johanna--ostlund

Alla inlägg under oktober 2015

Av Johanna Östlund - 31 oktober 2015 19:59

Lördag kväll och här ligger jag i soffan och myser med tända ljus. Precis som det ska vara.

Jag har gjort två extra skift på jobbet. Jag brukar inte jobba extra. Men när folk frågar kan jag ställa upp, i hopp om att dom vill jobba för mig någon gång. Lite extra lön nästa månad gör ingen ting.

Igår innan jobbet myste jag med Ida innan hon skulle på dagis. Men det bästa av allt, enligt Ida, var att farmor skulle hämta henne. Jag for en snabbis på stan innan jag började. Insåg att barnen behövde lite varmare vantar. Brr! Det var ju kallt och nu värmer inte fingervantar särskilt mycke. Ett varsitt par vantar och en tröja till Elias blev det.

Idag var det morgon tidigt. Jag fick till och med väcka Ida. Sen for vi mot Iggesund. Mötte upp mamma vid gymmet. Japp lite träning innan jobbet. Skönt! Men fy så man tappat på dessa två veckor som det inte blivit någon träning.

Sen åkte jag på jobbet och Ida fick följa med mormor hem. När jag slutade klockan sex hämtade jag henne. En speedad tjej!

Nu har vi intagit soffan. Ljusen är tända. Godisskålen är fylld och snart börjar det något bra på tv:n. Innan jag lägger mig ska golvet få sig en sista om gång med lack.

Av Johanna Östlund - 29 oktober 2015 19:50

Vi har haft två riktigt bra dagar måste jag säga. Ena dagen spenderade vi mest borta och den andra var vi hemma. Väldigt olika, men så himla bra!


Igår var vi hemma hela förmiddagen. Hela familjen samlad. Vi gjorde inget speciellt, jag satt mest bara och väntade. Hatar att ha tider så där mitt i dagen. Då blir det liksom inget gjort. Man känner att man inte hinner. 


Vid ca halv tolv for Ida och jag. Först hade vi en tid bokad på däckverkstaden. Byte till vinterdäck. Så nu får det snöa och bli halt bäst det vill - jag är utrustad. Så skön känsla. Jag åker mycket tidigt på morgonen och sen på kvällen och nu vet man inte riktigt vart man har vädret. Skönt som sagt att ha det gjort. Medans vi väntade fick jag en kopp kaffe och Ida fick en festis och kaka. Väldigt bra affär det där tyckte Ida. 


Efter en halv timme var bilen klar och vi for på färgaffären. Köpte mer lack till golvet. Nu är det bara att fortsätta! Nästa stopp blev på Elias dagis. Ida var överlycklig och Elias blev glatt överraskad av att det var vi som kom. Ja det är ju pappavecka nu. Vi stannade ett tag. Elias ville visa allt. Ida hängde på. Sen satte dom sig och ritade en stund. Alla barnen hade gjort ett spöke av löv. Så det fick Ida också göra. Härligt att få mysa med min älsklings kille lite! 


Sen åkte vi alla till mamma och pappa ett par timmar. Barnen blev överlycklig och dom blev glatt överraskad att Elias var med. Lek, mys och middag. Det kan inte bli så bättre än att mysa med mormor en stund. Elias ville absolut inte åka tillbaka till pappa vid fem tiden. Fick tjata ett tag, men sen fick han så lov att följa med. 


Så tillsist for vi alltså till Forsa. Ida och jag stannade en stund. Barnen lekte och hade roligt. Så roligt att se. Lite kvällsfika blev det också innan vi for hemåt. Då var klockan mycket. Ida somnade i bilen och vaknade, suck. Men hon låg snällt i soffan medans jag lacka det sista på golvet. När de hade torkat gick vi upp och läste bok och sedan var det godnatt. Jag gick ner en stund. Men det var bara skit på tv:n och ögonen gick i kors. Lika bra att gå och sova.


Tur var väl det. Idag tyckte nämligen Ida att det var morgon klockan fem. Trött mamma var bara förnamnet. Men ligga och slummra på soffan gjorde susen. Klockan nio gjorde vi oss redo för dagen. 


Ida och jag åkte till affären en snabbis. När vi kom hem var Lena här. Farmor! Sen såg vi inte Ida och farmor nått mer. Dom lekte i lekrummet och vi fick absolut inte vara med. Jag hann med en hel del. Plockade i diskmaskinen. Gjorde rent på bänken. Satte i gång en maskin med tvätt och tog upp den torra. Packade bilen full med papper och skit som skulle på pappersinsamligen. Skönt att få lite gjort. 


Sen blev det tacos och Johan Falk film. Mysigt! Sen fortsatte jag mitt städande. Mer maskiner med tvätt och städade uppe. Nu ser det faktiskt lite bra ut där igen. Till kvällen blev det ett bad för Ida. Men hon vägrade duscha håret. Och eftersom hon fick pappas medhåll, så fick det väl vara för idag då. Men sen är det mamma som bestämmer. 


Nu är kvällen här. Jag har försökt lägga Ida, men hon vägrade. Grina och skrek. Så nu är hon uppe igen. Jag hann i alla fall slipa golvet och nu får ta mig tusan lacken åka på. För annars får vi aldrig lägga oss i kväll. Tar ett tag innan den är torr så man kan gå på den. Nej dags att sätta igång.


 

Av Johanna Östlund - 27 oktober 2015 21:07

Idag tog vi oss en riktigt hemma dag. Visst kan det vara skönt att ibland bara vara hemma och göra det som faller en in? Fast jag får ofta panik av just det, men ibland kan det som sagt verkligen ge ro för själen. 


Som alltid skulle Ida upp tidigt. Eller ja, jag tyckte det var tidigt i alla fall. Vi myste i soffan tills klockan blev åtta nio. Sen tog vi tag i dagen. 


Ida ville gå ut där på förmiddagen. Hon var ute själv en stund tills jag på kom att jag kanske skulle göra en "vinter"krans. Så vi gick till skogen och plockade granris. Ida sprang mest runt och plockade dom sista blåbären som fanns kvar. Sen pysslade jag ihop en slags krans. Jag tror att den faktiskt blev ganska bra i år. Hoppas att den håller sig fin länge!


När vi kom in var det dags att göra lite mat. Lasagne blev det idag. Sen myste vi i soffan. Ja vi blev lite trött där ett tag. Vips gick klockan och det var dags för Anders att åka på jobbet. 


Ida och jag fortsatte att greja och dona. Vi bytte ut plädar och kuddar. Satt fram nya ljuslycktor som jag köpt. Dom var i koppar. Har alltid tyckt nej när jag sett dom. Men sen såg jag just den och en som passade bra till och vips såg det riktigt bra ut. Till det vita vi har passar det faktiskt riktigt bra in. 


Innan lillfröken skulle lägga sig började jag att lacka golvet. Men suck! Jag visste det, men hade tydligen glömt bort det just då. Aja jag ska ändå in till stan imorgon så jag får väl köpa mer då. För nu ska golvet bli klart så att vi kan "flytta in" i det rummet. Blir lite smått tokig av alla saker som står där dom inte ska. 


Ida la sig halv åtta och somnade utan problem även ikväll. Hurra tyckte mamman! En kväll alldeles för sig själv. Kan vara rätt skönt det också. Satte mig i soffan och har slö kollat lite på tv. Men när man nästan aldrig kollar på tv följer man ju inget och tycker det mesta är blaha blaha. Vänta tills Anders kommer och sen får det nog bli sängen för min del.


           

Av Johanna Östlund - 26 oktober 2015 20:50

Ja men då har vi sparkat igång en ny vecka. För min del är det ledigt som hägrar. Hurra, ingen är gladare än jag. Bättre start på veckan kan man inte få.


Klockan sju tyckte Ida att det var morgon. Medans mamman nog hade tyckt att vi kunde nog sova en timme till i alla fall. Men icke! Hon var bestämd på den punkten. Vi gick ner och myste i soffan med barnkanalen. Det var nog mest jag som tyckte det var skönt att lägga sig igen. Ida däremot for fram.


Klockan nio ryckte jag upp mig. Gjorde mig redo för dagen. Kaffe. Ida fick frukost. Sen gjorde vi oss klara för att åka in till stan en sväng. Hade lite ärenden som skulle göras.


Vi började med A&H. Ramar skulle köpas till alla nya bilder som kommit. Men det sa inte stopp där. Hittade lite mer som föll oss i smaken just idag. En söt liten ljuslyckta, som jag tror kommer passa bra. Julpapper, ja lika bra att köpa på sig redan nu. Presentpapper, tuschpennor och små ritblock.


När vi gick där inne kände jag en inte allt för god doft från Ida. Jaha hur gör jag nu? Bajs i blöjan. Vi hade typiskt nog ingen blöja med oss. Vi var inte klara. Försökte komma på någon som kunde vara hemma och hade blöja. Sara? Skickade ett sms och frågade och JA. Dom var hemma och vi kunde åka dit istället för hem och byta blöja. Vi fick en trevlig stund tillsammans. Barnen lekte och vi mammor drack kaffe och pratade om allt mellan himmel och jord. Jag är så glad att jag kunde "förlåta" och gå vidare. Se så bra det blev. En ny vän.


Efter en timme for vi tillbaka till stan och gjorde dom två sista ärendena. Bokade tid för däck byte på min bil. På onsdag åker jag säkert. Nej men faktum är att jag åker myckt tidiga mornar och sena kvällar i och med jobbet. Och just nu kan det börja bli vanskligt. Jag vill inte ligga i diket. Sen skulle det handlas lite mat. Köpte på oss lite allt möjligt så vi har mat för några dagar. Men jisses vilken torka jag har i att komma på maträtter. Samma samma samma. Dom hade även rea på lite kläder. Hittade en tröja och en klänning till Ida för nästan inga pengar alls. Till Elias fanns det inte någon ting, men dom har så att dom klarar sig så det gjorde absolut ingen ting.


Svettig efter handlingen åkte vi hemåt. Nej Ida är inge rolig att gå med på ica maxi. Hon ska åka bilen och när vi handlat klart ska hon ha en sån där liten vagn. Och då blir det alltid sura miner på vägen ut till bilen. Suck! Idag gick hon nästan ifrån mig på parkeringen. Då blev mamman arg på fröken. "Inte vara arg du mig mamma". Just på såna där platser ska dom bara lyda.


Anders hade redan kommit hem när vi kom. Packade upp allt. Satte igång en maskin med tvätt. Vek all ren tvätt. En till maskin blev det. Tänkte försöka komma ner till botten i tvättkorgen den här veckan. Just nu syns det inte att jag precis kört två maskiner. Den svämmar över! Sen var det dags att göra mat. Skink- och broccoligratäng med potatis blev det idag. Ida åt inte speciellt bra. Men hon hade vart i kakpaketet alldeles innan. Rackar unge! Eller dum mamma som ställt det så att barnen når.


Kvällen närmade sig. Vi myste i soffan med lite film. Tills det var dags för Ida att lägga sig. En trött tjej som somnade utan problem. Jag tog sedan tag i golvet. Nu är hälften lutat, resten tar jag precis innan vi ska lägga oss. Lite trixigt det där när det är ett golv man bara måste gå på här nere för att ta sig någonstan. Det blir nog bra när det är klart. Jag bara längtar, nu vill jag börja få lite ordning här hemma.


    

Av Johanna Östlund - 25 oktober 2015 21:29

En trött mamma for hem från jobbet idag. Kände en massa glädje. Och samtidigt tycker jag att den här veckan gått för fort. Jag vill ju ha min älsklings kille här hos mig. Har knappt träffat honom under dom här dagarna. Nej fy tusan aldrig mer 75 timmars vecka och absolut inte när min favorit kille är här.


Söndag och slutet... Inga verkar vara glada över att ställa tillbaka klockan. Är det bara jag som tyckte det var skönt att få sova en timme extra? Kanske för att jag ändå vaknade före barnen av ett alarm istället. Det var en väldig skillnad att få sova till klockan fem än fyra kan jag säga. Men det sagt är alltså hösten i full blom och vintern står snart för våran dörr. Och visst ska det väl ändå bli mysigt? Tänk er 10 grader kallt. Knastrande vitt täcke på marken. Solen lyser med sin prakt. Vi är ute och leker med barnen kanske till och med grillar korv ute. Visst låter det underbart? Hoppas på en bra vinter i år. Lagomt med snö. Lite minusgrader och sol. Inget töande och isiga vägar. Man kan alltid önska.


Så vad har då hänt i veckan? Verkligen inget speciellt. Jag har sovit bort halva förmiddagen. Blir liksom så när man kommer hem halv fyra på morgonen. För att sedan ta sig upp och hinna med allt som verkligen är viktigt innan man åker på jobbet igen. Att jobba nätter går bra till en början. Men tröttheten kommer liksom efteråt. Svårt att förklara och vi alla känner olika. Men just nu är jag glad över att jag inte jobbar nätter i vanliga fall.

Igår hade vi myskväll sedan jag kom hem. Film och godis. Anders hade fixat dörren till toaletten. Så skönt! Nu kan man sitta i fred igen, om man vill. Jag lyckades dammsuga och torka golven. Lite rent. Nej en riktigt storstädning skulle vara på sin plats. Och fixa klart med all renovering. Jag har att göra på min lediga vecka.


Ikväll när jag kom hem kollade barnen på film. Mysigt. Lite varmkorv fick vi i oss innan Elias pappa med familj kom. Barnen lekte. Fast en lite faghit blev det mellan Edwin och Ida. Inte lätt att samsas när man ska leka med samma sak. Det löste sig och alla nöjda. I utbyte med lite köttförs skulle jag klippa håret på Mattias. Tack så mycket. När han var klar ville Elias också klippa sig. Lite snabbt körde jag igenom hans hår och en snabb dusch innan dom for hemåt. Hejdå älskling! Ida la sig och det blev lugna stuga här hemma. Anders spelade och jag kollade på så mycket bättre. Lite det är bra. Mer än så orkade jag inte med. Sitter nu i soffan och kollar snart i kors. Nej sängen och få sova lite. Nya krafter imorgon!


  

Av Johanna Östlund - 21 oktober 2015 16:47

Här ramlar dagarna på. Och vad gör jag? Jo jobbar och jobbar. Ja, just den här veckan kommer innehålla en hel del jobb. Ganska exakt 75 timmar kommer jag att spendera på jobbet. Tio timmar fler än normalt. Men jag tänker på nästkommande månad. Vi ska överleva då också. Eller kanske samla på hög. Ja vem vet! Jag kan överträffa mig själv ibland.


Alltså har jag inget speciellt att säga egentligen. Men idag hann jag med en hel del innan jobbet väntade klockab två. Halv nio for Ida och jag till Forsa. Vi började med att handla lite. Det var verkligen TOMT här hemma. En stackars mjölk liter, ett nästan tomt smörpaket. Det blev väl lite mer i alla fall. Fast jag var helt tom på fantasi. Sen hämtade vi hem min älsklings kille. Barnen lekte. Vi mammor kollade på alla underbart fina kort och handlade och drack kaffe.


Sen har jag sprungit i hundra. Lämnade Ida på dagis. Lagade lunch åt Elias och mig. Skjutsade honom till Lena. Där jag kunde stanna en stund. Ännu mer kaffe och prat. Innan jag tillslut hamnade på jobbet. Här ska jag vara ändå till klockan tre i natt. Önska mig lycka till. Jag tvivlar nämligen lite på det själv.


Jobb jobb jobb...


      

Av Johanna Östlund - 18 oktober 2015 20:11

Söndag och där försvann helgen. Suck! Varför måste tiden springa iväg för? Nu vill jag ha ett lugnt tempo tack. Kan ni förstå att det snart bara är två månader till jul? Inte jag. Men det bästa av allt är att jag är inprincip klar med alla julklappar. Hurra på mig! Vi ska njuta, baka och bara ta in all jul som kommer framöver. Härligt!


Här vaknade vi alla vid halv åtta. Anders alarm som slog igång och då var Ida uppe på två röda. Jag hade dock kunna sova en stund till, men det gick bra ändå. Lugn morgon i soffan. Inget tjat eller gnäll och då blir man liksom pigg. Och med ett av dom bättre humören. 


Anders for som vanligt på jobbet och Ida och jag gjorde i ordning oss för dagen. Har ni känt den där glädje någon gång? När man tycker att barnen har samma kläder jämnt. Vill ha nått nytt och kollar lite desperat i "växa i lådan". Inser att man köpt på sig en av dom absolut sötaste kläder barnet någonsin haft. Som man liksom glömt bort för att det var typ ett år sedan man köpte det. I hopp om att man fortfarande skulle gilla kläderna. Precis så var det för mig idag. HIttade en söt väst som jag köpte för 20 kronor eller nått på lager157 när dom hade rea för typ evigheter sedan. Nu satt den som en smäck. Att jag hittade en massa bas tröjor som hon också kunde ha var bara en bonus. Ibland är det bra att man köper större storlekar och lägger undan. 


Vi tog en lugn förmiddag. Plockade lite. Ida lekte och kollade film. Jag tog lite kort på henne. Fattar inte varför jag inte använder kameran oftare. Blir så mycke bättre kort och som man faktiskt sedan framkallar. Men jag vet inte om den börjar bli gamal eller nått för den är absolut inte lika bra som den var förr. Blir mer och mer suddiga kort. Någon som vet varför? Förr kunde jag ta kort fast dom rörde på sig och allt som oftast blev korten bra och inte suddiga som dom i regel blir nu. Störigt! Men men den får väl hänga med ett tag till.


Mitt i dagen packade vi in oss i bilen och for en sväng. Mössön var vårt första stopp. Dom gjorde vinter där nu. Fast Ida somnade i bilen och var lite sömnig när vi var där. Hon blev snabbt less och ville åka. Så vi for till min farmor dit dom andra också skulle. Lite mat, fika och träffa lite olika sorters släktingar. Starx innan fyra åkte vi hemåt. Suck! Där var det en olycka på E4 när vi nästan var framme vid strömsvägen. Istället fick vi åka en enorm omväng för att komma hem. Blä! 


Anders var redan hemma när vi kom. Ida ville åka till farmor och farfar så det fick hon. Vi hann inte mer än hem förens vi åkte dit. Mer fika och ännu mer lek. Vi stannade dryga timmen. Jag blev så himla trött. Men hade påbörjat lite klädvikning och en maskin med tvätt. Så det var bara att hugga in när vi kom hem. 


Anders la sig i ett bad, jag fixade med tvätten och Ida var lite trött och kollade på film. Nu har hon precis gått och lagt sig. En liten kväll till oss vuxna. Men jag tror att jag ska försöka komma i säng i tid. Man vet aldrig när man får sova nästa gång. För imorgon börjar den absolut västa veckan jag kommer uppleva på jobbet. Bara att samla kraft.


     

Av Johanna Östlund - 17 oktober 2015 21:04

Lördagen är här och helgen lika så. Fy farao vad skönt! Jag hoppas att den har käkat sirap, att den bli lång och seg. Men som det verkar idag försvann den lika fort som den började. Suck! Jag vill inte att nästa vecka ska börja, gruvar mig något djävulskt. 75 timmar på jobbet väntas. Hur kunde jag vara så dum? 


Här hemma gjorde vi morgon vid sju tiden. Rätt okej. Jag var pigg, som alltid efter förmiddagsveckorna. Ändå var det rätt skönt att ligga och dra sig på soffan. 


Anders for på jobbet. Vi andra började göra oss i ordning för dagen. Lite kaffe åt mamman. Vad ska vi nu hitta på?


Vi tog oss en städdag. Plockade i alla rum. Rent och snyggt i köket. Inga papper eller kläder, vilket det ofta brukar ligga och skräpa där. Lekrummet fick sig en omgång. Tog bort lite spel och pussel som inte används. Nu fick lite mer saker plats i garderoben, där vi förvara alla spel. Mindre saker på hyllan och mer ordning. Ett tag i alla fall. Golven fick sig en omgång också. Dammsuga och torka. Även toaletten blev ren och fin igen.


Lite lunch och sen gick vi ut i det härliga vädret. Kaffe på trappan medans Ida lekte. Lek i lekparken blev det också. Sen gick vi till skogen, men det blev bara en snabbis. Tänkte åka till Sågtäkten men det visade sig att dom inte var hemma. Vi gick in och myste.


Eftersom jag var sugen på att kolla om det fanns mer svamp här i skogen gick jag en snabbis själv framåt sena eftermiddagen. Ja visst! Men många började bli dålig och halvt uppätna. Så det var nog sista gången för i år. Men helt sjukt egentligen hur mycke saker man kan hitta bara genom att gå några meter in i skogen från huset. Det är lite lycksigt.


När jag kom hem gjorde jag i ordning dagens middag. Skinstek med klyftpotatis, sås och gelé. Mums! Stekte alla svamp och sen tog jag mig en dusch. När jag nästan var klar kom så klart Ida. Hon skulle också vara med. Jajajaja. Så hon blev ren och fin också. 


Klockan hade tickat iväg och det var dags för Ida att lägga sig. En trött tjej som inte hade sovit nått under dagen. Men då blir läggningen helt problem fri. Hon har somnat sent flera dagar nu. Måste nog prata med dagis att hon ska försöka att sova mindre. Tror vi sagt en timme, men tydligen är det för mycket.


Sen satte jag mig vid tv:n. Hade bokat den klockan åtta. Så mycke bättre började idag. Tycker faktiskt det är rätt bra. Trodde det var en timme, men där gick jag bet. Aja så nu är det tv-spel som gäller. Sitter nog kvar här ett tag och sen får det bli sängen. Lika bra att sova när man får, gissar att det inte kommer bli mycke av den varan till veckan. 


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards