johanna--ostlund

Alla inlägg under april 2014

Av Johanna Östlund - 22 april 2014 19:25

Det härliga vädret håller i sig. Nu håller jag allt som går för att det blir samma fina väder till veckan när jag är ledig. Solen vad du är underbar!


Imorse var det min tur att ta morgonpasset. Ida skulle som vanligt kliva upp i ottan. När ska du lära dig att sova? Vi myste ner oss i soffan. Efter dryga timmen kom även Elias upp som sovit i sin säng hela natten. Duktig kille! Han var lite ledsen. "Kom blött i sängen". "Byta där". Vi rev ur lakanet. Bäddade dock inget nytt utan lät det torka. Kom nu på att det aldrig blev bäddat med något nytt. Det sköter nog killarna där hemma.


Morgonen rullade på. Vips var det dags att åka till dagis med Ida. Glad när vi kom men ledsna miner när vi for. Hjärtekrossare! Antar att de gick bra efter en stund. 


Förmiddagen spenderade vi mesta dels ute. Elias och jag stannade ute när vi kom från dagis. En kopp varmt i solen medans Elias lekte. Sen tog vi en tur med balanscykeln. Han har blivit duktig min kille. När vi kom hem igen tog jag tag i rabatterna. Bort med gammalt. Rent och snyggt blev det.


Gick in och provade Elias nya alfabet- och sifferspel. Var som memory. Lite svårt än, men det kommer nog så småning om. Anders gjorde mat åt oss. Sen gick vi ut igen. Cykeltur och vara bara hemma på gården. En härlig dag hemma. Jag hade mer än gärna stannat hemma. Det var bara att klä på sig och fara på jobbet. Hoppas fredag bjuder på lika fint väder när jag ska vara hemma och mysa med mina småtroll.


      

Av Johanna Östlund - 21 april 2014 19:28

Idag har vi måndag hela dagen. En ny vecka. Alltså kan ni fatta att vi snart är och naffsar i maj månad? Helt otroligt vad dessa månader har rusat iväg.


Dagen började med sovmorgon. Jag hade lätt kunna sova en stund till. Är man lättväckt är det svårt att sova när en liten Ida står vid sängen. Dåligt-morgonhumör-morgon hade jag. Urk för detta! Stackars min lilla familj i dessa lägen. Som tur var snurrade morgonen på trots detta.


Ida har vart en liten surpuppa hon också. Eller så är det nått... Hon har i alla fall vart väldigt grinig och mammig. Så fort jag har gått ur hennes synläge har det blivit tårar. Jobbigt tycker jag. Ibland måste man kunna gå och göra nått en liten stund. Dessutom var hennes pappa i samma rum. Varför går det inte lika bra med honom? Mammastjej?. Vid tio var det dags för henne att sova en stund. Som hon sov. När klockan närmade sig halv tolv fick jag väcka henne. Dags att fara.


Vi for till Forsa och hämtade Elias. Min goa prins som jag saknat dig! Stannade en stund. Elias hade bråttomt idag. Vi for vidare till barnen mormor och morfar. De ska vara där i eftermiddag. Jag jobbar eftermiddag och Anders jobbade till klockan sju. Elias är så himla rolig nu för tiden. I bilen sa han både det ena och det andra. Ida var inte på bra humör, grin. Då sa hennes fina storebror - "Jag tror hon saknar sin pappa. Ida dina pappa kommer ikväll och hämtar oss hos mormor." Sen dog mitt mammahjärta lite. "Men mamma varför kan vi inte åka hem?" Jag önskade att jag inte behövde jobba men det måste jag.


När vi väl kom fram till mormor och morfar gick allt bra. Elias provade sin nya spring/balanscykel. Han tog det lungt och gick typ istället för att sparka sig fram. Med lite övning kommer nog tekniken. Ida traskade runt och lekte lite med sandlådeleksaker. Pussade Elias hejdå. Ida smög jag förbi, kan bli grin och sura miner om hon såg att jag åkte iväg.


Nu är jag på jobbet och saknar mina så gotroll. Några timmar till och sen får jag se mina små änglar, förhoppningsvis sovandes.


      

Av Johanna Östlund - 20 april 2014 20:05

Det var den påsken... Snart har vi avverkat alla påskdagar. Bara annandagen kvar nu. 


På påskafton for Ida och jag en tur. Först for vi ut på mössön. Där var mamma och pappa. Vi blev dr ett tag. Fick i oss lite lunch. Västerbottenpaj med creme fraiche, rom och rödlök. Faktiskt rätt gott, hade aldrig smakat det förut. Sen for vi vidare till min farmor. Dit kom min faster och en av farbröderna plus kusiner. Händer inte allt för ofta att vi träffar dom. Kvällen blev lugn. Jag tog en härlig dusch och sen blev det faktiskt film, som jag somnade efter halva, ett jäkla sömnpiller.


Idag, påskdagen, började vi lugnt. Ida slog på stor och somnade om i våran säng när hon vaknade vid sex tiden. Hon sov en halv timme till i alla fall. Det längtast jag sovit den här veckan, det börjar kännas kan jag säga. Trött! Vi myste ner oss i soffan när vi klev upp. Fast hör och häpna så somnade jag inte. Klockan tickade och Anders klev upp och for sedan på jobbet. Sen vi vinkat hejdå började vi städa. Ida åt frukost och jag jagade skräp. Sen ville hon hjälpa till. Skurade golvet. Undra om man skulle köpa nått leksaksset? Båda barnen hjälper gärna till att städa. När vi var klara pallade inte Ida nått mer. Trött tjej. Hon sov närmare två timmar. Jag passade då på att skura lite till och en välbehövlig vila i soffan hann jag också med. Dagen rullade på och det var dags att fara till min mormor och morfar. Blev bjuden på mat där idag. Ida skulle ha en sån söt kjol på sig men efter mycke om och men hade jag inga byxor/strumpbyxor som passade till. Det var en trevlig eftermiddag i gott sällskap. God mat. Ida trivdes när hon fick vara i centrum, sitt på bordet och tigga glass. Nu är kvällen här. Ida sover och soffan är intagen. Blir nog en rätt tidig kvällen här som det känns. Dessutom hoppas jag på en sovmorgon, ett måste. 


Söndag idag... Egentligen skulle mammaveckan börjat nu. Men eftersom lillskrutt fick magsjuka beslöt vi att han fick stanna där tills imorgon. Då har nästan 48 timmar gått. Känns lite onödigt att bli smittad. Men fy sjutton vad jag saknar min fina älskade prins. 


   

Av Johanna Östlund - 18 april 2014 21:22

Fredagen kom. Vilket betyder helg för mig. Så himla underbart skönt!


Morgonen var allt annat än underbar. Nej fy tusan imorse var jag inte pigg. Trött, ont i kroppen och tung i huvudet. Jag hade mer än gjärna vela stanna i sängen. Dum som man är gör man inte det. Sitter långt inne att stanna hemma från jobbet. Hur som haver gick dagen ändå rätt bra. Alvedon var min räddning. Det krånglade en hel del, antar att det var de som gjorde att tiden gick. Ja jag vet inte hur många gånger de strulade vid avlägget, där kartongen kommer på en pall. Dagen gick och det blev hemgång.


Dags att hämta lillfröken som vart hos sin mormor och morfar plus moster. Allt hade gått bra. Lite grin när Anders hade åkt. Men lite tingeling och mys med moster var en bra medicin. När jag kom blev hon som vanligt otroligt mammig. Mammastjej! Vi blev kvar ett tag. Fick i oss lite mat. 


Innan vi for hem hälsade vi på pappan på hans jobb. Länge sen vi var dit. Ida var först blyg men mjuknade upp. Klockan var en del och Anders skulle snart sluta så vi for hemmåt. När han kom hem gjorde han sig redo för en utekväll. Jag bangade. Känner mig i helt tipp topp. Och dessutom behöver jag sömn. Hade kankse gått om vi haft barnvakt hur länge vi ville imorgon, men Anders mamma skulle jobb på morgonen. Jag ångar mig inte en sekund. Medans jag skjutsade Anders till stan kom farmor Lena och passade Ida. Hon var vaken när jag kom hem vid halv nio. Nu håller mamman tummarna för att lillgumman ger mig sovmorgon imorgon. I alla fall till sju halv åtta.


Kvällen här. Efter att Ida lagt sig donade jag lite här hemma. Plockade lite. Tog ur diskmaskinen och fyllde den. Slog in påskpaket. Äntligen fick jag sätta mig i soffan en stund. Sängen ropar! Men en liten stund till ska jag väl klara av.


Glad påsk!


     

Av Johanna Östlund - 17 april 2014 20:18

Påsken är här! Säkrtorsdag - påskkärringensdag. Har sett många bilder på söta påskkärringar. Bland annat på min alldeles egna prins. Världens finaste. Ida fick inga påsk fräknar. Hon var glad ändå. Här satsar vi på en lugn påsk!


Ännu en kämpig morgon var det här. Nu är det bara en kvar. Tack och lov. Att vara förkyld och inte få en sömn man behöver sätter sina spår. På jobbet gick det väl bra. En hel del att göra och en massa strul. Tiden gick i alla fall. Dags att fara hemmåt.


Innan jag pårikigt kunde åka hem åkte jag till mamma och pappa för att lämna vagnen. Ida ska vara där imorgon och Anders får inte in vagnen i hans bil. Väl hemma kom en go och glad Ida och mötte mig i hallen. De där små tassljudet bara älskar jag! Så fort mamma visar sig i dörren är det okej att bete sig hur man vill. Gnäll och grin. Fattar inte!? Varför ska det alltid vara så? 


När Anders skulle åka på jobbet for Ida och jag också. Ett paket väntade på mig. Mot ica. Ojojoj. Fel dag va? Bilar, bilar, bilar och bilar. Ujh va folk det var. Vi kom ut med paketet och lite till. Ida skötte sig exemplariskt. Vi kollade vad paketet innehöll. Bland annat en påskpresent till Ida. En prinsessa med en häst. Den har hon lekt med hela eftermiddagen. Kanske var ett bra köp. Svår ålder att köpa leksaker till. Vi hade fått paket i brevlådan också. Linser till mig. Skönt! Nu kanske jag ser lite bättre. Fasiken vad dåligt jag sett med de där engångslinserna. Ändå bra när man inte har nått annat. Vägra gå med snea och fula glasögon. Paketet från H&M kom även idag. Snygga tröjor barnen fick. 


Kvällen började komma... Ida fick sig ett kvällsbad. Pyjamas på och mys i soffan framför film tills det var dags att sova. Hon har börjat vara vaken lite längre på kvällen. Före halv sju vägra hon sova. Närmare sju är en bra tid nu. När hon somnat har jag myst ner mig i soffan. Extremt trött idag. En tidig kväll blir det även idag. Längtas till imorgon, en ledig helg väntar!


 

Av Johanna Östlund - 16 april 2014 20:49

Imorse var det inge roligt att behöva kliva upp. Fy tusan vad jag var trött och hängig. Igår började en förkylning komma smygande och idag var det knappast bättre. Det var bara att göra sig i ordning och åka till jobbet. Där blev det inte direkt bättre. Tung i huvudet och allmänt opigg. Dessutom gick tiden otroligt segt! Efter mycke om och men blev det ÄNTLIGEN hemgång.


När jag kom hem var Ida otroligt mammig. Även hon är lite förkyld och hade dessutom lite feber. Lillgumman! Hon höll ändå humöret uppe rätt bra. Donade på med sitt eller myste med mig. Magarna började bli hungriga. Slängde ihop en köttfärslimpa med potatis och sås. Ingen sensation direkt men det gick i. Anders for på jobbet. Ida lekte en längre stund själv. Jag kunde ta fram min uggla. Tillslut protesterade Ida, inte ens tingeling fungerade. Hopp i säng för lillfröken. Inte skulle hon sova. Blev nöjd och var uppe en timme till. Sen blev det äntligen lite ta igen sig tid. Gjorde klart ugglan och nu har jag slöat i soffan. Tröttenheten har funnits hela dagen. En snabb dusch och sen får det ta mig tusan bli sängen. Hämta kraft till de resterande två dagarna på denna arbetsvecka.


   

Av Johanna Östlund - 15 april 2014 21:08

Två dagar har sprungit förbi mig. Jobb och för att inte somna på kvällen har jag försökt aktivera mig med diverse saker. Där med har dom bara försvunnit. Hänga med...


Veckan inleddes med förmiddagsjobb. På jobbet var allt lugnt men tiden rullade på. En sån där skön dag på jobbet. Inte för mycke och inte för lite. 


När jag kom hem möttes jag av en glad tjej. En mammig tjej. Fattar inte varför det bara är jag som duger när jag är hemma? Vi klädde på oss och gick ut. Vilket vårväder! Solensken och det var riktigt varmt och skönt. Ida nöjt av att vara ute. En favorit syssla. Anders tvättade sin bil och bytte lampa i min bil. Ida och jag gungade och var på alten, och Ida gick med en stol (ungefär som man gör med en vagn/bil/eller vad man nu har). Tillslut gick vi in. Magarna skrek. Spagetti och köttfärssås. Ida åt med hela sig. Fullt med mat i hela ansiktet och sen fick även håret sig en omgång. Det blev ett kvällsbad lite tidigare. Ida var glad och nöjd! Vi myste på tills det var dags för Ida att tacka för sig.


När hon lagt sig började jag med nått. Bara tok hitte på. Vi får se om jag kommer i mål. Om det blir som jag tänk - kommer det bli en uggla till Ida. En vit och rosa. Dom såg väldigt söta ut på bilden jag såg. Hoppas min blir lika bra. Den satt jag med hela kvällen tills det var dags att lägga sig.


Tisdagen började lika tidigt som måndag. Jag var betydligt tröttare. En jobbig natt för Ida. Vet inte hur många gånger hon vaknade och ville ha välling. Fast hon äter inte speciellt mycke utan det är väl nått med den som gör att hon somnar antar jag. Kanske kan säga som med bebisar som ammar. Någon sorts trygghet. Aja på jobbet snurrade allt på igen. Ännu en sån där skön och perfekt dag.


Innan jag for hemåt stannade jag till på A&H och Kjelles. Behövde jord till mina påskblommor ute och garn till den där förbaskade ugglan. Hittade även en fleecetröja till mig och en växa i tröja åt Ida. Halva priset, kunde bara inte låta bli. Elias fick nya foppatofflor. När jag kom hem var det tomt i huset. Ida var på dagis och Anders gjorde prov. Jag donade på en stund för att sedan hämta Ida vid fyra tiden. Glad tjej som gärna ville kramas lite med mamma. Hon hade vart lite gnällig idag. Kan vara att hon är lite förkyld eller så börjar hon förstå.? Vi kom hem och gjorde mat. Sen fick jag en stund för mig själv. En välbehövlig sådan! Trött och inte speciellt pigg jag heller, en förkylning i kroppen. Anders la Ida. Men hon sov bara en halv timme och ville sedan komma upp igen. Är man glad och nöjd får man det. En timme blev det och sedan var det dags för sängen igen. Somnade rätt bra men har vaknat och grinat några gånger. Lillgumman!


Kvällen kom... Jag har fortsatt på min uggla. Inte klar än. Suck! Det värsta är att jag bara måste bli klar så fort som möjligt när jag väl gör något. En liten stund till men sen får det bli sängen. Trött idag. Jag hoppas på en bättre natt, inge mycke spring tack.


       

Av Johanna Östlund - 13 april 2014 21:11

Ikväll har jag kollat igenom barnens garderober. Vad behövs det mer av? Har dom tillräckligt med sommarkläder? Lite varmare kläder? Ja det är just de som är frågan.


Elias har en rätt välfylld garderob. Mängder med kläder. Han har samlat på sig en hel del shorts. Jag som trodde att det var brist på den varan. Nejdå. En aning mer t-shirts skulle han nog behöva. Det är nog allt i kläd väg. Innan han är helt sommar klar ska jag fixa ett par sandaler. Uj så svårt. Vet vad jag vill ha, men tycker de är mycke pengar. Vi får se vad det blir i slutändan. 


Ida hade jag noll koll på. Mitt motto på klädbytardagarna - ta det du tycker är fint och kommer använda. Därför kan det bli mycke av en sak och lite av nått annat. Just nu är det lite obalans i hennes nästkommande storlek. Många sommarklänningar, leggins och t-shirt. De lite varmare kläderna lyser med sin frånvaro. Inte riktigt kanske. Men skulle absolut behöva mer långärmade tröjor och något par mjukisbyxor. Antar att det inte kommer vara bara solsken i sommar. Dessutom har hon börjat använda storlek 86 lite grann. 


Några fynd har jag gjort på tradera och beställde lite nytt från H&M, bara för att jag blev kär i t-shirten. Funderar om jag ska försöka ta mig till Delsbo nått tag och kolla in säcken där. Vad gjorde man utan dessa andrahandsval?. Älskar!


     

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards