johanna--ostlund

Alla inlägg under juni 2015

Av Johanna Östlund - 30 juni 2015 21:39

Tisdag sista juni. Ja jisses vi är redan inne juli. Va liksom?! Tur jag har många veckor kvar på min semester... Som dom säger verkar vädret vända nu. Jag håller mina tummar och tår. Vill ha sol och värme. Bad och sola.


Jag började dagen med att måla klart Elias säng. Han är supernöjd. En nöjd son lika med en glad mamma. Sen skulle vi göra oss redo för dagen. Lite svårt. Kallt men soligt. Hm?


När klockan närmade sig elva kom barnens mormor och moster. Vi skulle nämligen till trolska skogen idag. Jobbet hade biljetter som man fick om man ville. Ja tack! Gratis är gott.


Det var riktigt trevligt. Förutom ett troll som var läskig. Elias fattade direkt att han inte tyckte om det. Ida ville in. Men gallskrek så vi gick snabbt ut igen. Inte blev det bättre av att hon sa "men vad är det här för liv". Då blev lillgumman riktigt rädd. Annars gick det väldigt bra. Barnen verkade tycka att det var roligt också. Det blir nog fler gånger...


När vi kom hem var det riktigt varmt. Så vi for till Sågtäkten för att bada lite. Anders och Elias tokarna låg i bra länge. Ida doppade sig två gånger men tyckte att det var så himla kallt. Jag tog inte ens med bikinin. Vem badar i 19 grader liksom? Det var varmt och skönt att sitta i solen. Fika fick vi också. Lite lek innan vi for hemåt.


Fixa Elias rum. Bära ut och bära in. Nu är alltså ny sängen på plats. Nöjd kille! Jag dammsugade både uppe och nere. Sen blev det en sen middag. Vika tvätt och hänga en ny. Ta på trisse! Ibland imponerar man på sig själv. Bad och lek innan det var dags för lillfröken att sova. Hon ville sova i spjälsängen men jag tyckte nog att hon kunde försöka att somna i den nya sängen. Ja visst det går bara man är trött. Det roliga är att hon aldrig gått ur sängen. Vet inte om det är för att hon är van att inte kunna ta sig någonstans eller vad det är. Skönt för oss. Vi var lite rädd för det, men det går ju superbra.


Kvällen är här. Fotboll på tv:n och jag ska nog duscha. En bra dag lider mot sitt slut.


                                

Av Johanna Östlund - 29 juni 2015 23:23

Duns ner i soffan efter en bra dag. Benen värker, svetten rinner och barnen är nöjda. Vad mer kan man begära? Inget!


Sommarvärmen är här, och hoppas den tänker stanna länge. Även fast inte solen visat sig så mycket idag har det vart varmt. Varmt inne, bara att man rört sig lite har man nästan blivit svettig. Men det hör väl sommaren till? Jag ska absolut inte klaga. Det här har jag väntat på.


Vi hade en hemma förmiddag jag och min familj. En hel del utelek. Bad. Jag försökte sola, men gav upp. Spagetti lunch. En fin förmiddag med min älsklings familj.


Mitt i dagen for jag och barnen. Köpte färg, en blå nyans som Elias ska ha på sin nya säng. Sen mot buspalatset! Som barnen väntat. Lek från första stund. Vi som alltid brukar vara sena kom faktiskt först. Barnen började leka på en gång. Även där var det varmt inne. Otroligt kvavt i den stora lekborgen. Barnen blev svettig, men roligt hade dom.


Hem och äta lite. Sen fick jag ringa ett nödsamtal. Vi var helt säkra på att Anders mamma hade semester, men där sket vi i det blåskåpet. Vi som behövde barnvakt. Ringde och frågade vad Sofia gjorde och om hon inte ville vara med barnen någon timme. Yes! När hon kom for Anders och jag iväg mot Sundsvall.


Shopping kväll. Vi visste vad vi skulle ha. Och har man med sig en karl på ikea vet man att det inte blir så mycke mer än det som var tänkt. Elias fick sig äntligen en ny säng. Lite mer smått och gott hamnade i vagnen i farten. Johanna blommor - jag är otroligt dålig på blommor, men just dom här klarar allt. Lite torka gör inget. Ta bort de fula bladen och på med massor av vatten och sen mår den prima. Precis vad jag behöver och inte gör det nått att dom kostar enbart 12 kronor heller. Sängkläder, klädnypor och några nya krukor. Anders skulle bauhaus och kolla på en gersåg. Ja det köpte han eller jag eller vi. Hoppas det går bättre att såga med den här nu bara.


Elias blev glad när vi kom hem. Packa ur bilen och sen vinkade vi hejdå till moster och Wille. Äta lite och sen var det bara att börja måla. Elias hjälpte mig lite, men tröttnade och gjorde en bilbanana av kartongerna istället. Strax efter nio sov båda barnen och lugnet kom till vårt hus. Jag målade på och har lagt tre lager på ena sidan, nästa sida imorgon och sen hoppas jag att den hinner torka tillräckligt för att kunna sova i den. Lovade nämligen det.


Nu blir det sängen för en trött mamma också. Orkar inget mer idag. Det tar på krafterna och fara och flänga och sen värmen på det.


    

Av Johanna Östlund - 28 juni 2015 19:11

Att vakna till blå himmel och sol - SOMMAR. Jag vågade inte hoppas på för mycket. Men ta mig tusen vilken härlig dag vi haft. Värme, sol, bad, fika, sola. Jag är helt lyrisk. Älskar sommaren...


Barnen vaknade klockan sju fast det blev en sen kväll. Elias somnade väl rätt bra. Ida hon var vaken när Anders och jag skulle lägga oss vid elva tiden. Nej det gick inte så bra att sova i sin stortjej säng. Tur vi inte tog ner spjälsängen, för den bäddade jag och vips sover ungen. Kanske inte mogen än? Vi låter den stå kvar och sen får hon själv säga till när det är dags.


Inge slöande på soffan. Barnen hade vart vaken ett tag och var hungrig när vi gick ner. Det blev frukost på en gång. Mannagrynsgröt - båda åt två portioner. Duktiga barn! På med kläder och vinka hejdå till Anders. Jag gjorde mig i ordning och sen drog vi till affären. Mjölken tog slut och lika bra att fylla på. Även bröd och sånt där var slut. Barnen skötte sig bra och fick därför ett varsitt kinderägg.


Sen har vi vart ute hela dagen lång. Jag har försökt sola så gått det gick. Men inte bara när man har två stycken som ropar mamma exakt hela tiden. Dom började med att bada i poolen. Sen lite fika och lunch. Elias tyckte det var för varmt så han blev inne ett tag sen. Även Ida var inne. Försökte få henne att sova, men icke. Hon vägrar att sova! Hur ska man göra när dom inte sover middag i bra tiden. Är det dags att skippa det då? För annars somnar hon aldrig på kvällen.


Framåt eftermiddagen kom barnen ute igen. Lek, bada i balja, äta glass och bara njuta av solen. En riktigt fin eftermiddag. När Anders kom hem satt vi ute hela bunten ett tag. Sen gick dom flesta in. Jag passade då på att klippa gräset som återigen var odrägligt lång. Hur fort växer det egentligen.... Tar aldrig slut.


När vi kom in hade Ida somnat. Ja så går det när man skippar att sova en stund på dagen. Hoppas att hon nu sover hela natten. Elias är ute och leker. Jag börjar bli trött efter en lång utedag.


      

Av Johanna Östlund - 27 juni 2015 19:19

Ibland hinner man inte med, ibland räcker inte tiden till. Dom här två dagarna har verkligen gått i ett sprut. Tänk vad konstigt.. Ibland går dagarna fruktansvärt fort och ibland går dom så segt.


Igår fick jag min efterlängtade sovmorgon. Sen for jag iväg till stan. Gick lite på affärerna utan för. Köpte bland annat en härlig rosa färg. När jag shoppat klart for jag till en privat person och shoppad. Hade köpt en säng till Ida via köp och sälj på facebook. Billigt och bra!


Åt lite när jag kom hem. Anders hade faktiskt fixat lunch. Sen kunde jag inte hålla mig längre. Projekt måla sängen. Tur det var perfekt målar väder. Ida skulle så klart vara med och måla. Hon fick nöja sig med vattenfärg. Vi målade och målade i omgångar. Jag kan aldrig vänta dom där sex timmar det tar innan den är övermålningsbar. Snyggt blev det och jag hann färdigt igår kväll.


Till kvällen blev det mys i soffan med min stora älskling. Film och lite godis. Ibland har man det bra. Fast den var så där tycker jag. Då får jag lite spring i bena. Vilket Anders hatar. Men sån är jag. Tycker om att se film på tv:n när det är reklam så man kan springa lite.


Idag blev det morgon klockan sju. Slöa i soffan och slummra lite till. När jag kvicknat till såg jag att jag hade fått ett sms. Det var Elias som ville kom NU, helst nyss. Visst går det bra. Ida och jag gjorde oss i ordning. Vi hann börja skruva ihop sängen också.


Sen kom en glad kille. Som direkt såg sängen och undrade om det kanske var hans. Nje... Han älskade den och skulle minsann ha en lika dan fast i blå eller grön. "Man kan inte sova i en vit säng mamma". Så jag lovade nästan att vi skulle försöka komma iväg och köpa en den här veckan. Det blev en massa lek för barnen. Kaffe åt oss mammor, jag hade inte hunnit med att dricka nått under morgonen. Klockan tickade iväg, dags för lunch. Det blev en lax lunch innan dom åkte hem.


När regnet slutade gick vi ut. Cykel tur. Vi tog en paus med toabesök, lite frukt och nått att dricka. Sen cyklade vi en sväng till. Men då blev Elias trött i bena och grinade. Suck! Han fick så lov att cykla hem med lite hjälp i alla fall.


Elias var så svettig att han behövde bada. Ida somnade på soffan. Jag började må illa, IGEN. Lite middag och la jag mig på soffan. Elias och Anders var ute. Ida och jag gick ut sen vi också en stund. Det var riktigt varmt i solen.


Sen har barnen lekt snällt hela kvällen. Tack för det. Mitt illamående kommer och går. Jag börjar bli frustrerad. Vad i helsike kan det vara egentligen? Aja jag ska snart försöka få barnen i säng men det blir nog ett svårt projekt ikväll känns det som. Sen blir det soffläge för mig.


      

Av Johanna Östlund - 25 juni 2015 22:13

Snälla rara söta lilla Ida. Imorgon tar vi sovmorgon va? Nu är jag less på att kliva upp klockan sex. Alldeles för tidigt för en mamma som har semester. Vi hade i alla fll myspys i soffa innan började dagen på allvar.


När jag var redo för dagen for jag iväg en snabbis till affären. Passa på medans man får åka själv. Ida blev inte glad men det kan inte hjälpas. Hon kan nämligen vara ett litet monster på affären och den risken tar jag helst inte. Om jag inte nödvändivis måste.


När jag kom hem blev det glassfika och sedan korv lunch. Det var tänkt att Ida skulle sova middag sen. Men det ville hon inte alls. När hon visste att vi skulle åka till mormor och morfar och hälsa på sen. Aja vi åker nu då...


En liten tupplur i bilen slog hon till med. Idag skulle dom sjösätta sin båt. Så vi hjälpte till att fixa i ordning den. Eller ja, Ida satt i båten och körde. Hon var ju på "hej å hå", jake och piraterna. Jag själv passade på att dra fram vit fläsket medans solen lyste.


Mysigt hade vi. Sen blev det äntligen dags att lägga båten i vattnet. Ida var så mallig först och visst skulle hon följa med på en liten båttur. Men när det väl gällde tänkte hon banga ur. När mormor klev på skulle hon ändå följa med fast hon nästan grina av rädsla.


Jag for till farmors stuga och väntade. Då kom en mallig tjej som minsann hade kört båten. Inte skulle hon kliva ur. Åka mer! Vi fick ur henne och gick in till farmor och fikade lite. När vi sa att vi skulle åka tordde Ida att vi skulle åka båten igen. Men tji fick hon. En lite lätt sur Ida satte sig motvilligt i bilen.


Skjutsade hem mamma och pappa. Tänkte nästan åka hem då. Men Ida skulle promt leka en stund med mormor. Sen tickade klockan på av bara den. Vips var den över nio. Då var det verkligen dags att åka hem.


En trött tjej somnade rätt omgående. Fast hon inte alls skulle sova. Hon skulle minsann åka hem och leka. Det var bara att bära in henne så sov hon vidare i sin säng. En trött mamma tänker inte stanna uppe allt för länge till hon heller.


  

Av Johanna Östlund - 24 juni 2015 19:34

Här hemma blev det morgon klockan sex. Tro det eller ej men jag var faktiskt rätt pigg. La mig en liten stund med det var full fart på Ida. Hoppa på mamma och såna dumheter. Då är det lika bra att i alla fall sitta i soffan. Så vi gjorde rätt snabbt kaffe och frukost till Ida. Myspys.


Klockan nio kom Anders ner. Ida och jag började göra i ordning oss för dagen. Då fick jag ett uppiggande samtal. Det var min favorit kille som ringde och kollade om det gick bra om dom kom och hälsade på. Ja visst! Vi gjorde oss snabbt i ordning och plockade lite här hemma.


Sen kom killskaran. Två busiga pojkar. Ida blev glad att få lite sällskap. Tror hon tycker att det är rätt tråkigt ibland när Elias inte är hos oss. Ja men visst kan det vara så. Ibland orkar man inte eller vill inte och då har hon ju i alla fall brosan att leka med.


En massa lek och bus. Grin. Pyssel. Köttfärsås och spagetti lunch. Mera lek. Glass. Kaffe. Mera pyssel. Ja en rätt bra förmiddag alltså.


När klockan närmade sig ett skulle dom åka hem. Alltid samma visa. Elias vägrade. Men som tur var fick han stanna en stund till. Sara kom och hämtade honom efter att hon slutat jobba.


Under tiden sov Ida så jag kunde mysa lite extra med gókillen. Han ville spela spel. Så det fick bli så. När Sara kom blev det lite mer lek innan hon fick med honom. Lilla lilla vän.


Lite slapp för våran del innan det var dags att göra middag. Pannkaka idag med. Vi är visst inne i en pannkaka period. Men det är ju så gott. Ida åt bra även till middag. Mera slöande. Ja framåt eftermiddagarna har jag börjat känna mig konstig. Konstig i magen och lätt illamående. Vette tusan vad det är? Men det vart så flera kvällar i rad nu. Suck!


Framåt kvällen fick vi mera besök. Lena kom över en liten sväng till Idas glädje. Hon och farmor var i lekrummet nästan hela tiden.


Ida fick sig en kvällsdusch. Ren och fin. Nu leker hon lite innan det är dags för sängen. Sen blir det en dusch för mamman också. Lite tv innan sängen kallar.


Det blev en bra dag det här trots regn och en känsla av att jag inte skulle kunna hålla mig hemma en hel dag till.


          

Av Johanna Östlund - 23 juni 2015 19:07

Godmorgon halv åtta. Det ger reslutat att lägga barnen lite senare. Eller ja, det är hon själv som bestämt det. Hon somnar på tok för sent på sin middagslur och sover sen alldeles för länge. Är det sommarlov så är det. Mamman hoppar i alla fall av glädje.


När vi gått ner blev det kaffe åt mamman och barnprogram för Ida. Mysig start på dagen. Sen fick jag visst tummen ur och gjorde något som jag skulle behöva gjort för länge sen. Dammsuga och torka golven uppe. När jag ändå var där tog jag tag i tvätthögen som växt sig alldeles för stor.


Mitt i dagen efter att sotaren vart här gick vi ut hela familjen. Anders fixade med gruset. På vissa ställen växer det mycke ogräs och nu la han ner en duk. Hoppas att det hjälper. Jag plockade ogräs i rabatterna. Tråk göra men det måste för att det ska se fint ut.


In och mysa i soffan. Ida och jag kollade på pippi. Efter en liten stund somnade hon. Så mysigt när hon somnar på en. Fast hon sov alldeles flr länge idag med. Så jag fick tråkigt och gick och gjorde någon nytta. Klippte gräsmattan på framsida. Usch vad lång den blivit och det ser verkligen ovårdat ut. Sen blev det byte av sängkläder i alla sängar. Nu längtar jag nästan tills jag får gå till sängs. Myspys!


När Ida vaknade blev det lite lek, chokladbollsbak och så gick vi ut en sväng. Rätt skönt, men nog vill vi ha lite sommarvärme nu. Tänker sommaren inte komma i år? Tur man har många veckor att hoppas på. När Anders for på träning gick Ida och jag ut på blomjakt. Hittade många fina. Som nu står i köket och doftar underbart.


Kvällen är här. Ida är fortfarande vaken. Men börjar nog bli lite trött i alla fall. Sitter och kollar på Barbie. Kanske dags att lägga henne snart? Jag har hamnat i soffan. Och kliar och kliar. Jag har fått lite nojja. Tror jag fått fästingar på mig fast vi bara gick en efter en väg och plockade blommor. Men dom är skit äcklig och jag skulle få fnatt om de satt en sån på mig eller barnen.


Det blir nog en lugn kväll som vanligt här hemma. Som jag älskar!


        

Av Johanna Östlund - 22 juni 2015 22:56

Midsommarhelgen är över. Den jag spenderade mera på jobbet än med min älskade familj. Några fina tillfällen fick vi tillsammans. Kransbindning på midsommaraftons förmiddag. Middag och efterrätt i Sågtäkten på midsommardagen. Barnen har nog haft en bra helg med en massa lek med kusinerna. Elias åka tidigare till sin pappa redans på lördagen. Så fy tusan vad jag saknar honom. Hatar dessa veckor. Hinner inte ses. Men nu! Nu har den här mamman gått på åtta veckors semester.


Måndag och ny vecka. Min första semester vecka. Kan inte beskriva känslan i kroppen. Ingen ting är planerat, vi tar dagen som den kommer. Precis som en semester ska vara.


Dagen har vart lugn och skön. Både Ida och jag har vart trötta och inte orkat göra så mycket. Vi har mest myst i detta rusk väder. Nog för att det kan vara rätt skönt med regn och man behöver inte känna att man måste göra nått. Men vi hoppas ändå att vädret tänker vända och få lika sommarvärme helgen bjöd på.


Vi åkte en snabb sväng till affären. Sen blev det pannkaks lunch. Ida åt som en häst. Två pannkakor. Sen myste vi ner oss i soffan och jag trodde inte på det men lillgumman somnade i mitt knä. Så himla mysigt! Tillslut somnade även jag en stund. Ida sov som vanligt för länge. Måste skärpa till oss med sovtiderna. Hon kan ju inte somna på kvällarna.


Klockan gick och det var dags för middag. Köttfärslimpa blev det idag. Till och med min egen kock godkännde den. Så då var den nog bra. Kvällen kom och vi hade en piggelin tjej här hemma. Inga planer på att gå till sängs. Så hon får väl vara vaken då. Dammsuga, mys, kvällsdusch och kolla på Lotta på liseberg. Hon var så söt när hon försökte sunga med och härma rörelserna när dom sjöng. Söt fia min.


Strax efter nio fick hon gå till sängs när hon höll på att somna på soffan. Ett glas vin till oss vuxna. Gott! En dusch och nu blir det nog hopp i säng för min del. Trött fast jag inte gjort nått på hela dagen.


  

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards