johanna--ostlund

Alla inlägg under november 2015

Av Johanna Östlund - 29 november 2015 21:49

Äntligen har julen börjat på allvar - första advent! Det var på tiden. Nu kan det bara bli bättre till självaste julafton. Jag tror jag är värre än barnen. Men visst längtar dom också, mest till att få börja öppna adventskalendern. Kan bara säga vilken härlig tid vi har framför oss. 


Dagen till ära slog Ida på stort och sov ända till klockan åtta. Det tackar den här trötta mamman för. Sovmorgon vad är det? Nu ska det bli ändrig på det! Nu är det min tur. En mysig morgon i soffan med favoriterna. 


Klockan tickade på och vi gjorde i ordning oss för dagen. En köttgryta skulle bli dagens middag. Så den började jag göra. En maskin med tvätt körde jag. Sen fick golven sig en omgång och toaletten. 


Framåt mitt i dagen packade vi in oss i bilen. Första stoppet blev pappersåtervinningen. Mycket kartonger och skit. Vi skulle verkligen behöva ett bättre system/förvaring för sånt. Nu är tvättstugan ren och fin igen. Sen for vi mot buspalatset. Ida blev eld och lågor när hon såg vart vi skulle. "Här har jag varit förut mamma". Inte blev det sämmre när hon fick syn på Elias och Edwin heller. Två och en halv timme med en massa lek och bus. 


Sen tackade vi för oss. En snabb handling innan vi for hemåt. Trötta barn! Började med middag på en gång. Köttgryta med blomkålsmos. Var lite orolig för blomkålsmoset. Roligt att prova nått nytt, men samtidigt vet man inte om hela familjen ratar det eller ej. Nu hade jag tur. Bara Elias som var lite tveksam. Alla andra tyckte det var gott. Pjuh! Jag kommer nog göra det flera gånger. Skulle nog passa bra till en laxbit. 


Barnen har lekt och kollat film hela eftermiddagen. Jag passade på att göra fler fröknäcken. Den här gången blev dom helt underbara. Krispiga och tunna! Helt perfekta. Även barnen tyckte om dom. Så jag gissar att dom kommer ha en strykande åtgång här hemma. 


Innan barnen gick till sängs tog dom sig ett mysigt bad. Ett varmt bad med ljus och film. Riktiga lyx lirare. Vid halv åtta gick vi upp och båda somnade nästan på en gång. Elias sa att "vi läser bara två böcker för då hinner jag nog inte somna och då kan jag vara uppe en stund till". Jo men visst, han var den som somnade först. 


Nu är det alltså lugnt i detta hus. Har suttit i köket, min nya favorit plats i vårt hem, och kollat lite på datorn. Hittade en tre års present till Ida. Hon har sagt att hon ville ha ett bord där hon kan göra sig fin. Vet inte vart hon fått det ifrån. Men i alla fall gissar jag att det är ett sminkbord hon menar. Nu hittade jag ett på jollyrom, tack vare en tävling på instagram, som inte kostade skjortan och var fint. Hoppas att hon tycker om det.


Nej nu känner jag att det är dags att lägga mig. Tröttheten börjar komma och då ska man passa på att sova när man får. Dessutom sägs det att det är en dag imorgon också.

Av Johanna Östlund - 28 november 2015 21:45

Fredag igår och äntligen helg! Som jag väntat hela veckan. Men nu äntligen, som sagt, är jag ledig i helgen och ska bara njuta. 


Igår var det black friday. Var det någon som passade på att köpa nått? Me too. Fast jag sa till mig själv att låta bli. Suck! Ingen karaktär alls. Det blev sprayfärg från skapamer. En klänning att ha på julafton, den jag hade tänkt ha provade jag för någon dag sedan och det blev ett big NO. Lite för tight och kort. Nix det kändes inge bra. Sen kunde jag bara inte låta bli att köpa hem ett varsitt klistermärkes set åt barnen. Dom älskar det och en perfekt morgonpresent på julafton, ha något att dona med innan vi ska ge oss av. 


Vilken frihet det var att stämpla ut igår eftermiddag. Älskar känslan! Kom hem till min man och mina barn. En mysig fredag eftermiddag med hela familjen innan Elias åkte tillbaka hem till sin pappa. Tomt, men det var/är ju bara två dagars vånda sen är han här igen. 


Lördag godmorgon mitt i natten. Ida vaknade och ville gå ner. Jag kollade vad klockan var och trodde den var sex. Så jaha det är väl bara att gå ner då, hon har väl sovit färdigt. Myste ner oss i soffan och hon kollade på film och jag slumrade vidare. När jag vaknar nästa gång är den halv sju. Jaha? Eller vad? När vi gick upp kan jag inte säga, men det måste nog vart långt före tuppen. 


Sen när Anders vaknade och kom ner blev det kaffe och mer mys i soffan. Bästa starten på dagen. När vi sagt hejdå till pappan gjorde vi i ordning oss för dagen.


Baka baka liten kaka. Vi hade en riktig bakar förmiddag. Det blev saffransbullar, biskvier, bunty och fröknäcke. Den här gången blev det saffransbullar. Ida ville vara med och baka. Lessnade dock efter en deg. Biskvier och bunty utan socker, förutom i chokladen (tror jag). Vart kan man köpa sockerfri choklad egentligen? Men den var i alla fall mörk. Så det blev väl i alla fall lite nyttigare? Fröknäckena blev helt underbara med lite smör på. Så spröda och goda! Dom måste jag verkligen göra fler gånger. 


Efter all bakning hamnade vi i soffan. Inte bra! Där somnade vi båda. Vaknar efter tre och är lite smått förvirrad. Ida vaknar och är inte på bästa humör. Tur det går över med lite mys och gos.


Eftermiddagen har bara försvunnit. Jag vek lite tvätt och körde två nya maskiner. Så skönt att ha tvätten under kontroll. Inga berg med tvätt att vika och ingen överfull tvättkorg. Hoppas att detta håller i sig nu! Hux flux var klockan halv åtta. Det var dags för Ida att lägga sig. Sen har jag njutit av en kopp med glögg till så mycket bättre. Bästa slutet på en lördag!


 

Av Johanna Östlund - 26 november 2015 21:17

Jisses vilken trött dag! Kan man verkligen vara så här trött som jag vart idag? Det var kämpigt att kliva upp klockan fyra kan jag säga. Men nu är det bara en dag kvar. Alltså kan jag härda ut imorgon och sen väntar en ledig helg. Det är verkligen för ledigheterna man jobbar.


Jobba jobba fram till klockan två. Gick riktigt fort till en början. Det var lite att göra innan vi kom igång. När det väl var dags var det ett annat problem som skulle lösas. Ibland blir det så. Sen körde vi på i full fart till mål.


Efter jobbet sprang jag in på A&H en snabbis. Köpte ramar till alla julklappar. En blev dock i fel storlek, suck, att jag inte kan kolla riktigt innan jag köper. Men den kanske kommer till användning ändå.? En stickad tröja till mig själv blev det också. Man glömmer liksom bort att dom har kläder. Inte för att det är dom finaste, men ibland kan man faktiskt hitta några godbitar där. Glömde dock att kolla om dom hade sådana ljusstakslampor som jag behöver. Köpte dom där och då tycker jag att dom borde ha. Finns inte på någon mataffär, där har jag kollat.


Hämta sedan en glad Ida. Den tjejen är alltid full i energi. Humöret på topp, oftast. Min älskade lilla flicka. Vi åkte hem och började på med maten. Köttfärsgratäng med zuccini, ungefär som lasagne fast utan lasagneplattor. Blev riktigt gott, fast jag kunde haft i mer zuccini. Det verkade gå hem till alla i familjen. 


På eftermiddagen kom världens bästa Elias hit. Han ska vara här tills imorgon. Sånt här gör mig glad och lycklig! Rå om min fina pojk en dag så där, synd bara att jag ska jobba imorgon. Han var lite dålig när han kom. Feber som härjar runt hos hans pappa. Efter lite alvedon blev han pigg och glad. Och åt faktiskt lite mat och glass. 


På tidiga kvällen kom jag på att jag ville åka till Harmånger på loppis. Elias och jag for iväg. En snabb sväng in på ica först. Hämta ut paket och ta ut pengar. Sen blev det backensbegagnat. Kändes lite utplockat på barnkläder. Men vi hittade en kofta till Elias. Ida fick en kofta och en tröja. Jag fick en kofta. Sen plockade Elias på sig lite leksaker också. Jag köpte ett pussel till Ida med mimmi på. Två tomtar blev det också.


Elias byggde pussel när vi kom hem. Anders och jag tog oss en mugg med glögg. Har alltid haft svårt för det. Nu har jag hittat den perfekta som verkligen var god. Det var blossas vitvins glögg. Mums! Den kommer att köpas hem flera gånger under denna jul känner jag. Perfekt mys på kvällen.


Sen blev det hopp i säng för min älsklings kille. Han somnade fort när jag läste för honom. Nu tänkte även jag mysa mig ner bredvid honom. Ja han skulle promt sova i våran säng. När han är och gästspelar så här på pappaveckan får man bestämma lite. Myspys!


   

Av Johanna Östlund - 25 november 2015 20:11

Godmorgon klockan fyra. Suck! Imorse var jag trött och allt gick i slow motion. Gjorde mig i ordning och betalade sedan alla räkningar. Skönt att ha det gjort, det tråkiga liksom. Sen fanns det inte mycke tid till annat. Så det var bara att sätta sig i bilen och åka mot jobbet. En halkig väg fram till E4:an. Men det gick bra, jag körde lugnt. Ingen stress där på morgonen. 


På jobbet gick allt bra. Efter jobbet åkte jag till Anders jobb. Vilket jag i slutändan inte hade behövt. För han hade lämnat Ida hos sina föräldrar istället. Vardagspusslet... Så jag fick åka själv och handla. Ja jisses vad jag handlade. Men så skönt att veta att vi nu har middagar för en och en halv vecka framåt. 


När jag var klar åkte jag hem och fyllde skåpen. Sedan åkte jag till Sågtäkten. Ida blev glad att jag kom, men sen var det bara farfar som gällde. Jag och Lena kunde sitta i godan ro och fika och prata. Efter ca timmen åkte vi hemåt.


En sen middag, en lchf-paj, och några maskiner med tvätt har jag hunnit med. Ida lekte och myste i soffan. Sen var det dags att sova. Hon ville inte riktigt lägga sig och komma till ro. Läs den och den. Strumpor. Vatten. Ja ni vet hur det kan vara ibland. Tillslut somnade hon äntligen. 


Jag är nu helt ensam. Tyst, lugnt och helt underbart. Ibland behöver jag såna här tillfällen. Alldeles själv. Jag har bland annat gjort en till kruka av en konservburk. Jag är lite smått förälskad tror jag. Känner att jag kommer överkonsumera. Funderade även på att man kanske kunde spraymåla dom och få lite olika färger. Skulle bland annat vilja ha en i koppar, snyggt! 


Nu blir det soffan tills sängen kallar.


   

Av Johanna Östlund - 24 november 2015 20:32

En ny vecka - vecka 48 har kommit till oss. Nog för att det kan vara tjatigt. Men visst känns det varje måndag som att det nyss var måndag? Jag tycker att det är sjukt läskigt vad tiden går. Fyra veckor kvar till jul. Till veckan går vi in i december. På söndag är det första advent. 


Jag har förmiddagsvecka på jobbet. Just den här veckan började mer kaosartat än vad det brukar. Till att börja med verkar alla vara lite sura och tvära. Går rykten om ditten och datten. Ingenjörerna räknar och kollar siffror. Så mycket hit och dit och nu göra vi så här. Byta schema. Sen har vi fått jaga kartong för att få iväg ordrarna. Kartongen kör inte, så allt material som blir över får vi ta hand om själv. Inte bästa starten helt enkelt - då kan den bara sluta bra.


Annars då? Vi pusslar och trixar för att få vardagen att gå ihop. Igår var Ida och Anders lediga. Jag kom hem till maten på bordet upplevelsen. Hurra! Sen blev det mys i soffan. En trött mamma som inte kunde somna dagen innan. Men att sova när man kommer hem är ingen hitt. Då kommer man igång när det är dags att lägga sig. På tidiga kvällen blev det lek med lillgumman. Städade lekrummet. Myste vid köksbrodet. Mitt nya favorit ställe. Sitter heller där än i soffan. 


Idag var lillgumman på dagis. Det tog tid att komma hem idag. Jävla väder! Om det nu ska vara vinter så kör vi. Tio grader kallt och då är allt frid och fröjd. Inte en dag hit och en dag dit. Det var alltså halt på vägen idag. Blev bättre hemåt, men fy farao vad jag inte tycker om det. Kan tänka mig att krocken förra vinter har satt sina spår. Men hem kom jag och hämtade en glad liten fröken. 


Sen blev det pannkaksmiddag. Ida blev nöjd och då blir jag nöjd. Men inte magen. Suck! Lite julkalendermys i soffan. Men Ida höll på att somna så Anders gick och lekte med henne. Ingen hitt att somna klockan fem. Kaffe för att bli pigg och sen la Anders Ida. En tidig kväll. Skönt. Jag har knåpat ihop en vecko lång matlista. Hittat lite nya saker att göra och så får vi hoppas att dom går hem. Det blev en hel del på listan. Tur lönen kommer på kontot imorgon. Sen tänkte jag ta en bakdag till helgen, så även sådana saker ska handlas. 


Nu börjar det dra ihop sig för att gå till sängs. Lika bra annars är man väl mer död än levande imorgon. 

Av Johanna Östlund - 22 november 2015 21:04

Godkväll i stugorna. Söndagen är kommen, med lite smått panik. Vill inte jobba! Tänk om man fick vara ledig hela december? Vilken dröm. Annars har vi haft ännu en bra dag!


Kylig november morgon och årets första snö. Ida och jag klev upp klockan sex. Det var kyligt inne så vi myste i soffan med barnkanalen och en sprakande brasa. Vilken värme den ger. Efter någon timme kom Anders upp och då blev det kaffe. 


Ida var helt tokig i snön. Ville ut och göra snögubbe direkt. Nja! Sen kan vi gå ut. Vi gjorde oss i ordning för dagen. Sen planerade vi för att åka till affären en sväng. Kattmaten var slut. Suck! Blir ett jäkla liv annars på dom små liven. Sen köpte jag även en ny julstjärna som får stå i vårt sovrumsfönster uppe. Ända fönstret som är ut mot vägen, och då vill jag ha nått juligt där. Ljusstaken som jag hade lät konstigt så i förebyggande syfte fick det bli en ny helt enkelt. Eller rättare sagt på Anders order. Den får åka på soptippen. 


När vi kom hem stannade vi ute en stund. Glädjen bara lyste på Ida. Hon gillar verkligen att vara ute och speciellt när det kommit snö verkar det som. Vi blev ute ett en halv timme eller så. Sen frös Ida så hon höll på dö, sa hon. Vi gick helt enkelt in och värmde oss i vardagsrummet där brasan sprakde fortfarande. Varmt och skönt.


Jag började dona lite. Plocka i och ur diskmaskinen. Satte dit julstjärnan. Sen knackade det på dörren. Elias och Sara kom förbi en sväng. Ida blev helt till sig. Tänk att man kan sakna sin bror på bara några timmar. Lite lek och fika blev det innan dom for hemåt igen.


Sen blev det bara en massa mys. Ida började bli trött. Lite mat i magen fick vi i oss. Sen blev även mamman trött så vi la oss i soffan och kollade film. Ida somnade och Anders kom hem. En liten suris vaknade. För att pigga upp henne bestämde vi oss för att åka till farmor och farfar. En liten sväng blev det. Bjuden på kaffe och smörgåstårta. Lite lek innan vi for hemåt igen.


Kvällen bara försvann. Gjorde lite mat så jag har matlåda imorgon till jobbet. Gott blev det. En liten aning lchf inspirerat. Köttfärs gratäng med bacon och lite grönsaker till. Många verkar köra det nu. Så visst blir man inspirerade. Dessutom verkar en hel del köra det för att dom haft problem med magen. Det har jag! I flera år har magen vart konstig, ingen att lita på. Under dom senaste veckorna har den blivit helt knäpp. Har ont och får lätt illamående. Kan inte gör nr 2 på flera flera dagar. Sjukt jobbigt! Men det kan även vara tvärtom. Springa på toa så fort man ätit nått. Man kan väl säga som så att den inte är i balans. Så det vore roligt att prova och se om den kanske blir bättre. Inte fullt ut, det klarar jag aldrig. Nått måste jag prova för det är inte roligt längre. 


Vips var klockan jätte mycket och Ida var fortfarande vaken. Vi satt vid köksbordet och gjorde lite av varje. Jag tog en dusch och sen var det hopp i säng för lillfröken. Läste bok och nu sover hon. Älskar att lägga henne. Hon somnar direkt, allt som oftast. Nu har jag intagit soffan. Ska snart lägga mig jag också. Imorgon ringer klockan alldeles för tidigt. Dags för förmiddagsvecka på jobbet.

Av Johanna Östlund - 21 november 2015 22:39

Ibland blir dagarna bara så där bra. Man känner sig tillfreds hela dagen. Visst är dom dagarna extra underbara? Just en sån dag har vi haft idag. 


Vi började dagen på tok för tidigt. Vet inte vad Ida är i för period? Men hon vaknar TIDIGT! Idag vaknade hon klockan tre och skulle upp. Hon var vaken någon timme och sen somnade hon om på soffan. Vad är det för mening att göra så? Suck! 


Vaknade till när Elias kom ner vid sju tiden. Han hade sovit i sin säng hela natten. Hurra! Hoppas att det blir fler såna dagar. Annars vaknar han vid tolv ett varje natt och kommer in till oss. Inte för att det gör nått. Men man sover betydligt bättre om man får sova själv. 


Morgon gjorde vi klockan åtta ungefär. Barnen lekte och Anders och jag tog oss en kopp kaffe innan han skulle åka på jobbet. Lugn och skön start! Gjorde grötfrukost och barnen åt riktigt bra. 


Sen började jag dona lite. Bytte gardiner uppe i vårt sovrum och Elias rum. Sedan tog jag dom i vardagsrummet också. Nu känns det betydligt bättre. När vi var mitt i det ringde barnens mormor. Hon ville säga hejdå innan dom lyfte och åkte till GranCanaria. Nej man vet ju aldrig, men jag hoppas att det blir en lugn resa. Hon har gjort en snögubbe till Elias, på hans begäran. Den var klar berättade hon. Vad tror ni han fick för idé då? Jo precis, han skulle hämta den på en gång.


Vi gjorde klart det vi skulle och sen for vi på en liten tripp, eller i alla fall som var tänkt en liten tripp. Men när vi åkte ringde Elias pappa och underade vad vi gjorde. Dom ville att vi skulle komma förbi en sväng. Några som hade lite Elias abstinens tro? Vi började med att köpa lite blommor till mig själv. En hyacint och en bukett med nejlikor. Sen hittade jag en söt ljuslyckta jag inte kunde motstå och en fågeldekoration. Vi hämtade snögubben och sen for vi till Forsa. 


Barnen blev helt tokiga. Elias och Edwin kramades och kramades. Sen blev det lek. Vi fick gott fika i Saras special kokobollar, som inte innehöll socker. Ja dom var faktiskt riktigt goda. Elias tyckte så där, men det var nog bara för att vi pratade. "Dom vågar vi inte smaka. Inget socker blä." Ida tyckte om dom och tröck i sig bra nog. Lite mer lek innan vi skulle åka hem. Då var det en kille som absolut inte skulle följa med hem. Han fick som han ville. Han skulle ju ändå åka till sin pappa imorgon. Som tur är får vi låna honom torsdag till fredag till veckan. Mys!


Jag fick med mig en ledsen Ida hem. Dom skulle nämligen gå ut precis när vi skulle åka. Hon ville också vara med. Men hon hade inga kläder med sig och därför fick hon inte. Men efter lite sömn och vi gick ut här hemma blev hon nöjd. Vi gick till skogen och tog oss en liten gran som pryder bron nu med en ljussliga. Mysigt! Men fy vad kallt det var. Brr!


Det blev mat när vi kom in, gårdagens middag. Gott! Sen har vi myst och lekt. Fikat lite bullar och bara haft det bra. Jag tog fram lite mer julsaker, men nu känner jag mig verkligen färdig. Nu är det bara att mysa in advent och allt annat mysigt som kommer med december. 


Ida fick sig ett kvällsbad innan det var dags för sängen. Sen fick jag äntligen bänka mig i soffan och kolla på mitt favorit program, så mycket bättre. Nu är jag så trött. Sängen nästa!


   

Av Johanna Östlund - 20 november 2015 22:04

Fredag och helgen är här! Lika som dom flesta veckor har den här rullat på i extra hög fart. Snart är ledigveckan slut och två veckor med jobb väntar. Tänk om man kunde pausa lite?!


Här hemma har vi donat med julpynt. Försökt göra saffransbullar. Bara njutit av varandra, för det mesta. Jag skulle kunna säga att det vart en skön och avslappnade vecka. Varva ner och "återhämta" sig.


Men visst är det väl mysigt, roligt och helt underbart att julen bara står bakom knuten? Snart får vi tända adventsljusen och öppna julkalendrarna. Då är julen på gång på riktigt. Som sagt har jag försökt fått in julen. Känns som jag inte riktigt är i hamn ännu. Vill nästan byta gardiner i vardagsrummet, känns inte helt rätt. Fönstrena vad ska jag göra åt dom? Där har det aldrig känts bra hur jag än gjort. Något som har nått förslag? Kanske får bli morgondagens syssla?!. Annars känns det som jag är i hamn.


Det känns så bra och så roligt. Känner mig värre än vad barnen gör på själva julafton. Planera och fixa - det gillar jag. Nu är barnens julkläder klara. Elias måsta jag fråga om det jag sett var okej. Till viss del, han vägrade skjorta. Men lite "finare" kläder blev det väl. Ida ska få en spetsklänning i svart med röda strumpbyxor. Dom kommer bli så fina så. Dessa får bli ett paket på morgonen plus lite annat att pyssla med. Visst var det väl helt fantastiskt att få något litet paket på morgonen?


Till julen hör saffransbullar till som jag bara älskar. Men dom senaste gångerna har jag och den degen inte samarbetat. Inte i år heller. Suck! Jag gjorde mig till och köpte "riktigt" saffran på marknaden i höstas. Den skulle man fixa på nått vis och jag fattade inte riktigt. Eller la väl kanske inte in min själ i det hela. Så det blev pannkaka av degen. Eller bara en vanlig bulldeg med några gula prickar i. Japp, skit roligt! Eller inte. Hur som haver bakade vi väl bullarna då. Det blev riktigt goda kanelbullar som alla i familjen älskade. Det blev liksom bra tillslut. Men jag fick inte mina saffransbullar så jag får väl försöka göra dom till veckan. I smyg kanske när Ida sover. För jisses det är inte bara när barnen är med och bakar. Ida fick ut fem bullar av sin deg och sen blev det verkligen bara pannkaka. Elias däremot gjorde hyffsade, chokladbollsbullar kallade han dom för. Ja Sara nu kommer det hem bullar till er igen. För han måsta ju låta er smaka också. 


Förutom det har väl veckan sett ut som vanligt. Vi har lekt tillsammans och pysslat otroligt mycke. Elias är i en pärlplatte period. Man ska göra alla möjliga saker åt honom. Ida har vart på dagis två dagar. Mellan all lek har jag försökt göra så inte att hemmet förfallit. Tvätta en massa, städa och göra mat. Idag slog jag på stort och gjorde en köttgryta med en massa gott i. Långkok med rödvin. Så himla gott! Barnen åt som hästar. Men det bästa av allt är väl att vi fick rester som vi kan äta imorgon. 


Nu är jag så trött! En lång dag börjar lida mot sitt slut. Imorgon måste jag aktivera barnen lite mer på eftermiddagen så att dom inte går upp i varv när man själv går ner. Det är ingen bra kombination. Sur och irriterad mamma. Nu håller jag tummarna att dom sover längre än till klockan fem!


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Skapa flashcards