johanna--ostlund

Alla inlägg under oktober 2014

Av Johanna Östlund - 22 oktober 2014 20:59

Imorse var det en trött mamma som tvingades upp kvart över fyra. Dag tre av fem. Jag vill ha helg!

Tiden på jobbet rullade på bra. Det brukar den faktiskt göra på förmiddagarna. Vips var det dags att åka hem.

När jag kom hem möttes jag av glada barn. Men Elias klagade på att han hade ont i foten. Jaja tänkte jag första gången. Men det blev fler och jag var tvungen att kolla. Han var alldeles röd, uppsvälld och hade ont. Ringde 1177 och hon tyckte att det lät som att han var inflammerad. Ringde hälsocentralen och fick en tid nästan direkt.

Jag och barnen satte oss i bilen och for till Iggesund. Ringde mamma för lite hjälp. Elias var svårflörtad och ville inte alls visa foten. När han väl visade den hade svullnaden gått ner och han hade inte alls ont längre. Jaha bara att åka hem igen då. Undra varför han fick så ont?

Lovade Elias en liten sak om han var duktig så istället för att åka hem åkte vi till ÖB och lite mat på frasses. Hittade lite på nytt bland annat en vaxduk till köksbordet. Så skönt att slippa se vårt hemska bord. Det borde verkligen målas om.

När vi kom hem hade klockan tickat iväg. Dags för Ida att lägga sig. Elias satte sig och byggde med det nya och svåra legat. Han och Anders får kolla på det imorgon. Jag donade med lite allt möjligt. Rensade i några lådor vi har i ett skåp. Vad mycket skit man samlar på sig. La på vaxduken, snyggt. Tvättade.

Nu är det dags för Elias att sova och kanske även för mig med. Trött mamma.


        

Av Johanna Östlund - 21 oktober 2014 22:09

Nu ligger jag i sängen och är dödstrött med en liten kille som vägrar sova ikväll. Japp! Jag som hade tänkt mig en dator stund i kväll. Nix så blev det inte och sömn är viktigare för mig, i alla fall när man ska kliva upp strax efter fyra.

Det är förmiddagsvecka på jobbet. Jobba jobba och sen hem och hinna med allt man vill innan det blir sängen. Jag har nu konstaterat att dygnet har alldeles för få timmar. Tänk och man kunde hoppa över sömnen någon dag utan att man skulle blir sur som en bölla och trött.

Igår eftermiddag var jag ensam med barnen. Drygt en timme efter att jag kommit hem åkte Anders på jobbet. Vi åt middag och barnen var på bra humör. Skönt! Det rullade med en hel del lek och bus. Vid sex tiden hade jag en sur kille. Eller snarare trött. Han satte sig i soffan och kollade på barnprogram och där somnade han. Bar upp honom och självklart vaknade han. Aja hämta Ida där nere för att lägga henne. Hon somnade i alla fall utan problem. Elias fick komma upp igen, för inte var han trött och skulle sova. Vi kollade lite film och en halv timme sov han igen. Lugna gatan redan vid halv sju. Vågade inte riktigt hoppas, men det gick vägen. Jag tog det lugnt i soffan och kollade på ensam mamma söker. Vips var det dags att sova.

Idag har det vart en trött dag. Var helt slut när jag kom hem och hade till och med ont i huvudet, vilket jag nästan aldrig har. Anders for iväg en sväng med sin pappa för att hämta bilen som vart på lagning. Under tiden snodde vi ihop lite chokladbollar. Uppskattat! Vips var dom slut. Vi satte oss i soffan hela familjen och kollade på filmen frost. Klockan blev sex innan den var slut. Kvällsbad för Ida och hopp i säng. Sen kunde jag inte hålla mig. Dags att sy! Sydde en tröja till Elias. Svart med turkosa stjärnor. Han blev nöjd med resultatet. "Den här fina tröjan ska jag ha imorgon mamma". Sånt gör mig glad. Elias fick sig ett kvällsbad han med. Sen var det de här med nattningen. Vägra sova! Nu har han äntligen kommit till ro min lilla kille. Och som sagt även jag ligger sängen och ska sova.

Av Johanna Östlund - 19 oktober 2014 21:26

Här gjorde vi morgon halv fyra. Eller ja morgon och morgon. Ida och jag gick i alla fall ner till soffan. Där Ida donade på med sitt och ibland kom och la sig med mig. Jag som sagt låg i soffan och slummrade. Vaknade sedan med huvudvärk, som jag nästan aldrig har.


Seg seg seg... Jag orkade inte göra nått var allmänt bara seg. Antar att det var den tidiga morgonen och alldeles för lite sömn som gjordet det. Efter tjat och tjat från Ida lekte vi lite. Och visst blev jag nog lite piggare allt. Ännu mer kaffe blev det.


Efter lunchen fick Ida hoppa i säng. Precis då var det bra på tv:n. Där hamnade jag. Så mycke bättre - från igår. Slö tittade lite på bonde söker fru också. Passade på att göra middagen klar också.


Ida bara sov och sov. Tillslut strax efter två var jag tvungen att väcka henne. Vi skulle hämta pappan på jobbet, hans bil pajade när han åkte dit, nått med avgassystemet. I samma veva hämtade vi hem min stora lilla älskling. Vi blev där en stund. Anders och Ida gick en sväng till hans morfar. Dom bor nästan grannar.


När vi kom hem blev det mat. Och sen tickade klockan på och barn nummer ett skulle lägga sig. Hon somnade utan problem. Med barn nummer två var det sämmre med. Vid halv åtta ville han självmant gå och sova, höll på somnade vid tv:n. Jag läser och läser. Inte somnar han för det. Tillslut får han lägga sig i våran säng och kolla film. Men inte hjälper det heller. Kommer på att han måste äta. Upp igen och prova. Kliar ryggen, öppnar dörren och tillslut kommer han till ro och somnar. ÄNTLIGEN!


Klockan har tickat iväg och det är dags för mig att sova också. Förmiddagsvecka på jobbet. Hurra! Har jag ens vart ledig?


    

Av Johanna Östlund - 18 oktober 2014 21:36

Den här lördagen började Ida och jag klockan sex. Fy, men det gick ju. Vi hade såklart morgonmys i soffan, min räddning. När pappan i familjen kom ner började vi också röra på oss. Sen vinkade vi hejdå till pappa som skulle på jobbet.


Dags att ta tag i dagen på allvar. Klädde på oss och jag fixade till mig. Sen blev det kaffe till mig och Ida var inte still många sekunder.


På förmiddagen åkte vi till affären. En hel del som behövdes. Jag hade även fått för mig att baka bullar. Hur nu det kan komma sig? Vi handlade och Ida skötte sig rätt bra. Det är helt sjukt vad dyrt det blir, fast jag inte tyckte jag handlade speciellt mycke blev det nästan tusen spänn ändå. Lite mat, blöjor, välling, toa- och hushållspapper och "förbrukningsvaror".


När vi kom hem packade vi in allt i skåpen. Sen svischade jag ihop degen till bullarna. Jäsa en timme och när den hade gått fick Ida lägga sig. Hon somnade på två röda. Sov i hela två timmar. Jag bakade ut allt, gräddade, plockade undan och hann börja på med maten innan lillgumman vaknade.


Vi åt mat och donade på här hemma. Vips kom pappan hem. Var hemma en stund innan vi bestämde oss för att åka till Sågtäkten. Fika och lek innan vi begav oss hem igen.


Det blev ett kvällsbad/dusch för Ida. Pyjamasmys en stund innan det var dags för sängen. Fast inte ville hon sova inte. Eller så somnade hon en stund för det var tyst nästan en timme innan hon satte igång.? Hon fick helt enkelt komma ner en stund. Promt skulle hon se på bamse. Tror det är hennes nya favorit med pippi. Mycke bamse och pippi här nu.


Sen hon somnat hann jag göra en tröja åt Elias. När jag var klar med den fick jag don lust. Hittade ett ställe där jag kunde ha en utav ljusslingorna som jag köpte på marknaden. På våran sänggavel. Det blir lite mörkt där och nu lyser den fint. Jag bara älskar dess batteridrivna ljusslingor. Fixade lite i Elias rum också. Satte dit ljusstaken som jag köpte för någon dag sedan. Perfekt nattbelysning i hans rum.


Nu är jag trött. Tror jag ska ducha och sen krypa ner i sängen och läsa bok en stund. Sen är min lördag slut...


     

Av Johanna Östlund - 17 oktober 2014 23:37

...i ett enda sprut. Tänk vad fort det kan gå.?
Nu är dom tre extra skiften gjorda. Gick ju rätt bra ändå. Tiden rullade på och vips skulle man hem. Fast idag hade jag kunna få hem betydligt tidigare. Fy så less jag var. Bara en massa krångel och en medarbetare, som inte är som alla andra, pös iväg jämt när det var som värst. Japp...

Här hemma har eftermiddagen rullat på. En massa mys med min favorit tjej. Idag kom hennes farmor på besök. En glad tjej som helst av allt ville följa med. Hon hämtade skona och allt. Det tror jag hon fått från dagis, bara man hämtar skon så är det okej. Men hon fick snällt stanna hemma med mamma och pappa.

Idag efter jobbet gjorde jag bland det tråkigaste i världen. Beställde fyra nya vinter däck till min pärla. Där rök 8000 kronor. Nu åker vi säkert i vinter och förhoppningsvis ännu fler. Svängde in på A&H när jag ändå var i krokarna. Köpte en varsin ljusstake åt barna, lite mysbelysning under det mörka halv året. Perfekt med batteridrivna och timer. Blev även två nya ljusstakar för endast 99 kronor. Var ett antal olika med detta pris. Bäst att passa på, två stycken gick sönder i fjol och visst vill jag ha någon ljusstake framåt jul.

Ikväll har jag roat mig med att sy en klänning/tunika till Ida. Blev rätt fin faktiskt. Hoppas bara att hon kan ha den nu och att den inte blev för lång.

Nu är det sängen som gäller för en trött mamma. Dessutom börjar jag känna av halsont. Hm? Undra vart de kom ifrån så här på kvällskvisten?! Hoppas det bara inte är värre imorgon.

Av Johanna Östlund - 15 oktober 2014 21:48

Här hemma gjorde vi morgon halv fem, eller i alla fall jag. Gjorde mig i ordning för att åka på jobbet. Idag skulle även Elias följa med, han skulle på dagis. Klockan fem väckte jag en trött kille, tacka för det när man somnar mitt i natten. Han kvicknade till och var glad för att åka på dagis. Vi for iväg.


Lämningen gick bra. En gosig kille som gav många pussar och kramar innan mamman kunde skynda sig iväg mot jobbet. Vink vink. Väl på jobbet började gubbarna örsa om att jag försovit mig. Hahha på dom! Jag hade ju lämnat barnet på dagis. Upp och byta om för att köra igång. En bra dag, men annat folk. Roligt ibland att gå ut med andra. Men jag fortfarande ångrat mig att jag tog så många dagar. Aja, det blir nog bra.


När jag slutat hämtade jag Elias på dagis. Sean for vi mot Forsa. Äntligen skulle han få åka till sin pappa. Det var en liten kille som blev glad att se sin storebror igen. Visst är det väl underbart med syskonkärlek? Stannade en stund, men sen måsta jag åka och hämta Ida på dagis. En glad tjej som inte direkt ville hem, hon var ju ute och lekte. Tillslut fick jag med henne och vi gick och hämtade ryggsäcken och vagnen.


När vi kom hem blev det pusskalas med pappa. Kram och puss! Bäst att passa på den kvart vi hann ses innan det var dags för honom att åka på jobbet. Hejdå! Sen blev det mat för våran del. Potatismos och krov med räksallad. Mums! Ida åt bra hon med. Efter maten blev det lite lek och sen la jag mig i soffan och somnade nästan.


Vips hade klockan blivit strax innan sex och mormor kom. En glad Ida! Mamma skulle passa Ida medans jag var på föräldramöte på Idas dagis. Såg att även Elias hade föräldramöte på sitt dagis, men man kan ju inte klona sig. Aja nästa gång får jag gå där helt enkelt. En massa prat blev det i alla fall på mötet och fika. Sen kom jag hem till ett tyst och lungt hus. Ida hade precis lagt sig när jag kom och mamma kollade på tv.


När mamma hade åkte kunde jag inte låta bli symaskinen. En tröja till Ida blev det ikväll. Nu är jag helt slut i både kropp och knopp. Dags för sängen!!!


    

Av Johanna Östlund - 14 oktober 2014 21:10

Här började vi tisdagen med en jobbig natt. Ida vaknade halv tre och vägrade somna om. Vi gick ner och kollade på film. Sen kom även Elias ner. Tillslut gav jag upp. Hopp i sängen igen. Visst somnade dom om och sov ända till nio. Elias sjusovaren sov en halv timme till.

Ida och jag började med frukost och en dusch. Skönt! Gjorde mig i ordning och drack en kopp kaffe. Förmiddagen gick och det var dags för lunch. Varmrökt lax med potatis och romsås. Gott!

Sen packade vi och gjorde i ordning oss innan vi for till mamma och pappa. Barnen blev glada när dom såg vart vi var. En massa lek och bus blev det såklart. Lite mys hanns med också. Innan vi for hemåt fick vi mat i magen. En toppen eftermiddag!

Vi kom hem vid sex tiden. Ida var dödstrött som inte sovit nått på hela dagen förutom en stund på vägen hem. En massa grin - hopp i säng på en gång. Jag klippte Elias ruffs hår. En riktig snygging blev det. Han tog en snabbdusch för att få bort allt hår. Sen var det Anders tur. Även han blev nöjd. Tack vet jag hårtrimmer!

Kvällen kom och vi åt kvällsfika och sen blev det sängen för Elias, som inte somnat än. Varför kan du inte sova? Jag får nog gå ner och göra mig i ordning och hoppa i säng jag med. Förstår inte varför han är så omöjlig när jag ska natta honom.? "Ska inte du sova tänker inte jag hellre göra det".

Av Johanna Östlund - 13 oktober 2014 23:21

En ny vecka har dragit igång. Måndagen kom och försvann lika fort.

Vi började dagen vid sju tiden. Ida kollade på barnprogram och låg och slumrade i soffan. Den bästa morgonen, egentligen. Man kommer igång sakta men säkert. Elias kom ner en timme senare. Myspys med mina barn. Fast jag var en tråkig mamma och kom inte igång förens vid nio.

Kaffe och göra oss i ordning. Sen fick jag städmani. Började att dammsuga uppe och fortsatte sedan här nere. Hann torka golven också innan jag blev allt för tråkig. Dags för en liten lur för Ida och Elias och jag fick värdefull tid tillsamman. Vi lekte och hade det bra tills Ida vaknade. Men han tyckte Ida kunde sova en stund till, någon som ville ha sin mamma för sig själv? Ida kom ner och vi lekte en stund innan vi for till affären.

Vi var i stort behov av en på fyllning. Dyrt blev det, fast jag inte tyckte det blev särskilt mycket. När vi kom hem fick vi mat i magen. Barnen lekte lite och donade på med sitt.

Klockan gick och det var dags att göra middag. När jag gör den kom Elias och körde en slickepott mellan benen och sa "Mamma kittlas det skön i puppelura nu?". Va liksom? Vart har han fått de ifrån? Efter att ha sagt åt honom att så där får man inte göra fortsatte jag med maten. Det blev tydligen roligare då, han fortsatte såklart och tokskrattade.

Tillslut blev maten klar och vi åt. Sen kom Anders hem från jobbet - glada barn. Fast Ida fick gå i säng rätt fort, hon var trött. Jag satte mig vid symaskinen, på Elias begäran. Han ville ha en till tröja, den blev blå med moln. Nöjd kille! Han förklarade klart och tydligt att den var fin och han bara måste ha den imorgon. Då blir man glad. Gjorde en åt Ida också, men den såg ut som en pyjamas tröja. Aja får vänta tills jag får lite fler tyger och då ska jag försöka mig på att göra en tunika åt henne och några leggins.

Nu har vi ta på trisse kollat på ensam mamma söker tillsammans. Nu rullar en serie som Anders kollar på. Jag lovade visst ha kolla på den med honom. Men snart får det nog bli sängen. En dag imorgon också!

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards