johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2015

Av Johanna Östlund - 30 augusti 2015 20:55

Söndagen är här. Och så var den här veckan slut. Nu börjar allvaret i den här familjen. Dagis och jobb för oss alla. Härligt med lite rutiner och hösten som kommer antågande. 


Här hemma var det morgon alldeles för tidigt tyckte den här mamman. När ska man egentligen få sova ut? Aldrig?! Upp med barnen som båda sov i sin säng ända till morgonen. Hurra! Händer inte ofta att vi inte har en lite gofis mellan oss. Elias kommer allt som oftast upp efter några timmar i sin säng och ibland får Ida för sig att sova med oss.


Upp och morgonmysa lite. Barnprogram och slummra i soffan är grejer det. Barnen var hungrig och ville ha frukost. 


Förmiddagen kom och vi var i ordning, barnen lekte snällt tillsammans och jag var rastlös. Jag smet ut och klipptegräset. Ibland är det verkligen skönt att göra det. Inte tänka eller tänka och fundera. Sen kom Anders ut också började städa lite i garaget och fylla hästvagnen med tippen saker. 


Vi blev ute hela familjen till sist. Barnen kom ut också. När vi var ute och grej kom Lena. Glada barn. Jag kunde sätta mig och njuta av solen. Vilket väder det vart idag. Varmt och skönt.


Sen fick vi för oss att kapa grenar och buskar. Lite höst göra. Finns kvar att göra men snart så. Alla sommarblommor ska slängas och hösten ska få flytta in. Det får bli en annan dag.


Eftermiddagen spenderades inne. Anders och Elias var uppe och lekte med lego. Ida kollade på Nicke och jag satte mig ute och njöt av lugnet och värmen. 


Sen kom Elias pappa med familj. Vecko byte. Ida blev glad när Edwin kom. Lite lek hann dom med. Kaffe åt oss vuxna. Sen pussade jag min älskade kille hejdå.


Kvällen kom. Mysa, kvällsfika, dusch och hopp i säng för lillfröken. Den här mamman är inte särkilt pigg hon heller. Trött plus en näsa som rinner konstant. Dags och sova och tagga för en förmiddagsvecka på jobbet.


     

Av Johanna Östlund - 29 augusti 2015 21:02

Redan lördag! Kan inte riktigt förstå hur det kan gå till. Tycker liksom att det var onsdag nyss. Det betyder att mammaveckan är slut imorgon och slut på ledigheten. Nu väntar två veckor fylld med jobb.


Lediga dagar tillsammans hela familjen är fattiga, men när det väl händer är det riktigt skönt. Skönt att inte behöva dra hela lasset själv. Man kan göra nått.


Igår passade vi på att åka med resterna från köket. Nu är det bara ett eller två tippen lass som ska iväg. När nu det blir av?. Det börjar ta sig. Sen skulle en storrensning i garaget behövas. Slängas, säljas och ge bort. Någon som behöver nått?


Idag tog vi oss en tur till skogen hela familjen. Blåbärs- och svampplock. Några trattkantareller hittade vi. Lämnade några som var små, så vi kanske måste dit igen när dom växt på sig lite. Blåbär finns det hur mycket som helst. Plockade lite så att det räckte till en blåbärspaj och lite hamnade i frysen. Tänk vad mycke man kan hitta i skogen bakom huset. Barnen tyckte att det var roligt att göra nått. 


Anders och Elias har huserat uppe i legovärlden. Projekt bygga ihop Anders gamla lego är i full gång. Jag blundar med ena ögat för allt lego som ligger där. Ida och jag har myst och bara varit. Varvat med lite städ, plock och tvätt. 


Idag lyxade vi till middagen lite. Smörgåstårta! Alla uppskattade den, fast jag inte gick efter nått speciellt recpt utan bara slängade i lite. Men den smakade helt okej faktiskt. Blåbärspajen åt vi till efterrätt. Paltkoma delux! 


Nu sover båda barnen och det är soffan som gäller för den här mamman.


 

Av Johanna Östlund - 27 augusti 2015 22:23

Vilken otrolig upplevelse! En massa gula påsar och flera tusen fattigare. Jag bara älskar detta gula varuhus.

 

Tisdagen kom och det var dags att äntligen få åka till Ullared. Hämtade upp alla, Sara, mamma och moster, och sen for vi. En lång resa på nio timmar i bilen. Äntligen kunde vi se det gula varuhuset. Vi installerade oss i stugan och sen var vi bara tvungen att kika inne på Ullared.


Jag tror vi alla blev lite knäpp där inne. Så himla mycke saker. Vi sprang överallt. Det vi sa innan att vi absolut inte skulle köpa, det köpte vi så klart. Så som shampoo och balsam, bodylotion, duschcremé och tvål. På just det var det otroliga prisskillnader jämnfört med hemma. 


Det var en rätt lugn shopping just då. Bara en tusenlapp. Sen gick vi till stugan. Trötta efter en lång dag. Lite vin och massa prat och skratt. Ja kanske lite för mycket av det goda, verkade det som. Vi höll inte ut speciellt länge utan vi duschade och la oss i bra tid. 


Onsdagen började med shoppingsugna damer. Alla utom en, jag. Bakfull! Va? Jo men det kunde jag tydligen bli på några glas vin. Jaha! Sara och jag stannade en stund i stugan. Men redan efter en halv timme började jag piggna på mig och gjorde mig klar för en shoppingdag. 


Men jisses! Lika förvirrade. Ingen struktur alls och kollade på samma ställen som dagen innan. Ojojoj! Det blev en hel del kläder till både mig och Anders. En jacka hittade jag också till mig själv. Köpte lite kläder till barnen och några leksaker. Just där önskade jag att jag skulle lagt lite mer tid. Det fanns guldkorn som inte kostnade någon ting. Andra var ungefär som i vanliga affärer. Lite till hemmet. Lampfot, lampskärmar, stekpanna och frukostskålar. Där hamnade vi alltid på slutnicken när vi var trötta och mest bara sprang runt. 


En paus mitt i dagen för ännu mer shopping på eftermiddagen. Nog hittade vi lite saker allt. En sprängfull stor shoppingbag blev det och två vanliga kassar. Kvällen spenderade vi i stugan. En massa prat och skratt. Lite vin och bubbel. Lite gott för magen.


Idag skulle vi vara färdigshoppade. Men nej. Vissa av oss måsta bara in innan bilen gick hemåt. Alla gick in och fick med sig en kasse eller två. En av de bättre köpen gjordes idag. Vi hittade adventskalender till barnen för bara 100 kronor. Ett riktigt kap. Vi kollade upp de sen och en sån kostar närmare 400 kronor i vanlig affär. 


In i bilen och hem hem hem. Packade som sillar. Gula påsar överallt och flera tusen fattigare åkte vi hem nöjda och glada. Men oj så skönt det var att komma hem. Två glada barn som fick lite smått och gott. 


Nu är jag så himla trött och nöjd! Jag ska definitivt göra om det. 


   

Av Johanna Östlund - 23 augusti 2015 20:12

Äntligen kom söndagen. Sista jobb dagen är gjord och ledigveckan knackar på dörren. Jag fick äntligen hem min älsklings kille. Kan det bli bättre liksom?.

Den här veckan har verkligen sprungit i väg. Sol och värme på förmiddagarna. Eftermiddagarna har jag spendera på jobbet. Trots att det var första veckan kändes det inte allt för hemskt. Skönt att vara igång igång igen.

Dagen har rullat på. Jag har gottat mig igång gen Christian Grey. Dock räckte den inte mer än fyra dagar på jobbet. Suck! När kommer nästa?

När jag slutat hämtade jag min älskade kille. Som dock verkar vara lite förkyld. Men han är hemma och jag får gosa med honom.

Kvällen blir lugn här hemma. Trött mamma. Imorgon har vi en hel dag hela familjen. Underbart! Sen drar den här mamman söder ut. Dags för ullareds resan! Så himla roligt. Jag är taggad, förväntansfull och lite orolig. Jag gissar att det blir en rolig resa.

Av Johanna Östlund - 19 augusti 2015 16:49

Här springer dagarna förbi. Hinna med en massa på förmiddagarna och spendera eftermiddagen kvällen på jobbet. Dagarna rullar på om andra ord.

Det gick inte att undvika måndagen. Den kom och jag fick så lov att åka på jobbet. Fast nog var det tung när väl solen hittat hit på allvar. Bortser jag från det ska jag i ärlighetens namn säga att det var inte så farligt som jag hade trott.

På måndagen for vi till byggmax innan jobbet. Vi hade kommit fram till att panel ska sättas upp. Stora frågan var bara om vi skulle sätta överallt eller låta en del av kaklet vara kvar.? Jag tycker att det nog hade vart finast att sätta panel överallt. Men så gjorde vi inte. Lite kakel får vara kvar, vid diskbänken. Mycke vatten och mdf - Anders trodde den kunde bli ful rätt snabbt. Men faktiskt börjar jag vänja mig och det blev nog inte så tokigt ändå.?

Igår när jag kom hem var han i farten igen. Upp med fläkten. Nu kändes allt så mycket bättre. Lite små fix kvar nu bara. Fog, lister, täcksida - mellan högskåp och tak. Sen är det bara "hallen" kvar.

Annars har jag försökt vart med Ida så mycket jag kunnat när jag vart hemma. Ovant för mammas lilla tjej. Vi som umgåtts mer eller mindre hela min semester. Självklart har jag hunnit med lite sol. Älskar! Men den hade väl kunnat titta fram lite tidigare?

Av Johanna Östlund - 16 augusti 2015 22:18

Söndagen är här! Den här mamman känner lite stress över att den åtta veckors långa semester är över. Imorgon är vardagen tillbaka. Så är det bara!

Godmorgon klockan sju. Ida skriker och väcker oss alla. Bara mamma gäller. Suck! Kliva upp och se glad ut bara, fast man hade kunna tänkt sig att sova en stund till.

En lång morgon blev det även idag. Inte många knop före tio. Barnen hade pyjamas till mitt i dagen. Är det sista dagen med lov och semester får man mysa rejält.

Vid lunch tid kom solen och den blåa himmlen fram. Pannkakslunch ute och sen en massa lek och bad för barnen. Mamman satte sig i solstolen och njöt en minut eller två. Härligt!

Snodde ihop dagens middag som blev lasagne. Elias år riktigt bra. Värre med Ida, vilket har blivit en liten vana. Äter riktigt dåligt. Förutom sånt som är gott.

Söndag betyder att det är byte av förälder. Mammaveckan är över. Men vi har haft en bra vecka om jag summerar.

Ida la sig o bra tid för en gångs skull. En lugn kväll redan vid åtta tiden är vi inte bortskämda med nu för tiden.

Jag har latat mig vid datorn. Börjar bli riktigt taggad för ullareds resan. Hoppas veckan går fort nu!

Nä dags att sova i morgon börjar allvaret igen.

Av Johanna Östlund - 15 augusti 2015 22:11

Två dagar har passerat. Två fina sådana. Till en början i alla fall, sluten har var mindre lyckad. Lite sömn kan råda bot på det mesta. Det är inte alltid en dans på rosor. 


Igår var det planerat att barnen skulle umgås med moster Sofia och Wille. Dom kom framåt mitt i dagen. Nöjda barn som for iväg. Mulle Meck, glass och lite shopping. 


Två trötta barn kom hem till mamma. Dom piggnade på sig rätt snabbt. Men inte super bra att sova så där vid tre tiden. Under tiden barnen var borta förberedde jag dagens middag. Paj, en tacopaj och en med bacon, broccoli och västerbottenost. Snodde även ihop en blåbärspaj som vi kunde ha till efterrätt. Ibland får man göra lite extra, lyxa till det lite. Jag hann sitta i solen lite också, men det var inte supervarmt så jag gav upp rätt snabbt.


Framåt middagstid kom Elias pappa med familj. Jag hade beställt lite el-jobb och i gengäld bjöd jag på middag. Kanske inte riktigt så, men jag fick mina lampor uppsatt och ett eluttag till fläkten och dom fick mat i magen. Alltid lika trevligt när dom kommer. Så roligt att vi kan umgås så bra. Det värmer och jag tror att det är roligt för Elias också. Edwin och Ida uppskattar varandras sällskap. 


Kvällen kom. Barnen var inte alls inställd på att sova. Jag och Anders försökte fixa kaklet. Men nix pix! Suck! Efter svordomar, tårar och tjafs var det bara att inse att det kan inte sättas kakel där. Arg gick jag sedan och la mig med barnen. Helt slut.


Idag fick vi vakna till strålande sol, en glad mamma och härliga ungar. Kakel bekymret la jag på is ett tag. Barnen fick frukost och jag min kopp kaffe. Härlig morgon. Idag hade vi morgonmys länge. Framåt tio undrade jag vad vi skulle göra av dagen. Det var rätt kallt och blåsigt här trots att det såg väldigt fint ut. Skickade ett sms till mamma och undrade hur det var på mössön. Varmt och skönt. Vi kommer!


Sagt och gjort packade jag in barnen i bilen och for till mössön. Älskar verkligen det stället på sommaren och helt underbart är det när vädret visar sig från sin bästa sida. Bad, sol och glada miner. Vad mer kan man begära på näst sista dagen av semestern? 


Barnen hade roligt. Elias badade, fångade fiskar och busade med alla som fanns där. Ida sprang mest runt. Stog vid strand kanten, badkrukan. En härlig dag helt enkelt. Jag kunde sitta i en solstol mesta dels. Ett litet dopp gjorde faktiskt jag med. 


Efter sex begav vi oss hemåt. Trötta barn som faktiskt höll sig vaken hela vägen hem, tur för mamman. Tvättade bilen när vi kom hem, nu är den ren och fin igen. Sen kollade vi lite alternativ åt våran vägg. Behålla en del kakel och sätta träpanel på resten kom vi fram till, efter mycke velande, mest från min sidan. Nu håller jag tummarna på att det kommer bli bra. Vad tror ni?


En dusch, men barnen och sen var det hopp i säng för dom. Ida somnade efter lite protester. Elias somnade efter två böcker. En lugn och skön kväll här hemma alltså. Kan behövas, men nu känner jag att ögonen går i kors. Dags att sova!?


   

Av Johanna Östlund - 13 augusti 2015 21:24

Torsdagen är här. Varför går dagarna så snabbt? Panik! Fast samtidigt ska det bli rätt skönt att komma in i rutiner, så gott det går med två skiftarbetare i familjen. 


Här hemma gjorde vi morgon klockan sju. Ida skriker och väcker alla, ja förutom pappan som utan problem kan sova vidare. Vi gick ner och hade morgonmys! Kaffe åt mamman och frukost åt barnen. 


Klockan nio ringde vi till Anders och sa att det var dags att kliva upp. Upp och göra lite nytta innan han skulle på jobbet. Fixa kaklet, i alla fall de runt eluttaget. Fyra ynkla plattor kom upp. För att göra resten behöver vi sänka skåpet som tår själv. Tydligen, fast vi mätt tusen gånger, står den lite fel. Sen hoppas vi på att vi får upp de resterande tretton plattor.


Sen gick barnen ut. Lekte själv bra länge. Plockade bär runt om i trädgården. Så himla underbart! Skulle vilja haft nått mer. Men vad? 


När Anders hade åkte ville barnen ha lunch, gårdagens middag. Den gick verkligen hem, ett recept att lägga på minnet och göra fler gånger. Sen lektes det inne i lekrummet. Jag satt i soffan och gjorde ingen ting. 


Ibland har man tur. Vi beställde en micro från elgiganten igår och idag kom den visst. Så jag packade in barnen i bilen och körde mot stan. Hämtade den och barnen fick träffa Wille. Ja han jobbar där. Sen lovade jag lite att dom fick åka till leksaksaffären. Som alltid. Men han fick så lov att dra fram sin plånbok och betala kalaset själv. Vilket han var nöjd med. En sväng in på dollar blev det också för att fylla på med lite schampoo, tandkräm och lotion. 


När vi kom hem packade vi upp och sen blev det att njuta av solen. Barnen badade i poolen och jag tog på mig i bikini och lapade sol. Härliga väder! 


Dags att göra middag. Två barn som var hungriga. Som dom åt, idag igen, härligt att se. Sen vilade vi lite i soffan. Vad trött jag blev. Men barnen ville annat. "Åka fammor". "Ja vi kan väl åka till Lena och Klister". Suck! Jaja vi kollar om dom är hemma då. 


Vilken tur Lena var hemma och barnen kunde göra av med den sista energin. Vi började med en fika, gott. Sen trotsade Elias graderna, som var 17, i deras pool och badade. Men inte allt för länge. Som han frös när han kom upp. Lillagubben. Ida våran badkruka hon lekte i lekstugan istället. Som dom fortsatte med när Elias kommit upp. Lite mer fika och lek inne blev det innan vi tackade för oss.


Bada och kvällfika blev det för barnen. Kolla film i soffan och bädda ner sig. Vips sov dom båda och jag fick en massa gjort under tiden. Städa och plocka. Sen kunde jag med gott samvete efter en dusch sätta mig i soffan. Härligt! Inväntar Anders innan jag hoppar i säng. Vi måste skruva fast mikron. 


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards