johanna--ostlund

Alla inlägg under december 2015

Av Johanna Östlund - 31 december 2015 23:10

Nyårsafton! Ännu ett år har gått. Tack 2015 för ett bra år. Nu hoppas vi att 2016 blir minst lika bra eller ännu bättre.

Ett bra år. Ja så kan man sammanfatta det. Mina barn har blivit så stora. Vad dom har vuxit under det här året. Våren kom och sommaren lika så. Lång semester med barnen och några trevligheter. Hösten kom med min stora dröm. Jag fick äntligen besöka ullared med bästa sällskapet. Jag är så glad och lycklig över den resan. Julen kom. Bästa tiden på året. En månad man bara måste älska.

Sista dagen på året har vi försökt spendera på bästa sätt. Vi klädde upp oss, fast vi inte hade några planer alls. Men visst vill man vara lite fin ibland?.

Mitt i dagen for vi till Sågtäkten. Där vankades det smörgåstårts lunch. Gudomligt goda. Glass och kaffe till efterrätt.

Efter någon timme for Anders och jag hem. Barnen ville nämligen stanna och leka lite till. Jag förberedde middagen. Under tiden smuttade vi på ett varsitt glas.

När maten nästan var klar kom barnen hem. Köttgryta med rödvin och vaniljpannacotta med hallon. Mums!

Lite lek, bråk, chips, film och städa bort leksaker har våran eftermiddag/kväll innehållit. Men efter att ena barnet somnat fick vi lite lugn. Anders och jag kollade faktiskt på en film. Mysigt. Nu har sista barnet somnat och vi vuxna ska väl försöka vänta in tolvslaget innan vi lägger oss.


     

Av Johanna Östlund - 30 december 2015 22:06

Halva veckan har sprungit iväg. Tänk att det alltid ska gör det. När tänker tiden lugna ner sig? Fortsätter det så här är man 40+ och barnen utflugna på bara nått år. Nej men faktum är att jag tycker att tiden verkligen springer iväg. STOPP! 


Igår var en seg dag. Orkade inte nått fast jag hade en hel del som jag tänkte att jag skulle göra. Aja det kommer fler dagar. Ibland får man vara "lat".


Vi tänkte komplitera till våran nyårs middag. Men då blev jag rädd. Hade startat diselvärmaren. Den hade stängt av sig på grund av för lite batteri. Suck! Jaha måste jag byta det nu.? Åkte in till stan för att kolla upp det. Åkte till den bilverkstad jag brukar och dom kopplade in nått och kunde konstatera att det inte var nått fel på batteriet. Tur för mig. Men nu vågar jag ju inte använda diselvärmaren. Blä! Men bilen startar utan problem nu i alla fall. Dessa bilar som alltid ska krångla. 


En liten handling på ica maxi fick det bli fast jag bara tänkt åka till harmånger. Köpte även små murgrönor och tulpaner. Vårigt och fräscht!


Framåt kvällen tog vi lite vin och barnen lekte snällt. Avkopplande och riktigt gott. Men jag skulle vilja göra om i lekrummet. Mindre saker och konsentrera sig på sånt dom gillar. Ida älskar att leka med dockor. Elias leker mest med lego. Mycket ritande och pyssel blir det också. Gosedjur och smågubbar är också några favoriter. Jag ska nog ta en funderare och försöka göra något bra utav deras stora lekrum. 


Vi började dagen med lite städning och bortplockning av det sista av julen. Rensade även bland barnens kläder. SÅ att vi fick plats med dom nya dom fick i julklapp. Så skönt! 


En tur till mormor och morfar. Lek och mys. Vi fick god middag och till och med efterrätt, risalamalta. Göttans! Sen blev det fart på barnen. Ida blev hel tokig. Pappa som skulle jobba natt tänkte försöka sova lite. Men nja det går inte så bra med två ligister. Vid sju tiden begav vi oss hemåt.


Båda somnade i bilen. Men bara Ida fortsatte sova när vi kom. Alltså är Elias fortfarande vaken. Vi har pysslat på här hemma. Jag fixade till mina konservburkar lite. Sprayfärg och en liten murgröna kan göra underverk. Jag gillar verkligen dom. Små söta! Med ett litet hjärta som blev pricken över i:et. Jag bytte även gardiner i vardagsrummet. Blev inte nöjd med dom andra, men nu känns det bättre. Bytte plädar och kuddar i soffan. Nu känns allt riktigt bra. 


Snart blir det sängen för min lilla kille. Och mamman vill ha en liten lugn stund.


   

Av Johanna Östlund - 28 december 2015 19:41

Är det bara jag eller? Men vilken renande och lugnande känsla det blev att få bort julen. En härlig tid med nära och kära, men nu är den slut och vardagen rullar på igen. Nu siktar vi istället på att kliva in i år 2016 med positiv känsla. Och göra det till ett speciellt år, ett år att minnas.


Måndag dagen till ära. Min första lediga dag, av en hel vecka. Känner liksom på mig att den här veckan kommer bli riktigt bra. Jag har en bra känsla i kroppen. 


Här blev det morgon klockan sex. Jag sussade vidare på soffan medans Ida kollade film. Mysig morgon! Lungn och skönt. Sen gjorde jag mig i ordning ville inte direkt se ut som en skata när Elias kom hem. Sara skjutsade honom hit eftersom hon ändå skulle förbi. Så slapp jag åka. Tack! 


Vi myste på här hemma ett tag. Jag åkte iväg med alla kartonger. Vi hade ett berg i hallen som bara måsta bort. Jag hade tur. För så här efter jul brukar pappersinsamlingen var proppfull, men inte idag. Sen vinkade vi hejdå till Anders som for på jobbet. 


Sedan åkte även vi. Några ärenden på stan. Vi började med att byta en julklapp för Ida. Hon fick en barbie som hon redan hade. Istället valde hon en doktorsväska, som hon sedan lekte med hela eftermiddagen. Elias hittade en bil som han ville ha, så han fick ta den också. Lite orättvist annars. Jag behövde nya jeans så jag kollade på H&M om dom hade några på rea. Jag hittade två stycken för 150 kronor. Så då kunde jag inget annat än att slå till. Jag som annars numera har hål på alla mina knän, fattar inte hur jag kan slita på knäna så?. En sväng på systemet blev det och när vi ändå var där kollade vi inne på lindex. Barnen fick en varsin sak. Elias ett par bamse leggins och Ida en ny tröja. Glad och nöjda barn gick snällt till bilen. 


Innan vi åkte hemåt blev den en sväng på jysk och dollar. Jag köpte nya täcken och kuddar till Anders och mig för min julklapp jag fick, ett presentkort på jysk. Det kändes väldigt skönt och hade bra betyg på nätet. Så nu hoppas jag att det var ett bra köp. Lite smått och gott hittade vi inne på dollar.


När vi kom hem började jag plocka bort julen. Gjorde middag som Elias åt väldigt bra av. Allt bara snurrade på. Barnen är vaken än. Dom är visst inne på lite jullovs tider tror jag. Sena kvällar. Men snart blir det natta för dom båda. Och en lugn stund för oss vuxna innan vi ska sova.


 

Av Johanna Östlund - 26 december 2015 19:17

Vips sa den här julen. För min del känns det som att den är slut nu. Just nu vill jag bara slänga ut "skiten". Men vi har haft bra dagar tillsammans, jag och min lilla familj.


Igår firade vi lite jul med Anders familj. Ännu mer paket till barnen. Julfika och massa lek. En trevlig förmiddag innan det var dags för jobbet. Ja det sämsta med att jobba på en fabrik är nog att det finns inget som heter julledigt. Men vi tjänar lite mer pengar än vanligt i alla fall, så att det lönar sig att jobba. Där var jag alltså hela kvällen.


Även idag har jag spenderat hela dagen på jobbet och imorgon. Men sen blir jag äntligen ledig. Just nu är det tufft. Vet inte riktigt vad det är, men jag vill vara ledig. Vill bara vara hemma och ta det lugnt. Längtar massor! Då ska vi fira nyår. En bra vecka gissar jag att det blir.


           

Av Johanna Östlund - 24 december 2015 21:38

God jul till er alla! Här hemma har vi haft en bra dag. Mys med alla våra familjer. Barnen fick en massa julklappar. Jag tror vi alla är nöjda med dagen. Det enda som gjort mig ledsen är att min kamera gick sönder. Suck! Det blir till att åka på elgigantens mellandagsrea imorgon och hoppas att dom har ett objektiv. Typiskt liksom! 

 

Nu har vi intagit soffan och här stannar vi tills sängen kallar.

 

God fortsättning...

 

   

Av Johanna Östlund - 23 december 2015 20:50

Dagen före dopparedagen. Imorgon är det helt otroligt julafton. Va? Är det bara jag som inte hinner med.? Men jag hoppas att det är många med mig som tycker att det är en av dom bästa dagarna på året. Så mycket härligt!

Här var det morgon halv åtta. Rena rama sovmorgonen. Det kändes, jag vaknade med huvudvärk. Mysmorgon i soffan med kaffe. Härlig start på första ledig dagen.

När vi gjort i ordning oss for Ida och jag till stan. Dom absolut sista julklapparna skulle handlas. En mysig stund med mamma och syster. Förutom att vi lyckas gå i en spya. PANIK!!! Suck! Men jag köpte handsprit och sen la sig det värsta. Ett lugn kom.

Sen hämtade vi min älsklings prins. En kille som ville åka på en gång. Och vi skulle till min farmor och lämna julklapp. Men innan vi for så lämnade jag över en lite julgåva till dom vuxna. Ja ibland så är det dom som behöver. En fin liten julgrupp.

Sen for vi som sagt till min farmor. Lite fika och prat. Och vips var klockan sex efter tre. Vi packade in oss och for hemåt.

Lagade lite julmat på Elias begäran. Köttbullar, prinskorv, jansson. Ett bad för barnen innan det var dags.

UPPESITTARKVÄLL. Nu myser vi med bingolotto och vin. Barnen myser med film. En härlig kväll. Fast Elias mer än allt vill öppna julklappar NU. Förväntansfull kille!

God jul på er alla!

Av Johanna Östlund - 21 december 2015 21:20

Är det julaftons pirret som har kommit eller vad är det? Jag känner mig otroligt rastlös och får ingen ro i kroppen.

Sitter just nu på jobbet. Och dan verkar aldrig ta slut. Klockan fyra kändes det som att jag hade vart här i evigheter. Minutrarna går så sakta. Nej det här var en pärs!

Bara en dag till. Sen går jag på "jullov" i två dagar. Två sprängfyllda dagar. Men det är bara härligt. Som jag längtar! För visst ska det bli mysigt med jul? Se barnen förväntade ögon. Reaktionen på julklapparna. Äta gott. Mysa med den närmsta familjen. Nej det här kommer bli en kanon jul känner jag. En RIKTIG jul!

Ta det lugnt med alla bestyr! Själv är jag så gott som klar. Men tänkte ta en vända på stan dan före dan. Andas in julkänslorna! Och köpa det absolut sista. Det viktigaste av allt en flaska vin till uppesittarkvällen.

God jul!


Av Johanna Östlund - 20 december 2015 19:49

Glad fjärde advent! Bara fyra dagar till julafton. Barnen är helt lyrisk. Speciellt Elias. Ida är mer "för att vänta". Om ni förstår hur jag menar? Elias skulle helst vilja öppna alla julklappar NU medans Ida längtar till julafton när tomten kommer med paketen. Det börjar verkligen pirra till nu!


Dagen började klockan sju när Ida vaknade. Tur Elias sov hela natten i sin säng och Ida kunde hoppa ner hos oss när hon vaknade så där tidigt. Härligt med nästan en sovmorgon. Det behövdes! 


Vi myste i soffan bra länge. Barnprogram i soffan är bästa starten. Sen gjorde vi i ordning oss och vinkade hejdå till pappan. 


Vi ägnade förmiddagen åt att städa. Plockade i lekrummet, dammsög och torkade golvet. Sen lekte barnen på bra ett tag. Lite lunch fick dom i magen. Elias äter verkligen som en häst just nu. Flera portioner, det är man inte riktigt van vid. Men roligt när det väl händer.


Sen har det vart en lång väntan för Elias. Han ville åka hem till sin pappa, ja ända från igår har han tjatat om att åka. Efter mys i soffan och film och lek kom dom äntligen. Ida tyckte det var så roligt när dom kom. Hon körde med Sara. Sara om hit, gör så. När dom åkt blev det spagettimiddag för oss.


Vips kom kvällen. Jag fick för mig att framkalla kort. Det tog visst sin lilla tid. Ja inte undra på när det var nästan ett år sedan jag framkallade kort. Suck! Hur mycket kort som helst, ändå har jag sållat bort mycket. Aja det blir nog klart snart.


Ida ska precis lägga sig, lite sent, men så blev det ikväll. När jag är klar med allt ska jag ta en dusch och mysa ner mig i soffan och se om det är nått bra på tv:n innan det är dags att lägga sig. En ny vecka kommer. Jag ska jobba, men det känns inte som det, känner mer som att jag ska ha ledigvecka. Suck! Tur jag får två dagars jullov. Då ska jag njuta av julen med min lilla familj.


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards