johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2016

Av Johanna Östlund - 31 maj 2016 21:36

Tisdag och sista maj. Denna dag bjöd på solsken från morgon till kväll. Temperatur som en riktig sommardag. Nej fy tusan vad jag längtar efter ledigt och sommar. Ge mig! Det gör så himla mycket att få dessa strålar på sig. Humöret blir bättre och energin blir påfylld. Vi har verkligen en härlig tid framför oss.


Dagen började 4.15, som alla andra dagar den här veckan. Oj vad jag älskart! Eller? Okej, vi kan väl låtsas. Men faktum att det går så mycket bättre att komma upp när det där runda gula klotet visar sig. Man blir liksom glad, även fast man ska jobba. Väl på jobbet blev det flera koppar kaffe innan jag började vakna till. När jag väl blev pigg tog allt så lång tid och då blev jag trött igen. Att sätta sig är livs farlig under dessa förmiddagsveckor. Full fart från start är min melodi.


När jag fått avbyte gick jag för att byta om. En snabbis in på XYZ för att köpa bensin till gräsklipparen. Sressad och varm. Att frysa på morgonen och komma ut till en sommardag är ingen hitt. Imorgon får det bli en snygg tunn topp. Så jag i alla fall kan gå i kortärmat. Hämtade en glad tjej på dagis. Allt var så bra så. 


Väl hemma kastade jag av alla kläder. Ida stannade ute och jag målade golvet i tvättstugan. Anders kom hem i den vevan också. Sen fick jag ledigt. Och vad gör jag då? Jo jag klipper gräset. Jisses vad svettig jag blev. Men nu är det kort igen och allt ser så fint ut. Visst är det fint ute nu? Allt börjar bli grönt och det är bara så härligt. Snart börjar det komma färger lite överallt också. 


Sen kunde jag äntligen pusta ut. Då kom Lena som skulle hämta Ida. Det hade Ida och pappan planat i. En tuff brud gav sig iväg helt ensam med farmor. En lugn stund här hemma alltså. Efter en super middag bestående av krov med bröd la vi oss och vilade på soffan. Slummrade nog av en stund också. En trött mamma var det här. 


Lite mer krut fanns det. Dammsög lite, ja det var verkligen hemskt här nu. Usch! Plockade i ordning i köket. Och målade en sista gång på golvet. Ja nu är det klart! Det blev så bra. Allt känns så himla fräscht. Ida kom hem och då hade klockan tickat iväg. Så det blev raka vägen i säng. Hon somnade utan problem.


Kvällen är här och jag har duschat och gjort mig redo för sängen. Men någon ting att tugga på innan skulle sitta fint. Sen blir det natta.


 

Av Johanna Östlund - 30 maj 2016 21:44

Jisses vad den här helgen gick snabbt. Redan måndag och ny vecka. Ja ni kan nog gissa vad jag har gjort och gör. Prio ett är renoveringen av tvättstugan. Sorry för tråkiga inlägg om min renovering. Men det går framåt!


I lördags var det dags att få upp en ny och fräsch väv på väggarna. Eftersom den hade en torktid på ett dygn var det bara att lägga tiden på familjen resten av dagen. Vi myste ute, jag gjorde blåbärspaj, lek och bara allmänt lördagsmys med godis och tv. En rätt härlig lördag om du frågar mig. 


Söndagen kom och en massa fix i tvättstugan blev gjord. Målade två lager med vitfärg på väggarna. Sen såg det faktiskt riktigt bra. Det fick duga helt enkelt. Målade även några vändor på garderoben och en vända på fönstret. Vips var dagen slut. Men lite mys med Ida hann jag med innan det var dags för henne att säga godnatt. Och faktiskt gick det inte någon nöd på henne, dom timmar hon var ensam med mig. Hon kollade youtube och sen fick hon lek sällskap av två pojkar, som barnen lek med förut. Hon var nöjd och då är jag nöjd. Innan det var dags för sängen kollade Anders och jag på våran serie. En påse med chips, bra på tv:n och världens bästa karl. Vad mer kan man begära?


Måndag och en ny vecka började. Min ledigvecka är över och det var dags att göra sig redo för jobbet redan 4.15 Suck! Dagen gick bra, med lite små strul. Klockan tickade på och vips var det dags att göra sig redo att åka hem. Men först handlade jag lite snabbt på coop och byggmax. Hämtade en glad tjej på dagis. Som blev hel tokig när jag kom. Allt hade gått bra, som alltid. Älskade underbara unge! När vi kom hem var det dags att fortsätta renoveringen. Målade fönstret och garderoben. Medans fick en tvätt snurra i maskinen. Ja nu blir vi utan ett tag. Sen var det dags för golvet när tvättmaskinen fick flytta ut så länge. Målartvätt, sandpappra, T-röd och på med färgen. Ett lager är nu gjort och imorgon hoppas jag att det sista eller två sista lagren hinns med. Snart är det klart! Bara lite till på fönstret. En tripp till Sundsvall måste nu göras för att köpa "inredningen". Någon?


Nu är det kväller. Jag har hållit igång hela dagen och nu när jag satte mig känner jag hur trött jag faktiskt är. En snabb dusch och sen hopp i säng. Ännu ett förmiddagspass väntar och sen göra klart golvet.


 

Av Johanna Östlund - 27 maj 2016 20:48

Fredagen är här och helgen lika så. Det var en väldans fart med den här veckan. Dagarna har rullat på och jag har stupat i säng på kvällen. Det är liksom så ledgiveckorna går ut på va? Vara med familjen, göra sånt man inte hinner annars och göra sånt man tycker är roligt.


På tisdagen skulle bilen in för en koll. Inte en enda anmärkining, med stort godkänd åkte jag därifrån lite lättad. Sen åkte vi till Forsa och lekte. Ida och Edwin är precis som syskon. Älskade ungar, vad ni kommer få roligt hela livet ut. Efter många timmars lek var vi tvungen att åka hemåt. Det var en tjej som skulle komma och köpa bänken vi haft i hallen. Som numera inte kommer att passa där, eller rättare sagt jag vill ha ett skoställ där. Nu har en hittat en annan ägare och jag blev glad att bli av med den.


Onsdagen försvann snabbt. Vi började med en förmiddag hemma. Där jag roade mig med att tabort silikon från golvet i tvättstugan. Suck! Vilket skit göra. Barnen tyckte jag var världens tråkigaste och ville bara att mormor skulle komma. Och det gjorde hon framåt eftermiddagen. Hon skjutsade mig in till stan där det vankades middag och några glasvin med mina kära kollegor. Barnen fick följa med mormor hem och sova. Lycka! En trevlig kväll med mina härliga gubbar och gummor. 


Det blev en blandad torsdag. Anders och jag var hemma helt ensamma på förmiddagen. Vad gör man då liksom? Vi hjälptes åt med silikonen som tog en hel evighet att få bort. Framåt eftermiddagen var det dags att hämta hem barnen. Jag hade en inte allt för glad kille. Han skulle hem till sin pappa och dom åkte till Kreta i morse. Han ville inte, han skulle bara inte. Den paniken i ögonen. Han skulle vara med mig en vecka till. Tillslut fick vi ut honom ur bilen. Min lilla vän. Ja det blev rikitgt bra. Från att han skulle slå alla som låg bakom resan, mest Susanne, till att bli positiv till den. Ida och jag for hemåt efter lite lek med bästa kompisen. Kvällen bara försvann.


Idag var det dags för dagis för Ida. En glad tjej. Jag passade på att åka lite snabbt till stan. Handla en massa saker till tvättstugan. När jag kom hem satte jag igång, med det jag kunde göra. Spacklade och målade fönstret. Tyvärr tog färgen slut, en tripp till sundsvall vore inte dumt. Jag har nämligen köpt den på bauhaus och tycker att den var så bra. Framåt kvällen målade jag taket också. Det tar sig. Imorgon hoppas jag att få upp den nya väven och innan helgen är slut att kanske även färgen kommer upp. Berorpå hur länge väven måste torka. Vill bara bli klar! Som sagt idag åkte min älskade prins till kreta. Fick ett samtal från honom. Ja snacka om att vara i paradiset. Rösten, den med glädje, värmer mitt mammahjärta. Mamma älskar dig! Idag kom Anders hem med en lite tidig morsdags present. En fin blomma att ha ute och en påse med godis. Tack mitt hjärta!


Lite snabbt hur min vecka har varit. Och snart hoppas jag att få visa er en massa fina bilder på min "nya" tvättstuga. Trevlig helg!

Av Johanna Östlund - 23 maj 2016 20:22

Måndag och ny vecka. Nya tag och nya möjligheter. Snart har även jag helg. Härligt!

Det var ett eftermiddagsskiftet på jobbet som gällde idag. Snart är det över - bara tre timar kvar nu. Men jag hade verkligen ingen lust att lämna min fina familj i eftermiddags.

Innan jobbet då? Oj vad jag hann med saker. Bytte sängkläder och tvättade två maskiner med tvätt. Hemmet var inte allt för rent. Fram med dammsugaren och skurmoppen. Gräset blev klippt och så började jag skura altanen. Vad mer kan man begära på några få timmar på förmiddagen?

Barnen blev inte allt för glada när jag åkte. Men nu har vi två dagar på oss att gosa. Sen åker Elias hem till sin pappa igen, långvecka. Då ska han åka till kreta i en vecka. Lite fusk om du frågar mig, men men. På jobbet har det väl gått bra. Så bra det kan gå med den jag jobbar med. Som sagt snart drar min ledigvecka igång och det ska bli så härligt.

En rätt bra start på en måndag om du frågar mig. Heja heja!

Av Johanna Östlund - 22 maj 2016 20:14

Det var den veckan det - söndagen är här. En lång jobbvecka är gjord, härlig känsla. En lite mer otrevlig känsla är att jag ändå ska befinna mig på jobbet imorgon eftermiddag. Hur kunde jag tycka att det var en bra idé? Aja men sen är jag ledig. Hurra!


Här har dagarna rullat. Förmiddagarna har gått i ett  och eftermiddagarna har jag spenderat på jobbet.


Igår äntligen blev det andra tider. Både jag och Anders jobbade. Barnen fick vara med Lena. Lämnade glada barn i Sågtäkten innan jag åkte vidare mot jobbet. Väl på jobbet blev det en seg dag. Jag var extremt trött och bara jäspade hela dagen. När jag kom hem fick jag en chock - Anders hade städat ut allt ur tvättstugan. Så nu kan jag renovera! Kvällen försvann i ett nafs. Jag la båda barnen och sen tog jag ett bad. Direkt i sängen efteråt. Trött som sagt var.


Idag var det tolv timmars jobba. Och dom gick fort och jag var inte alls lika trött som igår. Det gick bra helt enkelt. Även idag fick jag en chock när jag kom hem. Anders pratade igår om att riva väggar i hallen. Jag sa att det var okej att bara riva den i hallen och inte in till tvättstugan. Så det hade han gjort när jag kom hem och lagt in nytt golv. Ja här går det undan. Men vet ni vad? Det blev så himla bra. Vi fick en riktig hall. Sen har även den här kvällen bara försvunnit. Vi åt lite och barnen fick ett bad och nu är det kväller. Barnen ska i säng och förhoppningsvis blir det våran serie innan även vi knoppar in.


   

Av Johanna Östlund - 19 maj 2016 20:48

Just nu är min tankeverksamhet på hög varv. Det blir lätt att man spårar ur här på jobbet. Jag har nu bestämt mig för att göra klart såna saker jag kan göra med huset och renovering.

Med hus finns alltid projekt. Vi har gjort mycket men än finns det mycke små plock att dona med och mitt lilla rum som är som en svinstia.

Vi har en massa lister och sånt där som ska komma på plats. Det överlåter jag till Anders. Jag kan inte sånt.

Det jag hade tänkt dona med är att först och främst så klart göra klart det vi påbörjat. Fönstrena! Nästan alla fönster ska målas invändigt, så det tänker jag börja med till veckan när jag är ledig. Det går ju fort bara man börjar.

När sommaren nalkas och semestern börjar ska jag börja på med mitt alldeles egna projekt - tvättstugan. Det är det första man ser och det är ingen trevlig syn. Dessutom är den inte gjord för klädvård och eftersom det är min bit tycker jag att jag är värd en renovering. Det ska jag göra!

Ett ställe där jag kan tvätta kläderna, torka kläderna och vika kläderna. Även ett bättre källsorteringssystem. Sen är det bra - inte en grej till. Vi får se om jag lyckas.

Ett renoverings inlägg i brist på annat att skriva. Våra dagar ser likadana ut. En förmiddag som går alldeles för fort och sen jobb hela eftermiddagen och kvällen. Det var allt från mig idag.

Bilder lånad från IKEA.

Av Johanna Östlund - 16 maj 2016 22:30

Måndag - och en ny vecka har dragit igång. Hej vad det går! Dock känns det som att denna måndag hade kunna börjat bättre. Vi siktar istället på en kanon tisdag tycker jag.

Klockan sju slog mina vackra varelser upp ögonen. Mys i soffan - bästa starten. Och jag var faktiskt riktigt pigg. Kaffe och en sprakande brasa med världens bästa ungar är inte fy skam.

Vi gjorde oss redo för dagen. Men några få timmar hemma innan det skulle börja stressas.

Elias ville fixa på sitt rum, så javisst. Jag hjälpte honom att flytta på möblerna. Resten donade han med själv. Vi hann inte bli riktigt färdig. Men det har han nog donat med ikväll gissar jag.

Mer hann vi inte förens det var dags att göra oss redo för dagis och jobb. Ida sprang som vanligt in på dagis, fast hon sa innan att hon inte ville vara där. Elias var det värre med. Min älskade kille! Krokodil tårar längs kinderna. Det skär i mammahjärtat. Nu har han sagt att han vill byta dagis. Jag personligen tror inte att det kommer bli ett dugg bättre av det. Men vill han så varsågod, jag ska inte stå iväg.

Jag började klockan tolv idag med möte i två timmar. Hurra, eller inte. Sen har kvällen rullat på som vanligt. Rätt fort har den gått ändå. Snart är det kväll och jag äntligen får åka hem och krypa ner bredvid min karl.

En lite garderobs uppdatering. Insåg under dom varma dagarna att Elias bara har små shorts. Vi hittade till och med shorts i storlek 98/104. Så det är inte mer än rätt att ge honom ett par nya. Hoppas bara att det duger, håller tummarna. Jag hittade lite nytt också. En fin klänning bland annat som det dessutom var halva priset på, det gillar jag.

Av Johanna Östlund - 15 maj 2016 20:35

Helgen kom och försvann lika fort igen. Söndag kväll och det är dags att tagga för en hel veckas jobb plus en dag till. Hur kan man välja att jobba åtta dagar på rad. Jag ångrar mig nu, men det får väl gå.


I fredags gick dagen på jobbet fort. Och vips var det dags att åka och hämta Ida på Anders jobb. Innan vi åkte hem köpte vi med oss helg gotta och nya härlga blommor till bron ute. Jag bara älskar det. Kvällen kom fort och Ida somnade efter lets dance. Ibland blir det så. Jag tog ett bad innan det var kväll för mig med. En härlig fredag om andra ord.


Igår var vi lite seg här hemma. Ida och jag myste lääänge framför tv. Men sen satte jag igång. Städa städa. Jag dammsög och torkade golven nere. Det märks att sommaren är här. En massa gräs och smuts utifrån flyttar in i vardagsrummet.


Eftermiddagen bjöd på lugnet själv. När Ida och jag var och handlade pratade hon med en känd skådespelare - Bill Hugg. Vi åt mat och lullade mest bara på här hemma. En ganska skön lördag kväll om andra ord. Innan vi gick och la oss kollade vi lite på slager festivalen. Men nej, det är inte riktigt våran smak. Tråkigt, fast ändå lite roligt. 


Idag vaknade jag till en tjej som var eld och lågor. Ska vi åka snart? En replik som gick på repit. Vi skulle ju åka till Sundsvall och gå på himlabadet. Efter någon timme var det äntligen dags. Vi mötte upp vårt sällskap i Harmånger och susade sedan vidare mot badhuset. Barnen badade och hade roligt. Timmarna gick och vi fikade och badade ännu mer. Då var det nästan som att någon tagit luften ur en. Jisses vad man blev trött. Efter klockan ett gav vi upp och gick och duschade. Rena och fina. Tack för en härlig dag alla inblandade.


Tror ni barnen somnade i bilen på vägen hem? Japp! Vilket jag nu hade låtit varit ogjort. Men hur gör man det egentligen? När vi kom hem gjorde vi middag - paj. Elias var hungrig och åt riktigt bra. Ida var det värre med. Sen har klockan tickat på och vips är hon snart nio och barnen sover fortfarande inte. Det käns som om dom inte kommer göra det heller. Suck! Ge mig kväll.


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards