johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2013

Av Johanna Östlund - 7 maj 2013 20:07

Idag tog vi oss en sväng till stan. Kjelles, A&H och systemet. Vi har ute efter lite blommor. Anders gjorde en rabatt för någon vecka sedan och nu vill vi fylla den med underbara blommor. Men vi börjar med lite i taget. Några blommor, närmare bestämt fyra stycken, fick fälja med hem. Var lite dåligt utbud på perenner avdelningen. Antar att det är lite tidigt än. Hoppas att det fylls på så vi kan köpa mera. Det blev även två jordgubbsplantor till vårat blivande jordgubbsland. Och en ros till våran rosrabatt. Jag bara älskar när det börjar hända saker! En liten sväng in på A&H blev det också. Ingen handling för min del. Men Anders köpte lite som han ska ge bort till en som slutar på hans jobb. Sist tog vi systemet. Även där köpte Anders till jobbarkompisen. Men köpte lite till oss själva också. Mysig förmiddag på stan!


På eftermiddagen var det dags för kalas. Anders mamma fyllde ju år förra vecka och nu blev det kalas. Mycket fika och träffade Anders släkt. Som alltid när vi åker iväg och det är mycke folk blir Ida hysterisk. Det är inte allas kul! Jag tror det blir för mycket för henne, kan inte slappna av och tillslut rinner den lilla bägaren över. I vanliga fall har det gått bra om vi haft vagnen med så hon kan sova. Idag hjälpte inte ens det. Suck! Känns inte alls roligt att det ska bli så här.... Det är bara att hoppas på att detta är nått som kommer bli bättre.


När vi kom hem satte vi oss på altanen och tog oss en varsin öl vs cider. Åå vad jag längtar tills soliga varma sommarkvällar.... Idag var det inte riktigt så, solen hade gått i moln och värmen hade gett med sig. Fast rätt mysigt ändå. När Ida vaknat gick vi in och har sedan dess bara slöat. Nu kollar Anders på någon serie, jag sitter och tar det lugnt framför datorn och Ida sover nästan. Har börjat försöka få kontroll över hennes läggning. Kollar efter signaler som säger att hon är trött. Både igår och idag har jag sett när hon börjar bli trött utan att bli helt hysterisk. Då har jag lagt henne i vagnen, när hon är lugn, och gett henne en flaska välling och vips sover hon. Idag har hon dock vaknat och grinat några gånger. Men somnar så fort hon får nappen. Vet inte om hon kanske drömmer nått? Bearbetar dagen... Hur som helst hon sover i alla fall och snart hittar hon nog det definitiva lugnet. Känner mig rätt trött jag också så det blir nog en tidig kväll för mig...


En trevlig dag då vi alla tre vart ledig.

Av Johanna Östlund - 6 maj 2013 19:28

Idag när vi var på affären råkade jag se några söta små tofsar som skulle passa perfekt till Ida. Jag har länge velat testa om hon kan ha tofs. Och nu när luggen nästan når ner till ögonen, ja den är precis ovanför, så tänkte jag att de kunde vara värt ett försök. Vilken liten söt tofstjej jag fick! 


 

Ida
Av Johanna Östlund - 6 maj 2013 16:51

Vi startar den nya veckan med kanon väder. Jag skulle nog kalla det sommarväder. Redan på morgonen var det nästan femton grader varmt i skuggan. Och sedan har det bara ökat. Härligt!


Idag fick jag mig en liten liten sovmorgon. Tack Ida! Men det var nog mest för att jag var så himla trött när Ida satte igång vid fem tiden och vägrade sova men kom till ro efter en stund när jag bärt över henne till våran säng. Jag får väl vara nöjd med det lilla.


När vi steg upp blev det frukost för oss båda. Sedan satt Ida i babysitter nöjd och glad både länge och väl. Jag kunde starta dagen lungt framför datorn och slöa lite. Efter någon timme var det dags för Ida att sova, gnugga ögonen. När hon nästan hade sovit klart kom Anders ner. Då gick vi ut och satte oss i solen. Härligt!


När Ida vaknat gick vi in. Ja jag har lite svårt för att vara ute med henne. Vi har liksom ingen bra stans att vara. Men vi alla tre var hungriga så det var lika bra att gå in. Vi stannade inne tills det var dags för Ida att sova ännu en gång. Då satte vi oss på altanen. Blev så mycket bättre sedan Anders rev taket där. Nu har vi sol betydligt tidigare. Efter en stunds sittande fick jag myror i brallan och började putsa fönster där ute. Vilket i och för sig var välbehövligt. Tror inte ens att jag gjort de där ute sedan vi flyttade in, bedrövligt. Men nu är det gjort och vilken skillnad! 


Sedan Anders åkt på jobbet fortsatte jag här inne. Jag tror att solskenet gav mig lite energi. Fönstrena i vardagsrummet och även fönstrena i köket fick sig en omgång. Efter att vi rivit altanen blev det mycket ljusare i vardagsrummet vilket har gjort att jag inte tycker de vita gardinerna som vi haft passat. För mycket vitt, ja det kan bli det. Så det blev ett gardinbyte när jag ändå var igång. 


När allt var klart hade jag en liten Ida som ville ha sällskap, precis i rätt tid. Mys på golvet och vädra rumpan. Oj vad skönt hon verkade tycka det var. Sprattlade och pratade på. Efter ett tag verkade hon trött igen! Herre gud vad hon sovit idag. Blev en liten sväng till. Medans tog jag vara på solen en stund och kollade igenom posten. Skönt! Hoppas på fler sådana här dagar. Nu har hon vaknat och har precis fått i sig lite mat. Nu sprakar det bra där bak, ett blöjbyte väntar. Skulle behövt åka till affären också. Jag fattar inte hur snabbt det går för Ida att äta upp ett paket mat. Ena dagen tänker man att vi klarar oss några dagar till och vips är den slut ändå. Så det ska köpas. Men jag vet inte vad som passar bäst. Nu när hon är ny äten och ny soven. Eller om jag ska vänta tills hon kanske ska sova för natten så att hon kanske somnar i bilstolen och jag "lätt" kan flytta över henne när vi kommer hem. Vi får se vad som blir.


Ett blöjbyte var det!


   

Av Johanna Östlund - 6 maj 2013 08:41

I vanliga fall barukar det ändå kunna vara lite skönt just precis när Elias åkt till sin pappa. Lite andrum så där. Känns liksom som att han kanske åkt till sin mormor och morfar och sovit över en natt eller så. Första och kanske andra dagen brukar kunna kännas rätt bra ändå. 


Men inte den här gång. Vet inte vad det är. Jag hade gjort vad som helst igår kväll för att få ha honom i min säng och gosa tätt in till. Lukta på hans hår. Pussa hans kind. Och bara ligga och kolla på mitt underverk. 


Nått jag är så himla glad över är att Elias bonusmamma/plastmamma you name it eller ska vi bara säga Sara. Hur som helst. Jag är glad att hon skriver blogg. Varje dag sitter jag och väntar på det där inlägget. Väntar med spänning! Vad har Elias gjort idag? Gick det bra på dagis? Åt han bra och vad åt han? Har de vart ute och lekt? Ja men ni fattar! På så sätt känns det lite som att jag får vara med under hans vecka hos pappa och Sara på ett litet hörn. Sara lova mig att aldrig sluta blogga!?. 


Mamma älskar dig <3

 

 

Av Johanna Östlund - 5 maj 2013 20:45

Hur kan det komma sig att man bara minns det som vart bra? Just för tillfället känns det som att de är tur. Ja herre gud!!!


Jag minns bara EN gång när Elias var liten att han bara grinade och grinade. En jäkla gång! Och faktist är det Anders som påminnt mig om DEN gången. Jag minns Elias som den mest underbara bebis, som alltid var glad och nöjd. ALDRIG grinade! 


Jag minns att jag sa när jag väntade Ida: "Att ta hand om en bebis är en lätt match. Dom bara äter och sover." Piece of cake! Man har väl rätt att ångra sig va? Jag kan bara säga som så att alla bebisar inte bara äter och sover. 


Jag älskar min Ida. Men ibland eller rättare sagt så gott som varje kväll driver hon sin mamma till vansinne. Jag fattar inte hur man kan vakna så lätt? Hon somnar i min famn och i det ögonblick jag lägger henne i vagnen vaknar hon. Exakt varje gång! Att få henne att somna så är lönlöst. Så varför fortsätter jag prova? Som sagt under dagen går det bra att sova då kan hon ha den "magiska" overallen. Finns det ingen magisk pyjamas? I så fall vill jag ha den. Ikväll har hon grinat från sju till halv nio. Inte hela tiden, men mycket (känns det som i alla fall). 


Nu låter det som att Ida grinar jämnt. Men det gör hon definitivt inte. Allt som oftas är hon en glad tjej på dagen.  Kan vara när vi åker bort (och jag inte har med vagnen så att hon kan sova som hon vill) som hon är precis lika som på kvällen. Det är just läggningen som är det svåra. Hoppas hoppas att det blir bättre snart!


 

Av Johanna Östlund - 5 maj 2013 17:50

Söndagen kom och snart är den slut. Vart har tiden tagit vägen idag? Personligen tycker jag söndagar är rätt jobbiga dagar. Den dagen man inte tar för sig nått. Bara går och väntar, antingen på att få åka och hämta Elias eller att han ska lämnas. Även fast jag vet att det är inte förrens sedan eftermiddagen bytet sker. Drygt då man kunde hitta på så mycket roligt.


Våran dag startade som vanligt. Ida och jag gick upp i ottan. Killarna snarkade vidare. Efter några timmar vill Elias ner och därefter kommer Anders också. En sovmorgon skulle inte sitta helt fel! Kanske ska flörta mig in hos Anders och se om han går med på det!?.


Vi alla var hemma och vaken rätt länge idag. Innan det var dags för Anders att åka på jobbet. Roligt! Sedan fortsatte vi med allt möjligt. Det vanliga ni vet - Lek, Bus, Mys.


När klockan var runt elva åkte vi till affären. Hade typ ingen mat hemma och det måste vi ju ha. Blev ett paket frukostkorvar med hemlagad mos. Dålig fantasi - I know. När vi var på affären var Elias så gullig! I början har de blommar och när han såg dem sa han "Köpa Lena. Keet. Åka Lena." Vi berättade nämligen igår att Lena, Anders mamma, fyllde år. Vi gjorde en teckning åt henne som hon skulle få. Antar att han kom ihåg det. Han stog länge och valde mellan blommorna och en kruka skulle han ha. Han bestämde allt själv. När vi lämnat maten hemma gjorde vi en rövare och åkte för att kolla om Lena var hemma. Ja Elias var bestämd på den punkten. Vilken tur han hade, hon var hemma, en stund (ca timmen) innan hon skulle åka och jobba. När han såg henne sken han upp och stegade iväg med paketet. Tror det var rätt länge sen han var där, lite avvaktande och försiktig i början, men sen släppte det. Han lekte lite och fikade. När det var dags att åka hem blev han ledsen han ville stanna längre. Gopluppen!


När vi kom hem stannade Elias ute och Ida sov i vagnen och jag gjorde mat. Elias kom in rätt snabbt och la sig i soffan och vilade i två sekunder i väntan på maten. Han åt rätt bra med tankte på att han hade fikat för inte så länge sen. Ida hon bara sov och sov och tur var väl det. Tänkte att Elias kunde sov en skvätt efter maten men de tyckte inte han. Istället blev han övertrött och grinade för minsta lilla. Tur det inte varade hela eftermiddagen. Vi lekte lite, han fick sig ett bad, lite mys och smörjning i soffan, en tokig kille och sen blev det frukt och datorspel. 


För ett tag sedan kom Elias pappa och hämtade honom. Där blev mammahjärtat halvt, något som fattas. Usch vad jag hatar varannan vecka! Nu är det bara att blicka framåt, han kommer ju om en vecka igen. Och tills dess får jag och Ida underhålla oss så att veckan går fort. 


Nu är det bara jag och Ida hemma. Ska nog sätta mig ner och mysa med henne en stund. En lite snabb vila skulle behövas för min del. Även Ida börjar bli trött tror jag, sitter och gnuggar ögonen nu. Mysa var det!

Av Johanna Östlund - 4 maj 2013 21:49

...som börjar lida mot sitt slut. Idag har vi haft en dag som man nästan bara kan drömma om. Barnen har vart glad och nöjda mest hela tiden. Sånt gillas av mamman och bara därför älskar jag våran dag!


Idag öppnade Ida ögonen vid fyra tiden och tyckte att det var morgon. Vilket inte uppskattades särskilt av mig men det var bara att gå upp. Ida placerades i babysittern framför tv:n. Ett beslut hon var nöjd med. Själv bäddade jag ner mig i soffan och låg och slummra. Även Ida tyckte nog att det var lite väl tidigt och efter en halv timme timme blev det grin och då fick hon också sova i soffan bredvid mig. När klockan var halv sju och vi sov som skönast blev vi väckt av världens underbaraste kille. Hörde från övervåningen "mamma mamma mamma" "tom mamma". 


Då var dagen igång... Elias körde på med en gång. Vi fick en bra morgon med hela familjen. Men det ända jag tänkte på var "måtte dagen bli bättre än igår". Det började bra i alla fall. Ida gick ut och sov, men bara en stund inte alls lika länge som hon brukar. Medans passade Elias och jag på att leka. Och nått han gjorde var att sjung. Det har han aldrig gjort förr. Han sjöng björnen sover och en låt som han verkar sjunga hos sin pappa "maten bordet". Ja man kan ju undra vad det är för sång? När Ida sedan kom in blev det mat för hennes del. Den intogs i babysittern framför barnkanalen, hennes favorit. Under tiden fick jag lite tid över att hänga tvätt och dona på lite. Ja Elias lekte faktiskt lite själv, händer inte till vanligheten. Sedan fortsatte Ida sitta nöjd och glad framför barnkanalen, en riktigt räddare ibland. Då ville Elias spela dator. Jag satte i spelet och startade sedan ville han själv, kan själv period. Nöjda barn som underhöll sig själva helt enkelt. Medans passade jag på att göra mig i ordning för dagen och packade väskan.


Sedan var det dags för en liten tripp. Första stoppet blev på ÖoB. Skulle ha en presenning. Men tror ni jag hittade det? Nej så klart inte. Men blev lite annat smått och gått, ja som mjukmedel och tvål. Därefter skulle mat intagas. Tänkte att vi skulle ta fresses så vi slapp hoppa i och ur. Men frågade Elias vart han ville äta. Hamburgare eller Anders jobb? Till svar fick jag "jobbet jobbet". Då fick det bli det. Istället för hamburgare fick vi god lax med potatis och dill- & romsås. Elias passade även på att busa lite, han älskar att få följa med Anders in bakom där de jobbar. Nöjd och glad! När vi var mätta och belåtna fortsatte vi vår tripp till mamma och pappa. En inte allt för bra star för Elias. Armarna full med saker och skulle ta sig upp för trappen i full fart, vilket slutade i en olycka. Han ramlade. Tur det bara var tre trappsteg, men det räckte för att han skulle få en bula i pannan. Men sen hade vi det bra och bara myste på där. När klockan passerat fem började Ida bli alltför missnöjd eller rättare sagt trött och kan inte sova utan sin magiska overall. Så då åkte vi hemåt.


När vi kom hem hoppades jag på att Ida skulle fortsätta sova. Men sådan tur hade jag inte. En trött Ida och en trött Elias som båda ville ha sin mamma. Hur gör man i dessa lägen? Det blir ju självfallet att man tar den som grinar och skriker hysteriskt, med dåligt samvete mot Elias. Jag tröstade och tröstade och tillslut kom hon till ro och kunde somna. Sedan dess har hon sovit, skönt då kan jag lägga all uppmärksamhet mot Elias. Vi klippte och klistrade lite. Ja efter att han märkt att hjärtat som han fått av mormor blev kvarglömt där. Han skulle ha ett nytt och sedan var verkstaden igång. Två bilder gjorde han. Så fina så! Under tiden kom Anders hem och sedan busade Elias med honom. Under tiden kunde jag byta i sängen. Elias hade nämligen blött näsblod i natt, så det var blod på kudden. Sedan ville Elias spela och äta macka. Ja det fick bli det sista innan han gick och la sig. En sen kväll även ikväll, ojoj hoppas han återfår rutinen och kommer upp till veckan när jag antar att han ska till dagis. 


Barnen sover och jag själv tänker gå och sova. Helt slut efter en lång dag.


     

Av Johanna Östlund - 3 maj 2013 21:35

Usch och fy tusan vilken hemsk fredag jag haft! Inte rolig för fem öre. Nästan från att dagen börjat har jag önskat att den ska ta slut. 


Barnen eller Ida har inte haft sin bästa dag. En mycket grinig tjej, verkar som att förkylningen påverkat henne en aning. När man försökt allt för att få henne att komma till ro eller somna. Vad gör man då? Jag blir så frustrerad och arg att jag bara vill ställa mig och skrika. Ja liksom få ny kraft att ge henne det bästa. I och med de har Elias kommit lite i skym undan och fått skiten. Vilken jag får oerhört dåligt samvete för. Han kan ju inte rå för att Ida grinar och han vill leka en liten stund med mamma. Min stackars kille!!! Men jag har sagt förlåt och vi är vänner. 


De få gånger Ida har sovit har Elias och jag vart ute. Vi har passat på att ta vara på tiden med varandra och göra nått roligt. Vi har även haft fredagsmys, jag och Elias. Kollat film och ätit godis. Mys! Lite innelek har vi också försöt oss på, men då har Ida oftast stört oss och jag har blivit tvungen att ta hand om henne. Så helt pissig har inte dagen varit, men nästan.

 

Nu har båda barnen somnat in för natten. Anders och jag får en stund för oss själv en kväll, händer inte till vanligheten. För ofta jobbar han kväll och jag har gått och lagt mig innan han kommer hem eller så går vi båda och lägger oss tidigt nästan samtidigt som barnen. Men ikväll myser vi i soffan framför hockeyn. Efterlängtat!

 

   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards