johanna--ostlund

Alla inlägg under maj 2014

Av Johanna Östlund - 14 maj 2014 19:20

Imorse var det min tur att kliva upp med Ida. En rätt tidig morgon. Men har man nått val? Det blev morgonmys i soffan. Ida kollade på film och åt frukost medans jag låg i soffan och slummra. Framåt sju blev det gnäll och grin. Trött tjej! Hon låg bredvid mig ca timmen. Mys! Sen hade energin kommit tillbaka till oss båda.


Startade med en kopp varmt. Även Anders kom ner då. Sedan blev det ett bad för Ida. Glad tjej! Hon verkligen älskar det. Nu när inte storebror är hemma får hon bada hur länge hon vill, eller i alla fall nästan. Sedan får hon duscha av sig, vilket hon tycker är roligt. Annars vill Elias att hon ska upp nästan på en gång så att han får mer vatten. Ren och fin fick hon prova nya kläder. Fick ett paket från H&M igår. En hel del nya tröjor till Ida. Byxorna fyndade jag i helgen.


Förmiddagen rullade på. Vet inte vad vi gjorde men tiden rusade iväg. Anders for på jobbet och en stund senare skulle Ida på dagis. När jag kom hem plockade jag med disken och åt lunch. Sedan for även jag iväg. På jakt efter en tunn sommarjacka åt Ida, på dagis begäran, och ett par gummistövlar åt Elias. Inget napp. Hittade en varsin tröja åt barnen och tre t-shirt åt mig själv. Allt under hundralappen. Tror jag får ta och prova säcken i Gnarp till veckan när jag är ledig. Mitt i allt hoppades jag och väntade på det där samtalet, som aldrig kom.


For på jobbet. Väl där kom samtalet. Lite för sent. Suck! Bilen var klar. Jippi! Längtar efter den nu. Imorgon på förmiddagen får vi ta och hämta den och lämna tillbaka mammas bil. På jobbet går det väl bra. Trött även idag. Ge mig energi!!!


  

Av Johanna Östlund - 13 maj 2014 18:33

Idag började jag dagen före allt och alla. Eller riktigt så illa är det kanske inte. Men nästan. Några få timmars sömn gjorde mig i direkt pigg när det var dags att kliva upp, före klockan sex. Måste man så måste man. Hann precis göra mig i ordning innan Ida vaknade. Gjorde i ordning henne. Strax där efter kom Anders upp. Hela familjen vaken före halv sju!


Vi alla rullade sedan mot stan. Lämnade min bil på verkstan. För att sedan fortsätta till mina föräldrar. Jag skulle få låna en av deras bilar så att jag tar mig på jobbet. Hem hem hem....


Det blev lugna gatan när vi kom hem. Där tog vårat obligatoriska morgonmys i soffan vid. Nått mer kunde jag inte göra. Så fort jag gick till ett annat rum hörde jag en liten röst som ropade "mammmaa". Förmiddagen rullade på och bara någon liten nytta blev gjord.


Sedan var det dags för Anders att åka mot jobbet. Jag försökte underhålla Ida den stund det var tills vi skulle på dagis. Lite trött, men gick bättre idag. Lämnade en glad liten tjej. De andra barnen var ute i skogen när vi kom. Ida fick ha en fröken alldeles för sig själv. Hon såg att det vankades lunch. Det ville hon ha! Allt gick bra så jag smög ut. Skönt med en lätt lämning.


När jag kom hem tvättade jag och gjorde rent inuti mammas bil. Måsta ha nått att göra så jag inte skulle dörva av. Lite lunch och sedan var det bara att fara till jobbet. När jag åkte fick jag ett telefonsamtal. Urk! Bilverkstan. Detta kalas verkar inte bli billigt, 12.000 kronor. Skinnflådd!!!


Nu är jag på jobbet. Längtar hem som en tok. Trött som få. Kämpa sista!!


    

Av Johanna Östlund - 12 maj 2014 20:25

Alltså helt otroligt! Vi är redan i mitten på maj. Helt sjukt om du frågar mig. Räknade lite och insåg att jag BARA kommer ha Elias tre veckor till innan semestern drar igång. Sju veckor kvar! Snart är sommaren här!


Dagen började med sovmorgon för min del. Vaknade med mitt värsta morgonhumör. Stackars min älskade familj! Jag var grymt trött och kunde ha sovit betydligt längre. Sakta men säkert började jag piggna på mig och blev mitt vanliga jag. Morgonen rullade på...


Anders for på jobbet och Ida och jag blev ensamma en stund. En trött tjej. Hon fick inte sova eftersom hon skulle på dagis. Försökte underhålla henne den tid det var kvar tills vi skulle åka. Hon var väldigt mysig. Vi satte oss framför tv:n och kollade på film. Hon brukar aldrig somna så, väldigt sällan mellan gångerna i alla fall. Idag hände det. Precis innan vi skulle åka till dagis.Min första tanke var att hon vaknar väl när jag klär på henne. Ack så fel jag hade. Jag klädde på henne, satte henne i bilstolen, for till dagis, tog ur henne i bilstolen, gav henne till fröken, tillsist la vi henne i vagnen och hon vaknade inte. Snacka om trött tjej! Blev lite omvänt på dagis idag. Sova först och äta sen. Hoppas det gick bra när hon vaknade bara. Att vara på en annan plat än där man somnade.


Jag for hem och donade på. Hängde tvätt, vek ren tvätt och plockade lite allmänt. Hann sitta en stund i soffan också innan det var dags att åka till jobbet. Nu är jag här. Ett tag kvar sen hem och sova. Tidig morgon imorgon för hela familjen.


  

Av Johanna Östlund - 11 maj 2014 20:58

Min lille kille Elias börjar bli stor! Vilka framsteg han tagit denna vecka. De två STORA sakerna.


I början på året slutade han med nappen. I början gick det så där. Men jag stog på mig. Tillslut gick liksom allt av bara farten. Trodde helt klart att han skulle ta Idas napp. Det gjorde han aldrig. Duktig!


Från i sommrast har han själv fått bestämma om han vill ha blöja eller inte. Just då var han inte mogen för det. Olycka på olycka. Men nu! Den här veckan har han tagit ett sort kliv. Började med att jag ville att han skulle vara utan på eftermiddagen när jag kom hem från jobbet. Det gick han med på. När han sov hos mormor från fredag till lördag vägrade han sätta på bölja. Även fast vi skulle in till stan. När jag tog över ansvaret visst inte jag det. Vi åkte i godan ro till jysk och dollar. Där säger han: "Jag har ingen blöja på mig". "Nej mamma jag har bara kalsipper". Trodde honom inte. Men när han sa att han behövde kissa när vi var inne på dollar lära jag kolla och mycke riktigt hade han ingen blöja. Just då tackade jag gudarna för att vi valt den affären. Där har dom toa. Stolt mamma! Resten av dagen var han utan. Dock hände en olycka efter att han sovit middag. Även idag har han vart utan blöja hela dagen. Trodde det skulle bli svårt när vi var bland massa folk. Så fel jag hade. Allt gick bra och han sa till när det var dags. Dock hände det en olycka när vi lämnade honom hos sin pappa. Då var han arg och grinig. Verkar vara när han inte riktigt känner efter som dessa olyckor blir. När han har "glömt" eller vad man ska säga. 


Jag är en otroligt stolt mamma till min fina underbara Elias. Mamma älskar dig!


 

Av Johanna Östlund - 11 maj 2014 20:32

Ida tyckte att det var morgon klockan fem. Urk sa mamman! Hon vägrade och ändå var hon trött och grinig när vi gick ner. Värsta som finns är gnälliga barn på morgonen. Elias kom ner en timme senare eller nått. Vi myste på i soffan en stund. Sen blev det fart på barnen, även Ida var glad och nöjd. 


När vi alla hade kommit igång blev det frukost och påklädning av barnen. Idag blev det finkläder. Kalas väntade... Själv hoppade jag in i duschen när Anders färärade dagen att kliva upp. Gjorde mig i ordning. Sedan tjatade Elias om att åka mormor. Ja redan klockan åtta. Där sa mamma stopp. Jag skulle packa det ena och det andra. Vid nio tiden åkte vi.


Jisses vilken tid det tar att åka genom Rogsta och stan. I vanliga fall tar det en halv timme till mamma och papppa. Men idag tog det närmare timmen att komma dit, med ett litet stopp på rättpris. Bli klar SNART! 


Äntligen framme!!! Elias satt och spelade på min telefon för han hade myror i brallan. Ida sov. Först blev det en massa mys och gos med de närmaste. Mormor, morfar, mostrarna och Idas favorit Patrik. Sedan kom fler och fler. Det blev mat och fika. Ida åt bra som vanligt. Elias var det värre med, men lite kom ner i alla fall. Elias fick en ny kort sommarfrisyr. Snygging!


Vid halv sju tackade vi för oss och for till Forsa. Dags för veckobyte. Fast Elias var otroligt mammig först. Han ville inte att vi skulle åka på en gång. Gick och hämtade Ida som sov i bilen. Trodde hon skulle bli surare än hon vart. Hon tycker mycke om Edwin och sken upp när hon såg han. Sen blev det fart. Elias fick rädda sina saker. Hon var mycke med Edwin också.


Efter en stund for vi hemåt. Där fanns pappan. En glad Ida. Lite bus innan hon fick hoppa i säng. Nu sover min lillflicka. Jag har hamnat i soffan som vanligt.


En härlig dag börjar lida mot sitt slut.


       

Av Johanna Östlund - 10 maj 2014 19:21

I detta hus började vi lördagen klockan sju. Ida tyckte det var en alldeles lagom tid. Betydligt mycke bättre än kvart över fyra tyckte mamman också. Fast om jag fick hade jag så klart sovit vidare. Det blev som vanligt morgonmys i soffan. Jag somnade faktiskt inte. 


Frukost och påklädning. Sedan var vi redo för dagens äventyr. Först vinkade vi hejdå till pappan som for på jobbet. Lite lek. Sedan for vi mot stan.


Jag lämnade glatt över barnen till moster Sofia. Själv gick jag till brandgaraget på loppis. Sist var det små himla mycke folk att man knappt kunde röra sig. Idag var det mer behaglit. Visst blev det lite fynd. Tre par byxor, två par shorts, en klänning och ett par gummistövlar. Elias fick en jacka. Första han sa när han såg den var: "En tjej jacka mamma?". Inte vet men jag tycket då inte att det var just en tjej jacka. Kan tänka mig att båda könen kan ha den. Orange och vit var den. Innan jag mötte upp Sofia och barnen gick jag en snabbis på systemet och köpte två flaskor vin och en sväng in på H&M och där blev det ett par jeans till mig, Elias fick solglasögon och Ida fick ett diadem. Gick in en sväng på kappahl också med barnen. Elias fick sig en skjorta. 


Vi vinkade sedan hejdå till båda mostrarna. Vi for vidare till jysk och dollar. Rullgardiner till barnens rum. Nu frågade jag faktiskt om de hade storlken vi behöve. Visst hade dom de. Ida fick ett rosa lakan. Elias blev lite pruk och ville minsann ha ett grönt. Nästa gång. En sväng in på dollar också. Lite små jox blev det där.


Hem hem hem.... Vi alla var less på stan. Barnen somnade i bilen och fortsatte sova hemma. Jag plockade upp allt vi köpt och donade. När barnen vanade åt vi mat. Elias åt bara köttbullar. Ida och jag åt spagetti och köttfärssås. 


Eftermiddagen betog av massa bus och lek. När solen tittade fram gick vi ut. Så himla skönt! Barnen lekte i sandlådan, gick till lekparken och en promenad med barnvagn och springcykel. Sedan gick vi in och åt glass. 


Kvällen närmade sig. Barne fick sig ett kvällsbad. Rena och fina inför morgondagen. Ida la sig. Elias fick godis, påskmust och film. Jag städade. Skönt! Fy vad skitigt vi hade det. Nu ska Elias gå och lägga sig. Sedan blir det en lugn kväll. Fan vad trött man kan vara....


         

Av Johanna Östlund - 9 maj 2014 19:18

ÄNTLIGEN kom fredagen. Lycka! Känner som många andra att helgen äntligen är här. 


Tidig morgon blev det här. Trött... Gjorde mig i ordning och åkte på jobbet. Vilken tur att tiden rullade på i fasligt tempo. Hemgången kom fort kändes det som. HELG!


Innan jag kunde åka hem skulle jag till däckverkstan och handla. Först blev det IcaMaxi. Lite saker på apoteket och en liten handling. Barnen fick bland annat en varsin bok. Att man aldrig kan komma ut med bara matvaror från den affären. Roligt! Sedan mot däckverkstan. Kom lite tidigt och trode jag skulle få vänta. Men de kom direkt fram till mig och sa att jag kunde köra in bilen. Fast det sista överlät jag till dom. Har lite fobi för att köra på såna där saker. Eller ingen tro på mig själv att jag klarar av det. Nya fälgar... Detta kalaset gick på 4.500 kronor. Sedan ska den lagas och servas nästa vecka. Hatar att lägga pengar på bilar!


När jag kom hem möttes jag av en glad Ida. Elias sov. Myste lite med Ida innan jag väckte Elias. Mormor och moster Sofia skulle komma en sväng. Han var glad att se mig. Massa pussar och kramar. Sedan kom favoriterna. Då var man inte så poppis längre. Elias var med moster och Ida var med mormor. Fika och lek. När dom skulle åka hem var det en kille som skulle följa med. Så klart fick han de. Ingen kan säga nej åt dessa rådjursögon. 


Kvällen kom. Ida la sig vid sju tiden. Nu är det lugna gatan. Det blir nog återigen en tidig kväll för mig. Trött! 


   

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards