johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2014

Av Johanna Östlund - 31 maj 2014 20:30

Lördag kom och gick. Jisses vilken fart den hade. Den sprang verkligen i från mig.


Våran dag började med en sovmorgon. Lilla fröken prupp tyckte att det var skönt att sova till halv åtta. Och ja efter den natten var det verkligen skönt. La mig vad halv tio, jag var riktigt rolig en fredagkväll. Tur var väl det. Klockan tolv satte Ida igång. Morgon? Jag tänker i alla fall inte sova. Försökte få henne att somna i våran säng. Vilket jag nästan höll på att lyckas med. Men hon vaknade när Anders kom upp och sen ville hon inget mer. Vi satt två timmar nere i soffan och kollade på film. Sen äntligen kunde hon komma till ro.


Morgonen rullade på som vanligt. Soffhäng med film. Frukost och påklädning. Sen vinkade vi hejdå till pappan som for på jobbet. Vips var det dags för Idas första lur. Jag passade på att göra lite nytta och vila en stund. När hon kom upp blev det lunch. Sen for vi en snabbis till affären. Hämtade ut paket.


Väl hemma igen började jag på med maten. Fläskfilégryta. Och idag lyckades jag få den så där mör och fin som bara min mamma kan. Den fick puttra på någon timme. Återigen var Ida en liten tröttis. Hopp i säng. Jag la mig på soffan och slumrade in jag också. Ops! Men skönt var det. Sen mumsade vi köttgryta.


Framåt sena eftermiddagen började solen skina lite. Ida och jag gick ut en sväng. Skönt att få lite luft. Vi tog oss en promenad. Först gick vi och "stal" några syrener. Det har vart ett lägenhets område rätt nära oss och där växer de. Vi fortsatte ner till parken. Kollade på vatten. Ida försökte få av sig kläderna. Hon ville bada där och blev allt annat än glad när jag sa nej och gick där ifrån. Vi gick hemåt. Stannade ute en stund. Men eftersom hon promt skulle ner i sandlådan som var allt annat än torr gick vi in. När vi kom in började jag känna av i mina ögon igen som var i tipp topp klass annars idag. Ögondropparna hjälpte verkligen.


Det blev ett kvällsbad för Ida. Glad och nöjd! Lite lek och kolla film. Pappa kom hem. Glad! Klockan hade tickat på och det var dags för lillgumman att säga godnatt. Tog en stund innan hon somnade, men nu ligger hon där så fin. Visst är det nått speciellt med sovande barn? Jag har vigt kvällen åt att vika tvätt. Hur kan det bli så mycke och på så kort tid? Nu är det gjort!


Lugna gatan! Här blir det en lugn lördagkväll utan måste. Innan det är dags att lägga sig.


      

Av Johanna Östlund - 30 maj 2014 19:39

Nu var sista förmiddagen gjord. Och förhoppningsvis sista dagen den här veckan jag går upp i svinottan. Nu hänger allt på Ida. Morgonen var rätt bra ändå. Jag klev upp pigg om än lite grusig i ögonen. Vilken syn! Jag såg väldigt trött ut med rödsprängda ögon. På jobbet rullade allt på. Vips var det dags att åka hemmåt. HELG!


I och med att ögonen inte blivit bättre beslöt jag mig för att åka på apoteket och höra mig för lite. Hade tänkt ta apoteket i Iggesund eftersom jag skulle hämta Ida klockan tre på dagis. De hade jag inte i huvudet då och for forbi. Bestämde mig då för att ta apoteket på IcaMaxi. Hur tänkte jag där? Smockat med folk! Jag fick i alla fall den hjälp jag behövde. Efter att jag berättat om mina problem trodde hon som var där att jag med största sannolikhet har fått pollenallergi. Va? Kan man få det nu? Tydligen. Jag köpte med mig ögondroppar hem och hoppas nu på det bästa.


Hämtade en glad Ida. Vilka kramar jag fick. En som saknat mamma? Även dagis personalen berättade hur hon hade kramat dom. Verkligen "riktiga" kramar. Gotjejen! Vi åkte hem och strax därefter kom pappan i familjen också hem. Vi har knappt sett varandra här hemma den här veckan. Jag har jobbat morgon och Anders kväll.


Det blev samma visa den här eftermidagen. Jag dog i soffan! Ögonen känns liksom tung och trött. Det jag läst mig till angående allergin kan man få precis så av den. Jag droppade självklart i ögonen på en gång jag kom hem. Nu framåt kvällen börjar det kännas bättre. Jag har inte kliat mig i dom sedan jag tog det. Måste vara bra betyg va? Om det hjälpte var jag så klart allergisk.


Nu har jag kommit upp ur soffan och gjort någon liten nytta. Först la jag Ida, som verkar ha somnat nu. Bytte sängkläder, ikväll får jag sova som en prinsessa. Älskar nybäddat! Vem gör inte de? Slängt in en tvätt som ska hängas så småningom. Måste nog ta tag i diskmaskinen också. Hatar att vakna upp till en full diskbänk.


Kvällen är här.... Kanske dags att ta sig nått gott framför tv:n och bara ha det bra innan det är dags att krypa ner i sängen. Imorgon hoppas jag på att jag vaknar pigg och utvilad med bättre ögon.


  

Av Johanna Östlund - 29 maj 2014 20:06

När klockan ringde imorse var jag rätt pigg. Förmiddagen gick också rätt bra. Sen brakade det loss. Jäklar så trött jag blev. Sen har jag fått nå skit i ögonen. Vet inte vad det är. De kliar, svider, rinner och känns öm runt om. Började förra veckan när vi var ute nästan hela dagarna. Blev bättre över helgen när vi höll oss inne. I tisdags när vi var ute hela eftermiddagen började det igen. Någon som har nått liknande?


När jag kom hem kom jag hem till ett tomt hus. Anders skulle börja tre idag så han hade skjutsat Ida till Sågtäkten. Anders hann inte ens åka innan jag kom och hämtade Ida. Smet lite tidigare idag, bara för att jag skulle hinna hem. Ida och jag åkte direkt till Harmånger. Handlade lite mat, blommor och hämtade ut ett paket. När vi kom hem blev jag världens tråkigaste mamma. Plockade in allt i skåpen, lagade mat och sen dog jag. Trött!!!!


Min lilla tjej donade på med lite allt möjligt, som tur var. Kollade på film. Framåt kvällen ryckte jag ändå upp mig. Ida fick ta sig ett bad. Uppskattat! Hon älskar ju att bada. Smörjde in henne, klippte naglarna och på med pyjamas. Myste en stund i soffan med en trött tjej. Gjorde välling och la henne utan problem. Älskar verkligen hur bra det går nu för tiden på kvällen natten för Ida. Somnar helt själv i sin säng. Vaknar inte på natten längre, för det mesta, ibland får hon någon dipp. Helt klart guldvärda rutiner vi fått in.


Sen Ida somnat har jag vart ut och planterat blommor i krukan vi köpte igår. Nytt och fräscht! Dödade lite myror som visst hade sin väg just där krukan står. Äckel djur! Gjorde matlåda tills imorgon. Slängde i en tvätt och hängt den. Målat naglarna. En rätt bra kväll ändå.


Nu tror jag att jag ger upp för idag. Lägga mig i tid och hoppas på att den extrasomn ska göra underverk på en sån här trött morsa. Och att ögonen börjar ge sig snart. Godnatt!


    

Av Johanna Östlund - 28 maj 2014 20:48

Äntligen har vi kommit till onsdag. Mitten på veckan. För oss som jobbar även när det finns röddagar i almanackan jublar att vi äntligen kommit till mitten och bara har två dagar kvar. Vissa har fredag fast det är onsdag och vissa har onsdag onsdag. Lite bitter....


Tredje förmiddagspasset avklart. Tjoho! Nu har en del sommarjobbare börjat droppa in. Känns som att det var nyss jag var i den sitsen. Men faktum är att jag vart anställd i tre år. Jisses vad tiden går! Det blir roligt med lite nya folk. Och semestern är inte allt för avlägset. Fy bubblan vad skönt det ska bli att vara ledig nästan två månader.


När jag kom hem var jag trött. Eller jag har vart trött hela långa dagen. Vissa dagar går bra och andra är man helt död. Jag hade tur att Ida var mammig och lite film sugen. Vi la oss i soffan. Ida kollade film och jag blundade. Så skönt! Visst gav det resultat. Betydligt piggare! Eftermiddagen kom med stormsteg och det var dags för pappan i familjen att åka på jobbet. Här går vi om varandra den här veckan.


Ännu en tjejkväll! Och ännu mer tjejgöra. Efter att vi piggna på oss åkte vi en sväng till stan. Jag fick för mig att fixa lite i barnens rum. En del ramar behövdes köpas. Har skrivit ut bilder som jag tänkte rama in. Hade gjort en namntavla till Ida. De ville jag få upp på väggen. Även att Elias behövde nått mer till sitt skrivbord. Något att ha pennor i. Efter en del letande blev det till slut två muggar utan öra. Jag tror faktiskt att det blev bra. Hoppas herrn godkänner det också. Över lag blev jag nöjd med det lilla. Att något så litet kan göra det mysigare och mera ombonat.


Under tiden jag grejade gjorde Ida lite allt möjligt. Eller ja, hon klättra. Det är något hon kom på förra veckan. Nu går det snabbt. Hon kunde klättra i Elias säng själv. När jag kollade bort i två sekunder satt hon i Elias fåtölj inne på hans rum med en bok och läste. Hallå fröken prupp! Var inte du en bebis nyss? Barnen växer upp alldeles för snabbt.


Läggningen blev rätt sen. Halv åtta blev klockan innan jag var klar och kunde lägga lillgumman. Sen dess har jag farit runt överallt. Plockat ihop här hemma, städat lite i garaget (så att man kan ta sig in utan att behöva flytta miljarder saker), fixat lite på Elias rum, varit på myrjakt och tillslut såg det rätt okej ut här hemma.


Klockan tickar iväg... Lite kvällsfika och sen tror jag det får bli hopp i säng för min del. Som sagt alla är inte ledig imorgon. Bhuuu!


          

Av Johanna Östlund - 27 maj 2014 21:10

En dag som vart bättre på alla vis. Skön känsla, visst?


Dagen började betydligt bättre än föregående. Jag var mycket piggare. Gjorde mig i ordningen och for på jobbet. Väl där gick allt av bara farten. Inga krusiduller idag. Bara att tuta och köra. Som ni förstår blev det inte allt för många jäspningar idag, som föregående. Älskar att känna mig pigg.


Innan jag for hemfrån jobbet åkte jag på dollar och coop. Liten handling... De sålde blommor där. Men jädrans vad folk. Hade gärna kikat, men orkade inte på grund av den lååånga kön. Dessutom skulle Ida hämta på dagis. En glad tjej. Lycklig mamma. Allt hade gått bra. Min duktiga tjej!


När vi äntligen kom hem for vi näst intill direkt. En tur till Ljusdal. Anders mamma och pappa har husvganen där. En liten tripp mitt i veckan. Sköntatt komma hemifrån och göra nått. Ida trivdes som fisken i vattnet. Sprang runt och mådde bra. Vi fick grilladkorv och fika. Gott i magen. Tiden rullade på och det var dags att åka hemåt.


Halv åtta kom vi åter hem. Ida fick hoppa i säng direkt. Jag tog en dusch. Nu tror jag att det blir sängenför min del också. Trött mamma efter en lång dag.


      

Av Johanna Östlund - 26 maj 2014 19:36

Klockan ringde på tok för tidigt för mig imorse. Ja jisses vad trött jag var. Ändå gick jag till sängs vid nio. Somnade väl inte på en gång, men ändå. Jag fick en del timmar innan klockan tjöt kvart över fyra. Det var bara att masa sig upp. Gjorde mig i ordning, fick i mig lite och äta och sedan for jag mot jobbet.


På jobbet gick allt bra. Förutom tröttheten. Jag tror inte att jag gjort annat än jäspat och vilat ögonen lite ibland. Jag hoppas verkligen att jag är piggare imorgon. Tid gick ändå och vips var det dags att byta om och dät näst åka hem.


Väl hemma möttes jag av en glad Ida. Fast hon var trött. Det blev mycke mys i soffan. Annars var det nästan bara gnäll förutom några ljuspunkter. Sen var det dags att göra middag. Lasagne blev det idag. Bra mat att ha i matlåda. Gott var det också. Även Ida åt bra, vilket hon inte gjort förut idag. Sen var det dags att för pappan i familjen att åka på jobbet. Här går vi om varandra.


Tjejkväll! När det var bara vi tjejer hemma passade vi på att göra tjejgöra. Vi smet iväg till Gnarp. De har säcken där också. Vilket jag har tänkt hundra gånger snart att jag skulle åka och kolla på, men alltid nått som kommit i vägen. Idag blev det! Ida somnade i bilen och var en glad prick där inne. Fast hon tror hon får göra som hon vill och därför blev det några dispyter oss i mellan. Annars gick det bra. Fast jag kunde inte riktigt kolla. Men men, det går fler tåg. Vi hittade lite i alla fall. Ett par jeans till Ida och två t-shirts, en långärmad och ett par trekvartsbyxor till mig. Nöjd!


När vi kom hem blev det ett bad för Ida. Oj vad hon njuter. Vilket gör att det är svårt att avbryta badet. Sura miner! Som tur är går det snabbt över. Hon gjordes redo för natten och somnade utan några svårigheter. Det är alltså lugna gatan här hemma nu. Nästan så att man inte vet vad man ska göra. Som sagt har jag förmiddagsvecka så jag vet i alla fall att det blir en tidig kväll för mig.

Av Johanna Östlund - 25 maj 2014 19:04

Slut slut slut.... Att en vecka kan gå så fort? Vi får helt enkelt lägga denna i minnesbalken också. Och sikta på nästa som kommer med duner och brak.


Stånk och stön. Vilken dag. Vissa dagar hör till de bättre, men dagen idag vet jag inte vilken kategori jag ska lägga i. Jisses vad barnen har vart osamarbetsvillig. Mycke tjat och knat från min sida. Grin och gnäll från barnens.


Förmiddagen rullade ändå på rätt bra. Ida sov och Elias och jag fick en stund själva. Vi satte igång en söndagsstek. Spelade bamse spel på datorn. Tid som var guldvärd. När Ida vaknade for vi till affären för att köpa grädde till såsen, ett måste. Lat Johanna var även framme. Köpte en färdiggjord potatisgratäng efter Eias önskan att ha det till. När vi kom hem mumsade vi för glatta livet. Ja alla förutom Elias. Han hade smockat i sig en chokladpuddning i bilen. Jäkla unge! Men vad skulle jag göra? Han öppnade den redan inne på affären innan vi ens hunnit betala.


Vädret har inte visat sig från sin bästa sida idag. Regn och allmänt tråk väder. Urk! Vi har därför haft en inne dag. Rätt skönt om du frågar mig. Men jag tror barnen tycker lite annorlunda. Vi hade i alla fall tid för att städa och grej här inne. Men vad får man för det? Ingen ting. Tio minuter senare häller Ida ut en hel festis på golvet och det bara klippar hur mycke jag än torkar.


Elias har åkt till sin pappa. En kille som redan klockan fyra ville fara. "Mamma du kan skjutsa mig". Han har vart förväntansfull, vill se hur dom bor nu. Dom har flyttat under veckan till större boende. Han har ju sett det, men inte med möbler och allt. Äntligen kom dom efter hundra ringningar till pappan som inte svarade. Nöjd och glad kille for iväg.


Kvällen är här. Ida la sig redan klocka sex. Trött tjej som vägrade sova två gånger under dagen. Istället har hon vart trött, grinig, sur och gnälig HELA eftermiddagen. Nu är det lugna gatan och jag tror jag ska njuta av lugnet. Rätt skönt faktiskt. En tidig kväll blir det här. Förmiddagevecka till veckan, som jag inte direkt längtar till. Men det brukar går bra bara man kommer igång.


Sist men inte minst vill jag säga Grattis på morsdagen världens bästa mamma! Tänk att jag fick den bästa mamman och mina barn den bästa mormorn. Vi är lyckligt lottade som har dig i våra liv. Vi älskar dig!


    

Av Johanna Östlund - 24 maj 2014 20:03

Helgen är här. Vips försvann lördagen i ett nafs. Vart tar tiden vägen?


Natten var kanon! Ida har äntligen börjat förstå att man inte behöver äta på natten. Inte vaknat en enda gång. Vilket gillas av mamman. Till min stora kille måste jag ge en eloge. Han valde att sova utan blöja i natt. Gissa?! Han KLARADE det! Snacka om att jag var stolt när vi vaknade och inte en enda droppe i sängen. Min kille börjar verkligen bli stor nu och vad snabbt han gör det. Från att ha blöja jämnt till att vara helt blöjfri på två veckor. Duktig!


Morgonen var lugn. Anders var uppe först. Innan han gick ner hämtade han en vaken Ida på hennes rum. Hon satt och lekte i sängen och var helt tyst. Mamman fick visst en sovmorgon till klockan sju. Tackar! När vi gick ner satte vi oss framför tv:n med barnprogram. Nöjda barn! Vi vinkade sedan hejdå till Anders som for på jobbet. Elias skulle promt dammsuga klockan åtta på morgonen. Visst fick han det. Han lessnade rätt fort och då tog jag över och körade ett race. Sen blev det morgonbestyr. Frukost och påklädning. Elias är duktig nu för tiden, väljer själv vad han ska ha på sig och klär sig själv också. Stopp stanna var inte du bebis nyss?


Förmiddagen spenderade vi på stan. Ö&B - där det handlades lite allt möjligt. Ida fick ett regnställ, slipper nu ha Elias gamla. Elias fick en påfyllning av kalsonger och strumpor. En myrspray handlades också. Återigen vill myrorna flytta in hos oss. Denna sommar verkar det vara hallen som är populär. Jäkla djur! Urk! Elgiganten - nu har vi återigen en dator i vårt hus. Att man kan sakna den så fruktansvärt. Men faktum är att det är en bra grej. Fast man skulle helt klart klara sig utan, men nej jag har en gärna. Den blev vår för 5.500 kronor. Vi hade tänkt en billigare, men den fanns inte. Denna fick vi faktikt lite billigare. Den fick godkänt av karln.


Vi var bara hem och vände. Sedan åkte vi till Sågtäkten. Elias hade köpt en sån fin blomma till Lena. Ja ni har väl koll på att det är morsdag imorgon. Nu har vi firat alla mammor. Min mamma var vi till föut i veckan, hon behagade inte vara hemma denna viktiga dag. Vi fikade och sedan blev det en hel del lek med barnen. När det var dags att åka hem ville Elias inte det, som vanligt. Men Lena skulle åka på jobbet igen så vi hade inget annat val.


När vi kom hem stannade vi ute ett tag. Lite varmare... På förmiddagen var det blåsigt vilket gjorde det inte allt för varmt här hemma. Klockan hade sprungit iväg och det var faktiskt dags att äta middag. Vilken tur jag hade att det blev så pass mycket kvar av fisken vi åt igår att vi kunde äta den idag också.


Kvällen på antågande. Vi hade satt på film och myste i soffan. Och då kom Anders hem, någon timme tidigare. Lek med barnen och Elias ville spela på datorn. Sedan var det dags för Ida att lägga sig. Hon somnade utan problem. Elias ville ha kvällsfika. Han hann precis svälja sista tuggan innan han föll i sömn sittandes i soffan. Trött kille!


"Barnfri" redan klockan sju på kvällen hör inte till vanligheten. Jag passade då på att tag ta i mitt berg med tvätt. Varför spar man så otroligt mycke? Jag kan säga att det var inte en eller två tvättar det handlar om, kanske två veckors tvätt. Men nu är den vikt och inne i alla skåp och lådor. Skönt! Nu har jag hamnat här. Ska kika efter någo present och en dusch ska jag också ta innan kvällen är slut och sängen väntar.


En bra dag börjar lida mot sitt slut.


        

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards