johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2014

Av Johanna Östlund - 8 maj 2014 19:44

Ännu en alldeles för tidig morgon. Nej fy satan vad jag är trött nu! Knappt så man fungerar. Inte roligt. Det var lite det här man ville slippa när man valde att jobba skift. Dagtids känsla. Jag gillar faktiskt inte alls den här skift gången. Urk!


På jobbet rullade allt på. Om än gick tiden otroligt segt hela dagen. Efter mycke om och men blev det äntligen hemgång. Eller ja inte riktigt. Först tanka. En sväng till Forsa och kika på RödaKorset. Letar en byrå till Elias. Hittade ingen. Istället kom jag ut med lite kläder. En klänning och blus till mig och Ida fick en tröja. Innan jag riktigt kunde åka hem blev det en tur till Harmånger. Hämta ut paket och en liten handling. 


När jag kom hem möttes jag av två glad barn. Elias blev uppspelt av att paketet var till honom. Han älskar post. Jag tror innehållet föll honom i smaken också. Vilken tur! Ett par sandaler. Dom hade han på sig resten av dagen. Högsta betyg? Fast dom var minst en storlek för stor. De fanns inte 28 och vågade inte riktigt köpa 27. Istället blev det 29 och det var som sagt på tok för stort. 


Eftermiddagen rullade på. Lek och bus. Barnen fick sig ett bad. Nöjda och glada. Ännu mer lek. Anders hade första ching på vardagsrummet idag. Vi fick snällt masa oss upp på övervåningen. Bolibompa och mys. Sedan var det dags för Ida att hoppa i säng. Halv sju slog hon igen sina ögon. Elias åt kvällsfika och sedan var det hans tur. Lite protester! Han skulle sova med sina nya skor. Tillslut fick han som han ville. Orkade bara inte. Vi läste i hans säng. Mys! Han somnade rätt fort. Trötta barn även idag. 


Kvällen är här. Ligger i sängen och har det bra. Ögonen vill gärna stängas. Fy satan så trött jag är. Det blir nog sova för mig snart. Trött tröttare tröttast....


         

Av Johanna Östlund - 7 maj 2014 19:38

Just nu önskar jag att jag var ledig. Inte på grund av jobbet. Utan de andra för att ta sig till och från. För det första börjar jag bli tokig på min bil. Det var ett jäkla pipande! Och vägen. När ska vi få åka våran vanliga väg?! Ett jäkla skit alltså. Ledigt? Ja tack!


Förutom det gick det bra på jobbet. Allt rullade på och till sist fick vi åka hem. Fast innan jag for hem blev det en snabbis in på bilmetro för att hämta Anders färg. Köpte med mig mjölk också. Hämtade Ida på dagis innan jag for hemmåt. En glad liten tjej. Som verka vilja stanna på dagis. Protester! 


När vi kom hem hade jag två mammig barn. Mysigt men ändå så jobbigt. Jag kunde inte ha den ena i knä för då började den andra och grina. Så kan det vara. Vi myste en stund med Anders innan han skulle på jobbet. Jag satte igång en köttgryta. Som vi åt med ris. Barnen åt rätt bra. Efter maten byggde Elias pussel. Så duktigt han är! Gav upp när Ida kom och förstörde hela tiden. Vi lekte inne i lekrummet istället. Mamma, pappa och barn. Jag var mamma, Elias var pappa och Ida var barn. Vi hade dagis, sov, åt och hade det riktigt roligt. 


Nått bra som ändå gäller min bil. Fick ett telefonsamtal i sista stund. Äntligen har mina fälgar kommit och ett däckbyte kommer göras på fredag. Snart slipper jag vara orolig att polisen står bakom hörnan och tänker ta betalt för att däckfirman inte kan sköta sitt jobb. Det ska FAN inte ta en och en halv till två månader för dom att ta hem fyra fälgar. Hade jag beställt från internet hade dom kommit inom en vecka. Jag hade planerat att ringa ett argt samtal om de inte hade ringt på fredag, vilken tur att jag slapp...


Kvällen var här och barnen började bli trötta. Halv sju fick Ida hoppa i säng. En flaska välling och sedan sov hon. Inte ett pip. Elias åt kvällfika och kollade film. En mysig stund... Sedan gick vi upp och la oss och läste i Elias säng. Han somnade rätt fort han också. Trötta barn idag!


Även idag blir det mamma-egen-tid. Igår somnade typ halv nio. Idag hoppas jag att jag kan vara vaken och njuta lite av ensamheten och tystnaden.


 

Av Johanna Östlund - 6 maj 2014 19:57

För min del blev det morgon tidigt. Alldeles för tidigt.! Vill ha ledigt igen. Får vara glad över att jag har ett jobb och som dessutom ger rätt bra betalt. Le och var nöjd!


På jobbet rullade det på. Fast jag var jäkligt trött. Tur var väl de. Så jag fick åka hem till min underbara familj. Där möttes jag mina grabbar. Ida var på dagis. Elias och jag for och hämtade henne. Hon blev glad av att se oss. Gav oss en varsin kram och gick sedan och lekte igen. Idag har hon vart "riktiga" Ida på dagis. Det måste bara ha vart tänderna som spökade förr. För nu har en tand spruckit igenom. Allt hade gått bra förutom lite grin när Anders hade lämnat henne. Duktig tjej!


Alla samlad. Elias var trött och hungrig. Ingen bra kombination. Grin till vad man än sa. Även Ida var hungrig och lite grinig. Vi vinkade hejdå till Anders som for på jobbet och jag började på med middagen. Idag blev det lasagne. Barnen åt rätt bra. Sedan blev det lek. Elias gjorde bus. Stopp i avloppet inne i badrummet. Får se om min dos av kaustiksoda hjälper.? Hoppas! 


Kvällen kom och jag hade två trött barn. Först i säng var Ida. En flaska välling och sedan sov hon. Under tiden Ida somnade var Elias och jag nere och lekte. Riktigt roligt var det. Han är för go min kille! Vi var poliser och de kom biltjuvar som vi tog. Även små pojkar som drack öl. Efter lite kvällsfika var det dags att lägga sig även för Elias. Vi valde tre böcker som vi skulle läsa. Hann inte ens läsa klart första. Trött kille!


Nu är det mamma-egen-tid. Jag ska slöa i soffan tills det är dags att krypa till kojs. Riktigt skönt att ha det lungt och tyst. Även jag är trött men ett tag till lär jag väl stå ut. 


   

Av Johanna Östlund - 5 maj 2014 21:23

Min dag började på tok för tidigt. Kvart över fyra plingade telefonen till. Urk! Den kommer dessutom göra det fyra dagar till. Ännu mer urk! Bara att gilla läget. 


Klev upp och gjorde mig i ordning. När klockan började närma sig fem och jag brukar åka kom jag på att vägen är avstängd och det kommer ta minst tio minter extra att komma till jobbet. Nej! Hade jag helt glömt bort. Fort ut till min isiga bil - kallgrader. Brrr! Inte kunde jag starta den eftersom jag inte visst om den tänker stå stilla i friläge. Jäkla krångel! En vecka till sen blir den förhoppningsvis lagad.


Jag kom senare än vanligt. Men hann gott och väl med det jag brukar. Bara för att vi inte började köra förens mötet, vi startar upp alla skift med, var över. Just nu är det bara vi som är i gång på hela fabriken, tror jag. Det medför en del krångel för oss. De papper vi normalt kör på ett band och direkt till en kvarn som gör det till massa igen är naturligtvis inte i bruk. Därför måste vi själva ta hand om det nu. Vi måste köra fram en massa skit och ja allt är mycke krångligare. Annars har dagen flytit på bra tycker jag. 


När jag kom hem möttes jag av hela familjen ute på gården. Lycka! Två mammiga barn. En massa kramar och pussar. Vi fortsatte att vara ute. Lek på gården. Glassbilen kom. Elias tyckte att vi promt skulle handla lite. Fast vi redan hade en hel del glass hemma. Aja den går nog åt! När vi tänkte gå in såg vi att grannens barn och barnbarn var där. Stannade ute en stund till och lekte med dom. Roligt! 


Mot stan. Hade lovat Elias mjukglass. Anders skulle åka till bilmetro och göra nått. En sväng in på ok plus en biltvätt i automat, hatar dessa. Sen mumsade vi glass. Elias som mest var taggad till de åt knappt nått alls. Tror han blev frusen av glassen och gick istället och kollade lite. 


När vi kom hem var kvällen här. Barnen lekte ett tag tills det var dags att sova. Först Ida som var svår lagd ikväll. Mycke grin! Tillslut somnade lillgumman. Elias hjälpte mig att linda in paket. Ja vad ska man säga. Man tager vad man haver... Två paket fick rätt fina papper. Men det tredje... Blixten mcqueen julpapper. Elias tycker i alla fall att det blev himla fint och trodde helt klart att moster skulle bli glad. Lillgubben! Nu får det vara som så. Sen var det dags för Elias att sova. Även han var lite bökig ikväll. Han var inte trött. Han svettades och skulle ta av pyjamasen. Han skulle ändra om i sägen. Han kunde inte se boken jag läste. Han frös, på med pyjamsen. Han kunde definitivt inte sova! Bara en stund senare somnade han. 


Nu är det lugna gatan här hemma. Jag börjar känna mig trött. Blir nog sängen för mig snart.En dag imorgon också...


 

Av Johanna Östlund - 4 maj 2014 20:55

Ännu en vecka börjar lida mot sitt slut. Den har gått snabbt men ändå långsamt. Sammanfattningsvis har det vart en bra vecka. En hel del har blivit gjort. Och jag är nöjd!


Dagen började klockan sju enligt Idas önskemål. Ännu en morgon jag var grymt trött. Låg och slummra i soffan allt för länge. Tills Anders skulle åka på jobbet. 


Då tog vi tag i dagen. Klädde på oss och gjorde oss redo. Det blev en liten sväng på affären. Lite smått och gott. När vi kom hem blev det lunch. Ida var vaken ända till klockan tolv. Dagens lur. Hon slog på stort och sov i hela två timmar. Hon vaknade och var mysig. Vi satte oss i soffan och vips sov en stund till. Älskar dessa tillfällen som kommer allt för sällan nu. 


Dagen rullade på.... Lek och bus! Hon blev en nöjd flicka efter sin lååånga lur. Jag gjorde mat. Vips kom pappan hem från jobbet. Jag for rätt snabbt och hämtade min prins. Söndag = byte av vecka - mammavecka. En glad kille som hade bråttomt hem. Rätt nöjd över att han fick åka Anders bil. 


När vi kom hem blev det ett kärt återseende. Ida blev så glad! Lena var här då vi kom. Fast Elias hade fullt med sitt. Brukar vara så när han kommer hem. Vill greja med sina saker. Nu var det extra roligt när vi hade gjort om lite. Tiden rullade och det var dags för barnen att lägga sig. Ida la sig vid halv åtta. Framåt halv nio gjorde jag Elias natteklar. Efter två böcker sov han sött i sin säng. 


Kvällen är här. Jag tänker inte gör många knop ikväll. Det blir lungt och tidigt. Förmiddagsveckan står och väntar...


Hela familjen är samlad - komplett!


   

Av Johanna Östlund - 3 maj 2014 20:05

Jag har inte vara med om maken vilken trött och seg lördag vi haft. Några få ljusglimtar har jag haft och gjort någon liten nytta. Annars har det mest vart soffläge och myst med min lilla flicka. Blä för såna här dagar!


Även Ida har haft en sämre dag. Väldigt mycke gnäll! Måste bara vara tänderna. Eller? Så här brukar hon faktiskt inte vara. Hoppas dom spricker igenom snart. Vill ha tillbaka min älskade flicka!


Anders kom hem tidigare än vad han trodde. Till våran glädje! Dessutom fick jag en fin bukett med blommor. Tack älskling! Vi klädde oss lite finare och for på kalas för Lena. Tårtafika! Ida blev gladare där och sprang och tokade sig. Även fast det var en del folk där blev hon inte blyg. Annars kan hon bli det nu. 


Vi kom hem i bra tid. Lite lek och mys. För en stund sedan fick Ida lägga sig. Nu sover lillhjärtat! Det blir nog som vanligt en lugn kväll här hemma.


     

Av Johanna Östlund - 2 maj 2014 21:27

Fredagen är här. Helgen närmare sig. Och ledigveckan börjar lida mot sitt slut. 


Här gjorde vi morgon klockan sju. En rätt skön tid att börja dagen. Det går hyffsat fort att piggna på sig. Mer sånt tack! Vi tog det lugnt och hade morgonmys i soffan. Älskar! 


När vi väl bestämde oss att ta tag i dagen blev det påklädning och frukost. Sedan tog vi min dumma, äckliga och pipiga bil till Harmånger. Det var dags att fylla på skåpen här hemma. Man liksom lär sig att leva med det där ljudet. Hoppas inte Ida tog någon skada bara, men det tror jag inte. Behöver jag säga att jag längtar tills den ska bli lagad. När vi kom hem fyllde vi skåpen. Sedan var Ida sur och grinig. Vet inte alls vad det var?. Funderar om det kan vara tänder? Hon har två framtänder som är på väg att spricka igenom. Kanske de som gör ont?. Hon fick lägga sig, första luren.


Under tiden hon sov donade jag på med lite av varje. Sedan blev det lunch, gårdagens rester. Jag fick upp gardiner i Idas rum. Betydligt mysigare och mer ombonad känsla. När hon var nyäten och nysoven tyckte jag att det var ett perfekt tillfälle att klippa lite lugg. Nja... Hon har myror i rumpan den tjejen. Efter mycke om och men och babblarna gick det rätt hyffsat. Dock blev den inte rak för fem öre. Det växer nog till sig. Sedan blev det rama skri igen. Surfia!


Ännu en lur fick det bli. Jag slöade i soffan. När hon vaknade blev det mys i soffan en stund. Pannkaksmiddag som hamnade mer på golvet än i mun. Fast hon fick lite banan att stilla sin hunger med innan maten, hon var kanske inte super hungrig. Sedan gick vi ut och lapade lite sol. Pappan kom hem. Då ville Ida gå in och vara med honom. Lek och bus! Riktigt tokig blev hon. 


Framåt sena eftermiddagen for vi till Forsa och hämtade köttfärs. Ännu en dag jag fick träffa min goa prins. Tänk om vi bodde närmare.... Där blev vi en stund. Lite fika. Och Ida är fortfarande väldigt intresserad av Edwin. Gullungar! En lite sväng till Anders föräldrar blev det också innan vi for hem. Idag gick det bättre. Ida var inte alls lika blyg som igår. Ännu mer fika. Ida fick gosa och leka med farmor, farfar, faster och kusin. Det blev rätt sent innan vi for hemmåt.


Kvällen är här. Ida la ig senare än vanligt. Hoppas på sovmorgon imorgon. Jag har delat upp köttfärs. Mycke mat! Nu har jag hamnat i soffan. En lugn och skön kväll....


       

Av Johanna Östlund - 1 maj 2014 21:28

Månadens första dag började lugnt. Ida sov till halv sju och sedan hade vi mysmorgon med pappan. En kopp varmt och bara ha det bra.

Vi vinkade hejdå till Anders som for på jobbet. Sedan började våran dag. Frukost och påklädning. Sedan kom storebror med sin pappa förbi en sväng och hämtade lite saker. Dom skulle fiska, och eftersom E4 är avstängd åkte dom förbi vårat hus, på våran gata till och med.

Ida och jag hade en städ förmiddag. Dammsuga och torka golv, både uppe och nere. Rent och fint! Ett litet tag i alla fall.

Mitt i dagen kom åter storebror. Lek och fika. Mammahjärtat slog volter av lycka. Åå min älskade prins!

När Anders kom hem från jobbet for vi till Sågtäkten. Träffa faster och kusin. Ida var väldigt blyg i början. När hon väl tinade upp var det dags att åka hem. Roligt att träffa dom igen.

Kvällen kom. Ida var uppe till ca åtta. Vi fikade och jag hann till och med vika tvätt. Hon somnade utan problem, en trött lillskrutta. Vi vuxna har gjort oss rena och faktiskt lockar sängen otroligt mycke redan. En lugn kväll....

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards