johanna--ostlund

Alla inlägg under december 2012

Av Johanna Östlund - 20 december 2012 20:16

Torsdagen kom och gick... Redan torsdag liksom? Bara tre dagar kvar nu, sedan är allt över, nästan. Bara tre fjuttiga paket i Elias paketkalender kvar. Vad allt gick snabbt, och snabbare går det. Usch!


Idag gjorde vi en tidig morgon, närmare bestämt halv fem, något senare för Elias. En glad Elias för att han skulle få åka på dagis. En trött mamma för att hon skulle på jobbet. Morgonen flöt på... Elias är så söt när han kommer till dagis hur trött han än är så är han glad och vinkar glatt hejdå till mig. Vilket känns bra, är stressad till tusen just då och skulle han grina och vägra släppa skulle allt bara bli jobbigt. Lite lite sen till jobbet men inte gjorde det någon ting, de vet ju om det. 


På jobbet gick det bra fram tills elva halv tolv. Då gick hon jag jobbar med hem. Istället kom en som aldrig vart på maskinen. Just percis då ska allt krångla. Först släpper skarven. Tror jag klarar valsarna. Ställer om och kör igång. Då är inte kartongen speciellt arbetsam. Dra kartong som man knappt kan rugga, jättekul. Sedan inser jag att vi har tejp på indragningsvalsen och några till. Bara att rengöra. När vi väl kan köra går det inte alla fall bra. Precis som man vill att ett skift ska sluta eller inte! 


När jag kommer till dagis möter jag en busig och tokig kille. Hittar på en massa saker och vill helst inte åka hem. Efter lite om och men får jag på honom kläderna. Pjuh! På Elias hylla finns lite smått och gott. En tomte teckning som var så fin. Måste rama in den. Även att tomten hade varit på dagis igår. Egentligen skulle han dit då men blev ändrat. Tomten var snäll och lämnade en påse med godis till honom. 


När vi kom hem var han tokigare än tokigast. En massa bus! Till Elias stora glädje berättade jag om tomten som vart på dagis igår och lämnat en påse till honom. Öppnar påsen och börjar mumsa friskt. Gott! Efter en hel del lek blev det mat. Elias åt hur bra som helst. Han var het på gröten kan man säga. Orkade inte ens vänta tills de stuvade makaronerna hade kokat klart. Sedan blev det ett bad tillsammans. Hann inte duscha idag efter jobbet och tänkte vi kunde bada tillsammans. Uppskattat! Tog upp en trött och busig Elias för lite Bamse mys och sedan fick det bli hopp i säng. Tidig morgon imorgon också. 


Jag har plockat ihop lite här hemma sedan han slöt sina blå. Skönt med lite ordning. Nu känns det som att jag också är rätt mör. Tar på krafterna att kliva upp så tidigt. Kanske läsa lite bok innan sängen? Fick fyra böcker som jag beställt genom julklappen från bruket. Fyra - Mari Jungstedt. Hoppas att de är lika bra som den jag läste i sommrast. 


         

Av Johanna Östlund - 19 december 2012 19:49

I dagens paket var det modellera. Visste inte om den skulle bli uppskattad. En liten chansning. När jag kom hem från jobbet började vi skapa. Den gick hem! Han tyckte det var kul. Ja mesta dels i alla fall, han har humör den pojken, går det inte som han vill blir han sur. Det blev en båt, tomte, katt, gris och rått. Fina fast man såg inte riktigt vad det var, men frågade man fick man ett svar. Duktig kille!


     

   

Av Johanna Östlund - 18 december 2012 22:04

I eftermiddags var det kalas för Anders. Hans släkt kom för att gratulera honom. En mycket lyckad eftermiddag. Först kom Anders mamma och farmor. Elias körde friskt med Lena. Sedan blev han lite tillbaka dragen när mostrar, kusin och hans mormor och morfar kom, han har inte träffat dem så många gånger. Efter ett tag släpper spärren! Vilken tur att Anders minsta kusin kom så Elias fick någon att leka med medans vi vuxna fikade. Han var verkligen uppe i varv vilket gjorde att det blev en sen kväll. Tur att han inte behöver gå på dagis imorgon och kliva upp vid fem. Bäst vi rättar till rutinerna tills på torsdag och fredag när dagis väntar. Jag själv är grymt trött och ska nog snart gå till sängs. Klockan ringer tjugo över fyra och vill att jag ska kliva upp då. Urk! 


       

Av Johanna Östlund - 18 december 2012 21:53

Idag kom min älskade kära ägodel. Känns för bra för att vara sant. Från och med nu äger jag mig en alldeles egen systemkamera. Vilken känsla! En dröm som blivit sann...


Eftersom den kom i eftermiddags har jag inte riktigt hunnit med att bekanta mig speciellt mycket med den. Just nu har jag mest kört på auot. Bara för att knäppa liksom. Antar att det är bara att öva sig och kanske i framtiden köpa på sig bättre grejer som gör korten finare. Känns som att det kommer vara hundra gånger roligare att knäppa kort nu än med min mobil kamera som man måste stå blix stilla med för att inte bli suddig. Knäppa knäppa knäppa...


Första bilden...



Av Johanna Östlund - 18 december 2012 10:46

Under förmiddagen har vi underhållit oss med soffmys en stund. Efter en stund ville Elias lek. Så vi gick till hans rum och lekte en stund med bilar. Sedan gick hela familjen ut. Anders och Elias skottade och jag sopade av min bil. Därefter blev det pulka åkning i backen. Nu kollar Elias på youtube, Anders städar och jag gör ingen ting.

Av Johanna Östlund - 17 december 2012 22:33

Efter att jag fått Elias att sova, blev nog en liten tupplur för mig med, började jag på med bakning. Ingen idé att försöka sig på det när man är ensam med Elias. Så jag fick vackert vänta.


En kaka blev det, men inte som den ska. Tänkte göra chokladsnittar med pärlsocker på. Blev chokladsnittar utan pärlsocker. Hoppas att de ska smaka ändå.?

Sedan försökte jag mig på att göra egen senap. Tänkte ge mamma, en syster och kanske ta med som julklapp till jobbet (ja vi ska ha en liten julklappsutdelning på julafton på jobbet). Men helt ärligt vet jag inte vad det blev? Skulle vara söt/stark, men den här blev mest bara stark även fast jag hävde i mer grädde och socker, ett tappert försök att späda ut allt det starka. Kanske får söka nått annat recept och prova. 

Nu har jag en marängtårta i ugnen. Förra veckan hade vi en tjugofem åring i huset, imorgon ska han firas av släkt. Jag hoppas att den blir bra. Har aldrig gjort den förr, bara ätit. Supergod! Med smörkrämen i mitten och massa fräsch frukt på toppen. 


 

Av Johanna Östlund - 17 december 2012 18:41

Äntligen är han hemma. Han som betyder allt. Den mest underbara. 


Vid elva hämtade jag Elias på dagis. Så underbart att äntligen rå om honom igen. Hade tänk åka till mamma och pappa för att se nya gjorda vardagsrummet. Men mamma skulle till mormor och morfar och städa. Så vi bestämde att åka dit istället. Vilket Elias tyckte var kul. När vi kom hem var Anders fortfarande kvar hemma. Trodde att han började två, men det gör han faktiskt aldrig om jag tänker efter. De tyckte i alla fall att det var kul att träffa varandra. När Anders åkt började vi med granen, nu är den klädd och fin. Riktigt mysigt vart det i vardagsrummet. Sedan blev vi tvungen att åka in till stan. Vi skulle nämligen ha en speciell flingsort och den var slut eller inte fanns på de affärer jag provade här omkring. Dum som jag är gjorde jag det inte direkt när vi åkte hem från mormor och morfar. Det man inte har i huvudet har man i bena, är det inte så man brukar säga.? Efter mat, lek och bus har vi nu intagit soffan. Bamse på tv:n och ligga ner bäddad är grejer det. Om en stund får det bli sängen för min prins.


   

Av Johanna Östlund - 16 december 2012 13:54

Nu känns det som att jag har allt under kontroll. Självklart menar jag allt som har med julen att göra. Alla julklappar är köpta. I veckan har jag köpt julgranspynt. Idag fick en julgransfot och en julgran följa med hem, ja det blev en köpe gran eftersom pappa påstår att det är för mycket snö i skogen för att ta sig ut dit. Bara lite mat tills söndagen kvar, men det tror jag att jag väntar med tills i slutet på veckan. Sån himla skön känsla. Nu ska vi bara dona på med det sista och sedan kan vi njuta till fullo av allt juligt!


Nu är det jobb som gäller hela kvällen. Jag som vill hem och nästan klägranen. Men det ska Elias och jag göra antingen imorgon eller på tisdag, vill ju att han ska få vara med och skapa en liten tradition. Låt denna kväll i alla fall gå i rasande tempo så jag får åka hem!


 

Min prins

 

Min prinsessa

 

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier


Ovido - Quiz & Flashcards