johanna--ostlund

Alla inlägg under juli 2016

Av Johanna Östlund - 30 juli 2016 23:20

Idag styrde vi bilen till Stockholm. Eller närmare bestämt Ekerö. En rätt lugn och fridfull ditresa. Så klart eftersom jag körde. Men dock råkade vi hamna lite vilse. Suck! Efter några ramsor och en fungerande gps på mobilen kunde vi slutföra resan och äntligen nå till målet. 


Vi kom fram! Vi överlevde! Jag är stolt. We made it! 


Väl framme hos Anders syster med familj blev det direkt lunch. Ja vi lyckades inte komma iväg den tid jag ville. Men det gick ändå. Sedan har barnen lekt. En massa lek. Både inne och ute.


Vi tog en promenad och kollade oss runt på Ekerö. Rätt fint, men jag är ingen stor-stads-tjej. Lilla fina Strömsbruk räcker för mig. 


Ett åskoväder hann dra över oss. Då passade vi på att fika och barnen fick lite gott i magen. Ännu mera lek. Innan vi åkte hemåt fick dom springa av sig ute.


Hemresan gick bättre. Ja det ska vara en redigan kartläsare på "stockholms gator". Vi kom ut utan problem. Och det är en befrielse att komma ut på E4:an. Se skylar mot Sundsvall. Dock tyckte barnen att det blev en jobbigare färd. Mera klagomål från baksätet. Ett stopp på gävlebro fick det bli. Lite mat i magen och restan av resan gick lite bättre.


Hem kom vi. Och barnen fick lägga sig direkt. Dock somnade Ida i bilen och verkar inte vara särskilt sugen på att sova. Hon är alltså vaken än. Elias däremot somnade på en gång. Nu tänker även vi vuxna sova. En dag imorgon också.


     

Av Johanna Östlund - 29 juli 2016 20:37

Vi började denna fredag i lugnets tecken. Lite mys i soffan och kaffe. Jag bara älskar sådana morna. Visst är det härligt? När man i sin takt får vakna till.


Efter att jag kommit igång satte jag fart med hallen. En ny klädhängare kom upp och en hylla. Lite mer mysigt. Dock vill jag ha något nytt, litet och fint till den. Ett fall för ullared? Ja, jag tror det. Jag ska nog göra mig en liten lista. Känns som att man glömmer sånt man vill ha i detta varuhus. Så det vore nog inte så dumt.


När jag var klar satte jag mig i solen en stund. Barnen lekte snällt med varandra på övervåningen. Ja det känns som att dom börjar bli riktigt bra på den punkten nu. Och det är så skönt när dom har roligt med varandra. 


Mitt i dagen for vi in till stan. Skulle lämna en present till mamma och få sånt jag glömde kvar i stugan. Plus att vi faktiskt hade några ärenden. Köpa en inflyttningspresent till Anders syster, som vi för övrigt ska till imorgon. Något fint till en nyfödd liten tjej. Plus att barnen tjatade till sig en varsin sak på leksaksaffären. Innan vi for hemåt åkte vi till Anders jobb och fick lite mat i magen.


När vi fått in allt åkte vi igen. Den här gången hamnade vi i Sågtäkten och badade i deras pool. Jag hade visst lovat det. Barnen badade en stund och även jag så klart. Men jag blev frusen snabbt fast det var över 21 grader. 


Sen kom kvällen. Ett glas vin till mamman. Och barnen har fortsatt lekt tillsammans. Vi plockade in lite hallon. Även en massa smultron. Någon dag skulle vi behöva ta oss till skogen också och kolla efter lite blåbär, vilket det finns mycket av. Älskar att bo så här på sommaren. Men skogen in på knuten med en massa godsaker i. 


Nej en dusch och lite sånt blir det nu innan jag gör kväller.


   

Av Johanna Östlund - 28 juli 2016 15:49

Vilken start på veckan. Vi har haft tre fantastiska dagar i stugan. Havet, sommar & sol, bad. Det är sommar för mig. Visst blir man sugen på nått eget, men det tar vi när vi blivit vuxen.


I måndags åkte vi alltså till Mössön och stannade till igår kväll. Vädret var verkligen på våran sida. Vi har solat och badat ända fram till middagen. Ja inte barnen kanske, men då är det tur att både mormor och gammelfarmor har vart där och tagit hand om barnen. Eller så har dom stängt in sig och lekt en massa. 


Moster och Wille var där också en stund. En massa lek! Sen kom våra släktingar från göteborg. Det har vart fullrulle om andra ord.


Ändå har jag njutit till max. Att få bordet dukat varje dag, vilken lyx. Att dricka några glas vin och bara ha det bra. Att kunna slappna av och inte behöva passa barnen hela tiden, vilken lyx. 


Det var verkligen välbehövligt det där avbrottet från vardagen. 


Idag har vi tagit hand om hemmet. Vi började med att storhandla. Det gapade tomt överallt. Det blev en dyr handling om andra ord. Vi hann även med systemet och lindex. Lite rolig shopping blev det också alltså. Nu snurrar tvättmaskinen för fullt. Det blir mycket tvätt när man är borta. Handdukar, sängkläder och kläder. Annars har vi inte gjort så mycket idag. Ibland får man ha såna här dagar och speciellt när solen lyser med sin frånvaro. Ganska skönt faktiskt.


           

Av Johanna Östlund - 24 juli 2016 21:46

Sönrasgen är här. Ännu en vecka lider mot sitt slut. Ja det är faktiskt nu jag går på semester. Alltså är det fyra veckor kvar tills jobbet kallar igen. Jag hoppas på fyra underbara veckor med mycket sol och härliga saker. 


Vi började söndagen lugnt. Kaffe och mys i soffan, precis som en söndagsmorgon ska vara. Lugn och skön! Vi hade inte bråttomt ut, molnen låg nämligen tunga över oss i morse.


Äntligen började molnen skingra sig. Jag satte mig ute och läste. Ida donade medans inne med sin docka, favorit sysslan. Efter några timmar var det dags att göra oss klara. Mot stan.


Vi gick lite snabbt på dollar och Ö&B. Hittade lite allt möjligt. Armpuffar, bodylotion, simglasögon och sånt där. Sedan gick färden mot ett regnit Forsa. Ja tydligen lämnade vi solen hemma. Kaffe för oss vuxna och barnen lekte. Precis så där det brukar vara.


När vi kom hem hade klockan gått och det var dags för middag. Varmkorvsmiddag blev det idag. Snabbt, enkelt och gott. Jag hade lovat Elias att prova allt nytt kag köpt. Så det var bara att hålla och styra bilen till Sågtäkten och deras pool. Han levde rövare, hoppade och grejade. När blev du så stor? Vi andra tog oss ett snabbt dopp också. Sedan njöt vi i solen. Underbart med kvällssol.


Kvällen kom. Ida la sig och kollade film och Elias somnade i mitt knä i soffan. Mysigt! Dom små sover alltså och vi vuxna andas lite lugn innan vi också ska lägga oss. Det är en dag imorgon också. Då tar vi semester och åkter till farmorsstuga och ska sova där i någon natt. Det ser jag framemot.



 

Av Johanna Östlund - 23 juli 2016 20:46

Lördag och vädret visade sig från sin bästa sida. Strålande sol och varmt. Som upplagt för lite strandhäng. Sagt och gjort, efter en liten handling åkte Ida och jag till strand vid tio tiden.


Vi var ensamma när vi kom. Några till kom rätt snart efter oss. Så man hade bra koll och det var lugnt och skönt. Men sen brakade helvetet lös. En massa ungar överallt. Ja jisses vad folk det blev. Men vi höll ut en stund till. Idas kompis från dagis var också där, så dom lekte en bra stund. 


Vid tre tiden kom vi hem. Anderas var då också hemma. Varmt som satan var det på altanen. Det var ett bra val att åka till stranden helt enkelt. 


Efter lite sol hemma höll vi på dö igen. Anders tyckte vi kunde åka hem till hans föräldrar. Så blev det. Till Idas stora besvikelse var dom inte hemma. Vi badade, jag till och med Ida hoppade i deras pool. 21 grader var det faktiskt, än dock kändes det kallt. Vi låg i en stund innan vi satte oss i solen för att värma oss. En mysig stund så där på eftermiddagen med familjen. Mer sånt!


När vi kom hem blev jag grymt trött. Somnade nästan på soffan. Suck! Det tar hårt att vara ute en hel dag. Ida var trött hon med och grinade för allt som inte gick hennes väg. Nu sover hon och vi vuxna myser i soffan.


En helt perfekt sommardag, om du frågar mig.


 

Av Johanna Östlund - 22 juli 2016 20:57

Molnen låg tjocka över strömsbruk imorse. Så vad gör vi? Ida och jag planerar in en loppis dag. Men hur gick det egentligen?


Eftersom Ida inte kunde vänta, så for vi rätt tidigt och hade massa tid över. För att överraska Ida åkte vi till borgaparken och lekte. Men vilket väder det blev varmt och helt underbart. 


Eftersom vi inte hade bad i våra planer gick vi in på h&m och köpte ny bikini åt mamman och en ny baddräkt åt Ida. Innan vi for till badstranden åkte vi en snabbis till Näsviken och dakapo. Men inga fynd hittades. Jag vill göra som Ernst och kapa ett bord som ska stå i hallen, men så klart fanns det inget bra. Letandet går vidare. 


Sen for vi till mamma och pappa för att hämta handdukar och så fick vi med oss mamma också. Sen åkte vi och bada i ljustjärn. Så skönt att svalka av sig och få lite sol på sig även idag.


Efter allt bad åkte vi till mamma och pappa. Till Ida stora glädje var moster hemma, som hade slutat jobbet. Lek blev det och middag blev vi bjuden på inna vi for hemåt.


Vi kom hem precis före Anders. Sen har vi tagit det lugn i solens sista strålar för dagen med ett glas vin. Ida och jag tog ett bad efter att ha legat på soffan och slöa ett tag. Nu är vi rena och fina. Så där härligt mjuka av oljan vi hade, det bästa med att bada. 


Nu sover Ida och vi vuxna ska mysa vidare en stund till innan sängen kallar.


   

Av Johanna Östlund - 21 juli 2016 20:22

Vilken dag jag har haft! En riktigt må bra dag. Jag har gjort saker JAG vill göra, utan att behöva tänka på någon annan. Hur låter det va?

Jag började morgonen lugnt. För att sedan bestämma om jag skulle följa med och bada eller inte. Men vad fasiken, lite extra tid med Elias sitter aldrig fel.

Hopp in i bilen. Och vi fick en mysig förmiddag på kännavallen med Elias och hans pappas familj. Varmt, soligt och bad. Vad mer kan man begära? Tack!

När jag kom hem satte jag mig ute i solen med en bok. Plöjde igenom några kapitel. Och solen värmde verkligen. Så mycket att jag behövde knöla ner mig i barnens pool för att få lite svalka. Njutning på hög nivå, enligt mig.

När det blev skugga på framsidan fick bilen sig en omgång. Nu är den ren och fin igen. Därefter var det min tur att bli tvättad. Efter dag på stranden med sand och allt vad det innebär och en svettig stund i solen som toppas med biltvättning, ja då känner man sig inte helt fräsch.

Sen droppade dom in, min lilla familj. Vi alla blev samlad. Mysigt och rätt härligt att få ha saknat. Desto härligare att få en dag för sig själv - precis vad jag behövde.

Nu är det kvällsmyser här. Sommar med Ernst för mig. Film för Ida. Anders sitter vid datorn.

Trevlig kväll!

Av Johanna Östlund - 20 juli 2016 19:16

Solen har verkligen hittat till Strömsbruk. Vilket härligt sommarväder och ingen är gladare än jag. Sol, sol och sol. Hoppas det håller i sig några dagar till. Jag håller alla mina tummar och tår.


Sommar och sol. Då släpper jag allt jag håller i händerna. Ut i solen och njut! Har man lessnar fraåt eftermiddag är det okej att gå in och göra någon nytta om man vill. Som sagt, i detta land måste man ta till vara på alla chanser man får, så är det bara. Imorgon är det kanske för sent.


Bortsett från alla sol tog jag faktiskt tag i hemmet igår. Dammsuga och torka golv, städa badrummet som även innehöll rensninga av avlopp. Fy vad äckligt, men nu rinner vattnet i alla fall. Annars hade vi en slapp och härligt varm tisdag som toppades med en god grillmiddag.


Idag har jag haft en tjatig unge. Japp i eftermiddags åkte hon med sin farmor till Ljusdal på campingen för att vara med och sova i deras husvagn. Det var en befrielse att åka in till stan och möta upp Lena för att lämna min lilla tjat höna. Sen var jag helt fri. Vad gör man då? Jag passade på att lite snabbt springa igenom affärerna, när jag ändå var på stan liksom. Några fynd blev det. En tröja till mig och en klänning och ett par leggins åt Ida. Efter att jag köpt med mig några vinflaskor åkte jag hem. 


Hem kom jag till ett tomt hem. Hämtade posten och fick en glad överrasking. En liten beställning jag gjort kom. Kläder till Elias och mig. Jag bara lära, hade inga tröjor att ha på mig. Hur nu det kan hända med allt jag har i lådorna? Typiskt kvinnor tror jag. Eller? Rolig post alltså. Sen in väntade jag Anders och vi tog ett litet glasvin på altanen. Mysigt! En kväll på tu man hand alltså. Fast just nu känns det som att det blir en tidig kväll, vinet gjorde mig trött. Vi får se helt enkelt.


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards