johanna--ostlund

Alla inlägg under februari 2016

Av Johanna Östlund - 29 februari 2016 20:43

En ny vecka har rullat igång. Det är alltså måndag. En ledig sådan med hela min familj. En bra start på veckan om andra ord. 


Ida gjorde morgon alldeles för tidigt. Ni vet nog vad vi gjorde.? Som alla andra mornar. Slummra i soffan och kolla på barnprogram. En alldeles perfekt start på den nya veckan.


Morgonen rullade på. Morgonkaffe! Sen tog jag tag i dagen, lite halvhjärtat. Jag kan inte minnas när jag vart osminkad en hel dag!. Men det har jag varit. Det glömdes liksom bort sedan jag fått på mig kläder och började riva ur alla sängkläder. Täcken hängdes ut på vädring. Alla sängar fick sig en rejäl uppfräschning. 


Klockan tickade på och våra magar började kurra. Dags för lunch! Det blev pannkaka idag. Ibland är det bara så gott och nu var det länge sedan vi åt det. 


På med ytterkläder för att hinna med det underbara vädret. Solsken! Vi satte oss i solen och bara njöt. Men Ida ville annat. Leka mig? Leka mig? Anders kom på att vi kunde åka pulka från skogen ner till våran gräsmatta. Det gick faktiskt bra! I en dryg timme blev vi ute.


Ida var trött när vi kom in och gick upp för att kolla på film. Hon somnade någon timme. Medans kunde vi bara slappa. Dricka en kopp kaffe och kolla på 30 grader i februari. En lugn och skön eftermiddag. 


När Ida vaknat blev det gårdagens middag, tacos. Sen lekte vi lite. Spelade spel och målade. Klockan gick fort och vips var det dags att göra kväll. Ett kvällsbad och kvällsfika. Sen blev det hopp i säng för lillfröken.


Nu har vi en stund att andas. Innan vi också ska göra kväll. En dusch hade jag tänkt hunnit med och bara sitta och njuta.


     

Av Johanna Östlund - 28 februari 2016 19:26

Helgen kom och nu är den förbi. Jag har spenderat dom flesta vakna timmarna på jobbet. Så där lagomt roligt. Men nu är jag ledig i en vecka och det känns underbart. Det är liksom därför man valt att jobba skift.


Ända sedan i fredags har jag vart en riktigt bitterfitta. Dom på jobbet kan nog intyga det. Så fort jag har klivit innanför grindarna har det hänt nått. Inget är roligt. Noll inspiration. Nej den här helgen vill jag helst glömma. Dels har det krånglat en hel del och så har jag tänkt och funderat. Kännt mig överkörd, ordagrant. 


Så där på söndag eftermiddagen klockan tre släppte en stor sten. Inte glädje, men enorm lättnad. Ja tänk att tre "chefer", ja ni vet ingengörer, chef hit och dit, kom till oss med tårta för att vi har producerat överförväntan under två månader. Riktigt bra produktion. Hur som haver fick jag lite rätsida på vad som är på gång och inte. Att känna att man hellre vill stanna hemma för att det inte känns bra på jobbet är ingen hit. Då menar jag verkligen det, inte så där man kan känna typ alla andra dagar. Nej det har verkligen kännts tungt i helgen. Skönt att jag kan släppa det nu över ledigveckan. 


Annars då förutom jobb? Jo nja inget speciellt. Varit med min älskade lilla familj. Pussat och kramat på barnen. Det blir liksom inte tid för så mycket mer när jag har jobb helg. 


Idag när jag kom hem hade Elias pappa med familj kommit. Dags för pappavecka. Det gör lite ont i mig att jag nu går på ledigt. Snart är han här igen. Barnen lekte. Vi vuxna fick en varsin kopp kaffe. Ida och Edwin har verkligen funnit varandra nu. Dom känns nästan som syskon. Älskade ungar!


Ida har nu lagt sig, eller ja kollar på film i våran säng. Annars blir det en väldigt lugn och tidig kväll känner jag. En trött mamma!


 

Av Johanna Östlund - 26 februari 2016 18:05

Fredagen är här. En fredag som innehållit höga toppar och djupa dalar. En bra start som seglade ner till botten när jag kom på jobbet. Andas och nu har jag väl lugnat ner mig lite.

Vi började dagen tidigt, ja mot för dagarna före så. Klädde på oss, jag fick mitt morgonkaffe och sen åkte vi en sväng till affären. Handlade till maten jag skulle göra, en kycklinggryta. Fredagsblommor åkte även ner i vagnen.

Hem och gjorde mat och donade på. Fredags fint, förutom på golvet. Jag blundar någon dag till. Att tro att det ska vara gjort när jag kommer hem ikväll är minimal. Man kan aktiv hoppas.

Innan vi åkte var vi ute en halvtimme. Bästa halvtimmen på hela dagen. Barnen lekte och jag satt och njöt i solen. Underbart! Vårkänslorna kom som ett brev på posten.

Lämnade en glad tjej på dagis. Hejdå sötnos! Elias och jag kikade lite på stan. Vill ha någon ljuslyckta på bordet. Det är lite tomt. Men jag hittade ingen som jag tyckte om. Dessutom fick vi sällskap av mamma. Barnen fick lite nytt av henne. Plus att jag köpte två målarböcker åt dom.

Lämnade sedan Elias på dagis. Även han var glad att få träffa sina kompisar. Jag åkte mot jobbet. Glad och faktiskt tyckte det skulle bli roligt. Men det dalade snabbt!

Nå närmare tänker jag inte gå in på det. Men blir jag överkörd blir jag inte långvarig på det här stället. Då är det dags att söka sig vidare inom grindarna. Så less!

Nej ett "grinigt" slut på den här fredagen som började så fint. Hoppas att humöret har vänt till imorgon.

Av Johanna Östlund - 25 februari 2016 18:46

Dagarna bara springer förbi. Visst är det redan torsdag? Ja Jisses! Fast jag är rätt glad. Bara en eftermiddag kvar plus helgen då, men den brukar rulla på rätt bra. Ge mig ledig och lite trevligheter.

Så vad har vi gjort dessa dagar? Ja säg det.? Inga utsvävningar direkt. Förmiddagarna har ändå minst sagt gått i rasande fart. Vi har inte mer än klivit upp och så ska vi iväg med Ida på dagis till klockan elva. Har försökt gjort lite men det är inte mycket. På sin höjd tagit ur diskmaskinen. Hej skräp i varje hörn!

Annars då?. Barnen har retat gallfeber på mig i dagar två. Retas och bråka. Lite tröttsamt att säga till och säga till och det blir bara till det värre. Det är tur för dom att jag älskar oändligt. Annars hade en blocket annons inte vart lång borta. "Bråkiga barn säljes billigt".

Nej jag har inget mer att komma med. Det händer liksom inget....

Av Johanna Östlund - 22 februari 2016 19:08

Det gick inte att pausa söndagen. Det blev måndag och ännu en ny vecka. Ska det vara på det här viset får veckan gå på max fart. För nu vill jag vara ledig!

Här hemma slog mina små skatter upp ögonen vid sex tiden. Sova lite till? Nej mamma. Häpp! Vi får väl gå ner och mysa i soffan då. Fast barnen låg snällt kunde jag inte slumra till. Suck! Hur ska den här kvällen bli? Jag som gått och lagt mig vid nio i en veckas tid. Snark, alla redan.

Vi klädde på oss och sen gick våran förmiddag i 180. Strax före nio åkte vi inte till stan. Vi behövde gå på apoteket. Igår kväll när jag skulle ge Elias sin medicin var den visst slut. In på Ica maxi. Ida grinade för hon inte fick åka bilvagnen. Tyst nu lilla vän, alla kollar på oss. Jag kan ha viskat att om du slutar grina ska du få en sak. Hon slutade i alla fall och vi kunde avsluta besöket med glada miner.

Vi stog länge och pratade med apotekaren. Vad seg dom är! Men det var väl värd väntan. För halleluja, Stefan har lyckats med en sak under sin statsminister tid. Jag behövde inte betala en krona för medicinen! All medicin till barn under 18 år som går under högkostnadsskyddet är GRATIS. Sen kunde jag shoppa leksaker åt mina bortskämda ungar med gott samvete. Men även ett par fodrade galonvantar åt Elias.

Hemma igen blev det bråttomt. Göra sås till min matlåda. Elias och jag behövde äta nått. Tack konservburkssoppan! Snabbt och smidigt. Sen var det bara att klä ungarna och försöka komma ihåg allt som skulle tas med. Glömde mina jobbarkläder. Tur man har många och lite handdukar och trosor i skåpet.

Jobb från tolv till elva. Jag är redan less och ska befinna mig här hela veckan. Som sagt låt tiden gå FORT så jag blir ledig snart.

Av Johanna Östlund - 21 februari 2016 21:09

Ja men si så där. Ännu en vecka är förbi. Nu börjar en rätt seg vecka för min del. En vecka jag helst hade vart utan. Men nu kan man inte välja och det är bara att finna sig i att det är just så här.


Vi började söndag med en mysig morgon i soffan. Även idag var jag rätt pigg och vi var på topp redan klockan åtta. Vad ska vi hitta på idag då?


Ida ville gå ut. Så vi tog på oss rejält med kläder. Kom på att jag haft ett fodrat galonställ till Ida en längre tid. Det provade vi idag. Plusgrader och blött ute. Perfekt alltså! Det satt som en smäck och hon kunde leka utan att bli blöt, som man faktiskt kan bli i overall i detta väder. Jag skottade mig varm. Tung snö som var en lögn att få upp på snöhögarna vi gjort. Alltså åkte det ut i vägen, eller ja på sidan av mot plogkanterna. 


Vi gick in en sväng. Fick i oss en tidig lunch och sen for vi efter att ha fått tråkigt. En snabbis in på coop även idag. Men jag såg att mamma hade några vissna blommor, en liten uppfräschning skulle inte sitta fel. Köpte blommor och sen åkte lite mer matnyttigt i korgen också. Bäst att passa på när man får billigt. Eller?


Åkte hem till mamma och pappa en sväng innan vi skulle hämta min favorit kille. Lämnade kassen med saker jag köpte på coop åt dom. Kaffe och kaka blev vi bjuden på. Sen gick vi ut. Åkte spark och snowracer. Men det är rätt tugnt att gå upp och ner för backen. Bra träning gissar jag på! Vi gick in en stund till innan vi for vidare. Tack för idag.


Vidare mot Forsa. En eftermiddag med en salig blandning. En massa lek, Ida och Edwin lekte hur bra som helst själva på övervåningen. Dom är så söta våra ungar! Elias var inte på topp humör. Halvhängig och spel sugen. Men innan vi for hemåt hann vi med en sväng i pulkabacken och middag. Tack för god mat och trevligt sällskap.


Väl hemma satte sig Elias och spelade en stund. Blev sur av oförklariga själ och då slutade vi. Istället gick vi ner och fikade lite och innan barnen skulle sova hann hela familjen spela ett spel. Elias vann, glad kille. Godnatt mina skatter! Jag har gjort lite mat tills imorgon. Biffar med potatis och sås. 


Alla har nu intagit sängen utom jag. Känner att jag behöver lugna ner mig lite. Första kvällen är alltid värt sedan Elias kommer hem. Man är van att ha ett barn och alla örsar och är allmänt jobbiga. Och dessutom brukar dom komma i säng rätt sent. Andas lite och sen ska jag krypa till kojs också. Trött mamma som vanligt!


   

Av Johanna Östlund - 20 februari 2016 20:35

Lördag idag, inga konstigheter. Men alltså det går inte att komma ifrån hur fort en vecka egentligen går. Jag vet att den går lika fort som den gjorde för tjugo år sedan. Men varför känns det som att den går fortare? Och fortare för varje vecka som går..?


Godmorgon klockan sex. Ida vaknade pigg och glad. Jag är bara nöjd att jag inte gav med mig där på små timmarna när hon vaknade och ville gå ner till soffan. En natt i sängen är betydligt skönare. Vi gjorde som alla andra mornar, en massa mys i soffan med barnprogram.


Anders kom upp och gjorde kaffe. Så även jag vaknade till liv rätt fort idag. Redan klockan åtta var vi på klädda och var redo för dagen. En bra start.


Vi hade planer på en mysig borta dag. Innan klockan ens var nio var vi på språng. Vi åkte och skämde ut oss på coop, som alla andra i Hudiksvall, enligt Anders. Han tycker att har vi råd att köpa mat annars har vi det nu också. Men ändå! Halva priset på mat får man inte se ofta. Hur dyrt är det inte? En kasse kan kosta fem hundra kronor, lätt! Då har man inget vettigt med sig hem. Även idag var det mycket folk, dag två på "rean". Vi fyllde på med en massa saker. Mjukmedel, kattmat, skurhink, kaffe, pasta, festis, saft, kakor, hårdbröd, diskmaskinsmedel, schampoo & balsam, hårmousse, konserver, och en massa mer. Fem papperspåsar, en plastkasse och skurhinken full med saker för endast tusen kronor. Jag tycker att jag gjorde en massa fynd. Dock köpte jag inga frysvaror eller kylvaror då vi inte skulle hem. 


På en halv timme var vi klara. Så för att inte behöva vänta och dessutom var Ida hungrig åkte vi till McDonalds och fikade lite. Sen blev det lite shopping på stan. Köpte mig ett par nya jeans och tröja. In på ombonat för att köpa nått för presentkortet jag fick när jag fyllde år. Hittade en ljuslyckta, sockerströ, en vas/ljuslyckta och en kanna, som jag tänkte använda till vas. 


Nöjda på alla shopping åkte vi till mamma och pappa. Det var flera veckor sedan vi var där. Som det såg ut på bensinräkningen tror jag att vi ska sluta åka dit. Billig! Som alltid blir man så där skönt avslappnad. Man bara slöar och får maten serverad. Man kan inte ha det bättre. Vad skulle man göra utan dom? 


Klockan hann bli mycket innan vi gav oss av hemåt. Lite sugen att kolla om det fanns nått vettigt i matväg på coop. Mamma bad mig kolla lite åt henne också. Men nu var det verkligen utplockat. Men ändå hittade jag en hel del. Så köpte jag lite bra och ha saker åt mamma. Tvättmedel, mjukmedel, kaffe, plastpåsar och folie. Men sen var vi verkligen nöjda på shopping.


Väl hemma plockade vi in all mat och saker. Jag känner mig nöjd. Ida lekte lite och jag tog mig det sista ur vinflaskan. Sen var det hopp i säng för lillgumman. En lugn kväll väntar oss nu. Jag är trött, vilket är mer vanligt än ovanligt just nu. Gokväll!


   

Av Johanna Östlund - 19 februari 2016 18:53

Äntligen fredag och helgen är här. Så underbart skönt! Det bästa med hela den här veckan. Synd bara att jag kommer vakna klockan sex och vara pigg, sviter efter att ha stigit upp klockan fyra fem dagar i rad. Men det är helg och jag är ledig så det gör inget!


Dagarna har verkligen rusat iväg. Det enda negativa med förmiddagsveckan. Det blir liksom kväll på en gång. Hur gör alla som går dagtid? Det har jag aldrig förstått! Barn som har träingar eller ska på olika aktiviteter på eftermiddagarna. Hur hinner dom med allt? Jag menar när jag kommer hem vid ca tre efter en förmiddag hinner jag inte mer än laga mat så är det kväll. Dom som jobbar dagtid kommer väl hem en eller två timmar senare. Fattar inte och vill inte förstå heller. Dagtid är nått jag aldrig kommer jobba. Även om det vore det mest bekväma.


Jaha så vad har vi gjort? Igår fick jag för mig att färga håret. Jag vill få ljusare hår igen. Det gick så där kan man säga. Köpte en ljusblond färg, inte riktigt blond. Det blev bara i hårbotten som håret blev något ljusare. Suck! Det är väl bara att fortsätta på det här spåret så blir det väl ljusare med tiden. Mer än så blev det inte igår. Förutom att laga mat, kvällsbad för Ida och sen hopp i säng.


Idag blev det lite gjort när jag kom hem. Skit i varje hörn, disk på diskbänken och en tvättkorg som svämmade över. Bara att ta tag i oredan. Slängde i en maskin med tvätt. Medans jag väntade på den sprang jag ikapp med dammsugaren och golv moppen. Ställde i alla disk och satte igång diskmaskinen. Sprang runt med en trasa i högsta hugg. Toaletten och handfatet var allt annat än mysigt. Det brukar inte hända speciellt mycke på städfronten när ja jobbar morgon. Om ingen annan förbarmar sig över den så blir det till att hugga in på helgens början. Nu är hemmet rent och fint. 


Sen kunde jag andas. Anders föreslog pizza till middag, antagligen för att jag inte gjort någon middag än. Men visst gärna för mig. Jag orkar inget annat. Mätta och glada tog vi oss ett varsitt glas vin. Var jag inte trött innan så blev jag helt sjukt trött efter det där glaset. Party folket - somnar efter ett glas vin. Ida gick nyss och la sig. Som det känns just nu skulle jag kunna sova också. Men jag får väl försöka vara uppe till nio i alla fall. Kanske ska ta mig ett bad med ansiktsmask och bara njuta en stund.?


Annars då? Igår när jag satt och ritade med Ida tänkte jag på att köpa mig en egen målarbok, flera gånger. Ni vet sån där för vuxna. Det skulle vara nått för mig, tror jag. Ofta blir det att dom vill hjälpa till eller så får jag inte rita i den målarbok jag vill. Att ha en egen som bara jag får måla i skulle inte vara fel. Sagt och gjort idag beställde jag en. Ska bli roligt att se vad den innehåller. Gissar att jag nu även får uppdatera barnens målarböcker. 

Jag beställde även lite kort. Från nyår till födelsedagarna plus två förstoringar som jag tänkte ha på övervåningen. 


Trevlig helg!


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards