johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2018

Av Johanna Östlund - 28 augusti 2018 22:45

Helgen kom och gick... En ny vecka har tagit vid. Jag har sagt det miljoner gånger förr, men måste tiden verkligen gå så här snabbt? Jag vill hinna njuta och ta vara på dom dagar vi får...

Helgen försvann i ett enda andetag kändes det som. Vi hade en lugn och trött helg. Ja Agnes var för första gången i sitt liv bökig på natten. Vet inte om det var för att hon var lite förkyld eller vad det nu kan ha varit. Hon var vaken i alla fall. Det resulterar i en trött mamma. För att få sovmorgonen eller vila under dagen, det finns ju inte.

Min syster och hennes familj kom förbi på lördag förmiddag. Även mamma tittade förbi. Dom hade med sig en stol åt Elias - lycklig kille. Fika och mysa ännu mer bebis.

På söndagen var det dags för byte av vecka. Sara ovh Edwin kom för att hämta Elias. Lek för barnen och kaffe till oss vuxna. En som alltid trevlig stund.

Den nya veckan började med storhandling på ica maxi. Denna gång blev det inte speciellt roligt. Agnes grina och skrek. Troligtvis hungrig. Snacka om en stressad mamma, som tur var tystnade hon när hon fick komma upp i min famn. Urk! Vi fick med allt på listan och inte en grej extra. Billigt blev det. Det kanske lönar sig i slutändan att ha en skrikande bebis under en storhandling?.

Eftermiddagen blev lugn. Svärföräldrarna kom förbi en sväng. Lena har vart i Spanien och hade med sig en varsin sak till barnen. Nöjda och glada.
Ida och jag gick till skogen för att kolla om det fanns någon svamp. Nix inte ens några små. Kanske inte blir nått i år?

Idag började vi dagen i tid. Ida skulle till dagis och det var dags att göra sig i ordning. En glad tjej skuttade in på dagis.

Agnes och jag åkte till stan en sväng. Jag hade fått nog av att inte ha några byxor som passar. Ja tiden var inne för mig, dags att inse att varken mamma"deg"magen eller dom där sista extra kilona inte bara försvunnner helt själv denna gång. Alltså får man anpassa sig. Ett par nya byxor blev det och en tröja. Agnes behövde strumpor. Hittade även en söt body och byxor som hon promt skulle ha. Ja det var ju faktiskt tre för två och då kan man väl passa på.?

Att klaga hjälper inte. Så när vi kom hem bytte vi om och tog oss ut på en promenad. 45 minuter senare var vi på dagis för att hämta Ida. Äntligen fick hon gå hem från dagis, ja hennes egna ord.

Sen har vi mest myst här hemma. Eller ja förberett lite inför klädbytardagen som jag brukar vara med och sälja på. Märka kläder, skor och leksaker är verkligen kul eller inte. Men det går. Och snart är jag klar. Heja heja! Kom ni också på lördag till bygdegården i enånger och fynda lite, 9-13.

Nej nu är det dags att sova. En dag i morgon också.

Av Johanna Östlund - 24 augusti 2018 09:30

Och så kom helgen - FREDAG! Tiden springer verkligen iväg och vi har nog kommit in i våra nya rutiner. Tidigar mornar, ja rätt mysigt att starta dagen tillsammans hela familjen. Sedan åker vi åt olika håll. Skjutsa Elias till skolan i Forsa och sedan Ida på dagis. Agnes och jag får göra vad vi vill i några timmar. Dessa timmar rusar iväg och det är dags att hämta hem alla barn igen. Ja dagarna går om man säger så.


I tisdags åkte Agnes och jag med mormor och moster Sofia på loppis. Men att hinna med sig var lite svårt. Vi hann in på två stycken innan det var dags att åka hemåt. Vi kom precis tills Elias skola sluta. Några fynd hade vi med oss hem. Hittade en fin förvaringslåda som jag tänkte att Agnes skulle ha på sitt rum sedan när vi ska göra i ordning det. En pyjamas och leksak till henne också. Tur mormor hittade lite smått och gott till dom stora barnen. Ja man vet ju aldrig till vem eller vad man hittar på loppis. 


 


Efter skola och dagis åkte vi i onsdags hem till mamma och pappa. Vi blev bjuden på mat och äntligen lite mys med Charlie. Barnen lekte och hade roligt. Jag myste lite med Charlie. Man hade liksom tänkt sig en rätt stor bebis och det var han väl. Men man såg ändå att han var mindre än Agnes. Ja han är ju bara drygt en vecka på bilden. Dom två var väl rätt lika, men det såg ut som Agnes dragit iväg på längden lite. Ja tänk att en två månaders blev visst stortjej. Mamma lillgumma!


   


Igår hade vi en installations kille här hemma. Ja nu har vi larm här hemma... Det bästa känns ju som brandlarmet. Men vi får väl se om det är värt pengarna. 

Sedan efter skola och dagis och han var klar åkte vi till Saltvik på middag. Ja ibland har man tur att slippa laga mat två dagar i rad. Och en trevlig stund med nära och kära. 


Idag är det fredag. Äntligen helg och sista dagen att skjutsa fram och tillbaka. Måste säga att det just nu är rätt skönt att ha varannan vecka. Jag har donat lite här hemma. Ja alla nya saker som jag beställde från perfecthome ska på sin plats. Alltid lika roligt, tänk vad glad man kan bli av lite nya saker. 


     


Nej nu blir det mys med dom två barn som är hemma innan vi ska hämta hem storkillen från skolan och sen tar vi helg!

Av Johanna Östlund - 20 augusti 2018 21:52

 


Tänk att han där är på väg till sin första RIKTIGA skoldag. Helt otroligt att han började första klass idag. Att han vuxit så himla mycket på många plan, som han gjorde i fjol, är helt otroligt. Idag var det inga problem att smita iväg. Ja redan efter att dom samlats och pratat lite och dom startat sin första bildlektion kunde vi åka. Jag blir rörd och jäkligt stolt över honom. Älskade kille!


Vi andra åkte till ica maxi för att göra veckans storhandling. Barnen skötte sig bra och det gick smidigt. Skönt! Vi lyckades även fynda någr plagg till Agnes på rean. En body som hon typ redan nu kan använda. Och ett set tills nästa sommar med shorts och body. Dessa plagg kostade inte mer än 70 kronor sammanlagt. Har jag sagt att jag gillar rea?? 


Väl hemma igen var det inte många timmar kvar förens vi skulle åka igen. Vi åt lite och vips var det dags - mot Forsa igen. Dom såg ut att ha roligt när vi kom. Och som det lät på Elias hade dagen var riktigt bra. Allt hade varit roligt. Dom hade haft bild, matte, läst bok och sjungit. Det är så härligt att höra!


 


Hem igen... Då blev det lite mellis och slapp framför tv:n. Sedan lekte barnen medans jag donade på lite och sedan gjorde dagens middag. Kyckling i ädelostsås och klyftpotatis, en rätt okej måndags middag. Eftermiddagen och kvällen gick fort. Barnen lekte, spelade tv-spel, duschade, åt kvällsfika och myste i soffan. Sedan var den dagen slut. 


Nu är det äntligen tyst och lugnt. Vad man behöver denna stund för sig själv på kvällen. Den är guldvärd. Jag for även iväg till Via för att hämta lite av den beställning som gjordes på mitt perfect home party. Jag tyvärr var det en del som fattades. Men då har man mer att se fram emot. Hurra! Och jag kunde ju inte låta bli att kolla redan nu. Köpte bland annat en tvålpump med tillbehör. Och sen kunde jag inte låta bli att ställa fram. Så fin! Ja det finns så mycket fint....


 

Av Johanna Östlund - 19 augusti 2018 21:44

Helgen går alldeles för fort. Söndagen är här och kvällen lika så. Imorgon är det dags att kavla upp ärmarna - dags att få in vår nya vardagsrutin. Samtidigt som det så klart ska bli skönt, är det lite vemodigt. Välkommen vardag!!


Igår var det lördag och vi hade en lugn och fin förmiddag här hemma. Visst är det rätt skönt att bara få vara ibland? Dona lite...


Till eftermiddagen var det dags att göra oss redo. Ida packade väskan för en övernattning hos moster Sofia. Taggad tjej! När dom hade åkt var det våran tur att göra oss i ordning. Vi var bort bjuden på middag hos grannarna. En trevlig kväll med härligt sällskap, god mat och dryck. Alldeles lagomt. Vi gick hem rätt tidigt, eller ja vid midnatt. Agnes var ju med och det kommer en dag imorgon också. 


Idag vaknade vi och var rätt sega. Ja även fast det inte blev sent känns det att man vart ute på. Våran morgon blev lugn. Donade lite och knäppte en månads bild på Agnes. Ja för tänk idag är det två månader sedan hon kom till oss. Hur är det möjligt? Stoppa tiden!! Älskade underbara unge, så älskad från första stund. 


Mitt i dagen for vi mot stan. Anders skulle spela fotbollsmatch. Medans han gjorde det åkte Agnes och jag hem till syster. Hämtade Ida som hade haft det jättebra där. Nöjd tjej! Vi blev som sagt kvar ett tag. Mysa med moster och mamman fick kaffe. Ja rätt nöjda vi också.


Väl hemma igen blev det mat och lite sånt. Efter någon timme var det dags att åka igen. Äntligen mammavecka! Mot Forsa alltså. Men först hämta ut ett paket och köpa hem lite frukt. Idag hade vi även med oss en blomma. Grattis Sara! Som alltid blev vi kvar ett tag. Lite bebisgos, kaffe och lek. Men tillslut måsta vi bara hem. Klockan tickade iväg.


När vi kom hem var det nästan raka vägen i säng. Men lite mys först. Men nu sover alla barnen och vi vuxna ska också göra detsamma. Som sagt, hej vardag!!!


       

Av Johanna Östlund - 17 augusti 2018 22:47

Redan fredag... Ja tänk vad fort en vecka kan gå. Helt otroligt! Fast visst ska det ändå bli rätt skönt att komma in i vardagen på riktigt nu? Men först tar vi helg!


Igår hade vi torsdagen på besök. Jag och barnen hade tråkigt. Vad gör man då? Jo man hälsar på mamma och pappa. Men innan vi åkte dit hade vi lite mys och städade Idas rum.

Hur härligt är det inte när dom stora barnen vill hjälpa till? Även om det bara handlar om ett par minuter. Ja skyndar man sig hinner man få lite gjort. Så är det när man har en bebis som mesta dels är vaken under dagen - man hinner det nödvändiga.

Idas rum fick sig som sagt en uppfräschning. Bort med en massa skit. Ja men ni vet massa små saker och papper som passar bättre i soptunnan än på rummet. Så nu har hon äntligen ordning igen. Ja vi får se hur länge det varar. Hon har en tendens att stöka till helt otroligt mycket. 


Efter lunchen åkte vi till mamma och pappa. Visst är det guldvärt att ha dom nära? Hur klarar man sig annars? Att åka hem till någon som man känner sig som hemma. Kan sitta på en stol i köket och dricka kaffe i lugn och ro. Barnen leker snällt. Alltid någon som vill underhålla dom. Pricken över i:et är att man blir bjuden på mat. Hur gott är det inte att äta någon annans mat. Man slipper själv stå vid spisen och ta reda på allt. Helt underbart! Tack för att ni står ut med oss ibland.


När vi kom hem var Lena här. Så för Ida blev det ännu mer lek. Anders for på fotbollsträning. Vips kom kvällen. Lite lugn och ro framför tv:n efter att barnen somnat. Att Agnes inte sover någon längre stund under dagen gör inte speciellt mycket när hon sover nästan hela nätterna. Ja någon gång på tidiga morgon sidan vill hon ha lite mat och sen somnar om i någon timme till. Peppar peppar ta i trä - vi får hoppas att det håller i sig. Och om hon skulle lyckas få till ett par mer rejäla sovningar under dagen, det kommer nog. 



Idag bjöd barnen på en liten sovmorgon. Ja att sova till halv åtta är helt okej. Vi myste på här hemma tills jag kom på att vi kanske skulle åka till stan. Vi hade lite som behövde uträttas. Sagt och gjort gjorde vi oss redo.  


Fredagar och stan brukar inte vara någon hitt. Så vi åkte så vi var framme tills dom öppnade. Hängde på låset så att säga. Började med systemet. Lite öl och en flaska vin. Ja vi ska ju på middag imorgon.


Sedan kom monster Ida fram. Vi gick nämligen in på lindex. Tänkte kolla om det fanns nått kvar på rean. Men icke, inte ett plagg - tråkigt. Aja men vi hittade lite annat. En super söt höst tröja till Agnes. Alltså den där mörkgula färgen är bara så snygg. Önskade att jag vågade sätta på mig nått i den färgen. Istället får nu Agnes bli höst fin. Bara hon kan växa lite till. Den här mamman börjar bli less på 50/56 kläderna nu. För vi har ju så himla mycket fint i storlek 62. Ida då ja hon fick en klänning och en hängselkjol. Men sen tyckte jag att vi skulle köpa ett par strumpbyxor också. Ja svart eller vita. Tror ni hon gick med på det? Nej! Så det blev tanda gnissel i affären. Jäkla unge! Vart kommer det ifrån? Det slutade med att hon inte fick några strumpbyxor. Vägrar köpa med en massa mönster. Jag var inte poppis då kan jag säga. Men hon ska vara glad att hon fick nått över huvud taget. En liten snabb handling på hemköp blev det också innan vi for vidare mot öb.


Vi var ute efter en liten present. Men alltså jag hittar aldrig nått där nu för tiden. Kanske därför jag nästan aldrig åker dit. Istället blev det dollar. Ja efter ombyggnationen har det blivit min favorit affär. Och där hittade jag massor som skulle kunna passa. Efter en massa velande hittade vi tillslut nått som jag hoppas kommer passa. Jag själv hittade ett våningsfruktfat. Eller vad man nu kan ha där, men hos oss blir det nog frukt. Ja barnen och alla äter mer frukt när den ligger framme. Man glömmer liksom bort. 


Så när vi kom hem blev det lite fix här hemma. Ändra och flytta. Och ja, jag tror det blev rätt bra. Lite svart fick helt enkelt flytta in i vårt kök. Det där med att bryta av lite. Annars fullkomligt älskar jag vitt, grått, blått och rosa. Det är nog dom färgerna man ser mest här hemma. Men lite svart, lite mörkare, är bra för att bryta av lite. Och visst blev det rätt bra?


Sen försvann eftermiddagen med att få det där perfekta kortet. Ett leende. Agnes är ju bara så himla söt när hon flinar. Men att få det på kort är svårare. Nått blev det, men inte helt hundra. 


Nu sover alla här hemma. Ja man kanske skulle göra detsamma...


         

Av Johanna Östlund - 14 augusti 2018 20:49

En nya vecka har inletts. Och med det har vardagen kommit igång lite smått - semestern är slut. Nästa vecka drar skolan och dagis igång. Sommaren lider mot sitt slut...

Vi avslutade förra veckan på mysigaste vis. Jag hade bjudit hem några nära och kära. Dags för perfect home party. En massa härliga produkter, alldeles för mycket fint - beslutångest. Efter mycket tänkande gick jag på det som föll mig i smaken första gången jag bläddrade i katalogen. Några godbitar helt enkelt. Tack kära Malin för denna gång.

Måndagen bestog mest i en massa mys. Ja att hålla i en sovandes Agnes medans Ida och jag kollar film. Helt klart bästa starten på veckan.

Till eftermiddagen kom Anders hem. Vi åt mat och sen kom svärföräldrarna förbi en sväng. Kaffe och mys med barnen. Ida följde med dom hem en stund. Lungt och skönt en stund.

Kvällen kom... Jag fick för mig att färga håret. Bort med det solblekta och in med brunt och lite murrigt. Precis som hösten - höst fin helt enkelt.

Idag slog vi eller jag upp ögonen alldeles för tidigt. Efter att Agnes fått sin mat vid fem snåret kunde jag bara inte somna om. Istället fick jag se en söt liten prins. Jag visste att det var på gång, men man vet aldrig hur lång tid det tar. Så från och med idag får jag titulera mig som moster. Grattis Erika och Patrik!

Der blev morgon eller ja nästan. Anders och jag drack kaffe tillsammans innan han åkte till jobbet. Sen väckte jag Ida, ett försök till att få inte lite vardagsrutin. Upp i tid och gå till sängs i tid. Vi får se om det går bra.

Jag fick för mig att sy en mössa till Agnes. Blir tokig på mössor som åker av när snurrar och bökar runt. Men jag tror faktiskt att den här blev bra. Hoppas!

Vi hade ett BVC besök inbokat idag. Hon växer som hon ska våran Agnes. Numera är hon 55.5 cm och 4680 gram ren kärlek. Och idag fick hon även ett vaccin mot magsjuka. Någon mer som gett sitt barn det? Älslade unge vad du blir stor ?

Sedan har vi haft en lugn eftermiddag. Soffhäng... På tidiga kvällen fick jag för mig att åka på loppis. Tig med mig Ida och vi fick en fin liten stuns tillsammans som hon uppskattar. Och lite nytt blev det.

Nu är kvällen här. Det börjar kännas att man var uppe tidigt...

Av Johanna Östlund - 10 augusti 2018 18:32

Vi avslutade förra veckan med att packa väskorna för en tripp till Vemdalen. Alltså vilket landskap - otroligt fint på sommaren. Jag skulle verkligen vilja åka igen för att se ännu mer. 


På tidiga eftermiddagen satt vi i bilen och påväg. Glada och nöjda barn! Som dom längtat. Väl framme hade klockan tickat iväg. Packa upp och göra allt i ordning. Sedan middag och mys innan det var dags för sängen. Man blir trött av att åka bil.


 

  


Att vakna i en stuga i Vemdalen en helt vanlig måndag och känna den där krispiga luften - underbart. Koka sig en koppkaffe (jag måste köpa mig en perkulator. Så gott kaffe.) och bara njuta. Vad mer kan man begära? 


Vi tog det lugnt och åkte till lite affärer innan vi hade bestämt oss för vad dagen skulle innehålla. Tillslut bestämde vi oss för att gå upp till toppen, en fika vid hovde toppstugan. Vi tog blåbärsbacken upp. En rätt lätt väg ändå. Barnen klagade väl lite, men tog sig lätt upp ändå. Att få fika ute i naturen som belöning, verkligen härligt. 


       


På tisdagen besökte vi ett vattenfall - fettjeåfallet i Klövsjö. Promenera på en stig och upptäcka naturen. För att sedan komma fram till ett litet vattenfall. Ja jag fick i alla fall se ett litet. För tyvärr var sista biten lite väl farlig med en liten bebis, hala stenar och stora rötter. Men barnen och Anders såg det. Vilken syn!


       


Onsdagen började på bästa vis. Solensken och varmt! Vi trodde det skulle bli en härlig dag. Efter att ha letet upp en sjö som man kunde fiska i for vi iväg glada i hågen. Men vad händer? Efter max en halv timme där kommer regnet. Vi står ut en stund. Anders och Elias fiskar. Elias var den enda som lyckades fånga en fisk, en liten abborre. Nöjd kille!!! Ida springer mest runt i skogen och plockar blåbär och har skoj. Jag själv tog en koppkaffe. Men tillslut när Agnes bara grinar får jag nog och begär att vi åker hem. Det kan vara roligt att fiska. Om man själv får fiska och om det är fint väder. Men vi hade en mysig stund ändå... Till middag köpte vi med oss pizzor hem (jösses vilka priser). Och sedan blev det bara mys i stugan och en snabb bastu. Härligt att basta när man blivit så där kall och frysen.


       


Under torsdagen besökte vi äventyrsstigen i Björnrike. Gud så fint det var där i skogen. Men gick efter en stig med en bäck porlandes alldeles vid sidan om. Så mysigt! Men barnen hade annat i tankarna och njöt inte så väldigt mycket. Vi hade nämligen lovat att bowla sedan under eftermiddagen. Så när vi kommit hem och ätit och sånt åkte vi till Vemdalen by och Husky för lite bowling, ja och dom stora barnen. En mysig stund! Och lite shopping hann vi med också. Några fina tröjor till både mig och Ida. Elias skulle ha fiskedrag och Agnes fick en söt sparbössa. När i sedan kom tillbaka till stugan hade Anders börjat på att städa. Ja vi bestämde oss för att åka hem redan då. Egentligen hade vi tänkt stanna till fredagen men eftersom vädret visade regn åkte vi hem. 


             


Vägen hem blev lugn och skön. Trött barn efter härliga dagar utomhus. Nu kunde vi åka "rätta" vägen hem, som vart avstäng på grund av branden. Rätt läskigt... Vilka krafter moderjord har. Det blev helt klart mer påtagligt att se det så där. Ett litet stopp blev det i Ljusdal för att fylla på magarna lite och kaffe till oss vuxna. Väl hemma var barnen trötta och gick i säng direkt. Jag packade upp allt och tvättade till och med en maskin med tvätt. Och har väl fortsatt med det igen. Det blir lite när man är så pass många och är borta några dagar. 


 


Borta bra men hemma bäst!!


Av Johanna Östlund - 1 augusti 2018 11:18

Här springer dagar och veckorna iväg. Ja jisses man hinner inte mer än vakna så är det kväll känns det som. Stanna tiden!

Vi avslutade förra veckan med bad och det var dags för pappavecka. Jag tog med mig barnen till sjöarna här i krokarna. Äntligen badstrand! Ja vi är ju bortskämda med poolen i Sågtäkten. Men ska sanningen fram är det rätt jobbigt med stranden. Sandigt!!! Men barnen gillar det så ibland är man snäll.

Söndagen bjöd på regn. Det blev helt enkelt en inne dag. Jag passade på att dammsuga och torka golven. Rent och fint, ett tag. Sedan kom Elias pappas familj. Dags för pappavecka. Som våran tradition lyder blir det alltid kaffe och lek. Denna gång lyckades vi också få till en bild på våra fem busfrön. Om än suddig, alla kollar åt olika håll och sura miner och sånt. Men vad kan man begära?

Den nya veckan började med stads besök. Först åkte vi hela familjen. Anders fick för sig att köpa släpvagn. När vi ändå var i stan med släpvagn åkte vi till byggmax och köpte lite virke till altanen som ska bli räcken. Sedan åkte Agnes och jag in till stan. Köpte lite på rea och till våran resa till vemdalen. Men oj så svettigt. En ledsen tjej och stressad mamma. Bra kombo!!

Igår hade vi återigen en svettig dag. Ja man blev klibbig bara man rörde på sig. Så äckligt med denna fukt som är just nu. Så till eftermiddagen när Anders var klar med sitt, plocka ordning på allt virke som legat lite för länge på gården, åkte vi till Sågtäkten och badade. Så skönt!! Och vi hann även med ett kvällsdopp i sjöarna efter Andres fotbollsträning. Så mycket mer blev det inte igår. Eller ja lite mattvätt, om dom nu kommer torka. Återstår att se helt enkelt.

Idag är det onsdag och vi kör nog på en hemma dag idag också. Anders bygger och jag tänker försöka laga lite mat som ska med till fjällen.

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards