gäster kommit. Denna gång får vi skämmas. Ingen hade sagt till min syster att det var just idag som vi skulle fira. Tur dom kunde komma ändå, men liksom det kändes inget bra. 


Mat och fika och sedan blev det en massa lek och sånt. Vi spelade yatzy och hade det trevligt. Tills kvällen kom och dom tackade för sig.


Nu leker barnen uppe och vi vuxna tar igen oss i soffan. Ja man blir liksom trött av kalas. Men trevligt är det. 


           

Av Johanna Östlund - 11 januari 2018 19:13

Idag är ingen vanlig dag, för det är nämligen Elias födelsedag. Hela 7 år blir han. Jag kan liksom inte förstå att jag har en sju åring här hemma. Hur kan tiden gått så fort? Jag minns som igår denna dag. En dag med blandade känslor. Men allt som betydde nått var att jag fick världens bästa son. 


Tidigt imorse var det skön sång här hemma. Och en glad kille som fick en hel del som han önskat sig. Bland annat en talande transformers. Lego, pussel, drönare och pokemonkort. Huvudsaken han blev nöjd, då blir mamman glad också.


När paketen var öppnade var det dags för den här mamman att åka till jobbet. Och resten av ligan åkte en timme senare. Det blev en lugn dag på jobbet. Vi slipade saxen, som tar ganska många timmar. Sen när man liksom kommit in i lunken, ja men då var det dags att börja jobba. Men det gick och tiden gick snabbt.


Hämtade båda barnen. Glada över en bra dag på både skolan och dagis. Hem och hann fixa lite innan min syster kom för att fira Elias. Paket och fika. Även Lena kom och då blev det ännu mer paket och fika. Lite lek och legobygge hann vi också med. 


Nu börjar dagen lida mot sitt slut. Antar eller i alla fall hoppas att jag har två trött barn här hemma idag. Så vi vuxna också kan få en kväll innan sängen kallar. Det låter som en bra plan.


     

Av Johanna Östlund - 10 januari 2018 19:18

Allt är återigen som vanligt. Vardagen är igång för oss alla. Elias började skolan i tisdags och Ida på dagis i måndags. Rätt härligt ändå med rutiner och sånt. 


Våra eftermiddagar har vart rätt trötta. Ja vad mer kan man begärna när man liksom vänt lite på dygnen? Sova till halv tio funkar inte längre. Men nu så börjar allt komma till rätta.


Idag blev faktiskt lite gjort här hemma. Vi hamnade inte bara i soffan efter maten. Hurra! Jag började med att damsuga och torka golven. Även badrummet fick sig en omgång. Jag vek tvätt och tvättade det som fanns i tvättkorgen. När hände det senast? Att det bara finns en maskin med tvätt i tvättkorgen? Jag minns nog inte. Nu till kvällen bakade barnen och jag en kaka från bakboxen som dom fick i julklapp. En polly kladdcookie - ja, gästerna som kommer imorgon måste väl också få lite fika. Ett minikalas blir det imorgon.


Imorgon är ingen vanlig dag. Då fyller nämligen världens bästa Elias år. Jag kan inte förstå att han redan blir 7 hela år. Hur kan han ha blivit så stor? Han är väl min lilla bebis? Eller? Nu snart får man väl vara glad om han vill vara med mamma överhuvudtaget. Min stora lilla älsklings kille.


Annars då? Jag har fått min ultraljudstid. Okej nu låter vi dessa veckor går fort. För nu vill jag verkligen göra det. Se så att allt är bra med våran lilla böna. Se att den lever. Okej jag har känt den. Men visst är man rätt osäker under denna tid. Var det bebis? Eller nja det var nog tarmarna eller nått. Det kommer som små små rörelser och vips är dom bort innan man ens hunnit funderat. Som sagt nu längtar jag. Även på att veta vem som gömmer sig där. Vad tror ni? Flicka eller pojke? Här hemma är det flest röser på flicka. Av lite olika anledningar. Någon vill ha en flicka mer än en pojke. Någon känner lika som när Ida låg i magen. Som sagt flest röster på flicka. Spännande!

Jag fick även veta att den 26 februari kommer jag börja jobba dagtid. Men fy urk och blä. Jag fick tycka vad jag ville om det, men dom gör det för min skull. Hur nu det kan komma sig? Jag vill ju jobba kvar med min härliga kollegor och inte sitta helt själv på ett kontor. Ja vi får se hur det går, bra hoppas jag även om detta inte är vad jag vill. 


   

Av Johanna Östlund - 5 januari 2018 19:29

Nyårsafton blev en rätt lugn historia. Vi åt mat här hemma och firade in tolvslaget i goda vänners lag. Sedan droppade det in fler men efter någon timme tackade jag för mig. Att vara uppe från fyra på morgonen till halv tre nästa dag tar på en gravidas krafter. Ja fy tusan kändes som jag var bakfull i två dagar.


På måndagen åkte jag och hämtade båda barnen. Fikade och hade det bra på båda ställena. Fast jag var så trött, ja verkligen trött. Och tröttheten gör inte mig till den bästa person. Men i andras närhet måste man skärpa sig. Men sen har jag inte vart så glad. Nej usch vilka utbrott jag fått och gråtit för inget. Det var två mindre bra dagar om man säger så.


Annars har vi försökt tagit vara på dagarna. Vi har byggt pussel som Elias fick i julklapp. Men jäklar efter flera timmar har vi knappt kommit någonstans. Fast roligt också. Vi provade att baka ur en bakbox som barnen fick i julklapp. Pollysnittar och ja dom blev riktigt goda. Myst och kollat på film. Ja vi har haft trötta och mysiga dagar.


Igår for Elias hem till sin pappa igen. Men innan blev det lek för barnen och fika. Ja vi måsta prova pollysnittarna. Så roligt när barnen leker så himla bra och vi vuxna får en lugn stund.


Idag har jag vart lite piggare. Eller rättare sagt bara kört på. Elias presenter var inte klar, så det behövdes göras. Två till saker hittade vi och kändes oss nöjda. Hoppas saken jag beställde igår hinner komma. Ja annars får han väl den sen då. Nu är det klart. Innan vi åkte hem blev det max mat. Ibland får man det. Väl hemma fortsatte jag att köra. Tvätta och vika tvätt. Slå in paket. Städa bort julen. Och sen blev jag helt slut. Så vi alla hamnade i soffan efter maten. Rätt härligt ibland - fredagsmys. 


     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards