johanna--ostlund

Alla inlägg under augusti 2014

Av Johanna Östlund - 7 augusti 2014 20:53

Dagen började som vanligt denna torsdag. Fast något tidigare än vanligt. Klockan fem tyckte Ida att vi skulle kliva upp. Vilket inte mamman höll med om. Som tur är kan man små slummra på soffan medans hon kollar på film. Efter morgonmyset var det dags att ta tag i dagen.


Vi gjorde i ordning oss. Ida blev allt tröttare. Men hon fick inte sova. Då vi skulle åka med Anders när han började jobba för att hämta min bil. Inga lampor lyser!! Fast dom hade inte gjort någon ting. Billigt! Sen for vi mot stan. Vi skulle på banken och skriva på papper för att sedan möta upp mamma, moster, mormor och morfar. Dom var på stor shopping. Blev lite shopping för mig också. Ta tre betala för två på kappahl. Två tröjor och ett par byxor åt Elias. En tröja och mössa blev det till Ida fast på rea. Vi avslutade det hela med lite fika.


Sen åkte vi hem till mamma. Hon skulle sitta barnvakt åt Ida medan jag och Sofia åkte till Söderhamn. Köpa ny bil! Kärlek vid första ögonkastet. Kollade in den när vi kom och gick sedan in och pratade. Provkörde en snabb sväng. Hatar att åka andras bilar, är rädd att jag ska krocka eller nått. Jag behövde inte åka många meter för att bestämma mig. Så himla skön, bra och jag bara älskar den. Allt gick himla smidigt och bra. Och nu är jag ägare till en volvo v70. I´m in love!


Vi åkte så snabbt att vi glömde tanka. Men som tur var räckte det in till stan. Sen åkte vi en snabbis till Anders jobb, han ville kolla på bilen. För att sedan åka till mamma. Äta mat och mysa med mitt gótroll. Klockan hann ticka iväg innan vi åkte hemåt. Vi hann bara hem och vända. Anders ville också prova bilen så vi åkte till Sågtäkten en sväng. Lite fika och Ida åkte fyrhjuling.


När vi kom hem halv nio hade vi en trött tjej. Som somnade på en gång. Jag hamnade vid datorn. Men fy vilket konstigt väder det är. Klibbigt, varmt & kallt på samma gång, lite huvudvärk och allmänt jobbigt. Blä!! Dessutom känner jag mig trött efter en lång dag ute på. Inge ovanligt va?


    

Av Johanna Östlund - 6 augusti 2014 20:16

Idag vaknade vi upp till en solig onsdag. Ida och jag hade morgonmys medans pappan låg och sussade fortfarande. Efter en stund var det dags att ta tag i dagen. Vi skulle nämligen få låna en bil i dag så Ida och jag kunde göra stan. Vilket betyder att vi skulle åka när Anders åkte på jobbet.


Efter tio begav vi oss. Så himla underbart att lämna huset, gården och allt. Jag är verkligen ingen hemma människa. Jag får myror i brallan av att sitta hemma flera dagar. Och när man inte kan ta sig någonstans blir känslan bara ännu värre. Som sagt vi for iväg mot stan. Trodde Ida skulle somna i bilen, men icke. Ändå höll hon humöret uppe under hela stads vistelsen. Vi shoppade! Bara till barnen blev det. Och visst är det rätt underbart att handla halva på halva. Men var lite besviken att bra två affärer hade det. Det blev någon julklapp och nått som dom får på en gång.


När vi for hem var Ida trött och somnade. Sov en stund till när vi kom hem. Långt ifrån de två timmar hon bruka sova. Hon var glad och nöjd så det var ju bra. Jag hann sitta ute i solen en stund innan hon vaknade. Då var vi inne och lekte. Lite film blev det också. Vi är alltid lite trött så där på eftermiddagen. Mitt i allt fick jag ett samtal, om min bil. De hade fått reda på felet. Men de återställde bara och sen gick den bra. Behöver alltså inte laga den nu. Det var liksom en indikering på att det håller på att gå sönder, de som var fel. Glad i hågen! Detta gav mig energi och ett litet pirr i magen. Ny bil ny bil ny bil - maler i min hjärna. Ska hämta den imorgon. Då ska den städas och fixas till. Och helst av allt skulle jag vilja åka redan imorgon, men det blir nog på fredag. För inte kan väl jag helt ensam åka och kolla på en bil?


Innan klockan blev läggdags fick Ida sig ett bad ute på altanen. Oj så skönt hon tyckte det var. Låg i länge och väl. Det är verkligen ett klibbigt väder just nu. Man känner sig långt ifrån fräsch. Lite mer film hann det bli innan det var dags för sängen. Idag blev det lite grin, men rätt snabbt tystnade det. Hon vet väl att hon ändå inte får komma upp.


Jag slappade lite på soffan innan Anders kom hem. Sen blev det en dusch. Så himla skönt! Vad kvällen erbjuder vet jag inte. Den blir nog lugn i alla fall.


        

Av Johanna Östlund - 5 augusti 2014 19:33

Tisdag och vi gjorde morgon klockan sju. Nästan som att en klocka är ställd i Ida, hon vaknar alltid runt den tiden. Vi gick ner och la oss på soffan och kollade på barnprogram. Idag var jag trött. Kunde inte somna igår, varför vet jag inte, men det var helt omöjligt. Bara en stund senare kom även pappan i familjen ner. Morgonmys!!


Vi gjorde oss redo för dagen. Jag fick åka iväg en stund, till affären. Första gången sedan i fredags - känner mig inlåst. Hjälp vad jag saknar min bil nu. Måtte den bli klar snart. Imorgon måste jag nog ringa och kolla läget. När jag kom hem gick vi ut. Härliga sommar! Redan varmt och soligt. Men allt eftersom blev det disigt. För att mitt i dagen vara helt igenmulet. Som det ser ut så är det bradrök från Sala. Helt otroligt att de kan komma upp till oss. Vill inte ens tänka på dom som bor nära. Usch! Jag fick några härliga timmar i solen. Lovely!


När Ida vaknade från sin middagslur åkte vi till Sågtäkten och tog ett svalkande bad. Precis vad vi behövde - kyla ner oss lite. Tänk att när hela familjen för en gång skull är ledig och hemma ska vi vara sura och tvära. Allihop!


Under eftermiddagen har vi mest suttit i olika hörn. Ida har vart lite mer överallt än hon brukar. Ta alla saker hon vet att hon inte får ta och så vidare. Ge mig styrka. Jag tog tag i maten, smart drag. Blev grillat idag och då kunde jag smita ut och vakta den. Det blev faktiskt gott - första gången. Efter maten gick jag ut och klippte gräset. Är det bara vårat gräs som växer och frodas fast det är så varmt?. Vi får se hur fint det är om någon dag. Sjöblöt och varmt! Vi beslutade oss för att ta ett kvällsdopp. Packade in oss i bilen och for till Sågtäkten igen. Så himla skönt!


Sen hände nått. Lite bättre vibbar här hemma. Ida la sig och somnade på en gång. Duktigt tjej! Jag lekte frisör - klippte Anders hår. Jag tycker nog att jag lyckades. Inte så hemskt som jag befarade att det kunde bli. En koppkaffe ute på altanen, skön sommarkväll. Nu blir det lugn här hemma....


  

Av Johanna Östlund - 4 augusti 2014 21:18

Hej måndag och solsken! Det behövde jag efter våran natt. Vår älskade dotter tyckte att det var okej att kliva upp klockan 23, mitt i natten, när en trött mamma och pappa precis skulle lägga sig, och sedan hålla lådan till klockan 1. Va??!! Jag fick äran att kolla film med henne i två långa timmar.


Min käre sambo gav mig en skön sovmorgon. Hörde inte ens när dom klev upp, vilket inte hör till vanligheten. Halv nio kom en liten nakenfis och väckte mig. Morgonkaffe! Sedan var jag redo för dagen.


Förmiddagen bestog av innelek. Ja för att vara lite mer exakt så kom inte solen förens mitt i dagen. Ungefär när Ida lagt sig för en tupplur. Men innan hann jag med att tvätta och vika tvätt. Dammsuga på övervåningen, väldigt välbehövligt! Sen var det sola sola som gällde. Vill inte att den lilla brännan man lyckats få ska försvinna på en gång. Ett par timmar blev det nog. Om man räknar med när Ida vaknat och var med oss ute.


Ida tyckte verkligen om att vara ute. Det går bra när hon är på altanen, där man vet vart man har henne. Vi brukar vara ute tills det är tråkigt att vara där och hon ger sig iväg. Lite bad blev det också. Numera lägger hon sig på magen och "simmar", sprattlar med fötterna och rör armarna. Hon har väl sett hur brosan brukar göra.


Tiden gick och det var dags för Anders att åka på jobbet. Vink vink och hejdå. Då var det dags för Ida och mig att äta. Hungrig liten tjej. Sen blev vi slö, eller i alla fall mamman. Satte på en film och la mig i soffan. Var ovanligt trött idag. Ida donade på med lite allt möjligt.


Tillslut fick Ida nog på sin tråkiga mamma. Vi gick ut. Ännu mer bad, sol för mig och en massa lek med lite allt möjligt för Ida. Så härligt detta väder är!


När vi gick in blev det en dusch för Ida. En liten lortunge! Lite mys i soffan innan det var dags för sängen. Halv sju slog hon igen sina ögon utan problem. Jaha men vad ska jag göra nu? Lite ovant att vara helt själv. En skön dusch blev det. Sen har jag kollat blocket. Alla som känner mig vet att när jag fått dille på nått kan jag inte släppa det förens jag är klar. Just nu kollar jag bilar för fullt. Även fast jag hittat en perfekt. Nu vill jag att min bil ska bli klar!!! Jag fortsätter nog och kollar en stund till medans beck rullar på tv:n. Trevlig kväll.


  

Av Johanna Östlund - 3 augusti 2014 19:49

  


Alltid dessa bilar... Man är helt beroende av dom och ändå är dom inge snäll mot oss. Den absolut största posten i räkningshögen är just bilen. Då hade man i alla fall kunna önska att den man har håller. Men icke! Det var inte länge sen jag köpte min bil och den har inte annat än vart in på verkstaden för stora åtgärder för åtskilliga tusenlappar. Nej nu har jag gett upp min pärla! Jag älskar hur den ser ut och just nu är det nog allt. Nix och nej den ska väck. Idag bestämde jag mig! Jag vet vilken bil jag ska köpa. Så nu hoppas jag att den är kvar när min jäkel kommer ut från verkstaden. Då blir det ett nytt bilköp. Punkt slut!

Av Johanna Östlund - 3 augusti 2014 18:55

Söndagen är här och den startade vi klockan sju. Ida var lagomt munter när jag gick in till henne. Hade hon vart vaken ett tag månne? Vi gick ner och tog oss en mysig morgon i soffan. Killarna sov vidare ett bra tag till. Tillslut kom en kissnödig Elias ner. Det har vart lite si och så men natten och utan blöja här. Tycker det verkar som att det går bättre hos hans pappa. Jag vet inte. En del kiss i sängen och nu i veckan bad han självmant om att få ha blöja på natten. Som sagt i natt sov han utan. Då blev jag stolt.


Klockan var rätt mycke när Elias kom ner. Så vi tog tag i dagen på en gång. En stund senare kom Anders ner. Lek och bus. Morgonen gick och förmiddagen började. Anders for på jobbet. Vi fortsatte att vara inne. Donade på med lite allt möjligt medans barnen lekte och bråkade. Tillslut gick ögona i korts på Ida, dags för en middagslur.


När hon sov började Elias och jag med att vara inne och leka. Sen gick vi ut och kilpptegräsmattan på framsidan, alldeles för länge sedan den klipptes. Hoppas bara att den inte blir helt brun nu. Vi vattnade alla blommor och var sedan på altanen och lekte tills Ida vaknde.


Då blev vi allihop ute. Kallkorv lunch på altanen. Skönt och bra när man inte ids nått annat. Lite vattenkrig med vattenpistolerna blev det. Enda som saknades var solen. Hallå vart är du? Barnen lekte snällt på altanen en bra stund.


När vi kom in var vi alla slö. En film och mys eftermiddag. Helt underbart. Jag kunde blunda ett tag och barnen satt som ljus. Sen ville Elias åka till sin pappa. Han var tvungen att ringa och höra om dom inte tänkte komma snart. Under tiden vi väntade åt vi mat och sen blev det lite mer film.


Äntligen! Tillslut kom pappa och brosan. Dom stannade ett tag så vi hann med en hel del. Kramkalas, lek, Edwin visade att han blivit storkille och kan krypa, Elias cyklade, lite vattenpistol, Ida hoppade i poolen med kläderna på, plocka hallon och tillslut var Elias uppe i varv och tokade sig. Där avbröt vi. Vi vinkade hejdå till storebror och Ida ville väldigt gärna följa med dom. Hon var lagomt munter när dom åkte iväg.


Som tur var var det bra barnprogram på barnkanalen där stog hon en bra stund. Då kunde jag plocka och grej här hemma. Sen fick hon sig en dusch, vilka protester. Pyjamas på och lite mer barnprogram innan det blev sängen vid halv sju. Hon somnade förvånadsvärt snabbt ikväll.


Idag blir det en ovanligt lugn kväll här hemma. Får se vad jag hittar på. Men om en timme eller så kommer nog Anders hem, lite sällskap.


          

Av Johanna Östlund - 2 augusti 2014 21:48

Här startade vi dagen klockan sju på Idas begäran. Helt okej, men jag var grymt trött, även fast jag fick sova två och en halv timme längre. Vi la oss på soffan och kollade på film. Myspys! Elias kom ner en stund efter oss. Ännu mer mys! Fast barnen var pigga och hade ingen större ro att ligga still. Så dom sprang mest runt.


Dags att ta tag i dagen. Klädde på mig och barnen. Frukost. Sen var vi redo för dagen. Anders for på jobbet. Hejdå! Jag och barnen fortsatte att vara inne. En massa lek och lite tjafs mellan barnen, nått nytt dom börjat med. När det var dags för Ida att sova gick Elias och jag ut. Jag satte mig i solstolen, helt underbart. Elias plockade bär från buskarna vi har på gården. För att sedan mumsa i sig bra mycke. Sen ville Elias bada, vattenbyte. Han sprutade kallvatten med vattenslangen medans jag hämtade varmt inifrån. För att sedan lapa ännu mer sol.


Efter drygt två timmar vakar Ida och vill vara ute med oss. Vi började med glassätning. Mums! Sen lekte barnen snällt på altanen. Elias cyklade och Ida gick med sin barnvagn. Jag kunde njuta ännu mer av solen. Tillslut började det gå överstyr för Ida. Hon började smita. Då ger jag upp, inge roligt att behöva springa tusen gånger. Istället gick vi in.


Eftermiddagen rullade på med en massa lek, film, bus och ännu mer tjafs mellan barnen. Jag låg och vilade i soffan. Skön timeout.


Klockan rusade iväg och det var dags att göra Ida klar för natten. Som somnade rätt bra. Lite grin, men hon vet att det är ingen mening att göra det längre. Jag vägrar ta upp henne. Elias tog sig ett bad. Ren och fin! Sen ville han plocka hallon. Vi har plockat några kvällar och fryst in. Snart har vi en full tre liters plastpåse. Efter ett tag gick jag in och städade. Fy vad hemskt det var här hemma igen. Blä! Men nu är det rent och fint. Anders kom hem under tiden. Sen blev det lite lek och kvällsfika innan det var dags att hoppa i säng för Elias. Han var trött och somnade nästan på en gång.


Nu är det lungt och skönt här hemma. Andas lite och sen får det bli sängen för en trött mamma.


              

Av Johanna Östlund - 1 augusti 2014 19:42

Fredagen började i svin ottan. Många alarm ställda, så att jag inte skulle göra en repris från gårdagen. Ingen fara idag. Klev upp i bra tid och for iväg på jobbet. På jobbet gick det bra till en början. Sen fick jag lite psykbryt. Att ha en sommarjobbare med sig går bra. Men när denne tror att den är bättre än vad den är, då blir jag tokig. Klart man kan göra fel. Men att direkt efter gå och ändra det jag gjort, till det sämmre, gör mig galen. Att ställa ett avlägg, slutet på maskinen, går snabbt och enkelt. Att det ska ta typ en kvart, och ändå inte bli bra. När en annan ställer på bara någon minut och dessutom bättre. Inte samma flyt... Klockan gick och äntligen blev det helg och tre veckors ledighet väntar. Då kändes det bra.


Hem hem hem. Men först en snabbis in på affären för att fylla på lite här hemma. Gäller att tänka några gånger till nu när det inte bara är att åka iväg. Sen åkte jag till Sågtäkten för att hämta mina älskade barn. Glad barn! Elias låg och plaskade i poolen. Ida var uppe på land med farmor och farfar. Lite fika och lek blev det också innan vi for hemåt. Vi blev ett bra tag faktiskt.


När vi kom hem lekte barnen lite. Jag slängde in en tvätt. Öppnade upp och vädrade ut lite här hemma. Kvällsfika. Klockan var sex och Ida var riktigt trött. Så hon fick hoppa i säng. Även Elias var trött och somnade på soffan. Han sover än där. Vet inte om det är för kvällen eller om han tänker vakna och vara uppe halva natten.


Det blev i alla fall lungt och skönt för en trött mamma. Har plockat lite och hängt tvätt. Får se vad jag hittar på.? Om ett tag kommer Anders hem också. Lite sällskap, känns som vi knappt träffat varandra under veckan. Han har jobbat kväll och jag morgon. Hur som haver blir det nog lungt.


    

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards