johanna--ostlund

Alla inlägg under april 2018

Av Johanna Östlund - 24 april 2018 20:33

Hej och välkommen vecka 17 och slutet av april. Ja men alltså! Nog för att jag tjatar om det varje gång, men visst känns det knäppt att det är maj i nästa vecka? Vart tog februari, mars och april vägen?


Veckan började som vanligt med jobb och dagis. Och ett farväl till pappan som återigen åkte till Sundsvall. Jag är inget fan av dessa mornar. Börjar faktiskt lite smått längta tills jag slutar jobba. Och barnen tar sommarlov och vi får våran bebis. Denna väntan.


På jobbet gick det bra. Hade faktiskt lite att göra, ränna i herrarnas omklädningsrum för att jaga skåp till sommarjobbarna. Gick ner och pratade med mina kollegor. Och vips var klockan fyra och jag gav upp. Åkte till post nord för att hämta Elias cykel. Jag hoppas vi får en glad kille när han kommer hem. Anders måste fixa lite med den bara men annars är det bara att cykla. Träning träning!


Hämtade en glad Ida på dagis. Som alltid hade det gått bra. Min fina tjej! Vi åkte hem och gjorde mat. För att sedan gå ut i regnet och plantera lite och packa ur cykeln från bilen. Och sen blev vi trötta. Ida hon somnade före klockan sju. Så jag fick en lugn kväll. Men även jag gick i säng i tid. Ja man är liksom så där väldigt trött just nu på kvällarna. 


Idag tog vi sovmorgon. Att få sova en timme extra gör mycket. Härligt! Skjutsade Ida på dagis för att själv åka på kurs. Ja nu ska jag tydligen lära mig xl på riktigt. Aja jag får nått att göra i två dagar i alla fall. Och det var ju rätt enkla övningar. Men om jag kommer komma ihåg det sen det vet jag inte. Och massor med fika och lunch blir det. Ja man behöver inte gå hungrig om man går på kurs i alla fall.


Jag måsta smita lite tidigare, men jag tror jag hade jobbat i kapp det dom skulle hinna idag. Sedan åkte jag till barnmorskan. Allt såg mycket bra ut. Magen växer enligt min kurva, den översta. Och lillans hjärtljud låg på 142 slag/minut. Hon ligger just nu i alla fall med huvudet nedåt. Vilket jag kunnat gissa på. Jag känner nämligen av några små fötter som trycker långt upp på magen. Alla andra värden så mycket bra ut. Ja förutom blodtrycket som jag måsta göra om 3 gånger innan barnmorskan var nöjd. Tur var det väl att det gick ner när jag väl fick sitta lugnt. Ja det har tydligen med havandeskapsförgiftning att göra. Och det känns inte som jag vill ha. Nej fy! Och sen mina sammandragningar som kom efter magsjukan. Dom gör inte ont men kommer ett par eller fyra gånger per dag ungefär. Så det skulle jag hålla kolla på så att det inte trappas upp ännu mer. För som sagt annars går det ju rätt bra nu i graviditeten. Lite tröttare än vanligt kanske och att jag börjar känna mig lite otymplig. Men men det är väl sånt man får räkna med. 


Efter att jag hämtat Ida åkte vi hem och åt mat. Sedan fick hon sig ett bad. Ren och fin! Sen skulle hon promt klippa håret. Ja helst väldigt kort. Men mamma bestämmer och vi klippte väl av en decimeter eller så. Så nog blev det kortare allt. Hon blev nöjd och det är väl huvudsaken. Eller hur?


Och jag nu börjar det bli kväll. Ida har lagt sig och sover. Som det känns för mig blir jag inte uppe allt för länge till heller. Vi ska orka med morgondagen också.


 

Av Johanna Östlund - 22 april 2018 20:51

Helgen lider mot sitt slut. Ja återigen har snart ännu en vecka gått. Våran helg blev lugn och skön. Precis som man vill ha det efter en veckas jobb. Och nu taggar vi inför en ny vecka.


Fedagen började tidigt för min del. Ingen rast och ingen ro för den här mamman. Upp och jobba! Efter ett intensivt nyckel letande gick jag hem redan vid lunch. Bra beslut. För oj sånt väder det var. Härligt härligt! Men innan jag åkte hem åkte jag på stan. Elias forsa overall hade kommit och skulle hämtas ut. Även ett par nya badbyxor behövde han. Så även det fick han. Får en ska den andra ha. Jag köpte med mig två klänningar till Ida. Nöjda och glada barn. Även lillasyster fick sig en mössa och jag ett par nya skor. Nöjd och glad åkte jag hem med lite mcdonals mat. Och sedan satt vi ute på altanen till sena eftermiddagen. Så underbart med värme och solsken. 


Lördagen började lungt. Vi tog morgonen som den kom. Rätt härligt om du frågar mig, en start som jag gillar. Sedan åkte jag och handlade. När jag kom hem kom en kille och kollade på Anders bil. Och vips blev han utan. Inte för att han använder den så mycket. Men nu har vi bara en bil för tillfället. Planen är väl att sedan köpa en ny. Sedan efter en rejäl rengöring av grillen blev det grillpremiär här hemma. Gud så gott! Efter lite vila åkte vi in till stan för att köpa glass. Mysig liten tur. Och vips blev det kväll och lite kvällsmys blev det i form av godis och spel. Sedan var vi riktigt trötta och gjorde kväll. En kväll och natt som inte blev som vi ville. Elias vaknar med panik och krupp. Av min erfarenhet försökte vi fixa det här hemma. Men jag tyckte att han verkade så påverkad av det att jag beslöt att vi skulle åka in. Inte en allt för glad kille men rätt nöjd ändå när vi åkte därifrån. Ja rätt smidigt gick det, men som alltid tar det tid. Men efter att fått pratat med läkaren redan efter 30 minuter trodde jag att det skulle gå snabbt. Men icke! Vi fick vänta en hel timme på att han skulle få lite medicin så vi sedan fick åka hem. Tog med mig en gladare och lugnare kille! Mitt älsklings hjärta. 


Idag har det vart söndag hela dagen. Vi eller jag och Elias började dagen med en sovmorgon. Ja det tar på krafterna att vara vaken under natten. Sedan har vi haft en rätt lugn dag. Tröttheten har för följt mig hela dagen. Antar att det har med natten att göra. Men jag har kämpat på. En kille kom och kollade på vårat tak. Japp det är dags att byta. Efter att en takpanna ramlat ner. Imorgon får vi ett utlåtande vad detta kalas kommer gå på. Framåt eftermiddagen kom Elias pappa med familj. Med sig hade dom så fina kläder till lillasyster i magen. Alltså så fint gjort. Tack ännu en gång. Innan dom tackade för sig blev det så klart kaffe och lek. Hejdå min kille, syns om en vecka. Resten av kvällen har vi vart parkerad i soffan och ja nu är det väl dags att göra kväll också. Det sägs att det är en dag i morgon också.


         

Av Johanna Östlund - 19 april 2018 07:36

Godmorgon torsdag! Att det redan är torsdag är svårt att förstå. Halva veckan har redan gått och jag antar väl att det snart är en ny vecka. Som veckorna går alltså....


Hemma hos oss går dagarna extremt snabbt. Jag tycker inte att jag gör annant än att jobba och sova. Men så klart har vi fått in några ljusglimtar under veckan.


I måndags var en helt vanlig dag. Skjutsade barnen och stress och hets. Japp man är så där helt underbar på morgonen. Men jag blir stressad. Det tar drygt en timme för mig att komma till jobbet. Att barnen gör allt i slowmotion gör inte saken bättre. Jag kanske måste börja dagen tidigare helt enkelt?.

På förmiddagen åkte jag in en sväng till stan. Jag hade bokat tid för lagning av stenskott. Ja för när jag åkte in till jobbet i fredags fick jag ett stenskott och det bara dånade inne i bilen. Typiskt bara att det var rätt stort och blev inte helt perfekt. Men det är lagat och jag håller nu tummarna för att det även håller i vinter. Annars blir det väl till och byta hela framrutan, IGEN.

När jag hämtat Elias visade det sig att hans överdragsbyxor var för små. Suck! Hur kunde jag glömma det? Eftersom tiden kvar knapp, han vi inte in mer än på jula. Där fanns inte hans storlek, hade funnit kanske. Aja en cykelhjälm rikare blev han så nu är han redo och klar tills hans nya cykel kommer till veckan. Efter lite mer efterforskning inser jag att det nog faktiskt inte ens finns ett par överdragbyxor i hela Hudiksvall som är över 128 i storlek. Alltså hur kan det vara möjligt? Nog för att vi kanske var sent ute, men ändå. Jag tackar gudarna för att lager157 finns, för nu är en beställning lagd där och ett par överdragsbyxor är på väg hem. Kvällen sprang iväg. Hann inte mer än att göra mat så skulle vi sova.


I tisdag fick vi äran att ha pappan hemma i familjen på kvällen. Det kanske inte blev helt prima, men han vet hur jag är. Suck på mig! Men härligt att ha honom hemma ändå. Men innan vi samlades åkte Elias och jag in till stan för att hämta ett babyskydd. Jag tog mig i kragen och budade på ett på facebook. Jag vet hur jag är denna graviditet. Jag har ju fått för mig att tiden står still och att det är typ nio månader tills vi får våran flicka. Jag skjuter på allt! Hade jag inte köpt nu tror jag att vi inte hade haft nått när det väl är dags. Det känns skönt att det är en sak och strycka från listan, även om vi inte har så mycket att köpa.

Efter en redig pannkaksmiddag gick Elias och jag ut på en promenad. Så härligt att få rå om honom helt själv en stund. Det händer inte allt för ofta om man säger så. Vi pratade om allt mellan himmel och jord. Älskade kille!


Igår hade vi en fin dag. Även om det inte blev en promenad som jag hade lovat Ida. Efter middagen slöade vi i soffan en stund. Sedan blev det spel tills det var dags för sängen.


Nu är det alltså torsdag. Vi har en fullspäckad dag framför oss.


    

Av Johanna Östlund - 15 april 2018 19:23

Här hemma rullar dagar och veckorna bara på. Tiden rusar verkligen iväg på ett sätt, medans det ibland känns som den står still. Ja är ju i den eviga väntan och bara vill att tiden springer på lite lite fortare. Blandade känslor alltså...


Vilken helg vi fick. Ja okej hela veckan har vart fantastisk. Men när man jobbar till sena eftermiddagen och sedan inte hinner mer än så ska man lägga sig. Hinner man alltså inte med det fina vädret under veckorna. Men i två dagar har jag njutit av solen strålar. Gud så underbart! Jag vill ha mer och gärna lite lite varmare. 


Det är redan söndag. Vi har hämtat hem min favorit kille. Nu ska vi mysa en vecka. Älskar dessa söndagar. Allt är bara så bra. Barnen leker bra med varandra, alla är snälla och ja det känns bara så där extra bra att få rå om sin lille kille. 


Sedan vi kom hem har vi hunnit beställt en cykel till Elias. Jag har hunnit med en promenad. Och barnen har vart ute och cyklat och åkt sparkcykel. Vilken tiden vi är inne i nu. Den där väntan på sommaren. Med den där glädjen när man ser hur allt smälter, hur vädret blir varmare. Ja allt börjar kännas riktigt bra.


Annars då? Jo men just vill jag bara ha bebis här - den där eviga väntan. Jag vet inte vad det är den här gången. Jag vill liksom bara så det gjort. Inte det där mysiga som man kände dom andra två gångerna. Det är tur jag mina delmål som gör att man överlever. Men ärligt det är ju någonstan mellan 9-13 veckor kvar bara. Ja man vet ju aldrig när våran bebis är färdigbakad. Men först ska jag till ullared. Ja det är ju snart bara 3 veckor kvar dit. Och att jag bara jobbar i 6 veckor till känns inte allt för långt heller. Sen kommer skolavslutning och allt sånt. Och vips så kommer hon. Eller? Låt tiden gå snabbt nu....

Av Johanna Östlund - 8 april 2018 18:54

Äntligen! Ja äntligen har vi kommit till slutet på denna vecka. Det har varit en vecka som inte direkt har fallit mig i smaken. Men nu så lägger vi den bakom oss. 


Ja vi började ju om med magsjuka, precis när vi trodde att vi var fri den. Ja i måndags var det min tur. Hurra! Eller inte. Det var tur för mig att det fortfarande var helg. Så jag inte var hemma ensam med barnen. För det hade jag inte klarat. Jag hade nog med mig själv, om man säger så. 


Påsklovet började inte direkt som vi tänkt oss. Senare under tisdagen var det Elias tur. Då var det bara att försöka ro detta i hamn. Jag klarade det! Tänk er att själv inte vara helt hundra och sen behöva torka spya från någon annan. Hua! Men som sagt vi överlevde det med.


Att sedan behöva vara inlåst i sitt eget hus är en jobbig känsla. Men precis så känner jag när sånt här händer. Och ja man vill ju inte smitta andra. Tillslut tappar man kontrollen och man behöver bara fly här ifrån. Ja tänk er rastlösa barn och en ännu rastlösare mamma. Blä!


Framåt helgen började det ljusna. Vi alla var friska. Så lite bra saker har vi gjort också. Vi åkte till leksaksaffären. Nöjda barn om inte annat. Ida ville ha ännu en docka och fick det. Elias ville ha ett spel som han fick. Ja vi fick komma hemifrån och det var huvudsaken. Sen att jag behövde spendera en hel del pengar kändes just då inte så viktigt. 


Jag fick för mig att baka bröd. Jag bara älskar detta bröd. Min mamma bakade det ibland när vi var liten. Det är bara så himla gott. 


Igår efter en förmiddag hemma med biltvätt och utelek åkte vi hem till mina föräldrar. Barnen blev nöjd och jag fick komma hemifrån ett tag. Dessutom behövde jag inte laga någon middag. Så himla skönt att få lite av mammas mat. Visst smakar det hundra gånger godare då? Vi fick en härlig eftermiddag. När vi kom hem blev det lite mys med chips och dip. 


Idag har vi haft en rätt så bra dag. Städat lite, ja lite till. Barnen har lekt bra tillsammans. Vi har spelat spel, vart ute och lekt och spelat lite till. Elias tyckte verkligen om sitt nya spel. Sedan åkte han hem till sin pappa. Hejdå min lilla älskling. Ses snart igen, ja en vecka går ju allt som oftast fort.


Nu är kvällen här. Jag känner bara blä just nu. Och längtar verkligen till morgondagen då vardagen är tillbaka igen. Jag har nog aldrig längtat så mycket efter det. Lämna hemmet, träffa andra människor, bara tänka på mig. Det är precis vad jag behöver. Heja kvällen, får vi sova snart!?


Annars då? Jo men magen den växer, tror jag. Man märker inte så nog själv. Jag har märkt en del förändringar där inne den här veckan. Våran lilla bebis börjar bli större och det märks. Sparkarna börjar bli kraftigare och allt börjar komma så högt upp. Sedan har jag fått mer sammandragningar. Och om jag kommer ihåg rätt så är det ingen fara om dom inte gör ont och det gör dom inte. Ja nej vi håller väl bara på att börja förbereda oss. Även om det är tre jäkligt långa månader kvar hoppas jag att det kommer gå fort. Det är ju bara två delmål kvar nu som jag strävar efter. Först ska jag och några till åka till Ullared. Fy tusan vad roligt. Och lite till bebisen ska köpas och till oss andra och hemmet. Ja man vet inte så noga förens man är där. Sedan har vi kommit så långt att det är dags att gå hem på mammaledighet och bara vänta in den lille som gömmer sig där i magen. Så nu kör vi det sista!!!


       

Av Johanna Östlund - 3 april 2018 21:08

Och så kom påsken och påsklovet. Ja dagarna och veckorna springer verkligen fram. 


Här hemma började vi påsken med magsjuka. Att ens tänka tanken på att vi klarat oss så länge var inge bra. Men det har faktiskt gått magsjuka på Idas dagis sedan sportlovet. Så natten mot skärtorsdagen började Ida. Lillgumman! Lite tur för mig att jag skulle jobba, så Anders fick ta den värsta smällen där på natten. När jag kom hem vid två tiden var hon pigg och glad. 


Vi var nog med dom där 48 timmarna. Och ingen av oss andra hade känt nått. Så vi tänkte väl att det var en smidig magsjuka. Men ack så fel man får ha. Igår, annandagen, började jag dagen med att känna mig konstig. Vid mitt i dagen var det min tur. Sedan höll jag på hela dagen fram mot kvällen. Fy fan! Blä! Ja nej usch det var ingen höjdare. Och sen tänker man ju på bebisen också. Får hon allt hon behöver? Men alltså kan man inte äta eller dricka så kan man inte. Men idag har jag försökt fått i mig lite i alla fall. Nått som var konstig men efter lite googlande verkar det normalt. Att man får mer sammandragningar. Tur dom gett med sig idag i alla fall. 


Även fast jag mått lite si så där har det gått bra för barnen. Ja Anders åkte ju till Sundsvall imorse och bli kvar framåt torsdag fredag. Lek från morgon till kväll. Både ute och inne. Nu sover ena och den andra har fått tagit plats i soffan efter att magsjukan även tog honom nu till kvällen. Underbart att torka spya när man själv är i tillfrisknads stadiet. Men det ska väl gå, hoppas jag. 


Lite mysko tycker jag ändå att det är. Hur kan jag få magsjukan efter att dom där 48 timmarna har gått och man tror att man klarat sig?. Jag menar Elias fick ju rätt snart efter mig. Så ja vi får hoppas att dom andra som vi träffat klarar sig. 


Annars har vi fått några bra dagar under påsken också. Ida har fått turen att leka hemma hos farmor och farfar. I söndag åkte vi hem till mina föräldrar för att äta mat och umgås med min familj. Ja tänka sig hela familjen kom hem också. Så mysigt och roligt. 


Nu får vi hoppas att natten blir lugn....


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards