johanna--ostlund

Alla inlägg under juni 2013

BVC

Av Johanna Östlund - 13 juni 2013 21:30

Idag var det dags att besöka BVC igen. Känns som att det var ett tag sedan, roligt att se hur hon växer. Allt såg bra ut. Hon växer som hon ska. Dock har hon lite problem med att vara torr. På armbågarna är hon lite extra torr. Så en läkare kom ner för att kika på det. Så nu ska vi prova en salva med kortison. Hoppas att det blir bättre. 


Fyra månader:

6.895 gram

61.5 centimeter


Jämnförelse med Elias. Vid ca fyra månader var han:

6.760 gram

63 centimeter

Av Johanna Östlund - 13 juni 2013 21:09

Grattis till studenten kära syster och moster. Idag tog hon klivet ut i verkligheten. Nu har hon inget att komma tillbaka till. Nu är det liksom vuxenlivet som börjar. Ja min syster som alltid har vart liten, enligt mamma och pappa, har nu kommit i kapp en i livet och blivit stor flicka. 


Dagen hade kunna fått bättre väder. Regn - blött, kallt och äckligt. De kom anländandes med M/S medvind till kajen i Sundsvall. Påhängning av diverse saker. Sedan drog studenten upp på en lastbil och skrek sig genom stan. När de sedan hade gått av flaket vart jag lite sur på några av hennes klasskamrater. Men jag tycker faktiskt inte att det är okej att spruta en massa skumpa på småbarn och bebisar. Det brast helt enkelt och jag skällde lite på dem. Lite hyfs måste man väl kunna ha. Efter de gick vi därifrån, jag fick några blickar på mig, och hela familjen gick och åt på kinarestaurang. För att sedan åka hem. 


För fem år sedan var det jag som stog där. Tog klivet ut. Känns inte alls som fem år. Helt otroligt vad tiden går. Men jag har kommit långt på dessa fem år. Började plugga. Tog examen i operatör med inriktning massa- och pappersindustrin. Fick en underbar son. Upplevt en stor sorg. Rycka upp och komma igen. Träffa en helt underbar. Blev fast anställd på iggesundsbruk. Köpt hus. Fick en underbar dotter. Ett helt underbart liv.


GRATTIS!!!

 

Av Johanna Östlund - 12 juni 2013 19:45

En händelserik onsdag med all sin glans...


Vi flickor smög upp någon timme före pojkarna. Fast ja vi somna om vart annat vi också. Framåt åtta började vi höra liv inne från sovrummet också. Där började dagen på allvar. 


Innelek och mys innan killarna for till affären. Ida sov precis då så jag hann dammsuga, plocka ihop, vika tvätt. En hel del på den lilla tid som gavs. Sen när dom kom hem gick vi ut. Lekte lite. Sen började projekt rensa ur lekstugan. Elias vill så gärna vara där, men vi har haft en hel del med saker där inne, men nu är de väck. När vi nästan var klara kommer katten. Jag skriker "hon har en rått". Skit rädd för den såg stor ut. Precis när jag skriker så släpper hon taget och jag går lite närmare och vad får jag se. De är definitivt ingen råtta, det är en kattunge. Skriker igen "Anders hon har fått kattungar!". Vi som pratade precis om det idag att hon nog inte skulle få eftersom magen har sett lite mindre ut de senaste dagarna. Men tacka för det när hon klämt ut två små söta och helt underbara kattungar. Inte undra på att hon de senaste dagarna bara kommit in för lite mat och sedan ut igen. Ja hon fick dem alltså ute någonstans, jag tror att de var under bron för där låg hon igår länge och väl. Vi tror att de kanske är två tre dagar gamla. Tur att hon kom fram med dem.... Så nu har två små söta kattungar tillkommit i familjen. Vi funderar på att spara en, Anders blev väldigt fäst vid den hel gråa. Sen får vi se om det är någon som kan tänkas ta den andra. 


Mamma ringde mitt i dagen och funderade om de fick låna ett modem. Så hon kom på besök. Elias blev helt till sig. Gav paket. Visade bilen. Visade gungställningen. Och framför allt visade kattungarna. Hon blev lika sjuk som vi på dem. Ursöta! När hon skulle åka hem ville Elias följa. Det var inte bara att få honom att förstå att han inte fick. Som tur var hade Anders föräldrar kommit så istället för mormor fick det bli Lena. Han började köra med henne istället. Ja även dom ville komma och kolla på kattungarna. Ååå...


På eftemiddagen tog jag fram gräsklipparen. Anders hade klippt en bit under dagen och jag klippte resten. Elias var snäll och hjälpte till med sin gräsklippare också. När vi var klara gick vi in och tog oss ett bad. Skitiga efter en dag utomhus. När vi badat klart gjorde vi godmackor som vi smaskade i sängen (oops) framför bamse. Medans försökte jag lägga Ida. När hon sov var Elias nästa man på rakning. Så båda barnen somnade i bra tid idag. Fattar inte varför det ska vara så lätt att lägga dem när Anders är hemma.? 


Klockan är åtta och här är det lugna gatan. En myskväll som inte får bli allt för sen. En dag med en hel del inplanerat imorgon väntar...


       

Av Johanna Östlund - 11 juni 2013 21:54

Idag blev det en riktigt hemma dag. Det längsta vi har gått ifrån gården idag är till postlådan. Ibland behövs dessa dagar också.


Idag fick jag mig en sovmorgon. Eller ja, jag gick upp vid halv sju med Ida men efter ett tag eller jag vet inte när så sa Anders åt mig att gå och lägga mig igen. Jag låg och sov medans Ida satt i babysittern. Imorse var jag lite tröttare än vanligt. Sedan blev jag väckt vid halv nio och sattes i verkligheten på en gång. Bajsblöjbyte...


Sedan har dagen rullat på. Innelek och utelek. Hade vela vart ute mer men då hade vi blivit uppäten av alla mygg. Vet inte hur många byggbett jag fick under de stunder vi vart ute idag. Till och med Elias gick in för alla mygg. Då är de mycket. När vi hämtade posten kom en trevlig överraskning. Paket. Elias fick sig en ny tröja, en rosa med döskalle på. Först var den tuff och fin, sedan blev den ful och sen vart den fin igen. Aja han skulle i alla fall ha den på sig på en gång. Jag tycker i alla fall att den var tuff! I paketet fanns även mammas present. Så när jag sa att detta ska mormor få i paket till Elias skulle han självklart åka dit. Ja men hon måste ju få sitt paket. Jojo... Men vi ska träffa mormor mer denna vecka så vi kan ge henne. Han är verkligen i nuet min älsklingskille. 


Framåt kvällen trodde jag på en toppen kväll. Ida somnade klockan sex och Elias låg och kollade på film. Trodde att när jag fått Ida att somna efter sex någon gång att Elias ville ta det lugnt och somna han med. Eftersom han sa att han ville sova och ha napp. Men icke. En lång och jobbig kväll.... Ida vaknade och var helt hysterisk som bara hon kan vara. Suck! Precis som jag börjat natta Elias. Det var bara att avbryta. Fick till och med lägga Ida i vagnen och gå ut en sväng med henne för att hon skulle komma till ro igen. Hon är lite svår tydlig när hon blir så där. Mat, sova eller ont??? Därefter efter mycket om och men somnade Elias också. Det blev helt enkelt inte en lugn kväll som jag hoppats på. 


När barnen somnat kunde jag andas. Satte mig och vek några servetter, lite som meditation för mig. Varva ner och kunna tänka lite. Nu börjar klockan bli mycke... Antar att de är lika bra att gå och sova så man är pigg imorgon. 


 

Av Johanna Östlund - 10 juni 2013 22:03

När barnen vaknade till liv efter varsin middagsnap så hade vi det mys. Satt i soffan med Elias och pratade. Nämnde mormor av en anledning jag inte kommer ihåg. Det min älsklingskille sa då var "Min momme" "Åka momme NU". Han lät så himla rolig och gullig när han sa det. Då kan man ju bara inte låta bli. Någon som saknat sin mormor?


Sagt och gjort packade vi in oss i bilen. Efter lite om och men. Elias skulle promt visa bilen, men jag sa att den fick stanna hemma och att han fick säga åt mormor att komma och kolla på den här istället. Det gick han med på. Sen åkte vi. Väl där var det bara mormor som gällde för Elias. Han styrde och ställde med henne. Jag och Ida fick lite tid för oss själva så vi satt och myste bara. Tiden gick och vid sex tiden var det dags att bege sig hemåt. Barnen skulle hemm och lägga sig och min mamma behövde lite vila innan jobbet väntade. Elias skulle först inte hem. Brukar alltid vara så. Sen hux flux var det han som fick dra Ida och mig till bilen. "Kom åka".


När vi kom hem satte jag barnen framför tv:n. Medans jag försökte packa upp allt. De tröttnade rätt snart... Ida fick på sig pyjamas och hoppade i säng. Elias la sig i sängen och kollade film på datorn. Medans de låg i sängen donade jag på här hemma. Plockade ihop och hängde tvätt. Ida hann somna innan jag var klar men Elias hade lite svårt att somna. Men tillslut efter en bok och lite Pelle Svanslös så somnade han. 


Nu är det lugna gatan här. Anders är på väg hem från jobbet. Så en liten stund till ska jag väl stå ut innan jag lägger mig. En bra dag börjar lida mot sitt slut.

Av Johanna Östlund - 10 juni 2013 13:35

Då har ännu en ny vecka satt fart. Vi är snart i mitten på juni. Hej vad det går. 


Denna måndag startade jag och Ida okristligt tidigt, halv sex. Känndes som att man knappt fått sova. Men fick slummra på soffan lite och hux flux är Elias vaken också. Hörde inte när han kom upp. Blev mys i soffan innan vi började dagen på riktigt. 


Lite innelek. När Ida skulle sova kom även Elias ut i bara tröja. Men han tyckte nog att det bara var skönt, han är ett riktigt varmblod, som nästan svettades inne. Under tiden vi har ute kom även en lastbil som stannade utanför oss. En gungställning kom. Anders pappa hade köpt den åt barnen. Tack så mycket! Så det blev operation ihop sättning av den. Anders och Elias grejade ute medans Ida sov och jag gjorde mat. När de var klara med den var även maten klar. Idag blev det lasagne. Efter maten började Elias bli trött så vi gick och la oss i sängen efter några sidor i boken sov han. Hör inte till vanligheten att han sover på dagarna nu, inte här i alla fall. Men ibland skräller han. 


Nu sover båda barnen. Så det blev visst en lugn stund. Vad eftermiddagen har att erbjuda får vi se.


         

Av Johanna Östlund - 9 juni 2013 21:55

Ikväll när Anders kom från jobbet hade han med sig en fyrhjuling eller vad det är, en bil som drivs av batteri i alla fall. Anders pappa hade köpt den till barnen. Elias, Ida och Isabell. Så det blev en premiär tur för Elias. Oj vad jag skratta. Varje gång han kom åt gas knappen/pedalen såg han så förvånad ut. Men roligt verkade det vara. Tillslut tog batteriet slut till våran lättnad. Inget gick sönder! Nått roligt var att Anders hade med en hjälm som han hade när han var liten. Men den dög inte. Ful. Köpa ny. Var vad Elias sa om den. Men tillslut efter lite köra in i möblerna beslöt vi att han inte fick åka utan hjälm och då dög den. En rolig upplevelde blev det...



  a

Av Johanna Östlund - 9 juni 2013 20:41

Så här underbart har jag det ikväll. Mys med min underbara prins som äntligen har kommit hem till mamma igen. Vi kollar mamma mu äter frukt och bara njuter av varandras sällskap. Älskar!!!


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards