johanna--ostlund

Alla inlägg under september 2014

Av Johanna Östlund - 8 september 2014 21:35

Söndagen kom och slutet på veckan. En jobb vecka väntar och MAMMA-vecka. Både bra och dåligt.


Vi började dagen som vilken annan som helst. Mys i soffan framför barnkanalen. Idag var det en extremt trött mamma och dessutom hade hon ont i kroppen. Träningsverk? Va? I underbaren och sen mådde inte mitt knä bra och inte heller "knölen" vid stortån. Vila!


Vi hade en mysig förmiddag här hemma. Sen slog Ida på stort och sov i hela tre timmar mitt i dagen. Vad ska jag då göra? Donade lite först. Men sen? Kollade faktiskt på en film, helt ensam och mitt i dagen. Helt otroligt för att vara mig!


När Ida vaknade kände jag mig inte ett dugg utvilad. Vilket jag borde med tre timmar "fritid". Hon fick mat, jag hade redan ätit. Sen for vi in på marknaden, igen.


Idag gick vi bara i ståden och tittade. Kände att jag inte fått sett allt. Även fast jag vet att det är samma samma varje år. Men det är liksom en tradition. Och jo men visst, jag hittade en del även idag. Två tåg, en var egentligen till någon annan men barnen bråkade om den så dom fick båda. Ett pussel. En väska till mig själv. Klister saker till Elias. Lite godis. Och kokosbollar.


Nöjda for vi till Forsa för att hämta hem en efterlängtad Elias. Han verka ha saknat oss också, fast vi träffas ett par gånger under pappaveckan. Hade bråttom bråttom hem. Vi vinkade hejdå till Sara och Edwin och for hemåt. Ent rött mamma men rätt pigga barn.


Det blev en massa lek och kolla in de nya sakerna. Utelek. Ännu mer lek innan det var dags för sängen. Dess för innan fick dom sig ett bad båda två. Mest behövligt för Ida men Elias ville också så då fick han de. Anders gick upp med barnen och läste. Sen tog jag tag i nattningen. Ida hopp i säng med en flaska välling, sen sussade hon sött. Elias behövde jag inte ens läsa en bok för innan han sussade sött. Trött barn! När barnen somnat gick även jag och la mig. Förmiddagsskift väntade - bäst att vara utvild.


            

Av Johanna Östlund - 6 september 2014 20:00

Här startade vi lördagen runt sju tiden. Trött mamma och en pigg Ida. Soffmys för mig och Ida var lite överallt. Tillsist var det dags att ta tag i dagen. Kaffe! En dusch, kläder på och fixa sig.


När det var dags för Anders att åka på jobbet började Ida och jag att fixa. Få till lekrummet med allt nytt och fint och målat. Efter två timmar var vi klara. Hade en snäll hjälpreda som plockade ur allt jag plockade i. När jag tog bort lite gosedjur och speciellt tältet blev det någon tår. Hur som känner jag mig nöjd med slutresultatet.


Sen var det dags att göra oss i ordning. Ida fick en dusch och på med kläder. Sen for vi mot mormor och morfar. Även storebror kom dit en sväng. Lek, mat och godaste blåbärspajen. Innan det var dags att fara till marknaden vila vi oss i form.


Mot marknaden! Där gick vi med storebror, Mattias, Sara och mormor. En del shopping i första delen. Elias fick alfons tröja och matchande byxor och strumpor. Sen såg han blixten foppatofflor, som han faktiskt betalade själv, vilket han tyckte var roligt. Jag fick två batteridrivna ljusslingor. Sen bar det iväg mot karusellerna. Två karuseller varblev det. Pariserhjulet. Elias vägrade först och då fick istället Ida åka med mormor. Då var det visst en storebror som ville åka. En tur med sin pappa blev det. Sen hamnade vi vid gosedjurs stället. Där man fångar gosedjur med en "arm/klo". Det är visst lite av min grej. Vann ett tåg till Elias, nöjd kille. Det är lite som ett gift för mig, roligt. Sen blev det en tur med ank-karusellen för mig, Ida och Elias. Världens segaste "berg och dalbana". Sen gick vi ut mot stånden igen, vilket inte är någon mening när man inte har nå pengar kvar. Men barnen fick en varsin liten ballong, tack snälla. Nu har man gjort marknaden för den här gången. Eller? Känner att jag skulle vilja kolla lite till. Kanske åker in en stund innnan jag ska hämta hem Elias imorgon.


Vi for hemåt. En trött Ida som somnade i bilen. Sov när jag bar in henne. Skönt! Vi blev lite paff när inte Anders var hemma. När jag hade packat upp allt måsta jag ringa för att se till att allt sog rätt till. Han hade precis slutat då. Stackarn. Nu är vi alla hemma och en lugn kväll blir det här hemma. Trötta!!


          

Av Johanna Östlund - 5 september 2014 21:45

Fredag och helgen kommer smygande. Va? Bara helgen kvar? Japp ledigveckan börjar lida mot sitt slut. Men vad gör det när världens bästa Elias kommer hem igen.


Vi började fredagen med en vaken natt. Eller ja mellan tolv och tre var Ida och jag vaken. Tur jag att ett nattskift bakom mig så jag var inte allt för trött. Ändå blir det inte sovmorgon. Klockan sju slår hon upp sina ögon. Full fart från start! Nej nej nej... Morgonmys vill mamma ha! Själv låg jag på soffan bra länge.


Tillslut var det dags att göra sig i ordning för dagen. Vi började med en sväng till affären. En liten helg handling. Tänk att det alltid ska fattas nått i skåpen. Gjorde mig även till och köpte dammsugarpåsar. Kom jag hem med rätt? Nej! När vi kom hem tog vi det mesta dels lugnt. Tvättade lite. Fikade och hade det mysigt.


När klockan blev mitt i dagen tog Ida sin middagslur. En lång sådan. Jag hann dammsuga och torka golv. Där blev jag kär i mitt nya skurmedel. Så jag torkade även av alla köksskåp. Då vaknar Ida, men eftersom jag inte var klar fick hon sitta i soffan framför barnkanalen. När jag kommer tillbaka har hon somnat om. Liten tröttis!


När hon äntligen vaknat till liv kom pappan i fmiljen hem. Glad tjej, men trött. Vi myste ett tag. Sen blev det mat för Ida och mig. Varmrökt lax med potatis och romsås. Gott och enkelt!


Där tackade jag för mig och for till affären en snabbis. Byta dammsugarpåsar och sen hade mitt paket kommit.Färg färg och måla måla. Jag hade helst av allt vela börja direkt men fick snällt hålla mig tills Ida lagt sig. Vi underhöll oss med en massa lek. Bland annat provade Ida det nya legobordet. Nöjd, men bilen åkte ner i golvet väldigt lätt.


Min kväll gick åt till att måla. Jisses vad roligt det var. Spraya och sen klart, typ. Hämtade fler och fler saker inifrån lekrummet. Imorgon vet jag vad jag ska göra. Städa och fixa i lekrummet. En sak vet jag i alla fall att jag aldrig mer ska måla med pensel på små saker. Tusan vad snabbt det gick och dessutom blev det skit bra.


Nu är jag allmänt trött. Lite sömn och påfyllning av energi skulle inte skada.


            

Av Johanna Östlund - 4 september 2014 21:37

I natt var det jobb för min del. Inte igår och nu förstår jag varför jag inte saknat det speciellt mycke. Hallelujah! Kommer inte ihåg att det var så här grymt. Vissa men inte alla. Eller är det för att man inte är van det längre? Fram till två tiden gick det huffsat, men sen höll jag på dö. Trötthet och hunger! Ändå tickade klockan på och det blev äntligen hemgång.


Jobbigt att köra hem. Är glad att det inte blev som vi först tänkt. Att jag skulle hämta Ida på Anders jobb för att sedan göra i ordning henne och skjutsa på dagis. Nu var Idas farmor snäll och var hemma med henne, eftersom hon är förkyld. Hem hem sova sova!


Vaknade allt annat än pigg och glad. Urk! Nej, jag är verkligen glad att jag slipper jobba nätter. När jag klivit upp gjorde jag mig i ordning och åt lite och sen for jag för att hämta Ida. Fikade lite och blev kvar ett tag innan vi for hemåt.


Väl hemma har vi myst och haft en slö eftermiddag. Orkade liksom inget mer. Vips var det dags för Ida att lägga sig. Men först en dusch och lite lek. Hon somnade efter ett tag. Lugna gatan. Vilade lite till på soffan tills jag böev rejält rastlös. Egentligen orkade jag inte göra nått. Men hittade en gnutta energi och hämtade in två stora plastsäckar med leksaker som jag kollade igenom. Slänga, ha kvar och sälja.


Kvällen är här. Jo jag är trött. Och nå mycke mer orkar jag inte med idag. Sova och vakna pigg och glad imorgon. Låter inte helt fel.


  

Av Johanna Östlund - 3 september 2014 20:28

Idag gjorde vi morgon strax efter klockan sex. En trött och mysig Ida. Ja ni fattar, morgonmys i soffan! En härlig stund.


Morgonen rullade på med diverse. Påklädning. Lek. Fruktstund. Sen gjorde vi oss redo för en liten tripp. Japp jag hade bestämt mig för att måla bordet med en färg vi hade hemma. Det fick bli vit. Även fast jag kanske inte tänkt det från början. Får lägga till färg på annat sätt. Så jag behövde alltså en ny roller.


När vi kom hem ville jag såklart börja. Men fick snällt hejda mig tills det var dags för Ida att sova. Men just idag vägrade hon! Upp ner upp ner gallskrik. Tillslut kom hon till ro en stund. Slipa och måla.


En hungrig liten Ida vaknade. Vi gjorde mat på en gång. Baconsås med spagetti. Latmat men ack så gott. Ida åt inte speciellt mycke. Kan nog beropå att hon stog nedan för spisen och sa "maka" typ tusen gånger innan maten äntligen blev färdig.


Sen dog mamman i soffan en stund. Vips hade klockan gått och pappan i familjen kom hem. Pappamys! Hela eftermiddagen har rullat på i lungt tempo. Jag fick lite tid till att måla bordet ännu en gång. Färdigt! Eller ja nästan, ska nog lacka det imorgon så att färgen får sitta ett litet tag.


Kvällen kom och det var dags för Ida att lägga sig. En hel del protester! Tillslut kom hon äntligen till ro. Jag la mig på soffan för att försöka få lite sömn. Lättare sagt än gjort. Ingen sömn men lite vila i alla fall. Japp för det är nämligen så att jag ska jobba natt i natt. Det var liksom inte igår. Konstigt, men det kommer nog gå fort, sju timmar är ju inte särskilt länge.


Idag har Ida vart lite sämre i sin förkylning. Så vi beslöt att hålla henne hemma från dagis. Hennes snälla farmor ska ta vård av barnbarn imorgon. Hon var inte svårflörtad kan jag säga. Skönt att slippa stressa till dagis och så. Nej vila en stnd till innan det bär av.


    

Av Johanna Östlund - 2 september 2014 20:39

Tisdagen började vi klockan sju. En mysig och snorig Ida. Vi kollade länge på barnprogram. Morgonmys! Tillslut hade hon vaknat till och fick spring i bena. Lika bra att ta tag i dagen.


Kläder på och fixa till mamman. Sen for vi in mot stan. Vi började med loppisen ute på håstaholmen. Pallar, stolar till barnbord? Men ingen lycka här heller. Hittade istället en hylla som ska fixas till och sen hamna inne i lekrummet. Ett nyckelskåp och två böcker blev det också. Vi for vidare till jysk. Förvaringslåda att ha till mitt lilla bygge, legobord. Två nya badrumsmattor blev det också, det var på tiden. Till sist avslutade vi med mio. Hade fått ett erbjudande hem, köp för 600 eller mer och få 300 kronor rabatt. En ny tvättkorg hade jag bestämt att jag skulle köpa. Men sen? Plockade faktiskt på mig lite ur jabadabados köksserie. Två blockljus och en ljuslyckta fick jag plocka på mig för att jag skulle komma över 600 kronor.


Nöjda över våra köp åkte vi hemåt. Ida somnade i bilen och fortsatte sova hemma i sin säng. Jag kunde plockat upp allt i lugn och ro. Vilken energi man får av nya saker. Ville börja fixa direkt. Men fick hejda mig. Har ju ingen färg hemma än. Hoppas att den tänker komma snart.


Eftermiddagen kom. Anders kom hem från jobbet. En glad Ida. Även jag började få känningar av en förkylning. Konstigt vore annars. Men som tur är brukar det bara bli snor och nysningar. Hoppas att de räcker den här gången också. Vid fem tiden for vi till Harmånger för en liten handling och förtidsrösta. När vi kom hem kom Lena och hälsade på en stund. Kaffe och farmor mys för Ida.


Kvällen kom. En dusch, till en lortig tjej, och sen hopp i säng. Tog ett tag för henne att somna. Jag började ändå dona. Hon som inte kan vänta. Jag drog fram bordet som var inpackat i garaget. Mätte. Fram med sticksågen. Såga såga såga. Ett helt perfekt hål, lådan satt som en smäck. Som sagt nu längtar jag ännu mer efter färgen jag beställt. Hoppas den kommer snart, annars åker jag väl och köper mer färg.


Nu är det lugna gatan här hemma. En dusch till mig och sen får vi se vad som händer. Inga stor dåd kan jag tänka mig, kanske sängen till och med.


      

Av Johanna Östlund - 1 september 2014 20:14

Den här måndag morgonen tog vi visst sovmorgon. Ända till framåt åtta sov vi. Jag hade egentligen inte tänkt ha Ida på dagis idag. Men när vi sov så länge och hon var pigg gav jag det ett försök. Jag menar hon var ju bara snorig. Vi gjorde oss redo för dagen.


Mot dagis. Ida blev glad när vi kom dit. Hon verkar verkligen trivas där. Jag sa så klart att hon var snorig och så. Om dom tyckte att hon inte orkade var det bara att ringa eftersom jag var hemma. Mycke riktigt. Vid lunch fick jag ett samtal att de tyckte att hon skulle vara hemma och krya på sig lite. Men det var bara för att hon hade gröntsnor. Gröntsnor?? Hade jag inte sett och såg inte sen heller. Aja inte gör det nått.


När vi kom hem fick Ida gå och lägga sig. Men särskilt länge sov hon inte, en halv timme kanske. Gjorde mat, som hon inte åt en tugga av. Sen ville hon gå ut. Då tänkte jag att hon kanske orkade med ett besök på stan. Vi gjorde oss i ordning och for iväg.


Vi började med RödaKorset i Forsa. Längst bort och kortast öppen tid. Jag var ute efter någon pall eller barnstol. Det är till mitt lilla projekt i lekrummet. Men hittade ingen. Sökandet går vidare. När vi kikat en stund ringer Anders som är på väg hem och just då fick jag syn på en liten pojke i vagn. Den där pojken kände jag igen. Men det är ju Edwin! Vi gick vidare med dom där inne. Hittade en tröja till Elias och förvaringslåda.


När vi hade betalt och gick ut blev vi bjuden på fika hemma hos Elias pappa och Sara. Javisst! Vi mammor drack kaffe och pratade. Barnen fick smörgåsrån och lekte. En trevlig stund och tiden gick väldigt fort. Så vi stannade för att säg hej till Elias. En liten sjukling även där. Tre snoriga barn. Tillslut var det dags att fara hemåt.


Ida somnade i bilen och när vi kom hem. Trött tjej som inte sovit mer än en halv timme under hela dagen. Det gjorde hon bra. Inge gnäll eller grin. Hon fick lite nässpray och en flaska välling. Sen dess sover hon gott. Nu är det vuxen tid som gäller.


            

Av Johanna Östlund - 1 september 2014 09:18

Måndag morgon och första september. Nu är det bara att inse att hösten är här. För mig är september en höstmånad. Men visst är det väl rätt härligt också. Lite kyligare, ren luft och man får mysa med ljus och sitta i soffan och höra brasan spraka.


Här gjorde vi morgon klockan kvart i åtta. Oj! Bara att kliva upp och ta tag i dagen. Med den härliga känslan av utsövd och pigg. Halv nio skulle Ida på dagis. Jag bestämde mig för att kolla hur hon var under morgonen och bestämde att hon fick åka dit ändå. Hon är pigg och glad men snorig. Hon blev så glad när vi kom till dagis. Jag tror och hoppas att hon orkar med en dag på dagis.


Nu är jag hemma själv. Sitter i soffan med en kopp kaffe. Hjärnan går på högvarv. Jag tror att hösten har gett mig inspiration. Vill fixa och göra om. Det är två rum i vårt hem som skulle behöva lite omsorg. Lekrummet och tvättstugan.


Jag förstår inte dom som kan få ett lekrum så himla bra och mysigt. Det är verkligen inte vårat. En massa leksaker överallt. Jag skulle vilja göra om lite och uppmärksamma de få leksaker som barnen leker med mest. Ta bort oanvända leksaker och trasiga saker. Jag har några planer, men måste vänta på att lite färg ska komma som jag har beställt. Sen skulle jag vilja göra en loppis tur för att hitta lite som skulle passa in. Nytt för mig och billigt.


Våran tvättstuga är ett rent bombnedslag. Tvätt, skor, återvinning och en massa mer skit. De är sånt som folk får se när dom kommer in genom dörren hemma hos oss. Nej skulle inte skada med lite mer ordning och reda. Vi har faktiskt prata om att fixa till där. Nu kan jag bara hålla med. Jag har fått en bild i mitt huvud och sen får vi se vad min andre hälft tycker om den. Ett som är säkert är i alla fall att nått måste vi göra.


Energi, inspirationoch vill göra nu!


    

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards