johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2014

Av Johanna Östlund - 22 augusti 2014 19:45

Fredag hela långa dagen. Den startade vi alldeles för tidigt enligt mamman i huset. Fem! Hur orkar du? Min lillhöna fick som hon ville och vi gick ner till soffan för morgonmys. Den här mamma slog igen sina blå en stund till. Även fast man inte riktigt sover blir det ändå som att man vilar och tillslut blir pigg.


Efter många timmar på soffan tog vi tag i dagen. Kläder på och en fräsch makeup till mamman. Fasen vad man känner sig opigg i världens "finaste" kläder, jag måste köpa mig en snygg pyjamas, och utan smink. Med lite kaffe blev det fart!


På förmiddagen åkte Ida och jag en snabb sväng på affären. Vi skulle handla lite färdkost till morgondagens resa. Bäst att passa på innan alla andra tänker göra sin helg handling. Vi kunde till och med panta, 100 kronor inte illa. När vi åter kom hem hade Anders åkt på jobbet. Ida fick lunch innan det var dags för hennes middagslur.


Under tiden hon sov passade jag på att dammsuga och torka golven. Laga dagens middag som blev lasagne. Lite slöande i soffan blev det också. Sen kom mammas fina tjej upp. Mys! Hon är alltid tröttmysig när hon kommer upp och då är det bäst att passa på att mysa. Vi satt rätt länge i soffan. Tillslut fick hon spring i bena.


Eftermiddagen är här. Vi körde tingeling maraton och glass. För vilket tråkigt väder det var. Regn, sol, regn, sol och så vidare. Hann inte mer än tänka att man kanske skulle gå ut innan det var dags igen. Men inte gjorde det något, för vi hade det så mysigt.


Kvällen kom allt närmare. Det var dags att göra Ida klar för natten. En dusch, pyjamas på, leka en liten stund och sen hopp i säng. Halv sju somnade hon utan problem. När jag var säker på att hon somnat gick jag ut och tvättade bilen. Fy så skitig den var. Sen har jag sprungit runt och tänt alla min nya ljuslyktor. Alltså jag är så himla nöjd med dom och glad att jag äntligen unnade mig någon ting.


Nu har jag hamnat vid datorn. Väntar hem Anders och sen ska det förberedas inför morgondagen. Packa och fixa fika. Roligt ska det bli med en liten tripp med min fina familj.


    

Av Johanna Östlund - 21 augusti 2014 22:31

Ibland är man galet dum mot sig själv! Nu vill jag bara ännu mer förverkliga en stor dröm som jag levt otroligt länge med. Att åka till ullared!


Ikväll gick jag in på deras hemsida och kollade i bloggen där dom visar varor och sånt. Åå så himla mycket det finns! Sånt som jag skulle vilja ha!!!!


Vecka 42 kan jag!!! ;)


          

Bilderna är tagna från ullareds hemsida.

Av Johanna Östlund - 21 augusti 2014 20:26

Dagen som skulle ha börjat med en sovmorgon, men som inte blev det. Jag är otroligt lätt väckt och att ha en liten Ida som springer runt där man sover funkar inte. Så tillslut gav jag upp och gick ner med henne. Morgonmys i soffan! Idag var mamman trött. Vi låg länge och bara myste.


Tillslut var det dags att göra något utav den här dagen också. Kaffe! Sen lullade vi på här hemma. Klockan gick och vips var det dags att vinka hejdå till pappan som skulle åka på jobbet. Även vi for en sväng i samma veva. Vi behövde mjölk och lite sånt där. Sen tänkte jag vara duktig och panta lite. Men bara därför stog det en annan med en hel plastsäck med pant. Nej tack! Vi handlade det vi skulle och for hemåt.


När vi kom hem var det dags för Idas middagslur. Som hon sov, två och en halv timme. Under tiden gjorde jag inte speciellt mycke förutom att baka två banankakor. Vi hade fyra bananer som söng på sista versen. Istället för att kasta som jag alltid gör fick jag för mig att baka alltså. Dom blev rätt god faktiskt.


När Ida vaknade blev det mys och lek. Jag dog på soffan som jag alltid brukar göra på eftermiddagarna. Hur kan man bli så trött av att göra nästan ingen ting? Ändå blev eftermiddagen bra och mysig. Framåt sex började Ida kurka ur också.Trött och gnällig. Men hon kom inte i säng förens efter halv sju. Då somnade hon på två röda.


Kvällen är här. Jag fick för mig att byta gardiner. Lite mörkare och lite mer höstkänsla. Under tiden jag höll på med det kom Anders hem också. Bytte i sängen också när jag ändå var i farten. Nu fattas bara en städning, lite skitigt kan man säga att det är här hemma. Men sopen funkar på det absolut värsta. Eller?


Nu har jag gett upp för ikväll. Hungrig men sen är det nog inte länge tills jag tänker hoppa i säng. Trött mamma här hemma ikväll.


    

Av Johanna Östlund - 20 augusti 2014 21:15

Halva veckan har gått. Jisses! Jag börjar allt mer känna stress över att börja jobba igen. Fast jag vet att jag kommer tycker att det är rätt okej när jag väl är inne i det. Lite mer vardag...


Ida och jag började denna onsdag halv åtta. Det får man väl säga är rätt okej. Dessutom kände jag mig utvilad. Skön känsla! Inget morgonmys i soffan idag. Utan rätt snabbt började jag göra mig i ordning för dagen.


Hux flux bestämade jag mig för att åka till Idas dagis. Vi hade fått en liten order om att titta in den här veckan, innan allvaret börjar igen. Det gick hur bra som helst! Först var hon lite blyg och tillbaka dragen. Sen blev jag och några andra mammor, som skolar in sina barn, iväg skickad till fikarummet. Kaffe och prat! Under tiden hade det gått så bra. När jag tyckte att det var dags att åka hemåt hade Ida inte riktigt lekt klart. Men tillslut fick jag med henne hem. Hon verkar ha sakna dagis!


När vi kom hem la jag Ida, dags för middagslur. Sen satte jag mig med en massa papper från dagis. Tiden gick och vips hade klockan gått otroligt fort och jag höll på glömma tiden. Göra mig snabbt i ordning för att sedan fara iväg.


Igår fick jag ett sms av Sara och blev frågad om jag ville följa med på Majas café. Självklart! Fixa barnvakt och sedan var saken klar. Vi möttes upp i Forsa och for ända till Regnsjö, bakom arsle av fan. Mitt i allt finns detta ställe! Ett helt otroligt ställe! Den som gillar inredning och gott fika - åk dit.


Vi gick först en runda. Plockade på oss lite. För att sedan pausa med lite gott i magen. På´t igen! Nu blev det desto mer som föll ner i korgen. Jag hade sett några ljuslyktor som jag ville ha till ett bra pris. Två lite mindre och en lite större, som fick sin plats i köket. Två små söta ljuslyktor. Dom hade jag inte riktigt placerat, men dom får så länge stå på kaminen. Barnen fick självklart också nått. Elias fick en bil och en tablettask. Ida fick en väska och en bil. Min mamma fick en ljuslykta som tack för barnvakten. Lite besviken blev jag att dom inte hade en enda ljusstake/lykta som man kunde hänga på väggen. Tack för idag tjejer!


Det tog ett tag innan vi kom hem. Först åkte vi och hämtade Elias på dagis för att sedan åka vidare till mamma och hämta Ida. Mormor fick en glad överraskning - bästa Elias kom ju och hälsade på lite snabbt. Sen skjutsade jag hem dom. Men innan Ida och jag kunde åka hemåt behövde vi tanka. När jag stog där såg jag hur skitig min bil var. Men för att kunna tvätta den behövde jag nya kopplingar till vattenslangen. Vi for till ÖB en snabbis. Ja, dom hade det.


Nöjda över dagen for vi hemåt.Trodde Ida skulle somna i bilen. Men icke! När vi kom hem packade jag upp och tog en snabb plocka ihop sväng. Sen gjorde jag Ida klar för natten. Duscha, pyjamas och hopp i säng med välling. Sen donade jag på! Nu har mina nya fina saker fått sin plats.


Sen dog jag i soffan! Det tar på krafterna att shoppa. Slökollade på idol och sen lära jag väl göra någon nytta. Eller i alla fall komma upp ur soffan. Kolla in mina lyktor och känner mig nöjd. Härlig känsla! Kokade kaffe och nu sitter jag här. Nöjd efter en lång dag med trevligheter.


          

Av Johanna Östlund - 19 augusti 2014 21:05

Den här tisdagen startade Ida och jag klockan sju. En lagomt trött mamma. Zzz! Det blev som vanligt mys i soffan och en mamma som blundar några minuter till. Framåt halv nio började jag vakna till.


Vi började röra på oss här hemma. Frukost och göra sig i ordning. Sen fick vi tråkigt. Vad ska vi hitta på idag? Det blev att vi åkte till Anders farmor. Där blev det fika och prat. Tror det var länge sen Ida var dit nu, lite blyg blev hon allt. Vi blev inte så länge för Ida blev trött och det var dags att dra sig hemåt.


När vi kom hem blev det sängen för Ida. Anders gick ut och röjde lite gräs. Jag slappade på soffan. Men av någon anledning började vi på att gräva i filmhyllan. Anders slängde massa brända filmer och jag samlade på mig lite filmer och spel som ska åka på klädbytardag. När jag ändå var igång märkte jag dom och hämtade sedan in lite skor som jag hade plockat ihop innan och märkte dom också. Det börjar ta sig med saker.


När Ida vaknade blev det lite lunch. Och sedan fick hon klä på sig rena och fina kläder. Sen begav vi oss först till stan. En sväng in på Kjelles för att leta en present. Där jag även köpte tre gröna växter hem till oss. Jag kan verkligen inte med växter med blommor. Jag har gett upp! Nu är det grönt och fint. Såklart blev det även en sväng in på A&H också när vi ändå var där. Men inte speciellt mycke hittade vi. Diskborstar och chokladkaka med mint smak, den absolut bästa.


Vi for vidare till Mössön för att fira min farmor som fyller 78 år idag. Vi blev bjudna på mat, grillat, så himla gott. Avslutade med fika. Ida var glad att träffa alla igen. Moster, mormor, morfar och gammelfarmor. Sen kom även några av mina kusiner. Och av någon anledning är Ida lite förtjust i killar. Så dom charmade hon. Långt efter läggdags begav vi oss hemåt.


Ida somnade i bilen men vaknade till när vi kom hem men somnade om i sin säng med en flaska välling. Jag fick rolig post. En julklapp till Ida. Ett nytt mobilfodral, den andra var rena skiten. Sen tänkte jag försöka mig på att bli lite fin, eller i alla fall få fin hy i ansiktet. Köpte ansiktsmask. Som jag nu sitter med och hoppas på ett bra resultat. Sen blir det nog inte så mycket mer idag, börjar känna mig rätt trött.


      

Av Johanna Östlund - 18 augusti 2014 22:28

Denna måndag morgon började lugn. Mys i soffan för mig och Ida. Bästa starten på dagen. Efter ca timme kom Anders upp och gjorde kaffe. Lyx!


Förmiddagen rullade på. Anders for på jobbet och Ida la sig för att sova middag. Tomt och tyst i två och en halv timme. Rätt skönt! Jag slöade mest. Förutom att hänga tvätt.


När Ida vaknade igen blev det lite fart. Först blev det mys i soffan så lillfröken fick vakna till liv. Sen var det dags för en lunch/middag. Det blir så knäppt när hon sover så länge. Efter maten var vi mätta och belåtna och Ida gick in på lekrummet och lekte och donade en längre stund. Jag hann då plocka undan maten och fixa lite.


Sen for vi mot Gnarp och säcken. Dom hade halva priset på alla kläder och grejer. Hittade inte särskilt mycke. Två tröjor, en t-shirt, ett par byxor och en pyjamas åt Ida. Till Elias blev det bara ett par jeans, dom var riktigt fräscha såg knappt använda ut. Hittade ett par jeans som jag föll pladask för. Helt oanvända för ingen peng alls, 30 kronor som blev 15 kronor. Ett riktigt kap! Och dom byxorna ska Elias lillebror få.


När vi kom hem var Ida lite små sugen. Hon ville ha "kakka"! Macka alltså. Nu har hon börjat säga till när det är slut, men bara när hon vill ha mer. Hennes vatten tog slut och då kom hon, "su" och gav mig muggen. Lillgumman som börjar bli så stor. Sen ringde pappa och då skulle hon prata. Lät så himla roligt.


När Anders kom hem blev det hopp i säng för lillfröken. Trött tjej som somnade rätt fort. Jag slö tittade på tv. Sen har jag ägnat mig åt kläder hela kvällen. Rensade och namnmärkte Idas kläder. Blev en hel del som ska ut i garaget. När jag var klar där passade jag på att märka alla kläder som ska få åka på klädbytardagen i Enånger.


Nu hamnade jag här. Nog börjar jag känna mig lite trött allt. Ska bli skönt att hoppa i säng snart.


          

Av Johanna Östlund - 17 augusti 2014 22:59

Söndag och ännu en vecka lider mot sitt slut. Nu återstår BARA en vecka av ledigheten. Men ska jag vara ärlig känns det rätt skönt. Vardagspusslet!


Här gjorde vi morgon halv åtta. Vaknade bredvid min prins som var pigg som en mört. När vi gick upp tänkte vi hämta Ida också. Trodde hon var vaken eftersom jag hört henne innan. Men där gick vi bet. Det blev morgonmys med bara Elias. Inte fy skam det heller.


Halv nio var det dags att ta tag i dagen. Ida vaknade i samma veva också. Förmiddagen var lugn. Vi donade på på varsina håll. Jag tog tag i städningen. Dammsög och torkade golven i hela huset. Även toaletterna fick sig en omgång. Rent och fint! Anders och Elias hjälptes åt att sätta upp hans nya sänglampa i hans rum. Fixarkillar! Ida lekte.


Mitt i dagen hände nått jag inte trodde skulle hända på väldigt länge. Efter tre års väntan har vi nu äntligen en taklampa ovanför köksbordet. Vilken skillad och vilket ljus! När vi höll på med det kom Anders föräldrar på besök. Barnen blev överlyckliga. Det lektes, fikade och spelade spel.


När dom åkte blev det mat för våran del. Sen for vi till Forsa på kalas. Sara fyller år till veckan så vi bestämde att jag skjutsar dit honom plus får lite kalas fika. När vi äntligen kom dit var Elias ivrig att ge Sara sin present. Ja den jag berättade om i veckan. Den han helt och hållet själv valde, ja till och med pappret var viktigt att de skulle bli rätt. Vilken tur! Hon blev väldigt nöjd över presenten. Jag hade väl inte tänkt stanna jättelänge men tiden bara rann iväg. Vi fikade och barnen lekte så snällt. Grattis i förskott ännu en gång!


Tillslut var Ida så himla trött. Vi begav oss hemåt. Hon somnde såklart i bilen. Trodde inte att hon skulle fortsätta sova eftersom klockan var bara strax innan sex. Men det gjorde hon och hon sover ännu. Det blev en tidig kväll och en trött sådan. Medans Anders pluggade matte lyckades jag visst somna på soffan. Sen kollade jag på Ullared. Åå vad jag vill åka dit. Ingen som vill följa med? Därefter började det en film som jag kollade på. Det händer inte särskilt ofta nu för tiden. Det blev en väldigt bra och lugn kväll.


Nu tror jag att det är dags för sängen. En dag i morgon också.


     

Av Johanna Östlund - 16 augusti 2014 20:58

Stockholm blev Sundsvall. Vi hade planen på att åka till Stockholm och hälsa på Anders syster idag, men bara för att vi alla kunde skulle dom inte vara hemma. Istället tog vi en tur till Sundsvall och Stockholm blir nästan helg. Synd bara att Elias inte kan följa med, Isabell som tyckte de skulle bli så roligt. Det går väl fler tåg...


Vi började dagen lungt. Precis innan larmet vaknade Ida. Lika bra att kliva upp och förbereda allt. Påklädning, frukost och packa. Sen var det bara en som skulle kliva upp så vi kunde åka.


Mot Sundsvall! Först åkte vi till min syster. Har inte sett deras nya lägenhet. Skäms!!! Den var fin och mysig. Efter en kopp kaffe till oss vuxna och en varsin mannafrutti till barnen for vi mot Selångers marknad. Ojojoj!! Nu blev Hudiks marknad lite mer lagom.

Hur mycket stånd och grejer som helst. Man hade kunna gått i evigheter. Lite shopping blev det. Elias ville ha en spindelmannenmössa, Ida fick en hello kitty fleecetröja och självklart blev det strumpor och godisremmar.

Under tiden vi gick och kollade ville Elias till karusellerna. Men när vi väl kom dit fegade han ur. Var på väg att åka flera gånger men in i det sista ångrade han sig. Lillpluppp!

Istället spelade vi lite och Elias blev sur för han vann ingen turtles utan en ful val. Eftersom mamman har ögon i nacken hade jag sett en massa gosedjur som man måste fånga med en sån där arm/klo eller vad man ska kalla det. Vi gick dit och provade och provade. När vi gav upp kom en annan och försökte och fick upp en på första försöket. Surt!!! Vi gick istället och köpte slush, chips och skockervadd. Riktigt nyttigt! Vilken tur att det var lördag.

Innan vi gick ut från karusellområdet måsta jag bara försöka att fånga en turtles åt min älskade kille. Och vet ni vad jag lyckades. Hur nu det var möjligt?? Jag siktade och fick tag i en helt annan stackare som hängde väldigt löst i en arm. Ren och skär tur! Och vi fick sedan en överlycklig kille.

När vi skulle försöka oss på att gå mot utgången hade vi en trött Ida som var på toppen humör. Tillslut efter mycket om och men kom vi äntligen till bilen. Då med en sovandes Ida. Packa in allt och sen for vi mot birsta.


Ikea här kommer vi! Vi möttes åter upp med syster och Patrik. En lunch middag på ikea. Ikeas köttbullar måste vara dom godaste.

Mätta och nöjda gick vi mot barnavdelningen som ligger där uppe. Vilket vi inte borde gjort med facit i hand. Elias tyckte det var så roligt att leka där och ville inte alls gå ner och kolla på tråkiga saker. Där satte hans fin humör till.

Gnäll gnäll.... Tillslut tog Patrik honom i vagnen och körde lite race. Gladare miner. Vi shoppade på. Och när vi kom till ta själv lagret spårade Elias ut helt. Sprang in i alla fack och vi fick jaga honom. Åååå!!! Med en full vagen som ingen kunde sitta i måsta vi ha ett barn lös. Vilket? Lotten föll på Elias. Vilket var dumt. Han var ju sjövild. Och tillslut fick han och jag lämna dom andra vid kassa. Skrik och grin. Antar att det var en trött men även rätt trotsig kille vi hade att göra med.

När dom andra kom ut hade han lugnat sig och var på mycke bättre humör. Tack för det älskling! Vi gick mot bilen. Sen kom frågan hur vi skulle få plats med allt. Tillslut hade vi fått in våra köp och oss själva.


Då styrde bilen hemåt. Trötta barn men även grymt trött vuxna efter en rolig men rätt jobbig dag. Det är inte alltid bara med dom små liven. Barnen sov när vi kom hem. Eftersom tiden var så dum väckte vi dom. Vi packade upp alla köp. Barnen fick kastruller och köksredskap. Ida satt och lekte med dom både länge och väl. Elias fick en sänglampa. Jag lyckades lägga ner lite ljus, som luktade gudomligt, och sex nya vardags koppar för endast nio kronor styck. En spegel och skoskåp fick följa med hem. Äntligen en helfigur spegel som passade perfekt i våran lilla hall.


Efter lite lek blev det sängen för Ida. Som inte alls var med på noterna ikväll. Men tillslut knoppade hon in. Elias fikc kvällsfika i soffan framför film och sedan blev det hopp i säng för honom också. Oj vad han var trött eller inte. Lyssnade inte för fem öre på boken jag läste. Då gick jag ner och Anders fick ta över nattningen. Av någon anledning lägger han Elias mycke bättre, enda dumma är att jag inte kan vara hemma. Så jag fick lossas åka bort, vilket inte känns super bra. Men när jag kom in var han lugn i sin säng och han låd där så snällt och fint. Efter en stund somnade han, dessutom i bra tid. Hade jag fortsatt att läsa bok hade vi hållit på än eller så hade jag gett upp och han fick följa med ner.


Ibland är det inte lätt att vara mamma. Men jag gör så gott jag kan. Just nu är jag en extremt trött mamma som mer än gärna skulle vilja dejta kudden. En stund till, men inte allt för länge. En bra dag börjar lida mot sitt slut.


                  

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards