johanna--ostlund

Alla inlägg under januari 2017

Av Johanna Östlund - 29 januari 2017 22:12

Efter en lång vecka med inprincip bara jobb är det nu äntligen söndag kväll. Jag har en hel veckas ledigt att se fram emot. Det bästa med att jobba skift. 


Det har vart snabba förmiddagar hemma. Men jag har hunnit umgått med mina barn. Även fixat lite i vårt renoveringsrum. Sedan det vanliga. Laga mat, tvätta och städa. 


Eftermiddagarna har jag spenderat på jobbet. Och hej vad det gått, eller har jag mest pustat och stönat? Typ för gud vad jag hade gjort vad som helst för att få vart ledig. Nej det har vart en rätt dålig vecka på jobbet. Varför vet jag inte. Det vänder nog snart, kanske. Lite sol, lite värme och våren. 


Helgen kom. Igår hade vi en mysig filmkväll med godis och popcorn. Det enda jag orkade med. Sedan var det läggdags för oss alla. Barnen somnade utan problem. Och även jag. För gud så trött jag är.


Idag kändes det bra att åka hem från jobbet. Men ändå lite tungt. Elias skulle precis åka hem till sin pappa när jag kom hem. Hann med en kram och sedan for dom. Det gör alltid så himla ont. Jag försöker inte visa nått, men blir det som idag är det väldigt svårt. Älskade underbara Elias... 


Nu taggar jag helt klar för ledigvecka...

Av Johanna Östlund - 26 januari 2017 11:38

Torsdagen är här och jag försöker mest bara få denna vecka att gå. Jag vill vara LEDIG! Just nu känns det mesta bara blä. Lite ledig och förhoppningsvis komma i rätt spår, det är vad jag behöver. 


Förutom en massa blä har det funnits ljuspunkter även den här veckan. I tisdag kändes mammahjärtat lätt och glad. För när Elias nästan jagar ut mig från dagis och liksom tycker att det är dags för mamma och att åka. Då är livet bra! Det finns kanske en handfull av dessa tillfällen så det gäller att njuta när man väl kan. Det känns liksom lättare att åka på jobbet då. 


Igår kände jag för att unna mig lite saker. Köpte en fin ljuslyckta på A&H. Ååå så fin den är. Nu skulle jag behöva den där skänken att ställen den på. Även en fåtölj klickade jag hem för en ganska liten peng. Även den ska få bo i matsalen/sällskapsrummet. Nu längtar jag verkligen till att få ordning där inne. 


Annars då? Tänk att det inte behövs mer än en vecka på dagis efter jullovet så kommer barnen hem med allting. Ida blev förkyld i slutet på förra veckan och nu är även Elias förkyld. Som att inte det vore nog så stog det en stor lapp om löss. Jag tror jag dör. Nu har jag köpt en förebyggande spray. Den hoppas jag verkligen hjälper och såklart uppsatt hår som gäller. För får vi löss då dör jag på fläcken, jag lovar. Hjälp nu kliar det!


Nu kör det sista av den här veckan, fyra dagar kvar. Heja heja!


   

Av Johanna Östlund - 24 januari 2017 08:49

Den lediga helgen har tackat för sig. Och en ny vecka har rullat igång. När ska man egentligen känna att man hinner med allt, hinner känna att man är nöjd? Som alltid går tiden otroligt snabbt. Det är verkligen svårt att hinna med.


Lördagen vigde jag åt vår blivande matsal. Det var dags att sätta upp tapeter. Ett jäkla meck. Det är svårt att få det rakt och när man inte har nått att gå på, till exempel vid dörrar och fönster. Efter en hel dags slit blev det faktiskt riktigt bra. Det finns några ställen, men jag talar inte om vart och då kommer ingen märka det. Eller hur? Jag känner mig nöjd, även fast jag hade en kontrollant efter mig, som kollade om allt blev bra. Även där finns det ställen där väggen inte var helt hundra. Men säger vi inget kommer ingen märka. Min lilla filosofi.


Nu ska bara golvlister upp. Sedan kan vi börja möblera där inne. Taket får vänta någon månad tills det blir vår. Vi ska ha trätak, samma som resten av nedervåningen, och då tänkte vi måla allt ute först. Jag hoppas att det blir bra.


Söndagen blev en tvätt och städdag. Det var någon som råkade kissa i våran säng. Så täken och sängkläder behövde tvättas. Även ett städrace gjordes på nedervåningen. Strax efter mitt i dagen åkte vi till Forsa efter önskemål. Det var en kille som sakna mamma. Och piff och puff ville leka tillsammans. Åå herre gud ena stunden ska dom gifta sig och nästa bråkar dom. Ja vad ska man säga, som syskonkärlek?


Efter någon timme var det dags att åka hemmåt. Den eftermiddag kvällen försvann lika fort den. Middag skulle göras, hela familjen spelade spel tillsammans och sen var det kväll. Anders la Ida och jag Elias, men först spelade jag faktiskt en bana på tv-spelet.


En ny vecka rullade igång. Måndag igår och en förmiddag hemma. Dessa förmiddagar springer iväg. Mat ska göras, och lite annat smått och gott ska hinna med innan vi ska åka till jobb och dagis. Som ni kanske förstår är det eftermiddags vecka för mig på jobbet. Och igår kändes det riktigt tungt. Varför vet jag inte. Men tänk om det kunde vara söndag? Ändå vill jag så klart inte det, jag vill ju ha Elias här. 


Igår var det första dagen på längde för Elias att gå på dagis. Det var tungt, både för han och mig. Men det var inte den där krampaktiga omfamningen i alla fall. Han följde med fröken och vinkade efter några pussar och kramar. Ja han var nog ändå sugen att leka med sin kompis som var där. Och sedan verkade allt ha gått bra. Men det skär i mammahjärtat.


Idag är det tisdag och jag ska dra igång dagen efter en liten sur morgon. Tjatiga barn vill jag inte ha direkt på morgonen. Nu leker dom snällt med varandra och jag har fått mitt kaffe i lugn och ro. Så ja, nu kan dagen börja.


 

Av Johanna Östlund - 20 januari 2017 21:18

Fredag och äntligen är det helg. En ledig sådan för oss alla i den här familjen. Så härligt! 


Efter en lång arbetsvecka är det guldvärt med helg. Jag kan inte riktigt förstå alla som jobbar dagtid.? En fjuttig helg och sedan påīt igen. Nej tack! Så vill inte jag ha det. Nu är det bara en eftermiddagvecka kvar plus en jobbhelg så kommer min efter längtade ledigvecka. 


Eftermiddagarna har varit fortsatt trötta. Jag fattar inte. Att slummra på soffan efter maten har liksom blivit en tradition. Och sen har jag istället inte kunna sova på kvällen. Jag vet skit bra. 


Lite annat har jag ändå hunnit med. Tvätt och lite sånt där roligt. Bytt i Ida säng efter en liten olycka. Och igår överraskade han, min man. Att köpa blommor och sånt hör inte till vanligheten. Men ibland överraskar han och en tidning till och med. Sånt gör en glad! 


Nu ska vi ha en bra helg!


 

Av Johanna Östlund - 18 januari 2017 19:19

Helgen försvann lika snabbt som den kom. En ny vecka har rullat igång, och ja vi har faktiskt kommit ända till onsdag. Hur får man stopp på dagarna? Dom vill liksom gå lite för snabbt känns det som. 


Helgen avslutades med en mysig dag. Eller hur var det nu? Jag fick börja med att sanera lite. Ja det var någon som var lite klen efter utekvällen. Men sen blev det bara bättre. Barnen fick träffa moster Sofia och hon tog med sig dom till stan för lite shopping. Lyckan var total. Sen gick allt för runt. Kvällen kom och Elias pappa med familj kom. Efter lite fika och lek tackade alla för sig. Hej då min älsklings kille! Det blev en tidig kväll för oss alla. Dags att återigen komma in i rutinerna. 


Måndag och det var dags för jobb, skola och dagis. Nu är allt precis som vanligt igen. Vardagen rullar på. Jag jobbar förmiddag den här veckan. Så jag var uppe med tuppen och for innan resten av familjen klev upp. När klockan äntligen var två åkte jag hemåt men först hämta Ida på dagis. Och efter maten dog jag. Varför ska man vara så trött? Nej usch och fy vad jag är trött nu för tiden. Jag piggnade lagomt till när det var dags att börja gå till sängs. Suck! Varför gör jag så där?


Igår hämtade Sofia Ida på dagis. Så efter jobbet åkte jag hem till mamma och pappa. Fast först fick jag hjälp med en laddare till bilen av en arbetskamrat. Plus att jag köpte en hårfärg. Hos mamma och pappa blev det middag och sen efter lite prat åkte vi hemåt. Då hade klockan tickat iväg till halv sex eller nått. Efter sex kom vi hem. Då var det bara att köra på. Färgade håret och lite smått och gott. Men när klockan blev åtta blev det tugnt. Att somna på soffan var riktigt skönt. Där låg jag tills det var dags att gå till sängs. 


Idag fick vi hem tapeterna som vi ska ha i matsalen. Lite besviken blev jag. Trodde att mönstret skulle vara mera grått, men jag känner ändå att det kommer bli bra. Det kanske hade blivit lite mycket annars. Så jag tapetserade några våder. Medans Ida åkte hem till farmor och farfar och Anders på innebandy träning. Lugnt och tyst. Ida har nu kommit hem och precis lagt sig. Jag ska ta en dusch och sedan blir det nog snart natta för en annan också.


 

Av Johanna Östlund - 14 januari 2017 20:53

Och så var det lördag och dags för 6-års kalas. Men som alltid är det en lång väntan och en hel del att förbereda. Det gick våran förmiddag åt till. Barnen väntade och väntade. Och jag förberedde. 


Tillslut började gästerna komma. Mycket nytt och fint blev det. Laser skutspel, vanliga spel, tv-spels gubbar, lite kläder, spel, pengar och säkert nått mer som jag glömt. 


Som alltid här på kalas börjar vi med middag. Idag blev det flygande jakob. Som det verkade gick det hem hos nästan alla. Sedan tar vi fikat. Med ljus på tårtan och skön sång. Den här gången blev det några gubbar på tårtan, jag vet faktiskt inte vilka det var, men Elias ville ha dom och då fick han det. Den fylldes med jordgubbsmousse och vaniljkräm, alltid roligt att prova nått nytt. 


Sedan blev det lek, spel och kortspel tills kvällen börja komma och gästerna droppade av. Tack för en fin dag alla som kom. Vi hade en nöjd kille i alla fall. 


Anders gick till grannen och för dom blev det visst utgång. Så nu sitter jag här med två trötta barn som snart ska hoppa i säng. Och sedan blir det en lugn och ensam kväll för mig, helt ärligt ska det bli skönt. Ibland kan det vara riktigt skönt.


           

Av Johanna Östlund - 13 januari 2017 19:03

Nu har dagarna gått så där fort igen. Vi har redan kommit till fredag. Här hemma har det varit full fart från start. Vi har hunnit med en hel del under dessa dagar.


Igår var en riktigt städardag. Men först hade vi julgransplundring. För visst menast det väl att alla barr ska ramla av. Just precis så råkade det bli här hemma. För över en vecka sedan plockade Ida och jag bort alla kulor och ljus. Sedan har den stått där och bara vela ut. Men det kändes liksom jobbigt just då. Hur jobbigt var det inte att ha barr i hela huset? Ja för det var inte många barr kvar när den väl kom ut. Sedan blev det som sagt städning. Både uppe och nera fick sig en runda. Toaletterna och tvätten blev tvättad och vikt. När Anders kom hem blev det städning inne i vårt renoveringsrum. Nu är allt slipdamm borta och det ser faktiskt någolunda ut. Renoveringstapeterna är uppe och Anders har spcklat lite till där han inte blev helt nöjd. 


Inte nog med det hade vi ett litet kalas här igår också. Anders föräldrar kom för att fira Elias. Tårta, kakor, kaffe, saft och PRESENTER. Det går då ingen nöd på den killen. 


Idag började vi dagen tidigt. Vi skulle nämligen till affären och handla lite. Då gäller det att hänga på låset en fredag. Jag hatar när det är mycket folk när jag ska handla. Vi fick med oss allt och barnen skötte sig hyffast. Då är den här mamman nöjd. 


Sedan fixade vi det sista. Bytte bort julgardinerna i köket till ett par enkla vita. Gjorde det lite mysigt i matsalen med två nya tavlor på barnen. Fram med en massa tulpaner och någon ljuslyckta. Bara mattan som ska in nu och kanske nått mer. Det känns lite tomt utan gardiner och fönsterbrädor. Men det ska nog gå ändå. 


Lite mys med barnen har jag hunnit med också. Vi har spelat tv-spel och kollat film. Nu till kvällen har jag gjort tårta och två fyllningar. Nu ska det bara sättas ihop och sedan hoppas att det smakar gott imorgon. Det känns som jag har läget under kontroll inför kalaset imorgon. 


Nu är kvällen här. Hoppas barnen somnar tidigt och vi vuxna kan få en lugn kväll, för en gång skull.


   

Av Johanna Östlund - 11 januari 2017 21:59

Vad är det för en dag?

Är det en vanlig dag?

Nej det är ingen vanlig dag för det är

Elias födelsedag.

Hurra! Hurra! Hurra!

 

Tänk att det är sex år sedan min älskade Elias kom. Jag minns det som igår. Så liten och helt perfekt. Älskade du.

 

Vi började dagen med skön sång, presenter och tårta med ljus. En glad och nyvaken 6-åring. Älskade lilla vän... Tänk att du nu är 6 år. För mig är det ofattbart. Var inte du min bebis nyss? Att du ska börja skolan, förskoleklass, lekis, eller vad det heter nu för tiden.? 

 

Det blev en nöjd och glad kille i alla fall. Nytt tv-spel, gubbar till lego dimension, start wars saker (gubbar, filt, väggdekoration), labyrint spel och pysselbok. Säkert nått mer också, men mitt minne är bra men kort.

 

Vi myste på här hemma. Anders åkte till skolan och vi andra bara flöt omkring. Men vid nio tiden var det dags att ta tag i dagen. Gjorde oss redo för en dag ute på språng. Vi började med affärer. Jag var inte klar med en julklappen till min syster och hennes kille. Nu är det ordnat i alla fall. Knäppte kort till mamma på en sak jag önskar mig i present, en stor ljuslyckta som kommer passa så bra i vår matsal när den nu blir klar. 

 

Därefter åkte vi ner till stan. En liten överraskning till barnen, bowling - premiär för barnen. Jag tror dom tyckte att det var roligt. Och dom var faktiskt duktiga. Elias började starkt och ledde över oss alla under några kast, tills mamma och jag kom igång. Fas Elias hade vela vunnit, "det hade varit roligare om jag vann mamma". Huvudsaken är väl att man har roligt tillsammans.?

 

Efter bowling blev det badhuset med ett kort stopp hos min farmor i mellan. Fyllde på med energi och sen var det full fart på badet. Elias är som fisken i vattnet. Dyker och simmar (nästan!!!). Han har blivit så duktig. Till sommaren kommer han nog på det ordentligt, om det blir en varm sommar med mycket bad vill säga. Ida är lite mer försiktig. Vill gärna ligga och flyta på en madrass. Absolut inte komma under vattnet. Men det otänk bara hände, det jag har lite fobi för när man vistas ute bland folk. En liten pojk fick en kallsup och hostade så mycket att det kom upp spya. Alltså, åh nej. Jag kunde inte bada nått mer. Men mamma och barnen fortsatte en stund till. Blä! Lite bubbelpool och sedan chips och dricka i bastun innan vi var redo att lämna badhuset. 

 

Vi avslutade dagen hemma hos mamma och pappa med pizzamys. Men vi blev inte allt för länge. Klockan hade tickat iväg och Elias ville hem till sina nya presenter. Så efter maten tackade vi för oss och for hem, trötta och nöjda efter en hel dag ute på språng. Tack kära mamma för en rolig dag.

 

Väl hemma blev det mys. Barnen somnade i bilen och var trötta. Dom kollade på film och jag började med den sista väggen i matsalen. Upp med renoveringstapet. Ja nu var den biten klar. Fast förra väggen jag gjorde i veckan blev inte Anders helt nöjd med. Så den har han fixat till lite. Men nu får det duga till kalaset. Det är i alla fall vitt och fräscht. Nu behövs bara en storstädning. Och sedan hoppas jag att det går fort att få klart väggarna åtminstone tills Ida fyller år. Taket kommer nog få vänta ett tag till.

 

Efter en dag med mycket roligt säger vi nu godnatt från detta hus. Det sägs att det kommer en ny dag imorgon. Då ska det bakas och grejas. Även lite städning skulle behövas. Vi gör det vi hinner.

 

     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards